Myter om hi-fi skribenter

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Innlegg
2.436
Antall liker
11
Jeg vet ikke helt om jeg egentlig vil starte denne debatten, men here goes:

Utgangspunkt: "Hi-fi skribenter er kjøpt og betalt (av audio-industrien?) for å støtte opp om at ting som kabler, cd-spillere over 20k, underlag og gudene vet hva har en effekt."

Begrunnelse: virker å være begrunnet langs en tanke om at siden det ikke er forskjell på kabler (teoretisk og, i følge noen, i blindtester), dyre cd-spillere (for ikke å snakke om drivverk), forsterkere (jeg har vært borti folk på sentralen som mener at alle godt konstruerte forsterkere må høres like ut) o.l. så må verdens samlede hi-fi bransje (med et par unntak) sitte å innbille seg noe så helt forjævlig for i det hele tatt å klare å dikte opp den prosaen de finner på.

Og jeg spør meg selv: hva i all verden skulle være motivasjonen for å gjøre det? At de blir så søkk-rik av å skrive slik prosa (de burde jo bli det hvis det hele er en konspirasjon for å støtte opp under den råtne hi-fi industrien, som jo må tjene søkkmye penger)? Jeg tror, for å ta vårt hjemlige blad, Fidelity, at ingen av de som skriver der (kanskje med unntak av Vadseth?) lever av det - de gjør det på sia av jobb, unger og gudene vet hva. Får de betalt? Antar de får noe betalt ja, alt annet ville jo vært et ran. Men at man blir rik å skrive for hi-fi blader? Hva tyder på det? Solgte ikke Vadseth unna deler av anlegget sitt for å finansiere Fidelity i oppstarten?

Forøvrig: Hvor mange selskaper på internasjonal basis er det som går med store overskudd i hi-fi bransjen og som kunne tatt seg råd til å rått og hemingsløst kjøpe en 10-15 journalister med rimelige fete sjekker og utstyr? Jeg har mer inntrykk av at mye av hi-fi industrien er drevet av entusiaster som, i beste fall, håper å leve av det de gjør, men hvor det å bli rik er et langt stykke unna. For de av dere som har vært på messer eller andre steder og snakket med noen av disse produsentene (Jorma, Abrahamsen-gutta, han-som-lager-Gradient-HT - sitter dere igjen med et inntrykk av sjarlataner som gjør HVA - SOM - HELST for å selge dere utstyr til idiotisk dyre priser og som kun og utelukkende gjør det for profitten sin skyld? Og hvor mange av de som importerer hi-fi inn til Norge er blitt rik av det?)

Så, hvis det ikke handler om penger, så må det jo handle om billig utstyr? Ja, jeg antar og håper da for deres del at skribentene i hi-fi blader får billigere hi-fi utstyr enn oss som ikke skriver for hi-fi blader. Sånn fungerer det jo i enhver "normal" bransje - jeg har vært aktiv i filmklubben og filmfestivalen i Tromsø i mange år og det er også mange år sia sist jeg betalte for en kinobillett i Tromsø. Jeg ser på det som et helt naturlig frynsegode av at jeg hadde en jobb som tok en del av fritida mi, betalte forholdsvis lite i forhold til det hva jeg gjorde og som krever en solid dose egeninteresse for i det hele tatt å ta den. Det samme antar jeg gjelder for hi-fi skribenter? Er det et problem som gjør dem og meg korrupt - pr. def. kan dere ikke tro på meg når jeg sier noe om film (i hvert fall hvis jeg så den på kino i Tromsø, for da har jeg ikke betalt for det) og dere kan ikke tro på det Trond Torgnesskar skriver om Hovland fordi han har kjøpt den? Burde det heller ikke tenkes sånn at hvis Torgnesskar valgte å kjøpe den, så er vel det det beste skussmålet den kan få, sånn omtrent?

Hva med å snu litt på det: mener dere at folk som Robert Harley, John Atkinson, Jonathan Valin, Roy Gregory, Paul Messenger, Robert Greene, Knut Vadseth ikke har peiling på hva de driver med? Og ikke brenner for det de driver med? Sånn til tross for at de har valgt å bruke livet sitt på dette, omtrent? Og de at de har årevis med erfaring, i flere tilfeller lang utdanning og praksis innen relevante felt gjør de heller ikke mer habil? Når Robert Harley skriver om Spectral og MIT-kabler så sitter han å dikter så det står etter om innbilte forskjeller? Ditto for Vadseth, Roy Gregory og alle de andre? Hva fa*n er motivasjonen for all den prosaen i så fall?

