Magico M5 på plass hos Jonathan Valin - TAS

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
http://www.avguide.com/blog/magico-m5-loudspeakers

Wow! Nå skal det avgjøres... Dette er vel å regne for svenneprøven til Magico da, kan vi si.

Legger ved ett bilde:


Her ser man at Wolf har brukt nøtta når det er laget transporthensyn og for installasjon!!!
Denne høyttaleren veier 180kg++ når den bæres opp den trappa, av bare to personer!!!
Det er noen utrolig bra bilder av hvordan det kan gjøres, å bære noe opp en trapp i den linken over!!!

mvh
 

Tott

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.08.2005
Innlegg
205
Antall liker
224
Torget vurderinger
2
Imperial skrev:
http://www.avguide.com/blog/magico-m5-loudspeakers

Wow! Nå skal det avgjøres... Dette er vel å regne for svenneprøven til Magico da, kan vi si.

Legger ved ett bilde:


Her ser man at Wolf har brukt nøtta når det er laget transporthensyn og for installasjon!!!
Denne høyttaleren veier 180kg++ når den bæres opp den trappa, av bare to personer!!!
Det er noen utrolig bra bilder av hvordan det kan gjøres, å bære noe opp en trapp i den linken over!!!

mvh

Ser Jonathan Valin benytter Soulution for test. Blir spennende å lese hva han mener om Soulution vs Audio Research Ref 610T som han hevder er noe av det bedre parret med Magico.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
De spilles på idag faktisk, koblet til Soulution 710 og ref3/MBL pre'n til Valin, kilden er visst 740 spillern til Soulution
" the Soulution is superb, with a colorlessness, resolution, and level of transparency to sources that I haven't heard before from solid-state " sier Valin. (I svar til meg på sin blog) han snakker om hvordan den driver Magico M5.

Snakk om interaktivitet!!! Dette er jo neste mojjo!!



De observange ser at det er 2 stk 700 på bildet. Antakeligvis på utlån fra Alon Wolf.
Mener å huske at Valin bare har EN stk 710 selv.

Han er tilbakeholden med å sammenlikne foreløpig.
De svara kommer nok bare på trykk.
rRef610 vs Soulution osv..


mvh
 

Tott

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.08.2005
Innlegg
205
Antall liker
224
Torget vurderinger
2
Imperial skrev:
De spilles på idag faktisk, koblet til Soulution 710 og ref3/MBL pre'n til Valin, kilden er visst 740 spillern til Soulution
" the Soulution is superb, with a colorlessness, resolution, and level of transparency to sources that I haven't heard before from solid-state " sier Valin. (I svar til meg på sin blog) han snakker om hvordan den driver Magico M5.

Snakk om interaktivitet!!! Dette er jo neste mojjo!!



De observange ser at det er 2 stk 700 på bildet. Antakeligvis på utlån fra Alon Wolf.
Mener å huske at Valin bare har EN stk 710 selv.



mvh
Har Alan Wolf gått bort i fra PassLabs og Jeff Rowlands til fordel for Soulution, siden du nevner at den er lånt i fra Alon. Er det ikke en Soulution 721 pre som står der i bakgrunn.

Hva mener Jonathan er å foretrekke, AudioResearch eller Soulution.

Sier han noen om forskjellene på M5 og hans tidligere referanser Mini II.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Valin har hatt Soulution til test i snart 6 mnd nå. Dette gjelder 710, 740 spilleren siden 17 desember og pre'n rundt den tiden eller vare det noe etter dette? Husker ikke.
Jeg bare gjetter på at han låner iallefall (en ekstra amp, eller begge??) , fra noen, jeg anntok det var fra Alon, men sikkert er jeg ikke. De kan jo være ifra Art Manzano også, altså Axiss, importøren da mener jeg.
Edit: Valin sier de ER fra Axiss, og det ER to stk 700 amper. Wow! Makan til saker den karen har i stua nå om dagen altså!!!

Det er bare å gå til http://www.avguide.com/ og lete etter hans poster og eller blogs, de står litt histen og pisten i flere tråder.

mvh
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
JV er ferdig å skrive testen.
Dette blir da den mest omfattende som er laget av ham på godt å vel 20 år, ifølge JV.

