Side 1 av 6 123 ... SisteSiste
Resultater 1 til 20 av 113
Abonnér på denne tråden
  1. #1
    Roysen
    Guest

    Internasjonal/norsk kjøps-/avtale-rett ved handel over internett/e-post

    Jeg hadde imøtesett noen tips på følgende situasjon:

    1) Jeg har via e-post bestilt et hi-fi produkt fra en utenlandsk produsent som befinner seg innenfor EU. All kommunkasjon har foregått pr. e-post og avtalen er i så måte ifølge selger skriftlig og bindende. Det var jeg som henvendte meg til produsenten for et mulig kjøp og produsenten har ikke annonsert produktet til salgs noe sted.

    2) Jeg har senere funnet ut at jeg muligens kan få produktet billigere et annet sted. Jeg ønsker derfor å avbestille det opprinnelige kjøpet/annullere den opprinnelige avtalen med den utenlandske produsenten.

    Hvilke rettigheter har jeg her? Jeg tror vel også at avtaler inngått pr. e-post er å anse som like bindende som skriftlige selv om det ikke er satt en signatur på papiret. Jeg mener også å ha funnet ut at når noe selges over internett/pr. elektronisk kommunkasjon så gjelder lover og regler i landet hvor kjøper befinner seg - altså norsk avtalerett, kjøpslov og angrerett.

    Jeg er litt redd for at produsenten gjennom sin norske distributør kan søke hjelp hos en norsk advokat og føre saken gjennom det norske rettssystemet. Det ser jeg i så fall for meg som så dyrt at jeg foretrekker å overholde avtalen.

    Hvor sterk sak har jeg egentlig? Ingen betaling/delbetaling har ennå funnet sted.

    Mvh
    Roysen

  2. #2
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Nov 2007
    Innlegg
    1,690
    Tagget i
    0 Innlegg

    Internasjonal/norsk kjøps-/avtale-rett ved handel over internett/e-post

    Hva slags sak du har vil vel avhenge av om dette er snakk om hyllevare eller bestillingsvare, altså noe produsenten har laget spesifikt for deg. Er det snakk om hyllevare vil produsenten ikke lide noe beviselig tap om du velger å la være å kjøpe og saken din skulle være svært sterk, men om det er snakk om et bestillingsverk så stiller det seg trolig omvendt.

    Uten detaljer så er det vel vanskelig for noen å si noe helt konkret.

  3. #3
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Aug 2005
    Sted
    Ålesund
    Innlegg
    2,947
    Tagget i
    2 Innlegg

    Internasjonal/norsk kjøps-/avtale-rett ved handel over internett/e-post

    Er enig med Lille Adam her. I min verden kan jeg ikke se noe problem i å kansellere en bestilling såfremt det er snakk om ett produkt som har vært/er i serieproduksjon.

    Er det derimot snakk om "one of a kind", stiller det seg nok annerledes vil jeg tro. Men da vil vel de fleste produsenter kreve en del av kjøpesummen på forskudd for å sikre seg.

    Uansett er dette bare synsing fra min side Roysen. Jeg ønsker deg lykke til og håper det løser seg for deg.


    mvh
    Digital kilde: Aurender N100H. Dac: DDDAC 1794 NOS (diy)
    Analog kilde: Sperrling True Track
    Pre-amp: Octave HP 300 SE
    Power amps: McIntosh MC 1.2 kw
    Høytt: JBL 4365
    Kabler: Oblivion Energetic, Neotech 1002 sølv, Valhalla og Curious usb.
    Bilde: JVC X5900, Panasonic DP-UB9000, Dreamscreen 106’’

  4. #4
    Roysen
    Guest

    Internasjonal/norsk kjøps-/avtale-rett ved handel over internett/e-post

    Vi snakker om et brukt produkt/demo vare.

    Mvh
    Roysen

  5. #5
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Nov 2007
    Innlegg
    1,690
    Tagget i
    0 Innlegg

    Internasjonal/norsk kjøps-/avtale-rett ved handel over internett/e-post

    I så fall kan du lene deg tilbake, tenne sigaren og ta det helt med ro. Selger har null sak.

