Side 1 av 2 12 SisteSiste
Resultater 1 til 20 av 36
Abonnér på denne tråden
  1. #1
    OivindJ
    Guest

    Dynamikk, eller hvilket uttrykk du måtte foretrekke..

    Sitat Sitat fra Valentino
    Jeg leste dette:

    Sitat Sitat fra OivindJ
    Lurer veldig på hvor mange "perfeksjonister" det er her som har "perfekt tonal balanse" og nada dynamikk.

    Tipper: Mange!
    Og så tenkte jeg: Er dynamikk og flat frekvensrespons motsetninger? Opplys meg.
    Når instrumenter (også) godt opp i mellombassen "slår i kassa", hva heter det da, hvis ikke dynamikk?

    DET er det i alle fall mange mange "Hz- målemessig perfekte" anlegg på messer og hjemme hos folk som IKKE gjør.

    Men; må det være slik?

  2. #2
    Ronny_D
    Guest

    bomper og humper i frekvensrespons, stepped tidforsinkelse og annet tull

    Det er ihvertfall ikke dynamikk pr definisjon.

    Jeg kunne være tilbøyelig til å forstå at det var en større følsomhet i området øvre bass nedre mellemregister sentrert omtrent 440 eller området 300-1000 Hz har større følsomhet.

  3. #3
    OivindJ
    Guest

    Dynamikk, eller hvilket uttrykk du måtte foretrekke..



    Sitat Sitat fra Obsolete Audio
    Det er ihvertfall ikke dynamikk pr definisjon.
    En variant av det jeg tenker på kan være:

    Filterløs kilde => Klasse-a Amp => "Big ass magnet" på elementene.

    Dette låter ofte litt mere "engasjerende" enn veldig mye annet i mine ører. Litt "kvikkere", med litt mere "liv"

    Hva heter det da?




    Sitat Sitat fra Obsolete Audio
    bomper og humper i frekvensrespons, stepped tidforsinkelse og annet tull
    Edit; Slettes ikke tull, men kanskje ennå "uoppdaget" av mange?
    (Lar seg også gjøre med en flat respons!)

  4. #4
    slowmotion
    Guest

    Dynamikk, eller hvilket uttrykk du måtte foretrekke..

    Vel, hvis vi holder oss utenfor definisjonen av dynamikk...

    Opera og store orkesterverker har ofte dynamiske partier i musikken.
    Selv synes jeg det er fint om hjemmeanlegget klarer å gjengi disse dynamiske utbruddene,
    ( hvis vi kan kalle det det ) så fritt og uanstrengt som mulig.
    Over hele frekvensområdet. Ved "realistiske" nivåer, dvs, subjektiv omtrent like høyt som i konsertsalen.

    Hvis ikke anlegget klarer det, er det ikke hifi.

  5. #5
    OivindJ
    Guest

    Dynamikk, eller hvilket uttrykk du måtte foretrekke..

    Vel; forskjeldige oppsetts evne til å "henge med" i mellomtonen/øvre mellombass på "impulser" av typen; klapp/tramp/skarptromme/strenger/osv er i beste fall kraftig varierende. Det er min mening i alle fall.

    At "gigant magneter" har et fortrinn her, kan sikkert Seas bekrefte for de som ennå måtte lure.


  6. #6
    Back_Door
    Guest

    Dynamikk, eller hvilket uttrykk du måtte foretrekke..

    Sitat Sitat fra slowmotion
    Vel, hvis vi holder oss utenfor definisjonen av dynamikk...

    Opera og store orkesterverker har ofte dynamiske partier i musikken.
    Selv synes jeg det er fint om hjemmeanlegget klarer å gjengi disse dynamiske utbruddene,
    ( hvis vi kan kalle det det ) så fritt og uanstrengt som mulig.
    Over hele frekvensområdet. Ved "realistiske" nivåer, dvs, subjektiv omtrent like høyt som i konsertsalen.

    Hvis ikke anlegget klarer det, er det ikke hifi.
    Nå definerte du en av mine personlige preferanser som er lagt til grunn for mine valg.