Jeg sliter bare med å forstå hva som er beveggrunnen for denne mistilliten mot hi-fi pressen - jeg er helt enig i at det finnes merkelige mennesker der som skriver om ting jeg knapt skjønner hva er og hører forskjeller jeg ikke hører, men seriøst: som oftest er det nå mer enighet om hvordan noe høres ut enn ikke? Jeg syns nå det er det på tvers av de bladene jeg som oftest leser (Fidelity, Hi-Fi+, TAS og Stereophile) og jeg syns ofte det korresponderer godt med det jeg selv erfarer - f.eks. skrev Hi-Fi+ om Raidho-HT rett etter Horten-messa og jeg kjente meg godt igjen i den beskrivelse de kom med.

Hvis noen lurer på hvorfor jeg gidder å skrive dette: fordi jeg lurer så inderlig på hva det er som gjør at noen her på forumet mener at hi-fi skribenter ikke kan stoles på og at alt er enten så sjukt innmari subjektivt at fellesnevnere ikke eksisterer eller at de bare dikter uansett fordi det ikke kan være forskjeller.

(Og hvis noen lurer, JA, jeg innrømmer det: Fidelity har betalt meg for å skrive dette. Jeg får en strømkabel. :p )
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Det er den store HiFi konspirasjonen drevet av tusentalls bedrifter med 10000 vis av tildels uvitende medarbeidere som aktivt er støttet av onde lettkjøpte skribenter. Formålet er selvsagt å flå lettlurte, naive og tankeløse HiFi junkies ;D ;D ;D
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.626
Antall liker
21.403
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Hifiblekker som merkelig nok (not!) ikke har klart å tjene penger har vist at svært mye hifielektronikk låter til forveksling likt om de spiller like høyt og man kan bytte mellom dem der og da.
Dårlige annonsefora det der...
 
P

Parelius

Gjest
For meg rekker «selvbedraget» mer enn langt nok som en mulig tilgang til problemet. Og det operer på mange plan.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.140
Antall liker
4.291
Torget vurderinger
1
Mbare ... mener du at det er noen mening i hifi-prosaen? ;)

mvh
KJ
 
Ø

ØivindJ

Gjest
Tror mange drar på egne erfaringer når de velger å kritisere eller støtte opp under utsagn i bladene.

Har ingen problemer med å lese at det er forskjelder på kabler, rør og høyttaler-underlag. Leser ikke i mellom linjene at skribenten er kjøpt og betalt.

Leser langt mer kritisk når det er snakk om dempe-føtter og sandsekker til forsterkern, osv.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.015
Antall liker
8.201
Torget vurderinger
1
Mbare skrev:
Og jeg spør meg selv: hva i all verden skulle være motivasjonen for å gjøre det?

Motivasjon? Hva med uvitenhet? Selvbedrag? Nå finnes det jo audioskribenter som mener at de ikke er forskjell på kabler (innenfor rimelighetens grenser). Jeg leste da vitterlig noe slikt i Hi-Fi News.
Hva som er helt klart er at Hi-Fi skribenter generelt gjør en dårlig jobb. Jeg kan ikke forestille meg noe annet felt der tester ikke oppdager at det dyre produktet under test er et skitbillig produkt i et nytt kabinett. At ikke all bambusen som udiskutabelt finnes innen hi-fi ikke blir avslørt under test, er grunn god nok til å tvile på denne delen av journalistikken.

Antagelig er de fleste av disse skribentene velmenende godfjotter som har like lett for å bli lurt som deg og meg.....
 
V

vredensgnag

Gjest
Annonseinntekter utgjør hovedinntektsgrunnlag for de aller fleste slike publikasjoner.

What else do we need to know?
 
