Resultater 1 til 20 av 20
Abonnér på denne tråden
  1. #1
    Hifi-entusiast
    Ble medlem
    Mar 2007
    Sted
    Larvik
    Innlegg
    291
    Tagget i
    0 Innlegg

    Dynamisk headroom

    Kjære ekspertise!
    Kan noen gi meg en god forklaring på hva dynamisk headroom (dh) er for noe, samt hvordan forsterker med høyt dyn. headroom spiller kontra en med lavt dh.
    Jeg har lett rundt omkring i hifi-foraene uten å bli 100% klok på dette, så jegtrenger en god pedagogisk forklaring på dette. Skjønner at det har med dynamikk og gjøre, men får ikke helt tak i det allikevel.

    Et eksempel:
    En gammel Nad forst (3240 (2x40 W) har et dynamisk headroom på + 6 db
    Parasound HCA 2200 mkII (2x220W) har et dh på + 1,5 db

    Forutsatt at en spiller på høyttalere begge forsterkere klarer å drive, vil Naden pga sitt høye headroom oppleves som mere dynamisk?

    Hvordan spiller slewrate inn, har dette også innvirkning på dynamikken?

    Jeg vil lese og lære!

    Knuba





    Mvh Knuba

  2. #2
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Nov 2007
    Innlegg
    1,690
    Tagget i
    0 Innlegg

    Dynamisk headroom

    Jeg tror dette er en ok forklaring på hva dynamic headroom er for noe merkelige greier.

  3. #3
    kbwh
    Guest

    Dynamisk headroom

    Fin den der, ja.

    En liten ting bare, off topic, men likevel relatert:

    Recall that 1 decibel (dB) represents the smallest detectable change in loudness.
    Dette er riktig, men en så liten endring som 0,2dB vil oppfattes som en endring i musikkens karakter. Sagt på en annen måte: En så liten endring som 0,2dB vil få stereoen din til å låte annerledes.

    /ot

  4. #4
    Hifi-entusiast
    Ble medlem
    Mar 2007
    Sted
    Larvik
    Innlegg
    291
    Tagget i
    0 Innlegg

    Dynamisk headroom

    Sitat Sitat fra Lille_Adam
    Jeg tror dette er en ok forklaring på hva dynamic headroom er for noe merkelige greier.
    Takk, veldig godt beskrevet!

    Altså: Dynamisk headroom er altså forsterkerens evne til å gjengi innspillingens headroom, altså å løfte frem dynamiske høydepunkt i musikken? Til dette kreves det store strømreserver.

    Da går jeg litt videre på eksemplet mitt fra mitt forrige innlegg: (dere får bære over med min treghet med å skjønne dette 100%)
    Hvorfor har da en Nad forsterker på 2 x 40 w større headroom enn en på 2 x 220 w, som i tillegg sikkert har 8 ganger så stor trafo og lyttebank?
    Mvh Knuba

  5. #5
    kbwh
    Guest

    Dynamisk headroom

    +6dB blir 160W peak det. Inn i 8 ohm. Jeg vil anta at det er nettop at NADens lille strømforsyning som "gjør det". Den har ikke sjans til å levere 160W om det har gått litt for seg like før.

    Slik sett er nok Parasounden specet nærmere sannheten for hva den egentlig kan.


  6. #6
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Nov 2006
    Innlegg
    2,466
    Tagget i
    0 Innlegg

    Dynamisk headroom

    NAD benytter en teknikk for å levere så mye dynamisk effekt. De har to forsyningsspenninger, og switcher inn den høyeste når det trengs. Klasse H er en betegnelse på teknikken. Den brukes i utgangspunktet for å øke effektiviteten til utgangstrinnet, men NAD har brukt den litt annerledes.

    Aberet når det gjelder akkurat den forsterkeren det refereres til er at utgangstransistorene er i snaueste laget, så litt uheldig belastning i bassen + litt for mye rockefot, og den magiske røyken unnslipper.
    Hippies, prepare to be punished!

  7. #7
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Jul 2007
    Innlegg
    1,639
    Tagget i
    0 Innlegg

    Dynamisk headroom

    Er taket lavt, eller har du takhøyde? Reiser du deg opp fort kan du knalle skallen i taket om du ikke vet svaret.
    Dynamic Headroom er spesielt viktig i en hjemmekino - filmskapere elsker å bruke brå overganger fra stille til ekstremt høyt. Og store eksplosjoner kan bli et skrapete rør om du ikke har dynamic headrom, som er anleggets evne til å brått ta i mot og korrekt behandle ekstremt høye og kortvarige impulser. Er taket lavt så klippes det skikkelig i signalet.

