Evaluere stereoanlegg? Spill AKUSTISK musikk!

K

kbwh

Gjest
Ikke mine ord. J. Gordon Holts ord:

1) Since fidelity in sound reproduction means accuracy of sound reproduction, there can be no fidelity without there first being an original with which we can compare the reproduction.

2) If that original is to serve as a reference for reproduction accuracy, it must be completely free from the kinds of electrical and mechanical artifacts which we know to be inherent in all of the sound-reproducing equipment whose performance we are trying to judge. That is, the original cannot of itself be the result of amplification and transduction.

3) The only musical sounds which meet the requirement of #2 are those produced by acoustical instruments—those whose sounds are purely the result of mechanical vibrations.

4) Therefore, acoustically produced music is the only kind which can be used for the subjective assessment of the fidelity—accuracy—of reproduced sound. Period.
Mine ord I: Evner et anlegg ikke å spille klassisk musikk troverdig er det rævva. 8)
Edit:
Mine ord II: Evaluerer du stereoanlegg uten å bruke klassisk akustisk musikk vet du ikke om det faktisk er rævva. 8) 8)

Kjør debatt?
 
J

Jurassic

Gjest
Evaluere stereoanlegg? Spill klassisk musikk!

Et stereonalegg bør kunne gjengi alle typer musikk uproblematisk.

Etter min erfaring er man avhengig av å ha bra med volum for å få troverdig gjengivelse av klassisk musikk og da vil de minste anleggene falle sammen.
 

tommen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
144
Antall liker
0
Evaluere stereoanlegg? Spill klassisk musikk!

Bifaller!
Klassisk musikk in natura lyder mye "tørrere" enn hva man ofte hører fra et anlegg, og dette er vel et resultat av at lyden farges eller påvirkes av rommet. Det er heller ikke enkelt å gjenskape stillheten i en konsertsal med god akustikk.
 
K

kbwh

Gjest
Evaluere stereoanlegg? Spill klassisk musikk!

Banjo-Kari skrev:
Etter min erfaring er man avhengig av å ha bra med volum for å få troverdig gjengivelse av klassisk musikk og da vil de minste anleggene falle sammen.
Det er ikke mer trøkk i en strykekvartett enn at et lite anlegg kan gjengi en uten å falle sammen.
 
U

utgatt60135

Gjest
Evaluere stereoanlegg? Spill klassisk musikk!

Enig, tommen. Tja, trenger man spesielt høyt volum? Det er vel individuelt om man da ikke er så nøye med troverdigheten at en ønsker samme volum som i en konsertsal også. Trommer og blåseinstrumenter in natura har høyt volum de også og ikke alt av klassisks er store symfoniorkestre. Ikke bare elektronisk musikk i all annen musikk ;). Men enig i at "ekte" instrumenter er best til å evaluere naturtrohet og klang. Men aller mest bruker jeg klassisk til å avsløre romformidling og ikke minst presisjon ( i dybden spesielt). Også ypperlig til å avsløre om det er stille der det skal være stille. Men jeg mener det er viktig å bruke de virkelig gode innspillingene til dette. Jeg trodde en stund at den "stressede" lyden på høyere volum skyldtes rom eller høyttalere, men med de virkelige gode opptakene forsvant dette "problemet" helt.
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.852
Antall liker
4.281
Evaluere stereoanlegg? Spill klassisk musikk!

Enig med Valentino

I tidligere diskusjoner om det samme har det kommet fram synspunkter som forfekter at opera og Wagner er den vanskeligste testen for stereoen. Når det sittere så går resten av seg selv.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.495
Antall liker
2.925
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Evaluere stereoanlegg? Spill klassisk musikk!

Banjo-Kari skrev:
Et stereonalegg bør kunne gjengi alle typer musikk uproblematisk.

Etter min erfaring er man avhengig av å ha bra med volum for å få troverdig gjengivelse av klassisk musikk og da vil de minste anleggene falle sammen.
Et slikt annlegg har ikke jeg hørt enda i hvert fall... :)

Klassisk musikk spenner sikkert fra 5db til kanonene som av og til blir brukt i 1812 Overture.....så hva er realistisk lydninå?
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
Evaluere stereoanlegg? Spill klassisk musikk!

