Skal nye høyttalere "kjøres inn"?

fa9tull1

Fersking
Ble medlem
21.10.2007
Innlegg
1
Antall liker
0
Er det fremdeles sånn at nye høyttalere skal "mørnes" i dager og uker? Jeg hørte tilbake på 80-tallet at det var glimrende å la anlegget stå på med susingen mellom radiokanalene på lavt volum i noen uker(!)

Hvis svaret er ja, skal man være forsiktig med høyt volum eller til og med vanlig bruk i begynnelsen?

På forhånd takk
 
K

knutinh

Gjest
Det er dokumentert at høyttaler-elementer kan endre karakteristikk i større eller mindre grad de første timene de brukes. I hvor stor grad dette er hørbart og hvor mange prosent av verdens elementer som har signifikante slike endringer er for meg ukjent. For å kunne A/B-teste dette må man ha tilgang på to ellers like element hvor det ene er innspilt og det andre ikke. Siden produktvariasjonen kan tenkes å være større enn påvirkningen av innspilling (altså at forskjellen mellom venstre og høyre høyttaler er større enn forskjellen mellom en av høyttalerene før og etter innspilling) så er dette ikke et enkelt eksperiment.

Den viktigste konsekvensen av dette er at noen høyttalere kan låte litt annerledes som helt ny kontra etter litt tid.

Jeg kjenner ikke til dokumentasjon som støtter at man bør bruke noe annet enn helt vanlig musikk til dette, eller at man på noen som helst måte kan høre eller måle på en høyttaler som er brukt 2000 timer hvorvidt de første 200 timene var radio-støy, sveipa sinuser eller Ole Ivars.

Jeg kjenner heller ikke til dokumentasjon som viser at innspillingen må foregå på et spesielt nivå (på samme måte som man bør være moderat under innkjøring av bilmotorer). Jeg tror at tanken om at man må "spille inn" høyttalere på svakt/sterkt nivå er et utslag av sunt bondevett som ikke er etterprøvd med å se på hva som skjer om man ikke følger regelen.

-k
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
du bør hvertfall spille inn i 20 timer. det er vel den viktigste perioden for å få gjort grovarbeidet med mørningen.

mange høyttalere trenger noen hundre timer før de er noe bra. Dynaudio og Klipsch er eksempler på det. ;)


hvis du kjøper en sånn Isotek Full System Rejuvenation cd på hifi center kjeden så er den veldig fin å brenne inn med synes jeg. masse popping og susing og hyling og det som verre er..
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.460
Antall liker
2.119
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Jeg har akkuratr fått nye og jeg satte på repeat på diverse plater for spilling når jeg var på jobb. De spiller jo bedre etter et par hundre timer med spilling. Du behøver vel ikke spille lavt, men vent gjerne litt (40-50 timer) før du drar på mye da.
Det er vel sikkert mye delte meninger her, men dette er bare slik jeg gjør det.
 
K

kbwh

Gjest
Innspilling skader ikke om man bruker musikk ved normale lyttenivåer.

Man kan kanskje spekulere i at høyttalere som bruker elementer som må arbeide utenfor "stempelområdet" (de fleste gjør det) forandrer seg mer i førstningen enn høyttalere som ikke er konstruert slik. Ikke mange som ikke har godt av innspilling etter en slik tese, er jeg redd.
 

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Innlegg
2.272
Antall liker
226
Torget vurderinger
1
Høyttalere MÅ spilles inn, og det kan ta laaaaang tid før de sitter...

Anbefaler 250timer på Dynaudio.... bruk gjerne god musikk, da blir det morsommere....

Destiny.. :)
 

-HP-

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
512
Antall liker
128
Høyttalere trenger en innkjøringsperiode. Hvor lenge man må holde på, bestemmes vel i stor grad av hva slags materialer elementene er laget av.

