Drømmer du om linesource, men har ikke råd?

Felix Krull

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.09.2003
Innlegg
386
Antall liker
35
Sted
Trondheim
Det finnes en rimelig vei til fantastiske lydpanoramaer. Og så snart jeg får summet meg, kommer kartet dere kan navigere etter... ;)
 

Nemesis

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.05.2002
Innlegg
125
Antall liker
3
I signaturen hans:
"Veldig høye høytalere på to meter, fire sølvfargede bokser, tre svarte bokser og dypbasshøytaler"
Virker omfattende...
 

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Innlegg
1.308
Antall liker
341
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Sikkert en masse Cerwin Vega høyttalere oppå hverandre drevet av sølvfargede NAD forsterkere ;D ;D
 

Felix Krull

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.09.2003
Innlegg
386
Antall liker
35
Sted
Trondheim
Nå har jeg fått summet meg:

”Stueanlegget, som vi først skulle høre på, bestod av en prototype fra Geir Fredriksens hånd; en høy kassekonstruksjon med 8 mellomtoner og 8 diskant domer, begge fra SEAS. Dette var egentlig kun et PA anlegg, designet med det som formål å gi høy taletydelighet i store lokaler (…) Ahhh, for et lydbilde!
Det første som slo meg var at her var det ingen grenser, verken til side eller til tak.
Reiersruds Himmelskip ble avspilt flere ganger og bare forsterket førsteinntrykket. Et uvanlig stort, - jeg vil nesten si enormt, stort lydbilde sto klart foran oss.
Bassen var godt framme, bra definert og rimelig godt integrert i lydbildet. Særlig med tanke på at dette var et subwoofer system som jo ofte spiller litt for seg selv.
For forskjellens skyld, spilte vi også noen kutt fra Himmelskip uten subwoofer.
Selvfølgelig ble bassen en god del redusert i de dypeste partier, men samtidig fremstod de forsiktige stemmene på kutt 9 (10?) som enda renere og tydeligere. Oppover var det vanskelig å finne noe å sette fingeren på. Diskanten fløt vektløst ut i rommet og avtegnet klare konturer av de forskjellige instrumenter. Mellomtonen virket nøytral og stakk seg ikke ut på noe vis. En ytterst behagelig spillestil, som fremhever melodi, tone og akustikk, heller enn å dissikere en plate med overdreven fokus på SSSer eller mikrofonen-ned-i-halsen næropptak.”

Teksten over er sakset fra et innlegg jeg fant her på Hifisentralen skrevet av Morty. (fra en lytteseanse hvor medlemmer av Oslo Audio Society var tilstede.)

Denne prototypen det refereres til i teksten befinner seg nå, et par år senere, i mitt lytterom. Jeg er usedvanlig godt fornøyd med lyden fra disse drøyt to meter høye søylene. Høytalerene mine er svært lettdrevne, de må imidlertid assisteres av en eller flere subwoofere, ettersom bassresponsen går ned til ca 50hz.

Etter å ha hatt gleden av å oppleve linesource-høytalerene Imagic, som selges under merkenavnet Adyton hos OsloHificenter, var det trist å måtte innse at disse høytalerene var utenfor min økonomiske rekkevidde. Konstruktøren av Imagic, Geir Fredriksen (som også har konstruert høytalere som Multicell, Dynacell, Etera, Aural, Hinsight og Symbiose) har imidlertid utviklet en proffhøytaler som er mer eller mindre identisk med disse søylene jeg har glede av å lytte på til daglig. Denne modellen heter CPA16 og er mulig å kjøpe direkte fra Fredriksens firma; Avideco. Selv om dette er en høytaler utviklet for profesjonelt bruk, er den å betrakte som en glimrende hifi-høyttaler. Avideco tilbyr også subwoofere utviklet av Geir Fredriksen. Og det beste av alt: Prisen på disse pro-høytalersystemene er MEGET gunstig sett i forhold til finish og ikke minst; lydkvalitet.

For ordens skyld: Jeg har ingen tilknytning til Avideco eller bransjen for øvrig.
For nærmere beskrivelse av høytalerene og firmaet Avideco legger jeg ved et par linker:

http://www.audiophile.no/Publisering.asp?Id=357

http://www.avideco.no
 

johnnybgood

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
321
Antall liker
21
Jeg kan bekrefte fortreffelighetene som det refereres til i "Arefolks" innlegg/sitat. Søylene var nemlig hjemme hos meg som mellomstasjon på veien til Trondheim ei ukes tid. Jeg hadde den nye eiers tillatelse til å teste dem, og kan bekrefte mange av de ovennevnte kvaliteter. Jeg har ikke hørt dem med sub, men det får jeg sjansen til førstkommende helg. Jeg ser fram til det.
 

