En riaa skal være "ren" IKKE "farget".

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.465
Antall liker
7.375
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Nå skal jeg antaglighvis banne litt i kjærka mitt under gudstjensten ;D

Stadig vekk så leser jeg om at folk vil ha varm lyd og at riaa'er og pickup'er skal låte "varmt"............ og akurat det "skjærer" i ørene mine :p

Jeg mener at en riaa skal være så nøytral som mulig og at den KUN skal forsterke opp et signal og greie og videreføre den klangabalansen og dynamikken på det signalet som blir puttet inn i den så uforvrengt som bare mulig......... period !!!!


Til stadighet ønsker folk at lyden farges, først skal man ha pickup'er som låter varmt, så skal man ha intern og ekstern kabler som låter varmt, så stepup og riaa'er som låter varmt og ofte slår det ene det andre ihjel og resultatet blir dårligere enn hva det kunne ha blitt......... veldig ofte er den "varme" tilførte lyden forvrengt lyd og jeg mener at og tilføre f.eks høy harmonisk forvrengning så tidlig i kjeden blir helt feil.
Jeg mener nå at allt etter signalkilde (les pickup) skal være så nøytralt og uforvrengt som overhode mulig og at det skal påvirke lyden minimalt.
Kun da mener jeg at man kan få et optimalt resultat til slutt og høre den egentlige klangkarakter på en pickup, for det er vel det man egentlig vil ??.......... og høre klangkarakteren til pickup'en og ikke en masse frivillig tilført forvrengning.

Jeg gjentar igjen ;D............ en riaa skal være så nøytral som mulig og hemme dynamik og oppføre seg som et harmonisk "filter" så lite som overhodet mulig.

"I want the truth and nothing but the truth"......... and it fucking works aswell ;D
 
T

tjn

Gjest
Enig Rudi!
Det er en vedtatt "misforståelse" der ute om at vinyl skal låte "varmt". Vinyl avspilling har en naturlig varme som kommer fra det analoge som det overhode ikke er nødvendig og gjøre noe med. Skal man påføre mer "varme" ender man sannsynligvis bare opp med ett "sviskete" og lite definert lydbilde som blir lite interesant og lytte til i lengden. Det er veldig mye dynamikk, slam, fart og punch i ett analogt system og det er ingen grunn til og kverke det. ;)
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Rudi skrev:
Nå skal jeg antaglighvis banne litt i kjærka mitt under gudstjensten ;D

Stadig vekk så leser jeg om at folk vil ha varm lyd og at riaa'er og pickup'er skal låte "varmt"............ og akurat det "skjærer" i ørene mine :p

Jeg mener at en riaa skal være så nøytral som mulig og at den KUN skal forsterke opp et signal og greie og videreføre den klangabalansen og dynamikken på det signalet som blir puttet inn i den så uforvrengt som bare mulig......... period !!!!


Til stadighet ønsker folk at lyden farges, først skal man ha pickup'er som låter varmt, så skal man intern og ekstern kabler som låter varmt, så stepup og riaa'er som låter varmt og ofte slår det ene det andre ihjel og resultatet blir dårligere enn hva det kunne ha blitt......... veldig ofte er den "varme" tilførte lyden forvrengt lyd og jeg mener at og tilføre f.eks høy harmonisk forvrengning så tidlig i kjeden blir helt feil.
Jeg mener nå at allt etter signalkilde (les pickup) skal være så nøytralt og uforvrengt som overhode mulig og at det skal påvirke lyden minimalt, kun da mener jeg at man kan få et optimalt resultat til slutt og høre den egentlige klangkarakter på en pickup.
Rudi, dette er ikkje å banne i kyrkja. Dette er å seie fram truvedkjenninga. Den apostologiske..uttrykkjet for den eine, sanne lære. For mykje lys og mykje varme er ein styggedom, sjå berre korleis helvete framstillast i mellomalderen.

