Side 1 av 3 123 SisteSiste
Resultater 1 til 20 av 50
Abonnér på denne tråden
  1. #1
    Hifi Freak DIY_dude's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2007
    Sted
    OSLO
    Innlegg
    1,288
    Tagget i
    0 Innlegg

    Live uforsterket musikk som referanse - Hvilke egenskaper er viktige?

    Et evig spørsmål. Hvilke egenskaper leter vi etter i et anlegg hvis referansen er live uforsterket musikk?

    Jeg har til en forandring vært på noen kirkekonserter og diverse i det siste og hørt alt fra symfoniorkester til korsang og sologitarstykker.

    Det er flere ting som slår meg:

    - En ting er hvor behagelig alt låter. Til og med fioliner og cymbaler låter fullstendig uanstrengt og behagelig.

    - Det er absolutt ingen form for "pinpoint imaging" (i alle fall litt bak i salen), men lyden fyller hele rommet. Jeg begynner å tro at evnen til å kunne høre nøyaktig plassering av instrumenter i et anlegg er en kunstig greie. Kanskje som følge av mikrofonplasseringen som er brukt på opptaket?

    - Dynamikken og lydnivået er helt hinsides. Ingen høyttalere med lav følsomhet og små membranarealer kan komme i nærheten av å reprodusere den samme dynamikken og transientresponsen.

    - Bassen er veldig lite fremtredende (bortsett fra på pipeorgel). Bassen mellom 50 og 150Hz er nærmest ikke-eksisterende, selv på store trommer og feite tubaer. I alle fall er denne bassen overdrevet på nesten samtlige anlegg/innspillinger jeg har hørt.

    En siste bemerkning er hvor forjævlig det plutselig låter med en gang de drar i gang med mikrofon og PA-anlegg.


    Hva mener du er viktige egenskaper ved live uforsterket lyd?
    JRiver Media Center + Thuneau Allocator, exaU2I + 6 kanals ekte DIY AD1862 dac, Aspen Amplifiers NAKSA 70, Holton HPA-NXV200L R3, JBL D2 i JBL PT-F95HF, JBL 2169H i Autotech, FaitalPRO 18HP1040

    Tidligere faenjeggiropp. Har byttet tilbake til mitt opprinnelige nick.

  2. #2
    Hifi Freak lyntoft!'s Avatar
    Ble medlem
    May 2008
    Sted
    Sagene
    Innlegg
    1,350
    Tagget i
    0 Innlegg

    Live uforsterket musikk som referanse - Hvilke egenskaper er viktige?

    Hei.

    Veldig godt skrevet dette, jeg har selv aldri opplevd noen reproduksjon som kan
    måle seg med noen live opplevelse.

    Derfor går jeg skjelden på konsert.



    J





    ..spør ikke en skråsikker om råd – han er troende til å gi deg et uansett om han kan noe om saken eller ei...

  3. #3
    Æresmedlem Asbjørn's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2006
    Innlegg
    20,133
    Tagget i
    23 Innlegg

    Live uforsterket musikk som referanse - Hvilke egenskaper er viktige?

    Gode observasjoner, det der. Kanskje litt farvet av kirkerommet som konsertsal. Den vil preges av lang etterklangstid og masse refleksjoner, noe som vil viske ut smådetaljer og rominformasjon. Du ville kanskje hørt noe tydeligere plassering av musikerne i lydbildet hvis du i stedet var på en kammerkonsert i stua på prestegården, og små bilyder som klikk fra klarinettklaffer og fingre som skifter grep på gitarstrenger ville blitt tydeligere. Annen akustikk, annen geometri mellom plasseringen av musikere og lyttere.

    En annen innfallsvinkel til forskjellen på levende og hermetisk lyd er et tankeeksperiment: Du går forbi en åpen dør og hører at det kommer musikk ut av den. I løpet av et sekund, kanskje enda fortere, vet du om lyden kommer fra levende musikere eller om den kommer fra boks. Men hvordan vet du det?

  4. #4
    Bransjeaktør
    Ble medlem
    Aug 2005
    Innlegg
    4,680
    Tagget i
    6 Innlegg

    Live uforsterket musikk som referanse - Hvilke egenskaper er viktige?

    Jeg kjenner meg godt igjen i beskrivelsen din diy_dude,

    I tillegg - i de rette omgivelsene - om man ikke sitter for langt bak: Det er et vell av detaljer i lydbildet. Man hører alle de detaljer man ønsker å fokusere på. Men man kan også ignorere strukturen i chelloen og følge mest med på helheten om man ønsker det. Alle detaljene er der, men ikke på en påtrengende, hifi-aktig måte.

