www.audioperfectionist.com

KV

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.02.2003
Innlegg
104
Antall liker
90
Takk Sven! Spennende lesning. Provoserende på en positiv måte; du tvinges til å tenke selv. Slår meg likevel-siden jeg er den jeg er- at jeg betaler mer for blekket enn hva en papirutgave hadde kostet meg? ;D
KV
 

KV

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.02.2003
Innlegg
104
Antall liker
90
Liker ikke å ha den stasjonære PC'en i senga ;D
 
K

Kjell_B.

Gjest
Ja, her snakkes det jo profesjonelt om klasse A, B, C-komponenter og det stadig tilbakevendende tema i high-end litteratur, nemlig rom-akustikk.

For det må jo være rommet det er noe galt med, siden hverken ører eller utstyr (ihvertfall ikke klasse A) kan være defekt.
 
R

RODA

Gjest
Takk Sven!

Har printet ut (på jobben, det er gratis!!) og gleder meg til å ta fatt på lærdommen.

Kjell, du mener vel ikke at lytterommet er en liten del av gjengivelsen?

Mvh
Rolf
 
K

Kjell_B.

Gjest
Kjell, du mener vel ikke at lytterommet er en liten del av gjengivelsen?

Mvh
Rolf

Nei, men det var nesten sjokkerende å oppleve hvor lite lytterommet betyr når alt vintage-utstyret mitt er koblet inn (med en dundrende og fysisk bass som resultat).

Kobler jeg ut vintage/rør-kretsene, blir mye av den fysiske bassen borte, og samtidig er vi tilbake til de problematiske rom-resonansene, som nå dominerer lydbildet.

Hvorfor fortidens elektronikk makter å ta oppmerksomheten bort fra rom-problemene kan jeg ikke forklare med fysikk, men faktum er at denne effekten er der.

I sammenheng med dette mener jeg også at det ikke nytter å skylde på lytterommet, når hifi lyder dårlig på messer og i butikken. Da ER ustyret dårlig.
 

Rockefoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2003
Innlegg
721
Antall liker
31
Torget vurderinger
2
eh... ja det er klart at når lyden slynges ut ved hjelp av vintage stash så vil refleksjoner skje på en annen måte. Det er nemlig sånn at da det utstyret ble laget så hadde man ikke funnet på så mange fysiske lover enda
På newton sin tid så var det f.eks sånn at relativitetsteorien og universets krumning og slikt ikke virket siden ingen hadde funnet på det enda. derfor så ting rart ut i teleskopene.

nei kjell, jeg tror vel heller du er heldig med noe eq greier eller noe annet :)
 

Robert

Medlem
Ble medlem
30.09.2003
Innlegg
33
Antall liker
1
Enkelt å skylde på kabler eller rommet når det ikke spiller bra.
Et virkelig godt anlegg låter bra uansett hvor du hører det mens andre kan.-hvis du er heldig,-låte bra i et bestemt oppsett/plassering.
Enhver med mer enn luft mellom øra må vel skjønne at det må være noe fundamentalt galt med sistnevnte.

Mener ikke at det må være vintage for låte bra,men ofte hjelper det...!
Et gjennomført konstruksjon som Quad elektrostater låter musikalsk nesten uansett hvor du plasserer dem.
Gjør du det samme med f.eks. Martin Logan skal du jammen ha flaks for å få det til ved første forsøk, om i det hele tatt...

Sånn var det med den saken....:)
 

ha_ha

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.08.2004
Innlegg
120
Antall liker
0
Hvorfor fortidens elektronikk makter å ta oppmerksomheten bort fra rom-problemene kan jeg ikke forklare med fysikk, men faktum er at denne effekten er der.
Jeg tror dette nok er en kombinasjon av psyko-akustikk ("gammelt må være bedre enn nymotens påfunn") og det faktum at gammel elektronikk medfører nye problemer som overskygger rom-problemene. Hos meg er det i allefall stadig noe som må loddes :)

Ha en god kveld!

- Harald
 
K

Kjell_B.

Gjest
Jeg tror dette nok er en kombinasjon av psyko-akustikk ("gammelt må være bedre enn nymotens påfunn") og det faktum at gammel elektronikk medfører nye problemer som overskygger rom-problemene. Hos meg er det i allefall stadig noe som må loddes :)

Ha en god kveld!

- Harald


Ha-ha, ville ikke kalle det problemer - det som preger gammel god elektronikk er en veldig fremtredende mellomtone pluss uten tvil noe 2. harmoniske overtoner i bass-regionen pluss andre fenomener.

Med moderne elektronikk er der store feil i de passive komponentene, som gjør at mellomtonen nærmest forsvinner, og derved gjør (feilene i) bassregionen tydeligere.
Jeg har prøvd med equalizer, men mellomtonen er og blir borte med mindre gamle apparater kobler inn.