B

Back_Door

Gjest
Skulle jeg fått litt fart i denne tråden nå, burde jeg påstått at alle journalister er kjøpt og betalt.. ;D
Men dessverre, det gjør jeg ikke.
Et problem for en journalist i lille Norge, er kanskje at miljøet er så lite, personlig og gjennomsiktig? Da kan det bli vanskelig å være negativ i en del sammenhenger.
De audiofile er delt opp i to hovedleire,med en del som også befinner seg et sted i midten.
Jeg tror at journalistene i hifipressen for det meste tilhører den ene spesifikke leiren. Dette er da gjerne den forståelige grunn til at deres meninger ofte samsvarer med de andre i samme leir, og som vi på dette forum har kalt subjektivister. Kanske er det mere interessant å ha som jobb å teste utstyr og effekter som man i utganspunktet selv har litt tro på? Når redaksjonen i de aktuelle magasiner pålegger sine journalister å teste f.eks. dyre kabler, kan det ikke være lett for en stakkars journalist dersom han er en uforbederlig objektivist? :D Det trenger ikke være verre enn det, og dermed ingen større grunn til å mistenke noen for uærlige hensikter.
Uansett hvilken leir man tilhører, er det vel entusiasmen som driver de fleste i denne bransjen? Var det penger som var drivkraften, ble man vel heller aksjemegler?

For ordens skyld, kan det være relevant å skille den redaksjonelle begrunnelse for driften, og den enkelte journalists personlige motivasjon og integritet i jobben.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.015
Antall liker
8.201
Torget vurderinger
1
Karma skrev:
.
De audiofile er delt opp i to hovedleire,med en del som også befinner seg et sted i midten.
Jeg tror at journalistene i hifipressen for det meste tilhører den ene spesifikke leiren. Dette er da gjerne den forståelige grunn til at deres meninger ofte samsvarer med de andre i samme leir, og som vi på dette forum har kalt subjektivister. Kanske er det mere interessant å ha som jobb å teste utstyr og effekter som man i utganspunktet selv har litt tro på? Når redaksjonen i de aktuelle magasiner pålegger sine journalister å teste f.eks. dyre kabler, kan det ikke være lett for en stakkars journalist dersom han er en uforbederlig objektivist? :D Det trenger ikke være verre enn det, og dermed ingen større grunn til å mistenke noen for uærlige hensikter.
Jeg liker ikke dette objektivist/subjektivist tullet. Det finnes ingen objektivister. Men man må kunne forvente at folk som tester ting har en kritisk tilnærming til produkdet, metodikk og seg selv. Dette synes å mangle....
 

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Innlegg
4.426
Antall liker
2.852
Torget vurderinger
3
Jeg tror hifi journalistene gjør dette av entusiasme for hobbyen.
De har hørt mye utstyr det finnes ingen grunn til å tvile på at de mener det de skriver om produktet uavhengig
av eier forhold.
men en ting vil jeg beskylde dem for å det er å bli litt pris blinde. Men når du blir utsatt for så mye bra utstyr ,til de ville prisene
så skulle det vel bare mangle om du ikke synes at gjenstanden til slutt er verdt prisen ;D
 
Ø

ØivindJ

Gjest
Karma skrev:
Uansett hvilken leir man tilhører, er det vel entusiasmen som driver de fleste i denne bransjen? Var det penger som var drivkraften, ble man vel heller aksjemegler?
Ja. Tviler på at timelønnen er særlig høy for den flytte jobben de gjør med det tyngre utstyret.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Kjøpt og betalt trenger de ikke å være, men som andre nevner så er selvbedrag en god forklaring.
 
B

Back_Door

Gjest
Voff skrev:
Jeg liker ikke dette objektivist/subjektivist tullet. Det finnes ingen objektivister. Men man må kunne forvente at folk som tester ting har en kritisk tilnærming til produkdet, metodikk og seg selv. Dette synes å mangle....
Er enig i at det høres tullete ut. Poenget mitt var bare å belyse hvordan vi deler oss opp i ulike leire. Noen fanatiske på yttersidene, andre mer moderate i midten.Selv om benevnelsene er dumme, vet de fleste på dette forum hva jeg sikter til..
Metodikk er uansett ofte et ressursspørsmål i en redaksjon.
 
B

brand-x

Gjest
Hvem eller hva lever denne bransjen av ???? Myter i denne sammenheng.... har de kun rot i en genuin interesse for den subjektive opplevelse ??? Er de kjøpt og betalt av en bransje som for tiden sliter i en ..... motbakke....???? Var de kjøpt da bransjen kun hadde nedoverbakke ???