    Bassen er der. Men det låter ikke som feit hifi-bass. Det låter slik ting låter i virkeligheten.

    Mitt idealanlegg er det som kommer tettest opp til slike live opplevelser.
    Jeg står bak Juice Hifi og Audiolense

  5. #5
    vredensgnag
    Guest

    Live uforsterket musikk som referanse - Hvilke egenskaper er viktige?

    Sitat Sitat fra DIY_dude
    Et evig spørsmål. Hvilke egenskaper leter vi etter i et anlegg hvis referansen er live uforsterket musikk?

    Jeg har til en forandring vært på noen kirkekonserter og diverse i det siste og hørt alt fra symfoniorkester til korsang og sologitarstykker.

    Det er flere ting som slår meg:

    - En ting er hvor behagelig alt låter. Til og med fioliner og cymbaler låter fullstendig uanstrengt og behagelig.

    - Det er absolutt ingen form for "pinpoint imaging" (i alle fall litt bak i salen), men lyden fyller hele rommet. Jeg begynner å tro at evnen til å kunne høre nøyaktig plassering av instrumenter i et anlegg er en kunstig greie. Kanskje som følge av mikrofonplasseringen som er brukt på opptaket?

    - Dynamikken og lydnivået er helt hinsides. Ingen høyttalere med lav følsomhet og små membranarealer kan komme i nærheten av å reprodusere den samme dynamikken og transientresponsen.

    - Bassen er veldig lite fremtredende (bortsett fra på pipeorgel). Bassen mellom 50 og 150Hz er nærmest ikke-eksisterende, selv på store trommer og feite tubaer. I alle fall er denne bassen overdrevet på nesten samtlige anlegg/innspillinger jeg har hørt.

    En siste bemerkning er hvor forjævlig det plutselig låter med en gang de drar i gang med mikrofon og PA-anlegg.


    Hva mener du er viktige egenskaper ved live uforsterket lyd?
    Jeg bøyer meg i støvet.

    Dagens hifi-idealer har like lite å gjøre med naturlig lyd som amerikansk deep-pan pizza har å gjøre med den du kan få i Napoli. Spesielt pin-point imaging er en banalitet uten verdi om idealet er naturlig gjengivelse.

    Var i denne salen for ikke så lenge siden og hørte Dvoraks 8. symfoni (og Beethovens Prometheus og 4. pianokonsert med Martin Helmchen).


    En vidunderlig totallyd, der alle detaljer var vakkert tilstede. Blåserne satt så jeg skvatt i setet, strykere var komplett tilstede fra mykeste anslag til fullt arbeid i Prometheus. Til tider virket det som om jeg satt inne i lyden, så omsluttende var den. Helmchen hadde jeg ikke noe forhold til, men det ble en sterk opplevelse å høre Beethovens 4. pianokonsert enda en gang, og mye av æren for det gir jeg til salen (og musikerne, selvsagt!)
    http://www.musikverein.at/konzerte/k....asp?idx=18084

  6. #6
    Bransjeaktør
    Ble medlem
    Aug 2005
    Innlegg
    4,680
    Tagget i
    6 Innlegg

    Live uforsterket musikk som referanse - Hvilke egenskaper er viktige?

    Jeg så og hørte La Traviata i denne salen i fjor:



    Hvis det som foregår på scenen blir for kjedelig så kunne man alltids kople av med litt Chagall:



    Jeg står bak Juice Hifi og Audiolense

  7. #7
    vredensgnag
    Guest

    Live uforsterket musikk som referanse - Hvilke egenskaper er viktige?



    Vedlagte bilder Vedlagte bilder  

  8. #8
    Hifi Freak DIY_dude's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2007
    Sted
    OSLO
    Innlegg
    1,288
    Tagget i
    0 Innlegg

    Live uforsterket musikk som referanse - Hvilke egenskaper er viktige?

    På meg virker det som at detaljene i musikken ofte blir værende selv om rommet gir en litt rar klang. Selv når tonaliteten i instrumentet blir helt feil, er det fortsatt ufeilbarlig at musikken er ekte.

    Hva som gjør at vi alle uten problemer klarer å skille live lyd ifra hifi-lyd er jo et veldig godt spørsmål. Jeg liker å tro at transientrespons og dynamikk er viktig. Mye fordi de store hornsystemene med ekstrem følsomhet for meg gir den mest levende følelsen.

