Side 1 av 2 12 SisteSiste
Resultater 1 til 20 av 39
Abonnér på denne tråden
  1. #1
    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    Feb 2002
    Innlegg
    520
    Tagget i
    0 Innlegg

    Hva er mørk gjenngivelse.

    Mørk eller lys gjengivelse blir nevnt opptil flere ganger i hvert eneste audiomagasin og svært ofte i våre lydfora. Mørk lydgjengivelse er i de senere år blitt et begrep, et kjennetegn på kvalitet og dette forekommer forunderlig nok oftest i svært dyrt, eller eksotisk "bakgårds utstyr".

    Men, hva er det som gir den ”mørke” lydgjengivelsen i utstyret vårt ? Er årsaken bare forløpet i selve frekvensområdet vil dette altså ikke koste stort, men ligger årsaken i forvrengningsmønsteret for den enkelte komponent blir det straks mer komplisert, spesielt når det gjelder kabel som verken har særlig avvik på frekvensresponsen eller forvrengning. Man skulle tro at jo mindre forvrengningen er eller jo kortere en kabel er jo mindre påvirker dette gjengivelsen undervegs, men det ser ikke ut til å være en populær tankegang. Det rare er at finner vi en kabeltype som låter ”mørkt”, bytter vi ut samtlige kabler i hele anlegget til den nye. - Kan ikke det bli for mye av det gode da, vi skal jo tross alt kompensere ? Her synes jeg det blir for mye voodoo og lite fornuft blant dagens audiofile. . ”Vil vi ha en transistorforsterker til å låte som en rørforsterker montere du en passende kondensator på utgangen”, sa hifi-guruen ”Bolse” i sin tid. - Spøkefullt ment, men allikevel til ettertanke.

    Mange hevder at hifi-anlegg generelt låter hardt når en sammenligner med lydopplevelsen ”live”. Vel, det er jo ikke så rart. For det første vil lydgjengivelsen med mikroner forandre seg med avstanden fra lydobjektet på en annen måte enn uten, og for det andre vil selve instrumentet også virke hardere på nært hold. En fiolin høres utrolig skarp og hard på nært hold, det har sikkert mange selv erfart. Opptak fra store orkestre med få mikrofoner vil derfor ofte høres ”mindre harde” ut enn det som brukes mest i studio, nemlig flermikrofonopptak som naturligvis er enklest for lydfolka, men kan gi en ”hardere” klang-effekt.

    Etter min mening bør det være et mål i seg selv å søke mot den nøytrale gjengivelse i anlegget, selv om dette selvsagt kan være vanskelig å finne ut av. For meg synes det å være viktig at det som kommer inn kommer ut med minst mulig forandringer under veis. Et hvert avvik fra dette må jo ha sitt opphav i forvrengning eller ulinjaritet. Det kan jo ikke være slik at mørkt gjengivelse skyldes f.eks. lav forvrengning, snarer tvert imot vil jeg hevde. Det må jo derfor være mer fornuftig å søke etter gode opptak enn å bygge opp et "mørkt anlegg", som jo uansett vil gi musikken et mer eller mindre mørkt preg. Det rare er at selv om de høye toner dempes betydelig med alderen velger de voksne audiofile allikevel ”den mørke og behagelige veg”, men for all del, hva er mørk gjengivelse ?
    Utstyr : Proac D38 - Gryphon Callisto 2200 - Linn Unidisc SC - Harmonic technology PRO11 - Homegrown Audio SC-8 m/wbt

  2. #2
    Hifi Freak DIY_dude's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2007
    Sted
    OSLO
    Innlegg
    1,288
    Tagget i
    0 Innlegg

    Hva er mørk gjenngivelse.

    Mørk gjengivelse = avrulling av responsen ved høyere frekvenser
    Lys gjengivelse = økning i responsen ved høyere frekvenser
    JRiver Media Center + Thuneau Allocator, exaU2I + 6 kanals ekte DIY AD1862 dac, Aspen Amplifiers NAKSA 70, Holton HPA-NXV200L R3, JBL D2 i JBL PT-F95HF, JBL 2169H i Autotech, FaitalPRO 18HP1040

    Tidligere faenjeggiropp. Har byttet tilbake til mitt opprinnelige nick.

  3. #3
    Hifi-entusiast alipax's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2003
    Innlegg
    483
    Tagget i
    0 Innlegg

    Hva er mørk gjenngivelse.

