Romkorreksjon som jobber ned til 40hz?

balleklorin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Innlegg
363
Antall liker
1
lurer på hvem som leverer enheter/surround receivere med romkorreksjon ned til 40 hz eller lavere og samtidig jobber opp til 20.000 hz?

Denon AVR 3805 gjør det, mens f.eks Yamaha RX-Z9 kun jobber ned til 63 hz.

Rommet mitt forsterker kraftig mellom 40-50 hz, så derfor er jeg avhengig at korreksjonene går ned til 40 hz.

Usikker på nye audyssey og hvor langt ned den jobber, hva med TACT?
 
K

knutinh

Gjest
Er det ikke vanskelig å få gode målinger så langt ned i frekvens?

-k
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Jeg har en Meridian G 68 med romkorreksjon.
Den kan du korrigere helt ned til 0 hz!
Men desverre bare opp til 250 Hz.

Men der får du veldig gode målinger og et watefall plot + impuls målinger.

Meridian kan anbefales på det sterkeste,men er en tanke dyr...
 

balleklorin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Innlegg
363
Antall liker
1
tydeligvis skikkelig upløyd mark, folk har absolutt ingenting å bidra med???

Interessen for kabler og innspillingstid er enorm på dette forumet......hmmmmmmm
 

FSB

Medlem
Ble medlem
28.02.2004
Innlegg
8
Antall liker
0
Finner ikke detaljer om dette på hverken Lyngdorf eller Tact sine hjemmesider. Men ifølge grafikken i lyndorf sin nye katalog går deres nye room-perfect system ned til 20Hz.

Room-perfect tror jeg først er tenkt solgt som en oppgradering til deres integrerte forsterker, men det har også vært planlagt en forforsterker tilsvarende Tact RCS 2.2X. Room-perfect er ifølge Lygdorf bedre enn den den romkorreksjonen du finner i Tact RCS 2.2X ;D

http://www.lyngdorf.com/ContentId/367/Default.aspx

Jeg skulle gjerne hatt en for-forsterker med Room-perfect selv jeg.

Frode
 

balleklorin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Innlegg
363
Antall liker
1
Hva er den rimeligste Lyngdorf preampen med rom-korreksjon?
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Så du ikke Meridian-tipset?

O.
tydeligvis skikkelig upløyd mark, folk har absolutt ingenting å bidra med???

Interessen for kabler og innspillingstid er enorm på dette forumet......hmmmmmmm
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Sorry, så bare at rommet ditt jobbet litt mellom 40 og 50hz, ser nå at du ville ha full range.

O.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.631
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
tydeligvis skikkelig upløyd mark, folk har absolutt ingenting å bidra med???

Interessen for kabler og innspillingstid er enorm på dette forumet......hmmmmmmm
Det er klart - kabler og innspillingstid er som skapt for synsing!
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Forumet er vel først og fremst interessert i disse karikaturtegningene, dernest kabler og innspillingstid ;)

O.
 
K

knutinh

Gjest
Det overlater jeg til produsentene å løse.....
Jeg mener at de fleste mikrofoner har fallende (og dårlig målt) frekvensgang ned mot 20 Hz. Det er uheldig å korrigere noen som ikke er reelt =)

-k
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.535
Antall liker
3.077
Torget vurderinger
0
Romkorreksjon blir vel litt mye upålitelig, moderne data-teknikkmessig behandling av lyden ?!

Er det ikke bedre å dempe en skjærende mellomtone med mørke kabler ?

Eller øke luftigheten i lyden med sånne "krybber" som kablene kan legges i, noen centimeter over gulvet ?

Det enkle er ofte det beste - BYTT ROM !!!
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Nå var du hjelpsom, trådstarter har nok stor nytte av dine råd.

O.
Romkorreksjon blir vel litt mye upålitelig, moderne data-teknikkmessig behandling av lyden ?!

Er det ikke bedre å dempe en skjærende mellomtone med mørke kabler ?

Eller øke luftigheten i lyden med sånne "krybber" som kablene kan legges i, noen centimeter over gulvet ?

Det enkle er ofte det beste - BYTT ROM !!!
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Dag: Når jeg får min nye cd-spiller så har vel Andrè en billig 861 v4.2 til salgs i sølvfinish ;)
 

balleklorin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Innlegg
363
Antall liker
1
Jeg mener at de fleste mikrofoner har fallende (og dårlig målt) frekvensgang ned mot 20 Hz. Det er uheldig å korrigere noen som ikke er reelt =)

-k
Fordelene er uendelig mye større enn ulempene i veldig mange rom, selv om målingen ikke er 100% perfekt.

