Ekte og falsk Hi-fi magi; ønsker vi å bli forført?

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
886
Noe av det mest fascinerende med hifi synes jeg er å kunne gjøre en oppgradering og oppleve hvilken forandring det medfører. Å legge på en plate man er kjent med og oppleve at lyden har forandret seg, men at forandringen ikke var noe man kunne forestille seg på forhånd. Av og til har jeg faktisk opplevd å bli skuffet fordi det magiske i lydbildet man har vent seg til å høre og har innbilt seg var "virkelig hifi", løser seg opp og blir til f.eks. den helt naturlige klangen av et instrument.

Av og til i etterkant av en slik opplevelse har jeg tenkt om jeg egentlig ønsket å bli forført av klangen eller lyden jeg ikke helt forstod hva var, men som fremstod som noe litt mystisk eller magisk. Egentlig var det forvrengning jeg hørte, men kan forvrengning være forførende?

For å ta en parallell; de fleste religioner er grunnlagt med utgangspunkt i myten om en frelserfigur, og rent historisk kan man si at dette er mennesker som virkelig har levd. Men er det det virkelige bildet av disse personene vi blir presentert for, eller er det vrengebildet? Ønsker vi egentlig å vite hvordan Jesus levde, eller ønsker vi å forføres av det vrengebildet kirken har laget for oss?

Når man tar bort det forvrengte og det naturlige åpenbarer seg kan sannheten faktisk virke ubehagelig. Å søke etter bedre lyd blir som å prøve å oppnå noe man ikke helt vet hva vil innebære, men referansen er noe man allerede kjenner.

Det ligger en skuffelse i å erkjenne at forvrengningen ikke var reéll, bare en illiusjon, Men under illusjonen befinner det seg en sannhet, klangen av et ekte instrument. Den ekte hifi magien er det øyeblikket man gjenkjenner og ønsker velkommen lidenskapen og ektheten i et instrument eller en stemme.

På samme måte som det øyeblikket man gjenkjenner og og ønsker velkommen et annet menneske som kanskje har fremstått som mystisk og fremmed for ens følelser.

Jeg vet ikke om andre har tanker om hvordan man skiller mellom ekte og falsk magi innen hifi verdenen?
 
K

kbwh

Gjest
Under musikk var det en tråd som omhandlet denne gratissampleren fra 2L, og spesielt en fiolininnsats på et av sporene. Det var en interressant diskusjon som tangerer det du skriver om før du drar parallellen til vår mann J.
 

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Innlegg
1.054
Antall liker
15
Mye forvregning,om man nå vil kalle det det er rett og slett nydelig!
Vet ikke helt hvordan dette skal beskrives,men helt riktig lyd fra et unisont ærklært high end anlegg kan tidvis være noe anmasende,og det kan gjerne skyldes innspillningsteknikere som ikke er helt støe på pæra..Ikke vet jeg..
Mange rørforsterkere og noe vintage hi fi har denne vakre forvregningen som gjør at ørene aldri blir trette,og personlig er det denne litt varme lyden jeg foretrekker.
Jeg foretrekker varm og samtidig noe mørk lyd,en kombinasjon som er krevende å finne,og som helt sikkert ikke er "korrekt".Samtidig skal det ikke mangle detaljer og oppløsning.Sistnevnte finner jeg meg ofte avhengig av å finne ut "på bygda",for varm lyd har en tendens til å dekke detaljer i musikken noen ganger.
Får jeg til sånn lyd til den musikken jeg spiller,så er jeg forført.Ekte eller falsk,I don`t give a damn!
Alle får finne sitt idal,så man har noe å diskutere om ikke annet ;)
Mvh Rune :)
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.058
Antall liker
7.901
Torget vurderinger
12
Hvis illusjonen er total så kan den være så uekte som bare f. Min opplevelse av musikken betyr alt.
 

swans

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2006
Innlegg
303
Antall liker
2
enig her, tror alle ( med denne interesse da ! )ønsker å ha den beste mulige lydgengivelse. svært moro når det klaffer, og blir bedere. men.....

her kommer det an på hva du bevist eller ubevist er ute etter.
jeg mener at de aller fleste av oss slett ikke higer etter ett korekt lydbilde. sett ut fra musikk spilt akustisk i virkeligheten.
mange ønsker ikke å prøve å etterligne den totale dynamikk som er mulig. fordi det slett ikke er behagelig å få seg en "på tygga" av en pauke. dette må jo roes ned.
andre vil ikke ha de stikkende overtoner som til tider hører til naturlig på mange instrumenter. da er det bedere å finne en høytaler som roer dette ned.
noen ønsker et system med skyhøy partyfaktor med overdrevent driv og rytme. ford alt annet lyder flatt og kjedelig. andre går ikke så langt, men nøyer seg med en noe mere overdreven bass. tror det er mange her.
enkelte skal spille usansynelig høyt. og da teller ikke micro dynamikk noe serlig.
atter andre skal spille så lavt, så de må strekke seg etter alle detaljer slik at de sitter så langt fremme på stolen at de nesten faller av.
osv osv.