Eg er altså einig med deg. Det vil seie, det er nokre sider av dette som vi strengt tatt burde debattere. For ein del komponentar opplevast som "varme", medan dei eigentleg er svært så nøytrale. "Mørke", på ein måte, om lag som ei svart ramme rundt eit bilde, som roar motivet ned. Ei farga ramme KAN fungere, men berre til visse motiv, og til visse veggar. Såleis er eg som du veit svært glad i ARC SP 10, og ARC sin klangfilosofi. Mange tykkjer dei let litt mørke, og endå til varme, noko eg ikkje heilt kan vere med på. Etter mitt syn er dei dønn nøytrale, men manglar den typiske "transistoriserte" eigenlyden frå mellomtonen og oppover, skal vi seie frå 500 - 4000 Hz? Eg vil påstå at dette er farging. Ei irriterande farging, som gjer at mange gjev opp, og får det for seg at dei vil kompensere med "komplementærklang", som gjerne vert framstilt som gammaldags, feit rørlyd, med rund, upresis bass, oppsvulma (om enn vakker) mellomtone og fall i diskantnivået etter som vi stig i frekvensane.
Eg må innrømme at det finnest riaadingsar av transistorisert slag som let veldig, veldig bra. Ein av dei mest nøytrale er ASR Mini Basis (har ikkje høyrt storebroren så langt, men er veldig spent). Minstemann som eg har prøvd, let korkje rør eller transistoraktig, men så nøytralt ein kan tenkje seg.
Også min ARC SP 10 er veldig nøytral, og i den grad han høyrest "rørete" ut, er det oftast eit spørsmål om å velje rette rør. Problemet med denne, er at linjetrinnet ikkje er så veldig nøytralt, og at forsterkninga likar seg best med 0,5 mV og deromkring. Iallfall likar ikkje pickupar med 0,2 mV og mindre seg i det heile tatt.
Riaaen din er veldig heftig, og eg skulle verkeleg likt å lytte til han skikkeleg på eige anlegg. Ein av dei få ting eg kunne tenkje meg å bytte SP10 imot (noko eg veit du har gjort...). Eg er også nyfiken på Steelhead og Esoteric AR sine alternativ. Desse har eg ikkje høyrt (høyrde ein EAR like etter at merket var oppretta, men det er relativt lenge sidan. Det er ikkje greitt å oppdatere seg for ein stakkars utkantbuar)
Eit anna moment er MC-trafoane. Desse har forbausa meg med sine klangkarakteristikkar opp gjennom åra, og gjeve meg tru på at det er ein del å hente ved å leike seg med desse. Noko eg altså vil tilrå, om du har ein elles god riaa som berre tek MM/47kOhm. I gamle dagar, då alle studentar i Volda hadde ein ARC SP 10, var det somme med MC og trafo som hadde betre lyd enn andre, kan eg hugse frå min stormfulle ungdom.
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
det er vel strengt tatt pickupen som skal farge lyden. eller er det noen som har noe imot at pickupen låter litt varmt også? ::)

men av og til er en komponent litt for nøytral, så man mister liksom livet og musikken synes jeg. :-[


jeg må nå si at jeg liker at lyden heller litt mot det varme, men ikke for mye selvfølgelig. ;)
 

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Innlegg
716
Antall liker
0
Hmmm

Smak og behag, smaken er som ræva, delt osv.......
Kjedelig hvis alle skulle mene det samme. For min del liker jeg litt varme og sjel, litt
italiensk som jeg liker og kalle det.

Mvh,
Terje
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.465
Antall liker
7.375
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
argh skrev:
Hmmm

Smak og behag, smaken er som ræva, delt osv.......
Kjedelig hvis alle skulle mene det samme. For min del liker jeg litt varme og sjel, litt
italiensk som jeg liker og kalle det.

Mvh,
Terje


Hvem er det som sier at "ren" lyd = uten naturlighet og sjel ?
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.465
Antall liker
7.375
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Pengvim skrev:
det er vel strengt tatt pickupen som skal farge lyden. eller har dere noe imot at pickupen låter varmt også? ::)

;)

Det står nå faktisk

"Jeg mener nå at allt etter signalkilde (les pickup) skal være så nøytralt og uforvrengt som overhode mulig og at det skal påvirke lyden minimalt.
Kun da mener jeg at man kan få et optimalt resultat til slutt og høre den egentlige klangkarakter på en pickup, for det er vel det man egentlig vil ??.......... og høre klangkarakteren til pickup'en og ikke en masse frivillig tilført forvrengning."