    En annen litt artig bemerkning er at jeg nå ser at hifi-hobbyen har hjulpet meg å finne glede i en masse musikk som jeg aldri ville ha hørt på i utgangspunktet.
    JRiver Media Center + Thuneau Allocator, exaU2I + 6 kanals ekte DIY AD1862 dac, Aspen Amplifiers NAKSA 70, Holton HPA-NXV200L R3, JBL D2 i JBL PT-F95HF, JBL 2169H i Autotech, FaitalPRO 18HP1040

    Tidligere faenjeggiropp. Har byttet tilbake til mitt opprinnelige nick.

  9. #9
    Æresmedlem Asbjørn's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2006
    Innlegg
    20,133
    Tagget i
    23 Innlegg

    Live uforsterket musikk som referanse - Hvilke egenskaper er viktige?

    Sitat Sitat fra vredensgnag


    En vidunderlig totallyd, der alle detaljer var vakkert tilstede. Blåserne satt så jeg skvatt i setet, strykere var komplett tilstede fra mykeste anslag til fullt arbeid i Prometheus. Til tider virket det som om jeg satt inne i lyden, så omsluttende var den.
    Jeg har dessverre ikke vært på konsert i Musikverein, ennå, men setter det straks opp som et litt tidlig nyttårsforsett for 2009. En interessant refleksjon* ved å se på bildet er at den salen er full av diffuserende elementer som ikke demper de høye frekvensene, men sprer dem rundt i et altomsluttende lydbilde. En forholdsvis liten del av lyden vil komme som direktelyd fra scenen og desto mer som høyereordens refleksjoner fra alle kanter. Dessuten er skulpturelle og arkitektoniske elementer flottere å se på enn mange dedikerte akustiske diffusorer, selv når de er som best:


    http://www.engelholmaudio.com/index2.htm

    * OK, billig ordspill, men jeg kunne ikke dy meg...

  10. #10
    Æresmedlem Lyngen's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2006
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    12,679
    Tagget i
    0 Innlegg

    Live uforsterket musikk som referanse - Hvilke egenskaper er viktige?

    Sitat Sitat fra DIY_dude
    - En ting er hvor behagelig alt låter. Til og med fioliner og cymbaler låter fullstendig uanstrengt og behagelig.

    - Det er absolutt ingen form for "pinpoint imaging" (i alle fall litt bak i salen), men lyden fyller hele rommet. Jeg begynner å tro at evnen til å kunne høre nøyaktig plassering av instrumenter i et anlegg er en kunstig greie. Kanskje som følge av mikrofonplasseringen som er brukt på opptaket?
    Er det ingen som gidder å høre på meg? Jeg skrevet om dette mange ganger nå. Mikrofonplasseringene er grunnlaget for HiFi anleggene og det låter ikke som lang langt ute i salen. Ikke låter det like behagelig heller. Ikke noe i veien med "ute i salen" lyd men det blir ikke nøytralt i forhold til referansen. Evnen til å kunne høre nøyaktig plassering av instrumenter i et anlegg er slett ikke kunstig. Er så lei av å høre det der nå .

    - Dynamikken og lydnivået er helt hinsides. Ingen høyttalere med lav følsomhet og små membranarealer kan komme i nærheten av å reprodusere den samme dynamikken og transientresponsen.
    Litt forskjell på en kirke og et rom i hjemmet?

    - Bassen er veldig lite fremtredende (bortsett fra på pipeorgel). Bassen mellom 50 og 150Hz er nærmest ikke-eksisterende, selv på store trommer og feite tubaer. I alle fall er denne bassen overdrevet på nesten samtlige anlegg/innspillinger jeg har hørt.
    Her er jeg ganske enig.

    En siste bemerkning er hvor forjævlig det plutselig låter med en gang de drar i gang med mikrofon og PA-anlegg.
    Så visst så visst...

    Hva mener du er viktige egenskaper ved live uforsterket lyd?
    Står i den andre tråden....
    Focal Utopia Micro Be - Devialet D200 Headfi: Aune Sx1 - HiFiMan HE400i - UE 900

  11. #11
    Hifi Freak soundscape's Avatar
    Ble medlem
    Sep 2005
    Sted
    Akershus syd
    Innlegg
    4,471
    Tagget i
    7 Innlegg

    Live uforsterket musikk som referanse - Hvilke egenskaper er viktige?