Det handler om hvilke referanser vi har for hvordan instrumenter og vokaler egentlig lyder. Er det elektronisk behandlet så er det også uten direkte kontakt med utgangspunktet, og dermed også potensielt "fremmed" for øret.

Holt skriver akustisk og ikke kun klassisk, såvidt jeg kan se. Jeg ville sagt "musikk du liker, som er akustisk i utgangspunktet og som ikke er blitt bearbeidet utover å bli lagret og gjengitt."

Liker du Jazz, så har du bygd deg opp et referansearkiv i hodet; ditto klassisk.

Ganske interessant at i de blindtestene jeg har lest hvor folk bedømte forskjell mellom ulike varianter/kabler/oppløsningsgrader, osv -- så var det best treff på klassiske korverk med instrumenter. Kanskje fordi disse gir en umåtelig mengde informasjon som belyser forskjellene bedre?

Klassisk har jo også dynamikk så det holder.
Spilte Bruckners 9. i heimen i dag, og stilte inn volum til 105-109db i toppene. Er ikke mange musikkformer som kan oppvise lignende sprang i dynamikk!
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.495
Antall liker
2.925
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Evaluere stereoanlegg? Spill klassisk musikk!

Lyngen skrev:
Jeg trodde en stund at den "stressede" lyden på høyere volum skyldtes rom eller høyttalere, men med de virkelige gode opptakene forsvant dette "problemet" helt.
Dette tror jeg nok gjelder de fleste høytalere og rom med stort lydpådrag. Husk at høytalere oftest er mekaniske enheter med bevegelige deler.
Rommet kan skape problemer i form av bla. stående bølger.

Men har som du, opplevd at noen "gode" (hva er gode opptak?) opptak gjorde at jeg kunne dra på mer enn andre opptak.
 
J

Jurassic

Gjest
Evaluere stereoanlegg? Spill klassisk musikk!

emotikon skrev:
Banjo-Kari skrev:
Et stereonalegg bør kunne gjengi alle typer musikk uproblematisk.

Etter min erfaring er man avhengig av å ha bra med volum for å få troverdig gjengivelse av klassisk musikk og da vil de minste anleggene falle sammen.
Et slikt annlegg har ikke jeg hørt enda i hvert fall... :)

Klassisk musikk spenner sikkert fra 5db til kanonene som av og til blir brukt i 1812 Overture.....så hva er realistisk lydninå?
Spørs vel om det perfekte anlegg finnes.....

Når produsentene konstruerer utstyr og når folk kjøper/bygger utstyr må man inngå kompromisser og dessto færre kompromisser dessto tynnere blir lommeboka.
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
Evaluere stereoanlegg? Spill klassisk musikk!

Men klassisk musikk er så kjedelig!
Shallow som jeg er synes jeg musikk uten vokal fort blir uinteressant.
 
U

utgatt60135

Gjest
Evaluere stereoanlegg? Spill klassisk musikk!

Soundproof skrev:
Ganske interessant at i de blindtestene jeg har lest hvor folk bedømte forskjell mellom ulike varianter/kabler/oppløsningsgrader, osv -- så var det best treff på klassiske korverk med instrumenter. Kanskje fordi disse gir en umåtelig mengde informasjon som belyser forskjellene bedre?
Når jeg utførte blindtest brukte jeg plater med veldig god rominformasjon da det virket å være lettest å skille dem da. Nettopp i rominformasjonen var forskjellene størst syntes jeg. Og med vokal. Prøvde ikke korverk men det var et godt tips ja.
 
R

Roysen

Gjest
Evaluere stereoanlegg? Spill klassisk musikk!

Man bør vel benytte den typen musikk man vanligvis spiller selv når man skal evaluere et stereoanlegg. Dersom man benytter klassisk musikk under evalueringen men aldri lytter til klassisk ellers, vet man vel egentlig ikke helt hvordan det man hører skal spille og man vet vel ikke om man oppnår det man er ute etter?