:-X

Det er vel og planlagt en follow up allerede.
JV kommer til å ha ett problem da... etter å ha skrytt Soulution opp i skyene kommer det imorgen ett par
kasser til CASA JV...
De inneholder amper fra Terchnical Brain i Japan... JV var over i Japan for å se dem ann... da er du keen på å få hørt dem vøtt!
Ja og så skal han teste BALABO sine MK II saker og, samtidig... på M5 likegodt. Det snakkes også om å få EVO 900 inn til test i dette
tidrommet, til det sa JV: stopp en halv, hva skal jeg gå på da, gulvet er jo alt brukt opp!!! Skal jeg sveve? Ække plass til mer utstyr akkurat nå... får du ampene til å sveve, så bare kom med dem, Elliot.... ;D

Dette er heeelt rått, aldri før har man hatt så mye godsaker i ett rom! Ikke som jeg vet om, ikke i noe blad, nettside eller demorom!!! Never!!!
This truly is the battle of the titans.

mvh
 
R

Roysen

Gjest
Jeg må bare få si at jeg synes litt av troverdigheten til JV har forsvunnet etter at jeg har sett disse bloggene fra hans rom. De som kritiserer Vadseth for uegnet rom bør ta en titt på disse bloggene i stedet. Jeg kan ikke skjønne at de giganthøytalerne JV har forkjærlighet for kan få vist sitt ytterste i det rommet. Etter å ha sett dette synes jeg ikke mitt setup i min stue er så galt likevel.

Mvh
Roysen
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Det er nå en problemstilling, men;

Ny forsterker-sammensetning, nye høytalere + annet som er relativt nytt.

Hvordan kan han si noe enkeltvis om enhetene som han kobler sammen, når han egentlig ikke kjenner dem?

Artig å se ekslusivt utstyr, og det er sikkert greit å lese om hvordan komboen låter, men som "review" av de individuelle enheter blir det verdiløst!
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.392
Antall liker
20.812
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Praktfullt oppsett, meget elegant og diskret. Shakti-lysestake også. Right up my alley.
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.966
Antall liker
6.060
Torget vurderinger
32
Valentino skrev:
Praktfullt oppsett, meget elegant og diskret. Shakti-lysestake også. Right up my alley.
Det er dessverre sjelden man har mulighet til å være spesielt diskre med henhold til utstyret når man er hifi-tester, er jeg redd.

Til det er det som regel altfor mye utstyr som skal ut og inn i anlegget til en hver tid, at for eksempel skjulte oppsett og kabelløsninger blir veldig upraktisk.

Roy (som snakker av egen erfaring)
 
J

Janpe

Gjest
Roysen skrev:
Jeg må bare få si at jeg synes litt av troverdigheten til JV har forsvunnet etter at jeg har sett disse bloggene fra hans rom. De som kritiserer Vadseth for uegnet rom bør ta en titt på disse bloggene i stedet. Jeg kan ikke skjønne at de giganthøytalerne JV har forkjærlighet for kan få vist sitt ytterste i det rommet. Etter å ha sett dette synes jeg ikke mitt setup i min stue er så galt likevel.

Mvh
Roysen
Men det er jo dette som er utfordringen til alle "testere" og "journalister". Nevn meg en som et eks. i Norge som tester ulike komponenter som har et akustisk behandlet rom og eget utstyr som kan gi testobjektene de beste arbeidsbetingelser. Det er ikke svært mange, ingen såvidt meg bekjent.

Når det gjelder Valin så er vel hans eget utstyr muligens Walker racket samt hans tilårskomne Walker platespiller. Alt annet er long term loan, han har vel spilt på Magico høyttalere i "årevis" snart. En høyttaler jeg gjerne skulle ha lyttet til forresten. Jeg vet ikke de ekstakte målene på hans rom, men akkurat Valin synes jeg skriver svært godt og har ikke noe problem med hans kredibilitet.
 
