Slavebass er en dyrere mate å lage bassrefleks. Begge introduserer koplede svingesystemer, og den påståtte nytteeffekten kommer når slaveelementet (eller porten) forsinker lyden fra baksiden av selve høyttalerelementet med en halv periode ( pi radianer), og dette skal helst skje på en frekvens der hovedelementet har begynt å få redusert utstrålt effekt. Dette er overforenklet forklart, men inneholder essensen.
Enhver med litt utdannelse innen fysikk kan tenke ut at slike koplede svingesystemer ikke bare er vanskelig å designe, men også at de innfører stort gruppedelay og fasefeil i frekvensdomenet.
Ofte lages det en "festkul" ved resonansfrekvensen, til glede for enkelte. Under resonansfrekvens faller slike systemer dobbelt så fort av pr oktav sammenliknet med lukkede kasser. Observert i tidsplanet ser det minst like galt ut (impulsresponsen). Men for en økonom i samarbeid med markedsavdelingen i en stor høyttalerprodusent ser det ut som om de får høyere lydvolum for liten selvkost, de har ikke evnen til å vurdere impulsrespons, gruppedelay og fasefeil.
Derfor er det så få produsenter av lukkede kasser igjen i markedet. Det er synd, da Ed Villchur, Henry Kloss og Roy Allison utviklet og kommersialiserte prinsippene for "Acoustic suspension" for ca 60 år siden!