Mvh
Roysen
 
K

kbwh

Gjest
Evaluere stereoanlegg? Spill klassisk musikk!

Jeg var på ball i går og hørte Lillebror Vassåsen spille diverse trekkspill. Skulle gjerne hatt rigget et stereopar der, gitt. Kalibreringsverktøy av beste sort et slikt opptak.

Soundproofs utbrodering "musikk du liker, som er akustisk i utgangspunktet og som ikke er blitt bearbeidet utover å bli lagret og gjengitt." er god.
 
K

kbwh

Gjest
Evaluere stereoanlegg? Spill klassisk musikk!

wotg skrev:
Men klassisk musikk er så kjedelig!
Shallow som jeg er synes jeg musikk uten vokal fort blir uinteressant.
Finnes nok av kunstmusikk med sang å spille.
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
Evaluere stereoanlegg? Spill klassisk musikk!

Klassisk kjedelig? Hmmm -- mye ulikt innen klassisk. Prøv å få fatt i Gideon Kremers Kremerland med Kremerata Baltica -- høyttalermat de luxe!

Merk at Holt skriver akustisk musikk. Det kan være mye mer enn kun klassisk -- selv om jeg tror man bør ha kjennskap til instrumentenes klang live (og vokalprestasjoner) for best å kunne bedømme gjengivelsen?

Jeg liker f.eks. å bruke Blessed Feet fra Being There av Tord Gustavsen Trio, åpningen, pga Vespestads ekstremt markerte og detaljrike tromming, og det sinnsyke perspektivet og dybden i opptaket - akustisk så det holder, og gir meg en grei referanse om hvordan anlegget spiller når jeg flytter på høyttalere, osv.
 
U

utgatt60135

Gjest
Evaluere stereoanlegg? Spill klassisk musikk!

wotg skrev:
Men klassisk musikk er så kjedelig!
Shallow som jeg er synes jeg musikk uten vokal fort blir uinteressant.
Klassisk krever endel tilvenning tror jeg. Man må la seg rive med følelsesmessig ellers blir det kjedelig om man ikke klarer det. Jeg syntes det samme men nærmest presset meg til å prøve en stund (lenge siden). Nå er det ingen musikk som klarer å bevege meg like mye som klassisk på sitt beste. Viktig å finne riktig "sjanger" innen klassisk.

Ellers er det best å evaluere anlegg på den musikken som betyr mest. Ellers vil jeg legge til at jeg har ofte blitt overrasket over hvor ulikt anlegg kan bli vurdert fra plate til plate. Jeg trenger kort tid på hver plate men må helst spille mange forskjellige.
 
K

kbwh

Gjest
Evaluere stereoanlegg? Spill klassisk musikk!

Roysen skrev:
Man bør vel benytte den typen musikk man vanligvis spiller selv når man skal evaluere et stereoanlegg. Dersom man benytter klassisk musikk under evalueringen men aldri lytter til klassisk ellers, vet man vel egentlig ikke helt hvordan det man hører skal spille og man vet vel ikke om du oppnår det man er ute etter?

Mvh
Roysen
Forsåvidt enig: Man vet ikke hvordan virkeligheten høres ut. Da blir det vanskelig å sette sammen et godt anlegg.
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
Evaluere stereoanlegg? Spill klassisk musikk!

Holts poeng er vel at med akustisk musikk har man en kjent utgangsreferanse, mens med musikk som er rattet og tweaket elektronisk og i pulten har man ingen slike referanser. Han søker nok en kalibreringsstandard i forhold til et ideal-anlegg, satt i forhold til det han evaluerer.

Noe helt annet om man bare er ute etter best mulig lyd i egne ører, uten tanke til hvordan det lød i utgangspunktet. Er jo en del musikere som får sjokk når de hører musikken sin på andres anlegg med "personlige" prefaranser i innstillingen.
 
