eviltwin skrev:
Del 1
Har vært så heldig å fått prøvd Solo (dog ikke mine egne) mot Dynabel Euforia. Det var en ganske lærerik opplevelse da det viste seg at Solo spiller helt klart best med den innebygde volumkontrollen stående på MAX, og at Solo kan være litt kresen på resten av elektronikken. Vi begynte sammenligningen med
EC EMC-1up -> Krell KAV300i -> Dynabel Euforia mot
EC EMC-1up -> Jeff Rowland Conserto (forforsterker) -> Avantgarde Solo. Til å begyne med spilte Solo så nasalt og pistrete i forhold til oppsettet med Euforia at skuffelsen og overraskelsen var komplett. Men etter litt eksperimentering fant vi ut at volumekontrollen bak på Solo må stå på MAX for at høyttaleren skal levere sitt beste. Etter dette ble det adskillig jevnere mellom de to oppsettene, og det var mer smak og behag enn bedre/dårligere, selvom favøren fremdeles gikk i retning av Euforia på flertallet av innspillingene. Euforia gikk en anelse dypere i bassen, var ett hakk varmere og snillere mot rufsete innspillinger, Solo derimot banket til med voldsom dynamikk, klarhet og gjennomsiktighet. Ikke helt overbeviste om Solo's fortreffelighet pakket vi ned Jeff Rowland Conserto og hektet Solo'ene bakpå forforsterkerutgangene på Krellen. BANG! That was when the shit hit the fan!! bare motsatt! Dette ble saker, Krellen tilførte den etterlengtede varmen uten at det gikk utover detaljer og luftighet. Avantgarde Solo+Krell KAV300i er en MYE BEDRE match enn Avantgarde Solo+Jeff Rowland Conserto. Ferdig arbeid!
Om en stund skal jeg prøve å få testet Solo'ene mine mot ett Theta->EC 180->Response Art oppsett en kollega av meg har. Skal bli morro
Del 2
Da har Solo+Cary 306/200 fått prøvd seg mot Audio Aero Capitole (mener jeg det var. Det var i hvertfall en Audio Aero cd-spiller med innebygd forforsterker og rør)->EC 180->Respons Art. Soloene har også fått prøve seg med Audio Aero Capitole som kilde.
Cary 306/200->Avantgarde Acouistic Solo (
Cary/Solo) mot
Audio Aero Capitole->EC 180->Respons Art (
Aero/EC/Respons.)
Cary/Solo tar kjapt halsgrep på Aero/EC/Respons og levner ingen tvil om hvem som kan skilte med best oppløsning, gjennomsiktighet og dynamikk. Det er rett og slett udiskutabelt bedre. Cary/Solo er også i en annen klasse når det gjelder PRAT (pase, rythm and timing). Aero/EC/Respons blir litt siræva, flat og grå i forhold til Cary/Solo. Det eneste området hvor Aero/EC/Respons stikker kjepper i hjulene er i dypbassen. Aero/EC/Respons går helt klart dypere i bassen enn Cary/Solo. Men selvom Aero/EC/Respons går dypere, så er bassen til gjengjeld ikke like stram og rytmisk som hos Cary/Solo. Aero/EC/Respons er også litt snillere i diskanten enn Cary/Solo, og generellt mer tilslørt, gråere og ullen.
Cary 306/200->Avantgarde Acouistic Solo mot
Audio Aero Capitole->Avantgarde Acoustic Solo.
Avstanden mellom anleggene er nå vesentlig mindre enn mellom Cary/Solo og Aero/EC/Respons (kanskje ikke så rart, i og med at vi nå kjører med samme høyttalere...) Vi rakk ikke å bruke så veldig mye tid på disse oppsettene, men oppsummeringen er at Solo spiller hakket mer dynamisk og rytmisk med Cary som kilde, men at lyden ble litt mindre frempå og spillestilen litt snillere og tilgjvende med Audio Aero som kilde. Ingen klar vinner, mer en 'jeg liker/du liker' situasjon. Forskjellene er lett hørbare, men ikke av typen natt og dag. Jeg er overbevist om at jeg hadde levd meget godt med begge oppsettene. Konklusjonen er at både Cary og Audio Aero fungerer meget godt som kilder til Solo, og sannsynligvis andre høyttalere fra Avantgarde Acoustic. Og at jeg må få meg en rørforforsterker
Ny oppdagelse.
En annen interessant ting vi oppdaget var at mine Soloer, i motsetning til Soloene som ble benyttet når vi sammenlignet med Krell og Dynabel Euforia, ikke er like følsomme for å stå på max volum for å få best lyd. Mine kunne greit skrus ned mot halvt volum uten at lyden ble nasal og anemisk. En indikasjon på at ingeniørene hos Avantgarde Acoustic har endret de elektroniske kretsene ved ett eller annet tidspunkt
?
Vellykket modifikasjon.
Jeg har også i løpet av den siste måneden flyttet og kommet meg inn i ny bolig, og anlegget har får plass i rom med vesentlig bedre forutsetninger for god lyd.
Og når jeg nå hadde fått rigget opp sakene og fått det til å spille tilfredsstillende, så har jeg også byttet ut op-ampene som sitter orginalt i Solo, TL071CN, til OPA627. Resultatet var ikke dramatisk på noen måte, men lyden ble litt varmere og fyldigere. Det oppleves som om det er litt mer nivå i bassen og at diskanten ble litt mindre frempå. Om forandringene i bassen og diskanten er reelle, eller om de er ett resultat av generelt varmere og fyldigere lyd skal jeg ikke spekulere i. Hovedsaken er at det hele oppleves som ubetinget bedre ;D
Mulig del 3
Burson Audio lager noen interessante saker kalt
discrete op-amp. Jeg driver å undersøker om det lar seg gjøre å få plassert en sånn der op-ampen sitter i forsterkerdelen på Solo'ene. Jeg har tro på at det skal la seg gjøre og kommer tilbake med en liten rapport hvis jeg prøver dette.