Ideelt bruker man hvitstøy - ettersom man da får lik belastning i hele toneområdet. Men det er jo urealistisk å selv sitte i rommet og høre på hvitstøy hele tiden, så jeg spilte musikk på lavt/moderat volum når jeg selv var hjemme, og brukte hvitstøy via radioen når jeg var ute. Mine høyttalere har kevlar-elementer, som visstnok skal kreve relativ lang innspilling, så jeg var forsiktig med lydstyrken de første 100 timene, før jeg forsiktig begynte å øke på. Man skal - ved bruk av tuner - være obs på at radiosendinger på FM stopper på 15000 hertz, så ideelt bruker man hvitstøy fra en annen kilde, som strekker seg lenger opp. Nettopp derfor brukte jeg også mye CD, for å få med hele området opp til 20000 hertz.

Ingen tvil om at innspilling er viktig - splitter nye høyttalere låter hjelpeløst, men det tar IKKE lang tid før man begynner å høre fremgang.
 

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.700
Antall liker
139
Sted
Bergen
Hei

Ja, det er nok slik at høyttalere må spilles inn. Det er ikke bare elementene som må spilles inn, kanskje enda viktigere er det å spille inn delefilteret. På mine Avalon Acoustics isis sier produsenten at de må ha minimum 700 timer, helst mer, opp mot 1000 timer. Hvor mange timer den enkelte høyttaler må ha vil nok variere. I mitt tilfelle begynte det å skje saker og ting med lydbildet etter passerte 600 timer.
Anbefalingen til Avalon er å spille rolig og lav musikk de første 24 timene. Deretter anbefaler de å spille dynamisk musikk med mye bassinformasjon, og den skal spilles høyt. Dette for å gi juling til elementene.

Endre
fa9tull1 skrev:
Er det fremdeles sånn at nye høyttalere skal "mørnes" i dager og uker? Jeg hørte tilbake på 80-tallet at det var glimrende å la anlegget stå på med susingen mellom radiokanalene på lavt volum i noen uker(!)

Hvis svaret er ja, skal man være forsiktig med høyt volum eller til og med vanlig bruk i begynnelsen?

På forhånd takk
 
K

knutinh

Gjest
-HP- skrev:
Mine høyttalere har kevlar-elementer, som visstnok skal kreve relativ lang innspilling, så jeg var forsiktig med lydstyrken de første 100 timene, før jeg forsiktig begynte å øke på.
Hvorfor må man være forsiktig med lydstyrken?

-k
 

ballex

Medlem
Ble medlem
06.05.2007
Innlegg
42
Antall liker
0
knutinh skrev:
-HP- skrev:
Mine høyttalere har kevlar-elementer, som visstnok skal kreve relativ lang innspilling, så jeg var forsiktig med lydstyrken de første 100 timene, før jeg forsiktig begynte å øke på.
Hvorfor må man være forsiktig med lydstyrken?

-k
Lurte jeg også på...jo mer bevegelse i elementene, jo bedre eller...?

Guff på!! Bare pass på så det ikke vrenger :)
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.039
Antall liker
1.831
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
knutinh skrev:
-HP- skrev:
Mine høyttalere har kevlar-elementer, som visstnok skal kreve relativ lang innspilling, så jeg var forsiktig med lydstyrken de første 100 timene, før jeg forsiktig begynte å øke på.
Hvorfor må man være forsiktig med lydstyrken?

-k
Pga naboene.. Selfølgelig skal man ikke være forsiktig med lydstyrken! Masse watt på mange timer er et godt utgangspunkt ;D
 
B

bendis

Gjest
aldri i livet om produksjonskvaliteten varierer mer enn effekten av innspilling. tolleransene i dag er strenge
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
Høyttaler er den eneste komponenten som krever innspilling. Det er for å myke opp opphenget på elementene.
Innspilling av andre komponenter er mer innspilling av ørene til lytteren...
bortsett fra rør da...
Sleiven
 

KnB

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.517
Antall liker
108
Torget vurderinger
2
Og signalkondensatorer osv 8) ?
Tilvenning er nok en faktor.
 

-HP-

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
512
Antall liker
128
ballex skrev:
knutinh skrev:
-HP- skrev:
Mine høyttalere har kevlar-elementer, som visstnok skal kreve relativ lang innspilling, så jeg var forsiktig med lydstyrken de første 100 timene, før jeg forsiktig begynte å øke på.
Hvorfor må man være forsiktig med lydstyrken?

-k
Lurte jeg også på...jo mer bevegelse i elementene, jo bedre eller...?

