Kompresjon - fy flate

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.277
Antall liker
34.813
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg satte på noe heavy (Iron Maiden, "Somewhere back in time", 2008) og regnet med at dette skulle røske skikkelig, nå midt i kirketiden. Litt ut i "Aces high" var det bare å slå fast at dette aldri tok av fra rullebanen. En kikk på displayet viste hvorfor: Det var bare 2 dB mellom peak (0 dBFS, selvsagt) og typisk nivå. Den CD'en er komprimert fullstendig ihjel og egner seg bare i bilen, om der.

Noen ganger tror jeg musikkbransjen helst vil bli kvitt alle de betalende kundene sine, og aller helst de kundene som er interessert i musikk. Folk som laster ned lavoppløsnings MP3-filer "gratis" vil jo ikke bry seg om sånt. Men behøver man virkelig å levere varen med den kvaliteten fra starten av?
 

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Innlegg
10.119
Antall liker
3.889
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
asbjbo skrev:
Noen ganger tror jeg musikkbransjen helst vil bli kvitt alle de betalende kundene sine, og aller helst de kundene som er interessert i musikk.
Dette i kombinasjon med kopisperre har vist seg å være en svært velykket strategi. De selger mindre og mindre musikk samtidig som flere laster ned gratis. Det virker som det er disse som har overtatt styrerommet i de store plateselskapene:
 

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Mange ganger kan LP-versjonen ha en annen mastering med en helt annen kompresjonsprofil; kanskje er det tilfelle også med denne Maiden-skiva? Noen som vet?

Mvh Vidar P
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Siden de har 650mb tilgjengelig på samma måte som i "gamle" dager, hvorfor i all verden ødelegger de musikken på denne måten.?
Hva har de å tjene på dette.?

Å kjøpe en CD med "MP3 musikk" er jo helt forkastelig.!
Kunne de ikke heller ha kommet med billigere varianter med MP3 filer i steden da.?

Det er ikke så lett å finne 100% identisk sang fra gamle dager og til ny pressing på CD, men hva opplever dere om de rippes til 320kbps MP3 filer.?
Selv om det ikke er 100% identisk sang, så har jeg gjort nettopp dette og den gamle versjonen var betydelig bedre på alle punkter, så jeg kan bare ikke fatte at de gjør dette :p
Kjell
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.753
Antall liker
487
Sted
Stockholm
Dette er helt tragisk... Er det samme med en remastra Somewhere In Time jeg fikk i gave for et par år siden. Det virker som om de har kjørt trommene gjennom en limiter av noe slag, såpass hardt at man hører det skurrer så smått faktisk. Blodfan av Maiden som jeg er, så klarer jeg rett og slett ikke å høre på sånt, og gikk til innkjøp av en originalpressing fra '86 på eBay. DEN låt bra...!! ;D
Men som illustrert lengre opp, det er nødt for å være en gjeng med aper som sitter å bestemmer.....
 
K

KindOfBlue

Gjest
Dette skyldes beveggrunner ved playback i radiostasjoner og gjennom iPods, etc.

Musikken må komme over omliggende støygulv (arbeidsplass, bråk på buss/t-bane/skolegård).

Radiostasjoner er livredde for at folk skal skru over om det blir "still" - og derfor pushes alt for det første i topp, og ethvert forsøk på dynamikk er bannlyst.

I stedet for pp til ff, så har vi fått mezzopiano til mezzoforte som maksimum spenn.

Helt enig med dem som skriver at om vi kan få musikken ukomprimert og ubehandlet med ovenforstående som siktemål, så ville vi både vært villige til å betale mer, og vært lystne på mer.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.277
Antall liker
34.813
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Radiospilling kan ikke være grunnen, ettersom stasjonene uansett gjør sin egen kompresjon og nivånormalisering før de sender signalet ut på lufta. Jeg vet at hensynet til radiospilling brukes som argument, men en hyperkomprimert CD-innspilling høres bare verre ut på radio. Hvis det er derfor, er det mest på grunn av de tre apene litt lenger oppe i tråden. Mye billig avspillingsutstyr komprimerer dessuten helt av seg selv, fordi strømforsyningene er underdimensjonerte, så det skulle ikke være nødvendig å komprimere så hardt for Aiwa-anlegget heller.