    Er det mange hurtig påfølgdende slike impulser så blir det ekstra rør, siden elementene i høyttalerne med sikkerhet ikke klarer å følge med.

    Det fuskes ofte med oppgaver over dynamic headroom -- kan være verdt å kikke på hva Signal-to-Noise-Ratio (SNR) er for Parasounden og NAD'en. Skulle ikke forundre meg om det er betraktelig høyere på førstnevnte.
    SCIENCE WILL CATCH UP WITH HI-FI, ONE DAY!

  8. #8
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Nov 2006
    Innlegg
    2,466
    Tagget i
    0 Innlegg

    Dynamisk headroom

    6dB er IMHO en fornuftig verdi for headroom. Det tilsvarer omtrent det man har på godt komprimert popmusikk.
    Med 6dB headroom er man aldri er i nærheten av å overbelaste forsterkeren, selv om man tangerer klipping, forutsatt at man spiller kvalitetsmusikk.
    Hippies, prepare to be punished!

  9. #9
    Hifi-entusiast
    Ble medlem
    Mar 2007
    Sted
    Larvik
    Innlegg
    291
    Tagget i
    0 Innlegg

    Dynamisk headroom

    Sitat Sitat fra Soundproof
    Er taket lavt, eller har du takhøyde? Reiser du deg opp fort kan du knalle skallen i taket om du ikke vet svaret.
    Dynamic Headroom er spesielt viktig i en hjemmekino - filmskapere elsker å bruke brå overganger fra stille til ekstremt høyt. Og store eksplosjoner kan bli et skrapete rør om du ikke har dynamic headrom, som er anleggets evne til å brått ta i mot og korrekt behandle ekstremt høye og kortvarige impulser. Er taket lavt så klippes det skikkelig i signalet.

    Er det mange hurtig påfølgdende slike impulser så blir det ekstra rør, siden elementene i høyttalerne med sikkerhet ikke klarer å følge med.

    Det fuskes ofte med oppgaver over dynamic headroom -- kan være verdt å kikke på hva Signal-to-Noise-Ratio (SNR) er for Parasounden og NAD'en. Skulle ikke forundre meg om det er betraktelig høyere på førstnevnte.
    Tja, se data under, litt merkelig, ikke sant?

    NAD 3240:
    POWER AMP SECTION
    Continuous output power into 8½ * 40W (16dBW)
    Rated distortion (THD 20Hz - 20kHz) 0.03%
    Clipping power (maximum continuous power per channel) 50W
    IHF Dynamic headroom at 8½ +6dB
    IHF dynamic power (maximum short term power per channel) 8½ 160W (22dBW)
    4½ 200W (23dBW)
    2½ 250W (24dBW)
    Damping factor (ref. 8½, 50Hz) >50
    Input impedance 22k½ / 880pF
    Input sensitivity (for rated power into 8½) 1V
    Frequency response 6Hz - 50kHz +0, -3dB
    Signal/noise ratio ref. 1W 100dB
    ref. rated power 116dB
    THD (20Hz - 20kHz) <0.03%
    Remote No
    NAD Link No
    PHYSICAL SPECIFICATIONS
    Dimensions (W x H x D) 420 x 108 x 380mm
    Net weight 6.7kg
    Shipping weight 8.0kg
    Power consumption (120 ~ 240V, 50/60Hz) 230V

    Parasound HCA-2200II Specifications:
    Continuous Power Output - Stereo
    220 watts RMS x 2, 20Hz-20kHz, 8W
    385 watts RMS x 2, 20Hz-20kHz, 4W
    385 watts RMS x 2, 20Hz-20kHz, 2W
    Continuous Power Output - Mono
    750 watts RMS, 20Hz-201kHz, 8W
    1000 watts RMS, 20Hz-20kHz, 4W
    Current Capacity
    50 amperes continuous
    90 amperes peak
    Slew Rate
    >135V/msecond
    Frequency Response
    2Hz-95kHz, +0/-1.5dB
    Total Harmonic Distortion
    < 0.05% at full power
    < 0.009% typical levels
    TIM
    Unmeasurable
    IM Distortion
    < 0.03%
    Dynamic Headroom
    > 1.5dB
    lnterchannel Crosstalk
    > 84dB at IkHz
    > 74dB at 20kHz
    lnput lmpedance
    100KW/RCA-unbalanced, 200KW/XLR-balanced
    S/N Ratio
    >114dB, input shorted, IHF A weighted
    Damping Factor
    > 1000 at 20Hz
    Dimensions
    19" wide x 7" high x 15" deep
    Weight
    60 Ibs. net
    AC Power Requirements
    1000 watts Specifications and features subject to change without notice.
    Mvh Knuba

  10. #10
    kbwh
    Guest

    Dynamisk headroom

    Trenger du 50W kjøper du 200. Er ikke det en grei regel?