Jeg tror definitivt ikke att salget av K.Vadset`s lydverk var avgjørende for att bladet skulle overleve. Derimot er de som alle andre ( fagblad etc. ) avhengig av annonsører for i det hele tatt ha livets rett... Opprettholder de aktive annonsører ved å omtale "deres" produkter i ett sløret bilde kvalitativt....Garantert ikke... Still spørsmålet til deg selv hvis du hadde vært aktør i bransjen.. Hvor mange annonser hadde du giddet betalt for hvis bladet "slaktet" profesjonen din med dertil risiko for minkende eksistens...?? 1 gang...i beste fall 2 ganger...

Tråden disse hifi skribenter henger i er særdeles tynn og tøffhet betaler seg ikke, riskoen er betydelig for att deres genuine interesse forsvinner fra hyllene og postkassen våres... De vinner på total oppriktighet men til syvende og sist er denne oppriktigheten subjektiv... Og derfor null verdt som bevis... Og ikke tror jeg vi trenger denne totale form for oppriktighet.. Da er det bedre med litt rosa filter i omtalene, for dermed å gjøre de aller fleste tilfreds.. Og dermed overlever skribentene, magasinet, annonsørene og vi selv får vår dose tilfredshet og irritasjon + noen tråder på sentralen i ny og ne om bladets/skribentenes troverdighet...

Mytene er der fordi det er sannhet med modifikasjoner... :) ;) :D ;D

De er kjøpt og betalt ellers hadde de ikke overlevd, vi glemmer bare av att også vi kjøper dem.. :)

mvh
Kjell P..
 

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Innlegg
1.026
Antall liker
288
Sted
Tranby
Mytene om HI-Fi skribentene som lar seg påvirke er vel like sanne som myten om at de store elektronikk gigantene systematisk lager produkter med dårlig lyd for å spare penger (..og lure kundene).

Greit med noen rosa filtere. Media har en egen evne til å fremheve det negative som igjen virker selvforsterkende med ødeleggende virkning.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.565
Antall liker
27.599
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
brand-x skrev:
Hvem eller hva lever denne bransjen av ???? Myter i denne sammenheng.... har de kun rot i en genuin interesse for den subjektive opplevelse ??? Er de kjøpt og betalt av en bransje som for tiden sliter i en ..... motbakke....???? Var de kjøpt da bransjen kun hadde nedoverbakke ???


Jeg tror definitivt ikke att salget av K.Vadset`s lydverk var avgjørende for att bladet skulle overleve. Derimot er de som alle andre ( fagblad etc. ) avhengig av annonsører for i det hele tatt ha livets rett... Opprettholder de aktive annonsører ved å omtale "deres" produkter i ett sløret bilde kvalitativt....Garantert ikke... Still spørsmålet til deg selv hvis du hadde vært aktør i bransjen.. Hvor mange annonser hadde du giddet betalt for hvis bladet "slaktet" profesjonen din med dertil risiko for minkende eksistens...?? 1 gang...i beste fall 2 ganger...

Tråden disse hifi skribenter henger i er særdeles tynn og tøffhet betaler seg ikke, riskoen er betydelig for att deres genuine interesse forsvinner fra hyllene og postkassen våres... De vinner på total oppriktighet men til syvende og sist er denne oppriktigheten subjektiv... Og derfor null verdt som bevis... Og ikke tror jeg vi trenger denne totale form for oppriktighet.. Da er det bedre med litt rosa filter i omtalene, for dermed å gjøre de aller fleste tilfreds.. Og dermed overlever skribentene, magasinet, annonsørene og vi selv får vår dose tilfredshet og irritasjon + noen tråder på sentralen i ny og ne om bladets/skribentenes troverdighet...

Mytene er der fordi det er sannhet med modifikasjoner... :) ;) :D ;D

De er kjøpt og betalt ellers hadde de ikke overlevd, vi glemmer bare av att også vi kjøper dem.. :)

mvh
Kjell P..
Et særdeles godt innlegg, IMO!
mvh
 

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Innlegg
1.374
Antall liker
3
Hmm... når jeg leser denne tråden så slo det meg at ganske ofte så reklamerer grossist/butikk "A" for et produkt med at det har fått strålende omtale/test i hifimagasin "X", gjerne i samme magasin eller via sine egne salgskanaler.