Avspilling i bil og andre støysoner er nok en mer rimelig forklaring. Dessverre må både høyttalerne og hodetelefonene i en platesjappe regnes som "støysone", så det kan nok være slik at hardt komprimerte innspillinger selger bedre fordi de høres bedre over all bakgrunnsstøyen i kjøpesenteret. Og folk blir skuffet når de kommer hjem, og driter i å kjøpe flere plater fra forretningen. Plateselskapene har tatt fra seg selv det beste argumentet for å kjøpe CD'en i stedet for en rip fra BitTorrent. Hvis det låter MP3 uansett, kan man like gjerne laste det ned "gratis".

Jeg kommer ikke over dette. Bare 2 dB dynamisk innhold på et medie (CD) som teoretisk kan levere 90 dB, komprimert så hardt at innholdet er både livløst og forvrengt. :'( Man får lyst til å tvinge platedirektørene til å spise restopplaget. Uten ketchup.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.385
Antall liker
20.789
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Rotekroken skrev:
Siden de har 650mb tilgjengelig på samma måte som i "gamle" dager, hvorfor i all verden ødelegger de musikken på denne måten.?
Hva har de å tjene på dette.?

Å kjøpe en CD med "MP3 musikk" er jo helt forkastelig.!
Kunne de ikke heller ha kommet med billigere varianter med MP3 filer i steden da.?

Det er ikke så lett å finne 100% identisk sang fra gamle dager og til ny pressing på CD, men hva opplever dere om de rippes til 320kbps MP3 filer.?
Selv om det ikke er 100% identisk sang, så har jeg gjort nettopp dette og den gamle versjonen var betydelig bedre på alle punkter, så jeg kan bare ikke fatte at de gjør dette :p
Kjell
Eh. Tråden handler om dynamikkompresjon. Ikke datakompresjon.

2 dB crestfaktor må være ny rekord, forresten.
 

the_eye

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.05.2008
Innlegg
244
Antall liker
2
"låter mp3"? tøys å tull. mp3 er ikke dårlig og neglisjerbart sammenlignet med kvaliteten på opptaket.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
the_eye skrev:
"låter mp3"? tøys å tull. mp3 er ikke dårlig og neglisjerbart sammenlignet med kvaliteten på opptaket.
The Eye er, som alle sine tidl alter ego, som vanlig innsiktsfull og vennlig :)
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.385
Antall liker
20.789
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det er forskjell på MP3. Men det er en annen diskusjon.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.277
Antall liker
34.813
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Nei, man hører nok ikke mye forskjell på 256 kb/s MP3 og 16 bit/44.1 kHz PCM. Men når dynamikken er så komprimert som her, skulle det rekke med 3-4 bits for å gjengi musikken identisk med originalen. Maksimalt dynamisk spenn i dB er noe sånt som 6 ganger antall bits, og man trenger 1 bit for å holde styr på + og -, så 3 bits skulle kunne gjengi (3-1)x6 = 12 dB dynamisk innhold. Og 3 bits x 44,1 kHz x 2 kanaler er 265 kb/sek, og da har man med alle frekvenser opp til 20 kHz selv uten noen form for datakompresjon. Med MP3 datakompresjon i tillegg så får du fint plass til den innspillingen i noe sånt som 64 kb/sek uten hørbar endring av kvaliteten. dårlig er den.
 

flinkjente

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.09.2005
Innlegg
238
Antall liker
1
Har opplevd det samme, og begynner å bli veldig lei av å kaste pengene ut av vinduet!

Her er det åpenbart money talks gutta som har tatt over :'(

Det værste er at de gir ut best of og greatest hits som er så dårlig at man må kjøpe de nye innspillingene når de kommer!

Som gammel musikk elsker/freak har det vært helt nødvendig å kjøpe de gml. CD,ene opp igjen, og med visse oppgraderinger av anlegget i sin helhet, har dette kostet skjorta. Dvs. at ca. 300 - 400 CD,er er blitt kjøpt opp igjen, bare de to siste årene (dette er også påpekt tidligere i en annen tråd).