  11. #11
    Æresmedlem Zomby_Woof's Avatar
    Ble medlem
    May 2006
    Sted
    Third stone from the sun
    Innlegg
    19,480
    Tagget i
    4 Innlegg

    Dynamisk headroom

    Sitat Sitat fra Valentino
    Trenger du 50W kjøper du 200. Er ikke det en grei regel?
    Hmmmm. Akkurat som da jeg lærte å sprenge ting i forsvaret. Ta så mye at du er sikker på at det er nok. Deretter ganger du med fire.



    Det er ikke noe som heter for mye effekt, forresten.
    At the end of time, after human civilization; all that will remain will be cockroaches and Teles...and the Teles will be in tune" Greg Koch

  12. #12
    kbwh
    Guest

    Dynamisk headroom

    Var det ikke Tanner fra Bryston som sa at den 2x1kW-saken deres, B-28 SST, var den beste diskantforsterkeren han hadde hørt?


  13. #13
    Bransjemedlem Audiomix's Avatar
    Ble medlem
    Jul 2004
    Sted
    Kongsberg
    Innlegg
    10,998
    Tagget i
    4 Innlegg
    Album
    7
    Torget
    35

    Dynamisk headroom

    Med fare for å ugreie litt for HiFi entusiastene:
    I min verden er headroom avstanden fra gulv til tak.
    I tilfellet en forsterker blir det avstanden fra støygulvet (noen dB over kanskje) og opp til klippegrensen. Det er det dynamiske spillerommet eller headroom for en forsterker.
    Hans - DIY'er

  14. #14
    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    Dec 2004
    Innlegg
    774
    Tagget i
    0 Innlegg

    Dynamisk headroom

    Sitat Sitat fra Audiomix
    Med fare for å ugreie litt for HiFi entusiastene:
    I min verden er headroom avstanden fra gulv til tak.
    I tilfellet en forsterker blir det avstanden fra støygulvet (noen dB over kanskje) og opp til klippegrensen. Det er det dynamiske spillerommet eller headroom for en forsterker.
    Her må jeg bare si meg uenig. Headroom er det ekstra man har fra topp til tak for å si det sånn. Det man har å gå på før ting begynner å klippe. For å overføre til romanalogien: Headrom er den plassen som er mellom hodet og taket når du står oppreist.
    Thorens TD 124 / SME 309 / AT OC9/MLII&nbsp; &gt; MF X-LPS &gt; DIY &quot;Marantz 7&quot; rørpre &gt; Cyrus III &gt; Hitachi HMA-6500 &gt; Snell E II<br />...pluss et par andre platespillere som stadig er tilkoblet.

  15. #15
    Bransjemedlem Audiomix's Avatar
    Ble medlem
    Jul 2004
    Sted
    Kongsberg
    Innlegg
    10,998
    Tagget i
    4 Innlegg
    Album
    7
    Torget
    35

    Dynamisk headroom

    Sitat Sitat fra Trond Kjetil
    Sitat Sitat fra Audiomix
    Med fare for å ugreie litt for HiFi entusiastene:
    I min verden er headroom avstanden fra gulv til tak.
    I tilfellet en forsterker blir det avstanden fra støygulvet (noen dB over kanskje) og opp til klippegrensen. Det er det dynamiske spillerommet eller headroom for en forsterker.
    Her må jeg bare si meg uenig. Headroom er det ekstra man har fra topp til tak for å si det sånn. Det man har å gå på før ting begynner å klippe. For å overføre til romanalogien: Headrom er den plassen som er mellom hodet og taket når du står oppreist.
    OK.
    Da er altså taket klippegrensen, men hvordan definerer du egen høyde? Fra fotsåle til skallen om du vil.
    Hans - DIY'er

  16. #16
    Æresmedlem Zomby_Woof's Avatar
    Ble medlem
    May 2006
    Sted
    Third stone from the sun
    Innlegg
    19,480
    Tagget i
    4 Innlegg

    Dynamisk headroom

    Tenk gjerne også på at støynivået i rommet ofte ligger langt over støyen fra anlegget. I mitt tilfelle (med åpen løsning mellom stue og kjøkken) ligger kjøleskap, oppvaskmaskin osv. langt over anleggets egenstøy.

    Det betyr ikke at anleggets støy er uten betydning, for all del. Men praktisk utnyttbar dynamikk har man også under støygulvet.