  6. #6
    Rubinmedlem Dephnot's Avatar
    Ble medlem
    Sep 2004
    Sted
    På landet
    Innlegg
    41,897
    Tagget i
    0 Innlegg

    Internasjonal/norsk kjøps-/avtale-rett ved handel over internett/e-post

    Rent juridisk tror jeg du kan slippe unna med å avbestille. Det står vel mer på om du er villig til å stå ved dine avtaler selv om dette medfører et tap for deg.

    Jeg ville nok ikke likt det om jeg hadde en avtale om kjøp eller salg av en gjenstand og den andre part gikk bort fra avtalen fordi han fant et bedre tilbud en annen plass, men ikke så mye jeg kunne gjort med det.

    Men når det er en kommersiell aktør du gjør en avtale med så er det jo også en angrerett inne i bildet. Men om den kun gjelder for annonserte varer eller som slike avtaler/handler som du beskriver er dekket av denne er jeg ikke sikker på.

    Hvis du henvender deg til produsenten og sier at du ikke har mulighet til å betale for varen og ønsker å utsette/avbestille handel så er det nok ikke noe de kan gjøre med det.

  7. #7
    Roysen
    Guest

    Internasjonal/norsk kjøps-/avtale-rett ved handel over internett/e-post

    Sitat Sitat fra Dephnot
    Rent juridisk tror jeg du kan slippe unna med å avbestille. Det står vel mer på om du er villig til å stå ved dine avtaler selv om dette medfører et tap for deg.

    Jeg ville nok ikke likt det om jeg hadde en avtale om kjøp eller salg av en gjenstand og den andre part gikk bort fra avtalen fordi han fant et bedre tilbud en annen plass, men ikke så mye jeg kunne gjort med det.

    Men når det er en kommersiell aktør du gjør en avtale med så er det jo også en angrerett inne i bildet. Men om den kun gjelder for annonserte varer eller som slike avtaler/handler som du beskriver er dekket av denne er jeg ikke sikker på.

    Hvis du henvender deg til produsenten og sier at du ikke har mulighet til å betale for varen og ønsker å utsette/avbestille handel så er det nok ikke noe de kan gjøre med det.
    For å forenkle momsbehandlingen er varene bestilt gjennom mitt firma og derfor gjelder nok ikke ingen angrerettslov. Det å måtte ta et lite tap for å overholde en avtale har jeg ingen problemer med, men prisforskjellen er på flere 10-talls tusen Euro.

    Mvh
    Roysen

  8. #8
    Rubinmedlem Dephnot's Avatar
    Ble medlem
    Sep 2004
    Sted
    På landet
    Innlegg
    41,897
    Tagget i
    0 Innlegg

    Internasjonal/norsk kjøps-/avtale-rett ved handel over internett/e-post

    Sitat Sitat fra Roysen

    For å forenkle momsbehandlingen er varene bestilt gjennom mitt firma og derfor gjelder nok ikke ingen angrerettslov. Det å måtte ta et lite tap for å overholde en avtale har jeg ingen problemer med, men prisforskjellen er på flere 10-talls tusen Euro.
    Hvis det er to fima som har avtalt en handel stiller det deg anderledes ja.

    Det hele vil vel stå på om avtalen er å regne som en juridisk binnende kontrakt eller bare en intensjonsavtale vil jeg tro.

    Kanskje kontakt med en forretningsadvokat eller juridisk rådgiver kan være lurt for å få avklart dette?

    Har du prøvd å sende en kansellering for å se hva responsen deres blir?

  9. #9
    Roysen
    Guest

    Internasjonal/norsk kjøps-/avtale-rett ved handel over internett/e-post

    Sitat Sitat fra Dephnot
    Sitat Sitat fra Roysen

    For å forenkle momsbehandlingen er varene bestilt gjennom mitt firma og derfor gjelder nok ikke ingen angrerettslov. Det å måtte ta et lite tap for å overholde en avtale har jeg ingen problemer med, men prisforskjellen er på flere 10-talls tusen Euro.
    Hvis det er to fima som har avtalt en handel stiller det deg anderledes ja.

