De siste få prosentene. De rimeligste?

Ø

ØivindJ

Gjest
En rekke ganger har jeg lest: Ja, den siste prikken over i`en koster. Billigere utstyr gir mye mere for pengene, men hvis bla bla bla, så kan det kanskje være værdt det for deg. Muligens (hvis du er et spessialtilfelle omtrent). osv

Men jeg vet ikke om jeg kan være helt enig i dette.

Det ER nettopp de siste få prosentene, som kan gjøre at anlegget låter LANGT mer troverdig, når en slapper av og lukker øynene. Det er vel bare slik sansene våre fungerer.

En skal ha rimelig god fantasi for å se for seg vokalisten, med øynene lukket, om klangbalansen bare er littegrann feil.

Har dere eksempler på når rett kabel/rør/dempeføtter/spikes/annet, har vært værdt mange ganger det de kostet?



Edit: Kortversjon: Gir "dyre" tweaks minst like bra valuta for pengene, fordi ørene blir mere følsome for små forbedringer desto nærmære målet du kommer?
 

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
884
Antall liker
3
Torget vurderinger
15
Jeg slet med akusitkken i 10 år. Da tok jeg en sag og sagde 30 cm av stativet. Da kom høyttaleren lenger ned og bor fra et vondt punkt. Siden har det vært bra. Her tar sagaen min slutt. (sagen var på tilbud). No
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Her har du jo forsåvidt et klokkeklart eksempel hvor feil klangbalansen stort sett er på en høyttaler:

Disse grafene skulle i så tilfelle vært helt vannrette om de skulle være i nærheten av å låte naturlig.
At noen snakker om en bestemt kabel eller et bestemt tweak, høyttalerposisjon etc, så er det jo teknisk sett bare å le av denne siste prikken. Som du ser er veien lang til denne prikken - selv om prikken er liten.


Vidar
 
Ø

ØivindJ

Gjest
Joda, det er jo relativt lett å høre at selv et anlegg til en million ikke er perfekt.

Tenkte i grunn mest på vokal og akustiske instrumenter her. Der mener jeg et godt anlegg KAN bli såpass bra at det oppfattes som ganske nærme virkeligheten, men da må alt være på plass (Spessielt den avgjørende siste biten).

Mulig at vokal og (enkelte)akustiske instrumenter taper mindre på manglende headroom eller noe, men jeg skal ikke spekulere noe i det. Jeg vet ikke hva grunnen er.
 
Ø

ØivindJ

Gjest
Skulle ikke forundre meg mye om en begynte å få kontrollen på ei singer/songwriter med en kasse-gitar da :D

Valuta for pengene?

Gir "dyre" tweaks minst like bra valuta for pengene, fordi ørene blir mere følsome for små forbedringer desto nærmære målet du kommer?
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
ØivindJ skrev:
Skulle ikke forundre meg mye om en begynte å få kontrollen på ei singer/songwriter med en kasse-gitar da :D

Valuta for pengene?

Gir "dyre" tweaks minst like bra valuta for pengene, fordi ørene blir mere følsome for små forbedringer desto nærmære målet du kommer?
Du kan jo begynne med å avkoble mellomtonen fra kabinettet så elementet ikke ligger hardt-mot-hardt. Elementet skal "flyte" litt rett og slett, men det skal være tett. Dette er et BILLIG tweak som rydder opp mer i mellomtonen enn en ekeltronikk-oppgradering i mange hundretusen kroners klassen, tør jeg påstå! Effekten kan sammenlignes med å banke på kabinettet med noe hardt, og gjør det igjen men med noe mykt imellom. Like mye vil en fastskrudd mellomtone påvirke et kabinett og eksitere egenlyd i kabinettet - uansett hvor solid dette kabinettet er laget. Når denne egenlyden er så og si eliminert vil derfor mellomtonen komme bedre frem uten forstyrrelser fra kabinettet.

Vidar
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Titleist skrev:
De siste få prosentene?

Svanå Level 3++
Hus designet av folka hos Finite Element = FULL resonanskontroll
Odin kabler alle tenkelige steder hvor det må kables
Egen vindmølle = FULL kontroll over strømmen

Adam OSS
Krell Evo Two
Burmester 909
dCS Scarlatti transport/dac/upsampler/masterclock

Odin? Optimalt? Glem det.


