Hvor lang tid må....2

fhe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.11.2006
Innlegg
110
Antall liker
2
Hvor lang tid må man finne seg i at det tar å reparere en hifi-komponent? Og hva bør man kunne forvente av tilbakemeldinger fra butikk om forventet reparasjonstid og feildiagnose?

Jeg leverte inn forsterkeren til reparasjon før jul og jeg måtte ringe opp verksted selv for å få informasjon om hva som var problemet. Verkstedet er etter det jeg forstår kun et sted forhandler anvender til reparasjon av sine produkter og det burde være forhandler som formidler informasjon til meg, spesielt siden dette er en garantisak. Hifi må være veldig spesielt, for dersom vi leverer andre varer til reparasjon finner vi oss vanligvis ikke i at det tar så lang tid, eller at vi ikke får noen informasjon om hva som er status. Er hifi-folk uvanlig tålmodige?

Mvh
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.963
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Du sier ikke noe om hva slags merke / modell du har levert til rep.
Det vil ha stor betydning for den tiden det tar å skafe deler / reparere.
 

fhe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.11.2006
Innlegg
110
Antall liker
2
Tenkte vel egentlig at merke burde være ganske uvesentlig.
Det meste vi omgir oss med er jo importerte saker uansett, så også denne. Vi kjøper jo biler, vaskemaskiner, TV-er osv, osv, men vi forlanger jo nærmest å få dette reparert i løpet av et par-tre uker uansett opphavsland. Transporttider er jo korte i våre dager og hifi deler bruker vel ikke lenger tid i posten enn andre deler.
Fikk en feil på bilen min og delen som måtte byttes ut fantes ikke i Norge. Men man snakket da ikke om mer enn et par ukers leveringstid av den grunn!
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.243
Antall liker
3.471
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
Dersom det tar over en uke, har du krav på et tilsvarende produkt fra butikk, om dette er en garantisak, eller annen feil på produkt.
 

fhe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.11.2006
Innlegg
110
Antall liker
2
Oi, det var interessant!
Er dette i følge kjøpsloven?
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.597
Antall liker
765
Torget vurderinger
8
fhe skrev:
Hvor lang tid må man finne seg i at det tar å reparere en hifi-komponent? Og hva bør man kunne forvente av tilbakemeldinger fra butikk om forventet reparasjonstid og feildiagnose?

Jeg leverte inn forsterkeren til reparasjon før jul og jeg måtte ringe opp verksted selv for å få informasjon om hva som var problemet. Verkstedet er etter det jeg forstår kun et sted forhandler anvender til reparasjon av sine produkter og det burde være forhandler som formidler informasjon til meg, spesielt siden dette er en garantisak. Hifi må være veldig spesielt, for dersom vi leverer andre varer til reparasjon finner vi oss vanligvis ikke i at det tar så lang tid, eller at vi ikke får noen informasjon om hva som er status. Er hifi-folk uvanlig tålmodige?

Mvh
Har også irritert meg litt over dette. Jeg handler selv mye rundt over hele verden, og er jeg villig å betale så tar frakt fra den verste "avkrok" 3-5 dager. Er en "kjiip" så tar det fra 7-12 dager å få sendt ev deler. Er nok en del "useriøse" og "rotete" importører i sving i denne hobbyen vår! At en reperasjon skal ta mer en, la oss si 2 uker er egentlig uhørt. Tenk om en hadde levert inn bilen for en reparasjon, og en hadde fått beskjed om at bilen var ferdig om ca. 1-4 mnd. visst en er snill og ikke maser for mye ??? Det lengste jeg har ventet var en oppgradering av høyttalere som tok over 1 år ;D
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.963
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
JK skrev:
Det lengste jeg har ventet var en oppgradering av høyttalere som tok over 1 år ;D
Der kan du se. HiFi er nok ikke helt sammenlignbart med bil.
Skjønner ikke hvorfor merke, modell og forhandler skal holdes "hemmelig".
Enkelte produsenter vil helst ikke ha andre til å "klå" på utstyret deres i det hele tatt. Vil ha det tilbake for service. Andre har rutiner for salg av deler som er helt hinsides sunn fornuft.
 

fhe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.11.2006
Innlegg
110
Antall liker
2
Her tror jeg ikke du er på linje med Forbrukerrådet i alle fall. Der sier de at man skal kunne få tilbake varen fra reparasjon innen "rimelig tid". "Rimelig tid" i denne sammenheng er to til tre uker. Tror kanskje at vi gjør hifi til noe mer spesielt enn det egentlig er. Det er jo vanlige omsettelige varer det er snakk om. Og er man først forhandler av en vare må jo også kunne ivareta kundens interesse dersom den går i stykker i garantitiden.
Regner med at dette er interessant for flere enn meg. Vi behøver altså ikke å finne oss i at det går både votter og vinter før vi får et produkt under garanti tilbake fra reklamasjon.

Selv kommer jeg til å ta kontakt med den aktuelle forhandler, så får vi se hvor det bærer hen.
Mvh
 
Topp Bunn