    Det hele vil vel stå på om avtalen er å regne som en juridisk binnende kontrakt eller bare en intensjonsavtale vil jeg tro.

    Kanskje kontakt med en forretningsadvokat eller juridisk rådgiver kan være lurt for å få avklart dette?

    Har du prøvd å sende en kansellering for å se hva responsen deres blir?
    Ja, jeg har forsøkt å sende en kansellering og svaret tilbake var at de ser på avtalen som bindende men at de er villig til å diskutere betalingsbetalingelsene dersom det skulle være problemet - noe som egentlig ikke hjelper stort på situasjonen. De firer ikke en tomme på prisen heller da de visstnok har byttet mange deler i produktet slik at det fremstår som nytt. Sistnevnte ble imidlertid gjort før vi begynte å diskutere et eventuellt kjøp.

    Mvh
    Roysen

  10. #10
    Hifi Freak Ulf-B's Avatar
    Ble medlem
    May 2008
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    7,796
    Tagget i
    0 Innlegg

    Internasjonal/norsk kjøps-/avtale-rett ved handel over internett/e-post

    Din leverandør har sitt på det tørre – rent juridisk. Som næringsdrivende har du inngått en bindende avtale og må stå for den. Du har jo heller ikke protestert på at det foreligger en avtale – snarere tvert i mot: med din henvendelse om kansellering av inngått avtale, har du tydelig bekreftet at du anser deg å ha en avtale. Hvis motparten ikke vil heve avtalen eller endre den, er de i sin fulle rett. Tough luck – men sånn er det.

    Jeg tror derfor at du høyst sannsynlig må svelge den differansen du har oppdaget mellom ”din” pris og markedets pris. Du kan ta tapet med en gang – ved et raskt salg – eller ved at du venter med å ta tapet til du selger en eller annen gang i fremtiden. Det siste kan være en løsning – kan jo hende at du får mer for produktet i fremtiden enn du tror i øyeblikket.

    Du sier at leverandøren har en norsk distributør – men jeg antar at det ikke er mye hjelp å få her. Med mindre du kan lage så mye røre i det norske markedet at den norske distributøren ser seg tjent med å stille seg på din side. Det KAN muligens tippe vekstskålen litt mer i din favør. Far fetched, det siste – jeg har jo ikke anelse om hva og hvem vi snakker om her.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Touch, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD20 DAC, Copland DRC-205, Primare BD32, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc DB1, REL S3 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-3 HGC, 2x Benchmark AHB2, ProAc D1, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

  11. #11
    Hifi Freak Fidelio's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2008
    Innlegg
    2,745
    Tagget i
    0 Innlegg

    Internasjonal/norsk kjøps-/avtale-rett ved handel over internett/e-post

    Dette kan jeg svare på rent juridisk, ser det er endel hobbyjurister her (med forbehold om detaljer som ikke er kommet frem i din beskrivelse).

    Hvis ikke annet er avtalt, gjelder som regel reglene fra selgers hjemland. Løsningen vil kunne være en del forskjellig fra land til land. Hvis selger befinner seg i England har du i alle fall ingen angrerett i det hele tatt etter hva du har opplyst og avtalen vil være bindende uansett.
    Ellers kommer det an på. Hvis du tar kontakt med en part og en kjøpsavtale følger av det, står du ikke så veldig sterkt mht heving. EUs forbrukerlovgivning vil ikke gi deg noen ubetinget hevelsesrett i en slik situasjon, på samme måte som du ikke har det hvis du handler noe i en butikk. Hvis selger i tillegg har innrettet seg etter avtalen med alt det dèt medfører, står du enda svakere.
    Hvis det er snakk om veldig mye penger ville jeg ha tilbudt selger en liten erstatning mot at du får trekke deg fra avtalen.