    Med fare for at det blir en forenkling; mørk gjengivelse er det motsatte av lystklingende. Og lystklingende er fremhevet diskant og dempet mellomtone. Så da er mørk gjengivelse dempet diskant og fremhevet mellomtone. Og bass er bass.

  4. #4
    Overivrig entusiast Dr.No's Avatar
    Ble medlem
    Jul 2006
    Innlegg
    884
    Tagget i
    0 Innlegg

    Hva er mørk gjenngivelse.

    Det har med frekvensgangen gjøre i noen tilfeller, men en diskant som er forvrengt vil høres mer av enn en ren. En annen ting er at mange høyttalere sliter for å få gi nok i området nederste mellomtone til øverste bass. Resultatet blir at balansen tipper over mot det lyse. Er gjengivelsen ikke jevn og ren nok oppover blir det lett gneldrete og slitsomt.
    Beskrivelser som 'fyldig' eller 'slank' kan være med å komplettere bildet, naturligvis.

    ”Vil vi ha en transistorforsterker til å låte som en rørforsterker montere du en passende kondensator på utgangen”, sa hifi-guruen ”Bolse” i sin tid.
    Han mente vel 'transformator i utgangen'. det er jaffal det jeg pleier å si. Og det er jo eksempler på de som gjør det. E.A.R har en, og Quad har en pro SS forsterker med trafo i utgangen, som er ettertraktet i visse audiofile kretser...
    No

  5. #5
    Hifi Freak soundscape's Avatar
    Ble medlem
    Sep 2005
    Sted
    Akershus syd
    Innlegg
    4,472
    Tagget i
    7 Innlegg

    Hva er mørk gjenngivelse.

    Jeg opplever at de fleste anlegg (og innspillinger) har en lysere klang enn det som er reelt når man hører musikk live, slik at ting blir for analytisk.
    Man sitter virkelig ikke og plasser hvert instrument med millimeterpresisjon på en scene slik man ofte kan gjøre i et "godt" stereoanlegg.

    Her kan mye justeres med vinkling av høyttalere. Hjemme forandrer jeg klangen på små 5 mm pr. høyttaler(når man har funnet det "magiske" punktet). Har valgt å vinkle slik at man ikke overfokuserer på detaljer, men får en mer organisk og naturlig klang. Kanskje hva man kan kalle en mørkere gjengivelse.

  6. #6
    ijustpop
    Guest

    Hva er mørk gjenngivelse.

    Sitat Sitat fra Dr.No
    Og det er jo eksempler på de som gjør det. E.A.R har en, og Quad har en pro SS forsterker med trafo i utgangen, som er ettertraktet i visse audiofile kretser...
    No
    MacIntosh har vel trafo på alle ss forsterkerne sine. Skjønner ikke hvorfor.

  7. #7
    Æresmedlem Valentino's Avatar
    Ble medlem
    Apr 2008
    Sted
    Ottestad
    Innlegg
    16,996
    Tagget i
    1 Innlegg

    Hva er mørk gjenngivelse.

    Autoformeren til McIntosh er beskrevet utførlig i The Audio Critic:
    http://theaudiocritic.com/back_issue...ritic_23_r.pdf

    Valentino,
    alltid i opplysningens tjeneste.
    Vik fra meg, O kjetterske Vranglærere! Jeg hører forskjell på alt! Halleluja!
    Anleggstråd: Bipolare Valentinos drodleDipol
    And you can't find your waitress with a Geiger counter and she hates you and your friends and you just can't get served without her

  8. #8
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Sep 2005
    Innlegg
    1,836
    Tagget i
    0 Innlegg

    Hva er mørk gjenngivelse.

    Opplysende ja. Og så får jeg smil i skjegget av tonen til de folka der...De store lysende wattmeterne kunne man kanskje forvente at slike no-nonsensemennesker ikke ble betatt av. Lite visste jeg at det var snakk om EKTE wattmetere. Slike som er bra og koster penger. Ikke Jungson-dill eller tilsv. Meg og min ignoranse.

    Mvh Sniff

  9. #9
    Back_Door
    Guest

    Hva er mørk gjenngivelse.

    Sitat Sitat fra soundscape

    Her kan mye justeres med vinkling av høyttalere. Hjemme forandrer jeg klangen på små 5 mm pr. høyttaler(når man har funnet det "magiske" punktet).
    Når du skal sammenligne før og etter, hvordan sikrer du da at hodet ditt er i nøyaktig samme posisjon?

