Veien til Rom

Mindstream

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
31.07.2007
Innlegg
266
Antall liker
1
Hva mener dere er den optimale veien til god lyd?

Jeg tenkte en stund at digitale forsterkere, aktiv deling, romkorreksjon ( med EQ både her å der) og pc basert avspilling var tingen.

Nå prøver jeg å gjøre det så enkelt som mulig, med fulltoner (nesten) uten delefiltre, passiv volumkontroll, enkelt oppbygd elektronikk uten masse dil og dal.




Mange liker rør å horn, å det kan jeg godt forstå, liker prinsippet med effektive høytalere, med små men gode rørforsterkere,

Noe av det desidert beste jeg har hørt har hvert effektive dipol høtalere med fulltone og 15" pro basser, drevet av en liten rørforsterker.

Så hva synes dere er den beste veien?
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.863
Antall liker
4.293
Jeg har enda til gode å høre et anlegg som ikke er digitalt korrigert som er helstøpt i mine ører. Det er alltid noe som mangler. Eller noe som ikke skulle vært der.

Dernest må det være elektronikk med stive fjæringer og presis styring. Ikke noe sedate greier med ekstra musikalitet og avrundede transienter. Enten rådyr transistorbasert klasse A eller klasse D. Når jeg tenker etter så har jeg faktisk også hørt et anlegg med en Nad-forsterker som hadde det rette skyvet i lyden.

Fravær av passivt delefilter er et stort pluss.

Gode høyttalerkabinetter (eller bafler) og gode elementer er også et must. Har egentlig ikke opplevd den supre dynamikken og eksplosiviteten som man skal oppnå med svært følsomme systemer og lite watt (selv om det i teorien burde ha et fortrinn).

Og en kilde fri for jitter og ellers med de samme egenskapene.

Jeg har også hørt noen relativt eksotiske oppsett med rør, horn og elektrostater. Det har vært innsmigrende. Klangbalansen har vært forbausende god (jeg skjønner hvorfor noen foretrekker rør) men det har vært litt tamt. Jeg får assosiasjoner til brus med litt for lite kullsyre.
 

Baard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
2.160
Antall liker
688
Torget vurderinger
1
Dette må da være en tråd som har fått utfortjent lite oppmerksomhet, synes BX kom med noen friske og godt begrunnede resonnementer

Selv mener jeg at veien til Rom, i tillegg til elektroniskdelefilter, separate sluttrinn, DSP osv godt kan inneholde en rør-pre. Rør som forsterkningskomponent under ”små-signalforhold” er meget lineær. Rør i sluttrinn derimot synes jeg er en anakronisme
 

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Innlegg
5.267
Antall liker
2.505
Torget vurderinger
1
1 Finn ut hva som er optimal lyd for deg, hør på mange forskjellige anlegg og finn fellesnevnere for de du liker.

2 Finn høyttalere først, de gir deg 90% av lydsignaturen. Velger du aktiv deling har du justeringsmuligheter, 2,3,eller 4veis deling flere muligheter og flere muligheter til å skru seg vekk.

3 Plassering av høyttalerne og etterklangstid

Når det gjelder DSP ser jeg på det som siste utvei, ingen av anleggene jeg har hørt som er korrigert, slipper unna med å låte naturlig. Uavhengig om det er pcbasert, egne bokser eller receiver.


Mvh Roald
 
Ø

ØivindJ

Gjest
"Kvikt" må det være, enten det gjøres ved aktiv deling (null passive delefiltere og optimale arbeids forhold for elementene), eller ved å bruke de enkleste mulige kretsene hele veien (og rør selvsagt ;D ).

Alt i mellom SUCKS
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.841
Antall liker
8.817
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Vel...
De fleste argumenterer vel for sin egen løsning - ikke uten grunn, man velger jo etter overbevisning.

For meg dreier det seg om å få en kjede som gjør mist mulig feil, altså å komme nærmere virkeligheten, snarere enn å prøve å matche meg frem til som gir en begalig farging (For å sette ting litt på spissen).
Jeg synes også at mitt eget oppsett spiller bedre jo nærmere jeg kommer målet - og de største forbedringene kommer når jeg har gått over til et "bedre" prinsipp - eks aktiv deling og romkorreksjon.


For meg så blir den optimale løsningen da:
Tilpasse høytalere og lytteposisjon til hverandre og rommet.
Gjøre det som lar seg gjøremed akustikken
Holde seg i det digitale domenet så lenge som mulig.
Bruke komponenter med gode specs når man kommer seg over i det analoge.

Verre er det ikke....

Mvh
OMF
 
Ø

ØivindJ

Gjest
OMF skrev:
Verre er det ikke....
Min fremtidige vei er å gå lenger i rettning: ukorrigert signal, stor transientvillighet(neppe fulltone), rom tuning. (det blir i tillegg, i annen rekke, tatt hensyn til lineæritet ved komponent valg).

Har hørt hundre ganger at disse prioriteringene(logikken bak) er bs, har bare sluttet å høre.
 

