Side 1 av 4 123 ... SisteSiste
Resultater 1 til 20 av 71
Abonnér på denne tråden
  1. #1
    Hifi-entusiast
    Ble medlem
    Nov 2006
    Innlegg
    316
    Tagget i
    0 Innlegg

    Akustiske instrumenters frekvensområde & høyttalergjengivelse

    Hei,
    denne tråden kommer i kjølvannet av andre tråder for tiden vedr hva som viktig(st) for troverdig gjengivelse og hvilken type musikk/instrumenter ulike anlegg er best til å gjengi....

    Håper noen kan forklare hvilke typiske frekvensområder ulike instrumenter opererer ved og gjerne også overtonene (som er viktig for "troverdig gjengivelse" og kanskje spesielt mht holografi/rom).

    Kanskje dette kan si noe om hvorfor feks gitar kan gjengis rimelig "flott og troverdig" (selv om det kan avvike mye fra lyden i studio!) mens et flygel derimot kan være svært krevende å få gjengitt realistisk? Ser også at en del "skryter på seg" (tror jeg da.. ..hehe) at klassisk musikk nærmest gjengis med "letthet" over anlegget sitt.... Nå er det svært stor spredning i klassisk, men for mitt vedkommende kan jeg ikke si at jeg ennå har hatt gleden av å høre denne type musikk gjengitt troverdig på noe anlegg - dessverre!

    Hva er så "galt" med feks mitt anlegg? Det består av Dynamic Precision A1b/C1b, Edge G CD (ikke ferdig innspilt!) og Martin Logan elektrostat-hybrider + sub'er... Anlegget kommer ut av det med æren i behold for svært mye rock, pop og jazz, mens kvaliteten virker å være betraktelig lavere for klassisk.... Jeg tror ikke dette er forårsaket av generelt dårligere innspillingskvalitet for klassisk enn annen type musikk, mens det kanskje akkurate er det som er problemet?

    "Ikkje lett detta here!".... hehe :P

    -Brum

    dP C1b og A1b | Adyton Imagic 2.0 | Audio Physic Rhea-2 | Hegel HD2 | Cambridge 752BD | Edge G CD | T+A DAC 8 | Isotek Sigmas

  2. #2
    Hifi-entusiast SvErD's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2002
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    246
    Tagget i
    0 Innlegg

    Akustiske instrumenters frekvensområde & høyttalergjengivelse

    Kanskje noe som dette du er ute etter?

    Edit: ser at bl.a piano mangler her.
    Vedlagte bilder Vedlagte bilder  

  3. #3
    Bransjeaktør
    Ble medlem
    Aug 2005
    Innlegg
    4,721
    Tagget i
    7 Innlegg

    Akustiske instrumenters frekvensområde & høyttalergjengivelse

    Sitat Sitat fra SvErD
    Kanskje noe som dette du er ute etter?

    Edit: ser at bl.a piano mangler her.
    Piano mangler??

    Den var god
    Jeg står bak Juice Hifi og Audiolense

  4. #4
    Hifi-entusiast
    Ble medlem
    Nov 2007
    Innlegg
    400
    Tagget i
    0 Innlegg

    Akustiske instrumenters frekvensområde & høyttalergjengivelse

    Prøv å få lånt deg en skikkelig god forforsterker med rør. CD med ren transistorforsterkning i kombinasjon med elektrostater kan være en kombinasjon som er krevende å få til.

  5. #5
    Bransjeaktør
    Ble medlem
    Aug 2005
    Innlegg
    4,721
    Tagget i
    7 Innlegg

    Akustiske instrumenters frekvensområde & høyttalergjengivelse

    Sitat Sitat fra Brum
    Kanskje dette kan si noe om hvorfor feks gitar kan gjengis rimelig "flott og troverdig" (selv om det kan avvike mye fra lyden i studio!) mens et flygel derimot kan være svært krevende å få gjengitt realistisk?
    Jeg har samme observasjon. Jeg tror det skyldes at gitarer har timber med større dynamisk kontrast enn piano. På piano opplever jeg at det kreves god frekvensbalanse for å få et naturlig forhold mellom anslag og utklinging. Fioliner og andre strykere er heller ikke spesielt følsomme på frekvensresponsen imo.