  10. #10
    Hifi-interessert
    Ble medlem
    Sep 2006
    Innlegg
    78
    Tagget i
    0 Innlegg

    Hva er mørk gjenngivelse.

    hva er bakgårdsutstyr´?


  11. #11
    KindOfBlue
    Guest

    Hva er mørk gjenngivelse.

    Sitat Sitat fra Karma
    Sitat Sitat fra soundscape

    Her kan mye justeres med vinkling av høyttalere. Hjemme forandrer jeg klangen på små 5 mm pr. høyttaler(når man har funnet det "magiske" punktet).
    Når du skal sammenligne før og etter, hvordan sikrer du da at hodet ditt er i nøyaktig samme posisjon?

    Karma, jeg vet ikke om det er verdt å forfølge denne tanken ... for som du påpeker må tilsvarende justeringer av hodet ha sammenlignbar innvirkning på opplevelsen.

    Sweetpoint.


  12. #12
    Hifi Freak soundscape's Avatar
    Ble medlem
    Sep 2005
    Sted
    Akershus syd
    Innlegg
    4,472
    Tagget i
    7 Innlegg

    Hva er mørk gjenngivelse.

    Sitat Sitat fra Karma
    Sitat Sitat fra soundscape

    Her kan mye justeres med vinkling av høyttalere. Hjemme forandrer jeg klangen på små 5 mm pr. høyttaler(når man har funnet det "magiske" punktet).
    Når du skal sammenligne før og etter, hvordan sikrer du da at hodet ditt er i nøyaktig samme posisjon?
    Heldigvis ikke så senil enda at jeg har glemt hvordan det lyder i løpet av en snaut minutt-eller i hvilken stol jeg satt

    Ærlig talt, jeg blir forbauset over hvor små justeringer som skal til for å balansere lyden , trolig skyldes dette rommets innvirkning.

  13. #13
    ijustpop
    Guest

    Hva er mørk gjenngivelse.

    Sitat Sitat fra Valentino
    Autoformeren til McIntosh er beskrevet utførlig i The Audio Critic:
    http://theaudiocritic.com/back_issue...ritic_23_r.pdf

    Valentino,
    alltid i opplysningens tjeneste.
    Takk, skummet gjennom. Regulerer impedansen altså. Har aldri likt MC-lyden noe særlig og har trodd at disse trafoenes skyld.

  14. #14
    Hifi Freak Elektron's Avatar
    Ble medlem
    Jul 2007
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1,885
    Tagget i
    1 Innlegg

    Hva er mørk gjenngivelse.

    Hei Up!

    Nå er vel jeg å betegne som en av de "eldre audiofile" Jeg har hatt interesse for god lyd i mange år, ca 30 for å være presis. Det jeg alltid har vært på jakt etter er det som benevnes som nøytral eller ekte lyd. At vi eldre foretrekker mørk lyd som du sier er vel ikke helt riktig. Men ja, jeg blir fortere sliten i ørene av påtrengende diskant spilt med rå transistorkraft. At jeg etter mange år gikk over til rør og synes det er himmelen, kan som du antyder selvsagt skyldes at hørselen endres. Det er en faktor som jeg ikke har tenkt så mye over men som sikkert kan virke inn på opplevelsen. Imidlertid er dette en interessant innfallsvinkel. Hvilken lyd vi liker vil i høy grad også henge sammen med den type musikk vi foretrekker. Jeg liker godt jazz med akustiske instrumenter og søker etter et godt lydbilde i forhold til det. Metallica på mitt anlegg låter sikkert "ræva". Jeg håper imidlertid ikke at ørene mine svikter meg. For øvrig glem telys. Det finnes da andre måter å lyse opp høstkvelden på!

    Jeg ønsker en god hifihelg til dere på forumet

    Elektron
    Vedlagte bilder Vedlagte bilder  
    Hjemmeanlegget: Acapella High Violon Suboktave Bass MKlll, Cary 306 pro, Cary SLP05 preamp, Cary 211ae monoblokker, en kabel og to fra Celius , Cardas, Xindak og Viablue. Landanlegget: Marten MilesIII, DP6.12, EMC-1up, Mark Levinson P38. Medlem av Fjellsiden Lydlaug.

  15. #15
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Nov 2002
    Sted
    Kongsberg
    Innlegg
    1,520
    Tagget i
    0 Innlegg

    Hva er mørk gjenngivelse.

