"slavebass"?!!

J

jahnmar

Gjest
Dette vet sikkert de fleste. Som tittelen sier. Hva er en "slavebass"?! Er det bare for og hjelpe med og flytte luft? Og blir dermed mer bass? Høres hvertfall ut på navnet at den ikke er aktiv. Mulig jeg er helt på villspor her, men er jo derfor jeg spør :p
 

Rasofiel

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.08.2007
Innlegg
59
Antall liker
0
Slavebass var jo populært for noen år siden og som du sier "ikke aktiv" alså ikke tilkoblet forsterker . Når den da sto i samme kabinett som den aktive bassen så betød vel det at den kom i motfase til denne ? Så resultatet var muligens mindre bass ??? Jeg vet ikke , har aldri hørt en slik konstruksjon , men det er vel en grunn til at de ikke er å se lenger .
 

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Innlegg
1.217
Antall liker
118
Torget vurderinger
2
jahnmar skrev:
Dette vet sikkert de fleste. Som tittelen sier. Hva er en "slavebass"?! Er det bare for og hjelpe med og flytte luft? Og blir dermed mer bass? Høres hvertfall ut på navnet at den ikke er aktiv. Mulig jeg er helt på villspor her, men er jo derfor jeg spør :p
Et ekstra basselement, oftest i et lukket kabinett. Ja, dette er for å flytte ekstra luft. Sees skjelden på dyrere konstruksjoner, så dermed? ;)
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.415
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
Rasofiel skrev:
Slavebass var jo populært for noen år siden og som du sier "ikke aktiv" alså ikke tilkoblet forsterker . Når den da sto i samme kabinett som den aktive bassen så betød vel det at den kom i motfase til denne ? Så resultatet var muligens mindre bass ??? Jeg vet ikke , har aldri hørt en slik konstruksjon , men det er vel en grunn til at de ikke er å se lenger .
Det er endel subwoofere som benytter seg av slavebass.
 
K

kbwh

Gjest
Slavebass er dyr bassrefleks.
Fordelen med slavebass er at man slipper portstøy. Ellers same same, egentlig.

Forøvrig var vel Sonus faber Extrema dyr nok, DAChild?
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.243
Antall liker
3.471
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
http://en.wikipedia.org/wiki/Passive_radiator_(speaker)

Les og bli vis.
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.736
Antall liker
497
Slavebass er som et refleksystem men med bedre kontroll. Det er en mere lineær "belastning" på det aktive elementet som får en jevnere "motstand".
 

EngelholmAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2007
Innlegg
434
Antall liker
1
jahnmar skrev:
Dette vet sikkert de fleste. Som tittelen sier. Hva er en "slavebass"?! Er det bare for og hjelpe med og flytte luft? Og blir dermed mer bass? Høres hvertfall ut på navnet at den ikke er aktiv. Mulig jeg er helt på villspor her, men er jo derfor jeg spør :p
En slavbas fungerar mycket likt porten i en basreflexlåda.

Lådvolymen tillsammans med slavbasen ger ett så kallat resonant system vid en resonansfrekvens. Resonansfrekvensen beror på flera faktorer och lättast att förstå är kanske massa/vikten men också luftvolymen.

Som redan nämnts i tråden är detta betydligt dyrare än att sätta dit ett basreflexrör, men du kommer å andra sidan aldrig uppleva "blåsljud" från slavbas. Å andra sidan låter slavbasen också dåligt när den pressas till sitt rörelsemax och lösningen på det problemet är att använda stora, flera och/eller långslagiga slavbasar - något som självklart fördyrar konstruktionen.

Slavbas kallas också för passiv radiator och - enligt mig - felaktigt för passiv bas.
 