  7. #7
    Overivrig entusiast novgarod's Avatar
    Ble medlem
    Sep 2006
    Innlegg
    957
    Tagget i
    0 Innlegg

    Dynamikk, eller hvilket uttrykk du måtte foretrekke..

    Sitat Sitat fra OivindJ
    Sitat Sitat fra Valentino
    Jeg leste dette:

    Sitat Sitat fra OivindJ
    Lurer veldig på hvor mange "perfeksjonister" det er her som har "perfekt tonal balanse" og nada dynamikk.

    Tipper: Mange!
    Og så tenkte jeg: Er dynamikk og flat frekvensrespons motsetninger? Opplys meg.

    Når instrumenter (også) godt opp i mellombassen "slår i kassa", hva heter det da, hvis ikke dynamikk?

    DET er det i alle fall mange mange "Hz- målemessig perfekte" anlegg på messer og hjemme hos folk som IKKE gjør.

    Men; må det være slik?
    Denne "trøkken" i kassa er noe jeg finner nærmest som en nødvendighet for at gode innspillinger skal gi en troværdig følelse. Å se en god konsert-DVD samtidig som man føler musikken på kroppen er ei vidunderlig opplevelse. Skarptrommer som slår som pistolskudd og basstrommer som gir en real dult i mageregionen, mens basslinjene sitrer gjennom kroppen. og allt dette uten å fordekke briliansen i de øvre toner og mellomtonens kropp.

    Den fysiske musikkopplevelsen ser jeg likevel som mulig uten at dynamikken nødvendigvis er på plass, men da er litt (mye) av poenget borte for min del. Masser av sløv romlete bass kommer ikke i nærheten av en "thigt knockout" som sitter rett i brystkassa. Denne "knockout" følelsen derimot mener jeg handler om dynamikk. Evnen til å gå fra stillstand til maks utslag/trykk på kortest mulig tid og uten avrulling.

    Mye av den nye musikken som gis ut i dag er i så måte allerede ødelagt ved miksebordet, men det hjelper jo ikke stort om elektronikk og høyttalere er så impulssvakt at musikken gjenngis som et eneste langt gjesp...




    AKG K551, Pro-ject Debut III Esprit + PhonoBox mk II, Arcam rDac kw, Xindak Muse Delux 1.0, Xindak XA-6950, ProAc Response 2.5, Velodyne CHT-12Q, SoundRight CU kabler.

  8. #8
    Konrad_Johnsen
    Guest

    Dynamikk, eller hvilket uttrykk du måtte foretrekke..

    Jeg er også tilhenger av at anlegget skal ha gyng og rockefot.
    Hvorvidt det henger sammen, både smekket og trøkket, tror jeg har mye å gjøre med timingen.
    Det vil si hvor bra anlegget leverer i tidsdomenet til mottakeren/lytteren.

    Dynamikk er et ord som jeg foretrekker å omskrive til PLUTSELIGHET.
    I det legger jeg hvor plutselig anlegget klarer å formidle store forskjeller i nivå.
    Hvor bra opplevelsen er av at ting ikke må bygge seg opp før det skjer, men at det bare plutselig ER der!
    Det snakkes om store magneter, jeg er ikke enig at det er hva jeg opplever som det mest plutselige out there.

    9 watt og Klipsch LaScala derimot, herre min hatt!!

    Mvh
    Rolf

  9. #9
    Æresmedlem Lyngen's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2006
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    12,679
    Tagget i
    0 Innlegg

    Dynamikk, eller hvilket uttrykk du måtte foretrekke..

    Sitat Sitat fra RoDa

    Dynamikk er et ord som jeg foretrekker å omskrive til PLUTSELIGHET.
    Jeg er enig med deg at hurighet/timing er veldig viktig. Men kan det lure oss til å tro at det er mer dynamikk også? Å omskrive dynamikk med plutselighet skjønner jeg overhodet ikke. I mitt hode har ikke dynamikk noe med tid (impulser/transienter/timing/hurtighet) å gjøre. Slike omskrivninger fører til misforståelser som ikke er bra synes jeg.

