Optimal 3D og monoknapp

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
884
Antall liker
3
Torget vurderinger
15
I tilknytning til et tema som var oppe nylig, vil jeg si at man kan bruke en hvilken som helst innspilling til å vurdere høyttalernes evne til å gjenskape et tre-dimensjonsjonalt lydbilde, og i særdeleshet hvilken plassering av høyttalerne i rommet som gir best resultat. (Plassering og akustikk er jo kanskje den mest agjørende enkeltfaktor når det gjelder god lydgjengivelse i heimen). Man må rett og slett ha monoknapp på forforsterkeren, og denne skal kunne betjenes fra lytteplassen. Kobler man om til mono skal en god ht-oppstilling gi illusjonen av en punktformig lydkilde. Er høyttalernes faseforhold og frekvensgang iorden vil dette punkt synes å ligge langt bakenfor hølyttaler-planet. Har man en faseforvirret flerveis-konstruksjon (tidlige Infinity og Monitor Audio modeller var fremragende eksempler på begredelig tristesse på dette området; om de har kommet seg i det siste vet jeg ikke) vil det imaginære punktet ligge langt fremme i plan med høyttalerne. Hvis frekvensgangen har markante gaustadtopper vil enkelte frekvensavsnitt bli trukket frem i lydbildet, ellers vil fjernvirkningen være nokså stabil*. Er punktfomigheten osv i orden, vil 3D-virkningen være optimal, når man skifter til stereo. Og faktisk HELT optimal, ikke bare "omtrent optimal".
Monoknappen er rett og slett et fantastisk nyttig redskap når man blir vant til å bruke den. At den er utelatt på nesten alle forsterkere idag vitner om hvilke kjøtthuer som dominerer i audiobransjen, unnskyld uttrykket. Alt er utseende, mote, marketing, eller snever ekspertise på et eller annet område. Et annet grotesk eksempel som jeg kom på i farten (det er mange) er jo at det lages høyttalerstativer som ikke kan reguleres i høyden! Når alle andre muligheter er uttømt i et vanskelig rom, er ofte høyderegulering det eneste som kan redde situasjonen. At audiojournalister har sviktet sin opppgave ved å ikke bedrive mer kritisk journalistikk ved å rette søkelys på ting som dette, er rett og slett deprimerende å tenke på. Jeg vet om en eneste skribent (i Stereophile) som stadig nevner monoknappens fortreffelighet, for eksempel. Vel jeg leser ikke alt.
(Naturligvis kan man også benytte monofunksjonen på en FM tuner på samme måte, om man har). No



*Næropptak vil trekke det imaginære punktet noe frem, siden hjernen kalkulerer den generelle avstand bl.a utfra forholdet mellom overtoner og grunntoner. (i konsertsalen hører man mindre detaljer og overtoner om man sitter langt bak). Sannseintrykk og oppfattelse er 99% gjenkjennelse.


PS
Begrunnelsen for å utelate diverse funksjoner på forforsterkere var jo det med "enklest mulig signalvei". Det blir stadig terpet på at dette er det mest "audiofile". ( Samtidig med at man fjernet store deler av innmaten satte man opp prisen istedet for det naturlige, som måtte være å sette den ned. Ingen ville tro at en forforsterker var fremragende og audiofil om den var billig. Men i virkeligheten er det ingen ting inne i en forforsterker som behøver å koste noe særlig, om man velger intelligente løsninger. Vel, det var en digresjon og en kjepphest). Når det gjelder monofunksjonen så står den ved vanlig drift ikke i signalveien i det hele tatt, hverken med bryterkontakter eller noe. Det er jo en bryter som kortslutter de to signalførende ledninger på et passende sted i kjeden når den er i funksjon, selve lederne/printbanene behøver ikke engang og bli brutt ved implementering av en slik bryter.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Enig i både 1) at så og si hvilken som helst innspilling kan brukes for å vurdere hifiutstyr, og at 2) den praktiske bruken av monoknapp er høyst undervurdert.

Jeg bruker jo Naim-forsterkere, de har monoknapp både på vanlig output og via monitor-rekka; et svært nyttig hjelpemiddel ved oppsetting av høyttalere!

MA bruker Chebychev-filtre, som vil gi en inntil 6dB peak like under x-over, en Q=1.0 og kan forveksles med faseproblem.

Mvh Vidar P
 

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Innlegg
5.984
Antall liker
326
Sted
Oslo Vest
...eller man kan lage seg en dobbel y-kabel av ønsket kvalitet.
kan sikkert kjøpes billig også.
 