R

Roysen

Gjest
JP skrev:
Roysen skrev:
Jeg må bare få si at jeg synes litt av troverdigheten til JV har forsvunnet etter at jeg har sett disse bloggene fra hans rom. De som kritiserer Vadseth for uegnet rom bør ta en titt på disse bloggene i stedet. Jeg kan ikke skjønne at de giganthøytalerne JV har forkjærlighet for kan få vist sitt ytterste i det rommet. Etter å ha sett dette synes jeg ikke mitt setup i min stue er så galt likevel.

Mvh
Roysen
Men det er jo dette som er utfordringen til alle "testere" og "journalister". Nevn meg en som et eks. i Norge som tester ulike komponenter som har et akustisk behandlet rom og eget utstyr som kan gi testobjektene de beste arbeidsbetingelser. Det er ikke svært mange, ingen såvidt meg bekjent.

Når det gjelder Valin så er vel hans eget utstyr muligens Walker racket samt hans tilårskomne Walker platespiller. Alt annet er long term loan, han har vel spilt på Magico høyttalere i "årevis" snart. En høyttaler jeg gjerne skulle ha lyttet til forresten. Jeg vet ikke de ekstakte målene på hans rom, men akkurat Valin synes jeg skriver svært godt og har ikke noe problem med hans kredibilitet.
Nja, det er vel forskjell på forholdene hos ulike journalister også. Jeg tror f.eks. HP har litt andre forhold hjemme enn JV. Jeg synes JV skylder leserne av TAS å vise hvilke forhold hans testobjekter blir testet under slik at de vet hvilke begrensninger som ligger der. De rommene jeg har sett hos norske journalister virker bedre enn dette hos JV. At man skal forlanget at journalistene skal behandle rommene akustisk er vel kanskje å gå litt langt, men at de i hvert fall har et rom som størrelsesmessig henger på greip i forhold til høytalerne de tester synes jeg i det minste bør fremkomme i testene. Michael Fremer har f.eks. mange ganger gjennom årene beskrevet både hvordan rommet er formet og størrelsen på det i tillegg til hvilke elektriske og akustiske tiltake som er foretatt i rommet.

Jeg tipper at det er i underkant av to meter mellom de høytalerne på bildet og det er vel omtrent det samme som jeg har hjemme hos meg i øyeblikket. Det begrenser høytalernes reproduksjon av romfølelse, holografi og plassering av utøvere i bredden. Her vil da JV være ute av stand til å kunne gi noe godt bilde av hvordan høytalerne kan spille uten å høre de i andre omgivelser.

Mvh
Roysen
 
J

Janpe

Gjest
Enig med deg, Valin bør oppgi målene på det rommet. Kan jo hende at han har gjort det også. HP har etter hva jeg vet 3 forskjellige lytterom hjemme i sitt hus. Jeg mener å huske at stort sett alle/ de fleste journalister i TAS, Stereophile og Hifi + har dedikerte lytterom. Men mange av disse har jo også denne jobben 100 %, men understreker vel noe av betydningen av å ha et eget rom til hifi som kan skreddersys til formålet.

Nei, man skal ikke forlange at testere må ha behandlede, dedikerte rom. Da hadde det vel ikke blitt skrevet mange tester her på berget vil jeg anta!! Men at forholdene må ligge til rette for å kunne skrive en test er en selvfølge samt at utstyret som brukes kan gi testobjektene de best mulig forhold. Kun da vil man få frem potensialet i testobjektene. Ikke det at jeg vil "diskvalifisere" de som skriver her i Norge, mer til ettertanke.

Mvh
JP
 

Hagto

Bransjeaktør
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
3.621
Antall liker
517
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Hvis man leser i linken øverst så kommenteres det vel at JV har vært heldig, og har et meget bra lytterom.
 
R

Roysen

Gjest
Hagto skrev:
Hvis man leser i linken øverst så kommenteres det vel at JV har vært heldig, og har et meget bra lytterom.
Forstå det den som kan......

Når jeg leser JVs tester av kjempehøytalere som MBL, Magico etc ser jeg for meg et kjemperom som gir disse høytalerne mulighet til virkelig å blomstre. Når disse bildene dukker opp er det jo tydelig at høytalerne ikke kan spille optimalt hos ham. Jeg synes det er å føre leserne bak lyset når dette ikke fremkommer tydelig i testen at kan være en mulig begrensning.