    Med klassisk musikk synes jeg maks lydnivå er mer gjeldene og som igjen er avhengig av romstørrelse og ønsket volum. Jeg er mye mer opptatt av dynamikk på mer rocka musikk men her er miksingen i studio langt mer avgjørende enn dynamiske egenskaper i Hifi anlegg. Jeg synes faktisk ikke forskjellene er så store på det området fra anlegg til anlegg så lenge maks nivå ikke overskrides.
    Focal Utopia Micro Be - Devialet D200 Headfi: Aune Sx1 - HiFiMan HE400i - UE 900

  10. #10
    OivindJ
    Guest

    Dynamikk, eller hvilket uttrykk du måtte foretrekke..

    Det må skje fort/ brått og det må være et visst lufttrykk!

  11. #11
    Æresmedlem Vidar P's Avatar
    Ble medlem
    Dec 2003
    Sted
    Kristiansund
    Innlegg
    16,745
    Tagget i
    0 Innlegg

    Dynamikk, eller hvilket uttrykk du måtte foretrekke..

    Sitat Sitat fra RoDa
    Dynamikk er et ord som jeg foretrekker å omskrive til PLUTSELIGHET.
    I det legger jeg hvor plutselig anlegget klarer å formidle store forskjeller i nivå.
    Er du sikker på at "plutselighet" ikke handler mer om "rise-time" på et signal/en impuls heller enn det endelige dynamiske omfanget?

    Jeg mener da visserlig å ha hørt elektronikk som virker veldig "plutselig" uten å være spesielt (makro)dynamiske; ikke minst ting som gamle Exposure, 300B-baserte SE-forsterkere etc.

    Siden jeg nesten er programforpliktet til å nevne det; flere UK produsenter, ikke minst Naim, er svært opptatte av dette med hurtighet i respons til et inn-signal, dette med rise-time altså, elektrisk sett i sine apparater og kretser (det er bl.a et av hovedargumentene til hvorfor Naim kun bruker en transistor pr fase på utgangene sine) og slik jeg ser det så handler det ikke så mye om absolutt dynamisk spenn men heller om dynamisk spenn pr tidsenhet.

    Mvh Vidar P
    En pessimist er en optimist som har tenkt seg om.

  12. #12
    Konrad_Johnsen
    Guest

    Dynamikk, eller hvilket uttrykk du måtte foretrekke..

    Sitat Sitat fra Vidar P
    Sitat Sitat fra RoDa
    Dynamikk er et ord som jeg foretrekker å omskrive til PLUTSELIGHET.
    I det legger jeg hvor plutselig anlegget klarer å formidle store forskjeller i nivå.
    Er du sikker på at "plutselighet" ikke handler mer om "rise-time" på et signal/en impuls heller enn det endelige dynamiske omfanget?

    Jeg mener da visserlig å ha hørt elektronikk som virker veldig "plutselig" uten å være spesielt (makro)dynamiske; ikke minst ting som gamle Exposure, 300B-baserte SE-forsterkere etc.

    Siden jeg nesten er programforpliktet til å nevne det; flere UK produsenter, ikke minst Naim, er svært opptatte av dette med hurtighet i respons til et inn-signal, dette med rise-time altså, elektrisk sett i sine apparater og kretser (det er bl.a et av hovedargumentene til hvorfor Naim kun bruker en transistor pr fase på utgangene sine) og slik jeg ser det så handler det ikke så mye om absolutt dynamisk spenn men heller om dynamisk spenn pr tidsenhet.

    Mvh Vidar P
    Helt klart Vidar!

    I min bok betyr dynamikk i betydningen forholdet mellom laveste og høyeste ikke så mye dersom "rise-time" ikke er på plass.