Guff på!! Bare pass på så det ikke vrenger :)
Høyttalere består av bevegelige deler, og i starten skal visstnok ikke disse belastes så altfor hardt. Akkurat som at man skal begrense turtallet på en helt ny bilmotor de første 1500 km. Nå vet jeg at akkurat dette er et noe omdiskutert tema, men jeg har iallfall alltid valgt å være forsiktig selv. Man skal være forsiktig helt i starten (de første 50-60 timene), så kan man gradvis øke på.

Kanskje andre her på forumet har større kompetanse på området, og mulighet til å bedømme riktigheten i det jeg skriver?
 
K

knutinh

Gjest
-HP- skrev:
Høyttalere består av bevegelige deler, og i starten skal visstnok ikke disse belastes så altfor hardt. Akkurat som at man skal begrense turtallet på en helt ny bilmotor de første 1500 km. Nå vet jeg at akkurat dette er et noe omdiskutert tema, men jeg har iallfall alltid valgt å være forsiktig selv. Man skal være forsiktig helt i starten (de første 50-60 timene), så kan man gradvis øke på.

Kanskje andre her på forumet har større kompetanse på området, og mulighet til å bedømme riktigheten i det jeg skriver?
Så det du gav som et konkret råd var egentlig basert på et rykte/intuisjon og du har aldri gjort eller testet noe som tyder på at det om du spiller høyt eller lavt de første timene betyr noe som helst?

-k
 

-HP-

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
512
Antall liker
128
knutinh skrev:
-HP- skrev:
Høyttalere består av bevegelige deler, og i starten skal visstnok ikke disse belastes så altfor hardt. Akkurat som at man skal begrense turtallet på en helt ny bilmotor de første 1500 km. Nå vet jeg at akkurat dette er et noe omdiskutert tema, men jeg har iallfall alltid valgt å være forsiktig selv. Man skal være forsiktig helt i starten (de første 50-60 timene), så kan man gradvis øke på.

Kanskje andre her på forumet har større kompetanse på området, og mulighet til å bedømme riktigheten i det jeg skriver?
Så det du gav som et konkret råd var egentlig basert på et rykte/intuisjon og du har aldri gjort eller testet noe som tyder på at det om du spiller høyt eller lavt de første timene betyr noe som helst?

-k
Når jeg har kjøpt høyttalere, har rådene har jeg fått alltid vært entydige: "spill lavt første 50 timene, minst - altså samme lydnivå som normal tale". Rådet har kommet fra sjappa jeg har kjøpt dem i, og fra bekjente. Dersom man er uforsiktig første tiden, kan elementene påføres skade, slik at de aldri vil komme til å låte så godt som de KUNNE ha gjort, dersom man hadde vært forsiktig første tiden.

Jeg har valgt å følge dette rådet fordi:
1) jeg gidder ikke ta sjansen på at det er feil når det dreier seg om et kjøp til flere tusen kroner
2) jeg ser ikke at hifi-sjappa kan ha noen profitt på dette rådet - de tjener jo like mye på disse høyttalerne uansett om kunden følger rådet eller ikke. Annen svada, som f.eks teorier om dyre kabler og andre kostbare tweaks tjener de jo i bøtter og spann på, og derfor fraråder de jo selvsagt å bruke medfølgende kabler, eller handle kabler på Biltema, selv om det - elektrisk sett - er like bra som disse overprisede hageslangene. (ohms lov er ohms lov uansett hva Kåre Krapyl sier) Men greit, det var en digresjon. Tilbake til saken:

Et eksempel: En kompis av meg leide et par Jamo-høyttalere fra Thorn, som var helt fabrikknye. Han spilte svært forsiktig på dem de første 100 timene. Senere byttet han dem inn. En stund senere igjen endte han opp med å kjøpe et brukt par av samme høyttalertype. Disse var helt klart ikke riktig innspilt, for han klaget på en meget hard og ubehagelig diskant i forhold til det forrige paret han hadde hatt.