Mvh
Roysen
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.392
Antall liker
20.812
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Skjønner ikke helt hvorfor store høyttalere må stå i kjemperom og lyttes til på 4-5m avstand jeg.

Men jeg mener at TAS og highend generelt er på total bærtur.
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.966
Antall liker
6.060
Torget vurderinger
32
hvis man ser på målingene, så kan det tyde på at rommet ikke er så ille frekvensmessig...

 
R

Roysen

Gjest
Valentino skrev:
Skjønner ikke helt hvorfor store høyttalere må stå i kjemperom og lyttes til på 4-5m avstand jeg.

Men jeg mener at TAS og highend generelt er på total bærtur.
Hjemme hos meg står høytalerne nå litt i underkant av 2m fra hverandre. Da skvises mesteparten av symfoniorkesterne inn mellom høytalerne ved klassisk avspilling f.eks. Et orkester er vitterlig bredre enn 2 meter i opptakslokalet.

Mvh
Roysen
 
R

Roysen

Gjest
R.E.S. skrev:
hvis man ser på målingene, så kan det tyde på at rommet ikke er så ille frekvensmessig...

Det kan så være, men hva med holografi og plassering av musikerne og instrumenter?

Mvh
Roysen
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.392
Antall liker
20.812
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Nå har jeg ikke sjekket glatting og slikt, men oppførselen under 200Hz synes eksemplarisk.


Roysen skrev:
Valentino skrev:
Skjønner ikke helt hvorfor store høyttalere må stå i kjemperom og lyttes til på 4-5m avstand jeg.

Men jeg mener at TAS og highend generelt er på total bærtur.
Hjemme hos meg står høytalerne nå litt i underkant av 2m fra hverandre. Da skvises mesteparten av symfoniorkesterne inn mellom høytalerne ved klassisk avspilling f.eks. Et orkester er vitterlig bredre enn 2 meter i opptakslokalet.

Mvh
Roysen
Dersom anlegget er satt opp slik at sideveggene og frontveggen ikke høres vil ikke stereobildet bli bredere enn vinkelen oppsettet tilsier. Det er vinklene og graden av rombidrag som er avgjørende, og ikke avstandene naturligvis.

Roysen skrev:
holografi og plassering av musikerne og instrumenter
er en av highends dead ends. Det er nok å igjen vise til Harmans (Toole/Olive) studier om hva som gjør en høyttaler god. Ja, ta gjerne en kikk på Linkwitz' papers også.
 
V

vredensgnag

Gjest
Roysen - det blir da feil å ta utgangspunkt i avstand mellom høyttalerne i forhold til et symfoniorkester, i denne sammenheng? Man får da holografi og perspektiv med headphones - og så tjukk i skallen er jeg da ikke.

Tenk deg bredden på de som opptrer som foten på en trekant, og deg som spissen på samme.
Ideelt sett skal høyttalerne plasseres langs den trekantens sider - ikke for langt utenfor, for da blir lydbildet uttværet, og ikke for langt innenfor.
Avhengig av lytteavstand vil du så få ulike avstander mellom ht.

Tesen om avstand mellom ht tilnærmet virkelig bredde på opptreden holder kun om høyttalerne er så kraftige og lydriktige at du ved lyttepunktet (som er minst så langt unna ht-aksen som høyttalerne står fra hverandre) opplever realistisk SPL. Mao - da snakker vi PA på Valle Hovin nivå.

Det kritiske i JVs tilfelle er ht/rominteraksjonen, og skal man gå etter målingen, så er denne ypperlig, selv om rommet spiser energi under 50Hz, ser det ut som.

(Etter et lyttebesøk på lørdag eksperimenterer jeg med høyttaleravstand til meg og bredde. Jeg har vanligvis flyttet dem vekk og fra hverandre når jeg er i en symfoni-fase, og nærmere og tettere når jeg skal lytte til mer intim musikk. Oppdaget på lørdag at noen innspillinger jeg ikke hadde hørt før med Tom Waits var "ulyttelige" i mine ører med den ht-plasseringen jeg hadde, men at han falt på plass når jeg flyttet høyttalerne nærmere meg og hverandre. Men det gikk ut over opptegningen av symfonier ...)
 