i det første innlegget da Pengvim
 
T

tjn

Gjest
Audiophile-Arve skrev:
Rudi skrev:
Nå skal jeg antaglighvis banne litt i kjærka mitt under gudstjensten ;D

Stadig vekk så leser jeg om at folk vil ha varm lyd og at riaa'er og pickup'er skal låte "varmt"............ og akurat det "skjærer" i ørene mine :p

Jeg mener at en riaa skal være så nøytral som mulig og at den KUN skal forsterke opp et signal og greie og videreføre den klangabalansen og dynamikken på det signalet som blir puttet inn i den så uforvrengt som bare mulig......... period !!!!


Til stadighet ønsker folk at lyden farges, først skal man ha pickup'er som låter varmt, så skal man intern og ekstern kabler som låter varmt, så stepup og riaa'er som låter varmt og ofte slår det ene det andre ihjel og resultatet blir dårligere enn hva det kunne ha blitt......... veldig ofte er den "varme" tilførte lyden forvrengt lyd og jeg mener at og tilføre f.eks høy harmonisk forvrengning så tidlig i kjeden blir helt feil.
Jeg mener nå at allt etter signalkilde (les pickup) skal være så nøytralt og uforvrengt som overhode mulig og at det skal påvirke lyden minimalt, kun da mener jeg at man kan få et optimalt resultat til slutt og høre den egentlige klangkarakter på en pickup.
Såleis er eg som du veit svært glad i ARC SP 10, og ARC sin klangfilosofi. Mange tykkjer dei let litt mørke, og endå til varme, noko eg ikkje heilt kan vere med på. Etter mitt syn er dei dønn nøytrale, men manglar den typiske "transistoriserte" eigenlyden frå mellomtonen og oppover, skal vi seie frå 500 - 4000 Hz? Eg vil påstå at dette er farging. Ei irriterande farging, som gjer at mange gjev opp, og får det for seg at dei vil kompensere med "komplementærklang", som gjerne vert framstilt som gammaldags, feit rørlyd, med rund, upresis bass, oppsvulma (om enn vakker) mellomtone og fall i diskantnivået etter som vi stig i frekvensane.
Her er du inne på noe vesentlig Arve, og samtidig er jeg helt enig. Har prøvd mye greier og det som jeg oppfatter som det mest nøytrale jeg har hørt er ARC sine saker, og som du sier så mener jeg også at veldig mye transistor utstyr farger lyden mer enn disse produktene. Og denne fargingen er kunstig og irriterende, en blir rett og slett lei hele greia. Av en eller annen grunn er det bestemt at det er rørutstyr som farger lyden mest. Den mest "nøytrale" (og den jeg har likt desidert best...) RIAA`en jeg har hørt er, ved siden av ARC, BAT sin P-10SE og den er det rør i....Og så har vi jo DP 2.2 da.
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Rudi skrev:
Pengvim skrev:
det er vel strengt tatt pickupen som skal farge lyden. eller har dere noe imot at pickupen låter varmt også? ::)

;)

Det står nå faktisk

"Jeg mener nå at allt etter signalkilde (les pickup) skal være så nøytralt og uforvrengt som overhode mulig og at det skal påvirke lyden minimalt.
Kun da mener jeg at man kan få et optimalt resultat til slutt og høre den egentlige klangkarakter på en pickup, for det er vel det man egentlig vil ??.......... og høre klangkarakteren til pickup'en og ikke en masse frivillig tilført forvrengning."


i det første innlegget da Pengvim
ja, jeg skrev visst litt feil/dårlig. :-[
retta på det nå.
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Det er lov å drømme... 8)
En RIAA består av mye filter, og svært forskjellig forsterknings-nivå ved forskjellige frekvenser.
Det er i praksis umulig å kamuflere komponentene til dette filteret, enten det er motstander,
kondensatorer(eller spole), og konstruksjon.

Hvorfor tror du CD ble markedsført med "Perfect sound forever!" ;D

Arne K
 
T

tjn

Gjest
Cobra2 skrev:
Det er lov å drømme... 8)
En RIAA består av mye filter, og svært forskjellig forsterknings-nivå ved forskjellige frekvenser.
Det er i praksis umulig å kamuflere komponentene til dette filteret, enten det er motstander,
kondensatorer(eller spole), og konstruksjon.