For de som spiller selv, så er det bare å spille inn på en moderne recorder og sammenligne med samme opptak på en gammel båndopptaker fra 1968-70.
Gjett hvem som vinner ? Den moderne innspillingen har helt skiftet karakter i forhold til originalinstrumentet.
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.785
Antall liker
1.640
Sted
Sjælland. Danmark.
:) :) :)
Jeg har gjort meget ud af mit lytterum, (se evt. Fidelity nr. 7 eller min hjemmeside), og det er en del af grunden til den lyd jeg har.
Jeg er af den mening, at lytterummet har rigtig meget at sige for lytte oplevelsen. Og det med at købe dyrt udstyr og så ikke placere det ordentlig, er synd.
Et rum skal være rart at opholde sig, snakke i og leve i.
Rykker man højttalerne væk fra bagvæggen, får man bedre rum og dybde, men står de op ad bagvæggen, bliver bassen forstærket. Så kan den sættes til at spille lavere, og ikke blive så belastet med forvrængning til følge.
I artiklen er det omtalt med en subwoofer i hjørnerne bag højttalerne og et simpelt delefiltre imellem dyb bas og resten af toneområdet.  Og så placere hovedhøjttalerne frit i rummet.  For at øvre bas, mellemtone og diskant skal stå frit fra tidlige refleksioner.
Jeg tror at det vil være et problem, selv om ideen er god med hjørneplacering, at man ikke høre hver enhed samtidig. Ok ikke alle højttaler er konstrueret sådan med enheder på en linie.
Med venlig hilsen
Sven Palvig
:)
 
R

RODA

Gjest
Hei

Har nå lest litt gjennom disse sidene.
Kommer med noen utdrag.

bass up to 140Hz and everything else
Her mener han, etter det jeg forstår, under 140Hz påvirkes lyden av rommet på en annen måte enn over 140Hz?

Hjernen er egentlig en A/D-konverter som gjør lydbølgene om til digitale data som vi kan oppfatte.

90 cm er et absolutt minimum av avstand til bakvegg fra høyttalerne, helst 120cm.

Du kan IKKE få både best mulig stereobilde og bass fra samme høyttaler, les: Du MÅ dele opp med sub'er.

IKKE ha større lyttevinkel en 60 grader.

Kom deg ut fra bakvegg med lyttestolen.
Aldri sitt nært veggen!

Passivt 1-ordens filter på inngangen til forsterkeren for å dele bort bassfrekvenser.
Den eneste riktige og lydmessig usynlige måten.

Så kommer det en beskrivelse av den eneste dugelige sub'en i verden; Vandersteen 2Wq.
Hva er "slot-loaded"?

Denne subben gjør en "sampling" av utgangen til forsterkeren til hovedhøyttalerne, og får derfor en korrekt deling inklusive forsterkerens egenlyd?

Han prater veldig om hvor viktig det er at ting er i fase, men jeg forstår ikke da hvordan subb'ene kan plasseres i hjørnene bak høyttalerne. Det må jo da bli nettopp fase-feil?

Mvh
Rolf
 
A

Audi_O

Gjest
Hei

Har nå lest litt gjennom disse sidene.
Kommer med noen utdrag.

bass up to 140Hz and everything else
Her mener han, etter det jeg forstår, under 140Hz påvirkes lyden av rommet på en annen måte enn over 140Hz?

Mvh
Rolf
Hei Rolf, forumets mest aktive?? I tillegg rekker du over Audio Perfectionist...imponerende :)
Ville bare forsøke å gi ett svar på ditt første spørsmål slik jeg forstår det. Min ringe viten er i hovedsak hentet fra ett kompendium som noen her på forumet foreslo en tid tilbake:
http://www.ethanwiner.com/acoustics.html

There are four primary goals of acoustic treatment:
1) To prevent standing waves and acoustic interference from affecting the frequency response of recording studios and listening rooms;
2) to reduce reverb time in larger studios, churches, and auditoriums;
3) to absorb or diffuse sound in the room to avoid ringing and flutter echoes, and improve stereo imaging; and
4) to keep sound from leaking into or out of a room.

Punkt 2 og 4 er vell ikke så interesante, men det er punkt 1 og 3. Skillet slik jeg forstår det går mest på hvilke tiltak som må treffes for å fikse på den akustiske interferensen. Stående bølger og akustisk interferens gjelder jo alle frekvenser og ikke bare bassen. For bass er det bass traps etc som gjelder (mye luft bak absorbenten) for mellomtone og høyere er det enklere med bruk av f.eks vanlige plateabsorbenter (f.eks rockwool). Dessuten må man ikke gjøre rommet for dødt i disse frekvensene (bruk av diffusore etc)
Les linken, den er godt skrevet og inneholder konkrete tips.

mvh Håvard som svarer på noe han knapt kan ennå men skjønner er svært svært viktig :)
 
R

RODA

Gjest
Takk

Får pløye gjennom dette også, da..... ;)

NB! Bare på fjerdeplass, bak Ivar Løkken, Grace og royervin.... ;D

Mvh
Rolf
 

styx

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.12.2004
Innlegg
806
Antall liker
3
Noen som har kjøpt de journalene som ikke er gratis? Er de verdt pengene..?
 

styx

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.12.2004
Innlegg
806
Antall liker
3
Et år er gått, noen som har kjøpt Audio Perfectionist i trykt form ennå? :)
 

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
976
Antall liker
4
Nei, det koster for mye, og det er prisen du må betale for et reklamefritt blad. Jeg liker å titte på annonser. ;)
 

styx

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.12.2004
Innlegg
806
Antall liker
3
Ja, prisen er rett og slett drøy. Jeg liker filosofien deres, da. Mulig jeg kjøper dem om jeg føler at jeg har noen hundre dollars å kaste bort en gang, men det får vente...
 
Topp Bunn