Det virker som de kjører peaken på full guffe ved enkelte nyere innspillinger?

Har også bommet totalt når nyere remastringer er blitt kjøpt inn. Det virker faktisk som en eller annen overkompromering er tatt i bruk?

De som har tatt opp en del musikk selv (f.eks. kasettbånd etc.), vet at når man går over på rødt begynner problemene, men i nyere utgivelser, og da særdeles CD mediumet virker det som at peakene ikke skal bevege seg i det hele tatt, men stå helt i bånn?

Det virker nesten som det er en loudness eller dynamisk kompression krig der ute, men det er vel ikke så viktig, for de fleste satser jo på MP3, Ipod eller annet :'(
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.385
Antall liker
20.789
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det er en lydstyrkekrig der ute, flink.

Jeg forstår ikke hvorfor folk med lang fartstid innen hifi ikke skjønner forskjellen på dynamikk-og datakompresjon. Kan noen bruke foie gras-metoden på de folkene værsåsnill?
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.948
Antall liker
6.128
Jeg for min del har fått nok av komprimert CD-dynamikk og har derfor konvertert tilbake til vinyl.
Maiden har jeg desverre ikke på vinyl, så jeg skal ikke uttale meg om hvor mye bedre det er.
 

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Innlegg
1.054
Antall liker
15
Hvilken fryktelig svøpe dette svineriet har utviklet seg til!!!
Jeg kjøper nesten utelukkende musikk i billigreolene på bensinstasjonene og ICA/Rema ol.Det blir da naturlig nok stort sett musikk som er noen år,og det er antagelig en god del av CDene også.-Men i det store og hele er det langt bedre lyd å finne der enn i blandt ny musikk.Det som ER synd er jo at det faktisk er mye bra ny musikk,som desverre nesten ikke er hørbar pga overnevnte.
Mvh Rune :)
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.277
Antall liker
34.813
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
f skrev:
Cobra2 skrev:
Der var det veldig mye bra som forklarer problemet. Men det er vel "oss" gærninga med High End anlegg som virkelig hører de store forskjellene?
Videoen er genial. Hørte fint forskjell via de innebygde høyttalerne på laptopen, jeg. Jeg kjøpte forresten den Iron Maiden-CD'en på en bensinstasjon og hørte første gang på den på vei nedover svenske motorveier. Jeg stusset litt over at det ikke var noe på den som grep tak i meg, og at jeg ikke kunne huske noe av innholdet etter å ha hørt den et par ganger. Det var liksom bare bakgrunnsmusikk - heavy metal servert som muzak. Men da jeg hørte på den hjemme ble det åpenbart hva som var problemet.

Irritasjonen er nok større hvis man har brukt mye tid og penger på forsterkeri uten dynamikkbegrensninger og kjøpt en lovlig CD enn om man har stjålet MP3-rippen fra en eller annen piratsite og spiller den fra mobiltelefonen, men galskapen har nådd et nivå hvor absolutt alle må kunne høre dette på en middels klokkeradio.

Men, NB: Det forutsetter at man har hørt noe annet enn denne søpla. Jeg er redd for at ganske mange tror at det skal låte slik, med forvrengning og det hele.