Så dette er hva jeg hviler mitt resonnement på. Men skal man bedrive solid forskning her, må man selvsagt måle forskjellen på et godt innspilt høyttalerpar mot et "herpet" høyttalerpar av samme type:)
 
B

bendis

Gjest
diskantforandringen til kameraten din kan godt komme av at de var innspilt og åpnere i frekvensområdet?

mon tro hva PA produsenten sier til kunden. 100-120db. "tåler 200watt innspilt, 100 uinnspilt" :eek: tvilsomt!
 

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
884
Antall liker
3
Torget vurderinger
15
Hva sjappa sier? Har dere ikke lest hva som står på arket som Seas og Scanspeak m.fl. legger øverst i esken nå for tiden? Her gjengitt ordrett:

NB Vennigst les dette f'ør elementet tas i bruk:

Vi advarer mot å spille høyt den første tiden, da limet vi bruker ikke er ordentlig herdet, så elementet kan gå opp i limingen og delene falle fra hverandre.

Vi anbefaler våre avanserte brukere å mykne opphenget med å bruke sandpapir på gummimembranen og skjære snitt i senteropphenget med en kvass kniv. Vi retter en takk til det audiofile miljø som har gjort oss oppmerksom på at et element alltid lyder bedre når det får mykere oppheng. (men vi er desverre litt opphengt selv, så vi er selv avskåret fra å gjøre noe med dette).

Vi anbefaler å spille på følgende lydstyrker det første året: 5 dB den første uken, 10 dB de neste fjorten dagene og så øke gradvis på samme måte i trinn på 5 dB. Vi gir ingen garanti på elementet hvis dette ikke overholdes omhyggelig!

NB! Oljeskift av magnetisk olje i diskantelementet må i dennes perioden skiftes dobbelt så hyppig som angitt i håndboken.

Den gradvise innkjøring er spesielt viktig med metallmembraner, da molekylenene må bankes tettere sammen for ikke senere å disintegrere (falle fra hverandere/bli til støv) ved gjengivelse av enkelte slagverksinstrumenter, cymbaler o.l. Viktig: Skulle membranen plutselig allikevel forstøve, må støvskyen ikke pustes inn, men 1.legges død med en vannforstøverpistol, slike som man bruker på blomster, eller 2.man må ha en støvsuger stående parat (anbefales).

Avanserte brukere anbefales å ta ut elementet etter 1 år og kjøre det 24 timer i friluft med tonegenerator på 16Hz med fullt utslag (først til spoleformen bunner, og så en ørliten reduksjon). Skulle festet i lissetråden ryke, eller elementet på annen måte bryte sammen under denne endelige oppmykning, kjøper man et nytt og begynner forfra.

Mvh og lykke til.
 

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Innlegg
2.272
Antall liker
226
Torget vurderinger
1
Det heter PICKUP Arve ;)

Destiny.. :)
 

-HP-

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
512
Antall liker
128
Dr.No skrev:
Hva sjappa sier? Har dere ikke lest hva som står på arket som Seas og Scanspeak m.fl. legger øverst i esken nå for tiden? Her gjengitt ordrett:

NB Vennigst les dette f'ør elementet tas i bruk:

Vi advarer mot å spille høyt den første tiden, da limet vi bruker ikke er ordentlig herdet, så elementet kan gå opp i limingen og delene falle fra hverandre.

Vi anbefaler våre avanserte brukere å mykne opphenget med å bruke sandpapir på gummimembranen og skjære snitt i senteropphenget med en kvass kniv. Vi retter en takk til det audiofile miljø som har gjort oss oppmerksom på at et element alltid lyder bedre når det får mykere oppheng. (men vi er desverre litt opphengt selv, så vi er selv avskåret fra å gjøre noe med dette).

Vi anbefaler å spille på følgende lydstyrker det første året: 5 dB den første uken, 10 dB de neste fjorten dagene og så øke gradvis på samme måte i trinn på 5 dB. Vi gir ingen garanti på elementet hvis dette ikke overholdes omhyggelig!

NB! Oljeskift av magnetisk olje i diskantelementet må i dennes perioden skiftes dobbelt så hyppig som angitt i håndboken.

Den gradvise innkjøring er spesielt viktig med metallmembraner, da molekylenene må bankes tettere sammen for ikke senere å disintegrere (falle fra hverandere/bli til støv) ved gjengivelse av enkelte slagverksinstrumenter, cymbaler o.l. Viktig: Skulle membranen plutselig allikevel forstøve, må støvskyen ikke pustes inn, men 1.legges død med en vannforstøverpistol, slike som man bruker på blomster, eller 2.man må ha en støvsuger stående parat (anbefales).