Betyr det at produsent/grossist/butikk anser dette som et viktig salgsargument for å overbevise oss kunder til å kjøpe akkurat deres produkt? Videre er journalisten (Magasinet) er avhengig av reklameinntekter for å holde magasinet levende.

Vil dette ha en påvirkning på relasjonen mellom journalist og produsent?
Er det en velbalansert vektstang som sikrer så objektive tester som mulig eller ligger loddene på samme siden av vekten?
Velger selv å tro det første, men forsøker alltid å teste/lytte til et produkt selv før kjøp. (Mine ører, min musikk, mine preferanser på lyd..)
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Er det Stereophile som er så streng på å holde nøytraliteten ved like at da en av deres ansatte bistod i ett
opptaksprosjekt av en SACD kunne vedkomne ikke på 5 år teste dette firmaets produkter formelt i bladet.
Vedkomne deltok til og med gratis og betalte alt selv, ned til pulverkaffen han drakk!

Det er noe med å være lidenskapelig opptatt av lyd!!!

Det å være lidenskapelig opptatt av å finne feil, er bare trist!

mvh
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Imperial skrev:
Er det Stereophile som er så streng på å holde nøytraliteten ved like at da en av deres ansatte bistod i ett
opptaksprosjekt av en SACD kunne vedkomne ikke på 5 år teste dette firmaets produkter formelt i bladet.
Vedkomne deltok til og med gratis og betalte alt selv, ned til pulverkaffen han drakk!

Det er noe med å være lidenskapelig opptatt av lyd!!!

Det å være lidenskapelig opptatt av å finne feil, er bare trist!


mvh
...og en ser fort hvilke som hører til hvilken kategori i denne tråden...Enten det være seg den ene...Eller, dessverre, den andre...
 

Tweedjakke

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2008
Innlegg
3.413
Antall liker
3.533
Sted
Sunnmøre
Det finst sjølvsagt ingen konspirasjon. Iallfall ikkje blant ordinære skribentar. Eg trur heller ikkje det er slik at redaktørar ikkje vågar publisera negative reviews fordi dei er redde for å tapa annonsekroner.

Eg trur heller det er fordi hifi-blekker stort sett manglar ein misjon, eit føremål. Eller, føremålet er så tamt. Det handlar om å ta føre seg det som er nye produkt på marknaden, testa/melda dei og så konkludera med at, jaudå, dette låt bra. Det gjer jo ofte det. For mange lesarar er dette heilt fint.

Men det vert ikkje journalistikk av det. Blekkene lever i ei verd der det ikkje finst motsetnader, alt handlar berre om at nokon utviklar nye og spanande produkt som skal lyda best mogleg. Eg er utruleg glad for at eg ikkje er redaktør for Fidelity. Eg har vore med på å redigera ein del tidsskrift, og det verste som finst er å "skriva om det-og-det emnet". Det blir bra når ein får blod, når ein kan identifisera ein eller annan å gå til angrep på.

Klart, det finst blekker med ein misjon. "What hifi", for eksempel: "Kvar er det mest å henta for pengane?"
Eller "The Audio Critic", som skal/skulle bevisa at heile hifi-bransjen var ein bløff.

Dersom nokon hadde bede meg redigera Fidelity i eit år (grøss), trur eg at eg ville fokusert på at alle artiklar skulle identifisert ein eller annan konflikt.
 

KH

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.11.2003
Innlegg
226
Antall liker
0
Virkelig engasjert innlegg Mbare (trådstarter). Mulig du er litt vel spissformulerende (utover det du selv signaliserer), men du har åpenbart lagt ned en del skrivetid i dette. Jeg kommenterer debatten så langt når det gjelder ett, men vesentlig, poeng i debatten.; inntjeningen. Jeg har spesielt Fidelity i sikte, som jeg har inntrykk av får en del negativt ladet kritikk om sine skriverier.

Jeg er enig med deg Mbare i det grunnleggende om myten om hifi-skribenter som mer eller mindre er i lomma på produsentene /importørene/selgerne.