Hvorfor tror du CD ble markedsført med "Perfect sound forever!" ;D

Arne K
Det er derfor vi har tegn som ".... ;)
 
K

kbwh

Gjest
Fullstendig enig med det Rudi skriver i åpningsinnlegget.

Det er ikke bare bare å lage en RIAA som klarer kurven innenfor 0,1 dB, med lav nok forvrengning og lite nok støy, men noen klarer det jo.
 

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
Hva er rent og hva er farget da? Alt avhengiger av ørene som hører og deres eiers preferanser. Og DE er uforutsigbare og forskjellige! Det som lovprises av en person, kan utmerket godt høres kaldt og sterilt ut for en annen, eller alt for varmt og farget for den saks skyld. Noen har vanvittig sære preferanser!! En annen faktor er komponentene ellers i anlegget. Det som er en fantastisk god og nøytral komponent kan utmerket godt oppfattes som blodfattig og kjedelig hvis ikke resten av anlegget evner å formidle komponentens kvaliteter, eller at den synliggjør svakheter andre steder i signalkjeden.
Å kjøpe/lete etter komponenter med egenskaper som skal dekke over problemer annet sted i anlegget, er ingen god ide. Og kan fort slå feil vei, hvis man da faktisk bytter komponenten som "lager" problemet en gang i fremtiden. Så for all del, jeg er ytterst enig i trådstarters resonement! Ofte er kanskje mangel på vokabular og gode beskrivelser også årsak til at man tillegger topp produkter som det henvises til ellers i tråden, egenskaper som varme eller analytiske. At en komponent er fantastisk oppløst og med en klangbalanse som er en anelse varm, er for meg en måte å beskrive et produkt som har denne magiske evnen til å presentere en utrolig bra oppløsning uten at det låter hardt, klinisk og anstrengende. Og når jeg tenker meg om, er det kanskje en ganske dårlig måte å formulere seg på. I hvertfall kan det mistolkes! Takk til Rudi for påminnelsen :)
 

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Innlegg
716
Antall liker
0
Rudi skrev:
argh skrev:
Hmmm

Smak og behag, smaken er som ræva, delt osv.......
Kjedelig hvis alle skulle mene det samme. For min del liker jeg litt varme og sjel, litt
italiensk som jeg liker og kalle det.

Mvh,
Terje
Hvar kansje litt rask på avtrekkeren her, det at en RIAA bør være ren er kansje det mest ideelle så kan personlige preferanser komme med PU valget eller andre ting.

Mvh,
Terje



Hvem er det som sier at "ren" lyd = uten naturlighet og sjel ?
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.465
Antall liker
7.375
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Jeg synes det er hyggelig og se at så mange lufter sine seriøse meninger/oppfattninger vedr emnet, er meget intresant og høre om hvordan andre oppfatter problemstillingene åsså.
Tror det er viktig og drive litt svak guidens kanskje spesielt for de som ikke har "bundels" av erfaring fra før slik at veien til vinyl-nirvana blir enklere........... thrust me...... det finnes et vinyl-nirvana ;D
Tror at som flere er inne på her at pølse + pølse + pølse ikke nødvendighvis betyr at det blir en "god" pølse.... bare masse pølse ::) ;D
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Rudi skrev:
Tror at som flere er inne på her at pølse + pølse + pølse ikke nødvendighvis betyr at det blir en "god" pølse.... bare masse pølse ::) ;D
beste sitatet jeg har hørt i dag. ;D ;D
(eller lest da)
 
K

kbwh

Gjest
gut_man skrev:
Hva er rent og hva er farget da? Alt avhengiger av ørene som hører og deres eiers preferanser.
Uenig. Så lenge vi må matche lyttenivåer innenfor 0,1dB for å være sikre på å ikke lure ørene i sammenliknende tester må også en Riaakurve være bortimot like presis. Er den ikke det har man utilsiktet EQ. Det kan godt være at man liker det, men det blir ikke riktigere av den grunn.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Valentino skrev:
Fullstendig enig med det Rudi skriver i åpningsinnlegget.