R

Roysen

Gjest
Evaluere stereoanlegg? Spill klassisk musikk!

Valentino skrev:
Roysen skrev:
Man bør vel benytte den typen musikk man vanligvis spiller selv når man skal evaluere et stereoanlegg. Dersom man benytter klassisk musikk under evalueringen men aldri lytter til klassisk ellers, vet man vel egentlig ikke helt hvordan det man hører skal spille og man vet vel ikke om du oppnår det man er ute etter?

Mvh
Roysen
Forsåvidt enig: Man vet ikke hvordan virkeligheten høres ut. Da blir det vanskelig å sette sammen et godt anlegg.
Eller ser jeg helt enig i at klassisk musikk er meget godt egnet. Ingen annen type musikk innehar den dynamiske rekkevidden, det antall instrumenter som skal plasseres korrekt i stereoperspektiv eller det frekvensområdet som klassisk musikk har.

Mvh
Roysen
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
Evaluere stereoanlegg? Spill klassisk musikk!

Joda det er sikkert en tilvenningssak, men jeg er prinsippielt imot at man skal lære seg å like noe.
Jeg liker ikke øl eller lutefisk og kan ikke skjønne hvorfor jeg skal lide meg gjennom store mengder av noen av tingene for å lære å sette pris på de kvaliteter når jeg istedenfor kan spise og drikke noe jeg faktisk liker.
Det er vel litt slik med musikk også, jeg gir selvfølgelig ting en tjangs først, men hvis jeg ikke føler at den type musikk gir meg noe, så gidder jeg ikke å bruke tid og penger på det. Jeg har en klassisk cd, det er carmina Burana av Carl Orff, den er ganske stilig.
Jeg tror jeg fikk nok av klassisk musikk når jeg var liten. På steinerskolen skulle alle lære å spille chello og fiolin, mens jeg var mere keen på trommer...
Rytmen er liksom litt fraværende i klassisk musikk, kanskje det er det jeg savner?
Jeg er ikke helt en lost cause da. På steinerskolen (here we go again...) så var jo ikke piano fint nok, nei det måtte være harpsikord, noe jeg selvfølgelig hatet :)
men nå når jeg hører Tori Amos klimpre ivei så synes jeg det er vakkert :)
 
U

utgatt60135

Gjest
Evaluere stereoanlegg? Spill klassisk musikk!

:)

Ja man blir påvirker av slike assosiasjoner. Jeg hadde det ikke slik med klassisk men country er ille. Men når O´connor legger inn country toner er det flott :). Men skal jo ikke presse på for mye men noen ganger kan resultatet bli økt mangfold og musikkglede. Selv har jeg nylig vendt meg til jazz. For inntil et år siden spilte jeg aldri jazz, men nå spiller jeg masse og det har vært en sann glede. Jeg trodde alltid at jeg ville like jazz når jeg ble 50 men det gikk adskillig fortere både i form av alder og tid til tilvenning. Likte overhodet ikke type gladjazz og storband men nå kan jeg digge fantastiske Connick jr. Da er det gøy med musikk/HiFi interesse!
 

up

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2002
Innlegg
520
Antall liker
5
Evaluere stereoanlegg? Spill klassisk musikk!

Klart at jo flere musikanter vi hører på en gang, jo vanskeligere er det for et musikkanlegg å gjenngi dette riktig. Her er vel nøkkelordene oppløsning og dynamikk. Men, man trenger da ikke å sitte lide seg gjennom en musikkform som en ikke liker, verken hjemme eller på konsert for å finne referanser. Jeg kjenner faktisk hifi entusiaster som gjør dette. Platesamlingen røper iallefall ofte musikkinteressen, og så lenge den betsår av noen få klassiske plater blant mange hundre andre, virker det unektelig litt rart på meg. Det finnes faktisk dynamikk og detaljer i kormusikk og storbandjazz også, selv om oppsettingene ofte er mindre. Etter min mening vil mindre oppsettinger gi flere detaljer å lytte til i selve instrumentene og således letter avsløre forskjeller og feil i musikkanlegget.

up
 
N

nb

Gjest
Evaluere stereoanlegg? Spill klassisk musikk!

