De fleste av oss kjenner til denne sykdommen. Den manifisterer seg som en snikende uro, en kribling, en vag fornemmelse av at det er noe galt, som ikke er rett, eller at kanskje er det mye som er rett, men kanskje ting kunne vært litt mer rett? Den avføder ville søk på nettet, skriblerier i nettforaer, abonnementer på ulike tidsskrifter, men først og fremst: en uro og et ønske om noe nytt, en endring. Og snart står det noe nytt i lytterommet, en boks, en kabel, en datamaskin, hvem vet, men noe nytt er det. Og roen senker seg for en liten stund, før den kommer snikende tilbake - igjen og igjen og igjen.
Som de fleste også har lagt merke til kan denne sykdommene være rimelig langvarig og lede til mye rart: dans, uhemmet pengeforbruk, slitne rygger, vennskap og uvennskap, og ikke minst, tilnærmet krig. Og når kampen kaller, blir skyttergravene fort opptegnet og kamphanene kaster på seg blikkhjelmene og stormer ned, klar til kamp: fra den ene siden kommer rør, ofte med kvikksølvholdinnhold, som kastes mot fienden i et desperat forsøk på å knerte dem; enten som en følge av glasskader eller som en følge av kvikksølvet. I en annen leir kaster de store isblokker mot fienden, gjerne utført av bemerkelsesverdig moderne maskiner som er spesialkonstruert for å akkurat det formålet. I en tredje skyttergrav springer menn rundt i dameklær og kvinner rundt i herreklær, mens de kaster rundt seg med store metallgjenstander i ulike størrelser og fasonger, ofte med stor kraft, men muligens med mindre presisjon. Og slik går dagene på hi-fi sentralen og årene ruller avgårde.
Det kamphanene ikke så var de menneskene som har trukket seg ut av skyttergravene, ikke grunnet granatsjokk eller varige kvestelser, men de som fant ut at dette var egentlig bare dumt, slo seg til ro med sine prefererte nytelsesobjekter og opprettet en felles kaserne hvor de kunne dele morsomme historier fra sin tid i skyttergravene. Det var de som vant. De kom seg videre. Men hva gjorde de?
Jeg, for min del, klarer ikke å fri meg fra ideen om at Audiophilia Nervosa er et utslag av samfunnets ønske og krav om å være i bevegelse hele tiden, om aldri å være tilfreds, om at vi skal selvrealiseres enten vi vil eller ikke, og at døden, det er stillstanden, det er når du stopper opp. Men er det egentlig det? Går det an å lytte og å nyte musikk i fulle drag hvis du hele tiden skal være i konstant bevegelse, enten inne i skyttergravene eller (og akk, disse overløperne!) mens du panisk løper fra den ene skyttergraven til den andre og ikke finner ro i noen av dem?
Hvis målet er musikken og musikk er kommunikasjon, så krever kommunikasjon at du tar deg tid. At du gir deg tid og ro. Og at du kan leve med at det stikker ut noen ting her og der, at kanskje er ikke de hornene i Mahler-symfonien helt som du vil ha dem, eller anlegget ditt klarer ikke å gjengi den 16Hz-tonen i Saint-Saens-symfonien, eller, eller, eller. Jeg tror garantert at du kan finne noe i et hvert anlegg som kunne vært litt bedre. Hadde det ikke vært mulig, hadde ikke hi-fi bransjen overlevd.
Jakten på det perfekte er det noe sykelig over. Og her vil mange, uavhengig av skyttergraver og utrustning, innvende at: ja, men jeg jakter ikke på det perfekte! Nei vel. Hva jakter du på da? Igjen: hvis målet er musikken, så er det vanskelig å nå målet hvis dørstokken slites ned av jekketrallene som bringer inn nytt utstyr. Så; hva jakter du på? Jeg vet ikke hva det er, men jeg ville kjent det igjen når jeg fant det? Gratulerer, du har akkurat pådratt deg enda en runde med Audiophilia Nervosa. Hi-fi butikkene og bruktbørsen er åpen og kredittkortet vibrerer av glede.
Jeg tror at den roen som de som trakk seg ut av skyttergravene fant, ikke ble påført dem av stereoanlegget deres. Jeg tror den roen er valgt. Og at den roen krever en evne og en vilje til å stå i det presset som hele tiden er der: trenger du ikke egentlig en ny forsterker? Tror du ikke bassen kunne vært litt fastere og mer struttende? Og helvete! Der skjærte det i diskanten i et millisekund! Å nei! Hva nå? O.s.v.
Hvis psykiske lidelser i stor grad er normal reaksjoner på unormale situasjoner, og Audiophilia Nervosa skal forstås i det språket så er Audiophilia Nervosa en normal reaksjon på et usunt, pervertert kjøpepress og et godt presentert, perfekt ideale som aldri kan nås (for hvis det nås, stopper markedet opp).
Eksistensen av Audiophilia Nervosa utelukker dog ikke eksistensen av et sunt forhold til musikk og hi-fi. Jeg tror det er fullt mulig, og at mange klarer, å ha et avslappet og greit forhold til det; hvor hi-fi og musikk kan sameksistere som to likeverdig hobbier. Men det skal jeg ikke skrive så mye om nå, annet enn å kommentere at jeg tror ikke at alle lider av Audiophilia Nervosa bare fordi de skriver på sentralen. Men jeg er ganske overbevist om at mange som skriver på sentralen, lider av det.