EDIT: For "noe annet", se http://www.digido.com/misc-content/honor-roll.html
 
B

Back_Door

Gjest
Jeg undrer litt på om dette fenomenet dominerer mer i bestemte musikksjangre enn i andre? Er det f.eks. mest dominerende innen den mest populære pop/rock/danseband musikk, og mindre innen jazz, blues og klassisk? Noen som har sett noen tendenser i så henseende?
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.696
Antall liker
518
Torget vurderinger
1
asbjbo skrev:
Jeg satte på noe heavy (Iron Maiden, "Somewhere back in time", 2008) og regnet med at dette skulle røske skikkelig, nå midt i kirketiden. Litt ut i "Aces high" var det bare å slå fast at dette aldri tok av fra rullebanen. En kikk på displayet viste hvorfor: Det var bare 2 dB mellom peak (0 dBFS, selvsagt) og typisk nivå. Den CD'en er komprimert fullstendig ihjel og egner seg bare i bilen, om der.
Aces High er jo et livespor, så det er så som så. De andre er helt "greie" IMHO. Kunne vært komprimert litt mindre såklart, men..går vel an på et vis. Disse platene er jo veldig fine til å avsløre typiske haifai-anlegg da, det blir gjerne jævligere enn det det egentlig er.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.277
Antall liker
34.813
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Man skrev:
Aces High er jo et livespor, så det er så som så. De andre er helt "greie" IMHO. Kunne vært komprimert litt mindre såklart, men..går vel an på et vis. Disse platene er jo veldig greie til å avsløre typiske haifai-anlegg da, det blir gjerne jævligere enn det det egentlig er.
Legg merke til at det ikke var tonalitet eller forvrengning jeg åkket meg over, selv om det sikkert kan skjære glass hvis plata blir spilt av på et skarptklingende anlegg, men derimot total mangel på dynamikk. Rock - dynamikk = muzak, uansett hvor skjærende det låter.

Til sammenligning: Thin Lizzy "Live and Dangerous" (CD fra 1996) er en av favorittplatene mine. Der er gjennomsnittsnivået rundt -5 dB, fortsatt med topper opp til 0 dBFS. De ekstra 3 dB er nok til at denne høres live ut, mens det er vanskelig å høre hva som skal være "live" og hva som ikke er det på denne med Iron Maiden.
 

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Innlegg
1.224
Antall liker
6
Man skrev:
Aces High er jo et livespor, så det er så som så.
Min erfaring er at live opptak ofte er mindre tuklet med i studio, og dermed mindre rammet av komprimeringshelvetet.

Har endel lydspor rippet fra konsert DVD'er og mange miksebord bootlegs som låter veldig bra og dynamisk.
 

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Innlegg
1.054
Antall liker
15
Karma skrev:
Jeg undrer litt på om dette fenomenet dominerer mer i bestemte musikksjangre enn i andre? Er det f.eks. mest dominerende innen den mest populære pop/rock/danseband musikk, og mindre innen jazz, blues og klassisk? Noen som har sett noen tendenser i så henseende?
Det ser/høres ut som om det er de forventet mest populære CDene som høres verst ut,for å si det litt flåsete,med pop/rock som værstingene-desverre.. Div lavkostnadsproduksjoner innen feks danseband ol lignende dill-dall,har ofte svært god lyd!Gammaldans likeså.Innen jazz og klassisk virker det enda ikke å være så ille,selv om jeg har hørt grelle eksempler på det motsatte også.-Men sistnevnte gjelder stort sett sånne "supersamlinger"på boks,og der er det som kjent salig blanding av alle mulige og umulige opptak.Pop/rock samlinger (1 CDs) med klassisk pop/rock har også,merkelig nok,ofte svært god lyd.Sikkert fordi at det vanligvis er stort sett rene "tappinger" direkte fra master,og i alle fall ikke tuklet så mye med..
Mvh Rune :)
 
D

dtddiver

Gjest
Tror jeg har en kandidat til "mest komprimert-prisen": Teenager med The Thrills. Den plata gjør meg helt svimmel.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.696
Antall liker
518
Torget vurderinger
1
asbjbo skrev:
Man skrev:
Aces High er jo et livespor, så det er så som så. De andre er helt "greie" IMHO. Kunne vært komprimert litt mindre såklart, men..går vel an på et vis. Disse platene er jo veldig greie til å avsløre typiske haifai-anlegg da, det blir gjerne jævligere enn det det egentlig er.
Legg merke til at det ikke var tonalitet eller forvrengning jeg åkket meg over, selv om det sikkert kan skjære glass hvis plata blir spilt av på et skarptklingende anlegg, men derimot total mangel på dynamikk. Rock - dynamikk = muzak, uansett hvor skjærende det låter.

