Side 1 av 2 12 SisteSiste
Resultater 1 til 20 av 22
Abonnér på denne tråden
  1. #1
    Hifi Freak totte's Avatar
    Ble medlem
    Apr 2007
    Innlegg
    7,296
    Tagget i
    0 Innlegg

    Pluss og minus: fra effekttrinn til høyttaler

    Kan man ødelegge noe med å koble forsterkerens + til høyttalerens -?
    Kan man uten videre høre forskjell?
    Der andre ser problemer ser jeg håpløshet

    -Østland: SME10 drivverk og arm | Lyra argo i | Vacuum State SVP2 | Orelle CD100 | Grace m903 | Sennheiser HD800 | Stax SR4070 og SRM272II | Adam Classic Column mk3 Active
    -Vestland: PC | Audiolense XO | LynxTWO-B | Rane AC22 | DBX231 | 2*Hypex UcD400AD | 2*Consonance stereotrinn| 2*Bohlender Graebener RD75 | 2*DIY 15" Dayton
    -Kontor/reise: Sennheiser PX100 og Denon AH-D750 rett i laptop

  2. #2
    Æresmedlem TT.'s Avatar
    Ble medlem
    Nov 2007
    Sted
    Hurrahølet
    Innlegg
    23,313
    Tagget i
    3 Innlegg

    Pluss og minus: fra effekttrinn til høyttaler

    eneste du oppnår er at membranene slår innover i stedet for utover

  3. #3
    Hifi-entusiast draapen's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2007
    Innlegg
    419
    Tagget i
    0 Innlegg

    Pluss og minus: fra effekttrinn til høyttaler

    Jepp det som skjer er at du snur fasen...bare husk å ha det likt på begge høyttalerene ellers kan det bli litt rart å høre på
    Take a look to the sky just before you die,it`s the last time you will...

  4. #4
    Bransjemedlem Audiomix's Avatar
    Ble medlem
    Jul 2004
    Sted
    Kongsberg
    Innlegg
    11,059
    Tagget i
    4 Innlegg
    Album
    7
    Torget
    38

    Pluss og minus: fra effekttrinn til høyttaler

    Med fare for å skape forvirring:
    Noen påstår at fasen er viktig. Helt ubegripelig for meg.
    Det viktige er som nevnt at det er likt i begge kanaler. Ingentig kan ta skade ved å snu "polariteten".
    Hans - DIY'er

  5. #5
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Nov 2002
    Sted
    Kongsberg
    Innlegg
    1,520
    Tagget i
    0 Innlegg

    Pluss og minus: fra effekttrinn til høyttaler

    Sitat Sitat fra Audiomix
    Med fare for å skape forvirring:
    Noen påstår at fasen er viktig. Helt ubegripelig for meg.
    Det viktige er som nevnt at det er likt i begge kanaler. Ingentig kan ta skade ved å snu "polariteten".
    Langt verre å bytte om venstre og høyre... Man blir så forvirra av at gitaren plutselig er i feil kanal
    Eximus CD10
    Pink Triangle Anniversary + TriPlanar MkVII + Lyra Titan "i" + Pass Labs X-Ono RIAA
    Kenwood KD600 + Jelco 750D + Ortofon Rohmann + ASR Mini Basis MK II
    BAT VK-53SE m/6h30 NOS; Welborne Labs DRD Star Chief 45 m/EML solid plate; Welborne Labs DRD Terraplane 300B
    Avantgarde DUO Mezzo; Acoustic Zen Absolute signal- og ht-kabler. Medlem av Hornalliansen

  6. #6
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Dec 2005
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    2,174
    Tagget i
    0 Innlegg

    Pluss og minus: fra effekttrinn til høyttaler

    Sitat Sitat fra Audiomix
    Med fare for å skape forvirring:
    Noen påstår at fasen er viktig. Helt ubegripelig for meg.
    Det viktige er som nevnt at det er likt i begge kanaler. Ingentig kan ta skade ved å snu "polariteten".
    En fasevending vil jo gjøre at elementet går innover istedetfor utover. Det bør man jo høre forskjell på? Har ikke prøvd så mye med det riktignok, men jeg synes jeg hører litt forskjell når jeg bruker fasevenderbrytern på pre'en.