J

jahnmar

Gjest
Tusen takk for gode svar! Mener jeg har en noenlunde "ålreit" forståelse for musikk og stereo, men akkurat dette visste jeg fint lite om ;)
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Et par tillegg om 'slaver':

Man slipper ikke bare pustelydene som bassrefleksrørene gjerne bidrar med. Man får også en langt mer lineær avrulling over slavens resonnansfrekvens enn men får med en port. Porter har gjerne en orgelpiperesonnans som en funksjon av lengden på røret. Dette gir skarpe og tydelige peaker fra porten, ofte et godt stykke oppover i mellomtonen. Ikke pent, men det er først og fremst et problem i toveis høyttalere.

I tillegg er det vrient å lage en skikkelig port i små kasser. Mindre kasse krever lengre port eller mindre areal. Hvor skal den lange porten plasseres? Alternativet blir som regel en kort port med lite areal. Slike porter går 'i metning' ved høyt lydtrykk. Det som da skjer er at høyttaleren gradvis går over mot å virke som en trykkammerkonstruksjon. Dette gir dårligere dynamisk ekspansjonsevne i bassen enn i høyttalerens øvrige virkeområde. På dette punktet er heller ikke passivradiatorer 'uskyldsrene', men nok noe bedre.

Port er en dramatisk mye billigere løsning, men antageligvis ikke like brai små høyttalere. I tre- eller flerveishøyttalere hvor bassen uansett deles under orgelpiperesonnansen slipper man unna dette problemet. Er kassa stor, får man plass til en port med stort areale. Dermed slipper man trøbbel med de dynamiske egenskapene. Da er det jo bare å la det stå til og spare pengene.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jeg graver opp denne.

Er det flere enn meg som er litt oppgitt over at det gjerne snakkes om at høyttalere med slavebass eller passive radiatorer har "flere elementer" og at de skal spille høyere /bedre enn mer ordinære portede elelr lukkede kabinetter? Slavebassen er da bare en annen (dyrere) måte å tune kabinettet på. En høyttaler med 12" og slavebass spiller ikke nødvendigvis annerledes enn en høyttaler med 12" og bassrefleks. Slavebassen er da på en måte bare bassrefleksporten her?

Både reklame og presse synes jeg burde få dette mer presist frem.
 

niha

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.035
Antall liker
406
Torget vurderinger
7
Min siste høyttaler var en stativhøyttaler av moderat størrelse som het Lecontoure mobile 160! Denne hadde slavebass og hadde en frekvenskurve på 28Hz - 25KHz. Denne spilte imponerende bra med en fyldig og god bassgjengivelse til stativhøyttaler å være.
Om det skyltes slavebassen vet jeg jo ikke, men det var ihvertfall ikke noe negativt for lydbilde.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Men slavebass spiller da høyere enn trykkammer, på samme måte og av samme grunn som de med porter. :D
 
M

MORNING STAR

Gjest
System med slavebass låter renere en bassrefleks(luftpumpe). Men krever mere kalkulasjoner og beregninger for optimalt samspill mellom aktivt basselement og slave.
Hadde slavesystem for mange år siden, basselement hadde god kontroll på slaven, pga kjempe magnetsystem.
I dag har jeg høyttaler med bassrefleks, men portstøyeksisterer ikke pga bassportens geometri.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Tror ikke basselementer har den type "kontroll" på slaven. Den er en "fjær" mot lufttrykket i kabinettet, og kommer sannsynligvis ikke til å svinge med i nærheten av samme frekvens/hastighet som det aktive elementet.

..tenker jeg, da.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.310
Antall liker
8.346
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Tror ikke basselementer har den type "kontroll" på slaven. Den er en "fjær" mot lufttrykket i kabinettet, og kommer sannsynligvis ikke til å svinge med i nærheten av samme frekvens/hastighet som det aktive elementet.

..tenker jeg, da.
Ja det er vell her vi kommer inn på det med å kalle en spade for en spade.
Luft lar seg komprimere, da sier det seg selv, slaven kan ikke henge med på samme måten som et aktivt element.
Men att du kan få mer bass er sikkert riktig. men bedre er vell en annen sak.
Men vi fra Østfold tenker mye vi:)

Steinar.
 