R

Roysen

Gjest
Valentino skrev:
Roysen skrev:
Valentino skrev:
Skjønner ikke helt hvorfor store høyttalere må stå i kjemperom og lyttes til på 4-5m avstand jeg.

Men jeg mener at TAS og highend generelt er på total bærtur.
Hjemme hos meg står høytalerne nå litt i underkant av 2m fra hverandre. Da skvises mesteparten av symfoniorkesterne inn mellom høytalerne ved klassisk avspilling f.eks. Et orkester er vitterlig bredre enn 2 meter i opptakslokalet.

Mvh
Roysen
Dersom anlegget er satt opp slik at sideveggene og frontveggen ikke høres vil ikke stereobildet bli bredere enn vinkelen oppsettet tilsier. Det er vinklene og graden av rombidrag som er avgjørende, og ikke avstandene naturligvis.
Lyttetrekantens bredde avgjør selvsagt hvor bredt lybildet skal være i stor grad. Mener Valentino at to høytalere som står inntil hverandre gir like stor bredde som et par som står 4 meter fra hverandre?

Valentino skrev:
Roysen skrev:
holografi og plassering av musikerne og instrumenter
er en av highends dead ends. Det er nok å igjen vise til Harmans (Toole/Olive) studier om hva som gjør en høyttaler god. Ja, ta gjerne en kikk på Linkwitz' papers også.
Hva som gjør en høytaler god er vel helt subjektivt. At man kan få meget god holografi fra den riktige høytaleren stilt opp på korrekt måte er hevet over tvil. Nettopp dette mener jeg ofte skiller klinten fra hveten og er blant annet noe av grunnen til at oppsettet hos Tangen A/V Design ikke var helt i mål når jeg var der.

Mvh
Roysen
 
R

Roysen

Gjest
vredensgnag skrev:
Roysen - det blir da feil å ta utgangspunkt i avstand mellom høyttalerne i forhold til et symfoniorkester, i denne sammenheng? Man får da holografi og perspektiv med headphones - og så tjukk i skallen er jeg da ikke.

Tenk deg bredden på de som opptrer som foten på en trekant, og deg som spissen på samme.
Ideelt sett skal høyttalerne plasseres langs den trekantens sider - ikke for langt utenfor, for da blir lydbildet uttværet, og ikke for langt innenfor.
Avhengig av lytteavstand vil du så få ulike avstander mellom ht.

Tesen om avstand mellom ht tilnærmet virkelig bredde på opptreden holder kun om høyttalerne er så kraftige og lydriktige at du ved lyttepunktet (som er minst så langt unna ht-aksen som høyttalerne står fra hverandre) opplever realistisk SPL. Mao - da snakker vi PA på Valle Hovin nivå.

Det kritiske i JVs tilfelle er ht/rominteraksjonen, og skal man gå etter målingen, så er denne fenomenal.
Jeg mener selvsagt ikke at høytalerne skal stilles så bredt at hele lydbildet får plass mellom høytalerne med realistisk bredde. Det jeg mener er at i underkant av to meter mellom høytalerne ikke er bredt nok for å kunne oppnå realistisk bredde på lybildet. For å oppnå optimal bredde bør man eksterimentere med avstanden mellom høytalerne og vinklingen inn mot lytteposisjonen. Avstanden bør utvides helt til senterkokus begynner å bli diffust og så bør man flytte tilbake til fokuset sitter igjen. Hvor bredt dette kan bli avhenger veldig mye av høytaleren. Her er f.eks. AP et foregangseksempel med sin smale baffel.

Mvh
Roysen
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.392
Antall liker
20.812
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Roysen skrev:
Lyttetrekantens bredde avgjør selvsagt hvor bredt lybildet skal være i stor grad. Mener Valentino at to høytalere som står inntil hverandre gir like stor bredde som et par som står 4 meter fra hverandre?
Det kommer jo an på hvor nært man sitter, ikke sant?

