Side 1 av 3 123 SisteSiste
Resultater 1 til 20 av 55
Abonnér på denne tråden
  1. #1
    Hifi-entusiast
    Ble medlem
    Nov 2014
    Innlegg
    174
    Tagget i
    0 Innlegg

    Har jeg urimelige forventninger til service?

    Jeg har et par stativhøyttalere kjøpt på brukten,
    og det ene stativet er skadet slik at det ikke kan brukes.
    Jeg kontaktet importør for å bestille den delen som er skadet.
    Stativene er fremdeles i produksjon,
    så jeg tenkte det kunne la seg gjøre.

    "Nei".-svarte importøren,og ba meg finne en egen løsning på problemet.
    "Javel..kan jeg få kjøpe et enkelt stativ istedet..?"
    "Nei-stativene selges kun parvis."

    Å kjøpe et par nye stativer koster 6000,-
    og dermed nærmere 50% av hva disse høyttalerene
    -stativ inkludert-går for på brukten.
    3000,- for 1stk hadde vært lettere å fordøye.

    Ny med stativer koster høyttalerene 35-40.000,-
    og jeg tenker at en importør/forhandler kanskje vil være tjent med
    å være mer imøtekommende?
    Som så mange andre som først har begynt å legge en del penger i denne hobbyen,
    så kommer jeg til å oppgradere ved senere høve,
    men skal jeg bla opp mellom 50-100.000,- for høyttalere,
    så ønsker jeg å møte en mer løsningsorientert holdning hos importør.


    Ergo overskriften-er mine forventinger til service urimelige?
    Trenger jeg å justere antennene?

  2. #2
    Moderator X-Cell's Avatar
    Ble medlem
    Oct 2006
    Sted
    Narvik
    Innlegg
    6,784
    Tagget i
    2 Innlegg
    Vil ikke si at du trenger å justere noe.. Importøren burde jo prøve i det lengste og hjelpe til...
    "Blood makes you related. Loyalty makes you family"

    Musical Innovation - Sonus Faber - Jamo - Bluesound - Reloop - DhLabs - Audioquest - Sony
    Tandberg Troll - Klipsch - Chromecast - Bluejeans

  3. #3
    Hifi-entusiast
    Ble medlem
    Nov 2014
    Innlegg
    174
    Tagget i
    0 Innlegg
    Ja..?
    I den grad man kan skape godvilje i et kundeforhold,samtidig som man omsetter uten å direkte tape penger,
    så vil man i den bedriften jeg jobber ha en helt annen tilnærming.
    Kanskje er det forskjell fra bransje til bransje.

    Det slår meg-for 6000,- kan jeg kjøpe sekshundre(600!!) cd-album i bruktsjappa jeg besøker borti strøket.
    Det er mye musikk det.

  4. #4
    Tittentei
    Guest
    Tja, her ville jeg heller tatt kontakt med produsent. Det kan jo hende at importøren kun får handlet parvis, og da blir det mye å forvente at importør skal ta kostnaden for å selge ett stativ, for det er vel ikke så vanlig at man kun er ute etter ett. Importør kunne kanskje lagt seg i selen for å få tak i ett stativ, men vil de ikke, så vil de ikke.

    Hva med møbelverksted (hvis det er treverk)?

  5. #5
    Hifi Freak
    Ble medlem
    May 2014
    Innlegg
    2,496
    Tagget i
    0 Innlegg
    I slike tilfeller er det bare en ting å gjøre. Sett distributøren på din egen svarteliste slik st du aldri handler der mer og fortell oss på HFS hvilken distributør det er snakk om slik at vi er sdvart og kan holde oss unna også. Bransjeaktørene må lære at kunden alltid har rett og at det er kjøpers marked. De må huske på at denne distributørorganiseringen de holder på med uansett er kunstig i et frihandelsmarked som EU/EØS og USA. Av den grunn kan alle handle over alle landegrenser uten problemer. Det medfører at norske aktører med norsk mva kommer særdeles dårlig ut av det rent prismessig. Da bør de i det minste by på god service for å klare konkurransen mot utenlandske konkurrenter. Det er da null problemer for trådstarter å få hjelp til høytalerstativet av en utenlandsk forhandler eller distributør dersom han vil antar jeg.

    Mvh
    Roysen

  6. #6
    Hifi Freak
    Ble medlem
    May 2014
    Innlegg
    2,496
    Tagget i
    0 Innlegg
    Sitat Sitat fra Tittentei Se Innlegg
    Tja, her ville jeg heller tatt kontakt med produsent. Det kan jo hende at importøren kun får handlet parvis, og da blir det mye å forvente at importør skal ta kostnaden for å selge ett stativ, for det er vel ikke så vanlig at man kun er ute etter ett. Importør kunne kanskje lagt seg i selen for å få tak i ett stativ, men vil de ikke, så vil de ikke.