dette mener jeg er klart den største årsaken til mangfodet i utsyr og musikk.
tror også dette er serdeles sunt.
enkelte er nok sikkert mitt i hele suppa, og ønkes såkalt korrekt gjengivelse.( noe alle helst vil påberope seg)
det er nok disse som sliter mest i sin søken, da det faktisk er referanser. det er enda helt umulig å komme hit, derfor er oppgraderingsspøkelse her hele tiden. salig er de som bare higer etter en større opplevelse i sin spesielle lydretning, for her er det disse som setter referansen.
oj...mulig jeg sporet litt av her, men innlegget ditt ansporet meg til noen ord. tror likevel ikke dette er helt i tåka.

mvh
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.335
Antall liker
35.032
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Valentino skrev:
Under musikk var det en tråd som omhandlet denne gratissampleren fra 2L, og spesielt en fiolininnsats på et av sporene. Det var en interressant diskusjon som tangerer det du skriver om før du drar parallellen til vår mann J.
Hvis det er meg du sikter til så holder jeg fast på mine observasjoner!
 
U

utgatt60135

Gjest
Godt innlegg Swans! Ulike preferanser er viktig å ha i tankene på et forum. Er ikke riktig flink nok til det selv. Jeg har bemerket at det jeg oppfatter som nøytralt ikke nødvendigvis stemmer for andre.
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.040
Antall liker
33.611
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Ekte magi for meg når man gjengir et klaver med full klang/kropp/tyngde, og man fornemmer størrelsen på rommet det står i.
Mao ønsker jeg ikke å tillegge "falsk" magi som fungerer på noen innspiller,men blir helt feil på andre.

Anlegget mitt lager ikke gull av gråstein, men det spiller mer enn bra på det meste, og i mange tilfeller - helt magisk :D

Selfølgelig blir jeg forført av illusjoner, men jeg ønsker dem mest mulig virkelighetsnære.
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.975
Antall liker
6.131
Torget vurderinger
32
Reprodusert musikk via et stereoanlegg er jo uansett en illusjon av virkeligheten, enten den oppstod i et studio eller i et konsertlokale.

Poenget må jo være å gjøre illusjonen så god som mulig. For noen vil den optimale illusjonen først og fremst dreie seg om å gjenskape dynamikk, for andre kan det være homogen frekvensgang fra topp til bunn, eller en realistisk gjengivelse av de nederste oktavene i musikken, mens andre igjen vil ha det så detaljert som mulig for å kunne følge hvert instrument slik man kan på en konsert.

Det er ens subjektive persepsjon av musikken som da vil være avgjørende for hvordan man bygger opp et anlegg som gir deg den beste illusjonen for deg. De fleste av oss må uansett gjøre kompromisser, enten på bakgrunn av økonomi, plass eller et ønske om godt vær på hjemmebane.

Dermed må man prioritere hva som er viktigst, og det er bare deg selv som kan avgjøre om prioriteringen er riktig eller ikke for deg selv.

Roy
 
O

OldBoy

Gjest
R.E.S. skrev:
Reprodusert musikk via et stereoanlegg er jo uansett en illusjon av virkeligheten, enten den oppstod i et studio eller i et konsertlokale.

Poenget må jo være å gjøre illusjonen så god som mulig. For noen vil den optimale illusjonen først og fremst dreie seg om å gjenskape dynamikk, for andre kan det være homogen frekvensgang fra topp til bunn, eller en realistisk gjengivelse av de nederste oktavene i musikken, mens andre igjen vil ha det så detaljert som mulig for å kunne følge hvert instrument slik man kan på en konsert.

Det er ens subjektive persepsjon av musikken som da vil være avgjørende for hvordan man bygger opp et anlegg som gir deg den beste illusjonen for deg. De fleste av oss må uansett gjøre kompromisser, enten på bakgrunn av økonomi, plass eller et ønske om godt vær på hjemmebane.

Dermed må man prioritere hva som er viktigst, og det er bare deg selv som kan avgjøre om prioriteringen er riktig eller ikke for deg selv.

Roy
Veldig enig med deg her.