Man er med andre ord ikke enige om hvem som dekker smøringen (aner vi en sammensvergelse mellom disse tre ledd?). Terka er inne på det uten å diskutere det nærmere. Man kan jo også diskutere hvor viktig dette er. En helt udokumentert påstand om at ”man ikke er uavhengig” er vanskelig å forsvare seg mot når påstandene er basert på ren synsing. Som i en del andre samfunnsforhold ser men også at ”prosessen”, ”involveringen”, ”kommunikasjonen” m.v. fremheves, spesielt når man ikke har materielle argumenter (inn under saksbehandlingsfeil går bl.a. inhabilitet, eller påstander knyttet til ”uavhengighet”.).

Når det gjelder den enkeltes inntekter fremhever Mbare at hifi-skribenter ikke tjener mer på denne aktiviteten eller de ellers hadde gjort i andre virksomheter. Noen vrir dette til at bladene er avhengige av annonseinntekter, som jo er riktig, men poenget som jeg (velger å) forstå Mbare er at ildsjelene selv med annonseinntektene kunne gjort det minst like bra i andre bransjer. Et slikt syn støtter jeg definitivt. Dette må være en marginal bransje i Norge. Min udokumenterte spekulasjon er at for eksempel Petter Dahle (som jeg aldri har møtt) har gjort det adskillig bedre økonomisk i sin direktørjobb i annen bransje enn han ville gjort som heltid skribent eller redaktør for et norsk hifi-magasin. Vi hadde nok hatt adskillig flere norske magasiner (med betydelig økende annonsemengde) om dette hadde vært en gullkrukke.

Mvh Knut
 

KH

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.11.2003
Innlegg
226
Antall liker
0
Vel, vet ikke om jeg er riktige personen til å svare på dette. Men at norske skulle tjene (mer på dette enn på andre virksomheter) og bli rike på dette. Har du konkrete erfaringer må du selvsagt kunne legge ut det. Du må nok bli enda mer konkret.
Mvh Knut
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
Jeg må le litt. Norge er knøttlite, Hi-fi miljøet er deretter. De som tester utstyr kjenner nok levrandørene/butikkene bedre enn gjennomsnittet. Når man vet at mange butikker ikke opperer med faste priser, men at det hele avhenger av dagsform, trynefaktor etc. så sier det seg selv at prisen nok varierer i positiv favør for noen som jobber i en hi-fi blekke. Jeg sier på ingen måte at de er korrupte, men det må gå ann å vedkjenne seg fakta.
Jeg har snakket om det samme på avforum der noen av medlemmene har byttet hatter og nå skriver for hjemmekino, driver hi-fi sjappe osv.
hvis man følger litt med på hvem som gjør hva, hva som "hypes" og hvem som selger hva på bruktbørsen trenger man ikke å være Einstein for å legge puslespillet.
 

Tweedjakke

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2008
Innlegg
3.413
Antall liker
3.533
Sted
Sunnmøre
Titleist skrev:
hifi blekker som ikke supplerer med målinger er verdiløse, IMO.
Tja. Målingar er nyttige, men det er vel fordi måledata frå leverandøren ikkje er pålitelege eller ikkje finst. Men kor mange uavhengige datablad-produsentar ønskjer du deg eigentleg?
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
All den tid skribenter ikke våger å gjennomføre en troverdig blindtest faller deres troverdighet på seg selv, uansett om det er tuftet på rabatter eller annonseinntekter svekker det ihvertfall magasinets troverdighet.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Se hifi lektyre for hva det er. Tidtrøyte og underholdning. Jeg koser meg med nye blader og holder meg litt oppdatert på nye ting som kommer. Men det jeg leser er ikke fasiten på hva som er bra eller mindre bra. Derfor irriterer jeg meg heller ikke over rose-røde utalelser som kommer. Tenker da at dette kunne jeg tenkt meg å prøvd sannhetsgehalten i med et smil om munnen. Ikke fråde, som enkelte her tilsynelatende får... 8)

Hifi er en marginal hobby. Så jeg tror at mange av de som bruker av sin tid for å skrive, teste osv de gjør det i dugnads-ånd , og ikke med ønske om å bli miilionær... ::)

Hvis en ønsker å lese kun fakta kan en innhente info om aktuelle produkter hos produsenten. Å lese et blad med bare blind tester høres dritkjedelig ut... :)
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Denne tråden skulle hett "Myten om troverdige blindtester.."

Målinger er viktige!!! Det er så sikkert som det er sagt.
Det er en mal av og til vel og merke, på at produktet har alle skruene på plass i rett høl for å
¨si det på den måten.
Men målinger sier mer om kretsvalg og andre arbeidsparametre, evnen apparatet har til å samarbide med andre osv.