Hva som gjør en høytaler god er vel helt subjektivt. At man kan få meget god holografi fra den riktige høytaleren stilt opp på korrekt måte er hevet over tvil. Nettopp dette mener jeg ofte skiller klinten fra hveten og er blant annet noe av grunnen til at oppsettet hos Tangen A/V Design ikke var helt i mål når jeg var der.
Jeg vet ikke når du var hos Tangen, men han har jo et anlegg som er i stadig utvikling.
Jeg hørte Gjallarhorn 418 da de såvidt var i stand til å spille. Flott holografi på et Tom Waits-spor. Det viste seg at de små mellomtonene var 10ms etter resten av enhetene og frekvensgangen var +/- 6dB.

Min er faring er at jo flatere og mer homogen frekvensgang man oppnår jo mindre "holografi" får man. Og highend har de siste 20 årene vært på "holografi"kjøret.
 
R

Roysen

Gjest
Valentino skrev:
Roysen skrev:
Lyttetrekantens bredde avgjør selvsagt hvor bredt lybildet skal være i stor grad. Mener Valentino at to høytalere som står inntil hverandre gir like stor bredde som et par som står 4 meter fra hverandre?
Det kommer jo an på hvor nært man sitter, ikke sant?

Hva som gjør en høytaler god er vel helt subjektivt. At man kan få meget god holografi fra den riktige høytaleren stilt opp på korrekt måte er hevet over tvil. Nettopp dette mener jeg ofte skiller klinten fra hveten og er blant annet noe av grunnen til at oppsettet hos Tangen A/V Design ikke var helt i mål når jeg var der.
Jeg vet ikke når du var hos Tangen, men han har jo et anlegg som er i stadig utvikling.
Jeg hørte Gjallarhorn 418 da de såvidt var i stand til å spille. Flott holografi på et Tom Waits-spor. Det viste seg at de små mellomtonene var 10ms etter resten av enhetene og frekvensgangen var +/- 6dB.

Min er faring er at jo flatere og mer homogen frekvensgang man oppnår jo mindre "holografi" får man. Og highend har de siste 20 årene vært på "holografi"kjøret.
Jeg ser ingen motsetning mot flat frekvensgang og god holografi. Mener du det også gjelder i konsertsalen? Uansett hvor nært man sitter vil ikke to høytalere som står inntil hverandre gi god bredde.

Mvh
Roysen
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.392
Antall liker
20.812
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Roysen skrev:
Jeg ser ingen motsetning mot flat frekvensgang og god holografi.
Hva da med alle disse highendhøyttalerne som manipulerer frekvensgangen for å oppnå holografi?
Mener du det også gjelder i konsertsalen?
Hva har klassiske konserter med høyttalerplassering å gjøre?
Uansett hvor nært man sitter vil ikke to høytalere som står inntil hverandre gi god bredde.
Det er ditt forslag å sette to høyttalere helt inntil hverandre. Jeg har 80o åpning i lyttetrekanten.
 
R

Roysen

Gjest
Valentino skrev:
Roysen skrev:
Jeg ser ingen motsetning mot flat frekvensgang og god holografi.
Hva da med alle disse highendhøyttalerne som manipulerer frekvensgangen for å oppnå holografi?
Mener du det også gjelder i konsertsalen?
Hva har klassiske konserter med høyttalerplassering å gjøre?
Uansett hvor nært man sitter vil ikke to høytalere som står inntil hverandre gi god bredde.
Det er ditt forslag å sette to høyttalere helt inntil hverandre. Jeg har 80o åpning i lyttetrekanten.
Valentino,

Du mente det slik jeg forstod deg at det var en motsetning mellom frekvensgang og holografi. Jeg spør derfor igjen om du mener dette også gjelder i konsertsalen? Hvorfor noen skulle manipulere frekvensgangen for å oppnå holografi må du nesten spørre de om.

Mitt poeng med eksempelet hvor to høytalere står inntil hverandre er å vise at selvfølgelig har avstanden mellom høytalerne noe så si for bredden på lydbildet.

