PA LYD

kjellbjarne

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2008
Innlegg
5.112
Antall liker
3.645
Torget vurderinger
4
Hva er PA lyd? er disse motsatt av higend,de spilte litt mot PA sa selger,de er jo lettdr og anb med rør(bør ikke være bra av den grunn :))
Men det jeg lurer på er PA lyd?

http://www.ogtbiredskap.se/pbqw1.pdf

mvh m
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.731
Antall liker
494
Egentlig er begrepet PA-lyd feil å bruke. Når noen sier PA-lyd så mener de som oftest hard lyd og høyt lydtrykk, men et godt PA anlegg kan spille svært så godt, varmt og detaljert. Desverre er det ikke for mange gode lydfolk i Norge, ofte går den jobben til en selvoppnevnt forståsegpåer og så blir lyden "skrudd" ihjel.
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Så jo spennede ut de der.....Er det råd å få hørt de før handel?

hva må du ut med for ett par sånne da ? pa lyd , tja......ofte bedre enn high-end til tusen...

tror ikke du skal bekymre deg så mye over det....har du ikke hatt hornht før , kan det være lurt å prøve å få hørt litt forskjellig rundt om , da gjør man seg ort opp en mening...jeg skal aldri ha noe annet i allefall....enn ulike hornkonstruksjoner...

Es
 

kjellbjarne

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2008
Innlegg
5.112
Antall liker
3.645
Torget vurderinger
4
Hei

Har ikke hatt horn,ca 20000 må langt for lytting tror jeg :( Malmø
Det er jo noen beist,60kg bla :)

mvh m
 

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Innlegg
937
Antall liker
2
Gjest skrev:
...Når noen sier PA-lyd så mener de som oftest hard lyd og høyt lydtrykk...
- Hvor finnes dette dokumentert. Høyt lydtrykk trenger ikke være noen ulempe, men hvordan definerer du/vi "hard lyd"? ;)

Konseptet virker interessesant, men det er viktig med en felles "begrepsplattform" rundt hva PA-lyd innebærer før diskusjonen fortsetter.
 

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
916
Antall liker
29
PA-lyd er på sitt beste, det de fleste strever med å oppnå, på sitt verste, omtrent det du får ut av logitech PC-høyttalere til 120kr. Bare mye høyere.

Men det man skrur mot (de fleste) er naturtro lyd med maks lydtrykk (ikke volum!).

Meget vanskelig yrke.

Tenk deg at du har samme anlegg, men forskjellig stue hver kveld. I tillegg endrer test-CD'en din dynamikk, volum og balanse hele tiden. Og du har ikke 2 kanaler, men 30-40 å holde styr på. Hver med forskjellig innhold. Rør så dette sammen til en helhet som ALLE liker. Også bandet........

Og dette var en enkel sammenligning.
 

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Innlegg
937
Antall liker
2
trex skrev:
....det man skrur mot (de fleste) er naturtro lyd med maks lydtrykk (ikke volum!).

Meget vanskelig yrke.

Tenk deg at du har samme anlegg, men forskjellig stue hver kveld. I tillegg endrer test-CD'en din dynamikk, volum og balanse hele tiden. Og du har ikke 2 kanaler, men 30-40 å holde styr på. Hver med forskjellig innhold. Rør så dette sammen til en helhet som ALLE liker. Også bandet........
- dette er jobben fra "helvete", og mange klarer den godt ;D

Ser den, men det finnes tydeligvis i følge "gjest" en norm for hva som er PA-lyd for mange av oss. Det kan virke som om naturtro lyd med maks lydtrykk ikke var utgangspunktet her.
 

kjellbjarne

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2008
Innlegg
5.112
Antall liker
3.645
Torget vurderinger
4
Det er vel kanskje ikke noe fasitsvar på dette heller,men PA trenger ikke bety dårlig lyd.
 

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Innlegg
2.024
Antall liker
94
PA er vel forkortelse for public adress. Med andre ord alt fra ruteannonsering på togstasjoner til fill-inn-høytalere i konsertsaler. Mange konsertsystemer har helt ville spesifikasjoner. I hendene på rett fagmann kan Pa låte meget bra. Er ikke enig i at vi har spesielt dårlige teknikere i Norge. De som har vært på konsert med Mari Boine, Kari Bremnes, Vamp og Bjørn eidsvåg vet bedre.

Men: Promillekjøring av PA burde forbys. Det verste jeg har opplevd er September When på Rockefeller i Oslo. Når man får en slik rigg de hadde til å vrenge så gjennomført, da snakker vi tung fyll

Mvh
Sniff
 

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Innlegg
937
Antall liker
2
Sniff skrev:
PA er vel forkortelse for public adress. Med andre ord alt fra ruteannonsering på togstasjoner til fill-inn-høytalere i konsertsaler. Mange konsertsystemer har helt ville spesifikasjoner. I hendene på rett fagmann kan Pa låte meget bra...quote]
- var litt redd for det siste. Det setter innledningen til diskusjonen i et annet lys :)
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.731
Antall liker
494
janb skrev:
Gjest skrev:
...Når noen sier PA-lyd så mener de som oftest hard lyd og høyt lydtrykk...
- Hvor finnes dette dokumentert. Høyt lydtrykk trenger ikke være noen ulempe, men hvordan definerer du/vi "hard lyd"? ;)

Konseptet virker interessesant, men det er viktig med en felles "begrepsplattform" rundt hva PA-lyd innebærer før diskusjonen fortsetter.
Dette finnes ikke dokumentert etter det jeg vet. Det er slik jeg oppfatter meningen med begrepet i bruk.

Forøvrig enig i det med felles plattform, men dette er jo slang, og da er presisjonsnivået lavt.
 