Det er ikke bare bare å lage en RIAA som klarer kurven innenfor 0,1 dB, med lav nok forvrengning og lite nok støy, men noen klarer det jo.
Sånn mener du?

Utdrag fra tekniske data på DACT CT 100/NLE 17:
- High accuracy RIAA equalization with 0.05dB tolerance
- Total harmonic distortion 0.0003%
Forøvrig er jeg også hjertens enig med Rudi.
Likevel, hvis man må velge mellom to feil, er 'varm' å foretrekke fremfor 'kald'.
 
K

kbwh

Gjest
Heller like lavere ordens harmoniske enn odde høyere ja. Om øret må velge etc.
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.465
Antall liker
7.375
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
[quote
Likevel, hvis man må velge mellom to feil, er 'varm' å foretrekke fremfor 'kald'.
[/quote]




Der er vi slettes ikke uenige, direkte kald lyd blir ofte fort for u-engasjerende og oppleves som lite levende.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.470
Antall liker
9.605
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Alle instrumenter produserer tonnevis av lavere harmoniske. Om anlegget legger på 0,3 - 0.5 % oppleves det bare som en marginal endring av klangbalansen til det varmere. Prøv på en gitarstreng hvor man demper de ulike overharmoniske ved å legge hånden lett på strengen ulike steder.

13. harmoniske og dynamiske forvrengningsprodukter derimot!

Hemmelighetren ved rørutstyr (og delvis også ved vinyl, som oppfører seg på samme måte, en pickup er bare et svingende system som grunnleggende oppfører seg på samme måte som instrumenter) er herved avslørt.

Er rør og vinyl dermed det eneste med sjel? Nei.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Absolutt, erato!

Jeg husker John Atkinson målte på sin egen Fender P-bass en gang. Hvis jeg ikke husker feil, lå grunntonen langt under den 2. harmoniske... (han spilte en E på åpen streng.)

Det er klart at en bittesmule 2. harmonisk i denne sammenhengen har lite å si.

Men: Feil er feil, og sånn er det med den saken.
 

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
erato skrev:
Alle instrumenter produserer tonnevis av lavere harmoniske. Om anlegget legger på 0,3 - 0.5 % oppleves det bare som en marginal endring av klangbalansen til det varmere. Prøv på en gitarstreng hvor man demper de ulike overharmoniske ved å legge hånden lett på strengen ulike steder.

13. harmoniske og dynamiske forvrengningsprodukter derimot!

Hemmelighetren ved rørutstyr (og delvis også ved vinyl, som oppfører seg på samme måte, en pickup er bare et svingende system som grunnleggende oppfører seg på samme måte som instrumenter) er herved avslørt.

Er rør og vinyl dermed det eneste med sjel? Nei.
Hey, her snakker vi! Og her må jo også poengteres nyansene på f.eks dempe en Fender Strat kontra en Gibson Les Paul Custom! Det klarer ikke en transistor amp i samme grad som en rør amp, og det er vel kanskje akkurat slike evner til å gjengi mindre dynamiske kontraster som nettopp er essensen i det å være "ren" når vi snakker klangbalanse og evne til å gjengi dynamisk kontrast. Overfører man slike erfaringer til hfifi verdenen, får man et godt eksempel (for meg i det minste) på hvorfor mange entusiaster foretrekker rør i signalkjeden. Et meget godt innlegg i debatten, som ga meg en liten eureka opplevelse! Takk. Jøje meg for en bevisstgjørende tråd dette var da ;D
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.470
Antall liker
9.605
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Å unngå umusikalske forvrengning samt ha god dynamisk oppførsel er cluet. De bedre konstruktørene av utstyr har skjønt at om dette innebærer mere musikalske forvrengningskomponenter, so be it. Tradisjonelt har denne erkjennelsen sittet lenger inne hos transistorkonstruktørene fordi de bla har mer gain å leke med, og forsterkningselementer med en annen dynamisk oppførsel. De har vært mer opptatt av forvrengningsnivå enn type forvrengning. Det betyr ikke at det ikke er mulig å lage musikalsk transistorutstyr. CJ klarer etter min mening dette veldig bra.
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Har RIAA-nøyaktighet og forvrengning "enerett" på lydfarging???
Jeg kan garantere at om du hadde 2 forskjellige RIAA-konstruksjoner, begge med
0,00.. avvik og like lite THD, ville de likevel være farget.
Og mye sannsynlig, svært forskjellige.