Mvh
Roysen
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Riktig sitteavstand fra høyttalere kan vel variere med ulike konstruksjoner. Ikke alle høyttalere hvor man kan sitte så nærmt, da hører man ikke helheten.

Målingene som vises er med glatting til opplysning. Det målte nesten like bra uten glatting ifølge mannen, men merkelig at han ikke kan poste det da.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Hm... som denne tråden er på vei nå så kunne den jo kanskje re-plasseres i "Hifi Generelt inkludert bransjeaktører" ?
Jeg ser bransjefolk snakker villig i vei...
Frihed...

mvh
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.392
Antall liker
20.812
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Hvor da, Imperial?

@Roysen: Konsertsalen er der det skjer. Man gjør et opptak, og poenget med hifi er å gjengi opptaket så sannferdig som mulig. Da kan man ikke manipulere frekvensgangen.
 
R

Roysen

Gjest
Valentino skrev:
Hvor da, Imperial?

@Roysen: Konsertsalen er der det skjer. Man gjør et opptak, og poenget med hifi er å gjengi opptaket så sannferdig som mulig. Da kan man ikke manipulere frekvensgangen.
Det er jeg helt enig i, men det er da ikke nødvendig å manipulere frekvensgangen for å få holografi.

Mvh
Roysen
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.392
Antall liker
20.812
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Nei, men det er et veldig ofte brukt triks. Og siden det er såpass mye musikk som høres på hvor rett frekvensgang synes mindre viktig enn anleggets (dvs. høyttalernes) konstruerte holografi har vi det slik vi har det.

Høyttalere burde evalueres en om gangen i mono.  8)
 
R

Roysen

Gjest
Valentino skrev:
Nei, men det er et veldig ofte brukt triks. Og siden det er såpass mye musikk som høres på hvor rett frekvensgang synes mindre viktig enn anleggets (dvs. høyttalernes) konstruerte holografi har vi det slik vi har det.

Høyttalere burde evalueres en om gangen i mono. 8)
OK, la oss være enige om at frekvensgang er viktig. Holografi er også viktig og man må ikke kompensere ved å manipulere frekvensgangen for å oppnå god holografi.

Mvh
Roysen
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.392
Antall liker
20.812
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Ja. Og vips sitter vi igjen med de kjedelige høyttalerne som blindlyttingpanelet til Harman International liker. ;D
 
R

Roysen

Gjest
Valentino,

Nå måler vel Stereophile frekvensrespons på stort sett alt de tester av høytalere og mange av disse viser gode målinger. Flere av disse rapporteres å ha gode holografiske egenskaper også. Jeg har tilgode å se eller lese om rapporterte sammenhenger mellom god holografi og manipulert frekvensgang.

Mvh
Roysen
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.392
Antall liker
20.812
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg mener å ha lest fantasifull lyrikk om holografi på høyttalere som måler såder hos Stereophile. Det er nå engang slik at +/- 3dB er "godt nok" også i highend, oh man kan gjøre mye rart innenfor det intervallet.
 
R

RoDa

Gjest
Ingen som reagerer på skalaen i den grafen R.E.S. postet?

Her min respons i samme omfang på skalaen:




EDIT, før noen hyler: Dette er med et komplett oppsett til samme pris som pyntestrømpen på strømkablene til JV....

R
 

Vedlegg

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.392
Antall liker
20.812
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Sweetspot-RTAen din er bedre enn min... HYYYL!!!! ;D
 
R

RoDa

Gjest
Hehe, Val! ;D





Angående stereo, lydbildets bredde og avstand.
Nærfelts-reddharer klarer ikke å lytte forbi den fysiske avstanden til høyttalere.
Med lukkede øyne ville det kanskje gått bedre?

Slik er det (dersom alt annet, akustikk mest, er på plass og likt mellom A og B)
Det er ikke A eller B som bestemmer hvordan lydbildet "ser" ut, men lyttevinkel og innspillingen.
Er det stor dybde og bredde i innspillingen, så er det også det på lik linje være seg høyttalere plassert i A eller B.

Beklager teit tegning, fiksa den i paint på tre sekunder....
 

Vedlegg

Topp Bunn