    Sitat Sitat fra up
    Mørk eller lys gjengivelse blir nevnt opptil flere ganger i hvert eneste audiomagasin og svært ofte i våre lydfora. Mørk lydgjengivelse er i de senere år blitt et begrep, et kjennetegn på kvalitet og dette forekommer forunderlig nok oftest i svært dyrt, eller eksotisk "bakgårds utstyr".
    Tja, det er vel mye dyrt utstyr, og spesielt transistorutstyr, som ikke låter mørkt? Og med mørkt mener man vel en noe avdempet (tilbaketrukken) frekvensrespons i toppen.

    Sitat Sitat fra up
    Mange hevder at hifi-anlegg generelt låter hardt når en sammenligner med lydopplevelsen ”live”. Vel, det er jo ikke så rart. For det første vil lydgjengivelsen med mikroner forandre seg med avstanden fra lydobjektet på en annen måte enn uten, og for det andre vil selve instrumentet også virke hardere på nært hold. En fiolin høres utrolig skarp og hard på nært hold, det har sikkert mange selv erfart. Opptak fra store orkestre med få mikrofoner vil derfor ofte høres ”mindre harde” ut enn det som brukes mest i studio, nemlig flermikrofonopptak som naturligvis er enklest for lydfolka, men kan gi en ”hardere” klang-effekt.

    Etter min mening bør det være et mål i seg selv å søke mot den nøytrale gjengivelse i anlegget, selv om dette selvsagt kan være vanskelig å finne ut av. For meg synes det å være viktig at det som kommer inn kommer ut med minst mulig forandringer under veis. Et hvert avvik fra dette må jo ha sitt opphav i forvrengning eller ulinjaritet. Det kan jo ikke være slik at mørkt gjengivelse skyldes f.eks. lav forvrengning, snarer tvert imot vil jeg hevde. Det må jo derfor være mer fornuftig å søke etter gode opptak enn å bygge opp et "mørkt anlegg", som jo uansett vil gi musikken et mer eller mindre mørkt preg. Det rare er at selv om de høye toner dempes betydelig med alderen velger de voksne audiofile allikevel ”den mørke og behagelige veg”, men for all del, hva er mørk gjengivelse ?
    Ja, live kan være (minst) to forskjellige ting. Husker jeg for 8 år siden var på konsert med Reiersrud og Kleive i Kongsberg kirke (et flott konsert, med bl.a. mye "Blå Korall"-stoff.....). Satt nesten fremst, dvs bare noen få meter unna Reiersrud, og ble ved noen anledninger nesten blåst ned av benken For en dynamikk og det gjorde faktisk litt vondt i ørene. En kamerat av meg var på samme konsert, satt mye lenger bak, og hadde en ganske annen opplevelse. Tror lydutstyret var godt "i vater", neppe noe forvrengning av betydning der, men ørene mine taklet ikke den enorme dynamikken. Det låt rett og slett hardt og littt vondt.

    Har også opplevd, gjennom testing, at jeg hos en ny komponent kan bli imponert av utstrakthet i toppen. Men etterhvert kan det likevel ende med lyttetretthet...........spesielt om det bare er frekvensresponsen som er mer linjær (eller forsterket) i toppen, uten at oppløsningen ikke er desto forbedra.
    Ett eksempel:
    Har hatt BAT VK30, 31SE og 51SE. Den første den mest røraktige, og den ruller nok av endel i toppen. Lydsignaturen er mot det mørke. 31SE (med 6h30) er langt mer utstarkt oppover, bedre oppløst også, men den kan - over tid - oppleves som for lys og får mange plater til å låte såpass dårlig at de ikke lenger spilles. 51SE er en kombinasjon av disse, og med en forsterkning av alle de positive egenskapene. Fantastisk oppløst og utstrakt, men likevel "røraktig". Får med seg alle detaljer uten å bli slitsom/påtrengende. Platesamlingen er plutselig komplett igjen Men ift for eks en toppmodell TVC vil nok likevel enkelte hevde at VK51SE låter mørkt........

    Mener selv at nøytralitet er noe å strebe etter når man setter sammen et anlegg. Både pga at det er det mest riktige rent lydmessig, men det gjør jo også sitt til at det blir lettere å bytte ut komponeneter (aktive eller passive) underveis uten at man må begynne å "balansere" anlegget på nytt.
    Men til slutt må det jo også kombineres med musikalitet.......... Et anlegg uten "fot"/innlevelse/sjel kan være så nøytralt det bare vil uten at det er noe innbydende..............