Så er det selvsagt ett spørsmål om de målingene man gjør, er alt man trenger å måle..
:p

mvh
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.626
Antall liker
21.403
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Merkelig verden.

Såsnart man ikke vet hva man hører på er resultatet av lyttetesten uten troverdightet. Ja ja.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Hvordan skaper man en myte?

På 70 tallet fremsatte "vitenskapen" ett fakta... Transistorer måler bedre, derfor låter de bedre.
Det viste seg å være en myte...

mvh
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.626
Antall liker
21.403
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg har tilgode å se noen førende hifitidsskrifter som finner noen verdi i sammenlikning av utstyr ved a/b-testing med nivåutlikning og uten å vite hva som er a og b. Hverken redaksjonelt eller i praktisk testing.

Opplys meg gjerne.

---

Det finnes selvfølgelig ingen korrelasjon mellom "måler bedre" og "låter bedre". Det er fordi "låter bedre" er en rent subjektiv opplevelse med grunnlag i tidligere opplevelser.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Er ikke myten nå tildags at dette er noe man trenger å gjøre...

mvh
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
!

La oss si det slik:
Lyttetester eller A/B da er vriene fordi man husker ikke lenge nok hvordan noe låter så de blir nøyaktige...
Ja selvsagt! Og ingen av dere gjenkjenner en kamerat øyeblikkelig på telefonen selv etter kanske å ikke
ha hørt han på 10 år...
Selvsagt gjør dere det!
Audielt minne er mildt sagt heftige saker...

Så en tester da i ett blad, har måttet levere fra seg en forsterker, og nå har han en ny og den låter annerledes, det kan han høre, for han husker hvordan den forrige låt!

Så er jo myten, glemmer vi våre kameraters stemmer så lenge vi ikke hører dem?

heh?

A/B testing, eller uten målinger da, kall det Reviewing, for det er jo det dette nå sammenlikner med her...
De tester, men de måler ikke, hvordan kan de være sikker på hva de hører!!!

Myte? Nei fakta!!!

mvh
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.626
Antall liker
21.403
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Kan du vise til hvordan eksemplene med kameraten og forsterkeren er sammenliknbare?

Harman International har laget et rom som tillatter hurtig utskifting av høyttalere. Floyd E. Toole har hatt en finger med i spillet der. Han vet en ting eller to om hvordan den menneskelige hørsel fungerer.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Sier man ikke at det beste å dømme komponenter på er etter den menneskelige stemme...
Eksempler? Alle Audiofile...

Er det en myte nå da? For Floyd sier det ikke lar seg måle?

mvh
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.058
Antall liker
7.901
Torget vurderinger
12
Jeg ser ikke relevansen mellom gjenkjennelse av stemmen og auditivt minne i forhold til audioutstyr. Jeg kan kjenne igjen mine kompiser på telefoner med forskjellig lydkvalitet, men kan ikke si jeg enkelt gjenkjenner lydkvaliteten til selve telefonen :). Å tro at det auditive minnet er en slags konstant som holder seg over tid mener jeg er en misforståelse.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Valentino skrev:
Harman International har laget et rom som tillatter hurtig utskifting av høyttalere. Floyd E. Toole har hatt en finger med i spillet der. Han vet en ting eller to om hvordan den menneskelige hørsel fungerer.
Finner man noen forum hvor Floyd E. Toole er aktiv?
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.229
Antall liker
277
el_mariachi skrev:
All den tid skribenter ikke våger å gjennomføre en troverdig blindtest faller deres troverdighet på seg selv, uansett om det er tuftet på rabatter eller annonseinntekter svekker det ihvertfall magasinets troverdighet.
"Det er noe med å være lidenskapelig opptatt av lyd!!!

Det å være lidenskapelig opptatt av å finne feil, er bare trist! "

Lidenskapelig eller vitenskapelig, hvorfor er det tilsynelatende motpoler?

Feil vil det alltid være på et hifiprodukt, hvis pressen ikke har et ansvar for å avdekke disse, og derigjennom "tvinge" fram bedre produkter, hvem skal gjøre det da? Pressen ellers har jo et ansvar overfor publikum, men ikke hifipressen?

