trenger hjelp til fase tolkning (qubic theory)

teo72

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.07.2002
Innlegg
103
Antall liker
0
Har nettopp fått meg ny tv, og måtte flytte litt på den ene høytaleren for å få satt den på plass. Etter det har jeg slitt med å finne korrekt fase. Har litt vanskelig romakustikk. Hjalp en kompis med å finne fasen, der var det meget enkelt. Har in-phase og out-of-phase signaler på en cd (xlo test & burn-in cd). Men hvordan skal man tolke stereo absolute out of phase signalet slik at man vet hvilken høytaler som skal flyttes hvor?

Han som hjalp meg forrige gang sa noe om Qubic theory. Men glemte å få en god forklaring på dette. All hjelp settes stor pris på.
 

teo72

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.07.2002
Innlegg
103
Antall liker
0
cubic theory er vel kanskje feil ord når jeg tenker meg om. Tror han sa noe sånt som at man må bruke kubisk tankegang når man tolker fase signaler (får å finne ut hvilken høytaler man skal flytte, og hvor)

Eneste forklaring jeg fikk var at det dreide seg om overtonene i forhold til de instrumenter eller vokaler de hører til. Når fasen er riktig, så vil overtonene til feks vokalen komme fra samme sted i lydbilde som vokalen. Har hatt anlegget mitt i perfekt fase, så jeg vet at dette stemmer. Problemet er bare at siden jeg har vanskelig romakustikk, og jeg ikke vet hvordan jeg skal tolke signalene, så vet jeg ikke hvilken høytaler jeg skal flytte, eller hvor. All hjelp til å belyse dette problemet settes STOR pris på.

Jeg har anlegget i et 4*2,5 meter stort rom (10 kvadrat) og dermed må anlegget stå på langveggen for å få en brukbar størrelse på lydbilde. Jeg bruker Profilert skum (diffusorer) på veggen bak mellom høytalerne og bak lytteposisjon. Teppe har jeg på gulvet og bassfelle for å kontrollere bassen. Sist jeg hadde lyden i fase var senteret for lyden 5 cm til siden for ideellt senter . Dette gjorde ikke noe da jeg satt 5 cm til andre siden og dermed oppfattet jeg senteret som ideellt senter. Å få både fase og ideellt senter var ifølge han som satte det opp for meg umulig, siden den høyre høytaleren måtte stå litt for nær den høyre veggen (avstand ca 40 cm), men som sagt er ikke dette noe problem. Jeg kan av denne grunn ikke bruke standard metode for faseinnstilling (Perfekt symetrisk oppsett for så å vikle den ene høytaleren til man treffer fasepunktet. Slik lærte jeg å gjøre det).
 

Tresko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2006
Innlegg
459
Antall liker
0
cubic theory er vel kanskje feil ord når jeg tenker meg om. Tror han sa noe sånt som at man må bruke kubisk tankegang når man tolker fase signaler (får å finne ut hvilken høytaler man skal flytte, og hvor)

Eneste forklaring jeg fikk var at det dreide seg om overtonene i forhold til de instrumenter eller vokaler de hører til. Når fasen er riktig, så vil overtonene til feks vokalen komme fra samme sted i lydbilde som vokalen. Har hatt anlegget mitt i perfekt fase, så jeg vet at dette stemmer. Problemet er bare at siden jeg har vanskelig romakustikk, og jeg ikke vet hvordan jeg skal tolke signalene, så vet jeg ikke hvilken høytaler jeg skal flytte, eller hvor. All hjelp til å belyse dette problemet settes STOR pris på.

Jeg har anlegget i et 4*2,5 meter stort rom (10 kvadrat) og dermed må anlegget stå på langveggen for å få en brukbar størrelse på lydbilde. Jeg bruker Profilert skum (diffusorer) på veggen bak mellom høytalerne og bak lytteposisjon. Teppe har jeg på gulvet og bassfelle for å kontrollere bassen. Sist jeg hadde lyden i fase var senteret for lyden 5 cm til siden for ideellt senter . Dette gjorde ikke noe da jeg satt 5 cm til andre siden og dermed oppfattet jeg senteret som ideellt senter. Å få både fase og ideellt senter var ifølge han som satte det opp for meg umulig, siden den høyre høytaleren måtte stå litt for nær den høyre veggen (avstand ca 40 cm), men som sagt er ikke dette noe problem. Jeg kan av denne grunn ikke bruke standard metode for faseinnstilling (Perfekt symetrisk oppsett for så å vikle den ene høytaleren til man treffer fasepunktet. Slik lærte jeg å gjøre det).  
Skjønner ikke helt hva du mener her men:

Du prøver å reparere for dårlig rom med plassering av høyttalere?

OK, Gå på med litt mer demping, og litt mere bassfeller.
Så flytter du dine nye og mindre høyttalere til kortveggen, og setter deg nærmere.

Nå kan vi begynne å snakke.
 
K

knutinh

Gjest
Dette høres ut som en overdrevet kompliserende beskrivelse av et problem (som forsåvidt er vanskelig nok fra før) ?

mvh
Knut
 

teo72

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.07.2002
Innlegg
103
Antall liker
0
Å sette høytalerne på kortveggen er ikke noe alternativ. Om man da tenker at høytalerne bør stå 50 cm fra side veggene, da vil det være max 1,5 meter mellom høytalerne, og det er for lite. I alle lytterom må man finne det stedet i rommet som gir høytalerne best arbeidsforhold og hvor lyden blander seg korrekt, dvs er i fase. Dersom man setter høytalerne på kortveggen i et lite rom vil lyden som reflekteres fra rommets vegger forsterkes, og man får dermed dårligere lyd. Immediasound har en ganske grei forklaring på dette:http://www.immediasound.com/Speaker2.html
When the brain cannot localize reflections it ignores them. Here is a simple example of how the brain ignores unwanted or unessential information. Imagine the situation of being in a noisy public place and conversing with the person next to you. Even though a recording made from your listening position would sound like random noise, you can follow the conversation. Our bains do this automatically all the time to, for example, filter out the annoying natural resonance of a room to facilitate speech, or to identify potential dangers.