    Mvh
    Eximus CD10
    Pink Triangle Anniversary + TriPlanar MkVII + Lyra Titan "i" + Pass Labs X-Ono RIAA
    Kenwood KD600 + Jelco 750D + Ortofon Rohmann + ASR Mini Basis MK II
    BAT VK-53SE m/6h30 NOS; Welborne Labs DRD Star Chief 45 m/EML solid plate; Welborne Labs DRD Terraplane 300B
    Avantgarde DUO Mezzo; Acoustic Zen Absolute signal- og ht-kabler. Medlem av Hornalliansen

  16. #16
    Hifi Freak DAChild's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2004
    Innlegg
    1,210
    Tagget i
    0 Innlegg

    Hva er mørk gjenngivelse.

    hah, den var lett. Beskriver en komponent/kabel som fokuserer på den lavere mellomtone og bass uten at dette gir en dårlig diskant..............

  17. #17
    Lydkaj
    Guest

    Hva er mørk gjenngivelse.

    Sitat Sitat fra DAChild
    hah, den var lett. Beskriver en komponent/kabel som fokuserer på den lavere mellomtone og bass uten at dette gir en dårlig diskant..............
    Nej så let er det nu ikke , anlægget skal være lige hurtigt ved alle frekvenser, klangmæssigt skal der være total harmoni intet må skille sig ud, du skal kun hører musikinstrumenter ingen "detaljer, stam bas, luftig diskant osv" og alt det gejl anmelder plejer at ævle om.

    Dette kræver gode komponent valg som er udvalgt med omhu det er som regl ikke hyldevare og derfor dyrt , det kræver noget nær perfekte strømforsyningener noget med en 1/2 1 Farad i en CD spille osv, det er også er dyrt, min erfaring er at man sådant set kan opnår "mørk gengivelse (naturlig fylde)" med en hvilken som helst teknologi (Måske lige undtaget ICEpower ),
    men rør og pladespiller og sølv, ingen plastik, og ingen magnetiske materialer kan sikkert hjælpe en lidt hurtigere til målet



  18. #18
    Overivrig entusiast Dr.No's Avatar
    Ble medlem
    Jul 2006
    Innlegg
    884
    Tagget i
    0 Innlegg

    Hva er mørk gjenngivelse.

    Sitat Sitat fra Lydkaj
    ............
    anlægget skal være lige hurtigt ved alle frekvenser, klangmæssigt skal der være total harmoni intet må skille sig ud, du skal kun hører musikinstrumenter ......
    ......
    Dette kræver gode komponent valg som er udvalgt med omhu det er som regl ikke hyldevare og derfor dyrt , det kræver noget nær perfekte strømforsyningener noget med en 1/2 1 Farad i en CD spille osv, det er også er dyrt,

    Jeg tviler på at det er mye hold i det andre avsnittet. Man kan antagelig finne gammelt "legendarisk" utstyr som ga god illusjon av å høre rett inn på instrumentene leng før "audiofile komponenter" eller 1000X overkill strømforsynger ble mote. Det handler nok mer om intelligent konstruert utstyr, prima forsterker-topologier osv.
    Den eneste person innen audio som kommer nær kategorien "geni" er formodentlig Peter Walker. Det var resultatene som gjorde han berømt, men metodene han brukte var ingeniørsmessige. Det var da en motstand var en motstand, en kopperleder var en kopperleder, og en kondensator skulle overholde elementære basiskrav, osv.

    Personlig ville jeg osgå holdt CD spillere utenfor hvis man virkelig snakket om nær perfekt gjengivelse. Formatet kommer med begrensninger, og det beste man kan gjøre er å pynte litt på det. Resultatet blir uansett straks avslørt sammenlignet med en virkelig god analog lydkilde.

    (sa tda1541a fan No)

  19. #19
    Lydkaj
    Guest

    Hva er mørk gjenngivelse.