    De beste opptakene er de som bruker få mikrofoner. Lyden blir ellers for analytisk i forhold til virkeligheten. Men å klare å gjenskape akustikken i en stor sal når lyden butter i veggene med 4-7 meters mellomrom er vel egentlig en umulig utfordring.

    Anlegget bør som nevnt ha transientrespons, dynamikk og lavest mulig forvrengning. Resten blir egentlig opp til tekniker/produsent.

    Er nok lettere å gjenskape en troverdig jazzklubb enn en sal på størrelse med de siste bilden her.

    Pentatone er en label som jeg mener har opptak i referanseklasse. Sjekk f.eks ut denne her:


  12. #12
    Hifi Freak Trane's Avatar
    Ble medlem
    Sep 2003
    Innlegg
    6,198
    Tagget i
    3 Innlegg

    Live uforsterket musikk som referanse - Hvilke egenskaper er viktige?

    Sitat Sitat fra lyntoft|
    Veldig godt skrevet dette, jeg har selv aldri opplevd noen reproduksjon som kan
    måle seg med noen live opplevelse.

    Derfor går jeg skjelden på konsert.
    Blir ikke det litt bakvendt ? Du unner deg ikke liveopplevelsen for ikke å ødelege forestillingen om godlyd i heimen ?
    "I don't know how many times someone has come up to me and said, 'Hey, Lets dance!'. I hate dancing. God, it's stupid!" - DavidBowie
    "Bare kjedelige mennesker er brilliante ved frokostbordet" - Oscar Wilde"
    The inherent vice of capitalism is the unequal sharing of blessings; the inherent virtue of socialism is the equal sharing of miseries." W.Churchill

  13. #13
    Back_Door
    Guest

    Live uforsterket musikk som referanse - Hvilke egenskaper er viktige?

    Er "konsertopplevelse" en statisk referanse? Vil ikke potensialet være totalt avhengig av det valgte lokale? Kan det da ikke i noen tilfeller tenkes at du får en bedre presentasjon i din egen stue via ditt eget anlegg, enn på en konsert i håpløse omgivelser?

    Er det ikke også galt å dømme et anlegg bare for å gjengi innspillingene slik de er innspilt? Det er m.a.o. som regel valgene bak innspillingen som er avgjørende for eventuelt misforhold mellom konsert og innspilt lyd. Har inntrykk av at mange blander kortene i disse sammenhenger.

  14. #14
    slowmotion
    Guest

    Live uforsterket musikk som referanse - Hvilke egenskaper er viktige?

    Sitat Sitat fra DIY_dude
    Et evig spørsmål. Hvilke egenskaper leter vi etter i et anlegg hvis referansen er live uforsterket musikk?

    Jeg har til en forandring vært på noen kirkekonserter og diverse i det siste og hørt alt fra symfoniorkester til korsang og sologitarstykker.

    Det er flere ting som slår meg:

    - En ting er hvor behagelig alt låter. Til og med fioliner og cymbaler låter fullstendig uanstrengt og behagelig.
    Det lyder ofte uanstrengt, ja. Men ikke alltid behagelig, synes jeg.

    - Det er absolutt ingen form for "pinpoint imaging" (i alle fall litt bak i salen), men lyden fyller hele rommet. Jeg begynner å tro at evnen til å kunne høre nøyaktig plassering av instrumenter i et anlegg er en kunstig greie. Kanskje som følge av mikrofonplasseringen som er brukt på opptaket?
    Som noen skrev litt lenger opp, et resultat av opptaksteknikken?
    Men jeg er enig i at "pinpoint imaging" kun er en stereogreie og ikke har særlig med virkeligheten slik vi opplever den i konsertsalen å gjøre.



    - Dynamikken og lydnivået er helt hinsides. Ingen høyttalere med lav følsomhet og små membranarealer kan komme i nærheten av å reprodusere den samme dynamikken og transientresponsen.
    IMHO er realistisk gjengivelse av dynamikken slik den oppleves i konsertsalen veldig vanskelig å få til hjemme i stua.
    Samtidig er det veldig viktig for musikkgjengivelsen. De fleste stereoanlegg jeg har hørt er "ikke så bra" på det området.

    - Bassen er veldig lite fremtredende (bortsett fra på pipeorgel). Bassen mellom 50 og 150Hz er nærmest ikke-eksisterende, selv på store trommer og feite tubaer. I alle fall er denne bassen overdrevet på nesten samtlige anlegg/innspillinger jeg har hørt.
    Bassen er der, men den er kansje ikke så "bassete" som den ofte er i et stereoanlegg.



