Side 1 av 3 123 SisteSiste
Resultater 1 til 20 av 59
Abonnér på denne tråden
  1. #1
    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    Jun 2007
    Innlegg
    861
    Tagget i
    0 Innlegg

    Nå er jeg rett og slett forbannet... (Om remastring)

    Fordi:

    Jeg fikk en kraftig demonstrasjon i dag, demonstrasjon i hvordan en ny-utgivelse kan låte forferdelig mye dårligere enn den eldre verdjonen av samme utgivelse. For første gang har jeg fått høre dem opp mot hverandre på samme anlegg og i samme rom uten stor forskjell i tid så man lett kunne sammenligne dem...

    Har sett dette vært nevnt flere ganger, men har tenkt som så at det hele er nok litt overdrevet og ikke så ille som mange vil ha det til... Men nok ikke så rart, jeg har aldri fått hørt det sammenlignet slik jeg fikk det i dag.

    Normalt har man bare en versjon av en plate, i alle fall jeg... Så dersom en plate låter bedre ett sted enn ett annet så er det så mange andre faktorer enn selve platen man kan mistenke skaper forskjellene, dessuten er det ikke så relevant å sammenligne vinyl og CD-mediet heller (noe jeg jo foretrekker vinylversjonen av samme plate), men i dag fikk jeg demonstrasjon av to utgivelser av samme CD-plate... Jeg ventet meg ikke noen forskjell verdt å nevne, men fyttirakker'n hvordan den remastrede låt i forhold til orginalen.

    Så spørsmålet mitt; Hvordan kan de prestere en slik degradering, jeg fatter ikke hvorfor de legger ressurser i en remastring når det allerede er en orginal som sågar er bedre dem kan bruke...

    Mulig dem noen ganger får bedre lyd etter remastring, ikke vet jeg?? Forhåpentlig vis får dem det tidvis, om ikke så fatter jeg ikke hvorfor dem i det hele tatt driver med det??

    Fikk så broder'n til å sjekke CD-plater jeg har hos han, blandt mine favoritter (Pink Floyd, Dire Straits etc.... - Remastret alt sammen, og værst av alt er at jeg ikke kan vite om det er til det bedre eller det dårligere () - som jeg er fristet på vinylsnurre igjen når jeg fikk høre demonstrasjonen i dag)....

    Alt jeg oppnådde var å bli engstelig, engstelig fordi kanskje så mye som halve CD-samlingen min kan være remastret....

    Får jeg spørre dere som kan om dette om en remastring tidvis fører til bedre lyd også, jeg håper i grunn virkelig det da jeg om ikke vil banke hånden hardt i bordplaten og banne høyt over at ALT jeg har av Pink Floyd og Dire Straits er remastret (Lyser mot meg også på flere av dem, nær som det står der som ett kvalitetsstempel og reklame at dem er remstret)... For all del, la det forhåpentligvis være til det bedre....

    At min kamerats vinylplater av Pink Floyd (orginale fra 70-tallet) låter bedre enn CD'ene mine er nå helt sikkert, er det grunnet remastringen på mine at forskjellen er så vannvittig, eller er det vinyl som er så mye bedre? Nok litt begge deler, men håper for all del at den remastringen på dem og flere plater ikke er så ille...

    Så hjelp meg dere som vet, om det av og til kan bli bedre også og at det bare er tilfeldig ut fra hvem som har mikset andre gangen?

    *Litt i villede nå*
    Høyttalere: IMF Electronics Reference Standard Professional Monitor Mk.IV (Improved)
    Forsterker: Rotel RC-1572 / Rotel RB-1090
    Platespiller: Sony PS-11
    Digital Kilde: Marantz UD-7007 & Marantz NA-6005 & Squeezebox Touch

  2. #2
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Feb 2002
    Sted
    Horten
    Innlegg
    5,421
    Tagget i
    3 Innlegg

    Nå er jeg rett og slett forbannet... (Om remastring)

    Du må være like bombastisk her som på AVforum. Da blir det mye morsommere.


    http://youtube.com/watch?v=3Gmex_4hreQ

  3. #3
    Bransjeaktør
    Ble medlem
    Aug 2005
    Innlegg
    4,726
    Tagget i
    7 Innlegg

    Nå er jeg rett og slett forbannet... (Om remastring)

    Det er ingen tvil om at det er mye crappy remastring. SA-CD utgaven av Peter Gabriels So tok kaka for meg. Her betaler man litt ekstra for bedre oppløsning og bedre lyd bare for å finne ut at noen idioter har sittet bak spakene...