    Edit: At varen er bestilt pro forma gjennom trådstarters firma spiller ingen rolle mht lovanvendelsen (unntak mht England). Det er fremdeles snakk om en avtale mellom en privatperson og en profesjonell aktør i realiteten.
    -Rega P25/RB600/Benz Ace/Naim Stageline
    -Cantatis Overture
    -Naim Supernait
    -Wilson Benesch Square One
    -Chord Co. Signature Digital/Rumour 2

  12. #12
    Rubinmedlem Dephnot's Avatar
    Ble medlem
    Sep 2004
    Sted
    På landet
    Innlegg
    41,897
    Tagget i
    0 Innlegg

    Internasjonal/norsk kjøps-/avtale-rett ved handel over internett/e-post

    Sitat Sitat fra Roysen

    Ja, jeg har forsøkt å sende en kansellering og svaret tilbake var at de ser på avtalen som bindende men at de er villig til å diskutere betalingsbetalingelsene dersom det skulle være problemet
    Kan dette være en vei ut av avtalen? Hvis du stiller så urimelige krav til betalingsbetingelser (f.eks. 10 års rentefri avbetaling) at de ikke ser seg tjent med en avtale det er det vel ikke så mye de kan gjøre. Så lenge det foregår forhandlinger om betingelsene så er vel ikke handelen å regne som endelig?


  13. #13
    Rubinmedlem Dephnot's Avatar
    Ble medlem
    Sep 2004
    Sted
    På landet
    Innlegg
    41,897
    Tagget i
    0 Innlegg

    Internasjonal/norsk kjøps-/avtale-rett ved handel over internett/e-post

    Fant denne på: http://forbrukereuropa.no/temaer/netthandel_angrerett


    Angrerett

    Når du handler på nett, har du i utgangspunktet rett til å angre på kjøpet. Denne retten har du ikke automatisk når du handler i butikk.

    Retten til å angre gjelder også for andre typer fjernsalg, hvor du ikke handler i en fysisk butikk og derfor ikke får sett varen. Dette kan være kjøp over telefon eller via postordre. Vær oppmerksom på at du selv må dekke returkostnadene når du benytter deg av angreretten etter kjøp på nettet.

    Når kan du angre?

    Når du handler på internett hos en næringsdrivende som er registrert i et EU- eller EØS-land, har du - med noen unntak - rett til å angre på kjøpet.

    Når du ønsker å benytte deg av angreretten, sender du varen i retur til selgeren innen fristens utløp. Husk at angrefristen varierer fra land til land. Vær nøye på å få en kvittering på postkontoret, slik at du kan dokumentere når du sendte varen i retur. Legg ved en kopi av faktura eller avtalen, slik at selgeren enkelt kan se hvem det er som returnerer varene. Så snart selgeren har mottatt varene, skal han tilbakebetale deg den summen de kostet.

    Hvor lenge kan du angre?

    Perioden du har til å angre er minst 7 dager, avhengig av hvilket land du har handlet i. Hvis ikke annet er avtalt, er hovedregelen at det er loven i det land hvor selger bor som gjelder. Følg nøye med på hjemmesiden til nettbutikken. Finner du ingen opplysninger om angrerett, bør du i det hele tatt revurdere å inngå en avtale med denne selgeren. Perioden du kan angre begynner å løpe fra det øyeblikk alle vilkårene i kontrakten er oppfylt. Dette betyr som regel leveringstidspunktet for betalte varer.

    Angrefrister i Europa:

    • Belgia - 7 arbeidsdager

    • Danmark - 14 dager

    • Estland - 14 dager

    • Finland - 14 dager

    • Frankrike - 7 arbeidsdager

    • Hellas - 10 dager

    • Irland - 7 arbeidsdager

    • Island - 14 dager

    • Italia - 10 arbeidsdager

    • Kypros - 14 dager

    • Nederland - 7 arbeidsdager

    • Latvia - 14 dager

    • Litauen - 7 arbeidsdager

    • Luxemburg - 7 arbeidsdager

    • Malta - 15 arbeidsdager

    • Norge - 14 dager

    • Polen - 10 dager

    • Portugal - 14 dager

    • Slovakia - 7 arbeidsdager

    • Spania - 7 arbeidsdager

    • Storbritannia - 7 arbeidsdager

    • Sverige - 14 dager

    • Tsjekkia - 14 dager

    • Tyskland - 14 dager

    • Ungarn - 8 arbeidsdager

    • Østerrike - 7 arbeidsdager

    Når har du ingen angrerett?