Til sist; VG-testen for om du lider av Audiophilia Nervosa (dog ville den nok ikke funket i VG (selv om den er skrekkelig dikotomiserende), fordi den krever en viss grad av ærlighet overfor egne motivasjoner, er jeg redd for):
Kan du, med ro i sinnet, si at anlegget ditt er et objekt du har for å nyte den musikken du er så glad i? Eller er anlegget ditt noe du er, en del av deg, og du klarer aldri å finne roen med anlegget ditt fordi det er hele tiden er noe som kunne vært litt bedre?
Som de fleste også har lagt merke til kan denne sykdommene være rimelig langvarig og lede til mye rart: dans, uhemmet pengeforbruk, slitne rygger, vennskap og uvennskap, og ikke minst, tilnærmet krig. Og når kampen kaller, blir skyttergravene fort opptegnet og kamphanene kaster på seg blikkhjelmene og stormer ned, klar til kamp: fra den ene siden kommer rør, ofte med kvikksølvholdinnhold, som kastes mot fienden i et desperat forsøk på å knerte dem; enten som en følge av glasskader eller som en følge av kvikksølvet. I en annen leir kaster de store isblokker mot fienden, gjerne utført av bemerkelsesverdig moderne maskiner som er spesialkonstruert for å akkurat det formålet. I en tredje skyttergrav springer menn rundt i dameklær og kvinner rundt i herreklær, mens de kaster rundt seg med store metallgjenstander i ulike størrelser og fasonger, ofte med stor kraft, men muligens med mindre presisjon. Og slik går dagene på hi-fi sentralen og årene ruller avgårde.
Det kamphanene ikke så var de menneskene som har trukket seg ut av skyttergravene, ikke grunnet granatsjokk eller varige kvestelser, men de som fant ut at dette var egentlig bare dumt, slo seg til ro med sine prefererte nytelsesobjekter og opprettet en felles kaserne hvor de kunne dele morsomme historier fra sin tid i skyttergravene. Det var de som vant. De kom seg videre. Men hva gjorde de?
Jeg, for min del, klarer ikke å fri meg fra ideen om at Audiophilia Nervosa er et utslag av samfunnets ønske og krav om å være i bevegelse hele tiden, om aldri å være tilfreds, om at vi skal selvrealiseres enten vi vil eller ikke, og at døden, det er stillstanden, det er når du stopper opp. Men er det egentlig det? Går det an å lytte og å nyte musikk i fulle drag hvis du hele tiden skal være i konstant bevegelse, enten inne i skyttergravene eller (og akk, disse overløperne!) mens du panisk løper fra den ene skyttergraven til den andre og ikke finner ro i noen av dem?
Hvis målet er musikken og musikk er kommunikasjon, så krever kommunikasjon at du tar deg tid. At du gir deg tid og ro. Og at du kan leve med at det stikker ut noen ting her og der, at kanskje er ikke de hornene i Mahler-symfonien helt som du vil ha dem, eller anlegget ditt klarer ikke å gjengi den 16Hz-tonen i Saint-Saens-symfonien, eller, eller, eller. Jeg tror garantert at du kan finne noe i et hvert anlegg som kunne vært litt bedre. Hadde det ikke vært mulig, hadde ikke hi-fi bransjen overlevd.
Jakten på det perfekte er det noe sykelig over. Og her vil mange, uavhengig av skyttergraver og utrustning, innvende at: ja, men jeg jakter ikke på det perfekte! Nei vel. Hva jakter du på da? Igjen: hvis målet er musikken, så er det vanskelig å nå målet hvis dørstokken slites ned av jekketrallene som bringer inn nytt utstyr. Så; hva jakter du på? Jeg vet ikke hva det er, men jeg ville kjent det igjen når jeg fant det? Gratulerer, du har akkurat pådratt deg enda en runde med Audiophilia Nervosa. Hi-fi butikkene og bruktbørsen er åpen og kredittkortet vibrerer av glede.
Jeg tror at den roen som de som trakk seg ut av skyttergravene fant, ikke ble påført dem av stereoanlegget deres. Jeg tror den roen er valgt. Og at den roen krever en evne og en vilje til å stå i det presset som hele tiden er der: trenger du ikke egentlig en ny forsterker? Tror du ikke bassen kunne vært litt fastere og mer struttende? Og helvete! Der skjærte det i diskanten i et millisekund! Å nei! Hva nå? O.s.v.
Hvis psykiske lidelser i stor grad er normal reaksjoner på unormale situasjoner, og Audiophilia Nervosa skal forstås i det språket så er Audiophilia Nervosa en normal reaksjon på et usunt, pervertert kjøpepress og et godt presentert, perfekt ideale som aldri kan nås (for hvis det nås, stopper markedet opp).
Eksistensen av Audiophilia Nervosa utelukker dog ikke eksistensen av et sunt forhold til musikk og hi-fi. Jeg tror det er fullt mulig, og at mange klarer, å ha et avslappet og greit forhold til det; hvor hi-fi og musikk kan sameksistere som to likeverdig hobbier. Men det skal jeg ikke skrive så mye om nå, annet enn å kommentere at jeg tror ikke at alle lider av Audiophilia Nervosa bare fordi de skriver på sentralen. Men jeg er ganske overbevist om at mange som skriver på sentralen, lider av det.
Til sist; VG-testen for om du lider av Audiophilia Nervosa (dog ville den nok ikke funket i VG (selv om den er skrekkelig dikotomiserende), fordi den krever en viss grad av ærlighet overfor egne motivasjoner, er jeg redd for):
Kan du, med ro i sinnet, si at anlegget ditt er et objekt du har for å nyte den musikken du er så glad i? Eller er anlegget ditt noe du er, en del av deg, og du klarer aldri å finne roen med anlegget ditt fordi det er hele tiden er noe som kunne vært litt bedre?