Mvh. RS
 

the_eye

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.05.2008
Innlegg
244
Antall liker
2
low-q. det finnes et hav av åpen baffel høyttalere. mener du at desse rydder opp mer enn elektronikk i hundretusen klassen?
alle kabinett vil alltid påvirke elementene, uansett hvordan det er laget.. fordi de fanger og manipulerer bakbølger.
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Det her er som med matvarer; en dyktig kokk kan trylle fram det lille ekstra. Det handler om å kunne faget. Man kan derimot handle seg til fant uten å få det til å spille som det burde om man ikke selv vet eller får hjelp av noen som vet hva som skal til.

se forøvrig romtuning-inlegg ;)


Mvh. RS
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
the_eye skrev:
low-q. det finnes et hav av åpen baffel høyttalere. mener du at desse rydder opp mer enn elektronikk i hundretusen klassen?
alle kabinett vil alltid påvirke elementene, uansett hvordan det er laget.. fordi de fanger og manipulerer bakbølger.
Dette tweaket var ikke ment spesifikt til dipol, men generellt. Åpen baffel er jo ikke automatisk en bedre løsning for mellomtonen. Faktisk så høres den karakteristiske "kasselyden" på dipoler/åpen baffel også. Ikke fordi det er kasse, men fordi hele baffelen blir eksitert av elementene. Utfordringen er derfor å unngå at elementet eksiterer baffelen, og da kan et "flytende" element være en meget god start på veien til ryddigere mellomtone.

Mvh.

Vidar
 

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Innlegg
1.457
Antall liker
2
Low-Q skrev:
ØivindJ skrev:
Skulle ikke forundre meg mye om en begynte å få kontrollen på ei singer/songwriter med en kasse-gitar da :D

Valuta for pengene?

Gir "dyre" tweaks minst like bra valuta for pengene, fordi ørene blir mere følsome for små forbedringer desto nærmære målet du kommer?
Du kan jo begynne med å avkoble mellomtonen fra kabinettet så elementet ikke ligger hardt-mot-hardt. Elementet skal "flyte" litt rett og slett, men det skal være tett. Dette er et BILLIG tweak som rydder opp mer i mellomtonen enn en ekeltronikk-oppgradering i mange hundretusen kroners klassen, tør jeg påstå! Effekten kan sammenlignes med å banke på kabinettet med noe hardt, og gjør det igjen men med noe mykt imellom. Like mye vil en fastskrudd mellomtone påvirke et kabinett og eksitere egenlyd i kabinettet - uansett hvor solid dette kabinettet er laget. Når denne egenlyden er så og si eliminert vil derfor mellomtonen komme bedre frem uten forstyrrelser fra kabinettet.

Vidar
Min erfaring er at dette fungerer best på avkobling av bassene dersom bassene og mellomtonene er festet på samme baffel.

Ideelt sett bør alle elementene være helt avkoblet fra hverandre.

Har man minimalt med overlapping mellom elementene (steilt filter) kan man redusere problemer med forplantning av kabinettresonanser som kan "smitte" mellom elementene.
 

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Innlegg
1.224
Antall liker
6
Low-Q; hvordan gjør du denne avkoblingen av element i praksis?
 

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
884
Antall liker
3
Torget vurderinger
15
Enig med Low-Q, det kan gi et vesentlig løft å avkoble elementene slik at mekaniske vibrasjoner ikke når frem til materialet i kassa. Det er ufattelig at så få har vært oppmerksomme på denne muligheten.

Her er et eksempel på en en rask og enkel måte, men det kan seff gjøres mer elegant. Den gummiringen som er tredd på skruene, og som elementet hviler, på er oppkappet gummislange fra nærmeste bensinstasjon (bensinslange). Vindustetningslisten under selve flensen på elementet vises ikke så godt, men er av største viktighet (naturligvis).
Noe jeg postet på et annet forum engang, derav det rare språket på bildet.
No
 

Vedlegg

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
@frans og Dr.No:

Som bildet til Dr.No viser, er ikke dette en ideell estetisk måte å gjøre det på, men det vil fungere bra lydmessig - bortsett fra at det kan se ut til at elementet i bildet har litt lite pakning inn mot baffelen. Her går det fint an å kline til med noen (5 - 6) millimeter ullfilt som pakning. For de med fres, lages en forsenkning til elementet der diameteren er en milimeter eller to større enn elementet, og dypere enn tykkelsen på chassiset for plass til noen mm ullfilt-pakning. Ullfilt er meget dødt og gir koblingen mellom element og baffel nesten resonansfri slik at mesteparten av bevegelsesenergien fra elementet absorberes av filten og omdannes til varme.
Med en slik, eller tilsvarende, montering vil elementet i seg selv bevege seg i motsatt retning av membranen - av den grunn at elementet ikke er montert direkte på kraftig baffel. Noen vil vel hevde at den slik montering vil gå utover bassen og øvrig følsomhet, men etter en liten beregning på masseforholdet mellom total bevegelig masse, og massen til chassis og magnetsystemet, iberegnet bevegelsesabsorbsjonen i pakningen, tilsier dette en uhørbar endring i lydnivå, og løsningen kan forsvares med de store kvalitetsmessige fordelene man netto sitter igjen med.

Jeg synes videre denne løsningen er nødvendig også i systemer der mellomtonekabinett og basskabinett er to separate enheter, men løsningen vil gi størst nytte der mellomtonen og bassen sitter i samme kabinett. Utover dette, vil jeg også anbefale avkobling av basselementet i tre- eller flerveissystemer dersom man benytter slakke filtere.

Løsningen er altså fullt ut gangbar for både toveis og flerveis høyttalere - og selvsagt fulltone-elementer.

Hvis man sitter med en høyttaler man ikke er så redd for, går det an å eksperimentere litt på dette - og som nevnt tidligere, er det viktig at det er tett nok. Helt lufttett blir det ikke med filtpakninger. Det finnes nok andre materialer som er tette og som i tillegg har stor absorbsjonsevne - materialet bør for øvrig ikke være temperaturavhengig.

Mvh.

Vidar
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Dr.No skrev:
Enig med Low-Q, det kan gi et vesentlig løft å avkoble elementene slik at mekaniske vibrasjoner ikke når frem til materialet i kassa. Det er ufattelig at så få har vært oppmerksomme på denne muligheten.

Her er et eksempel på en en rask og enkel måte, men det kan seff gjøres mer elegant. Den gummiringen som er tredd på skruene, og som elementet hviler, på er oppkappet gummislange fra nærmeste bensinstasjon (bensinslange). Vindustetningslisten under selve flensen på elementet vises ikke så godt, men er av største viktighet (naturligvis).
Noe jeg postet på et annet forum engang, derav det rare språket på bildet.
No
Du har ikke overvejet at refleksionene som denne montering bevirker er langt mere ødelæggende ? Ved filtmetoden trækker enheden sig ned og der bliver en tilnærmelsesvis glat overgang.
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Viktig dette fra @Duelund_Support. Derfor er det viktig å frese ned elementet såpass at det er plass til en pakning. Elementer skal utover dette heller ikke sitte i senter av hverken bredde eller høyderetningen av baffelen. Det er mulig å regne seg fram til den ideelle plassering slik at eventuelle refleksjoner og lydbølgestøtten fra kabinettets overflate ikke virker og opphører ved samme frekvens på hver side eller oppe og nede. Coax elementer sliter med dette problemet med diskanten i senter av en større sirkulær overflate som bærer og svikter lydbølgene fra diskanten likt i alle retninger, så lytting bør skje off axis for å få best lyd. Coax elementer bør for øvrig beslaglegges av hifi-politiet ;D

Vidar
 

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
884
Antall liker
3
Torget vurderinger
15
Når det gjelder refleksjoner fra knekk og fremstikkende skruer er jeg litt uenig, Ved de store bølgelengder som gjelder i mellomtonene vil nok disse i praksis være “usynlige”. Her er det utvilsomt endel overdrivelser ute går i kommersiell sammenheng. (Men med diskanten må man jo ta litt hensyn, det er sant).

Ellers er jeg enig i alt. Filt er bra! Assymmetri er bra!
Når det gjelder tykkelsen av det elastiske belegget så er det dog ingen grunn til å overdrive, amplituden til dissse hardnakkede vibrasjonene fra elementet er mikroskopisk. Det er jo ikke snakk om noe som beveger seg frem og tilbake i vanlig forstand.

Å høre at den typiske sponplatelyden plutselig blir borte er nærmest en forbløffende opplevelse, det er i hvert fall sikkert.