Den korreksjonen jeg har nå går til 40 hz, og det holder i mitt rom.
Uansett er jeg av den oppfatning at man burde se mulighetene her, ikke henge seg opp i mulige problemer.
Erfaringene jeg har i begge rommene mine er udelt meget positiv på musikk, men ikke på film.
 

balleklorin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Innlegg
363
Antall liker
1
Nå var du hjelpsom, trådstarter har nok stor nytte av dine råd.

O.
"Flaggis" er en kamerat, og litt ironisk bare ;D

Han er nok igang med romkorreksjon så fort jeg har gjort unna grovarbeidet ;)
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.535
Antall liker
3.077
Torget vurderinger
0
"Flaggis" er en kamerat, og litt ironisk bare ;D

Han er nok igang med romkorreksjon så fort jeg har gjort unna grovarbeidet ;)
..........du to' han ;D

Fakta er:
Kan du IKKE bytte rom - så er rom-korreksjon det beste som er skjedd audiofile på mange ti-år...........
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Det var da enda godt, og da forstår jeg med ett flere ting ;D

O.
"Flaggis" er en kamerat, og litt ironisk bare ;D

Han er nok igang med romkorreksjon så fort jeg har gjort unna grovarbeidet ;)
 

krell-man

Fersking
Ble medlem
04.01.2007
Innlegg
3
Antall liker
0
A Behringer DEQ2496 and a Behringer ECM6000 microphone will do a good job equalizing your rooms frequency response.

Har haft en själv Dag, bra billig maskin som jobbar mellan cd/DVD och preamp/reciver i den digitala sektorn, du kan ställa in flera kurvor som du använder för e.x film eller 2-kanal's.

Din hifi-vän John
 
B

BjornE

Gjest
Hva med en Behringer Ultra Curve Pro? Går effektivt fra 20 til 20' og reduserer ikke lydkvaliteten overhodet.
 

balleklorin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Innlegg
363
Antall liker
1
Har prøvd 2496 på subbene og fikk masse etterklang, men mulig disse må inn mellom kilde og preamp, i digitalt signal?
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.535
Antall liker
3.077
Torget vurderinger
0
Stereophile March 2007 - har en interessant artikkel om romkorreksjon.

Page 49 - starter artikkelen i 3. spalte
Page 51 - viser 3Dplot av før og etter romkorrigering.
Page 55 - Bottom Line & Next Time in the Round

TacT RCS og Rives PARC er testet av artikkelforfatteren tidligere.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.535
Antall liker
3.077
Torget vurderinger
0
Her er 3D-plotten........... ;D

 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.852
Antall liker
4.281
Plottene viser at det er en signifikant utjevning av frekvensresponsen.

Men selve decayforløpet i de to nederste grafene er misvisende. Hovedårsaken til at vannfallsplottet for korreksjonen blir så mye renere er at korreksjonen senker utgangsnivået, mens den laveste måleverdien holdes konstant. Dermed faller store deler av det "grumset" som man ser i de to øverste decay plottene under "vannspeilet". Den oppmerksomme gransker vil se at nivåforskellen på starten av en stående bølge og utklingningen av den er temmelig lik før og etter korreksjon.
 

balleklorin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Innlegg
363
Antall liker
1
Veldig moro å se at mannen ble avhengig av romkorreksjon etter grundig testing, jeg ønsker ham velkommen i klubben :)

Regner med at det tar noen år før vi er i flertall på dette forumet.....
 

radiated

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.01.2007
Innlegg
66
Antall liker
1
Sted
Kristiansund
Behringer-mikrofoner til å sette opp hundretusen-anlegg... ::)

Hva med å bruke en ordentlig mikrofon, f.eks DPA 4003 eller Sennheiser MKH20? Den kan sikkert lånes hos et studio nær deg.
 
B

BjornE

Gjest
Hva konkret er galt med Behringer mikrofon og Ultra Curve? Synsing og hva andre eventuellt har hørt og opplevd er uinteressant.

Benytter selv Behringer målemikrofon og Ultra Curve Pro 24/96. Synes målingene ser svært relevant ut, men forutsetter selvfølgleig intelligent bruk av resultatene.

Forøvrig er en eq før effektforsterkere et betydelyg bedre teknisk grep enn et hvilket som helst delefilter med enorme spoler, kondensatorer og ikke minst motstander i kretsløpet.
 

balleklorin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Innlegg
363
Antall liker
1
Hva konkret er galt med Behringer mikrofon og Ultra Curve? Synsing og hva andre eventuellt har hørt og opplevd er uinteressant.