    Det er jo positivt å ha en god faselinjæritet. (JR-forsterkerne jeg har er oppgitt til å ha knekkpunkter i 0,3 - 300k Hz, og det synes i hvert fall jeg er hyggelig å tenke på )
    Men det er jo viktigere ting også.
    Anlegget: JBL L-26, Topping TP-22 (backup), Topping D20, Luxman PD-300 m/SME S2 improved (midlertidig på lager)

  7. #7
    Hifi Freak norcad's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2006
    Innlegg
    1,262
    Tagget i
    0 Innlegg

    Pluss og minus: fra effekttrinn til høyttaler

    Det skal mer enn gullører til for å høre om fasen er vendt, sålenge begge kanalene er like.
    + og - kunne like gjerne het A og B eller svart og hvit.
    Det er ikke snakk om at membranen "slår" den ene eller andre veien. Det ser man bare med et DC signal inn (prøve med 1,5V batteri). Membranen skal tross alt gjengi en frekvens. Ved 1000hz, som jo betyr 1000 svingninger pr sekund, vil membranen "vibrere" ut OG inn nettopp 1000 ganger i sekundet. Om den starter med å gå inn eller ut har ingen praktisk betydning.

    Snur du fasen (bytter om pluss og minus) bare på den ene høyttaleren, vil du høre dette godt ved at bassen nærmest forsvinner pga akustisk kortslutning, og at plasseringen av stemmer og instrumenter i musikken er borte. Det vil høres ut som om vokalisten står alle steder i rommet på en gang.

  8. #8
    Hifi Freak totte's Avatar
    Ble medlem
    Apr 2007
    Innlegg
    7,296
    Tagget i
    0 Innlegg

    Pluss og minus: fra effekttrinn til høyttaler

    Man kan tenke seg at om man klarer å spille helt ned i subsoniske frekvenser, og ned mot et rent DC-signal så kan det ha noe å si om membranet suges inn eller skyves ut først. Vi som ikke bruker equalizing til å kjøre <20 Hz bass er kanskje mindre følsomme for dette? Eller?
    Der andre ser problemer ser jeg håpløshet

    -Østland: SME10 drivverk og arm | Lyra argo i | Vacuum State SVP2 | Orelle CD100 | Grace m903 | Sennheiser HD800 | Stax SR4070 og SRM272II | Adam Classic Column mk3 Active
    -Vestland: PC | Audiolense XO | LynxTWO-B | Rane AC22 | DBX231 | 2*Hypex UcD400AD | 2*Consonance stereotrinn| 2*Bohlender Graebener RD75 | 2*DIY 15" Dayton
    -Kontor/reise: Sennheiser PX100 og Denon AH-D750 rett i laptop

  9. #9
    Bransjemedlem Audiomix's Avatar
    Ble medlem
    Jul 2004
    Sted
    Kongsberg
    Innlegg
    11,059
    Tagget i
    4 Innlegg
    Album
    7
    Torget
    38

    Pluss og minus: fra effekttrinn til høyttaler

    Hva er nedre grense for lyd?
    Og hva er nedre grense for musikk?
    En høyttaler går helt ned, men lyd blir det ikke da. Det blir i beste fall en synlig bevegelse.
    Hvert forsterker trinn i en forsterker gir 180**° faseskift (med unnatk av katodefølger / emitterfølger). Hvor mange ganger faseskift det blir totalt er det svært få som oppgir. Det spiller trolig ingen rolle.
    At en forsterker er faselineær betyr bare at fasen ikke dreier over en viss grense gjennom det aktuelle frekvensområdet.
    Hans - DIY'er

  10. #10
    Hifi Freak totte's Avatar
    Ble medlem
    Apr 2007
    Innlegg
    7,296
    Tagget i
    0 Innlegg

    Pluss og minus: fra effekttrinn til høyttaler

    At man føler subsonisk lyd i kroppen er vel alment akseptert. Videre kan vi gjette på at selv om vi ikke hører under 20 Hz så er nok trommehinnen påvirket, og dermed kan infralyd kanskje modulere opplevelsen av den hørbare delen av spekteret? Et rent DC-signal vil man vel kunne lese av på barometeret som et plutselig skifte til litt penere vær, samt oppleve at gir dotter i ørene, hvis det er kraftig nok.