To sum up, it is usually best to locate the listening position so the first information to arrive at the ears is from the speaker and the secondary reflections arrive much later and at a much lower volume.
 
A

atledreier

Gjest
Å sette høytalerne på kortveggen er ikke noe alternativ. Om man da tenker at høytalerne bør stå 50 cm fra side veggene, da vil det være max 1,5 meter mellom høytalerne, og det er for lite. I alle lytterom må man finne det stedet i rommet som gir høytalerne best arbeidsforhold og hvor lyden blander seg korrekt, dvs er i fase. Dersom man setter høytalerne på kortveggen i et lite rom vil lyden som reflekteres fra rommets vegger forsterkes, og man får dermed dårligere lyd.
Forklar da hvorfor mitt oppsett funker så bra som det gjør? Og hvorfor hører jeg noe når jeg kobler høyttalerne ut av fase? Ihht til 'din' teori skulle det blitt bortimot stille, vel? Kanakje jeg bare hadde hørt romrefleksjonene da? DET hadde vært praktisk, det!

 
S

stikken

Gjest
;DFin sofa......,har lik ikke LIK,men lik sofa :-/
Vh
S
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
Har nettopp fått meg ny tv, og måtte flytte litt på den ene høytaleren for å få satt den på plass. Etter det har jeg slitt med å finne korrekt fase. Har litt vanskelig romakustikk. Hjalp en kompis med å finne fasen, der var det meget enkelt. Har in-phase og out-of-phase signaler på en cd (xlo test & burn-in cd). Men hvordan skal man tolke stereo absolute out of phase signalet slik at man vet hvilken høytaler som skal flyttes hvor?

Han som hjalp meg forrige gang sa noe om Qubic theory. Men glemte å få en god forklaring på dette. All hjelp settes stor pris på.
Hva i alle dager er det du snakker om???? Lyden kommer ikke ut av fase fordi du flytter en høyttaler 10cm!

Hvis du spiller av OOP tracket på XLO CD'en vil "hovedtyngden" av lyden, eller den siden som har mest "fokus" bli dominerende. Dette kan kommer av forskjellig vinkling av ht'ene, men mest sannsynlig av forskjellig akustiske forhold for venstre og høyre ht, dvs refleksjoner fra sidevegg, gulv ol. Etter det jeg leser står den ene ht'en din nærmere vegg enn den andre. Vitsen med OOP tracket er å få et mest mulig udefinert fokus. Prøv å flytte ht'en med mest fokus litt bakover. Dette pleier å hjelpe. Hvis ikke, flytt den andre ht'en fremover. Fokus flyttes vekk fra den ht'en som har mest fokus ved å flytte den lengre vekk fra lytteposisjon og visa versa.

"Stereo absolute out of phase" er noe jeg aldri har hørt om. Er noe koblet i motfase i anlegget med feks kabling, så er det 180 grader i motfase uansett. Husk også at det kun er single-driver ht'er og enkelte panel ht'er som er faserene. En ht med to eller flere drivere har gjerne et delefilter, og vil dermed ikke lengre være i absolutt fase i hele arbeidsområdet.
 

teo72

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.07.2002
Innlegg
103
Antall liker
0
Har løst problemet. Måtte tilte høytalerne litt oppover, dermed unngikk jeg glassbordresonans-problemet, og fant dermed korrekt oppstilling av høytalerne ganske kjappt.

Selvsagt hører du noe selv om høytalerne er koblet i motfase/eller du spiller et kutt i motfasel. Grunnen er veldig enkel. Lyden du hører er en kombinasjon av direktelyden fra Ht. og den indirekte lyden fra rommet. Og siden svært få av oss har perfekte lytterom (les ingen), så vil lyden fra begge høytalerne bli modulert når den interakter med rommet før den når våre ører. Dermed blir ikke lyden kanselert helt ut. Det ideelle er å prøve å finne det oppstillingen som har mest uklar fokus når man spiller ut-av-fase. Denne rom-korrekte oppstillingen av høytalerne er som regel ganske spesifikk (les vanskelig å finne) Når man finner den, vil lyden endre karakter. Det er som om lyden føles mer direkte, og man kan "se" et veldig fokusert lydbilde. Vokalen og instrumentene kan man "se" nesten som en traktform som strekker seg direkte innover i lydbilde (Det er ihverfall slik jeg tolker det). Dersom denne "trakformen" høres ut som den er på skrå (og/eller på et annet sted enn i midten av høytalerne, dette gjelder når man feks tolker hoved vokalen som som regel er i midten av lydbildet), da har man ikke funnet ideal oppstillingen av Ht. for lytterommet.
 
A

atledreier

Gjest
Men det rare er, kjære venn, at jeg hører lyd i motfase i headset også jeg. Er det noe galt med meg da?
 

styx

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.12.2004
Innlegg
806
Antall liker
3
I et headset har aldri lydbølgene noen mulighet til å møte hverandre og fase hverandre ut.
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
I et headset har aldri lydbølgene noen mulighet til å møte hverandre og fase hverandre ut.
Hvordan blir denne teorien i forhold til de som ikke har noen substans mellom ørene ;D
 
K

kbwh

Gjest
Denne tråden gir meg assosiasjoner til Haruki Murakamis bøker. Virkeligheten er drøm. Drømmen er virkelighet. Drømmen er et mareritt. Marerittet er virkelighet. Og så videre.
 
Topp Bunn