Til sammenligning: Thin Lizzy "Live and Dangerous" (CD fra 1996) er en av favorittplatene mine. Der er gjennomsnittsnivået rundt -5 dB, fortsatt med topper opp til 0 dBFS. De ekstra 3 dB er nok til at denne høres live ut, mens det er vanskelig å høre hva som skal være "live" og hva som ikke er det på denne med Iron Maiden.
Beklager, jeg var ikke presis nok. Live kan selfølgelig høres meget bra ut. Jeg hører vel greit at Aces High er live, men kan vel gå med på at ville vært vanskelig i en bil (hvis en ser vekk fra publikum).
Forresten litt rart at resten at plata mangler "sting" helt der oppe, nesten behagelig å høre på..
 
L

Lars.N

Gjest
BT skrev:
Jeg for min del har fått nok av komprimert CD-dynamikk og har derfor konvertert tilbake til vinyl.
Maiden har jeg desverre ikke på vinyl, så jeg skal ikke uttale meg om hvor mye bedre det er.
Mye dårlig på vinyl også stort sett orginal pressing som er noe å ha men det finnes nok av mikser som er gått tapt i master der også ,re utgivelser er ikke ofte noe å ha da dem ble en gang i tiden trykket opp på gamle utslitte matriser å re utgitt på nice price.
Et lite tips etter egenerfaring må være å prøve få tak i LP,er trykket opp i statene da det ofte er litt mere flesk i vinylen å kanskje mastret for det amerikanske folk med litt mere av alt oppleves slik her iallefall.
Er iallefall ikke i tvil om hvilken label jeg ville ha valgt.

Mvh

Laban
 

Vedlegg

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.495
Antall liker
2.925
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Komprimeringshelvete :p :p :p :p :p :'( :'( :'( :mad: :mad: :mad: :mad: :( :( :(

Mye bra ny musikk som "forsvinner" der ute på den måten.......i hvertfall for meg.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
laban skrev:
Et lite tips etter egenerfaring må være å prøve få tak i LP,er trykket opp i statene da det ofte er litt mere flesk i vinylen å kanskje mastret for det amerikanske folk med litt mere av alt oppleves slik her iallefall.

Lydmessig er vel amerikanske pressinger OK, men vinylkvaliteten er verdens dårligste med resirkulert vinyl og masse pressefeil og overflatestøy. Da er Japanerne, Tyskerne og Engelskmennene (før 1979) MYE bedre.

Ellers har jeg også konvertert nesten totalt til vinyl; fremtidens high-res format! ;D ;D ;D
 
L

lark

Gjest
95% av den gemene hop synes at dynamisk komprimert lyd og mp3 er helt OK. De siste 5 prosentene som klager og syter over elendigheten gir plateselskapene blanke blaffen i. Har forresten alle Maiden-platene til og med "No Prayer For The Dying" på vinyl. Så kjøpte jeg "Fear Of The Dark" på CD og dermed dalte interessen for bandet mange hakk.
Du skal se at det var dynamikken som gjorde utslaget ;D Kjøpte også "Good to be bad" med Whitesnake for en stund siden på CD. Lyden på denne var så forferdelig og komprimert at jeg satte den i hylla og har glemt den helt til nå.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.495
Antall liker
2.925
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
lark skrev:
95% av den gemene hop synes at dynamisk komprimert lyd og mp3 er helt OK.
Noe av grunnen til at det er slik, kan nok skyldes at de ikke vet om noe annet......
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.948
Antall liker
6.128
lark skrev:
95% av den gemene hop synes at dynamisk komprimert lyd og mp3 er helt OK. De siste 5 prosentene som klager og syter over elendigheten gir plateselskapene blanke blaffen i. Har forresten alle Maiden-platene til og med "No Prayer For The Dying" på vinyl. Så kjøpte jeg "Fear Of The Dark" på CD og dermed dalte interessen for bandet mange hakk.
Du skal se at det var dynamikken som gjorde utslaget ;D Kjøpte også "Good to be bad" med Whitesnake for en stund siden på CD. Lyden på denne var så forferdelig og komprimert at jeg satte den i hylla og har glemt den helt til nå.
Det kan nok også delvis skyldes at Fear Of The Dark er en dårlig plate. Good to be bad er for øvrig å få på vinyl.
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
laban skrev:
BT skrev:
Jeg for min del har fått nok av komprimert CD-dynamikk og har derfor konvertert tilbake til vinyl.
Maiden har jeg desverre ikke på vinyl, så jeg skal ikke uttale meg om hvor mye bedre det er.
Mye dårlig på vinyl også stort sett orginal pressing som er noe å ha men det finnes nok av mikser som er gått tapt i master der også ,re utgivelser er ikke ofte noe å ha da dem ble en gang i tiden trykket opp på gamle utslitte matriser å re utgitt på nice price.
Et lite tips etter egenerfaring må være å prøve få tak i LP,er trykket opp i statene da det ofte er litt mere flesk i vinylen å kanskje mastret for det amerikanske folk med litt mere av alt oppleves slik her iallefall.
Er iallefall ikke i tvil om hvilken label jeg ville ha valgt.