    Hva med møbelverksted (hvis det er treverk)?
    Det høres utrolig ut dersom produsenten ikke kan levere deler til høytalerstativene de lager, men kun selger hele stativ parvis. Det tror jeg ikke noe på.

    Det er ikke noe som heter at en bransjeaktør ikke vil. Vil de ikke så skal de.

    Mvh
    Roysen

  7. #7
    Hifi-entusiast
    Ble medlem
    Nov 2014
    Innlegg
    174
    Tagget i
    0 Innlegg
    Til Tittentei

    Jeg venter på svar fra produsent.

    Jo,du har mye rett i ditt innlegg.
    Dog ville jeg tro at kommunikasjonslinjene mellom importør og produsent var mer naturlig vei å ta dette,
    à la: Hallo xxxx..du,jeg har en kunde her som trenger å få ordna et stativ..ja..sant..nei,han kjøper gjerne et komplett nytt stativ..etc.."

    Det er noe tillitsvekkende og innbydende ved forhandlere/importører som står ved sine produkter.
    Det blir så mye mer fristende å legge igjen penger der.
    Men som du sier-vil de ikke så vil de ikke.
    Siste redigert av Zenja; 20.11.2014 kl. 04:39. Årsak: Annet innlegg kom imellom.

  8. #8
    Hifi-entusiast
    Ble medlem
    Nov 2014
    Innlegg
    174
    Tagget i
    0 Innlegg
    Sitat Sitat fra Roysen Se Innlegg
    I slike tilfeller er det bare en ting å gjøre. Sett distributøren på din egen svarteliste slik st du aldri handler der mer og fortell oss på HFS hvilken distributør det er snakk om slik at vi er sdvart og kan holde oss unna også. Bransjeaktørene må lære at kunden alltid har rett og at det er kjøpers marked. De må huske på at denne distributørorganiseringen de holder på med uansett er kunstig i et frihandelsmarked som EU/EØS og USA. Av den grunn kan alle handle over alle landegrenser uten problemer. Det medfører at norske aktører med norsk mva kommer særdeles dårlig ut av det rent prismessig. Da bør de i det minste by på god service for å klare konkurransen mot utenlandske konkurrenter. Det er da null problemer for trådstarter å få hjelp til høytalerstativet av en utenlandsk forhandler eller distributør dersom han vil antar jeg.

    Mvh
    Roysen
    Jeg vil gjerne handle så lokalt som mulig-ikke bare innen hifi men også andre områder,
    men da må også forhandler vise at de gjerne vil ha meg som kunde.
    Jeg innser at lokale forhandlere kommer dårligere ut på mange områder,
    og er villig til å betale litt ekstra for å holde liv i lokalt næringsliv,
    men altfor ofte faller de gjennom allikevel,
    og da på grunn av andre faktorer enn pris.

  9. #9
    Tittentei
    Guest
    Sitat Sitat fra Roysen Se Innlegg
    Sitat Sitat fra Tittentei Se Innlegg
    Tja, her ville jeg heller tatt kontakt med produsent. Det kan jo hende at importøren kun får handlet parvis, og da blir det mye å forvente at importør skal ta kostnaden for å selge ett stativ, for det er vel ikke så vanlig at man kun er ute etter ett. Importør kunne kanskje lagt seg i selen for å få tak i ett stativ, men vil de ikke, så vil de ikke.

    Hva med møbelverksted (hvis det er treverk)?
    Det høres utrolig ut dersom produsenten ikke kan levere deler til høytalerstativene de lager, men kun selger hele stativ parvis. Det tror jeg ikke noe på.

    Det er ikke noe som heter at en bransjeaktør ikke vil. Vil de ikke så skal de.

    Mvh
    Roysen
    Importøren har jo allerede sagt nei, hva skal man da gjøre? Gå til sak pga en liten del? Jeg hadde heller stemt med pengene mine og aldri lagt igjen noe der. Men før jeg avgjorde det, så hadde jeg tatt kontakt med produsent for å se om de faktisk var villige til å levere delen. Hvis produsenten ikke er villige til å levere delen, så blir det ikke riktig å bebreide importøren for det. I såfall hadde jeg aldri kjøpt noe fra produsent igjen.

    Sitat Sitat fra Zenja Se Innlegg
    Til Tittentei

    Jeg venter på svar fra produsent.