Valentino skrev:
Forsåvidt enig: Man vet ikke hvordan virkeligheten høres ut. Da blir det vanskelig å sette sammen et godt anlegg.
I følge mine kilder i studiobransjen er det veldig stor forskjell på hvordan noe høres ut i studio og hva som ender opp på en plate, den vanlige floskelen "kunne høre hva som foregikk i studio" er følgelig stort sett aldri særlig meningsbærende.

En fordel med klassisk musikk er at opptakene er lite tuklet med, dynamikk og slikt pleier å være på plass i rikelig monn om musikken skal ha det.
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
Evaluere stereoanlegg? Spill klassisk musikk!

up skrev:
Klart at jo flere musikanter vi hører på en gang, jo vanskeligere er det for et musikkanlegg å gjenngi dette riktig. Her er vel nøkkelordene oppløsning og dynamikk. Men, man trenger da ikke å sitte lide seg gjennom en musikkform som en ikke liker, verken hjemme eller på konsert for å finne referanser. Jeg kjenner faktisk hifi entusiaster som gjør dette. Platesamlingen røper iallefall ofte musikkinteressen, og så lenge den betsår av noen få klassiske plater blant mange hundre andre, virker det unektelig litt rart på meg. Det finnes faktisk dynamikk og detaljer i kormusikk og storbandjazz også, selv om oppsettingene ofte er mindre. Etter min mening vil mindre oppsettinger gi flere detaljer å lytte til i selve instrumentene og således letter avsløre forskjeller og feil i musikkanlegget.

up
Denne tråden sliter med at Holt helt tydelig skriver akustisk musikk, og at man tar dette for å være klassisk ... Akustisk kan være så mangt - jeg har flere spor med Led Zeppelin som er akustiske (selv om de opptaksmessig er rånedårlige).
 
K

kbwh

Gjest
Jeg har redigert trådtittel og åpningsinnlegg, så får vi se om det hjelper.
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.988
Antall liker
229
Torget vurderinger
4
Et anlegg skal gjengi din favorittmusikk på best mulig måte for deg. Det hjelper ikke om du eller andre synes det er fantastisk på klassisk når det er Turboneger som pleier å stå i spilleren.
Å gjengi alt av sjangere like problemfritt er jo ikke bare bare, det vet vi alle. Men, det skal gjengi det aller meste overbevisende, såpass kan man vel kreve?
Valentino, du burde forøvrig få deg Naim, så slutter du å tenke på slike ting som innspillingskvalitet og annet. OG det gjengir klassisk helt glitrende! ;)
 
K

kbwh

Gjest
Jammen jeg gir jo beng om musiseringen er god, MaHa!

Robert Johnson, Buschkvartetten, Stones anno 1971, Ellington anno Cotton Club. Jeg har tidligere skrevet at Carlos Kleiber godt kunne spilt inn på voksrull for meg.

:)
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.988
Antall liker
229
Torget vurderinger
4
Kloke ord.
Kom ut av Naim-skapet, Valentino! Jeg vet du vil ;D

Valentino skrev:
Jammen jeg gir jo beng om musiseringen er god, MaHa!

Robert Johnson, Buschkvartetten, Stones anno 1971, Ellington anno Cotton Club. Jeg har tidligere skrevet at Carlos Kleiber godt kunne spilt inn på voksrull for meg.

:)
 

audiomur

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.01.2005
Innlegg
422
Antall liker
6
På hifimessen i Horten var det mange dyre anlegg som fungerte greit med typisk messemusikk, men var helt udugelige så fort min favorittmusikk ble satt på. Ca 0,01 % av platesamlingen min består av akustisk musikk. Jeg er på høyttalerjakt og tar med meg Rammstein og RATM i år også.
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.599
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
Akustisk musikk som er forholdsvis uprodusert og uprosessert gir også for meg mye informasjon om et anleggs kvaliteter.