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Innlegg
937
Antall liker
2
Gjest skrev:
janb skrev:
Gjest skrev:
...Når noen sier PA-lyd så mener de som oftest hard lyd og høyt lydtrykk...
- Hvor finnes dette dokumentert. Høyt lydtrykk trenger ikke være noen ulempe, men hvordan definerer du/vi "hard lyd"? ;)

Konseptet virker interessesant, men det er viktig med en felles "begrepsplattform" rundt hva PA-lyd innebærer før diskusjonen fortsetter.
Dette finnes ikke dokumentert etter det jeg vet. Det er slik jeg oppfatter meningen med begrepet i bruk.

Forøvrig enig i det med felles plattform, men dette er jo slang, og da er presisjonsnivået lavt.
- enig i slang begrepet her. Ser definisjonen Continuo henviser til heller ikke er en "inner-tier".
 

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
916
Antall liker
29
Det finnes jo så utrolig mange bruksområder og systemer for PA, så det blir jo litt som å definere "stereoanleggslyd".

Ikke så lett :D

I Livesammenheng spørs det jo hva slags preferanser bandet som spiller har osv. Det finnes ikke en ferdig mal på dette, like lite som det finnes en mal på et vanlig hifisystem.
 

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Innlegg
937
Antall liker
2
trex skrev:
...Det finnes ikke en ferdig mal på dette, like lite som det finnes en mal på et vanlig hifisystem...
- nettopp...så hva betyr noe for de fleste?
 

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Innlegg
2.024
Antall liker
94
Forskjeller i designfokus gir vel i større eller mindre grad forskjeller lydmessig.
Idela for PA: Effektålighet og effektivitet, ofte på bekostning av ytteroktavene. Heavy duty-tilpassninger fremfor kjeling for de ørsmå detaljer. Lyden skal nå frem til alle. Sweetspot-problematikken er i utgangspunktet ikke det heteste tema. Vel mikses det av og til ting utover i stereobildet, men noe stereobilde i hifinerdbetydning er det sjelden snakk om. Det er derfor vi gjenre finner 12" eller 15" + horn i PA-høytalere, mens hjemmehifi bruker småplukk.

Magnesiumelementer har slått godt an i hifikretser. Disses mangel på oppbrytning ivaretar smådetaljene hififolket er så glad i. I PA-sammenheng blir vel slikt sett på som dill?

PA:poengtert brukslyd. Hifi: Finstilt lytteoptik

Mvh
Sniff
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.289
Antall liker
16.329
Sted
Østfold
PA er forkortelse for Public Address som noen nevnte lenger nede. Det er kun i Norge (meg bekjent) at PA brukes om konsertsystemer. Vi refererer gjerne til FOH (Front of house som det kalles, den delen av anlegget som publikum hører) som "PA-en". I andre land brukes betegnelsen "professional audio" om slike systemer, noe som imidlertid også kan gå under betegnelsen PA om man ser på initialene. I de fleste andre land er PA det samme som 100V-systemer og liknende (der man kjører høyere spenning ut til høyttalerne for å kunne kjøre ekstreme kabelstrekk), hvite høyttalere for å melde i fra om togforsinkelser, tilbud, spille P4 eller julesanger på kjøpesentre osv, da gjerne med sonemiksere for å kunne snakke ut til publikum i ulike soner osv.

Det PA-bransjen har større fokus på enn hifibransjen er harmonisk forvrengning vs lydtrykk, spredningsmønster, bæreevne over lange avstander, minimering av termisk kompresjon (høy effekt over lang tid vil medføre en endring i klangbalanse)... blant annet. Jeg har nylig installert et større system i Kulturkirken Skåre i Haugesund. Dette er en trekirke, men allikevel har den mye klang. Det er ikke spesielt kult å høre CD-er på dette anlegget, det blir fort for mye klang og lite presisjon, men når man kan kontrollere hver enkelt kanal individuelt kan man få til et lydbilde som sitter svært godt. Som nevnt er da fokuset blant annet at det skal låte bra i hele salen. Derimot er det ikke fokus på stereobilde osv (det er ikke sitteplasser i midten), så 3D, perspektiv osv er mer eller mindre uinteressant å snakke om.

Rent subjektivt, eller snarere psykoakustisk, er det fokuset på alle elementene i lydbildet som ofte er lydmannens, og dermed PA-ens greie. Lydmannen har gleden av å høre trommesettet alene, med og uten anlegg, osv, og hans jobb er å få det til å låte med tilsvarende dynamikk. Det samme gjelder de øvrige tunge instrumentene som bassgitar, elgitar og mange andre instrumenter. Med såpass mye fysikk i lydbildet passer det ikke så bra med en slanket vokal slik man velger å bruke på mange innspillinger, dermed blir ofte også vokalen klemt litt opp i bunnen, det samme med akustiske gitarer og mye annet. For ikke å glemme hvor gøy det er å leke med lyden fra ulike instrumenter. Jeg hadde gleden av å skru lyd for et band der blant annet trekkspill var en del av oppsetningen, og dette hadde både intern og ekstern mikrofon. Den interne gjenga mellomtonen med for mye resonanser, men bassen satt sat**s godt, mens den eksterne mikrofonen fikk ta seg av resten. Bassen vi fikk ut av dette, gjengitt over 8 stk 18" med til sammen 8,8kW RMS er noe man ikke får til uten et oppsett som evner å dra til med en smule "pa-lyd". Den hadde både orgelbassfølelse og dynamikken man får av at musikeren trakterer belgen aktivt for å skape rytme.

Ergo, for meg er PA-lyd i utgangspunktet en egenskap som hifianleggene som oftest mangler uten at det trenger å gå på bekostning av noe annet. Snakker vi imidlertid om "låter som dårlig PA" stiller saken seg temmelig annerledes :D
 
Topp Bunn