    Noen lyspunkter er det heldigvis: SA-CD-versjonen av Dark Side er mye bedre enn orginalen - også fra CD-sporet.

    Mye av den remastringen som har foregått er et vitnesbyrd om dårskap: Man har verktøyene som skal til for å lage bedre lyd, og så bruker man dem til å lage dårligere i stedet.
    Jeg står bak Juice Hifi og Audiolense

  4. #4
    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    Jun 2007
    Innlegg
    861
    Tagget i
    0 Innlegg

    Nå er jeg rett og slett forbannet... (Om remastring)

    Jeg er lettet nå, lettet fordi det noen ganger gjøres bedre slik jeg skjønner det.

    Ikke alltid enkelt å vite, da man må ha sammenligningsgrunnlag, noe man ikke har når man kjøper seg en plate.

    At det likevell i noen tilfeller kan forverres er for meg skremmende, da dem kunne spart seg bryet og gitt ut alt slik det i utgangspunktet var.

    Men dere, nå skal ikke jeg skrive mer i småfylla, heller finne dynen (sent nå)... Ville sikkert sakt mye dumt likevell, så natte til dere og ikke minst meg selv...
    Høyttalere: IMF Electronics Reference Standard Professional Monitor Mk.IV (Improved)
    Forsterker: Rotel RC-1572 / Rotel RB-1090
    Platespiller: Sony PS-11
    Digital Kilde: Marantz UD-7007 & Marantz NA-6005 & Squeezebox Touch

  5. #5
    Hifi Freak mteinum's Avatar
    Ble medlem
    May 2007
    Sted
    Øya
    Innlegg
    9,563
    Tagget i
    0 Innlegg
    Album
    1

    Nå er jeg rett og slett forbannet... (Om remastring)

    Tja... Dette er jo også artistene som pusher. Her har man satt seg i tanken at høyere = bedre. Plater skal spilles på radio og da er det dumt dersom "min" plate er lavere enn den andre artistens. lavere = dårligere. Dette vet vi med lytteutstyr bedre enn en reiseradio er tull, men det er nå slik det har blitt. På toppen av dette så har vi DRM og CDDA som ikke er CDDA plater, det er ikke lett å være musikkkonsument nei.

    Jeg går stort sett på "jakt" etter japanske 1. utgivelser, black triangle, mfsl, xrcd utgivelser da disse har vist seg å holde et generelt bra teknisk nivå.

    Også lurt å se hva som anbefales via elusivedisc, acousticsounds og denne type platebutikker.

    edit: kremt.. glemte sitat..
    TIDAL|> Mac Mini / Roon |> SOtM sMS-200ultra |> Mytek Manhattan II |> FirstWatt B5 |> Trafomatic Audio |> Fostex T500mkII, FE203En-S / Acoustic Elegance OB.

  6. #6
    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    Dec 2004
    Innlegg
    993
    Tagget i
    0 Innlegg

    Nå er jeg rett og slett forbannet... (Om remastring)

    Hvis alt av vinyl låter bedre enn dine cd`r så bør du oppgradere cd spiller før du kaster cd samlingen.
    1 pall med ICEPowerforsterkere - Shanling CD A10T - 2 x Behringer DCX2496 - Behringer SRC2496 - SLE V8Pro aktiv pre - Kimber og Supra kabler - DIY høyttalere med Seas og Beyma

  7. #7
    FMG
    Guest

    Nå er jeg rett og slett forbannet... (Om remastring)

    Sitat Sitat fra made4u
    Men dere, nå skal ikke jeg skrive mer i småfylla, heller finne dynen (sent nå)... Ville sikkert sakt mye dumt likevell, så natte til dere og ikke minst meg selv...
    Tror det er det beste, ja...
    De fleste remastrede platene er nemlig bedre. CD-er utgitt på 80-tallet som f.eks Dire Straits, Genesis, Bob Dylan osv har generelt et alt for lavt nivå og er ulne i lyden. Et godt eksempel her er Bob Dylan: Street legal. Den mangler også av en eller annen grunn bass! I tillegg er balansen skjev... Kjøpte SACD'en i vinter; det var et kjempesjokk! Jeg hadde hele tiden trodd det var innspillingen som var dårlig...