Skal pressen være menighetsblad for de innvidde, eller rådgivere for Per og Pål og Kari og Astrid i en mer og mer vill jungel?
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Floyd var med i Harman International (VC, VP enginering ++) han avsluttet denne joben i 2007 forresten.
Peter Aczel, ifra The Audio Critic, er ikke en critic til alt de lager... Ganske det motsatte faktisk..

Forum hvor Toole er aktiv. ( ER ikke helt sikker, egentlig, gjetter)
Audioholics ville jeg tro.
Sound Thinking forumet også.
Han har sikkert vært innom AA (Audioasylum også.)
Ecoustics kanskje.

Han var jo også aktiv i Canadas forskningsprosjekter på lyd lenge.
Masse høyttalere, bl.a Revel er jo tuftet på disse arbeidene.

Bøker av interesse for de som har lyst å lese om Toole's meninger:
Sound Reproduction: The Acoustics and Psychoacoustics of Loudspeakers and Rooms av Floyd E Toole
Legg gjerne til : Critical Listening Skills for Audio Professionals av F. Alton Everest, som også selvsagt har laget
Master Handbook of Acoustics ...

Noen som husker da deres stjerneprosjekt laget av Otvos ble slaktet av Stereophile? Mach 17 var det vel.
Stereophile mente den rett og slett låt feil.
Mach 17 kalles idag for Revel Ultima... på den måten at de nok måler temmelig likt...
Man måler seg selv fra stadig nye vinkler ifra den kanten... Låten endrer seg derimot.
Men dette er bra! Selv om den målte perfekt fra starten fikk man den over tid til å låte bedre!
Om noen vil ha en høyttaler som er selve symbolet på målekorrekthet? Digger man Toole?
Revel Ultima Studio/Saloon Serie 1 vel og merke, serie to er noe endret iforhold til teori og slikt.
Om denne høyttaleren er man faktisk enig... Den låter som den måler, omsider..
Hva hadde skjedd? Jo Kevin Voeks fra (Snell) fikk lov å prøve seg...

Så når man trakker det tilbake, så finner man to navn:
Peter Snell og Floyd E Toole.

Det er ikke det at målinger ikke er viktge, men det ser ut til at de kan nyttes forskjellig.
Så Toole's teoreiske sikkert perfekte bilde ble ikke malt bra nok før en som da Voecks fikk
brukt denne kunnskapen blandet med litt sunn fornuft.

Dette er ingen myte, det å kunne bruke målinger i musikkens tjeneste, istedenfor å lete etter feil, leter
man etter muligheter...

Det er en konstant utvikling, en stadig tilnemring mellom alle fraksjoner, det er det vøttø!
Men øret er alikevel og vil alltid være den endelige dommer!!! Ikke tallene!

Selvsagt, ABX tester prøver jo å verifisere dette. Gi det tid, kanskje det lykkes det og etterhvert. ;)


mvh
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.565
Antall liker
27.599
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
realist skrev:
Lidenskapelig eller vitenskapelig, hvorfor er det tilsynelatende motpoler?

Feil vil det alltid være på et hifiprodukt, hvis pressen ikke har et ansvar for å avdekke disse, og derigjennom "tvinge" fram bedre produkter, hvem skal gjøre det da? Pressen ellers har jo et ansvar overfor publikum, men ikke hifipressen?

Skal pressen være menighetsblad for de innvidde, eller rådgivere for Per og Pål og Kari og Astrid i en mer og mer vill jungel?
Jeg synes dette er et godt eksempel på en dobbeltmoralsk argumentasjon . Hifiblekker er infotainment og ikke noe mer.

Hifi- skribenter lytter og rapporterer. Deretter beskriver de det som de mener å ha hørt.

Kan ikke huske en eneste hifiskribent som ikke samtidig sier at du må høre selv!

Det å forutsette at de utfører grundige og vitenskapelige tester, for deretter å klage på at de ikke oppfyller kvalitetskriterier som de selv ikke har satt, er en merkelig øvelse.
Først opphøyer man noen, setter dem kvasi på en pidestall, for deretter å rive dem ned.

Det er også rart at ingen av de som er mest kritiske til hifi- blekker snakker for seg selv. Det er alltid Kari, Per og Ola som skyves foran.


mvh
 
Topp Bunn