Felix Krull

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.09.2003
Innlegg
386
Antall liker
35
Sted
Trondheim
Jeg sitter ikke inne med de eksakte prisene i forhold til salg til privatkunder. (Husk at disse høytalerene i utgangspunktet er myntet på det profesjonelle markedet.) Ta kontakt direkte med Avideco dersom du er seriøst interessert. Men har du mulighet for å lytte til disse, vil prisen fremstå som svært fornuftig...
 

Felix Krull

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.09.2003
Innlegg
386
Antall liker
35
Sted
Trondheim
Jeg kan vel tilføye at prisen er en brøkdel av hva du må ut med for Imagic. Dette er selvsagt er helt annen høytaler (høyere byggekvalitet og finish, bånddiskant og tilnærmet delefilterfri konstruksjon), men kanskje er avansen ved salg av Imagic en anelse høyere? ;)
 

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
Hva består høyttalersystemet ditt av nå?

CPA16 + en sub fra Fredriksen? aktiv? delefilter?
 

Felix Krull

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.09.2003
Innlegg
386
Antall liker
35
Sted
Trondheim
Høytalersystemet mitt består av et prototypepar av linesourcere som har svært mye til felles med CPA16. Disse spiller i dag sammen med en REL Storm III, aktiv dypbasshøytaler. Dette er ikke en optimal løsning. Det vil være bedre med to identiske subber av høy kvalitet, Avidecos subber består f.eks av fire titommere og aktiv, ice-basert forsterkeri (hvor du selv kan velge antall hestekrefter...) Konstruktøren selv har vel antydet at han aldri har skjønt poenget med at dypbass bare skal gjengis av en høytaler, ettersom bassen er innspilt i stereo...(ser man bort fra DVD) Poenget er at i min stue på ca 40 kvm. kommer jeg forbasket langt med den ene REL-suben jeg har. Økonomien står dessverre ikke i stil med lydpreferansene alltid, men skulle jeg få råd til oppgraderinger, tror jeg neppe det er mye annet som kan slå Avidecos subber på forholdet mellom kvalitet og pris. (REL inkludert.) Det jeg finner uhyre interessant med Avidecos (profesjonelle) produkter, er at de lydmessig er i stand til å konkurrere direkte med bruktmarkedet på lyd per investert krone. Bruktmarkedet flommer ikke akkurat over av linjekildebaserte høytalere heller!
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Disse cpa 16 er ganske så annerledes konstruert enn imagic. Jeg kan ikke forstå annet enn at diskantene må summere særdeles dårlig mot høye frekvenser. I en linjekilde som skal spille høye frekvenser er det av største betydning at diskantene sitter så tett som mulig.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.691
Antall liker
7.929
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Fekk ikkje høyrt desse under besøket. Men dei er svært gjennomtenkte. Og aukar også taleforståinga som pa i store rom, samanlikna med alternativa (horn og sånt)

Det at diskantane skal sitte tett, er eit spørsmål om kva frekvens ein opererer med som nedre grensefrekvens. Dette opp i mot kor lettdrivne dei er. Verkar som ei slags mellomløysing mellom konvensjonelle høgtalarar og linjekjelde, kan eg tenkje meg.
 

Felix Krull

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.09.2003
Innlegg
386
Antall liker
35
Sted
Trondheim
Jeg er ikke i besittelse av stor teknisk innsikt. Men jeg har lyttet til Imagic og mitt eget høytalersystem. Avstanden mellom disse er nok dessverre ikke så stor som enkelte skulle ønske. Men at det er en forskjell; ja. (Tonarts Hinsight-system er forøvrig også et ektefødt barn av mine prototyper, dersom noen har lånt øre til disse.) Linjekilde-prinsippet er her av overordnet betydning. Hvis du lytter i et velbalansert oppsett er sjansen stor for at du glemmer alt du tror du vet om hifi og tenker: Ja, slik må det være...
 

johnnybgood

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
321
Antall liker
21
Jeg tror du ville ha blitt overrasket over det meste fra disse søylene. Arefolk's søyler er iflg. Geir F. tunet annerledes enn cpa 16. Cpa 16 skal tross alt funke i et helt annet rom med annet utstyr enn i ei stue eller lytterom.

