knutinh etterlyste en blindtest som kunne vise til at high-rez kunne la seg skille fra CD og "high-rez Mp3" ved bruk av musikk fra linn records.
Her er den!
Og dette er sågar en hemmelig blindtest hvor deltakerne ikke var klar over at de var med på en blindtest.
Saken er kort og godt at John Atkinson og noen andre mennesker ble bedt om lytte til et stykke kormusikk (Handel, Messiah) via en Linn unidisk spiller og et par nye aktive digitale høyttalere fra Meridian. Det var tekniker Philip Hobbs fra Linn records som ba dem lytte til musikken. Etter at de 4 første korstykkene var ferdigspilt avslørte Hobb at han hadde gjort noe i studio... Han hadde tatt den opprinnelige DSD innspillinga og gjort følgende:
1 Arie ble konvertert til 24-bit/88.2 kHz
2 Arie ble konvertert til 16 bit 44.1 kHz
3 Arie ble konvertert til Mp3 320 kb/s
4 Arie ble konvertert til Mp3 192 kb/s
Dette er ikke en vitenskapelig basert test, men det at deltakerne overhodet ikke hadde noen anelse om hva de var med på gjør dette interessant, fordi dette medførte til at deltakerne IKKE havnet i et "prestasjonsmodus". At sporene ble avspilt i den rekkefølgen som beskrevet ovenfor gjør dette enda mere interessant fordi lyttetester har vist at når folk lytter til et fremmed audiosystem i et fremmed rom (som dette rommet i London), så viser lyttetester at folk syns bedre om lydkvaliteten jo mere de lytter.
Jeg skal ikke oversette hva Atkinson hørte på denne session, det kan folk selv lese i Stereophile. Men det er ingen hemmelighet at Atkinson hørte klare forskjeller i lydkvalitet, også mellom Arie 1 og 2!
"As we see it" Stereophile October 2007.
Her er den!
Og dette er sågar en hemmelig blindtest hvor deltakerne ikke var klar over at de var med på en blindtest.
Saken er kort og godt at John Atkinson og noen andre mennesker ble bedt om lytte til et stykke kormusikk (Handel, Messiah) via en Linn unidisk spiller og et par nye aktive digitale høyttalere fra Meridian. Det var tekniker Philip Hobbs fra Linn records som ba dem lytte til musikken. Etter at de 4 første korstykkene var ferdigspilt avslørte Hobb at han hadde gjort noe i studio... Han hadde tatt den opprinnelige DSD innspillinga og gjort følgende:
1 Arie ble konvertert til 24-bit/88.2 kHz
2 Arie ble konvertert til 16 bit 44.1 kHz
3 Arie ble konvertert til Mp3 320 kb/s
4 Arie ble konvertert til Mp3 192 kb/s
Dette er ikke en vitenskapelig basert test, men det at deltakerne overhodet ikke hadde noen anelse om hva de var med på gjør dette interessant, fordi dette medførte til at deltakerne IKKE havnet i et "prestasjonsmodus". At sporene ble avspilt i den rekkefølgen som beskrevet ovenfor gjør dette enda mere interessant fordi lyttetester har vist at når folk lytter til et fremmed audiosystem i et fremmed rom (som dette rommet i London), så viser lyttetester at folk syns bedre om lydkvaliteten jo mere de lytter.
Jeg skal ikke oversette hva Atkinson hørte på denne session, det kan folk selv lese i Stereophile. Men det er ingen hemmelighet at Atkinson hørte klare forskjeller i lydkvalitet, også mellom Arie 1 og 2!
"As we see it" Stereophile October 2007.