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
884
Antall liker
3
Torget vurderinger
15
Takk for kommentarer!
Noen betraktninger omkring viktigheten av 3D: Det er opplagt at det finnes viktigere ting. Tonebalanse, for eksempel. Hvem orker i det lange beløp en altfor mager og bassfattig lyd, selv om 3D er topp. Ikke mange vil jeg tro. Det finnes dyre høyttalere og forsterkere med slike tendenser, desværre. Eller det motsatte: Like ille. Det er mye som skal stemme før man er i mål. Enkelte er fornøyde om det "svinger", og synes å måle anleggets fortreffelighet utfra hvor tilbøyelige de er til å trampe takten. Men det er klart at det holder ikke for de fleste av oss, i og med at det er mange slags typer grumsete lyd som i og for seg kan være rytmisk medrivende. God 3D er et av symptomene på at alt er iorden med anlegg/akustikk, men det er også opplagt at en god romlig illusjon av en akkustisk begivenhet kan være spennende og medrivende. Selv vil jeg si at mange av beste musikkopplevelser har å gjøre med å kunne vandre rundt i "lydlandskapet" til store og komplekse orkesterværker (det komponeres mye fascinerende musikk av denne typen idag). Og jeg liker å kunne fornemme at en strykekvartett består av fire instrumentalister som sitter fysisk plassert i forhold til hverandre i rommet og gjør forskjellige ting med instrumentene sine, istedet for at det bare blir en lydgrøt (om den er aldri så velbalansert og rik på detaljer osv).
Magien innfinner seg om teknikken er iorden. Og at det er betydelig lettere å arbeide seg frem mot målet om man lærer seg å holde faktorene fra hverandre og analysere dem enkeltvis under arbeidet, tviler jeg ikke på (slik som i eksempelet over med tonebalanse kontra 3D). Totalopplevelsen er målet (needlesss to say). No
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Der begynner jeg å falle litt av, ikke for det; jeg synes selv det er morsomt med 3D osv. Men det er f.eks ikke derfor jeg går på konsert. Kan også si såpass at fra balkongen på operaen her, så er det ikke mye 3D lydbilde; men det er ofte store musikkopplevelser allikevel.
Jeg hører mye på monoplater, f.eks i øyeblikket driver jeg meg gjennom monoversjonene av Wanda de Sah sine anstrengelser med Brasil '65 og soloen "Softly" på Capitol. Jeg klarer simpelthen ikke å se at monofoni skal være til hinder for musikalsk magi. Ei heller klarer jeg å se at luften rundt, og det å kunne "vandre rundt" i 3D har mye å gjøre med store musikkopplevelser. Jeg synes dette er attpå-ting som i og for seg er moro fra et teknisk-audiofilt ståsted, langt mer uvesentlig fra et musiker-ståsted.

Jeg er glad i monoknappen ikke minst fordi dersom jeg har en knitrende gammel monoplate, så reduseres både knitter og støy... uten at lydbildet skrumper inn på noe vis.

Mvh Vidar P
 

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
884
Antall liker
3
Torget vurderinger
15
Jamen, jeg er ikke veldig uenig. Jeg har også mange fremragenge monoplater, også lydmessig. Noen av dem er store favoritter (jeg foretrekker på alle måter Scherchens mono inspilling av Mozarts requiem fremfor den senere i stereo,og mine best lydende piano-plater er mono). Ellers er det jo noe avhengig av musikktypen hvor mye stereo og 3D betyr. (og hva som gir stor opplevelse er tross alt individuelt). Du har helt rett i at man ikke nødvendigvis hører utpreget 3D i konsertsalen, men den "forbedringen" som man kan få til over et stereoanlegg kan likevel oppleves som positiv, og kompensere for mangelen av de visuelle intrykk, osv. No
 
U

utgatt60135

Gjest
Dr.No skrev:
Ellers er det jo noe avhengig av musikktypen hvor mye stereo og 3D betyr. (og hva som gir stor opplevelse er tross alt individuelt).
Helt klart og setningen i parantes står seg fint utenfor og gjerne i fet skrift :). Jeg liker å høre klassisk med flott dybde, presise plasseringer, så klart, rent og åpent lydbilde som mulig og å kunne høre akustikken i rommet. Det øker den musikalske opplevelesen min mye og er grunnpilaren i å bruke mye penger på HiFi. Med rock er ikke kravet like høyt og med andre prioriteringer. Det er jo ikke noe som er galt eller rett her. Poenget er å nyte musikk slik vi selv ønsker.

Jeg tror vi alle er enige at HiFi parametre (det er jo samme sak med andre parametre enn holografi, dog individuelt) ikke er nødvendig for å få innsikt og glede seg over musikken.

Klarer ikke helt å se nødvendigheten med monobryter da det går fint å plassere uten. Om det så er litt vanskeligere... tja det er vel endel av hobbyen å jobbe litt med posisjoner ::)...
 
K

kbwh

Gjest
Jeg er en tonalitetsfyr.

Jeg blåser 3D en lang marsj om ikke tonaliteten er riktig. Det fine er at om tonaliteten er (gjort) riktig får man timing og 3D nesten på kjøpet.

Monoknapp er et fint verktøy, enig.
 
Topp Bunn