    Ser også at en del "skryter på seg" (tror jeg da.. ..hehe) at klassisk musikk nærmest gjengis med "letthet" over anlegget sitt.... Nå er det svært stor spredning i klassisk, men for mitt vedkommende kan jeg ikke si at jeg ennå har hatt gleden av å høre denne type musikk gjengitt troverdig på noe anlegg - dessverre!
    Det er vel heller det at klassisk musikk forteller svært mye om hva anlegget er i stand til enn at det alltid fungerer så glimrende tror jeg.

    Hva er så "galt" med feks mitt anlegg? Det består av Dynamic Precision A1b/C1b, Edge G CD (ikke ferdig innspilt!) og Martin Logan elektrostat-hybrider + sub'er... Anlegget kommer ut av det med æren i behold for svært mye rock, pop og jazz, mens kvaliteten virker å være betraktelig lavere for klassisk.... Jeg tror ikke dette er forårsaket av generelt dårligere innspillingskvalitet for klassisk enn annen type musikk, mens det kanskje akkurate er det som er problemet?
    Jeg kan ikke skjønne annet enn at anlegget ditt skal være godt rustet for å takle klassisk musikk. Og IMO så er det mye bra opptakskvalitet innenfor klassisk musikk. Men mange klassiske opptak har "et godt stykke bak i salen" lyd, og kan kanskje oppleves litt lite åpen i forhold til mye nærmikket pop og jazz.

    Er det noe spesielt du savner?
    Jeg står bak Juice Hifi og Audiolense

  6. #6
    Hifi-entusiast SvErD's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2002
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    246
    Tagget i
    0 Innlegg

    Akustiske instrumenters frekvensområde & høyttalergjengivelse

    Sitat Sitat fra Bx
    Sitat Sitat fra SvErD
    Kanskje noe som dette du er ute etter?

    Edit: ser at bl.a piano mangler her.
    Piano mangler??

    Den var god
    ups

  7. #7
    Bollefjes
    Guest

    Akustiske instrumenters frekvensområde & høyttalergjengivelse

    Sitat Sitat fra mls
    Prøv å få lånt deg en skikkelig god forforsterker med rør. CD med ren transistorforsterkning i kombinasjon med elektrostater kan være en kombinasjon som er krevende å få til.
    Sitat Sitat fra mls
    Prøv å få lånt deg en skikkelig god forforsterker med rør. CD med ren transistorforsterkning i kombinasjon med elektrostater kan være en kombinasjon som er krevende å få til.
    Her må jeg bare slutte meg til mls. Jeg har en del erfaring med Martin Logan og min konklusjon er at de trenger rør. Med unntak av noen veldig få transistorforsterkere må jeg legge til. Jeg hadde mine Martin Logan CLS lenge med transistorforsterkere og det låt flott, men det var først den dagen jeg fikk en rørforsterker i hus som alt falt på plass!

  8. #8
    Hifi-entusiast
    Ble medlem
    Nov 2005
    Innlegg
    458
    Tagget i
    0 Innlegg

    Akustiske instrumenters frekvensområde & høyttalergjengivelse

    Pianoet begynner på 2A, 27,6 Hz, og slutter på femstrøken c (c5), 4186 Hz.