Men det som oftest låter bra uansett anlegg er små akustiske ensembler, gjerne jazz, viser etc. Det låter gjerne forskjellig fra anlegg til anlegg, men blir aldri direkte "feil". En vinner på messer.;)

Men til syvende og sist er det hvordan et anlegg håndterer elektriske gitarer og trommesett som er det avgjørende hos meg. Her er det mange anlegg som faller gjennom. Dårlig dynamikk når Jimmy Page slår an litt hardere på strengene, Bonhams trommer krympet til jazz-størrelser... Dette er helt vanlig på mange anlegg jeg har hørt. Slitsom cymballyd og vrenggitar er heller ikke uvanlig. Og dette behøver ikke alltid å skyldes opptaket (som mange skylder på...)
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.175
Antall liker
34.579
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Et godt anlegg er det som gir meg riktg lyd til den rette tid, ro - når jeg trenger stillhet (i lyd). Og engasjerende når jeg vil bli engasjert!
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
10.940
Antall liker
32.927
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
17
Bruker selv nesten utelukkende akustisk jazz og klassisk som referanse når jeg tweaker anlegget eller tester ut nye komponenter.
Men det avhenger som noen bemerker her av hva slags musikk man lytter til. Min eldste datter hadde et OK anlegg med JmLab høyttalere og en Denon forsterker til rundt 12k, den heter 2000 ett eller annet.

Hun spiller (spilte på daværende tidspunkt) mye norsk black-metal. Hørtes ut som alt fra dårlige kjelleropptak til gudene vet hva. Der ble anlegget for nøytralt, så da jeg koblet inn en 70 talls Sony forsterker erhvervet for et par hundrelapper ble lyden MYE bedre. Låt nesten bedre enn mitt anlegg til + 400k !

Tilfellet jeg nevner er kanskje litt ekstremt, da musikken jeg nevner er ganske ekstrem i både lyd og uttrykk, så i de fleste tilfeller låter det meste bra hvis anlegget takler klassisk på en overbevisende måte - men ingen regel uten unntak.
 

calpin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2008
Innlegg
113
Antall liker
0
Jeg har vært med å spilt 1812 overturen med ekstra besetning og kanonslag,
jeg har vært på konserter verden over i mange saler og katedraler.

Jeg har hørt Bremnes, Vamp, Eidsvåg og alt fra kristelig kulturmelksted
meget bra på selv rimeligere anlegg.

Tilgode har jeg fremdeles å høre et annlegg gjengi orkester og annet akkustisk på
en tilfredsstillende måte.

Det mindre komplekse og da med liten bemanning kan fungere, men selv annlegg i
millionklassen faller igjennom.

Men. Det er vel derfor en fremdeles holder på med dette da. :)

Det nevnes EQ og andre 'hjelpemidler'. Det som er klart for meg er at en DSP er helt nødvendig
for å ta steget videre. Min erfaring er dog at det ike enda finnes en god løsning.
 

tommen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
144
Antall liker
0
Det finnes heller ikke filmlerret,tv-bilder,malerier eller fotografier som greier å gjengi
et visuellt inntrykk slik det egentlig er. Man bør oppleve akustisk/klassisk musikk "live"
for å høre hvordan det egentlig skal låte!
 

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Innlegg
2.024
Antall liker
94
En utfordring med klassisk/akkustisk musikk er at du må ha present i bevisstheten referanser fra virkeligheten. Popmusikk er jo produsert med tanke på å leve sitt liv gjennom et eller annet avspillingsmedium.

Symfoniorkesetere og korsopraner eller orgel i fortepartier kan skjære i øra! I en konsertsituasjon er jeg mer tilbøyelig til å tilgi slikt både fordi man da slipper elektroniske/mekaniske forvrengningskomponenter og fordi tilstedeværelsen der det skjer gjør at man i større grad sanser med hele kroppen enn hjemme i godstolen.

Jeg har en tendens til å tiltrekkes av anlegg som sukrer pillen ved avspilling av slik musikk, jeg vet jeg ikke burde.
De hårdt plagede komponister har jo skrevet disse utbrudd inn med en hensikt.