    Innspillingene med Genesis har jeg i tre utgaver (i tillegg til LP-ene da selvsagt...):
    Den første som kom ut på midten av 80-tallet, remaster utgaven fra 1991 og hybrid SACD utgaven fra i år. Som sagt: den første utgivelsen har ullen lyd med lavt nivå, utgave to fra 1991 har bedre nivå og klarere lyd men med en skarphet i diskanten. SACD'en fra i år har en lyd av en helt annen verden (da vurdert fra CD-sporet): bedre fokus og rom, farger og liv; og en helt fantastisk diskantgjengivelse. Det eneste man kan trekke litt for er at Genesis' produsent har laget en ny miks (tuklet litt med mesterverket altså, fy, fy...) som er på kanten til å bli for lys i klangen. Men som sagt: en fantastisk diskant helt uten kanter og skarphet.

    Du skriver at LP-platene (eller vinyl) låter best. Dette skyldes nok heller CD-spilleren din. (er derfor enig med mannen med sykkelhjelm over... ) Levde med en Marantz CD 63 KI-signature noen år på slutten av 90-tallet og har bare to ord å si om den: kornete og umusikalsk. :P Det var som natt og dag den gangen jeg fikk prøve en Audio Aero Prima..... Skift spiller så kan det hende du blir i bedre humør også....

  8. #8
    knutinh
    Guest

    Nå er jeg rett og slett forbannet... (Om remastring)

    "bransjen" er først og fremst opptatt av å gi eierne avkastning på sin investering - som alle andre bransjer. Og de har oppfattet det slik at innspillinger om låter "høyt" gir større sannsynlighet for mersalg enn andre - uavhengig av "lydkvalitet".

    Hva er "lydkvalitet" og "god lyd"?
    • Naturtrohet mot lyden under innspilling? I såfall svikter så godt som alle produksjoner, det er kunstige lydbilder skapt ut fra teknikerens visjon om hvordan det skulle høres ut, og med instrument/vokal-prestasjoner som råmateriale.
    • Lyd som høres bra ut for _deg_? Hva da med alle de andre som har andre meninger, hvem har rett?


    Jeg vil fram til samme diskusjon som den vi har sett tidligere om musikk : hvem er det som avgjør at Kari Bremnes er "bra" musikk, at Sputnik er "dårlig" musikk, og at drøye 3 minutter med total stillhet fra Arne Nordheim kan være et kunstnerisk uttrykk og ikke tullball? Finnes det objektive krav som kan avgjøre dette, eller koker det hele ned til smak, kultur og vane?

    Om det "bare" er smak, er det ikke fremdeles like interessant å utveksle meninger og fortelle hvorfor man blir provosert over det man oppfatter som dårlig håndverk?

    -k

  9. #9
    Æresmedlem rolfozzy's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2005
    Innlegg
    15,134
    Tagget i
    0 Innlegg

    Nå er jeg rett og slett forbannet... (Om remastring)

    God eller dårlig lyd har vel ingenting med smak og behag og gjøre.
    Det er litt annerledes når det gjelder musikken. Da kan vi diskutere smak og behag.

  10. #10
    FMG
    Guest

    Nå er jeg rett og slett forbannet... (Om remastring)

    Sitat Sitat fra knutinh
    "bransjen" er først og fremst opptatt av å gi eierne avkastning på sin investering - som alle andre bransjer. Og de har oppfattet det slik at innspillinger om låter "høyt" gir større sannsynlighet for mersalg enn andre - uavhengig av "lydkvalitet".

    -k
    Det lave nivået som mange CD'er hadde på midten av 80-tallet førte til både dårlig oppløsning og dårlig dynamikk; man utnyttet ikke CD-mediets oppløsning på 16-bit.
    Det du her er inne på er noe helt annet, nemlig det dilemmaet som produsenten til Genesis stod overfor ved utgivelsen av de nye SACD-ene. Genesis sine gamle innspillinger inneholder musikkstykker med stor dynamikk: fra sarte og vare ting på lavt nivå som så går over til pompøse temaer på full guffe. For å få bedre oppløsning på de svakere partiene valgte han å øke nivået en smule hele veien. Dette går ut over dynamikken i et high end anlegg, men gir som sagt bedre lyd på et billigere anlegg. Dette innrømmet han i et intervju. Men jeg føler ikke dette er noe problematisk.