Avanserte brukere anbefales å ta ut elementet etter 1 år og kjøre det 24 timer i friluft med tonegenerator på 16Hz med fullt utslag (først til spoleformen bunner, og så en ørliten reduksjon). Skulle festet i lissetråden ryke, eller elementet på annen måte bryte sammen under denne endelige oppmykning, kjøper man et nytt og begynner forfra.

Mvh og lykke til.
Dette var da VELDIG! Det gjelder PA-elementer, ikke sant?

Jeg har forøvrig opplevd en interessant ting: ved spilling av orgelmusikk med dyp bass på svært høyt volum over tid må jeg faktisk finne en umbraconøkkel og dra til skruene som holder basselementene på plass i kabinettet. Hvis ikke så sitter disse LITT løst, og hele baffelen resonnerer på enkelte frekvenser. Dette kan kanskje tyde på at jeg burde hatt STØRRE høyttalere, med tanke på ønsket lydnivå. Orgelmusikk er ekstremt med tanke på veldig mange kraftige frekvenser i bass/midbass/nedre mellomtone, og kan vel strengt tatt aldri rettferdiggjøres helt gjennom et stereoanlegg før man kommer opp i en viss størrelse på riggen.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Innspilling er et morsomt "dyr". Det varierer veldig med elementene som er brukt i konstruksjonen. Som oftest løsner bassene etter 10-20timer, såfremt de får inn signaler som gir dem godt med utslag. Diskanter og mellomtoneenheter beveger seg jo mindre, og spesielt diskanter kan nok bruke ganske lang tid før opphenget stabiliserer seg fra den initielle fabrikasjonsstivheten. Her er det imidlertid store variasjoner.

Når det gjelder det brukte paret med Jamo-høyttalere med hard og ubehagelig diskant det refereres til lenger opp, så kan man jo spørre seg om man har med en "lettsprengt" diskant å gjøre. En overbelastet diskant kan ha fått deformasjoner i spolen som gjør at den forvrenger mer enn vanlig. Man skal selvfølgelig aldri overbelaste en diskant slik at spolen deformeres. Det gjelder både før og etter innspilling. Vær spesielt forsiktig med små forsterkere. Klipping dreper diskanter raskere enn man tror. Dette er en viktig grunn til å aldri kjøpe brukte høyttalere uhørt.
 

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Innlegg
2.341
Antall liker
1.840
For å gjøre noen småting klart her:

En bilmotor (eller hvilken som helst motor) har friksjonsdeler. Stempler og diverse lager.
Disse må kjøres inn. Fortrinnsvis rolig til å begynne med for å unngå overoppheting og det
som verre er.

Et konvensjonelt høyttalerelement har overhodet ingen deler som må slites til.
Derimot må oppheng mykes opp får å oppnå sin ønskede karakteristikk.
Klarer ikke å se for meg at dette kan oppnås på annen måte enn med store utsving, dvs.
pøse på med effekt for å få sakene til å røre på seg.

En høyttaler som er spilt på i 1000 timer med hviskenivå skulle dermed ikke være innspilt
i det hele tatt.



Mvh. Leif
 

-HP-

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
512
Antall liker
128
Tydeligvis delte meninger her, altså, og jeg skal absolutt ikke gjøre krav på å ha "sannheten".

Jeg har hørt at det er dettopp på grunn av kantopphenget at man skal være forsiktig første tiden, fordi dette i utgangspunktet er stivt, og at materialet mykes opp i løpet av de første spilletimene. Og kantopphenget er helt i begynnelsen såpass stivt at det ikke tåler for store utslag. Men her snakker vi om de første 50 timene.

Hadde vært interessant å høre hva profesjonelle gjør. Hvordan behandler de et helt nytt par med studiomonitorer den første tiden?
 