Arne K
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.470
Antall liker
9.605
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Cobra2 skrev:
Har RIAA-nøyaktighet og forvrengning "enerett" på lydfarging???
Jeg kan garantere at om du hadde 2 forskjellige RIAA-konstruksjoner, begge med
0,00.. avvik og like lite THD, ville de likevel være farget.
Og mye sannsynlig, svært forskjellige.

Arne K
Det har nok mye med dynamisk oppførsel og forvrengning å gjøre. THD er jo et statisk begrep såvidt jeg vet og ikke noe godt mål på den dynamiske oppførsel. Og musikk er jo stort sett dnamisk da. Dessurten har vi jo spørsmålet om last i begge ender, særlig er vel oppførselen mot det mekaniske systemet (i HiFisammenheng pickup og høyttalere i hver sin ende av kjeden) kritisk.
 

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Innlegg
1.650
Antall liker
1.198
Helt enig Rudi, bortsett fra dette;

Rudi skrev:
Jeg mener nå at allt etter signalkilde (les pickup) skal være så nøytralt og uforvrengt som overhode mulig og at det skal påvirke lyden minimalt.
Pickup (og andre signalkilder) bør også lyde så nøytralt og uforvrengt som mulig.

Hvorfor skulle jeg ønske å høre vinylplatene mine avspilt med en pickup som farger og forvrenger det som er i rillene?
Og så få denne fargingen og forvrengningen mest mulig korrekt gjengitt av den nøytrale riaa'en, forsterker og høyttaler?
Eller leser jeg deg feil her?

mvh
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.465
Antall liker
7.375
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
ch skrev:
Helt enig Rudi, bortsett fra dette;

Rudi skrev:
Jeg mener nå at allt etter signalkilde (les pickup) skal være så nøytralt og uforvrengt som overhode mulig og at det skal påvirke lyden minimalt.
Pickup (og andre signalkilder) bør også lyde så nøytralt og uforvrengt som mulig.

Hvorfor skulle jeg ønske å høre vinylplatene mine avspilt med en pickup som farger og forvrenger det som er i rillene?
Og så få denne fargingen og forvrengningen mest mulig korrekt gjengitt av den nøytrale riaa'en, forsterker og høyttaler?
Eller leser jeg deg feil her?

mvh



Joda er enig i argumentet ditt, men nå er det nå engang slik at pickup'er har forskjellige klangkarakterer da........ og vi må vel basere diskusjonen på hva som ER og ikke på hva som kunne ha vært i en ideel verden ;).
 

cobra

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.04.2006
Innlegg
290
Antall liker
1
ch skrev:
Helt enig Rudi, bortsett fra dette;

Rudi skrev:
Jeg mener nå at allt etter signalkilde (les pickup) skal være så nøytralt og uforvrengt som overhode mulig og at det skal påvirke lyden minimalt.
Pickup (og andre signalkilder) bør også lyde så nøytralt og uforvrengt som mulig.

Hvorfor skulle jeg ønske å høre vinylplatene mine avspilt med en pickup som farger og forvrenger det som er i rillene?
Og så få denne fargingen og forvrengningen mest mulig korrekt gjengitt av den nøytrale riaa'en, forsterker og høyttaler?
Eller leser jeg deg feil her?

mvh
Jeg holder på å designe en styring til teleskopet mitt. Dette skal følge stjernene med en nøyaktighet på rundt 1/3600 av en grad. For å få til dette, må jeg gjøre en del ting som de fleste vil anse som bortkastet. Det eneste jeg gjør, er å fjerne feilkilder. Derfor gjør jeg ting "unødvendig" nøyaktig. For dess færre feilkilder jeg har, jo lettere er det å kompensere for de andre.
Om riaa-trinnet ditt er 100% riktig, betyr det at all farging kommer et annet sted fra. Om du kjenner resten av anlegget ditt godt, vil det være lett å avgjøre hvorvidt pickupen låter slik du vil. Om anlegget ditt låter varmt, og du vet at riaa-trinnet er 100% nøytralt, så vet du at du trenger en "lys" pickup for at det skal låte "flatt". Og med en "varm" pickup vil det kanskje blir for varmt i stua...