  11. #11
    slowmotion
    Guest

    Nå er jeg rett og slett forbannet... (Om remastring)

    Sitat Sitat fra FMG

    Det du her er inne på er noe helt annet, nemlig det dilemmaet som produsenten til Genesis stod overfor ved utgivelsen av de nye SACD-ene. Genesis sine gamle innspillinger inneholder musikkstykker med stor dynamikk: fra sarte og vare ting på lavt nivå som så går over til pompøse temaer på full guffe. For å få bedre oppløsning på de svakere partiene valgte han å øke nivået en smule hele veien. Dette går ut over dynamikken i et high end anlegg, men gir som sagt bedre lyd på et billigere anlegg. Dette innrømmet han i et intervju. Men jeg føler ikke dette er noe problematisk.
    Prinsippielt er jeg uenig. Har man et anlegg som kan gjengi de dynamiske aspekter i musikken ganske bra
    kan det være frustrerende at dynamikken i innspillingen er ofret for å få "bedre" lyd på bilstereoen.
    Ofte føler jeg at en av grunnene til at det kan være morsommere å høre på eldre LP-plater en på de tilsvarende remasteringer på CD
    kan være at dynamikken i musikken kan føles dempet på CDen... altså ikke nødvendigvis at vinyl er bedre enn CD,
    men at utgivelsene simpelten ofte kan være bedre på vinyl ....

    Selv føler jeg at en av de store subjektive forskjeller mellom klassisk gjengitt live i konsertsalen
    og hjemme i sua er at dynamikken er skadelidende hjemme. At den så blir ytterligere dempet
    når innspillinger blir gjenutgitt på CD gjør ikke saken bedre....
    Et klassisk eksempel er Bernsteins innspilling av Mahler 2. med London Symphony Orchestra på CBS.
    På min vinylversjon er musikken satt fremst, ikke så vakkert hele tiden, men givende å lytte til, synes jeg.
    Siden mitt eksemplar er ganske slitt, ( kjøpt brukt) kjøpte jeg selvfølgelig CDen da den inspillingen ble gjenutgitt,
    remastered "for better sound", og sjelden har jeg vært så skuffet. Ja, CDen hadde "pen lyd" .... snilt, tamt og udynamisk.....
    Jeg spiller fremdeles LPen ....

  12. #12
    FMG
    Guest

    Nå er jeg rett og slett forbannet... (Om remastring)

    Sitat Sitat fra slowmotion
    Prinsippielt er jeg uenig. Har man et anlegg som kan gjengi de dynamiske aspekter i musikken ganske bra
    kan det være frustrerende at dynamikken i innspillingen er ofret for å få "bedre" lyd på bilstereoen.
    Ofte føler jeg at en av grunnene til at det kan være morsommere å høre på eldre LP-plater en på de tilsvarende remasteringer på CD
    kan være at dynamikken i musikken kan føles dempet på CDen... altså ikke nødvendigvis at vinyl er bedre enn CD,
    men at utgivelsene simpelten ofte kan være bedre på vinyl ....

    Selv føler jeg at en av de store subjektive forskjeller mellom klassisk gjengitt live i konsertsalen
    og hjemme i sua er at dynamikken er skadelidende hjemme. At den så blir ytterligere dempet
    når innspillinger blir gjenutgitt på CD gjør ikke saken bedre....
    Et klassisk eksempel er Bernsteins innspilling av Mahler 2. med London Symphony Orchestra på CBS.
    På min vinylversjon er musikken satt fremst, ikke så vakkert hele tiden, men givende å lytte til, synes jeg.
    Siden mitt eksemplar er ganske slitt, ( kjøpt brukt) kjøpte jeg selvfølgelig CDen da den inspillingen ble gjenutgitt,
    remastered "for better sound", og sjelden har jeg vært så skuffet. Ja, CDen hadde "pen lyd" .... snilt, tamt og udynamisk.....
    Jeg spiller fremdeles LPen ....
    Vi er ikke uenig om dette, det er bare det at i mitt eksempel om Genesis så føler jeg at den nye SACD utgivelsen er mye bedre fordi de endelig har fått skikk på en stikkende diskant samtidig som det er mer farger og liv: lydbildet er nærmere LP'ene. Til tross for en ny miks der man bla har hevet nivået i øvre mellomtone en smule.
    Som sagt innrømmet Nick Davis i et intervju at han stod overfor valget om å beholde det slik det var eller å øke lydnivået for å bedre lydkvaliteten i de svake nivåene, noe som ville gå ut over dynamikken; eller sagt på en annen måte: nivåforskjellen mellom de svake og sterke partiene i musikken. Han valgte altså det siste, noe som sikkert gleder alle med billige anlegg men som ikke er så bra for oss.
    Jeg føler likevel som sagt at de nye SACD'ene til tross for det har en mye bedre lyd. Men er enig med deg at det kunne vært enda bedre; han kunne ha latt være å tukle med mesterverkene....

