Kjøpsloven brunevarer

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.131
Antall liker
1.417
Torget vurderinger
4
Det er helt tydelig at denne duste loven er kokt i hop av folk uten noen form for elektronikk kompetanse.
"feil på elektroniske komponenter med lang levetid som ikke krever alminnelig vedlikehold har du krav på gratis reparasjon i hele 5-års perioden"
Denne setninga sier jo det meste !
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.909
Antall liker
8.202
Torget vurderinger
1
Skjønner ikke hva som er problemet? -det er rimelig å kunne forvente seg at det er lang garanti-tid på ting som forventes å ha en levetid på minst 10 år.

Yamaha gir 5 år uten knussel...


Mvh. Bjørn
 

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.131
Antall liker
1.417
Torget vurderinger
4
Ja da så.
Ta for eksempel elektrolytt kondensatorene som brukes i "forbruker elektronikk"
Står gjerne i varme omgivelser tett oppi ei kjøleribbe.
Er det meninga en slik konstruksjon skal vare i fem år?
Nei spør du meg, og de som har designet en slik konstruksjon vet inderlig godt at dette skaper problemer.
Alikevel gjør de det

Tør jeg minne om at det er bare Norge som har en slik ekstrem lov med alle ulemper og ringvirkninger dette til slutt vil få.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.429
Antall liker
35.214
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
RJEL skrev:
Nei spør du meg, og de som har designet en slik konstruksjon vet inderlig godt at dette skaper problemer.
Alikevel gjør de det
Da er det vel konstruksjonen og konstruktøren det er noe feil på, ikke kjøpsloven?

Tør jeg minne om at det er bare Norge som har en slik ekstrem lov med alle ulemper og ringvirkninger dette til slutt vil få.
Hvilke "ulemper og ringvirkninger" da? Det "verste" jeg kan se for meg er at enkelte særdeles upålitelige konstruksjoner forsvinner fra det norske markedet fordi reklamasjonskostnadene blir for høye, og det er forsåvidt greit for meg.
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
784
Torget vurderinger
5
RJEL skrev:
Tør jeg minne om at det er bare Norge som har en slik ekstrem lov med alle ulemper og ringvirkninger dette til slutt vil få.
Som er?
 

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.131
Antall liker
1.417
Torget vurderinger
4
Kast og få nytt på butikken.
Forsåvidt ingen ulempe, men har man noe som man gjerne vil ha reparert
så blir snart alternativene enten å reparere det selv eller en kompis som har peiling.

Er bare et spørsmål om tid før serviceyrket innen brunevarer er historie.
Ser det allerede. Flere og fler gir opp og finner seg annet å gjøre.

Hvorfor?
Fordi hver jævla gang et produkt er mellom 2-5 år så kommer forbrukeren med det helvetes reklamasjonskjema.
Han skal jo selvfølgelig ikke betale noe. Han har jo bare kortsluttet høytalerterminalene mens forsterkeren stod på.
Og det skal jo en seriøs konstruksjon tåle. Så da blir det en krangel mellom butikk og verksted.

Og hvis det skjer noe galt i garantid tiden, ja da får man importør å krangle med.
Og hvis reperasjonen man har brukt to timer går på garanti så er det stort sett bare "knapper og glansbilder" man får som betaling.
Gjenspeiler ikke lønnsnivået ellers i Norge for å si det forsiktig.

Begriper ikke hvorfor det er blitt sånn. Arbeidsdagen er stort sett en jævla lang krangel der de med store brystkasser vinner.

I resten av scandinavia er det 2 års garanti. Thats it!
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.909
Antall liker
8.202
Torget vurderinger
1
Etter alle Nokia telefoner som ikke virker mer enn 10-11 måneder, som jeg og kjæresten har hatt, så må jeg få si at det er merkelig at ikke ting skal kunne vare. Selvsagt, ved slitasje vil alt bli nedslitt og ødelagt til slutt. Men betaler jeg en høvelig stor sum for en forsterker, så må jeg jo kunne forvente at den virker i minst 5 år? -det gamle Fona-anlegget med reciever, kassettdeck og LP-spiller virket jo kjempegodt i mer enn 15 år, og det samme gjelder jo fryseboksen til min mor, som ble kjøpt på midten av 60-tallet og enda surrer og går.


Mvh. Bjørn
 

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.131
Antall liker
1.417
Torget vurderinger
4
Yes, 60-70 tallet var tider. Og det er IKKE ironi.
Brunevare produktene ble bedre bygd i den tiden og bedre komponenter.
Du skal lete lenge for å finne en defekt lytt i for.eks. en Tandberg fra den tiden.