    Orgelet er vel den ultimate referansen, ettersom det (i største fall) begynner på godt under 20 Hz, altså under det hørbare området, og vandrer opp i godt over 10 kHz, (og overtonene langt høyere). Å gjengi orgel med naturtro frekvensgjengivelse og like naturtro dynamikk kan man vel strengt tatt bare drite i hjemme i stua... Jeg hører masse på orgelmusikk hjemme, og synes gjengivelsen er god, og anlegget klarer fint å gjengi dynamikken opp til et tilfredstillende punkt til hjemme å være. Men hver gang jeg er i en kirke eller i en konsertsal og hører orgel, så blir jeg overveldet. Billedlig sagt er orgelet "lenger unna" når man hører det gjennom et anlegg.

    Denon DVD-2910, <br />Technics SL-1200 mk2 med Shure M44-7<br />iMac 17&quot; 2,0GHz kjørt gjennom Behringer FCA-202 lydkort<br />Denon PMA-1500AE,<br />B&amp;W DM602 series 3

  9. #9
    Æresmedlem
    Ble medlem
    Mar 2003
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    13,394
    Tagget i
    0 Innlegg

    Akustiske instrumenters frekvensområde & høyttalergjengivelse

    Et pipeorgel med 32 fot lange piper, drevet av 200 Hk diesel luftpumpe i kjelleren, flytter luft som ville hel...te.

    De finnes med 64 fot også i sjeldne tilfeller.
    Masse utstyr - men mest musikk!

  10. #10
    Bransjeaktør Flageborg's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2005
    Innlegg
    2,845
    Tagget i
    6 Innlegg

    Akustiske instrumenters frekvensområde & høyttalergjengivelse

    Sitat Sitat fra -HP-

    Å gjengi orgel med naturtro frekvensgjengivelse og like naturtro dynamikk kan man vel strengt tatt bare drite i hjemme i stua...
    Ikke i min "stue"......

    Felix Hell - Organ Sensation - bekrefter det på en grei måte

    http://www.felix-hell.com/templates/...=cd6_front.jpg
    http://www.kringlyd.no - Hosted by ProIsp

  11. #11
    Æresmedlem Lyngen's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2006
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    12,690
    Tagget i
    0 Innlegg

    Akustiske instrumenters frekvensområde & høyttalergjengivelse

    Sitat Sitat fra Brum
    Hva er så "galt" med feks mitt anlegg? Det består av Dynamic Precision A1b/C1b, Edge G CD (ikke ferdig innspilt!) og Martin Logan elektrostat-hybrider + sub'er... Anlegget kommer ut av det med æren i behold for svært mye rock, pop og jazz, mens kvaliteten virker å være betraktelig lavere for klassisk.... Jeg tror ikke dette er forårsaket av generelt dårligere innspillingskvalitet for klassisk enn annen type musikk, mens det kanskje akkurate er det som er problemet?
    Jeg skulle gjerne hatt ditt anlegg for å lytte på klassisk . Mitt anlegg holder ikke riktig samme nivå men spiller klassisk meget bra. Jeg regner med at Edge og DP er solide greier såpass mye skryt de får. Skjønte ikke dette med rør til ML. Har hørt noen forskjellige transistorforsterkere med ML og de spilte klassisk ypperlig!

    Men spiller du klassiske med god innspilling? Shit in shit out. Jeg har mange innspillinger innen sjangeren som rett og slett låter dårlig, verre enn mange pop/rock album! Men de best innspillte klassiske er blant mine aller beste, langt høyere enn de beste innen pop/rock. Med andre ord, store variasjoner. Sjekk gjerne min oppdaterte "best of" liste i musikkhjørnet.
    Focal Utopia Micro Be - Devialet D200 Headfi: Aune Sx1 - HiFiMan HE400i - UE 900

  12. #12
    Hifi-entusiast
    Ble medlem
    Feb 2006
    Innlegg
    303
    Tagget i
    0 Innlegg