    Min Audionet SAM V2 har totalt 4 stk transistorer på kjøleribba
    Plutselig, rent og presist. Faktisk i såpass stor grad at kommer du fra "skitnere" forsterkere så bruker du litt tid på å catche at dette faktisk er like dynamisk og plutselig men uten forvrengning som følge av "oppstartsproblemer" og timing

    R

  13. #13
    Æresmedlem Vidar P's Avatar
    Ble medlem
    Dec 2003
    Sted
    Kristiansund
    Innlegg
    16,745
    Tagget i
    0 Innlegg

    Dynamikk, eller hvilket uttrykk du måtte foretrekke..

    Min stereo NAP300 har også 4 transistorer pr kanal på kjøleribba; men det er bare to av de som er utgangstransistorer; en pr fase. De to andre har noen form for regulatorfunksjon av noe slag

    Kaskader av parallellkoblede transistorer gir høy utgangseffekt, men er dårlig nytt for de som liker "plutselighet", ekte klangrikdom, høy oppløsning og finkornethet tror jeg.

    Enig med deg i at rise-time er mye viktigere enn absolutt dynamisk omfang. Slik er det iallefall for meg

    Mvh Vidar P
    En pessimist er en optimist som har tenkt seg om.

  14. #14
    OivindJ
    Guest

    Dynamikk, eller hvilket uttrykk du måtte foretrekke..

    Sitat Sitat fra Vidar P

    Kaskader av parallellkoblede transistorer gir høy utgangseffekt, men er dårlig nytt for de som liker "plutselighet", ekte klangrikdom, høy oppløsning og finkornethet tror jeg.

    Mvh Vidar P

    Finnes det mange unntak fra denne regelen blandt transistor effekt-trinn da?

    Eller er det bare rør som leverer disse uhyre viktige egenskapene du har listet opp?

  15. #15
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Jul 2007
    Innlegg
    1,639
    Tagget i
    0 Innlegg

    Dynamikk, eller hvilket uttrykk du måtte foretrekke..

    Sitat Sitat fra RoDa

    Min Audionet SAM V2 har totalt 4 stk transistorer på kjøleribba
    Plutselig, rent og presist. Faktisk i såpass stor grad at kommer du fra "skitnere" forsterkere så bruker du litt tid på å catche at dette faktisk er like dynamisk og plutselig men uten forvrengning som følge av "oppstartsproblemer" og timing

    R
    Akkurat dette er faktisk et viktig poeng. Mange har "lært seg" en lyd av når det spilles høyt som egentlig er karakterisert av forvrengning fordi det tetter seg til i anlegget.
    Såfremt akustikken på fremføringsstedet ikke er råtten, så vil du aldri få en slik tilsvarende tiltetning i lydbildet når det økes på - i stedet så vil det bare øke, og øke - til symfoniorkestrets medlemmer har ståkinn og svetten fyker - rent definert lyd, bare veldig høyt.
    SCIENCE WILL CATCH UP WITH HI-FI, ONE DAY!

  16. #16
    Hifi-entusiast
    Ble medlem
    Feb 2006
    Sted
    Vestfold
    Innlegg
    473
    Tagget i
    0 Innlegg

    Dynamikk, eller hvilket uttrykk du måtte foretrekke..

    Dynamikken for cd-mediet er ; all lyd mellom 0 db og 95 db (max hva cd-mediet klarer). En dynamisk innspilling er en innspilling hvor det er stor forskjell mellom laveste tone/lyd i db og høyeste tone/lyd i db. Overført til bilde snakker vi om kontrastomfang (forskjellen fra sorteste sort til hviteste hvit).
    For å få fullt utnyttet dynamikken må man nødvendigvis ha mulighet til å kunne spille høyt (f.eks. klassiske verker). Noen trodde en stund at dynamikk var kontinuerlig høy lyd, men det har ingenting med dynamikk å gjøre (selv om svært mange plater på 90 tallet er spilt inn uten noe særlig dynamikk, dette også for å spille bra på billiganlegg som IKKE klarer å gjengi dynamikk i noe særlig grad).