Benytter selv Behringer målemikrofon og Ultra Curve Pro 24/96. Synes målingene ser svært relevant ut, men forutsetter selvfølgleig intelligent bruk av resultatene.

Forøvrig er en eq før effektforsterkere et betydelyg bedre teknisk grep enn et hvilket som helst delefilter med enorme spoler, kondensatorer og ikke minst motstander i kretsløpet.
Jeg gikk inn på signalet fra pre til aktiv sub, med elendig resultat. Målte bra, men låt grusomt, ringing/etterklang så det sang, selv med justering kun max 5.5 dB på noen bånd.
 
K

knutinh

Gjest
Hva konkret er galt med Behringer mikrofon og Ultra Curve? Synsing og hva andre eventuellt har hørt og opplevd er uinteressant.
http://www.avsforum.com/avs-vb/printthread.php?t=505236&page=2&pp=30
"
Good point... and I don't know what to tell you other than to show you what we've done above. I sent my ECM8000 off and had it calibrated. It was not off much to begin with. From the several calibration files I've seen from various members who have had their ECM calibrated, they only varied slightly from mine.

Here's what my ECM8000 calibration file looks like (-1.82db at 20hz):
"



http://www.trueaudio.com/rta_faq1.htm

"Q: I would like to know if the calibration file provided for the Behringer ECM8000 would ensure the optimal use of the mic for TrueRTA.

Not really. That is just a representative mic cal file. If you cannot have your mic individually calibrated I would recommend using no mic cal file."


http://www.ele.tut.fi/~artoko/audio/measurement/microphones.html

"Microphones for DIY audio measurement

There are several types of microphones. Electret microphones are best suited for DIY builders. Most high quality microphones use capacitor microphones but in speaker measurement they are not necessarily worth the price. Dynamic microphones and microphones that are used in PA applications may have too much ripples in frequency response and may have high distortion.

...
Reference microphone was Brüel&Kjær model 4189 with 2671 preamp and 2690 (Nexus) microphone amplifier


One commercial microphone that is suitable for speaker measurements is Behringer ECM8000. It requires preamplifier with phantom power. Pictures 2 and 6 show responses from two different ECM8000 microphones. Responses are adequate for measurement but differences between units seem to be high in frequency response as well as in sensitivity
"
 
B

BjornE

Gjest
Antar du har seriøse romploblemer eller muligens ikke har benyttet alle instillinger korrekt. Husk på at enheten har mekanismer for å lage tidsforsinkelser, vridning i stereo perpektiv etc. Har forbikoblet alt dette i oppsettet og benytter kun eq delen.

Men når man måler et signal på en uendelig serie frekvenser slik enheten gjør med rosa støy oppdages endel merkelige fenomener og transienter som jeg tror øret og hjernen på underlig vis ignorerer.

En kurve tatt opp basert på rosa støy i et ikke ideelt rom vil derfor alltid måtte korrigeres i ettertid utifra egne preferanser og opplevet lydbilde. Jeg benytter rosa støy generatoren og målemikrofonen til å ta opp systemets, inklusive rommets respons og gjør dette på en rekke steder i lytterommet før jeg setter opp den endelige kurven. Det er også svært viktig at støygeneratoren får arbeide over lengre tid for å detektere standbølger, transienter og andre fenomener i rommet.

Basert på denne strategien og etterbehandling av målinger er på ingen måte mikrofonens karakteristikker av kritisk betydning. Marginale variasjoner i plassering av mikrofon etc. er betydelig mer kritiske for resultatet. Forøvrig er den absolutt mest kritiske prosessen tolkningen av dataene og vurdering opp mot fysiske egenskaper i systemet i etterkant det avgjørende for resultatet. Dette krever imidlertid noe insikt i fysikk og akustikk og er vel en av grunnene til at disse enhetene av og til får dårlig kritikk. Ingen romkorreksjonsenheter vil alene kunne gi et fasittsvar, alt må vurderes og evalueres opp mot fysiske realiteter - og preferanser.
 