  13. #13
    Parelius
    Guest

    Nå er jeg rett og slett forbannet... (Om remastring)

    Sitat Sitat fra FMG
    De fleste remastrede platene er nemlig bedre. CD-er utgitt på 80-tallet som f.eks Dire Straits, Genesis, Bob Dylan osv har generelt et alt for lavt nivå og er ulne i lyden. Et godt eksempel her er Bob Dylan: Street legal. Den mangler også av en eller annen grunn bass! I tillegg er balansen skjev... Kjøpte SACD'en i vinter; det var et kjempesjokk! Jeg hadde hele tiden trodd det var innspillingen som var dårlig...
    Den er ikke akkurat noe stor, lydmessig sett, på LP heller. Men, et lite spørsmål; tilhører denne SACD-utgaven den boksen som ble utgitt for noen år siden? Og hvordan låter CD-sporet her? Er det også slik at en kan få kjempesjokk? Spør fordi en kanskje bør skaffe seg denne, selv om en bare bruker CD-sporet. Så derfor helt til slutt; er det en slik forbedring på mange av de andre albumene i boksen også?

  14. #14
    knutinh
    Guest

    Nå er jeg rett og slett forbannet... (Om remastring)

    Sitat Sitat fra rolfozzy
    God eller dårlig lyd har vel ingenting med smak og behag og gjøre.
    Det er litt annerledes når det gjelder musikken. Da kan vi diskutere smak og behag.
    Hvis du dermed kan gi en objektiv definisjon på god lyd så er jeg sikker på at de utdanningsinstitusjonene som utdanner lydteknikere gjerne vil ha den siden det er mye lettere å opplære i objektive sannheter enn i subjektive håndverk.

    God og dårlig lyd har veldig mye med smak og behag og gjøre, og lydteknikk er dels en teknisk øvelse, dels en krativ øvelse på lik linje med utøvelse av musikalitet.

    Noen mener at forvrengning objektivt er uønsket og at det må unngås for enhver pris, andre mener at Jeff Beck utøver sann kunst med forvrengt elgitar. Noen mener at naturlig dynamikk er idealet, mens andre mener at verk av ABBA med kraftig dynamikk-reduksjon er høyverdig kultur. Noen mener at støy, wow&flutter, lav båndbredde etc er uønsket, mens andre sannsynligvis lager musikk hvor dette er tilsiktet og en del av uttrykket som lytterne setter pris på.

    -k

  15. #15
    FMG
    Guest

    Nå er jeg rett og slett forbannet... (Om remastring)

    Sitat Sitat fra Parelius
    Den er ikke akkurat noe stor, lydmessig sett, på LP heller. Men, et lite spørsmål; tilhører denne SACD-utgaven den boksen som ble utgitt for noen år siden? Og hvordan låter CD-sporet her? Er det også slik at en kan få kjempesjokk? Spør fordi en kanskje bør skaffe seg denne, selv om en bare bruker CD-sporet. Så derfor helt til slutt; er det en slik forbedring på mange av de andre albumene i boksen også?
    Jeg har en AA Capitole CD-spiller. Den kan ikke spille av SACD-sporet. Mine lytteinntrykk er altså fra CD-sporet.
    Jeg testet ut for dama: Spilte først 2 minutter fra den gamle CD'en (Street Legal) innkjøpt på slutten av 80-tallet, satte så på SACD'en. Men dama var ikke imponert. Hører du ikke forskjell? spurte jeg. Jo, sa hun, men dette er da ikke samme innspilling? Så stor var altså forskjellen!
    Så: Jo, det lønner seg så absolutt å skaffe seg SACD utgavene selv om man ikke har en SACD-spiller.