Disse cpa 16 er ganske så annerledes konstruert enn imagic. Jeg kan ikke forstå annet enn at diskantene må summere særdeles dårlig mot høye frekvenser. I en linjekilde som skal spille høye frekvenser er det av største betydning at diskantene sitter så tett som mulig.
 

Felix Krull

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.09.2003
Innlegg
386
Antall liker
35
Sted
Trondheim
Du har nok et poeng her johhhhhhhhhhhhhhnybgood, men det at CPA16 har en noe snillere klangbalanse enn mine søyler, trenger ikke å bety annet enn at de er lettere å få til å spille godt med utstyr som ikke nødvendigvis består av Forsell cd-drivverk og dac, adyton forforsterker og Forsell the Air Reference effektforsterker... ;)
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Jeg er ikke i besittelse av stor teknisk innsikt. Men jeg har lyttet til Imagic og mitt eget høytalersystem. Avstanden mellom disse er nok dessverre ikke så stor som enkelte skulle ønske. Men at det er en forskjell; ja. (Tonarts Hinsight-system er forøvrig også et ektefødt barn av mine prototyper, dersom noen har lånt øre til disse.) Linjekilde-prinsippet er her av overordnet betydning. Hvis du lytter i et velbalansert oppsett er sjansen stor for at du glemmer alt du tror du vet om hifi og tenker: Ja, slik må det være...
Har hørt Hinsight flere ganger hos Tonart det siste året med forskjellig elektronikk og har enda ikke opplevd god lyd fra dette HT-systemet. F.eks. SFs Domus-serie hadde mye bedre lyd på samme elektronikk i en demo enn Hinsight.

Fredriksen er forresten mye bedre til å lage HT enn sub'er...
 

Felix Krull

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.09.2003
Innlegg
386
Antall liker
35
Sted
Trondheim
Selv har jeg aldri hørt Hinsight hos Tonart og vet ikke om de får til en god matching eller ikke. Men jeg antar at linjekildehøytalere ikke er alles tekopp. Dårlig vane er vond å vende. :mad: Og hvor godt kjenner du konstruktørens dypbasser?)
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Jeg synes Hinsight har egenskaper som ikke mange andre prinsipper kan matche- stort rom og dynamikk. Jeg hørte det med den største driven og DAcen til McIntosh rett i en McIntosh 402, dette hadde en utrolig driv og plassering av artister men noe aggressivt for meg, men du verden, man kunne høre et enormt potensiale ;)
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Det at diskantane skal sitte tett, er eit spørsmål om kva frekvens ein opererer med som nedre grensefrekvens. Dette opp i mot kor lettdrivne dei er.   
Hmm, her forstår jeg ikke helt hva du mener? Kan du utdype litt?
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Problemet er at diskantene, om dem har for stor avstand, vil utfase hverandre relativt kraftig, og at diskanten vil bli relativt dempet i de høye frekvensene. Mulig at konstruktøren har funnet på noe smart med å hornlade diskanten.

Jeg hadde for en stund siden et program som kunne simulere linjekilder og avstand mellom enhetene. Skal se om jeg kan finne det og lage en simulering av såpass store avstander som her.
 
C

century

Gjest
Du må gjerne simulere Sødahl (som på bryllupsnatten).
Poenget med disse høyttalerene er hva du opplever, humla som flyr altså. Dynamikk, rom og luftighet er stikkordet. En forløper av disse høyttalerene står blant annet på samfunnshuset i Vågå. En stor fordel er at første benk ikke får utilbørlig lydtrykk for at de bakerste i salen skal fatte noe som helst. Da oppgaven er fordelt på mange membraner er effekten også at du kan stå med mikrofon meget nær høyttalerene uten feedback.
Den nevnte utgaven av høyttalerene er ABB / YIT's eiendom.
 

Felix Krull

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.09.2003
Innlegg
386
Antall liker
35
Sted
Trondheim
Disse nevnte egnskapene som beskrives fra Vågå er også svært behagelig innenfor husets fire vegger. Du kan bevege deg fra rom til rom og fremdeles ha et godt lydbilde. Barna kan leke foran søylene ved relativt høyt volum uten at du trenger å bekymre deg nevneverdig for hørselen deres...
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
La meg bare si at jeg absolutt ikke tviler på den dynamikken, og store lyden dere beskriver. Jeg er selv begeistret for linjekilder, og har vurdert å lage egne versjoner basert på dette prinsippet. Det er i disse vurderingsperiodene at jeg har lest om, samt simulert litt på den fysiske utformingen.
Imagic, som er rettet mot hifi folket er utformet etter "boka". Denne versjonen som det snakkes om her, cpa 16, er ikke konstruert etter de samme prinsippene, og jeg lurer derfor på om øvre diskanten kan være i overkant svak/ulinjær på disse. Man trenger jo forøvrig ikke nødvendigvis fullt frekvensområde for å gjengi en stemme livaktig.