K

knutinh

Gjest
Om bruk av støy i akustiske målinger:
http://www.akustisk-selskap.com/nas_Nytt_1_2005/NyeMaalemetoder.pdf

"1 INNLEDNING
De første bygningsakustiske målinger av etterklang og lydisolasjon ble gjort med sinussignaler som
eksitasjon. Erfaringen var at slike målinger ble svært upålitelig siden en liten endring av frekvensen
(eller temperaturen i rommet) ville gi helt andre verdier. En gikk derfor over til å benytte
båndbegrenset støy, gjerne med båndbredde på 1/1 oktav eller 1/3 oktav. Målingen ble mer
reproduserbar siden en her midlet over mange rommodi. Det er likevel ikke mulig å reprodusere
målingen helt nøyaktig siden støyen har en tilfeldig karakter og endrer seg for hver gjentakelse.
Støyen har den ønskede forventede frekvensfordeling, men denne er stokastisk fordelt og dette fører
til en spredning av sluttresultatet. Midling er derfor nødvendig. Dette er sjelden noe problem siden
en også ønsker en romlig midling. Selv om eksiteringen er stokastisk, kan en gjerne betrakte den
akustiske transmisjonsveien som deterministisk og lineær. Generelle signalteoretiske metoder kan
derfor benyttes for å måle både lydtransmisjon og etterklangsførløp.
Stokastiske metoder for analyse av lydtransmisjon ble utviklet tidlig på 1960-tallet. Slike metoder
var likevel vanskelig å anvende på grunn av behovet for stor regnekraft. I dag har dette endret seg
med bruk av kraftige digitale signalprosessorer selv i batteridrevne, håndholdte lydmålere.
Utviklingen har gjort det mulig å ta disse metodene i bruk enten instrumenteringen er basert på
generelle PC-er eller spesialiserte lydmålere.
Den internasjonale standardiseringsorganisasjonen ISO har satt ned en arbeidsgruppe for å utvikle
en standard for bruk av slike metoder i rom- og bygningsakustikk. Metoden blir kalt for ”Nye
målemetoder”. Det første forslaget til standard er sendt til medlemslandene for kommentering og
avstemming: ISO/DIS18233: “ Acoustics — Application of new measurement methods in building
and room acoustics”. Denne artikkelen gir et sammendrag av metoden som er beskrevet i forslaget
til standard.
...
5 SAMMENDRAG
Anvendelse av de nye målemetoder som er foreslått i ISO/DIS 18233 muliggjør en rekke fordeler
for målinger innen bygningsakustikk: mindre stokastisk usikkerhet, undertrykkelse av fremmed støy
og utvidet signaldynamikk. Ved bruk av sveipet sinus kan en også eliminere bidrag fra
forvrengninger av signalet slik som harmonisk forvrengning i en høyttaler. Metodens ulemper er
øket følsomhet for tidsvariasjoner og derved strengere krav til temperaturstabilitet og vind."
 
B

BjornE

Gjest
Interessant artikkel. Ser at den blant annet trekker frem impulsrespons som en effektiv måte å trekke frem systemets, inklusive rommets, transferfunksjon. Ulempen med impulsrespons er selvfølgelig spesifikasjonen av dirac pulsen. Dette er ikke veldig realiserbart med et selv i denne sammenheng, godt stereoanlegg. Mesteparten vil vel ligge igjen i delefitret eller utgangstrinnets kondensatorbatterier?

Min fremgangsmåte i denne sammenheng er litt avvikende. Jeg forutsetter at mitt system vil kunne fremstilles som en transferfunksjon med relativt begrenset antall poler og nullpunkter. Dette også fordi en eq kurve med et stort antall poler og nullpunkter vil gi FIR filteret en unormalt stor kompleksistet med påfølgende problemer. Følgelig benyttes Behringer maskineriet kun til å detektere reelle knekkfrekvenser og stigningskoeffisienter. Utifra dette stiller jeg inn en eq kurve som er mest mulig lineær i hht. en normal filterkarakteristikk mellom disse punktene.

Med hensyn til datakraft som det er refert til for å gjøre disse betraktningene er det selvfølgelig reelt i den grad man ønsker å komme frem til et tall eller en funksjon for støy i rom og mellom rom. I min bruk, for å gjøre systemet mest mulig lineært for å gjengi musikk slik noen en gang planla det er min metodikk med de begrensniger som ligger i å begrense antall poler og nullpunkter en erfaringsmeesig svært god løsning.

Dette gir et utgangspunkt, eller en system referanse, som ligger i bunnen. Utover dette har jeg selvfølgelig tatt med den frihet å manipulere noe for å gi musikken den "sting" og gåsehufaktor som limer meg til anlegget time etter time.... Dette er imidlertid og pussig nok svært marginale endringer fra system referansen.
 
Topp Bunn