Men i forhold til å bedømme klangballansen i et anlegg vil jeg mene kor og piano er en forutsetning. Dette er nådeløst materiale.

Ellers er jeg veldig enig med Calpin om at DSP-løsninger antagelig blir trappen opp de siste fem-seks skrittene vi har igjen å gå før vi kommer dit at blindtesten reproduksjon/symfoniorkester eller reproduksjon/kirkeorgel vil bli en meningsfull øvelse.

Mvh
Sniff
 

swans

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2006
Innlegg
303
Antall liker
2
helt klart, dette har jeg vert inne på i endel innlegg.
akustiske instrumenter er den eneste referansen. ikke det at det ikke er forskjeller på annen musikk, men der kan vi ikke ane utgangspungtet.
å til de som syntes klassisik er kjedelig....tar en sjanse. aner dere hvor mye klassisk som blir brukt i såkalt moderne musikk !!!!. det tror jeg ikke. da hadde dere ikke uttalt dere slik.
uvitenhet er r.... ikke det nei :p
 
U

utgatt60135

Gjest
Evaluere stereoanlegg? Spill klassisk musikk!

nb skrev:
Valentino skrev:
Forsåvidt enig: Man vet ikke hvordan virkeligheten høres ut. Da blir det vanskelig å sette sammen et godt anlegg.
I følge mine kilder i studiobransjen er det veldig stor forskjell på hvordan noe høres ut i studio og hva som ender opp på en plate, den vanlige floskelen "kunne høre hva som foregikk i studio" er følgelig stort sett aldri særlig meningsbærende.

En fordel med klassisk musikk er at opptakene er lite tuklet med, dynamikk og slikt pleier å være på plass i rikelig monn om musikken skal ha det.
Her må vi huske glassvinduet! Det vi må si er "kunne høre hva som virkelig foregikk ved misepulten". På andre siden kan det være mye forskjellig tror jeg. Fra enkeltrom med monomik hvor musikeren hører resten av bandet i hodetelefoner til et eget rom med mange mikrofoner plassert tett inntil og litt lengre fra. En stereomik med ekte romakustikk hører vel til sjeldenhetene? Selv med opptak av symfoniorkester? Jeg har sett endel opptaksforhold via min jobb men er ingen ekspert på dette.

Men kanskje mange lydteknikkere/produsenter ville blitt overrasket hvis de hadde hørt plata med et high-end anlegg? Jøss... det hørte vi ikke...
 

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Innlegg
2.024
Antall liker
94
Tror lyngen er inne på noe her.

Et symfoniorkester må som regel fanges opp med noe som ligner en skog av mikrofoner. Også her skjer mye i miksen, akkuratt som i popmusikken. Men ved opptak av orkester finnes det en virkelighet som skal reproduseres, og opptaksrommet/stedlig ambience mikses også inn (Ikke sant. Er ikke akkuratt noen tonmeister selv, selv om jeg drømte om det en gang. Må være en av de kuleste jobbene i universet!).

Opptak av klassisk musikk er i stor grad håndtverk. Mikrofinplasseringer blir vel foretatt mer etter teoretisk kunnskap enn finlytting frem og tilbake. Tenk på hvor bra mange vintageopptak er når det gjelder beskrivelse av rom og homogenitet i klang! De råddde hverken over de redigerings- eller monitorverktøy dagens teknikere har. Dette tror jeg langt på vei kan forklares med et solid teoretisk fundament og erfaring.

Mvh
Sniff
 
U

utgatt60135

Gjest
Tror det som oftes settes opp to hovedmiker med kanskje en eller to meter fra hverandre fremme ved orkestret, ganske høyt oppe. Men så tror jeg det brukes mange hjelpemiker også. Hadde vært morsomt å visst mere om dette. Hmm kanskje jeg kan sende en mail til noen? Hvem kan det være mon tro. Kjenner mange lydteknikere men det er innen TV.
 
Topp Bunn