AlexanderK

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Innlegg
946
Antall liker
1
Sted
Nøtterøy
Torget vurderinger
1
Dette er den beste veien til Rom. Her får man både Rom og tweaks som fungerer bedre enn noe annet! GOD NATT, gutta!:

 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo


Dette er saker. 73% og greier.
Snadder.

Får dra hjem å spelle no musikk.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.841
Antall liker
8.817
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
ØivindJ skrev:
[ukorrigert signal, stor transientvillighet(neppe fulltone)[b
Har hørt hundre ganger at disse prioriteringene(logikken bak) er bs, har bare sluttet å høre.
Tja - et aktivt delt Mangerelement har mye for seg spør du meg....transientvilligheten er det ikke så mye å si på, den trenger ikke all verden med EQ for å spille lineært - og jeg synes det har noe for seg å ha et element som gjengir alt fra 400Hz til 30kHz, uten delefilter og direkte koblet på en forsterkeren med båndbredde på i overkant av 1 Mhz...Der hat du faktisk reell høy dempingsfaktor....

Mvh
OMF
 

Mindstream

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
31.07.2007
Innlegg
266
Antall liker
1
ja de fleste argumenterer for sin løsning, men jeg må si jeg har stor sans for det du har gjort med ditt anlegg OMF, det virker veldig målbevist, og gjennom tenkt.

Å holde seg i et digitale domene er noe jeg i utgangspunktet har tro på men da jeg prøvde dette, med en Lyngdorf TDA 2200, ble resultatet dårligere en ved bruk av en vanlig analog forsterker, og det var noe jeg ble litt overasket over da jeg har tilnærmet samme DAC i cd spilleren. ( Trodde at ved og flytte DAconverteringen lengst mulig ut i kjeden ville være en fordel)

Litt dumt for TDAen er en utrolig anvendelig forsterker, og jeg liker tanke gangen bak ett slik produkt, men desverre i mitt tilfelle gjore den ingen ting posetivt i forhold til min Doxa verken som pre eller integrert.

Men det er vel andre digitale volumkontroller som er bedre :)?

Romkorreksjon er også spennende men har deverre ikke hørt ett skikkelig anlegg som klarer å formidle de påstått gode egenskapene til DSP.
 
Ø

ØivindJ

Gjest
OMF skrev:
Tja - et aktivt delt Mangerelement har mye for seg spør du meg....
Tviler ikke, faktisk.

Vurderte aktiv-deling i mot rør og enkle kretser i en liten evighet. Det var et veldig vanskelig valg.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.841
Antall liker
8.817
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Ja - romkorreksjon er (med rette) omstridt. Jeg har selvsagt gjort meg opp noen tanker om hvorfor det er slik.....

For det første så er det ikke gitt at man får bra lyd med romkorreksjon - spesiellt varianter med auto-oppsett osv. Det er nok riktig som er blitt nevnt også her - at man får en nesten uendelig antalla parametre å forholde seg til - og da er det fort gjort å gå seg vill.

Det kan også være at enkelte velger romkorreksjon fremfor jobbing med anlegget - og det er vel ingen grunn til å tro at et oppsett som bare er kastet inn i et rom og korrigert med et autooppsett, skal spille bedre enn et oppsett uten romkorreksjon som er tveaket med over lang tid.

Den viktigste grunnen tror jeg alikevel er (dette mener jeg - selv om det nok er satt litt på spissen) at en slik lyd (som all annen) også krever litt tilvenning. De fleste av oss har hatt noen runder hos andre entusiaster og hørt musikk, og jeg vil anta at det er sjelden man finner et oppsett man har mer lyst på (Selv om 3 parts lyttere muligens ikke ville valgt ditt anlegg fremfor det det lyttes på!). Dette skyldes nok i stor grad klangbalansen i oppsettet. Man venner seg til lyden i eget anlegg. Litt ekstra nivå rundt 80Hz som gir punch, litt tynn nedre mellomtone som gir nærhet til stemmer, og litt ekstra fokus i diskanten som gir masse detaljer. Når man så lytter til et oppsett hvor dette er borte - så merker man først og fremst at disse egenskapene mangler - det tar tid å oppdage at dette var farging og at det spiller bedre når disse artifaktene er borte.

Dette er gjerne "romartefakter" så disse har man hatt med seg med alt utstyret som har stått i den stuen - og dette greier man ikke å skille ut - man venner seg til at slik skal det låte (dette kan jo ikke være utstyrsrelatert da jeg har hatt det på alt utstyret jeg har brukt!)

Min påstand er altså om man hadde implementert riktig bruk av romkorreksjon i 10 steg - gradvis tilvenning. Altså - i et oppsett så får man muligheten til å bruke romkorreksjon - så korrigerer man bare 1/10 av avviket først. Du lytter på oppsettet i en uke, så tar man 1/10 til. Så tror jeg defleste ville oppfatte dette som en jevn strøm av forbedringer hvor lyden ble mer og mer naturlig og ekte. Men hvis man tar alt i en gang - så blir forskjellen for stor.