PS! Dette er ikke noe forsøk på å starte noen objektiv/subjektiv debatt. Jeg er bare interessert i teknikken bak, og hvordan han eventuelt får det til å spille så bra som beskrevet her.
 

Felix Krull

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.09.2003
Innlegg
386
Antall liker
35
Sted
Trondheim
Det er godt mulig at du har et poeng her, Soedal. Den øverste diskant er muligens noe dempet, men dette oppveies i stor grad av en overbevisende nedre diskant som har desto mer luft. Teknisk kan jeg dessverre ikke
hjelpe deg med svar, men humlen flyr jo, som det også er påpekt i denne tråden.
 
R

Ronny_D

Gjest
La meg bare si at jeg absolutt ikke tviler på den dynamikken, og store lyden dere beskriver. Jeg er selv begeistret for linjekilder, og har vurdert å lage egne versjoner basert på dette prinsippet. Det er i disse vurderingsperiodene at jeg har lest om, samt simulert litt på den fysiske utformingen.
Imagic, som er rettet mot hifi folket er utformet etter "boka". Denne versjonen som det snakkes om her, cpa 16, er ikke konstruert etter de samme prinsippene, og jeg lurer derfor på om øvre diskanten kan være i overkant svak/ulinjær på disse. Man trenger jo forøvrig ikke nødvendigvis fullt frekvensområde for å gjengi en stemme livaktig.

PS! Dette er ikke noe forsøk på å starte noen objektiv/subjektiv debatt. Jeg er bare interessert i teknikken bak, og hvordan han eventuelt får det til å spille så bra som beskrevet her.
Hm... blir ikke diskanter mere og mere direktiv ettersom frekvensen øker, jeg forstår det slik at utnullingen da vil minke. Og man kan holde en rimelig homogenitet i fjernfeltet. Avstanden til nermeste element er framdeles kort, se det som en stabel med mindre toveis som summeres.


I forbindelse med d'appolitto er det ofte gjort en justering i filteret nettopp med tanke på homogeniteten til lydfeltet eller utbredningen om du vil.
 

Felix Krull

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.09.2003
Innlegg
386
Antall liker
35
Sted
Trondheim
Er det forresten andre der ute i eteren som har linjekilde-høytalere i heimen? Erfaringer?
 

notobe

Medlem
Ble medlem
03.03.2006
Innlegg
7
Antall liker
0
Jeg har selv et par CPA 16 og er meget fornøyd. Til SOEDAL som er undrende til hvordan dette systemet kan spille bra (ref. avstand mellom diskanter) så kan jeg si at han har et poeng så lenge vi snakker om et ekkofritt miljø. Det man må ta med i betrakning når man lytter til dette systemet, er at i et normalt møblert rom så vil alle flater i rommet, vegger, møbler og gjenstander skape refleksjoner som visker ut "hullene" mellom diskantene. Det må og poengteres at det kreves en viss lytteavstand, ca 3m. At systemet fungerer kan lett bekreftes ved at man stiller seg på huk forran høyttalerne på nevnte avstand og reiser seg sakte opp. Man vil da i liten eller ingen grad oppleve ujevnheter. Jeg driver selv til daglig med AV-installasjoner og vet av erfaring at teori og praksis ofte er to forskjellige ting når det kommer til lyd.
 

Felix Krull

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.09.2003
Innlegg
386
Antall liker
35
Sted
Trondheim
Interessant å høre, Notobe. Bruker du subwoofere i oppsettet ditt? Jeg har skaffet meg en ekstra sub nå, slik at jeg kan kjøre STEREO. Stor forskjell fra godt til bedre...
 

notobe

Medlem
Ble medlem
03.03.2006
Innlegg
7
Antall liker
0
Bruker for tiden ikke sub. Har planer om sub. Det blir 2 stk á 4X8".
Disse blir liggende, som en integrert del av stereomøbel. Inspirert av Hinsight. Litt usikker på valg av forsterkerløsning.
 
Topp Bunn