Og disse kvalitets komponentene finnes enda, men de er for dyr for "forbruker bransjen"
Men man finner disse komponentene i sykehusutstyr, telefonsentraler og slike ting som må ha høy oppetid
 
O

OldBoy

Gjest
De problemene som RJEL viser til, kan ikke de skyldes at det designes, produseres og selges alt for mye skrap?

Det ligger ganske mye iboende designfeil i mange av dagens billigprodukter, synes jeg. Smått og billig skal det være. Tett skal de pakkes. Dyttes inn i trange reoler, nærmest med presspasning, så trangt er det. Ikke rart at de blir ødelagt av varmgang. Portabelt skal det være også, ikke bra for skjørt utstyr å bæres rundt hele tiden. Og så alle disse plastrakleverkene som florerer. Små drev i plast. CD-skuff inn, CD-skuff ut, ikke altfor mange ganger, og disse små plasttannhjulene er utslitt. CD-skuffer i plast. Plast og atter plast. Billig, men sårbart og hurtigslitt. Alt skal være så superbillig i dag. Komponenter, releer, motorer, brytere, sensorer trykk-knapper og alt som skal til for å få ting til å fungere. Jeg sitter og ser på hodetelefonene min akkurat nå. I gamle dager var det en metallbøyle. Lett å bøye litt hit og dit hvis man skulle være uheldig. Men denne jeg har nå: en skjør plastbøyle. Den brekker vel snart, den også, som den har gjort på et par av mine tidligere hodetelefoner.

Så hvis fem års garantitid fremtvinger litt nytenkning blant konstruktører og produsenter: la oss lage noe som holder i minst fem år, i stedet for å sutre, tror jeg alle i bunn og grunn ville tjene på det. Det er ikke noe moro for kjøperen heller å stå der i butikken med en ødelagt dings, det er så mye annet man heller skulle ha brukt tiden til.
 

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Innlegg
756
Antall liker
111
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
jeg bare lurer, går det ikke an å ha et bevisst forhold til de dubbedittene en kjøper og velge på øverste hylle? det prøver i alle fall jeg og da varer det også. som det er nevn i tråden, det skader ikke å styre unna billige plastløsninger særlig på slitedeler.
jakr
 
G

Gjestemedlem

Gjest
OldBoy skrev:
Så hvis fem års garantitid fremtvinger litt nytenkning blant konstruktører og produsenter: la oss lage noe som holder i minst fem år, i stedet for å sutre, tror jeg alle i bunn og grunn ville tjene på det. Det er ikke noe moro for kjøperen heller å stå der i butikken med en ødelagt dings, det er så mye annet man heller skulle ha brukt tiden til.
Utviklingen går da mye i riktig retning også. Det er jo håpløst antikvarisk å fremdeles konstruere lydkilder med bevegelige deler. Dette er snart historie for andre enn rene nostalgikere.
 
O

OldBoy

Gjest
Ja, det har du helt rett i. Akkurat nå sitter jeg og hører på NRK Jazzradio via internett. Ingen bevegelige deler her, bortsett fra høyttalermemebranenes musikalske bevegelser. Og høyttalere er fortsatt den hi-fi-komponeneten som har lengst levetid. Jeg har i hvert fall fortsatt tilgode å slite ut en høyttaler, etter 40 år med hi-fi.
 
K

kathrine

Gjest
RJEL skrev:
Yes, 60-70 tallet var tider. Og det er IKKE ironi.
Brunevare produktene ble bedre bygd i den tiden og bedre komponenter.
Du skal lete lenge for å finne en defekt lytt i for.eks. en Tandberg fra den tiden.

Og disse kvalitets komponentene finnes enda, men de er for dyr for "forbruker bransjen"
Men man finner disse komponentene i sykehusutstyr, telefonsentraler og slike ting som må ha høy oppetid
Ja steike det er helt riktig...
Enkelte ting som ble kjøpt i denne perioden blir/ble man ikke kvitt uten og foreta seg noe selv... ::)

Min fars JVC JRS-400 ? 1978, spiller som om den var kjøpt i morra ;D
Det gjør QL-7en hans også :mad:


Vh
S
 

Vedlegg

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
784
Torget vurderinger
5
RJEL skrev:
Tør jeg minne om at det er bare Norge som har en slik ekstrem lov med alle ulemper og ringvirkninger dette til slutt vil få.
RJEL skrev:
Begriper ikke hvorfor det er blitt sånn. Arbeidsdagen er stort sett en jævla lang krangel der de med store brystkasser vinner.
Det du egentlige sier er at ringvirkningene er at din arbeidsdag blir utrivelig.
Skjønner at dette er dermed kan oppleves negativt for deg, men å se god garanti som en uting for forbrukere er kanskje å ta litt hardt i.
 
Topp Bunn