K
KindOfBlue
Gjest
Skandalen omkring Joyce Hatto er av verdi for hifi-entusiaster på jakt etter den ultimate lydopplevelsen. Det handler nemlig om vi kan stole på vår subjektive hørsel -- om det er hold i utsagnet om at "Jeg har hørt forskjeller."
Kort fortalt: hun var engelsk pianist, trakk seg tilbake fra offentlige opptredener og utga innspillinger som vokste i popularitet. En strøm av pianomusikk kom fra hennes hender - solostykker og orkesterverk - totalt 100 CDer. Hennes mann fungerte som manager og producer, og hennes renommé vokste til slike høyder at hun ble genierklært og opphøyd til å være én av verdens fremste pianister. Gramophones sjefsanmelder ble lyrisk over Hatto, og bladet dyrket henne.
Kort etter hennes død i 2006 kom sannheten frem. Februar 2007 er en måned som sent vil bli glemt i britisk musikkliv. Ektemannen hadde manipulert andre pianisters og orkestres innspillinger, og utgitt disse som Hattos. Han hadde diktet opp orkesternavn og navn på dirigenter, han hadde satt sammen plater bestående av stykker fra ulike pianister. Noen ganger var disse lettere manipulert vha klipp-og-lim eller pitch-endringer, men som regel var overføringene 1:1.
Dette skrev The Guardian da hun døde sommeren 2006: http://www.guardian.co.uk/news/2006/jul/10/guardianobituaries.artsobituaries1
Da skandalen ble avslørt ble mange kritikere konfrontert med at de hadde slaktet de samme innspillingene i originalversjon (dvs med autentisk navn på utøver og orkester), mens hyllesten var grenseløs når Hattos navn stod på coveret.
Avsløringen skjedde i fjor, og skandalen fikk store konsekvenser, bl.a. for Gramophone, som fikk "egg on our face" i den milde grad.
Jeg har søkt på Hatto her inne og fikk tre treff, to av dem stod jeg selv bak. Eksemplet Hatto er verdt å ta til seg. Gramophones anmelder ønsket inderlig en engelsk pianostjerne, og lot seg derfor lure. Men konsekvensene her er enda større - det handler nemlig om musikkminne og hvor pålitelig dette egentlig er.
Vi leser hifi-anmeldelser i fleng der man sammenligner en ny komponent mot en tidligere opplevelse, og der det skrives detaljert om nyanseforskjeller før og nå, og hvor en anmelder påpeker hva som er annerledes fra en tidligere lytt som foregikk for flere år siden.
Samtidig må vi forholde oss til at en hel musikkverden ikke la merke til at 80 av 100 CDer med Hattos pianomusikk på inneholdt tjuvlån av andre pianisters innspillinger -- og faktisk en rekke kjente sådanne.
Her er et lite utdrag som viser hvor omfattende bedrageriet var:
Hatto ble avslørt da en musikkelsker la hennes seneste innspilling inn i sin computer, og iTunes og Gracenote ville ha det til at denne var av Lazlo Simon, og ikke Joyce Hatto. Mao en fullstendig objektiv musikkanalyse avslørte det som hundrevis av musikkeksperter og tusenvis av fans ikke hadde lagt merke til -- at Joyce Hattos mann frekt brukte andres innspillinger. Da han ble spurt om hvordan han kunne begå bedrageriet sa han at det er utrolig lett å lure folk når det gjelder musikk, og "I did it for my wife!"
Her er Gramophone mens skandalen var under opprulling, og før man visste at det dreide seg om titalls utgivelser som var forfalsket:
http://www.gramophone.co.uk/newsMainTemplate.asp?storyID=2759&newssectionID=1
http://www.gramophone.co.uk/newsMainTemplate.asp?storyID=2765&newssectionID=1
Her kan man lytte til to fantastiske reportasjer fra NPR omkring skandalen: http://www.npr.org/templates/story/story.php?storyId=7623466
Lytt til den fra 22. februar først. De som oppdaget falskneriet er intervjuet.
Og utskjelte Wikipedia har naturligvis masser av opplysninger - bare linkene på slutten er et funn.
http://en.wikipedia.org/wiki/Joyce_Hatto
Det er vanskelig nok å stole på egne ører, og tydelig at man ikke kan stolepå andres!
Dette skrev The Guardian i nekrologen:
Kort fortalt: hun var engelsk pianist, trakk seg tilbake fra offentlige opptredener og utga innspillinger som vokste i popularitet. En strøm av pianomusikk kom fra hennes hender - solostykker og orkesterverk - totalt 100 CDer. Hennes mann fungerte som manager og producer, og hennes renommé vokste til slike høyder at hun ble genierklært og opphøyd til å være én av verdens fremste pianister. Gramophones sjefsanmelder ble lyrisk over Hatto, og bladet dyrket henne.
Kort etter hennes død i 2006 kom sannheten frem. Februar 2007 er en måned som sent vil bli glemt i britisk musikkliv. Ektemannen hadde manipulert andre pianisters og orkestres innspillinger, og utgitt disse som Hattos. Han hadde diktet opp orkesternavn og navn på dirigenter, han hadde satt sammen plater bestående av stykker fra ulike pianister. Noen ganger var disse lettere manipulert vha klipp-og-lim eller pitch-endringer, men som regel var overføringene 1:1.
