Langt verre å bytte om venstre og høyre... Man blir så forvirra av at gitaren plutselig er i feil kanalAudiomix skrev:Med fare for å skape forvirring:
Noen påstår at fasen er viktig. Helt ubegripelig for meg.
Det viktige er som nevnt at det er likt i begge kanaler. Ingentig kan ta skade ved å snu "polariteten".
En fasevending vil jo gjøre at elementet går innover istedetfor utover. Det bør man jo høre forskjell på? Har ikke prøvd så mye med det riktignok, men jeg synes jeg hører litt forskjell når jeg bruker fasevenderbrytern på pre'en.Audiomix skrev:Med fare for å skape forvirring:
Noen påstår at fasen er viktig. Helt ubegripelig for meg.
Det viktige er som nevnt at det er likt i begge kanaler. Ingentig kan ta skade ved å snu "polariteten".
Audiomix skrev:En høyttaler går helt ned, men lyd blir det ikke da. Det blir i beste fall en synlig bevegelse.
«Retningen» på pulsen fra anslaget varierer dog i takt med plassering av øret og mikrofon, det er f.eks. forskjellig fra om man sitter forran eller bak trommesettet, hva er så «riktig»? Lengre opp i frekvens så har de aller fleste praktiske HT ganske mye fasedreining, slik at absolutt polaritet antagelig er uvesentlig.Barbaresco skrev:Det mest nærliggende eksempelet for å vurdere virkningen av absolutt fase måtte være lyden av anslaget på en stortromme. La noen aktive trommiser få høre opptak der fasen er snudd i et statistisk utvalg av lydkuttene, og uttale seg om hva som er mest naturlig. Hvis ikke det vises med godt signifikansnivå, så kan vi andre glemme absolutt fase med god samvittighet. Aner ikke om en slik test er utført.
Jeg er trommisBarbaresco skrev:Det mest nærliggende eksempelet for å vurdere virkningen av absolutt fase måtte være lyden av anslaget på en stortromme. La noen aktive trommiser få høre opptak der fasen er snudd i et statistisk utvalg av lydkuttene, og uttale seg om hva som er mest naturlig. Hvis ikke det vises med godt signifikansnivå, så kan vi andre glemme absolutt fase med god samvittighet. Aner ikke om en slik test er utført.
Du har ret man hører de STØRSTE forskelle i bassen. Højre/Venstre ER vigtigere. Fejl kan gøre anlægget ganske hårdt og rodet at høre på.KJ skrev:«Rretningen» på pulsen fra anslaget varierer dog i takt med plassering av øret og mikrofon, det er f.eks. forskjellig fra om man sitter forran eller bak trommesettet, hva er så «riktig»? Lengre opp i frekvens så har de aller fleste praktiske HT ganske mye fasedreining, slik at absolutt polaritet antagelig er uvesentlig.Barbaresco skrev:Det mest nærliggende eksempelet for å vurdere virkningen av absolutt fase måtte være lyden av anslaget på en stortromme. La noen aktive trommiser få høre opptak der fasen er snudd i et statistisk utvalg av lydkuttene, og uttale seg om hva som er mest naturlig. Hvis ikke det vises med godt signifikansnivå, så kan vi andre glemme absolutt fase med god samvittighet. Aner ikke om en slik test er utført.
mvh
KJ
Med hensyn til polaritet så er det netopp retningen på den første svingen som er vesentlig ift om membranen skal svinge inn eller ut. jf.Dr.No skrev:...
(Om signalet som vises på skjermen begynner med å svinge ut i den ene eller andre retning -opp eller ned- er ikke vesentlig, det avhenger av hvordan mikrofonen tilfeldigvis er koblet til lydkortet osv. En annen mikrofon eller PC kunne gitt et motsatt rettet bilde).
...
Men hva er «riktig» frekvens å stille inn etter når HT har en jevn faserotasjon mellom 20Hz og 20K Hz på f.eks. 480 grader? Kan vi med noen grad av sikkerhet vite hva som evt. er riktig fase på en innspilling? Det aller meste av «pop» musikk - typisk for multisporsopptak - har ingen definert fase/polaritet, hva skal vi da gjøre?...
Men hvis jeg nå spiller dette av over en høyttaler skal membranene ideelt begynne med å gå utover, for å gjenskape trykkbølgen. Faktisk vil en lydtekniker kunne bruke metoden til å kalibrere kontrollhøyttalerne sine i forhold til en bestemt mikrofon. Men ingen gjør dette, fordi forskjellige mikrofontyper som blir brukt kan gi forskjellig polaritet, og fordi det er opplest og vedtatt at ingen hører forskjell, og fordi det heller ikke eksister noen konsekvent standard videre i produksjons- og avspillekjeden. Av 10.000 som kjøper en plate kan man regne med at ca 5000 vil få den avspilt med feil polaritet
Det er ganske normalt, bl.a. når det brukes andreordensfiltere.ØivindJ skrev:På "The TJL Loudspeaker" var diskantene koblet pluss på minus.. ???
I det første tilfellet snakker jeg bare om det som vises på skjermen.KJ skrev:Med hensyn til polaritet så er det netopp retningen på den første svingen som er vesentlig ift om membranen skal svinge inn eller ut. jf.Dr.No skrev:...
(Om signalet som vises på skjermen begynner med å svinge ut i den ene eller andre retning -opp eller ned- er ikke vesentlig, det avhenger av hvordan mikrofonen tilfeldigvis er koblet til lydkortet osv. En annen mikrofon eller PC kunne gitt et motsatt rettet bilde).
...
Men hva er «riktig» frekvens å stille inn etter når HT har en jevn faserotasjon mellom 20Hz og 20K Hz på f.eks. 480 grader? Kan vi med noen grad av sikkerhet vite hva som evt. er riktig fase på en innspilling? Det aller meste av «pop» musikk - typisk for multisporsopptak - har ingen definert fase/polaritet, hva skal vi da gjøre?...
Men hvis jeg nå spiller dette av over en høyttaler skal membranene ideelt begynne med å gå utover, for å gjenskape trykkbølgen. Faktisk vil en lydtekniker kunne bruke metoden til å kalibrere kontrollhøyttalerne sine i forhold til en bestemt mikrofon. Men ingen gjør dette, fordi forskjellige mikrofontyper som blir brukt kan gi forskjellig polaritet, og fordi det er opplest og vedtatt at ingen hører forskjell, og fordi det heller ikke eksister noen konsekvent standard videre i produksjons- og avspillekjeden. Av 10.000 som kjøper en plate kan man regne med at ca 5000 vil få den avspilt med feil polaritet
mvh
KJ
Vil det si at du har behov for å "faseprøve" hvert enkelt opptak?Duelund_Support skrev:Bare en ting at gøre lyt dig frem til det du syntes er bedst. For mig er det ofte den mest faste bas som jeg går efter.