Forøvrig limer jeg alltid en kladeis bly på et par kilo bak på elementet, for i tillegg å kverke mest mulig av styggedommen der den oppstår.
No
 

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Innlegg
1.457
Antall liker
2
Tilbake til topic.
Man kan se på dette fra flere synsvinkler, f.eks.:
-Høyttalerplassering
-Tweaking
-Akustikk tiltak
-Strømrensing
-Software-tiltak (ørevask, stillhet, god stol ol)
-Å legge "litt" mere penger i komponent kjøp enn man først planla.

Etter min menig er det vesentlig forskjell om lyden er bra (teknisk sett) i forhold til om man blir fullt oppslukt av musikken og der man hiver inn på CDer etter CDer til langt på natt.
- og med det blir det dyrt om man bruker 50k på et anlegg og ikke får økt interesse for musikk i forhold til 60k der man blir totalt oppslukt. De 10 tusen ekstra vil da være en virkelig god investering.
 
T

tangenAVdesign

Gjest
Trekk for gardinene, skru av lyset, og lytt i totalt mørke! De som ikke har prøvd vet ikke hva de går glipp av. Når den dominerende synssansen settes ut av spill skjerpes andre sanser helt automatisk, også hørselen. Dette er helt gratis, faktisk sparer du penger på det. :) Det eneste som er synd er at du ikke kan kjøpe dette tweaket i en butikk, og etterpå skryte av hvor dyrt det var.
 

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Innlegg
1.457
Antall liker
2
Low-Q skrev:
@frans og Dr.No:

Som bildet til Dr.No viser, er ikke dette en ideell estetisk måte å gjøre det på, men det vil fungere bra lydmessig - bortsett fra at det kan se ut til at elementet i bildet har litt lite pakning inn mot baffelen. Her går det fint an å kline til med noen (5 - 6) millimeter ullfilt som pakning. For de med fres, lages en forsenkning til elementet der diameteren er en milimeter eller to større enn elementet, og dypere enn tykkelsen på chassiset for plass til noen mm ullfilt-pakning. Ullfilt er meget dødt og gir koblingen mellom element og baffel nesten resonansfri slik at mesteparten av bevegelsesenergien fra elementet absorberes av filten og omdannes til varme.
Bruker selv ca 5 mm kunststoff som mellomlegg. Vet ikke helt hva det består av, men fikk det av en IT-kollega. Materiale skulle dempe vibrasjoner/støy fra datamaskiner. Materialet er ganske porøst og har den egenskap at den går tilbake til utgangspunktet (muligens er dette materialet Sorbothane ). Viktig å være oppmerksom på at jo mer man strammer skruene, jo mer mister man den dempende egenskapen.

Nå er det ikke sikkert at lekkasje er så katastrofalt. Man kan ta dette med inn i selve konstruksjonen. Lekkasje gjennom dempeplater- dempemasse kan også fungere som en aperiodisk ventil og dermed dempe konsekvensene av kassens resonansfrekvens.

Om man ikke får tak i sorbothane, kan man eksperimentere med andre materiale. Ull er ett. Liggeunderlag annet. Skosåler...
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Tyggegummi, blød lakrids og røde bøffer.
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.043
Antall liker
1.836
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Duelund_Support skrev:
Tyggegummi, blød lakrids og røde bøffer.
TyggeLSD, bløt GHB eller en god rødvin vil få selv det rimeligste anlegg til å låte mange prosent bedre.. Det siste anbefales ;) Kikelig Kulturverksted har spillt inn noen flotte cder hvor de har funnet ut hvilke viner som passer til hvilke sanger :)
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
De av dere som har vært rundt på f.eks messelokalene på Lillestrøm (Exporama), så legges det ut store firkanta tepper i et antall som gir tilfredsstillende antall kvadratmeter å ha messe-standen på - eller stoler og bord til messekafeteriaen. Disse teppene har jeg kjent litt på, både i konsistens, vekt og fleksibilitet. De er vel omtrent 5-6mm tykke. Består av noe gummi-asfalt-fiber-slitesterkt-greier jeg ikke helt greier å sette fingen på hva er. MEN dette materialet har jeg fått en meget god magefølelse av har en formidabel akustisk absorbsjonsevne over et stort frekvensspekter - dersom de henges i tak eller på vegger med litt avstand til underlag.
Flere som har titta på disse teppene? Ikke minst, hvor kan de fås tak i - bortsett fra å stjele noen på Exporama?

Vidar
 
Topp Bunn