    Sitat Sitat fra Audiomix
    En høyttaler går helt ned, men lyd blir det ikke da. Det blir i beste fall en synlig bevegelse.
    Der andre ser problemer ser jeg håpløshet

    -Østland: SME10 drivverk og arm | Lyra argo i | Vacuum State SVP2 | Orelle CD100 | Grace m903 | Sennheiser HD800 | Stax SR4070 og SRM272II | Adam Classic Column mk3 Active
    -Vestland: PC | Audiolense XO | LynxTWO-B | Rane AC22 | DBX231 | 2*Hypex UcD400AD | 2*Consonance stereotrinn| 2*Bohlender Graebener RD75 | 2*DIY 15" Dayton
    -Kontor/reise: Sennheiser PX100 og Denon AH-D750 rett i laptop

  11. #11
    Hifi Freak Barbaresco's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2006
    Innlegg
    2,436
    Tagget i
    0 Innlegg

    Pluss og minus: fra effekttrinn til høyttaler

    Det mest nærliggende eksempelet for å vurdere virkningen av absolutt fase måtte være lyden av anslaget på en stortromme. La noen aktive trommiser få høre opptak der fasen er snudd i et statistisk utvalg av lydkuttene, og uttale seg om hva som er mest naturlig. Hvis ikke det vises med godt signifikansnivå, så kan vi andre glemme absolutt fase med god samvittighet. Aner ikke om en slik test er utført.
    Alt for Piemonte

  12. #12
    Bransjemedlem Audiomix's Avatar
    Ble medlem
    Jul 2004
    Sted
    Kongsberg
    Innlegg
    11,059
    Tagget i
    4 Innlegg
    Album
    7
    Torget
    38

    Pluss og minus: fra effekttrinn til høyttaler

    Hva med trompet?
    Bugle boy
    Hans - DIY'er

  13. #13
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Oct 2004
    Innlegg
    9,377
    Tagget i
    3 Innlegg

    Pluss og minus: fra effekttrinn til høyttaler

    Sitat Sitat fra Barbaresco
    Det mest nærliggende eksempelet for å vurdere virkningen av absolutt fase måtte være lyden av anslaget på en stortromme. La noen aktive trommiser få høre opptak der fasen er snudd i et statistisk utvalg av lydkuttene, og uttale seg om hva som er mest naturlig. Hvis ikke det vises med godt signifikansnivå, så kan vi andre glemme absolutt fase med god samvittighet. Aner ikke om en slik test er utført.
    «Retningen» på pulsen fra anslaget varierer dog i takt med plassering av øret og mikrofon, det er f.eks. forskjellig fra om man sitter forran eller bak trommesettet, hva er så «riktig»? Lengre opp i frekvens så har de aller fleste praktiske HT ganske mye fasedreining, slik at absolutt polaritet antagelig er uvesentlig.

    mvh
    KJ
    You can get away with anything if you give it a good tune

  14. #14
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Oct 2006
    Innlegg
    3,451
    Tagget i
    0 Innlegg

    Pluss og minus: fra effekttrinn til høyttaler

    Sitat Sitat fra Barbaresco
    Det mest nærliggende eksempelet for å vurdere virkningen av absolutt fase måtte være lyden av anslaget på en stortromme. La noen aktive trommiser få høre opptak der fasen er snudd i et statistisk utvalg av lydkuttene, og uttale seg om hva som er mest naturlig. Hvis ikke det vises med godt signifikansnivå, så kan vi andre glemme absolutt fase med god samvittighet. Aner ikke om en slik test er utført.
    Jeg er trommis

    Basstromma, som de fleste andre trommer, har to skinn, et på hver side. Det ene går inn, det andre ut..
    Disse kan strammes og slakkes til man får en ønsket lyd. Forskjellig stramming på skinnene gir en morosam god bass på gode konserttrommer.