    Jeg har ikke boksen, jeg har bare kjøpt trilogien fra 70-tallet: Street legal, Blood on the tracks, Planet Waves. De to siste hadde jeg ikke fra før, så.....

  16. #16
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Nov 2006
    Innlegg
    2,466
    Tagget i
    0 Innlegg

    Nå er jeg rett og slett forbannet... (Om remastring)

    Musikklyttere er vanligvis ikke audiofile med gode stereoanlegg, det er hvermansen, og han har utstyr som rett og slett suger. Dette utstyret evner ikke å gjengi dynamikk slik vårt utstyr gjør, og derfor synes hvermansen at en komprimert innspilling låter bedre, rett og slett fordi det da låter høyere. Han vil da få med seg mer av detaljene i musikken.
    Hippies, prepare to be punished!

  17. #17
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Jul 2007
    Innlegg
    1,639
    Tagget i
    0 Innlegg

    Nå er jeg rett og slett forbannet... (Om remastring)

    Kompresjon anvendes primært for å sikre at man unngår lyd-dropp på radio. Det er radiostasjonene som insisterer på dette, siden plater med riktig dynamikk lyder "stille" og stasjonene frykter at lyttere skal stikke til andre stasjoner om en sånn låt kommer på.

    Stasjonene pleide å komprimere lyden selv, så nå gjør produsentene/artistene det, for å sikre litt kontroll over prosessen.

    Enkelte artister lager en separat, dynamisk mix for vinyl. Det er helt utrolig hvor mye som forsvinner i komp - og de har lyst til å ha en versjon der ute som er i nærheten av hva de var ute etter.

    Naturligvis handler det om hva slags musikk du liker, og hvilke plateselskaper du har funnet frem til. Ikke alle er så kompromissløse som ECM, som forklarer på sin FAQ at de ikke har sample downloads på nettet fordi det ville være en forulemping mot artistene å tilby lyden i dårlige formater.

    We are not in the sound-bite business, and question whether 30 second extracts – heavily compressed – can convey enough of the character of a contemporary composition or the dramaturgy of an ECM jazz production to make any sense at all.
    Listeners who NEED sound clips can of course find them elsewhere – at any of the Amazon sites for instance or iclassics or other web merchants.


    Mange plateselskap og artister er kvalitetstro -- og jeg tror vi kan regne med at distribusjon over nettet av høyoppløselige filer vil gjøre det enklere for oss som vil ha det å få tilgang til full-dynamikk innspillinger.
    SCIENCE WILL CATCH UP WITH HI-FI, ONE DAY!

  18. #18
    knutinh
    Guest

    Nå er jeg rett og slett forbannet... (Om remastring)

    Sitat Sitat fra FMG
    Det lave nivået som mange CD'er hadde på midten av 80-tallet førte til både dårlig oppløsning og dårlig dynamikk; man utnyttet ikke CD-mediets oppløsning på 16-bit.
    Kjenner du til noen innspillinger hvor peak nivå lå veldig langt under 0dBFS? Jeg gjør ikke det. Om peak er f.eks -6dB så har vi fremdeles effektivt en 15-bit innspilling som i de fleste sammenhenger bør være rikelig presisjon.

    Så lenge sporet er normalisert til nært 0dB så har man all den dynamikk som CD kan tilby. Å prosessere sporet slik at rms-nivå ligger høyere opp er en reduksjon i dynamikk.
    Det du her er inne på er noe helt annet, nemlig det dilemmaet som produsenten til Genesis stod overfor ved utgivelsen av de nye SACD-ene. Genesis sine gamle innspillinger inneholder musikkstykker med stor dynamikk: fra sarte og vare ting på lavt nivå som så går over til pompøse temaer på full guffe. For å få bedre oppløsning på de svakere partiene valgte han å øke nivået en smule hele veien. Dette går ut over dynamikken i et high end anlegg, men gir som sagt bedre lyd på et billigere anlegg. Dette innrømmet han i et intervju. Men jeg føler ikke dette er noe problematisk.
    Det finnes grunner for å redusere dynamikken f.eks hvis avspillingen skjer med et anlegg med lite ressurser, i et støyete miljø, dersom lytteren velger å lytte på lavt nivå, eller dersom lytteren har dårlig hørsel.