    At the end of time, after human civilization; all that will remain will be cockroaches and Teles...and the Teles will be in tune" Greg Koch

  17. #17
    knutinh
    Guest

    Dynamisk headroom

    Det som er interessant er :
    1. "Hvor høy kan man være uten å stange i taket". Dvs, hvor høye absolutte peaks kan gjengis uten å introdusere klipping.
    2. "Hvor lav kan man være før man blir borte i gulvteppet". Dvs hvor ligger det totale støygulvet.

    Forholdet mellom disse to parametrene forteller hvor stor dynamikk man kan utnytte. Headroom er i mine øyne bare en konvensjon på "sikkerhetsmarginen". Siden det kan være vanskelig å garantere hvor høy verdens høyeste mann er, så kan det være greit å bygge stua litt høyere enn man tror er nødvendig - altså litt headroom.

    La oss ta utgangspunkt i at alle nivåer er satt slik at "verdens høyeste menneske" akkurat går inn under taket, og at all støy er introdusert etter volum-potten.

    Ved å skru ned volumet så reduserer du høyden på både lave og høye mennesker. Dvs at lave mennesker i større grad forsvinner i gulvteppet, og du får dårligere evne til å skille mellom ekstremt høye og ekstremt lave mennesker.

    Ved å skru opp volumet så øker du høyden på både lave og høye mennesker. Dvs at de høyeste menneskene skaller i taket og må kroke seg sammen, og du får dårligere evne til å skille mellom ekstremt høye og ekstremt lave mennesker.


    -k

  18. #18
    Æresmedlem Zomby_Woof's Avatar
    Ble medlem
    May 2006
    Sted
    Third stone from the sun
    Innlegg
    19,480
    Tagget i
    4 Innlegg

    Dynamisk headroom

    Bra visualisering, knutinh.

    Men et lite tillegg for de som har veldig 'raggete' tepper. Man kan se mennesker selv om 'teppeskogen' rager over hodene deres.
    At the end of time, after human civilization; all that will remain will be cockroaches and Teles...and the Teles will be in tune" Greg Koch

  19. #19
    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    Dec 2004
    Innlegg
    774
    Tagget i
    0 Innlegg

    Dynamisk headroom

    Sitat Sitat fra Audiomix

    OK.
    Da er altså taket klippegrensen, men hvordan definerer du egen høyde? Fra fotsåle til skallen om du vil.
    Jeg kan jo definere egen høyde som som den dynamikken jeg har behov for eller ønsker i mitt rom. Det kan selvfølgelig variere fra person til person. Støygulvet kan på ubehagelig vis begynne å ete seg oppover leggene og vil selvfølgelig redusere dynamikken. Det går jo da an å kle på seg høyhælte sko, dvs. skru opp volumet, med påfølgende redusert headroom. Er headroom lite begynner vi å stange i taket
    Thorens TD 124 / SME 309 / AT OC9/MLII&nbsp; &gt; MF X-LPS &gt; DIY &quot;Marantz 7&quot; rørpre &gt; Cyrus III &gt; Hitachi HMA-6500 &gt; Snell E II<br />...pluss et par andre platespillere som stadig er tilkoblet.

  20. #20
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Nov 2006
    Innlegg
    2,466
    Tagget i
    0 Innlegg

    Dynamisk headroom

    I min verden er dynamisk headroom nødvendig for å styre ut effektforsterkerene når signalet er dynamisk, som f.eks. ved tale.

    Mine effektforsterkere er designet for å gjengi tale og alarmer. Alarmene kan være kontinuerlige signaler, og skal gå ut med fullt nivå, som defineres som 0dB. Kravet til lydtrykk er absolutt, og er likt for tale og alarm. Siden talen er dynamisk, trenger vi å overstyre effektforsterkeren slik at gjennomsnittlig levert effekt er den samme som ved kontinuerlig signal.
    Det ekstra nivået som kreves er 'dynamisk headroom', og er 3dB i våre systemer. For å oppnå 0dB gjennomsnittlig nivå ved tale, må talesignalet komprimeres kraftig, slik at gjennomsnittlig nivå ligger 3dB under klipping.

    I en forsterker med lite dynamisk headroom vil det i praksis være vanskelig for ikke å si umulig å utnytte effekten til fulle, siden det er svært få signaler som har så lite dynamikk. Sinustoner er som kjent ganske kjedelige å lytte til i lengden.
    Hippies, prepare to be punished!

Skrive Tillatelser

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •  


 

Om Hifisentralen

    Hifisentralen er Norges største webside innen high-end hi-fi og musikk, og vi har vært på nett siden år 2001. Velkommen til en god hi-fi diskusjon eller kjøp og salg av utstyr.
   

Følg oss på sosiale medier:

Facebook Twitter RSS Feed