  15. #15
    Æresmedlem Lyngen's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2006
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    12,679
    Tagget i
    0 Innlegg

    Live uforsterket musikk som referanse - Hvilke egenskaper er viktige?

    Sitat Sitat fra Karma
    Er "konsertopplevelse" en statisk referanse? Vil ikke potensialet være totalt avhengig av det valgte lokale? Kan det da ikke i noen tilfeller tenkes at du får en bedre presentasjon i din egen stue via ditt eget anlegg, enn på en konsert i håpløse omgivelser?

    Er det ikke også galt å dømme et anlegg bare for å gjengi innspillingene slik de er innspilt? Det er m.a.o. som regel valgene bak innspillingen som er avgjørende for eventuelt misforhold mellom konsert og innspilt lyd. Har inntrykk av at mange blander kortene i disse sammenhenger.
    Så enig så enig ..

    Noen er fæl til å gi anlegget skylden for det som ligger på plata..
    Focal Utopia Micro Be - Devialet D200 Headfi: Aune Sx1 - HiFiMan HE400i - UE 900

  16. #16
    Hifi Freak DIY_dude's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2007
    Sted
    OSLO
    Innlegg
    1,288
    Tagget i
    0 Innlegg

    Live uforsterket musikk som referanse - Hvilke egenskaper er viktige?

    Sitat Sitat fra Lyngen
    Evnen til å kunne høre nøyaktig plassering av instrumenter i et anlegg er slett ikke kunstig. Er så lei av å høre det der nå .
    Det er vel ikke spesielt naturlig å høre lyden tatt opp fra flere punkter langt fra hverandre i rommet? Det kan være naturlig i forhold til opptaket, men har ikke så mye med live lyd å gjøre. Mer en "stereogreie" som Slowmotion kaller det.

    Dipoler og horn utvisker mye av denne effekten på opptaket og virker for min del mer virkelighetsnært, selv om det ikke nødvendigvis er tro mot opptaket.

    Sitat Sitat fra Karma
    Vil ikke potensialet være totalt avhengig av det valgte lokale? Kan det da ikke i noen tilfeller tenkes at du får en bedre presentasjon i din egen stue via ditt eget anlegg, enn på en konsert i håpløse omgivelser?
    Dette er ikke min oppfatning. Uansett om det er kjip akustikk i konsertsalen gir det alltid bedre lyd. Timbre, dynamikk og mangel på forvrengning går utenpå den dårlige akustikken.

    Dette gjelder selvfølgelig ikke for forsterket live-musikk.
    JRiver Media Center + Thuneau Allocator, exaU2I + 6 kanals ekte DIY AD1862 dac, Aspen Amplifiers NAKSA 70, Holton HPA-NXV200L R3, JBL D2 i JBL PT-F95HF, JBL 2169H i Autotech, FaitalPRO 18HP1040

    Tidligere faenjeggiropp. Har byttet tilbake til mitt opprinnelige nick.

  17. #17
    Æresmedlem Lyngen's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2006
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    12,679
    Tagget i
    0 Innlegg

    Live uforsterket musikk som referanse - Hvilke egenskaper er viktige?

    [quote=slowmotion ]
    Det lyder ofte uanstrengt, ja. Men ikke alltid behagelig, synes jeg.

    [quote]

    Nettopp..


    Men jeg er enig i at "pinpoint imaging" kun er en stereogreie og ikke har særlig med virkeligheten slik vi opplever den i konsertsalen å gjøre.
    Det kan man si, men opptaksstedet er jo virkelig det også. Husk at de er godt over ståhøyde.
    Focal Utopia Micro Be - Devialet D200 Headfi: Aune Sx1 - HiFiMan HE400i - UE 900

  18. #18
    Æresmedlem Lyngen's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2006
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    12,679
    Tagget i
    0 Innlegg

    Live uforsterket musikk som referanse - Hvilke egenskaper er viktige?

    Sitat Sitat fra DIY_dude
    Sitat Sitat fra Lyngen
    Evnen til å kunne høre nøyaktig plassering av instrumenter i et anlegg er slett ikke kunstig. Er så lei av å høre det der nå .
    Det er vel ikke spesielt naturlig å høre lyden tatt opp fra flere punkter langt fra hverandre i rommet? Det kan være naturlig i forhold til opptaket, men har ikke så mye med live lyd å gjøre. Mer en "stereogreie" som Slowmotion kaller det.

    Dipoler og horn utvisker mye av denne effekten på opptaket og virker for min del mer virkelighetsnært, selv om det ikke nødvendigvis er tro mot opptaket.