Mvh

Laban
Hmm, har de begge platene på vinyl selv jeg, Laban..
Men har ikke tenkt på forskjell mellom Vertigo og Warner, dette må jaggu testes 8)
Har Communiquè på CD også, original og re-masteret..
Tror jeg skal finne frem alle 4 og ta en liten test/sjekk i løpet av kvelden ;)
Kjell
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Det er kundene som skal velge, og de har valgt overkomprimert lyd!

Dette er som veldig mange andre allerede har påpekt. Det er den lille gruppa med gæ... som må lide for dette.

Hvis man tenker seg om, så er det kanskje ikke så rart at plateselskapene legger minst mulig i kommende/gamle utgivelser. Det er jo ikke dette den kommende generasjon vil ha allikevel. Den vil ha 600 melodier på MP3 spilleren, og gjerne vandre rundt på alle røde lys i Oslo by, med kjempe svære klokker på ørene!

Du kan prøve og tute, da vanker det fingern.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.277
Antall liker
34.813
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg sjekket mot "Run to the hills" på en gammel samle-CD som jeg hadde liggende ("The Best Air Guitar Album - Ever!" fra 2002). Det var stor forskjell i lyd, gitt. Første del av vokalen var -2-3 dBFS i 2002, og ligger klistret opp mot 0 dBFS i 2008-versjonen. "Galoppen" mot berget svingte rundt -5-6 dBFS i 2002-versjonen, mens det altså er -1-2 dBFS på 2008-versjonen. Det er mulig å forstå at den gamle versjonen kunne ligne på en hit, men den nye er kjemisk fri for "hooks" som setter seg fast i øret. Bare en jevn dur. Som Man var inne på for noen innlegg siden, så er 2008-versjonen også betydelig mørkere i klangen - "fetere" - på grunn av at kompresjonen også squasher all høyfrekvent informasjon. Og da gikk stereobilde etc ad helvete til med det samme.

Det virker som vandalen som remastret 2008-versjonen ville at dette skulle høres ut som Wolfmother heller enn som Iron Maiden. Og Wolfmother-CDen er en lysbryter - alle segmentene i nivåmeteret opp til 0 dBFS slås på når sporet begynner og forblir tent helt til det er slutt. Kanskje den er mastret med 1 bit oppløsning? :-\

Til flinkgutt: Joda, men tenåringene laster ned de 600 melodiene "gratis" fra en eller annen piratsite og ser ikke noe problem med det. Selg én overkomprimert CD, og hele gymnaset har den på MP3'ern i løpet av et par dager. Vi gærningene er snart de eneste som betaler for musikk-CDer, og da kan plateselskapene f...meg ta litt hensyn til oss mens de ennå har noen betalende kunder.

 

Baard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
2.154
Antall liker
683
Torget vurderinger
1
f skrev:
Det er kundene som skal velge, og de har valgt overkomprimert lyd!
Hva består valget i?, det er dette som tilbys!

Det tot. CD salget går nedover - hvem er "flink" nok til å se samenheng og muligheter til å tjene på denne nisjen som faktisk kan tenke seg å betale for kvalitet. Når man klarer selge 200g vinylplater til et lite nisje marked - bør man klare produsere CD plater uten kompresjon til et markede som er 1000 x større.
 