    Unntak fra hovedregelen om angrerett gjelder for kjøp av følgende varer eller tjenester:

    • Finansielle tjenester som bank og forsikring

    • Kjøp fra automat (vending machine)

    • Fast eiendom

    • Levering av mat og drikke (for eksempel bestilling fra matvarebutikk)

    • Avtale om transport, opphold, catering eller fritidstjenester hvor leverandøren tid og sted er avtalt (som fly-, tog-, eller konsertbilletter, hotellovernatting)

    • Tilvirkningskjøp (som forstørrelser av bilder)


    ---

    Hvis du har handlet fra en av disse landene kan du jo henvise til disse reglene og si at varen vil bli returnert i henhold til angrefristreglene. og at det derfor ikke vil ha noen hensikt for firmaet å sende varen til deg.


  14. #14
    Hifi Freak Ulf-B's Avatar
    Ble medlem
    May 2008
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    7,796
    Tagget i
    0 Innlegg

    Internasjonal/norsk kjøps-/avtale-rett ved handel over internett/e-post

    Sitat Sitat fra Fidelio
    Edit: At varen er bestilt pro forma gjennom trådstarters firma spiller ingen rolle mht lovanvendelsen (unntak mht England). Det er fremdeles snakk om en avtale mellom en privatperson og en profesjonell aktør i realiteten.
    Interessant, det du sier der. Det firmaet jeg jobber i, selger i hovedsak til registrerte næringsdrivende - men jeg vet at en del nøkkelpersoner i disse firmaene bestiller de samme varene - som du sier "pro forma" - som vi ellers selger til firmaene deres via firmaet, for senere å ta dem ut privat. Hvis Roysens firma driver i elektronikksalgsbransjen eller har et naturlig behov for elektronikk i sin produksjon - ville det ha vært slik du sier da også? F.eks. anta at en lydtekniker i et lydstudio hadde fått lyst på en grom forsterker og fått firmaet han jobber i til å bestille den - det kan da ikke leverandøren av forsterkeren snuse seg frem til.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Touch, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD20 DAC, Copland DRC-205, Primare BD32, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc DB1, REL S3 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-3 HGC, 2x Benchmark AHB2, ProAc D1, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

  15. #15
    Rubinmedlem Dephnot's Avatar
    Ble medlem
    Sep 2004
    Sted
    På landet
    Innlegg
    41,897
    Tagget i
    0 Innlegg

    Internasjonal/norsk kjøps-/avtale-rett ved handel over internett/e-post

    Sitat Sitat fra Roysen

    For å forenkle momsbehandlingen er varene bestilt gjennom mitt firma og derfor gjelder nok ikke ingen angrerettslov. Det å måtte ta et lite tap for å overholde en avtale har jeg ingen problemer med, men prisforskjellen er på flere 10-talls tusen Euro.
    Er dette er aktivt firma eller er det et firma som du bruker til småting og som du kan tjene mye på å oppløse og heller betale for å opprette et nytt?


  16. #16
    Roysen
    Guest

    Internasjonal/norsk kjøps-/avtale-rett ved handel over internett/e-post

    Sitat Sitat fra Fidelio
    Dette kan jeg svare på rent juridisk, ser det er endel hobbyjurister her (med forbehold om detaljer som ikke er kommet frem i din beskrivelse).