K

knutinh

Gjest
bendis skrev:
aldri i livet om produksjonskvaliteten varierer mer enn effekten av innspilling. tolleransene i dag er strenge
http://hometheaterhifi.com/forum/archive/index.php/t-1555.html

Speaker break-in is not an unusual question to see on any audio forum. Generally someone's bought speakers and they're trying to figure out if those speakers are really for them. There's a lot of issues that come into play here: positioning, calibration, effects of the room. Often the person who posted the question is somewhat inexperienced and hasn't done the best job of placing the speakers. Or perhaps they've just bought the wrong speakers (but they sounded good in the store!) for the room that they're going in. The purpose of this post though, is not to deal with those issues, deserving as they may be of an in-depth discussion.

This is about the issue of speaker break-in. Scientifically, the topic of speaker break-in has been studied rather extensively using techniques such as laser interferometry, measurements of speaker parameters, and controlled listening tests.

David Clark, an AES Fellow presented "Precision Measurement of Loudspeaker Parameters", which was published in the March, 1997. Abstracting from that paper is the following quote:
"5.1 Break-In"

"A break-in process is recommended. Drive-unit storage may cause the diaphragm suspension to drift away from its normal or in-use position. Break-in, with the drive-unit axis in the in-use orientation (usually horizontal), restores the normal diaphragm position. The recommended procedure pneumatically stretches the suspension to one excursion extreme, then the other and continues to alternate, decreasing the excursion each time until x is at zero. This process can be completed in less than 1 min."

Mr. Clark also indicated that drivers which had been stored face-up or face-down sometime need 1 minute of pink noise to restore the original center position. This could also be accomplished by a few strokes of the suspension which many manufacturers do routinely when the speaker is at the end of the assembly line. This suggests that most speakers, are in fact broken in when you get them.

Further work has been performed by Tom Nousaine who has measured speaker parameters pre and post break-in as well as having conducted controlled listening tests. He has found that the Fs of the speaker falls however that is offset by a rise in Vas. Both these parameters were related to the changes in compliance that occurred. During the playing or excercising if you will of the speaker both the spider and the surround become more compliant (they move easier if you will). Additional measurements on samples of identical drivers indicated that the changes that occured pre and post breakin on a single driver were smaller than the variations within a particular lot of drivers. Since there are manufacturing tolerances for drivers this indicates that whatever changes are that occur are smaller than those of manufacturing tolerances. This further indicates that the net effect of speaker breakin is nada, nothing, zilch, forget about it, etc.

In one experiment, Nousaine used a driver that was said to need 48 hours of break-in. Placing the driver in a 1.5 cubic foot box, he found the system resonance to be 53 Hz before break in. After 48 hours the resonance was 49 Hz. After a few minutes rest, the resonance had gone back to 51 Hz. The following morning it was back to 53 Hz. This indicates that whatever small changes that occur in a driver's characteristics during playback comeback to their original state after rest.

These experiments have been performed with other drivers such as from Dynaudio with similar results. Overall this indicated that whatever changes do occur, they do not change the sound quality.

Moreover, Richard Pierce, who some may know as having designed the crossovers for the Rockets, is a well known consultant and speaker designer who has examined the parameters and behavior of thousands, if not tens of thousands of drivers. His finding also concur with Clark's and Nousaine's with regards to how drivers behave in the real world.

So if the sound quality does not change in any significant way, what then does occur? Well listening adaptation would then have to be looked upon as a very strong reason for the perception of speaker break-in. Anyone who has spent time listening to audio systems or components knows their opinions with regards to the nature of the sound changes with time. In the case of speakers, when one buys them and brings them home, you become used to the sound of that particular speaker. That sound may grow upon you or you may find there's something that you don't like about it. Nonetheless, however they sound in your particular home, it'll be different from the way they sounded either in someone elses home or the stores where you heard them.

Now I've had a few emails that I've sent to various speaker manufacturers and these are some of the replies on this subject of break-in.


We've found (as have our dealers and customers) that the most significant changes occur within the first 75-150 hours, with smaller incremental changes occurring up to a few hundred hours. After that point, you shouldn't notice much change at all, as the speakers would be broken in thoroughly. This time is the same for each model and is best accomplished by just playing music through them.



Thank you for your interest in Revel.