Dette skrev The Guardian da hun døde sommeren 2006: http://www.guardian.co.uk/news/2006/jul/10/guardianobituaries.artsobituaries1
Falskneriet ble ikke oppdaget i løpet av tiden hvor hun ble dyrket som et unikum på piano. Mengder av kritikere lot seg begeistre over Hattos innspillinger og musikkjennere la henne til i sitt arkiv over referanseinnspillinger. Hun ble pianisten man kjente til dersom man virkelig var kjent med repertoaret.Joyce Hatto, who has died aged 77, was one of the greatest pianists Britain has ever produced. Before the appearance of press and internet articles earlier this year, it was widely assumed that she had left us some years ago. In a sense she had: from the early 1970s she suffered from a cancer that not only made her the longest surviving patient treated by Addenbrooke's Hospital, Cambridge, but also prevented her from appearing in public for the past 30 years.
Da skandalen ble avslørt ble mange kritikere konfrontert med at de hadde slaktet de samme innspillingene i originalversjon (dvs med autentisk navn på utøver og orkester), mens hyllesten var grenseløs når Hattos navn stod på coveret.
Avsløringen skjedde i fjor, og skandalen fikk store konsekvenser, bl.a. for Gramophone, som fikk "egg on our face" i den milde grad.
Jeg har søkt på Hatto her inne og fikk tre treff, to av dem stod jeg selv bak. Eksemplet Hatto er verdt å ta til seg. Gramophones anmelder ønsket inderlig en engelsk pianostjerne, og lot seg derfor lure. Men konsekvensene her er enda større - det handler nemlig om musikkminne og hvor pålitelig dette egentlig er.
Vi leser hifi-anmeldelser i fleng der man sammenligner en ny komponent mot en tidligere opplevelse, og der det skrives detaljert om nyanseforskjeller før og nå, og hvor en anmelder påpeker hva som er annerledes fra en tidligere lytt som foregikk for flere år siden.
Samtidig må vi forholde oss til at en hel musikkverden ikke la merke til at 80 av 100 CDer med Hattos pianomusikk på inneholdt tjuvlån av andre pianisters innspillinger -- og faktisk en rekke kjente sådanne.
Her er et lite utdrag som viser hvor omfattende bedrageriet var:
Hatto ble avslørt da en musikkelsker la hennes seneste innspilling inn i sin computer, og iTunes og Gracenote ville ha det til at denne var av Lazlo Simon, og ikke Joyce Hatto. Mao en fullstendig objektiv musikkanalyse avslørte det som hundrevis av musikkeksperter og tusenvis av fans ikke hadde lagt merke til -- at Joyce Hattos mann frekt brukte andres innspillinger. Da han ble spurt om hvordan han kunne begå bedrageriet sa han at det er utrolig lett å lure folk når det gjelder musikk, og "I did it for my wife!"
Her er Gramophone mens skandalen var under opprulling, og før man visste at det dreide seg om titalls utgivelser som var forfalsket:
http://www.gramophone.co.uk/newsMainTemplate.asp?storyID=2759&newssectionID=1
Kort etter tilstår mannen:Masterpieces Or Fakes? The Joyce Hatto Scandal February 15 2007
It was already one of the strangest stories the classical music world had witnessed. But the discovery of the late English pianist Joyce Hatto as the greatest instrumentalist almost nobody had heard of, appears to have taken a bizarre, even potentially sinister turn.
It was around a year ago that Gramophone's critics began to champion this little-known lady, whose discs' miraculous performances, released by her husband William Barrington-Coupe on the tiny label Concert Artist, were notoriously difficult to get hold of. Such was the brilliance of this pianist across Liszt, Schubert, Rachmaninov, Dukas and more in a dizzying range, that it was worth making the effort to seek out Concert Artist to get these discs, and they became much sought-after. By the time she died in June 2006, Joyce Hatto was not only a sudden widespread success, she was a cause célèbre. To love Hatto recordings was to be in the know, a true piano aficionado who didn't need the hype of a major label's marketing spend to recognise a good, a great, thing when they heard it.
But at the same time as the cult of Hatto was burgeoning, there were persistent rumours on the internet as to the true origins of the recordings. How, wondered the doubters, could one woman, especially one who had battled cancer for many years, have mastered a range of repertoire and recorded a catalogue that arguably makes her more prolific than even the Richters and the Ashkenazys.
http://www.gramophone.co.uk/newsMainTemplate.asp?storyID=2765&newssectionID=1
Her kan man lytte til to fantastiske reportasjer fra NPR omkring skandalen: http://www.npr.org/templates/story/story.php?storyId=7623466
Lytt til den fra 22. februar først. De som oppdaget falskneriet er intervjuet.
Og utskjelte Wikipedia har naturligvis masser av opplysninger - bare linkene på slutten er et funn.
http://en.wikipedia.org/wiki/Joyce_Hatto
Det er vanskelig nok å stole på egne ører, og tydelig at man ikke kan stolepå andres!
Dette skrev The Guardian i nekrologen:
The microphone, luckily, loved her - and she enjoyed the process hugely. Unlike most artists, her discs are not performances patched together from a number of takes. She preferred to record complete movements without edits, stating proudly: "I do my practising at home."
Vedlegg
-
141.9 KB Visninger: 399