Jeg kommer nok aldri til å snu, og er i disse dager i ferd med å ta dette et steg videre. For meg har overgangen til romkorreksjon og aktiv deling nok vært den største oppgraderingen i mine øyne. For å beskrive det som skjer så er lyden nå mye mer "live", ekte, virkelighetsnær....det samme er rommet og holografien. Bassen er dyp, mektig, men først og fremst en integrert del av lydbidlet. Anlegget spiller mye "jevnere" alt spiller bra- og det er ingen tings o mer fullstendig missmatch. Det er også slik at "demoskivene" låter litt bedre, mens den jevne CD i hylla spiller mye bedre!

Hvorfor er vi hjernevaskede digitalentusiastene så standhaftige....vel når du først er tilvennt en jevn frekvensrespons - så er det utrolig lett å høre store avvik. Som Petter skrev i sin test - man kan leve med den vonde hofta, men ikke med småstein i skoa....vel for å snu det andre veien - skal man prøve sko så merker man bedre at den ene sålen er 3 cm tykkere enn den andre, enn at det muligens ligger et par småstein der...

Jeg håper vel å kunne ha en liten lyttekveld igjen rundt påsketider - med litt nytt og spennende utstyr, og med en betydelig oppgradering på lydsiden.

Mvh
OMF
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.930
Antall liker
584
OMF skrev:
ØivindJ skrev:
[ukorrigert signal, stor transientvillighet(neppe fulltone)[b
Har hørt hundre ganger at disse prioriteringene(logikken bak) er bs, har bare sluttet å høre.
Tja - et aktivt delt Mangerelement har mye for seg spør du meg....transientvilligheten er det ikke så mye å si på, den trenger ikke all verden med EQ for å spille lineært - og jeg synes det har noe for seg å ha et element som gjengir alt fra 400Hz til 30kHz, uten delefilter og direkte koblet på en forsterkeren med båndbredde på i overkant av 1 Mhz...Der hat du faktisk reell høy dempingsfaktor....

Mvh
OMF
Enig med det ovenstående. Legg så til at elementet er bortimot aperiodisk, altså kritisk dempet i seg selv, og ikke har evnen til å ringe etter at det har gjengitt (starten på) en transient. Dette i sterk motsetning til det aller meste av dynamiske elementer, som er renheklede svingesystemer. Korrekt transientgjengivelse (musikk er hovedsaklig transienter) beror like mye på å kunne slutte å svinge som på evnen til å starte brått. Men la oss ikke misjonere for mye, la oss beholde paradiset for oss selv ;)
 
Ø

ØivindJ

Gjest
Barbaresco skrev:
Korrekt transientgjengivelse (musikk er hovedsaklig transienter) beror like mye på å kunne slutte å svinge som på evnen til å starte brått. Men la oss ikke misjonere for mye, la oss beholde paradiset for oss selv ;)
AMEN, til hvert ord!

Først transient hastighet, deretter kommer alt annet.
Det er min "relion"! ;D

(men det finnes flere veier i den retningen)
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Er nok veldig enig i det OMF skriver. Anlegget hans er også et av de få som jeg virkelig syntes var bra.

Det kreves i alle fall gode høyttalere. Selv om det finnes noen gullkjøp, så koster uansett skikkelige høyttalere en god slant med penger.
Ellers har jeg tro at man faktisk kan komme veldig langt med noen gode høyttalere, rimelig elektronikk fra f.eks Cambridge (topp modellene), billige kabler og 15-20k i akustiske tiltak. Sistnevnte må bare gjøres riktig....

Det finnes uansett flere veier til Rom. Store fulltone elektrostater er en vei som virker til å låte fantastisk, men man må unnvære noe dynamikk og den aller dypeste bassen.

Skal man ta det helt ut, så er nok dedikert lytterom satt opp av akustiker veien å gå. Sammen med topp elektronikk og høyttalere, aktiv deling, kanskje noe romkorreksjon som prikken over ien, så må det bli himmelsk.
 

Mindstream

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
31.07.2007
Innlegg
266
Antall liker
1
Planen min er å gå for en relativt lettdreven 2 veis høtaler, bestående av en smal baffel (dipol) med en 8" fulltone.
idielet sulle denne ha rullet naturlig av der dipolkanseleringen intreffer, ca ved 300hz. ( minst mulig delefilter )

2 lettdrevne 15" montert i veggen ( infinite baffle ) dette er sikker ikke bare bare men slik jeg ser det er IB overlegent alt av kasse løsninger,

Enkle effektforsterkere med høyohmi inngang tilpasset passiv volumregulering.


Jeg er interessert i å høre det som ligger på cden, og ikke HT- kabinettet, dempe materialer, delefilter og forforsterker. Uten å tvangs stye elementene eller å høre fargingen av kabinetter og komplisert elektronikk.

Er klar over at dette har en del kopromisser ( med tanke på hifi parametre) men,
har hørt på noen få anlegg i denne "gaten", og de har en helt egen evne til å levende gjøre musikken og spiller på en utrolig befriende og forløsende måte.
 
Topp Bunn