Todd Sutherland
Madrigal
 

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Innlegg
3.415
Antall liker
4.023
Torget vurderinger
10
Oppheng skal mykes opp, delefilter og noen hundre meter leder(spoler) skal spilles inn. Blir fort 300-1000 timer før alt er på plass, tenker ikke på ørene nei....... :)
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Jeg har også sett målinger som indikerer at høyttalerinnspilling ikke betyr noe. Disse fokuserer svært ofte på basselementet. Jeg opplever ofte at disse går noe dypere etter noen timers innspilling, noe som også bekreftes av målinger (Fs blir noe lavere). Jeg har også opplevd at en høyttaler som er lagret kan trenge litt innspilling for å stabilisere seg lydmessig i bassen.

Det jeg ikke har sett så mye informasjon om er innspilling av diskanter. Kan det være at disse trenger lenger tid for å spilles inn, og at det er grunnen til at man hører forskjell etterhvert som en høyttaler spilles på over mange timer?
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.286
Antall liker
34.823
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Dr.No skrev:
Hva sjappa sier? Har dere ikke lest hva som står på arket som Seas og Scanspeak m.fl. legger øverst i esken nå for tiden? Her gjengitt ordrett:

NB Vennigst les dette f'ør elementet tas i bruk:

...

NB! Oljeskift av magnetisk olje i diskantelementet må i dennes perioden skiftes dobbelt så hyppig som angitt i håndboken.

Den gradvise innkjøring er spesielt viktig med metallmembraner, da molekylenene må bankes tettere sammen for ikke senere å disintegrere (falle fra hverandere/bli til støv) ved gjengivelse av enkelte slagverksinstrumenter, cymbaler o.l. Viktig: Skulle membranen plutselig allikevel forstøve, må støvskyen ikke pustes inn, men 1.legges død med en vannforstøverpistol, slike som man bruker på blomster, eller 2.man må ha en støvsuger stående parat (anbefales).

Avanserte brukere anbefales å ta ut elementet etter 1 år og kjøre det 24 timer i friluft med tonegenerator på 16Hz med fullt utslag (først til spoleformen bunner, og så en ørliten reduksjon). Skulle festet i lissetråden ryke, eller elementet på annen måte bryte sammen under denne endelige oppmykning, kjøper man et nytt og begynner forfra.


Likevel: Min erfaring er at ja, høyttalere blir bedre etter noen tids bruk. Da jeg fikk et par splitternye dynaBel Euforia i hus for noen år siden var det en ganske merkbar forbedring etter noen uker. Enkle målinger med håndholdt dB-meter og Stereophiles test-CD syntes også å vise en litt rettere frekvensgang etter hvert.

Men selvsagt, jeg kan ikke garantere at dB-meteret var plassert på millimeteren likt hver gang slik at målingen ikke påvirkes av rommet, og heller ikke at jeg kan skille 100% mellom eventuelle fysiske endringer i høyttalerne og eventuelle subjektive tilvenningseffekter.

Derfor: Verdt å gjøre, men neppe verdt å ta noen stor fight med naboer eller familiemedlemmer over. Man kan helt enkelt glede seg over at husalteret låter gradvis bedre over noen ukers bruk. Det er i seg selv en god grunn til å ta frem favorittmusikken på ny, spør du meg.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Beste måten å påvise endring av nye høgtalarar over tid, er å pakke dei ut torsdags kvelden, rigge dei opp, lytte ein CD eller maks to, og reise bort i helga, medan anlegget står på repeat i mellomtida. Då vil du sannsynlegvis høyre skilnad på måndag...
 
B

bendis

Gjest
se alle spesifikasjonene til en enkel bass og merk hvor lite som skal til. bare et lite dytt på Fs eller Qt gjør stort utslag. selv om elementet ser dønn likt ut.
møter ikke hver målt enhet innenfor moderne tolleranse "skal" de kasseres eller selges som en annen enhet. bortsett fra kanskje revel og seas som vistnok solgte defekte basser til sonus faber.
varierer kvaliteten blir de sansynligvis matchet ilag allikavel så et par høyttalere ikke er ulike, og da faller argumentet bort.. ::)

men at ett sluttprodusert par varierer mer enn den fysiske innspillingen nekter jeg å tro etter alle forandringene her i huset!
 
Topp Bunn