    Sitat Sitat fra Dr.No
    Sitat Sitat fra Lydkaj
    ............
    anlægget skal være lige hurtigt ved alle frekvenser, klangmæssigt skal der være total harmoni intet må skille sig ud, du skal kun hører musikinstrumenter ......
    ......
    Dette kræver gode komponent valg som er udvalgt med omhu det er som regl ikke hyldevare og derfor dyrt , det kræver noget nær perfekte strømforsyningener noget med en 1/2 1 Farad i en CD spille osv, det er også er dyrt,

    Jeg tviler på at det er mye hold i det andre avsnittet. Man kan antagelig finne gammelt "legendarisk" utstyr som ga god illusjon av å høre rett inn på instrumentene leng før "audiofile komponenter" eller 1000X overkill strømforsynger ble mote. Det handler nok mer om intelligent konstruert utstyr, prima forsterker-topologier osv.
    Den eneste person innen audio som kommer nær kategorien "geni" er formodentlig Peter Walker. Det var resultatene som gjorde han berømt, men metodene han brukte var ingeniørsmessige. Det var da en motstand var en motstand, en kopperleder var en kopperleder, og en kondensator skulle overholde elementære basiskrav, osv.

    Personlig ville jeg osgå holdt CD spillere utenfor hvis man virkelig snakket om nær perfekt gjengivelse. Formatet kommer med begrensninger, og det beste man kan gjøre er å pynte litt på det. Resultatet blir uansett straks avslørt sammenlignet med en virkelig god analog lydkilde.

    (sa tda1541a fan No)
    Jeg mener også der er hold i anden del (Selv med digital forstærkere) hvis du skal have en realistisk gengivelse af orgel trommesæt, pauker osv, og hvis det ikke skal flyve og vare forvirret rundt, et er jo tonen et andet er at gøre perspektivet realistisk og holde fast i selv ved de dybeste orgel toner, og lige for det sidste bund med fra stortrommen som giver den karakter, så slipper du ikke uden om store strømforsyningen efter min mening. Så vidt jeg har forstået drejer det sig om en naturlig fyldighed i lyden (som man oplever live) og ikke en bas der bare plader det hele til.

    Det er rigtigt at i gamle dage var en modstand mange gange bare en modstand, men det var det ikke helt alligevel, man brugte mange gange kulmase Carbon Composition heder det vist nok, eller kulfilm, disse typer modstande er efter min mening langt mere tro mod instrumenters oprindelige klang end metalfilm, af kondensatorer brugte man tit olie i papir, og her kan jeg sige det samme som med modstanden, man brugte heller ikke så meget plastik, og tit rør, så jeg er sådan set enig i at meget gammelt udstyr har en god tone.

    nu har jeg selv haft en quad 405, ja den var da fin nok men men....

    Jeg har selv afprøvet masser af topologier du kan såmænd for det hele til at spille fornuftigt, med en god strømforsyning og ved valg af komponenter med den rigtige klang, desværre fylde disse komponenter tit en del, og er også dyre, og passer ikke altid ind i et industriprodukt lavet med robotter.
    Jeg er ikke enig i at der ikke kan opnås gode resultater med CD, men jeg er enig i at Det bedste og det skal være det bedste inden for analog kilde stadigvæk nok er foran CD mediet.

  20. #20
    Æresmedlem Asbjørn's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2006
    Innlegg
    20,134
    Tagget i
    23 Innlegg

    Hva er mørk gjenngivelse.

    Sitat Sitat fra Dr.No
    Han mente vel 'transformator i utgangen'. det er jaffal det jeg pleier å si. Og det er jo eksempler på de som gjør det. E.A.R har en, og Quad har en pro SS forsterker med trafo i utgangen, som er ettertraktet i visse audiofile kretser...
    Seks små Jensen-trafoer på utgangene fra DEQX'en gjorde noe med lyden, det er jeg ganske sikker på. Kanskje litt "rør-magi" med ulineær dynamisk kompresjon og andreordens forvrengning, sånn at mikrodynamikken fremheves ørlitegrann på bekostning av makrodynamikken, og kanskje et lite snev av eufonisk andreordens forvrengning. Likevel ikke spesielt dominerende i lydbildet, siden dette er utgangen fra preamp, heller enn effektforsterker. Yumm.

    Men det låter ikke "mørkt" på noen måte, noe som kanskje tyder på at forvrengningskarakteren er uavhengig av frekvens. Jeg må fikle med EQ for å få en "mørk" frekvensgang som ruller av litt tidlig og generelt faller i nivå med økende frekvens.

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Skrive Tillatelser

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •  


 

Om Hifisentralen

    Hifisentralen er Norges største webside innen high-end hi-fi og musikk, og vi har vært på nett siden år 2001. Velkommen til en god hi-fi diskusjon eller kjøp og salg av utstyr.
   

Følg oss på sosiale medier:

Facebook Twitter RSS Feed