Vidar P
Æresmedlem
Korreksjon er et interessant tema. Det har vært mye snakk om korreksjon her på HFS, og især enkelte har rapportert resultater som om dette er nærmest eneste måte å få til topp lydkvalitet.
For å bringe en smule balanse til dette bildet, liker jeg å lese hva hifipressen sier om korreksjon. Det kan noen ganger gi en anelse mer nøktern informasjon enn hva man vil få servert fra f.eks bransjeaktører som selger slike ting.
Jeg mener ikke mye om det, ikke misforstå, men jeg har lyst å sitere noen linjer fra en artikkel om temaet i siste Hifi+ "Back to the Future", hvor man får en forståelse av at bildet i deres syn ikke er ensidig. Ikke for å kritisere korreksjon, som jeg ikke har noen mening om egentlig, men for å balansere noen av uttalelsene man kommer over her.
.. a wide range of receivers already offer automatic correction, although the sound quality and the accuracy of such a feature can be uncertain to say the least. More practically, highend firms like Audessey, Lexicon, Lyngdorf, Meridian and Tact are finding steadily better solutions to removing the digital edge from parametric equalization and loudness control, and to providing automated room correction.
So are some speaker manufacturers. Velodyne pioneered digital room correction of subwoofer frequency response; and other firms has followed. B&O for example sells the fullrange BeoLab 5, although it has mediocre sound quality for the money.
Even the highend products, however, currently have limits. The conversion of analogue to digital and digital back to analogue is never as clean and musically natural as a pure analogue circuit.
.. I have never been able to get the best results out of any form of digital correction whose impact on speaker response is not displayed in detail and where the level of correction cannot be manually adjusted. I also find that the precise choice of mice, location and test tone volume - averaged or not- makes tremendous audible and measureable differences at a given listening position.
I suspect that we may be years away from getting optimal highend sound quality from digital solutions to room correction.
Dette er bare utsnitt av artikkelen, men for the record så har korreksjon vært kjent i analog og digital form både av brukere og presse i en årrekke, og det er som vanlig verdt å notere seg at det synes å kunne være malurter i alle slags begere, også dette.
Mvh Vidar P
For å bringe en smule balanse til dette bildet, liker jeg å lese hva hifipressen sier om korreksjon. Det kan noen ganger gi en anelse mer nøktern informasjon enn hva man vil få servert fra f.eks bransjeaktører som selger slike ting.
Jeg mener ikke mye om det, ikke misforstå, men jeg har lyst å sitere noen linjer fra en artikkel om temaet i siste Hifi+ "Back to the Future", hvor man får en forståelse av at bildet i deres syn ikke er ensidig. Ikke for å kritisere korreksjon, som jeg ikke har noen mening om egentlig, men for å balansere noen av uttalelsene man kommer over her.
.. a wide range of receivers already offer automatic correction, although the sound quality and the accuracy of such a feature can be uncertain to say the least. More practically, highend firms like Audessey, Lexicon, Lyngdorf, Meridian and Tact are finding steadily better solutions to removing the digital edge from parametric equalization and loudness control, and to providing automated room correction.
So are some speaker manufacturers. Velodyne pioneered digital room correction of subwoofer frequency response; and other firms has followed. B&O for example sells the fullrange BeoLab 5, although it has mediocre sound quality for the money.
Even the highend products, however, currently have limits. The conversion of analogue to digital and digital back to analogue is never as clean and musically natural as a pure analogue circuit.
.. I have never been able to get the best results out of any form of digital correction whose impact on speaker response is not displayed in detail and where the level of correction cannot be manually adjusted. I also find that the precise choice of mice, location and test tone volume - averaged or not- makes tremendous audible and measureable differences at a given listening position.
I suspect that we may be years away from getting optimal highend sound quality from digital solutions to room correction.
Dette er bare utsnitt av artikkelen, men for the record så har korreksjon vært kjent i analog og digital form både av brukere og presse i en årrekke, og det er som vanlig verdt å notere seg at det synes å kunne være malurter i alle slags begere, også dette.
Mvh Vidar P