    Hvis ikke annet er avtalt, gjelder som regel reglene fra selgers hjemland. Løsningen vil kunne være en del forskjellig fra land til land. Hvis selger befinner seg i England har du i alle fall ingen angrerett i det hele tatt etter hva du har opplyst og avtalen vil være bindende uansett.
    Ellers kommer det an på. Hvis du tar kontakt med en part og en kjøpsavtale følger av det, står du ikke så veldig sterkt mht heving. EUs forbrukerlovgivning vil ikke gi deg noen ubetinget hevelsesrett i en slik situasjon, på samme måte som du ikke har det hvis du handler noe i en butikk. Hvis selger i tillegg har innrettet seg etter avtalen med alt det dèt medfører, står du enda svakere.
    Hvis det er snakk om veldig mye penger ville jeg ha tilbudt selger en liten erstatning mot at du får trekke deg fra avtalen.

    Edit: At varen er bestilt pro forma gjennom trådstarters firma spiller ingen rolle mht lovanvendelsen (unntak mht England). Det er fremdeles snakk om en avtale mellom en privatperson og en profesjonell aktør i realiteten.
    Vel, når jeg var i kontakt med forbrukerrådet kunne de fortelle av ved salg over disk vil lover og regler i selgers land gjelde mens ved salg foretatt over internett eller e-post vil kjøpers hjemlands lover gjelde.

    Når det gjelder privatperson vs. firma kunne forbrukerrådet også fortelle meg at angrerettsloven ikke gjelder for bedrifter og kun privatepersoner i Norge.

    Mvh
    Roysen

  17. #17
    Roysen
    Guest

    Internasjonal/norsk kjøps-/avtale-rett ved handel over internett/e-post

    Sitat Sitat fra Dephnot
    Sitat Sitat fra Roysen

    For å forenkle momsbehandlingen er varene bestilt gjennom mitt firma og derfor gjelder nok ikke ingen angrerettslov. Det å måtte ta et lite tap for å overholde en avtale har jeg ingen problemer med, men prisforskjellen er på flere 10-talls tusen Euro.
    Er dette er aktivt firma eller er det et firma som du bruker til småting og som du kan tjene mye på å oppløse og heller betale for å opprette et nytt?

    Det er et aktivt enkeltmanssforetak.

    Mvh
    Roysen

  18. #18
    Æresmedlem LMC's Avatar
    Ble medlem
    Aug 2006
    Sted
    Drøbak
    Innlegg
    21,950
    Tagget i
    5 Innlegg
    Torget
    6

    Internasjonal/norsk kjøps-/avtale-rett ved handel over internett/e-post

    det er et annet moment oppe mellom all jussen
    trekker du deg vil det trolig komme ut og forfølge deg videre ifht til fremtidige avtaleinngåelser på vegne av både deg som person og ditt meget aktive enkeltmannsforetak
    konker du det og bakker ut bakveien driter du kraftig på draget
    imo
    mvh
    Leif "firm deal" Christensen
    solderslinger og raskere enn sin egen skygge

  19. #19
    Roysen
    Guest

    Internasjonal/norsk kjøps-/avtale-rett ved handel over internett/e-post

    Sitat Sitat fra Dephnot
    Fant denne på: http://forbrukereuropa.no/temaer/netthandel_angrerett


    Angrerett

    Når du handler på nett, har du i utgangspunktet rett til å angre på kjøpet. Denne retten har du ikke automatisk når du handler i butikk.

    Retten til å angre gjelder også for andre typer fjernsalg, hvor du ikke handler i en fysisk butikk og derfor ikke får sett varen. Dette kan være kjøp over telefon eller via postordre. Vær oppmerksom på at du selv må dekke returkostnadene når du benytter deg av angreretten etter kjøp på nettet.

    Når kan du angre?

    Når du handler på internett hos en næringsdrivende som er registrert i et EU- eller EØS-land, har du - med noen unntak - rett til å angre på kjøpet.

    Når du ønsker å benytte deg av angreretten, sender du varen i retur til selgeren innen fristens utløp. Husk at angrefristen varierer fra land til land. Vær nøye på å få en kvittering på postkontoret, slik at du kan dokumentere når du sendte varen i retur. Legg ved en kopi av faktura eller avtalen, slik at selgeren enkelt kan se hvem det er som returnerer varene. Så snart selgeren har mottatt varene, skal han tilbakebetale deg den summen de kostet.