Just my 0.02 cents....oh....wait...0.03 cents at the current exchange rate... :)
 

Sharpeye

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2005
Innlegg
289
Antall liker
3
Du banner ikke i kirka...men

jeg syntes du er vel bombastisk i din utallese. Lyd er individuelt. Om noen liker at RIAA farger lyden så er det noen som liker det. Og da kan vi mene akkurat det vi vil. Men å sette noen "fasit" på at RIAA skal være 100% nøytral syntes jeg er feil. I mange tilfeller kan RIAA-en brukes til å få den klangen og signaturen man er ute etter. SKulle en RIAA været 100% nøytral ville det kun vært forskjellig design og pris som hadde blitt salgsargumentet til den enkelte produsent.
 

cobra

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.04.2006
Innlegg
290
Antall liker
1
Sharpeye skrev:
Du banner ikke i kirka...men

jeg syntes du er vel bombastisk i din utallese. Lyd er individuelt. Om noen liker at RIAA farger lyden så er det noen som liker det. Og da kan vi mene akkurat det vi vil. Men å sette noen "fasit" på at RIAA skal være 100% nøytral syntes jeg er feil. I mange tilfeller kan RIAA-en brukes til å få den klangen og signaturen man er ute etter. SKulle en RIAA været 100% nøytral ville det kun vært forskjellig design og pris som hadde blitt salgsargumentet til den enkelte produsent.
Jeg setter ingen fasit til dette. Jeg sier bare min mening, og hva som er "fordelen". jeg liker heller ikke nøytrale komponenter. Jeg liker at de er musikalske. Om det betyr forvrengt, so be it.
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.988
Antall liker
229
Torget vurderinger
4
Helt med på den jeg, Rudi. Nå er jeg ikke overbegeistret for uttrykket "nøytral", men det er jo veldig lett å bruke, og veldig mange vet hva en prøver å beskrive når man bruker det.
Av alle de boksene som skal påvirke arbeidsbetingelsene for mine høyttalere, så er helt klart riaaen en av de jeg ikke ønsker å kjenne igjen signaturen på umiddelbart. Dvs; jeg ønsker og kjenne igjen mangelen av signatur. I så måte er jeg veldig fornøyd med Linn.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.897
Antall liker
13.154
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
jeg tror ikke jeg har en komponent i anlegget jeg kan sverge på er nøytral(kanskje titan"i")
MEN det blåser jeg i, sålenge det som kommer ut er "spiselig" for MEG
vi har ingen mulighet for å vite hva som er nøytralt ifht opptaket uansett
imo
mvh
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
Sharpeye skrev:
Du banner ikke i kirka...men

jeg syntes du er vel bombastisk i din utallese. Lyd er individuelt. Om noen liker at RIAA farger lyden så er det noen som liker det. Og da kan vi mene akkurat det vi vil. Men å sette noen "fasit" på at RIAA skal være 100% nøytral syntes jeg er feil. I mange tilfeller kan RIAA-en brukes til å få den klangen og signaturen man er ute etter. SKulle en RIAA været 100% nøytral ville det kun vært forskjellig design og pris som hadde blitt salgsargumentet til den enkelte produsent.
Lyd er ikke individuelt, lyd er en objektiv realitet. Smak og behag er individuelt. Men nøytralitet er uansett referansen for hva som ellers er lyst eller mørkt. varmt eller kaldt, etc.