  17. #17
    Hifi Freak shaunv's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2006
    Innlegg
    1,559
    Tagget i
    0 Innlegg
    Torget
    1

    Dynamikk, eller hvilket uttrykk du måtte foretrekke..

    Sitat Sitat fra RoDa
    Jeg er også tilhenger av at anlegget skal ha gyng og rockefot.
    Hvorvidt det henger sammen, både smekket og trøkket, tror jeg har mye å gjøre med timingen.
    Det vil si hvor bra anlegget leverer i tidsdomenet til mottakeren/lytteren.

    Dynamikk er et ord som jeg foretrekker å omskrive til PLUTSELIGHET.
    I det legger jeg hvor plutselig anlegget klarer å formidle store forskjeller i nivå.
    Hvor bra opplevelsen er av at ting ikke må bygge seg opp før det skjer, men at det bare plutselig ER der!
    Det snakkes om store magneter, jeg er ikke enig at det er hva jeg opplever som det mest plutselige out there.

    9 watt og Klipsch LaScala derimot, herre min hatt!!

    Mvh
    Rolf
    Du har vært på besøk hos BHO da eller?

  18. #18
    Hifi Freak Roald's Avatar
    Ble medlem
    Jun 2005
    Innlegg
    3,804
    Tagget i
    0 Innlegg

    Dynamikk, eller hvilket uttrykk du måtte foretrekke..

    Lenge siden jeg lærte om forsterkere, men dagens forsterkere oppgir ofte et tilnærmet lineært frekvensområde fra 10-100khz hvordan kan stigetid være en begrensende faktor? Med en båndbredde på vel 4x det hørbare området og dynamikk begrensning ofte i nedre del av dette, tror jeg man må lete andre steder.

    Hva med kraftreserver/membranarealet?


    Mvh Roald
    Dette virker Når mørket senker seg Kom og hør eller aller helst inviter på en lytt til anlegget ditt


    Ja til musikk på blå resept………….

  19. #19
    Æresmedlem Vidar P's Avatar
    Ble medlem
    Dec 2003
    Sted
    Kristiansund
    Innlegg
    16,745
    Tagget i
    0 Innlegg

    Dynamikk, eller hvilket uttrykk du måtte foretrekke..

    Sitat Sitat fra OivindJ
    Sitat Sitat fra Vidar P

    Kaskader av parallellkoblede transistorer gir høy utgangseffekt, men er dårlig nytt for de som liker "plutselighet", ekte klangrikdom, høy oppløsning og finkornethet tror jeg.

    Mvh Vidar P

    Finnes det mange unntak fra denne regelen blandt transistor effekt-trinn da?

    Eller er det bare rør som leverer disse uhyre viktige egenskapene du har listet opp?
    Det er ingen regel. Jeg har heller ikke listet opp noen liste over "uhyre viktige egenskaper" vel? Det er simpelthen bare minste felles multiplum av mine egne opplevelser gjennom årene. Du får jo mene hva du vil, og bruke så lang tid som du vil på å komme frem til "whatever floats YOUR boat".

    Når det gjelder din spørsmålsstilling om man kun finner kort rise-time i rørforsterkere; jeg synes jo visserlig å erindre at jeg nevnte både Exposure og Naim... ingen av disse har noensinne laget noe med rør i. Hva sikter du til?

    Mvh Vidar P
    En pessimist er en optimist som har tenkt seg om.

  20. #20
    OivindJ
    Guest

    Dynamikk, eller hvilket uttrykk du måtte foretrekke..

    Sitat Sitat fra Vidar P
    "plutselighet", ekte klangrikdom, høy oppløsning og finkornethet tror jeg.
    Perfekt beskrivelse av hva jeg vil ha(/legger vekt på).

    Visst hadde du svart allerede ja...

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Skrive Tillatelser

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •  


 

Om Hifisentralen

    Hifisentralen er Norges største webside innen high-end hi-fi og musikk, og vi har vært på nett siden år 2001. Velkommen til en god hi-fi diskusjon eller kjøp og salg av utstyr.
   

Følg oss på sosiale medier:

Facebook Twitter RSS Feed