Basert på egne erfaringer, tror jeg at det skal godt gjøres å komponere et anlegg som kan gjenskape alle former for hi-fi-illusjoner med den samme magien. Jeg har snart en liten håndfull stereoanlegg i huset, og de gjenskaper illusjonene av virkeligheten på veldig forskjellige måter. Anlegget i finstua har sin styrke på kammermusikk og akustisk jazz, hvor man nærmest kan fornemme at musikerne har flyttet inn i stua, mens anlegget i TV-stua, med sin sub og sin litt råere klang, har evnen til å gjenskape illusjonen av at man sitter i Oslo Spektrum og ser på rockekonsert. Skal jeg spille lavt, og likevel føle en slags nærhet til musikken, er anlegget på PC-rommet best egnet. Der sitter jeg ganske tett inntil høyttalerne, og sitter nesten sammen med musikerne, selv om jeg spiller lavt.
 
K

knutinh

Gjest
swans skrev:
her kommer det an på hva du bevist eller ubevist er ute etter.
jeg mener at de aller fleste av oss slett ikke higer etter ett korekt lydbilde. sett ut fra musikk spilt akustisk i virkeligheten.
mange ønsker ikke å prøve å etterligne den totale dynamikk som er mulig. fordi det slett ikke er behagelig å få seg en "på tygga" av en pauke. dette må jo roes ned.
Jeg synes ikke det normalt er ubehagelig i et konsertlokale. Noen ganger liker jeg lyden, andre ikke. Jeg kan godt tenke meg innspillinger og hifi-system som kommer nærmere på den følelsen. Avogtil kan "mindre enn perfekt" være bedre enn "feilfri polert".

Jeg ønsker meg rett nok ikke lyden fra Muse-konserten på Oslo spectrum i høst, hjemme på stua. Det blir plagsomt å sitte med ørepropper i lengden. Men anlegget må gjerne ha kapasitet til det.

-k
 

swans

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2006
Innlegg
303
Antall liker
2
knutinh skrev:
swans skrev:
her kommer det an på hva du bevist eller ubevist er ute etter.
jeg mener at de aller fleste av oss slett ikke higer etter ett korekt lydbilde. sett ut fra musikk spilt akustisk i virkeligheten.
mange ønsker ikke å prøve å etterligne den totale dynamikk som er mulig. fordi det slett ikke er behagelig å få seg en "på tygga" av en pauke. dette må jo roes ned.
Jeg synes ikke det normalt er ubehagelig i et konsertlokale. Noen ganger liker jeg lyden, andre ikke. Jeg kan godt tenke meg innspillinger og hifi-system som kommer nærmere på den følelsen. Avogtil kan "mindre enn perfekt" være bedre enn "feilfri polert".

Jeg ønsker meg rett nok ikke lyden fra Muse-konserten på Oslo spectrum i høst, hjemme på stua. Det blir plagsomt å sitte med ørepropper i lengden. Men anlegget må gjerne ha kapasitet til det.

-k
legg merke til at jeg mener akustiske instrumenter her, som til slutt er de eneste referanser, alle andre kan manipuleres i større eller mindere grad med elektronikk.
og selfølgelig er jeg enig med deg om at det er konsertlokalet som skal gjengis mest mulig slik. men nå mente jeg at det slett ikke er alle som er enige med oss to her, og dermed vil ha det anderledes til sine egene referanser.
og jeg har møtt maaange av dem. det finnes faktisk enda en klan men mennesker ( les i Østen og Japan ) som ønsker den nedtonede diskanten som er av gode gamle memmebølgeradio !!!!! helt sant. og en annen klan som ikke ikke vil ha det rotete lydbilde fra stereo, og ønsker mono. merkelig vil nok de fleste si, men hvem er vi til å kritisere.
dette inlegget var kun ment som ett appropos til lud interessen.
personlig ligger nok min oppfatning ganske nær det du skriver.

mvh
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Det er ikke så viktig at musikken blir korrekt gjengitt så lenge den blir troverdig gjengitt. Er det så overbevisende at man lar seg overbevise om at slik hørtes det nok ut i studio også så holder det for meg.

Det er morro å se på David Copperfield også, men det blir ikke bedre av at man går hans teknikker i sømmene og bruker tid og energi på å finne ut av hvordan han fikk dette til. Lar man seg forføre er det alt som tengs, men når man har hørt på litt forskjellig oppi gjennom så faller man ikke så lett for smisk og smiger heller. Man gjenkjenner falske premisser og lovnader i fremføringen og lurendreiere havner fort tilbake på bruktbøresen.
 