    Ta det gjerne opp å snu på fasen

    Mvh

    Pk
    IMO<br /><br />Mvh PK

  15. #15
    Overivrig entusiast Dr.No's Avatar
    Ble medlem
    Jul 2006
    Innlegg
    884
    Tagget i
    0 Innlegg

    Pluss og minus: fra effekttrinn til høyttaler

    Her er et eksempel på en lyd som ideelt burde gjenskapes av høyttaleren med en bestemt polaritet. Det er et opptak av an stum p-lyd, som jeg nettopp gjorde på den innebygde mikrofonen på laptoppen. (tenk på meg som Elvis, eller en operasanger eller no’…). Det er et utsnitt på ca 0,01 sekund, ca en fjerdpart av en komplett p…
    Som man kan se begynner signalet helt entydig med at det svinger ut i en retning. Det skyldes trykkbølgen som dannes idet jeg åpner leppene og slipper ut luften. Mikrofonmembranen trykkes inn av trykkbølgen, liksom trommehinnene på en person i nærheten ville gjort. (Om signalet som vises på skjermen begynner med å svinge ut i den ene eller andre retning -opp eller ned- er ikke vesentlig, det avhenger av hvordan mikrofonen tilfeldigvis er koblet til lydkortet osv. En annen mikrofon eller PC kunne gitt et motsatt rettet bilde).
    Men hvis jeg nå spiller dette av over en høyttaler skal membranene ideelt begynne med å gå utover, for å gjenskape trykkbølgen. Faktisk vil en lydtekniker kunne bruke metoden til å kalibrere kontrollhøyttalerne sine i forhold til en bestemt mikrofon. Men ingen gjør dette, fordi forskjellige mikrofontyper som blir brukt kan gi forskjellig polaritet, og fordi det er opplest og vedtatt at ingen hører forskjell, og fordi det heller ikke eksister noen konsekvent standard videre i produksjons- og avspillekjeden. Av 10.000 som kjøper en plate kan man regne med at ca 5000 vil få den avspilt med feil polaritet…
    De som får ”feil”lyd av en plate, kan trøste seg med at 1.Ingen hører forskjell (som sagt), og 2. At halvparten av platesamlingen vil bli ”riktig” gjengitt. (vel, i virkeligheten må det eksistere masser av opptak som verken er fugl eller fisk, nemlig der det er brukt ekstrem multimikrofonering med mikrofoner av vidt forskjellig fabrikat osv).


    På gode næropptak av stemmer BURDE man egentlig høre forskjell, siden det er lyder vi kjenner så godt. Men jeg kan ta opptaket av min p og lime den gjentatte ganger inn i en lydfil, og så vende polariteten (invertere signalet) og lime inn på nytt. Jeg ville ved avspilling allikevel ikke kunne høre hvor inverteringen begynner. Jeg gjorde det ikke denne gangen, men jeg har gjort lignende ting før. Det er klin umulig å høre forskjell! (men som vanlig lett å inbille seg, før man tar en kontroll). No







    Vedlagte bilder Vedlagte bilder  

  16. #16
    Hifi Freak Diy Duke's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2007
    Innlegg
    2,182
    Tagget i
    0 Innlegg