    Akustiske instrumenters frekvensområde & høyttalergjengivelse

    tror nok mange klassiske inspillinger ligger på et meget høyt nivå.
    mener også som trådstarter at dette er vanskelig å gjengi over ett musikk anlegg.
    dette beror mye på om man har hvert mye ute å hørt på klassisk ( og annen ) musikk live.
    nokk en gang, mener det er på akusiske instrumenter man har mulighet til å oppdage
    kvalitetene i ett anlegg. fordi dette er det nermeste man kommer en kjent referanse.
    aner ikke hvor myten om at klassisk musikk er enkel å gjengi kommer i fra.
    da bør man ta et tur å høre på ett marimba-orkester i full utblåsing for eks.
    tror ikke det er noe serlig galt med ditt system, tror rett å slett at du har andre preferanser til
    lydfilosofi en ditt system klarer.
    om det er lov..så holder det nok å bytte høytalere i ditt tilfelle. om holografi og microdynamikk
    er flott, så hjelper ikke det ved store dynamiske kontraster. vel, det er min erfaring med ML.
    swans

  13. #13
    kbwh
    Guest

    Akustiske instrumenters frekvensområde & høyttalergjengivelse

    Piano, altså konsertflygel, er det vanskeligste instrumentet å gjengi for en høyttaler (elektronikkens forvrengning er så godt som neglisjerbar, det er derfor det er så vanskelig å høre forskjell på elektronikk i blindtester).
    En årsak er at pianoets overharmoniske tildels ikke er harmoniske, men sure som fy. Det skal ikke mye høyttalerforvrengning til før dette forrykkes.
    En annen er at det er et perkussivt instrument som har et voldsomt dynamikkområde.
    Dessuten forandrer det klangfarge alt etter pianistens anslag.
    Flygel er også vanskelig å fange riktig for lydteknikeren.

    En plate jeg mener å huske er rimelig vellykket i så måte er Pollinis plate med Boulez, Stravisky, Prokofiev og Webern(?) på DG. Det finnes sikkert andre også, men for å kvalifisere må de være musikalsk interressante også. Mange innspillinger på audofile selskap er ikke det synes jeg.

    c5, 4186 Hz, er grunntonen. Pianoet når høregrensen, altså.

  14. #14
    Hifi Freak soundscape's Avatar
    Ble medlem
    Sep 2005
    Sted
    Akershus syd
    Innlegg
    4,653
    Tagget i
    8 Innlegg

    Akustiske instrumenters frekvensområde & høyttalergjengivelse

    Interessant tråd det her, jeg har lenge brukt piano som referanse. En innspilling som setter anlegget på prøve er den her :



    Jeg synes den holder musikalsk/kunstnerisk også, selv om jeg vet noen har litt problemer med LangLang.

  15. #15
    Hifi-entusiast Vinyldust's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2002
    Innlegg
    148
    Tagget i
    0 Innlegg

    Akustiske instrumenters frekvensområde & høyttalergjengivelse

    Dette er lett å svare på!
    I ett studio legges det vekt på at utstyret skal gjengi fra 50- 15000hz mest mulig korrekt. Det er desidert det viktigste frekvensområdet og da får du med stort sett grunntonene i alle instrumenter. Lavere i bassen blir veldig rom og lytteavstand avhengig og er ikke interresaant på en nær monitor. Dessuten har øret vedlige begrensninger utenfor nevnte frekvensområde. Mellomtonen er dedert viktigst da øret har størst følsomhet der. Tenk bare hvor mye info en tlf gir deg. Om kameraten din ringer kan du t.o.m oppfatte sinstemningen han er i på ett par sekunder. Og det er ikke mere enn vanligvis ca 600 til 1500hz over en tlf.

  16. #16
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Dec 2003
    Innlegg
    1,457
    Tagget i
    0 Innlegg

    Akustiske instrumenters frekvensområde & høyttalergjengivelse

    Sitat Sitat fra SvErD
    Kanskje noe som dette du er ute etter?