K

knutinh

Gjest
swans skrev:
legg merke til at jeg mener akustiske instrumenter her, som til slutt er de eneste referanser, alle andre kan manipuleres i større eller mindere grad med elektronikk.
og selfølgelig er jeg enig med deg om at det er konsertlokalet som skal gjengis mest mulig slik. men nå mente jeg at det slett ikke er alle som er enige med oss to her, og dermed vil ha det anderledes til sine egene referanser.
og jeg har møtt maaange av dem. det finnes faktisk enda en klan men mennesker ( les i Østen og Japan ) som ønsker den nedtonede diskanten som er av gode gamle memmebølgeradio !!!!! helt sant. og en annen klan som ikke ikke vil ha det rotete lydbilde fra stereo, og ønsker mono. merkelig vil nok de fleste si, men hvem er vi til å kritisere.
dette inlegget var kun ment som ett appropos til lud interessen.
personlig ligger nok min oppfatning ganske nær det du skriver.

mvh
Et anlegg som er transparent kan også gjengi "dårlig lyd", hvis det er det som ligger på plata. Dersom lytteren ønsker et diskantkutt på 10dB fra 12kHz og opp så er dette veldig billig å utføre vha EQ.

Det som er interessant er dersom asiatiske musikk-anlegg har en egen sound (noe jeg ofte mener å merke), og disse lytter på primært asiatisk musikk - som selvsagt blir skrudd for å låte best mulig for kundene ved at studioene gjennomfører mye av lyttingen til typisk asiatisk hifi.

Da risikerer vi en "lukket feedback" hvor musikk og musikk-utstyr bare fungerer i en verdensdel/kultur-krets, og ikke om hverandre.

-k
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Et annet eksempel på dette paradokset er Kongshaug på Rainbow studio sin miksing av stortromme.
Som regel så mikses denne veldig tørr som sikkert er korrekt mhp. naturtro gjengivelse, men forsvinner litt av moro-faktoren når litt av det pløsete slam'et mangler ?
Jeg er faktisk mer opptatt av et klangideale jeg er komfortabel med, enn at det er pinlig korrekt gjengitt. Da handler det om matching.

Jeg prøvde ut Lyngdorf TDA2200 integrert - med romkorreksjonsmodulen.
Jeg likte denne forsterkeren, men ble aldri fortrolig med at rom-gain ble fjernet etter korreksjonen (som å fjerne veggene, mm. eller sette høyttalerene ute på plenen).
Rom-gain er jo en innbilt vane (eks. man hører jo enkelt om 2 personer som fører en konversasjon befinner seg i et rom eller på en åpen plass).
Fjerner man denne i større grad så er det et eller annet som skurrer mhp. det man OPPLEVER som naturtro gjenngivelse (ut fra vane) kontra det som kanskje er en mer naturtro lydgjengivelse.

Moralen er:
High Fidelity - Ikke for enhver pris.....
 

swans

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2006
Innlegg
303
Antall liker
2
[
mvh
[/quote]
Et anlegg som er transparent kan også gjengi "dårlig lyd", hvis det er det som ligger på plata.
-k
[/quote]

selvsakt ?

Det som er interessant er dersom asiatiske musikk-anlegg har en egen sound (noe jeg ofte mener å merke), og disse lytter på primært asiatisk musikk - som selvsagt blir skrudd for å låte best mulig for kundene ved at studioene gjennomfører mye av lyttingen til typisk asiatisk hifi.

Da risikerer vi en "lukket feedback" hvor musikk og musikk-utstyr bare fungerer i en verdensdel/kultur-krets, og ikke om hverandre.

-k
[/quote]
dette er jeg helt enig i.... har vel ikke tengt på at det kan være mikseet til asiatisk musikk ( men hvorfor ikke )
har vel heller tengt på det som ett lydideal som ikke helt er likt oss.

mener faktisk at dette var verre før.

med "typisk" hi chnell (kan ikke tysk, skrives det slik ?) som vi asosierte med Tysk lyd.
noe dempet or rolig fra engelske fabrikanter
japansk som hevet hele det øvre toneområdet
kjent west-coast sound med fokus rettet noe mot toppen fra USA
også oss suverent nøytrale da, fra skandinavia hrmm...

undres om ikke det er en av grunnene til at utstyr utviklet og laget her på berget ofte får meget gode omtaler..

mvh
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
886
Men en ting er å oppdage nye detaljer og klangfarver ved gode innspillinger. En annen ting er at et oppgradert anlegg kan avsløre musikalske arrangementer som produsenten helt bevisst har lagt inn for å skape en slags magi i lydbildet. Da oppstår en situasjon der man hører ting som det fra produsenten side egentlig ikke var meningen man skulle høre.

For å nevne et konkret eksempel; Sondre Lerches "Two Way Monologe" hørte jeg en del på for noen år tilbake med den gamle cd spilleren og kunne leve meg inn i musikken slik det var ment. Etter oppgraderingen til Hegel CDP4A og Heimdall IC opplever jeg at jeg isteden sitter og analyserer arrangementene og nærmest kan bedømme hvor bra/dårlig de er laget.

Det blir et slags dilemma; ønsket om best mulig lyd opp mot innlevelsen i noe som ikke er ment å skulle avsløres.
 
Topp Bunn