    Sitat Sitat fra Karma
    Vil ikke potensialet være totalt avhengig av det valgte lokale? Kan det da ikke i noen tilfeller tenkes at du får en bedre presentasjon i din egen stue via ditt eget anlegg, enn på en konsert i håpløse omgivelser?
    Dette er ikke min oppfatning. Uansett om det er kjip akustikk i konsertsalen gir det alltid bedre lyd. Timbre, dynamikk og mangel på forvrengning går utenpå den dårlige akustikken.

    Dette gjelder selvfølgelig ikke for forsterket live-musikk.
    Hovedmirofonene er ikke lang fra hverandre. Hvorfor tror du lydtekniknikerne tar opp konserten akkurat der? Det har ikke slått deg at det nettopp er for å få best mulig lyd? Det er i høyeste grad "Live lyd" der også.

    Hvorvidt man ønsker å fordreie lydreferansen til å høres ut som ved setene i ute i salen eller være tro mot opptaket får være opp til hver enkelt. Ingen fasitsvar her.
    Focal Utopia Micro Be - Devialet D200 Headfi: Aune Sx1 - HiFiMan HE400i - UE 900

  19. #19
    Æresmedlem Asbjørn's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2006
    Innlegg
    20,133
    Tagget i
    23 Innlegg

    Live uforsterket musikk som referanse - Hvilke egenskaper er viktige?

    Sitat Sitat fra DIY_dude
    Dipoler og horn utvisker mye av denne effekten på opptaket og virker for min del mer virkelighetsnært, selv om det ikke nødvendigvis er tro mot opptaket.
    Teknisk sett er disse motsatte ytterpunkter. Dipoler sender like mye lyd bakover som forover, forhåpentligvis slik at bakoverstrålingen reflekteres og diffuseres frem til lytteren via overflater i rommet. Horn forsøker å dirigere mest mulig stråling rett mot lytteren og minimere den som sendes til sidene og bakover. Mest mulig og minst mulig interaksjon med rommet. Hmmm.

    Kanskje det er ulike egenskaper ved disse to konseptene som gjør at du synes det blir virkelighetsnært, eksempelvis holografi, timbre, dynamikk?

  20. #20
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Apr 2006
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    2,174
    Tagget i
    0 Innlegg

    Live uforsterket musikk som referanse - Hvilke egenskaper er viktige?

    Sitat Sitat fra asbjbo
    En annen innfallsvinkel til forskjellen på levende og hermetisk lyd er et tankeeksperiment: Du går forbi en åpen dør og hører at det kommer musikk ut av den. I løpet av et sekund, kanskje enda fortere, vet du om lyden kommer fra levende musikere eller om den kommer fra boks. Men hvordan vet du det?
    Nøyaktig hvordan skal jeg ikke forsøke å forklare riktig enda. Tror ikke jeg skjønner det helt. Men jeg hadde en bemerkelsesverdig opplevelse på Dokkhuset i Trondheim for snart et år siden. For de som ikke har vært der så er det et musikklokale med plass til omlag 200 stoler. En kollega hadde sin disputasfest der og datteren hans som driver med dans hadde oppvisning på scenen. Hun danset til klavermusikk, og alt lyset var rettet mot henne. Vakker dans, og ja, vakker musikk. Jeg kunne bannet på at det var en person som spilte klaver! På et høyt nivå også, som det hørtes ut for meg. Jeg skal ikke utgi meg selv for å ha verken gullører eller andre spesialiserte lydtekniske evner. Det hørtes dog så troverdig ut at jeg ikke engang reflekterte over det annet enn å tenke at det måtte være kjedelig å være så "forvist" som musiker. Sitte der i mørket, liksom. Men når normalt lys kom på igjen viste det seg at musikken kom via PA-anlegget. Dette overrasket meg såpass at jeg altså husker det den dag i dag.

    Mvh
    “When you hit a wrong note, it's the next note that makes it good or bad.” - M. Davis
    [Anleggsbloggen: Squeezeboxer, Audio Aero, Thorens, DEQX, Krell, ProAc, Crown, AE DIY bass, etc.]

Side 1 av 3 123 SisteSiste

Skrive Tillatelser

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •  


 

Om Hifisentralen

    Hifisentralen er Norges største webside innen high-end hi-fi og musikk, og vi har vært på nett siden år 2001. Velkommen til en god hi-fi diskusjon eller kjøp og salg av utstyr.
   

Følg oss på sosiale medier:

Facebook Twitter RSS Feed