Nokså enig med toref.
Men regel nr 1 er: Unngå innspillinger som er komprimert helt ihjel. Jeg har hørt CD'er med bare 2-3 dB crest factor, altså at "toppene" bare var 2-3 dB høyere enn gjennomsnittsnivået. Det låter som en jevn dur, uansett anlegg.
Som toref sier: nok membranflate, avgrenset til frekvensbånd de kan håndtere, bratte delefiltre, og ganske mange kilowatt. Realistisk gjengivelse av dynamikken forutsetter at kontrasten mellom lavt/høyt og anslag/utklingning gjengis riktig, enten det spilles pianissimo eller fortissimo. 5 uforvrengte kilowatt på høyttalere med normal følsomhet er såvidt i stand til å gjengi lydtrykket og dynamikken fra et lite skolekorps med noen trommer og litt grovmessing. Helst skulle man hatt 6 dB ekstra headroom for å være sikker på at ingen ting noensinne klipper. Det blir 5x4 = 20 kW, det. Ahem. Kanskje man ikke vil dra hele skolekorpset inn i stua likevel.
Høy oppløsning og god kontroll, sånn at man hører små detaljer inni orkesteret. Et lite knips på en streng skal gjengis riktig, uansett hva som foregår ellers. Lav bakgrunnsstøy i elektronikk og rom, sånn at detaljene ikke drukner.
Så er flat, eller i det minste lineær, frekvensgang viktig. Det er noen psykoakustiske greier som gjør at for lite nivå ved enkelte frekvenser (eller for mye ved andre) gir dårlig opplevd dynamikk. Jeg har i perioder skrudd meg litt bort med EQ. Hørtes riktig pent ut, men dynamikken ble lidende.
Jeg har nå 1x1" + 2x6,5" + 1x10" membraner pr side med 120 + 400 + 350 W effektforsterkeri, igjen pr side. Tilsammen 2x870W, sånn omtrent. Aktiv drift med 100 dB/oktav eller brattere delefiltre foran effektforsterkerne, bare kabel fra utgangstransistor til element. Høyttalerkorreksjon og romkorreksjon. Bakgrunnsstøy < 35 dB(C) - som er det laveste dB-meteret mitt kan måle.
Likevel falt dynamikken ikke på plass før jeg "jukset litt" med å sette balanserte trafo-utganger på preamp'en. Av en eller annen grunn er det noe med de Jensen-trafoene som gir et inntrykk av mer dynamikk - "big, punchy sound". Kanskje litt ekstra energireserve i bassen når det trengs mest, kanskje litt eufonisk farging av lyden. Det er noen som hevder at "nærværet" med rørforsterkere og forklaringen på "rørwatt" vs "transistorwatt" tildels sitter i utgangstrafoene. Etter at den oppgraderingen kom i hus, har jeg kjørt med flat eq-profil i DEQX og har hatt uvanlig lite trang til å justere på ting.
Realistisk "u-r-there" dynamikk er vanskelig!