    Pluss og minus: fra effekttrinn til høyttaler

    Sitat Sitat fra KJ
    Sitat Sitat fra Barbaresco
    Det mest nærliggende eksempelet for å vurdere virkningen av absolutt fase måtte være lyden av anslaget på en stortromme. La noen aktive trommiser få høre opptak der fasen er snudd i et statistisk utvalg av lydkuttene, og uttale seg om hva som er mest naturlig. Hvis ikke det vises med godt signifikansnivå, så kan vi andre glemme absolutt fase med god samvittighet. Aner ikke om en slik test er utført.
    «Rretningen» på pulsen fra anslaget varierer dog i takt med plassering av øret og mikrofon, det er f.eks. forskjellig fra om man sitter forran eller bak trommesettet, hva er så «riktig»? Lengre opp i frekvens så har de aller fleste praktiske HT ganske mye fasedreining, slik at absolutt polaritet antagelig er uvesentlig.

    mvh
    KJ
    Du har ret man hører de STØRSTE forskelle i bassen. Højre/Venstre ER vigtigere. Fejl kan gøre anlægget ganske hårdt og rodet at høre på.
    Hands of the compression Button music industri.

  17. #17
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Oct 2004
    Innlegg
    9,377
    Tagget i
    3 Innlegg

    Pluss og minus: fra effekttrinn til høyttaler

    Sitat Sitat fra Dr.No
    ...
    (Om signalet som vises på skjermen begynner med å svinge ut i den ene eller andre retning -opp eller ned- er ikke vesentlig, det avhenger av hvordan mikrofonen tilfeldigvis er koblet til lydkortet osv. En annen mikrofon eller PC kunne gitt et motsatt rettet bilde).
    ...
    Med hensyn til polaritet så er det netopp retningen på den første svingen som er vesentlig ift om membranen skal svinge inn eller ut. jf.

    ...
    Men hvis jeg nå spiller dette av over en høyttaler skal membranene ideelt begynne med å gå utover, for å gjenskape trykkbølgen. Faktisk vil en lydtekniker kunne bruke metoden til å kalibrere kontrollhøyttalerne sine i forhold til en bestemt mikrofon. Men ingen gjør dette, fordi forskjellige mikrofontyper som blir brukt kan gi forskjellig polaritet, og fordi det er opplest og vedtatt at ingen hører forskjell, og fordi det heller ikke eksister noen konsekvent standard videre i produksjons- og avspillekjeden. Av 10.000 som kjøper en plate kan man regne med at ca 5000 vil få den avspilt med feil polaritet…
    Men hva er «riktig» frekvens å stille inn etter når HT har en jevn faserotasjon mellom 20Hz og 20K Hz på f.eks. 480 grader? Kan vi med noen grad av sikkerhet vite hva som evt. er riktig fase på en innspilling? Det aller meste av «pop» musikk - typisk for multisporsopptak - har ingen definert fase/polaritet, hva skal vi da gjøre?

    mvh
    KJ

    You can get away with anything if you give it a good tune

  18. #18
    Hifi Freak Diy Duke's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2007
    Innlegg
    2,182
    Tagget i
    0 Innlegg

    Pluss og minus: fra effekttrinn til høyttaler


    Bare en ting at gøre lyt dig frem til det du syntes er bedst. For mig er det ofte den mest faste bas som jeg går efter.
    Hands of the compression Button music industri.

  19. #19
    ØivindJ
    Guest

    Pluss og minus: fra effekttrinn til høyttaler

    På "The TJL Loudspeaker" var diskantene koblet pluss på minus..

  20. #20
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Oct 2004
    Innlegg
    9,377
    Tagget i
    3 Innlegg

    Pluss og minus: fra effekttrinn til høyttaler

    Sitat Sitat fra ØivindJ
    På "The TJL Loudspeaker" var diskantene koblet pluss på minus..
    Det er ganske normalt, bl.a. når det brukes andreordensfiltere.

    mvh
    KJ
    You can get away with anything if you give it a good tune

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Skrive Tillatelser

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •  


 

Om Hifisentralen

    Hifisentralen er Norges største webside innen high-end hi-fi og musikk, og vi har vært på nett siden år 2001. Velkommen til en god hi-fi diskusjon eller kjøp og salg av utstyr.
   

Følg oss på sosiale medier:

Facebook Twitter RSS Feed