    Edit: ser at bl.a piano mangler her.
    "Overtonene" ser ut til å mangle.
    Ein skal ikkje ta heile stigen i eit steg

  17. #17
    Hifi Freak endrea's Avatar
    Ble medlem
    Jun 2003
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1,699
    Tagget i
    0 Innlegg

    Akustiske instrumenters frekvensområde & høyttalergjengivelse

    Hei Brum

    Min erfaring er at kvaliteten på effektforsterkeren har en avgjørende betydning for ett anlegg sin evne til å gjengi komplekse musikkstykker(klassisk musikk er gjerne komplekse musikkstykker). Jeg har hatt flere forskjellig effektforsterkere i mitt oppsett fra flere forskjelige produsenter. Det som er felles for de effektforsterkerene som ikke evner å gjengi komplekse musikkstykker, er at lyden blir "rotete", det blir vanskelig å skille ting fra hverandre i musikken. Jeg opplever dette som at lyden blir stressfull å lytte til. Så har jeg puttet en annen forsterker inn i oppsettet, og problemet var løst.

    mvh
    Sitat Sitat fra Brum
    Hei,
    denne tråden kommer i kjølvannet av andre tråder for tiden vedr hva som viktig(st) for troverdig gjengivelse og hvilken type musikk/instrumenter ulike anlegg er best til å gjengi....

    Håper noen kan forklare hvilke typiske frekvensområder ulike instrumenter opererer ved og gjerne også overtonene (som er viktig for "troverdig gjengivelse" og kanskje spesielt mht holografi/rom).

    Kanskje dette kan si noe om hvorfor feks gitar kan gjengis rimelig "flott og troverdig" (selv om det kan avvike mye fra lyden i studio!) mens et flygel derimot kan være svært krevende å få gjengitt realistisk? Ser også at en del "skryter på seg" (tror jeg da.. ..hehe) at klassisk musikk nærmest gjengis med "letthet" over anlegget sitt.... Nå er det svært stor spredning i klassisk, men for mitt vedkommende kan jeg ikke si at jeg ennå har hatt gleden av å høre denne type musikk gjengitt troverdig på noe anlegg - dessverre!

    Hva er så "galt" med feks mitt anlegg? Det består av Dynamic Precision A1b/C1b, Edge G CD (ikke ferdig innspilt!) og Martin Logan elektrostat-hybrider + sub'er... Anlegget kommer ut av det med æren i behold for svært mye rock, pop og jazz, mens kvaliteten virker å være betraktelig lavere for klassisk.... Jeg tror ikke dette er forårsaket av generelt dårligere innspillingskvalitet for klassisk enn annen type musikk, mens det kanskje akkurate er det som er problemet?

    "Ikkje lett detta here!".... hehe :P

    -Brum

    Avalon Acoustics Compas - APL DSD-M - APL DTR-M - Conrad Johnson ART Monoblocks - Conrad Johnson GAT Pre-amp - Kubala Sosna Emotion Cables - finite pagode Master Reference - Cerabase - Dillenhöfer Sound Systems 1K-NZ-HE

  18. #18
    Bransjeaktør
    Ble medlem
    Aug 2005
    Innlegg
    4,721
    Tagget i
    7 Innlegg

    Akustiske instrumenters frekvensområde & høyttalergjengivelse


    Enig.
    Jeg står bak Juice Hifi og Audiolense

  19. #19
    Hifi-entusiast
    Ble medlem
    Nov 2006
    Innlegg
    316
    Tagget i
    0 Innlegg

    Akustiske instrumenters frekvensområde & høyttalergjengivelse

    Hei igjen, godtfolk,
    flott og nyttig denne frekvens-illustrasjonen... akkurat noe slikt jeg håpet på!!

    Antar at den kun viser grunntone-områdene og ikke overtonene.

    Dersom jeg ikke misforstår illustrasjonen, så angir den at feks et piano leverer lyd i frekvensområdet ca 27 - 4200 Hz. I såfall betyr det at det gjenstår et hørbart frekvensområde fra ca 4200 till 20000 Hz (eller kanskje enda høyere) med overtoner som skaper pianoets karakter/liv/klang utover de rene tonene.