    Det er min subjektive mening at den drastiske dynamikk-reduksjonen som vi ser på mange innspillinger primært er grunnet i å "overdøve" andre CD-er, andre radio-kanaler etc. Selv dårlige transistorradioer på en bråkete industriarbeidsplass har rikelig med dynamiske ressurser til å gjengi radio-pop med mer dynamikk enn det vi ofte tilbys i dag.

    -k

  19. #19
    slowmotion
    Guest

    Nå er jeg rett og slett forbannet... (Om remastring)

    Sitat Sitat fra Soundproof

    Enkelte artister lager en separat, dynamisk mix for vinyl. Det er helt utrolig hvor mye som forsvinner i komp - og de har lyst til å ha en versjon der ute som er i nærheten av hva de var ute etter.

    ...

    Mange plateselskap og artister er kvalitetstro -- og jeg tror vi kan regne med at distribusjon over nettet av høyoppløselige filer vil gjøre det enklere for oss som vil ha det å få tilgang til full-dynamikk innspillinger.
    Har du noen eksempler?

  20. #20
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Jul 2007
    Innlegg
    1,639
    Tagget i
    0 Innlegg

    Nå er jeg rett og slett forbannet... (Om remastring)

    Sitat Sitat fra slowmotion
    Sitat Sitat fra Soundproof

    Enkelte artister lager en separat, dynamisk mix for vinyl. Det er helt utrolig hvor mye som forsvinner i komp - og de har lyst til å ha en versjon der ute som er i nærheten av hva de var ute etter.

    ...

    Mange plateselskap og artister er kvalitetstro -- og jeg tror vi kan regne med at distribusjon over nettet av høyoppløselige filer vil gjøre det enklere for oss som vil ha det å få tilgang til full-dynamikk innspillinger.
    Har du noen eksempler?
    Skjer ofte. Kipper, som har produsert for Sting, lager en versjon for radio/generell CD distribusjon, og en own-master.

    Bob Ludwig kjører en helt separat vinyl-kjede når han produserer for ulike artister. F.eks. så la han hele arbeidet med vinyl-versjonen på SMILE til Masterdisk i NY (altså ikke Gateway).

    The cutting was done in extreme purest fashion at Masterdisk in New York City using a vintage Studer A-80 mastering playback reel to reel deck with preview and program heads. This allowed the removal of the now-common digital delay line from the cutting chain. The 1/4", 15 IPS, No Noise Reduction, CCIR format masters for Sides A/B/C were from Bob Ludwig's Gateway Studio. Side D is a bonus for vinyl buyers and included "instrumental only" versions of 4 tracks from the album. Side D was EQ'ed by Don at Masterdisk Studios.

    The cut was done on Masterdisk's Neumann SAL-84 lathe with a Neumann SX-74 cutter head. Don chose to use the analog masters after a detailed Comparison with Protools HD files also supplied, for their rich and detailed sound quality.

    The album is slated for release in the US and Europe this fall.
    Det samme ble gjort med Pete Seger Sessions, osv., osv.

    Nå har jo vinyl også sine begrensninger - men produsentene som velger vinyl vet at det er kjøpere der ute som faktisk ønsker dynamikk.

    Siden folk flest er bevisstløse omkring hva de går glipp av, så velger distributørene å ikke kjøre to forskjellige CD-versjoner -- men det er jo å håpe at mulighetene som åpner seg med nedlasting vil åpne for at vi får høre artistversjonene oftere enn de radioversjonene som folk flest må lide under.
    SCIENCE WILL CATCH UP WITH HI-FI, ONE DAY!

Side 1 av 3 123 SisteSiste

Skrive Tillatelser

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •  


 

Om Hifisentralen

    Hifisentralen er Norges største webside innen high-end hi-fi og musikk, og vi har vært på nett siden år 2001. Velkommen til en god hi-fi diskusjon eller kjøp og salg av utstyr.
   

Følg oss på sosiale medier:

Facebook Twitter RSS Feed