    Hvor lenge kan du angre?

    Perioden du har til å angre er minst 7 dager, avhengig av hvilket land du har handlet i. Hvis ikke annet er avtalt, er hovedregelen at det er loven i det land hvor selger bor som gjelder. Følg nøye med på hjemmesiden til nettbutikken. Finner du ingen opplysninger om angrerett, bør du i det hele tatt revurdere å inngå en avtale med denne selgeren. Perioden du kan angre begynner å løpe fra det øyeblikk alle vilkårene i kontrakten er oppfylt. Dette betyr som regel leveringstidspunktet for betalte varer.

    Angrefrister i Europa:

    • Belgia - 7 arbeidsdager

    • Danmark - 14 dager

    • Estland - 14 dager

    • Finland - 14 dager

    • Frankrike - 7 arbeidsdager

    • Hellas - 10 dager

    • Irland - 7 arbeidsdager

    • Island - 14 dager

    • Italia - 10 arbeidsdager

    • Kypros - 14 dager

    • Nederland - 7 arbeidsdager

    • Latvia - 14 dager

    • Litauen - 7 arbeidsdager

    • Luxemburg - 7 arbeidsdager

    • Malta - 15 arbeidsdager

    • Norge - 14 dager

    • Polen - 10 dager

    • Portugal - 14 dager

    • Slovakia - 7 arbeidsdager

    • Spania - 7 arbeidsdager

    • Storbritannia - 7 arbeidsdager

    • Sverige - 14 dager

    • Tsjekkia - 14 dager

    • Tyskland - 14 dager

    • Ungarn - 8 arbeidsdager

    • Østerrike - 7 arbeidsdager

    Når har du ingen angrerett?

    Unntak fra hovedregelen om angrerett gjelder for kjøp av følgende varer eller tjenester:

    • Finansielle tjenester som bank og forsikring

    • Kjøp fra automat (vending machine)

    • Fast eiendom

    • Levering av mat og drikke (for eksempel bestilling fra matvarebutikk)

    • Avtale om transport, opphold, catering eller fritidstjenester hvor leverandøren tid og sted er avtalt (som fly-, tog-, eller konsertbilletter, hotellovernatting)

    • Tilvirkningskjøp (som forstørrelser av bilder)


    ---

    Hvis du har handlet fra en av disse landene kan du jo henvise til disse reglene og si at varen vil bli returnert i henhold til angrefristreglene. og at det derfor ikke vil ha noen hensikt for firmaet å sende varen til deg.

    Jeg fant også denne og henviste til den overfor forbrukerrådet, men de hevdet at den kun gjaldt for privatpersoner og ikke selskaper.

    Mvh
    Roysen

  20. #20
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Nov 2007
    Innlegg
    1,690
    Tagget i
    0 Innlegg

    Internasjonal/norsk kjøps-/avtale-rett ved handel over internett/e-post

    Sitat Sitat fra Roysen
    Når det gjelder privatperson vs. firma kunne forbrukerrådet også fortelle meg at angrerettsloven ikke gjelder for bedrifter og kun privatepersoner i Norge.

    Mvh
    Roysen
    Min anbefaling om tenning av sigar var basert på at det var snakk om et privat kjøp, med angreretten som grunnlag. Hva som gjelder for bedrifter har jeg absolutt ingen peiling på, men som privat forbruker har jeg vært i en lignende situasjon et par ganger, derav uttalelsen. Uansett, håper det løser seg uten tårer på noen side.

Side 1 av 6 123 ... SisteSiste

Skrive Tillatelser

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •  


 

Om Hifisentralen

    Hifisentralen er Norges største webside innen high-end hi-fi og musikk, og vi har vært på nett siden år 2001. Velkommen til en god hi-fi diskusjon eller kjøp og salg av utstyr.
   

Følg oss på sosiale medier:

Facebook Twitter RSS Feed