    Dermed er det ikke så rart at man må ha topp kvalitet i alle ledd av kjeden - fra innspilling, høyoppløst elektronikk og høyttalere - for å kunne gjengi en troverdig/realistisk gjengivelse!!

    Samtidig - med stor fare for å tråkke i salaten her !! - kan man jo da også hevde at det er "de falske overtoner" fra rør-utstyrs forvrengning som gir en illusjon av "realistisk lyd"? Billige, lav-oppløst kina-rør-elektronikk kan dermed, irriterende nok for mange, overgå selv svært kostbare transistor-konstruksjoner med sin "forførende lyd".....

    Høyoppløst og "forvrengningsfri" solidstate derimot, lider under at kildematerialet enten mangler overtonene eller at elektronikk og/eller høyttalere ikke klarere å gjengi dem. Jeg tror manglene er størst hos høyttalerne for de fleste av oss, og jeg vurderer sterkt innkjøp av en super-oppløst plasma-diskant......Acapella feks....oi-oi.


    Til slutt, håper noen kan angi hvilke frekvensområder som defineres som:
    sub-bass/bas
    mellom-tone (øvre/nedre) og
    diskant

    Takk.

    -Brum
    dP C1b og A1b | Adyton Imagic 2.0 | Audio Physic Rhea-2 | Hegel HD2 | Cambridge 752BD | Edge G CD | T+A DAC 8 | Isotek Sigmas

  20. #20
    kbwh
    Guest

    Akustiske instrumenters frekvensområde & høyttalergjengivelse

    Nedre bass, øvre mellomtone og sånn:
    Sitat Sitat fra Valentino
    Kom over dette her på nettet. Tar gjerne innspill på om det skal inn i begrepsordlisten (på norsk da), og om noen av dere mener oppdelingen bør være annerledes:

    For convenience, the range of audible frequencies can be divided into five groupings.

    Low bass (20 to 80 Hz) includes the first two octaves. These low frequencies are associated with power and are typified by explosions, thunder, and the lowest notes of the organ, bass, tuba, and other instruments. Too much low bass results in a muddy sound.

    Upper bass (80 to 320 Hz) includes the third and fourth octaves. Rhythm and support instruments such as the drum kit, cello, trombone, and bass use this range to provide a fullness or stable anchor to music. Too much upper bass results in a boomy sound.

    Mid-range (320 to 2,560 Hz) includes the fifth through seventh octaves. Much of the richness of instrumental sounds occur in this range, but if over-emphasised a tinny, fatiguing sound can be the result.

    Upper mid-range (2,560 to 5,120 Hz) is the eighth octave. Our ear is very particular about sound in this range, which contributes much to the intelligibility of speech, the clarity of music, and the definition or "presence" of a sound. Too much upper mid-range is abrasive.

    Treble (5,120 to 20,000 Hz) includes the ninth and tenth octaves. Frequencies in this range contribute to the brilliance or "air" of a sound, but can also emphasise noise.

    Sounds below 20 Hz are infrasonic; sounds above 20 kHz are ultrasonic. It is a matter of debate how much frequencies in these ranges affect hearing.

    Herfra.

    Det er ikke all solidstate som er så forvrengningsfri som man gjerne skulle tro. En bitteliten liten dæsj 11. harmonisk er veldig ille å høre på, og det finnes fremdeles endel SS-effekttrinn som har for mye av slik høyereordens ulik forvrengning for noen entusiasters ører.

Side 1 av 4 123 ... SisteSiste

Skrive Tillatelser

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •  


 

Om Hifisentralen

    Hifisentralen er Norges største webside innen high-end hi-fi og musikk, og vi har vært på nett siden år 2001. Velkommen til en god hi-fi diskusjon eller kjøp og salg av utstyr.
   

Følg oss på sosiale medier:

Facebook Twitter RSS Feed