mvh
KJ
 
T

tjn

Gjest
LMC skrev:
jeg tror ikke jeg har en komponent i anlegget jeg kan sverge på er nøytral(kanskje titan"i")
MEN det blåser jeg i, sålenge det som kommer ut er "spiselig" for MEG
vi har ingen mulighet for å vite hva som er nøytralt ifht opptaket uansett
imo
mvh
Det jo riktig det, både det med opptaket og hva en selv liker. Men det slår meg at det veldig ofte er personer som har det vi kaller "varm" og gjerne litt dvask lyd er de som skifter komponenter oftest, de får liksom ikke helt roen. Selvfølgelig er dette et intrykk fra nærmiljøet og ikke for hele landet. ;)
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.100
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Rudi skrev:
Jeg mener at en riaa skal være så nøytral som mulig og at den KUN skal forsterke opp et signal og greie og videreføre den klangabalansen og dynamikken på det signalet som blir puttet inn i den så uforvrengt som bare mulig......... period !!!!
Du kjenner sikkert disse detaljene bedre enn meg......................
Et RIAA trinn er ganske komplisert mht signalbehandling. Så langt jeg kjenner til skjer det alltid på analogt vis.
Det skal ha en karateristikk som er iht vedtatte normer for RIAA korrigering ved avspilling. Omvendt av den korrigeringen som er foretatt ved innspilling. Allerede her er det muligheter for flere avvik fra det ideelle.
Dynamikk i et RIAA trinn i forhold til dynamikken i det innspilte signalet tror jeg ikke bør være noe problem. Ikke så lenge vi snakker musikk.
Forvrengning? Vanskelig å bedømme isolert. En må se det i sammenheng med kildematerialet og begge korrigeringene som er gjort.
.
 

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
784
Antall liker
62
Stiller meg helt og fullt bak Rudi her. Et riaatrinn skal så langt det lar seg gjøre rette opp (korrigere) signalet fra vinylen, da dette i utgangspunktet er "feil" etter en gitt standard. Ønsket resultat er at det kommer rent og uforfalsket ut til forforsterker.

Trenger en å farge signalet, så finnes det tonekontroller/equalizere som gjør jobben utmerket. Kanskje på tide at produsentene av forsterkerutstyr gjenoppdager tonekontrollene? Det er jo så mange som ønsker seg nettopp slike resultater som tonekontrollene kan hjelpe til med å frembringe.

mvh Trond Kjetil
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.465
Antall liker
7.375
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
MaHa skrev:
Helt med på den jeg, Rudi. Nå er jeg ikke overbegeistret for uttrykket "nøytral", men det er jo veldig lett å bruke, og veldig mange vet hva en prøver å beskrive når man bruker det.
Av alle de boksene som skal påvirke arbeidsbetingelsene for mine høyttalere, så er helt klart riaaen en av de jeg ikke ønsker å kjenne igjen signaturen på umiddelbart. Dvs; jeg ønsker og kjenne igjen mangelen av signatur. I så måte er jeg veldig fornøyd med Linn.


Der overbeviste du meg ubevist....... jeg har lurt på om jeg "må ha" en Linn Linto i samlinga mi og det du sa var dråpen som fikk begeret til og flyte over i innkjøpsrettningen av en slik ;D....... så takk for den.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.470
Antall liker
9.605
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Trond Kjetil skrev:
Stiller meg helt og fullt bak Rudi her. Et riaatrinn skal så langt det lar seg gjøre rette opp (korrigere) signalet fra vinylen, da dette i utgangspunktet er "feil" etter en gitt standard. Ønsket resultat er at det kommer rent og uforfalsket ut til forforsterker.

Trenger en å farge signalet, så finnes det tonekontroller/equalizere som gjør jobben utmerket. Kanskje på tide at produsentene av forsterkerutstyr gjenoppdager tonekontrollene? Det er jo så mange som ønsker seg nettopp slike resultater som tonekontrollene kan hjelpe til med å frembringe.

mvh Trond Kjetil
det har slått meg ja med alle dyre tweak som i hovedsak skal tune balansen i anlegget (og hvorfor ikke, vi har ulike rom, ulike hørekurver, ulike preferanser, for ikke å snakke om alle de gærne produsentene som tuller med innspillingene våre så justering av balansen er selvsagt helt legitimt) om ikke skikkelige tonekontroller snart kunne komme inn i varmen igjen som en både biligere og mer fleksibel løsning. Det må da være billigere og mer fleksibelt å justere en tonekontroll enn å kjøpe seg nye kabler eller bybeefiltre hver gang man trenger å justere balansen i lyden.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.897
Antall liker
13.154
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
jeg for min del har funnet et kompromiss,som dekker de fleste behov
mvh
 
Topp Bunn