L

lark

Gjest
asbjbo skrev:
Joda, men tenåringene laster ned de 600 melodiene "gratis" fra en eller annen piratsite og ser ikke noe problem med det. Selg én overkomprimert CD, og hele gymnaset har den på MP3'ern i løpet av et par dager. Vi gærningene er snart de eneste som betaler for musikk-CDer, og da kan plateselskapene f...meg ta litt hensyn til oss mens de ennå har noen betalende kunder.
Dette sitatet bør sendes til alle plateselskaper, underskrevet av samtlige på hfs ;D
 
K

KindOfBlue

Gjest
Hi-Fi entusiaster kan glede seg over den økende andelen tilbydere som selger høyoppløsningsfiler med musikk over nettet.

Vekk med mellomleddene som fordyrer samtidig som de ikke prioriterer kvalitet.

Vi kan få våre foretrukne versjoner, uten komprimering og manipulasjon.

Sitter og lytter til en Linn-innspilling nå - 24/96. Jeg har også 2Ls høyoppløsningsfiler.
Det var nærmest utenkelig for bare litt over et år siden ...

Når det går opp for flere produsenter at det er et marked "der ute" så vil de også stille musikken sin tilgjengelig i denne oppløsningen.
 

Canutus

Medlem
Ble medlem
18.01.2005
Innlegg
39
Antall liker
0
Vel tror det kan være litt missforståelser ute å går her.
Men i studio og live brukes mange elektroniske enheter som hjelpemiddel for å skape/produsere ett "ideelt" lydbilde/miks etc. Hvor mye dette brukes er avhengig av setting/musikkform/lokale etc. etc.
Et hjelpemiddel som benyttes til signalprosessering veldig mye er såkalte kompressorer. Både på enkel instrumenter og i hele miksen. En kompressor har som oppgave å redusere det dynamiske omfanget, dvs. den reduserer forskjellen mellom det laveste og det høyeste signalet. På enkelt instrumenter er dette i mange tilfeller helt tvingende nødvendig, f.eks. i et pop/rock/heavy band for å få feks. vokalen og bass frem. Dette fordi vokalisten eller bassisten ikke klarer å synge/spille jevnt nok. Derfor senker de dynamikknivået og slik at en får hevet lydnivået på de lave signalene og får frem en jevnere, feitere lyden av vokalen/bassen. I miksen brukes kompressoren mange ganger som en slags limiter, dvs. for å redusere lydnivået innen en hvis db-grense. I Pop, rock eller heavy band sammenheng, så blir dette produsert slik for få en jevn "vegg" av lyd. Hadde "bandet" musikerne kunne spilt "ideelt" dynamisk på sine instrumenter, så hadde det ikke vært noe problem for mikseren å få dette spilt inn, men du vet tromisen dundrer i vei osv.osv.
Derfor hører vi mange gang at i mindre besettninger og på relativt roligere musikk som feks. jazz innspillinger og liknende, så er det mye mere dynamikk i lydbilde. Dette har sammenheng i at det er bla. er dyktige musikker som klarer å spille og kontrollere dynamikken. Samt at det er kanskje en type musikk hvor dette lar seg lettere kontrollere.
Som igjen medfører at mikseren slipper å ty til for mange midler for å få kontroll på dynamikkomfanget.
Tenk dere selv fem langhårete rockere som skrur alt på 11, og dundrer løs, og dette skal den stakkars mikseren få kontroll på!

Det er jo også dessverre slik at masse musikk produseres for å høres best mulig ut på radio/Tv etc. Og ikke etter hva vi hifinerder liker. Og på en liten høyttaler i radio eller tv så høres det "best" ut når dynamikken er relativ flat.

Så i mange tilfeller så er faktisk instrumenter etc. komprimert x antall ganger i slutt resultatet.

Men som alt annet finnes unntak i dette via dyktige og kompetente lydfolk som kan lydteknikk og kan bruke hjelpemidlene på en fornuftig måte.

Til slutt så er det vel som alt annet, at det er penga som styrer. Og det er er kanskje billigere å produsere med å bare pøse på med kompressorer.
 
Topp Bunn