BangBang
Hi-Fi freak
I går skrev jeg et innlegg om mine oppdagelser ved å drive mine Gradienter, som er 6 ohms høytalere via 8 ohms tappingen på min EAR 890.
Det jeg lurer på er om noen av dere har noen erfaringer med dette, og om jeg gjør noe galt ved å kjøre 8 ohms tappingen?
Stereophile har gjort noen målinger, men jeg blir ikke så veldig klok på dette. Er det noen som kan gi meg en grei forklaring? http://www.stereophile.com/tubepoweramps/404ear/index4.html
Stereophile snakker også om 8 og 16 ohms tapping på forsterkeren, men bak på mmin 890 er det kun 4 og 8 ohm som er gjeldende. Hva er dette?
Mulig at jeg henger meg opp i bagateller her, men jeg kunne godt tenke meg å få en god forklaring på dette
På forhånd mange takk !
Jeg siterer innlegget fra tråden min: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,11152.0.html
Det jeg lurer på er om noen av dere har noen erfaringer med dette, og om jeg gjør noe galt ved å kjøre 8 ohms tappingen?
Stereophile har gjort noen målinger, men jeg blir ikke så veldig klok på dette. Er det noen som kan gi meg en grei forklaring? http://www.stereophile.com/tubepoweramps/404ear/index4.html
Stereophile snakker også om 8 og 16 ohms tapping på forsterkeren, men bak på mmin 890 er det kun 4 og 8 ohm som er gjeldende. Hva er dette?
Mulig at jeg henger meg opp i bagateller her, men jeg kunne godt tenke meg å få en god forklaring på dette
På forhånd mange takk !
Jeg siterer innlegget fra tråden min: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,11152.0.html
FallenA skrev:Gjorde i dag en GIGANTISK oppdagelse mtp. 4 og 8 Ohms tappingene på forsterkeren min.
Har lenge trodd at 4 Ohms var rett til mine høytalere. Gradientene er jo nominelle 6 Ohms høytalere, og minimum 5 Ohm. Da jeg først fikk høytalerne (når de var nye) låt det helt klart best med 4 Omhs tapping. I morges bestemte jeg meg for å høre om det var noen forskjell. Ikke for det jeg savnet noe, men for det jeg liker å teste ut små variasjoner for å finne hva som låter best
Gjett om jeg fikk meg en overraskelse?! . Et gigantisk soundstage bredte seg ut foran meg, bassen tok helt av, med en kontroll som er helt magisk. Cymbaler, og stemmer gjengis med en perfeksjonisme som er helt lamslående .. Jeg sitter rett og slett og gaper i stolen . Dettemåtte bare klores ned i skriftlig form.
De kjente platene fra Patricia Barber settes i spillern. Jo da . Dette er EKTE, stemmen er spikret, og dama har skikkelig brøst, microdetaljene fra opptaket som fra før var meget gode, presenteres på en måte så det føles som om dama sitter foran meg og spiller bare for meg.
Hmmmm . Flere plater. Miles Davis, Kind of Blue WoW for et opptak, for en messing . Raspet i trompeten blåser meg midt i trynet, og bassisten som drar med seg strengene i et heftig tempo, får godfoten til å jobbe febrilsk for å holde takte.
Mer Miles Davis, Vinylen Friday and Saturday Night in San Fransisco. Dette er et av mine favoritt opptak med Miles fra 1960. Stemningen setter seg, surringen av stemmer i lokalet hvor Miles spiller fremtrer som ekte .jeg er henført til 1960 tallets jazzklubb, og digger villt.
Dette er KUUULT ;D
Flere plater .
John McLaughlin, Industrial Zen, Rytmen, kontrasten, og bassen på denne plata er altoppslukende.
Jeg klarer nesten ikke sitte stille, og jeg tar meg selv i å få lyst til å hoppe frem på gulvet å spille luft gitar ..
Åhhh .. Man kan fremdeles gå på oppdagelsesferd i anlegget Du salige fryd!
Nå synes dere kanskje at det er litt vel entusiastisk, og at flosklene er litt vel brukte . Vel Beklager, jeg er ingen skribent, men jeg måtte bare få noe ned på papiret, og fortelle om mine nyentusiastiske oppdagelser.
Tilbake til musikken!