Der satt'n (let's get tweaky)!

janerlen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Innlegg
273
Antall liker
16
Torget vurderinger
3
Jeg spiller på et par nydelige høyttalere i SF Concerto Domus. Musikalske og forførende så det holder, men jeg kommer stadig tilbake til savnet av dynamikk, hurtighet og definisjon, spesielt i de nederste oktavene.

Spiller med nøytral elektronikk, og brukte en stund Black Magic A1 balanserte signalkabler (visstnok samme som Revelation, men med billigere plugg (Neutrik)). Diss kablene er et klart løft i forhold til Blue Heaven RCA hva gjelder oppløsing og plassering av instrumenter, men den reduserte nivå og evnen til å få frem dynamikk og detaljer fra øvre mellomtone og oppover. Dette resulterte i at jeg måtte plassere høyttalere for å få mest mulig heving i diskanten (et stykke fra frontvegg, rettet rett mot øre og tiltet godt bakover).

Etter hvert fikk jeg byttet til den nyere Relevationkabelen med Furutech gullplugger. Denne har en langt flatere frekvensgjengivelse enn sin forgjenger. Etter det jeg kan høre har den samme egenskaper hva gjelder oppløsning og perspektiv, men nivået og detaljering i øvre flanke er tilbake på det nivået jeg kjenner fra Nordosts Blue Heaven. Dette ga meg muligheten til å heller fokusere på å plassere høyttalere med tanke på optimal gjengivelse av bassrespons.

Mine steg for å få til dette ble gjort i følgende rekkefølge:

  • 50mm Rockwool akustikkplater i 1.refleksjonspunkt bak høyttalerene. I tillegg til å rydde opp lydbildet, og redusere rippel pga sammenfall med direktelyd, gir slike plater et lydbilde med mer nivå i bassen, fra 200Hz og nedover (i og med at alle refleksjoner over blir dempet). To plater er ikke all verden, men hørbart er det.
  • Etter innførsel av akustikkplatene kunne jeg flytte høyttalerene nærmere frontvegg uten at det ødelegger for lydbilde. Reduksjon i avstand baffel-vegg fra 100cm til 92cm gav noe mer nivå i bassen.
  • Jeg har ikke kontroll på hvordan Concertoenes spredning er på papiret, men for å få nok nivå i diskanten måtte jeg vinkle nesten helt mot nærmeste øre. Dette gir god homogenitet, men redusret bredde i lydbilde. For meg trumfer bredde og plassering av instrumenter godt til side for høyttalerene dybde og homogenitet i senter, så dette var et klart kompromiss. Etter å ha endret vinkel, til omtrent 10 grader off vinkelrett på frontvegg, oppnådde jeg både et bredere og bedre (IMO) lydbilde og riktigere frekvensrespons. Første plate etter dette tweaket var Mari Boines liveplate, Eallin. Det 4. sporet starter rolig med joik og gitarkllimpring, for så å ekslodere i 2 knallharde ukomprimerte slag på basstromma. Jeg lå halvt i søvne da denne låta begynte, og våknet fort da det føltes som om tromma var kommet inn i rommet. Dynamikken her og på resten av plata forøvrig anbefales sterkt.
  • Sist men ikke minst har Concertoene mulighet til å endre tilting forover/bakover ved å skru på spikesene. Ved å senke de ca 5mm oppnåes en svak demping av diskant/mellomtone, og tilsvarende framheving av bassrespons.

Systemet spiller fremdeles ikke dypbass, men noe økt trøkk i mellombassen gjør at det blir lettere å tilgi dens ufullkommenhet. -3dB i lytteposisjon er ved 44Hz, -6dB ved 41Hz og -20dB ved 30Hz er på grensen til hva jeg ønsker for å gjengi bunnoktavene i klassiske og akustiske instrumenter på en troverdig måte. Før noen anbefaler supplering med sub, må jeg si at det er prøvd. Resultatet ble så som så, og dama ble grinete.

Forhåpentligvis finnes det kandidater på høyttalerfronten som matcher Concerto Domus på øvrige parametere, og spiller 5-10Hz dypere. Problemet er at det vil koste deretter. ;)

Men i dag er jeg fornøyd med Concortoene.. Carpe diem, baby!
 

Elektron

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.07.2007
Innlegg
1.886
Antall liker
120
Sted
Bergen
Fin beskrivelse Janerlen. Er selv kommet til tweakstadiet og kommer til å befinne meg der en stund fremover.

Elektron
 
Topp Bunn