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.013
Antall liker
4.358
Sted
moelv
Torget vurderinger
2
Slenger meg på østfollingen ;)
Når du øker dia på porten øker lengden for den gitte tuningfrekvensen og dermed massen av luft i porten.
Vekten av slavebassen "simulerer" mengden luft i en (upraktisk) lang port av stor diameter.
Disse er veldig kilne å tune riktig inn da vekt og fjæringsoppheng skal samspille, måling er derfor påkrevet (like it or not).
Mekaniske bevegelige tuninger er trege da akselerasjon og retardasjon har "soft-start" og myke bremser (i analoge termer) i forhold til elektronisk styring.
Et godt avstemt system kan likevel låte tålelig bra.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Vet ikke om en slavebass sånn sett "spiller" i det hele tatt. Den gir et slags "fleksibelt" kabinettvolum, og for det aktive elementet vil den nok "synes" akkurat som en bassrefleksport.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.310
Antall liker
8.346
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Gi meg ei kasse som et tett, mye lettere å han med å gjøre.Eller ikke kasse i det hele tatt.
Men det synes jeg går utover den aller dypeste bassen, men mer snert.
Liker begge de best.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jeg har faktisk sett på subber med slavebass i det siste. Ser lovende ut på papiret, i alle fall. Bittesmå kasser med høy ytelse.

Det var derfor jeg kom på dette nå. :)
 

leifarild

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.11.2012
Innlegg
229
Antall liker
205
Det finnes en del konstruksjoner som med hell har slavebass. Sonus Faber brukte det både på extrema og Electa Amator mk 2. Klipsch og JBL har brukt prinsippet. Et passivt element koster mer enn et plastrør, og det er nok også en grunn til at det ikke blir mer brukt.
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.931
Antall liker
584
Slavebass er en dyrere mate å lage bassrefleks. Begge introduserer koplede svingesystemer, og den påståtte nytteeffekten kommer når slaveelementet (eller porten) forsinker lyden fra baksiden av selve høyttalerelementet med en halv periode ( pi radianer), og dette skal helst skje på en frekvens der hovedelementet har begynt å få redusert utstrålt effekt. Dette er overforenklet forklart, men inneholder essensen.

Enhver med litt utdannelse innen fysikk kan tenke ut at slike koplede svingesystemer ikke bare er vanskelig å designe, men også at de innfører stort gruppedelay og fasefeil i frekvensdomenet.

Ofte lages det en "festkul" ved resonansfrekvensen, til glede for enkelte. Under resonansfrekvens faller slike systemer dobbelt så fort av pr oktav sammenliknet med lukkede kasser. Observert i tidsplanet ser det minst like galt ut (impulsresponsen). Men for en økonom i samarbeid med markedsavdelingen i en stor høyttalerprodusent ser det ut som om de får høyere lydvolum for liten selvkost, de har ikke evnen til å vurdere impulsrespons, gruppedelay og fasefeil.

Derfor er det så få produsenter av lukkede kasser igjen i markedet. Det er synd, da Ed Villchur, Henry Kloss og Roy Allison utviklet og kommersialiserte prinsippene for "Acoustic suspension" for ca 60 år siden!
 
U

Utgatt11378

Gjest
Har ikke den siste Q-serien til Kef to slaver ? Hadde en Polk Audio på begynnelsen av 80 med slave, merket ikke noe negativt med det. Vh S
 

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Innlegg
1.102
Antall liker
213
Torget vurderinger
4
Både den siste og nest siste Q-serien til Kef benytter seg av slaver på de gulvstående modellene.
Den nest siste Q-serien (Q700) fikk vel slakt av What-hifi for nettopp at bassen hørtes ut som å leve sitt eget liv.
 

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.013
Antall liker
4.358
Sted
moelv
Torget vurderinger
2
På 80-tallet hadde toppmodellen til Monitor Audio slavebass.
I Stereo 4 2017 (webmag) kan du lese om GoldenEar Triton One, ikke slakt akkurat....
Enig at fysikken skurrer, men alle ht har komromisser.
Foretrkker lukket med korreksjon.
 
Topp Bunn