    Jo,du har mye rett i ditt innlegg.
    Dog ville jeg tro at kommunikasjonslinjene mellom importør og produsent var mer naturlig vei å ta dette,
    à la: Hallo xxxx..du,jeg har en kunde her som trenger å få ordna et stativ..ja..sant..nei,han kjøper gjerne et komplett nytt stativ..etc.."

    Det er noe tillitsvekkende og innbydende ved forhandlere/importører som står ved sine produkter.
    Det blir så mye mer fristende å legge igjen penger der.
    Men som du sier-vil de ikke så vil de ikke.
    Ja, er helt enig med deg. Det er dårlig om du ikke får tak i delen, enten via importør eller produsent. Hadde jeg vært importør så hadde jeg ringt produsent på dine vegne og forklart saken. Hvis dette ikke har blitt gjort, så synes jeg du har fått dårlig service, og antar at det ikke har blitt gjort.

  10. #10
    Hifi-entusiast
    Ble medlem
    Nov 2014
    Innlegg
    174
    Tagget i
    0 Innlegg
    Da jeg spurte om de hadde noe å gå på prismessig for et komplett par,
    var svaret:
    "Nei"- og jeg ble anmodet å kontakte en annen forhandler.

    Sånn sett deler importøren synspunkt med Roysen her.Pussig.
    Jaja.Kanskje produsenten har bedre nyheter til meg,
    om litt.

  11. #11
    Hifi-entusiast
    Ble medlem
    Nov 2014
    Innlegg
    174
    Tagget i
    0 Innlegg
    La meg gjenta at jeg har kjøpt de på brukten,
    og at importøren dermed ikke har et direkte kundeforhold til meg.

  12. #12
    Tittentei
    Guest
    Veldig dårlig. Virker ikke som de engang prøver. Er enig med Roysen i hans betraktninger og i din misnøye. Håper du lar saken gå sin gang og til slutt avanonymisere og fortelle hvordan det gikk.

    Håper du kan få laget delen om ikke de er villige til å hjelpe deg.

    Sitat Sitat fra Zenja Se Innlegg
    La meg gjenta at jeg har kjøpt de på brukten,
    og at importøren dermed ikke har et direkte kundeforhold til meg.
    Synes ikke det spiller noen trille. Det handler jo om service rundt produktsortimentet man fører.

  13. #13
    Hifi Freak Kabeldragern's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2003
    Sted
    Kristiansund
    Innlegg
    4,121
    Tagget i
    0 Innlegg
    eBay?
    Information is not knowledge - Knowledge is not wisdom - Wisdom is not truth - Truth is not beauty - Beauty is not love - Love is not music - Music is THE BEST... - FZ

  14. #14
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Nov 2005
    Sted
    Sørlandet
    Innlegg
    1,277
    Tagget i
    3 Innlegg
    Sitat Sitat fra Zenja Se Innlegg
    La meg gjenta at jeg har kjøpt de på brukten,
    og at importøren dermed ikke har et direkte kundeforhold til meg.
    Men importøren har jo nå en unik sjanse til å FÅ et kundeforhold til deg, rart de ikke benytter muligheten i det harde markedet som er. Jeg ville undersøkt med produsent direkte, evt andre forhandlere. Løser det seg på den måten, vet du at importøren hadde ordnet det hvis han hadde giddet.
    Piega Classic 80.2, Moon 390D, Kinki Studio B7, Oppo 95EU, Clarus Crimson kabler, Furutech strømfordelere med og uten filter.

  15. #15
    Hifi-entusiast
    Ble medlem
    Nov 2014
    Innlegg
    174
    Tagget i
    0 Innlegg
    Sitat Sitat fra Kabeldragern Se Innlegg
    eBay?
    Jeg har sjekka tysk,engelsk og amerikansk ebay uten å finne noe.
    Setter mitt håp til produsenten.

  16. #16
    Hifi Freak Pilsern's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2002
    Innlegg
    1,572
    Tagget i
    0 Innlegg
    Du har sannsynligvis ikke lagt igjen en krone hos denne importøren så du betraktes nok som plunder og heft der.

    Ville tatt kontakt med produsent først, forklart problemet og sannsynligvis fått videre beskjed der hvem man bør kontakte/evt. direkte hjelp der.

    Kjøper stort sett brukt og ved problemer har jeg utelukkende tatt kontakt med produsenter først og faktisk fått helt utrolig mye hjelp, velvilje og ”lykke til”, - blant annet 40 år gamle brosjyrer og skjemaer, reservedeler til 20-30 år gamle komponenter og gratis erstatningselementer til høyttalere.
    Har og av produsent blitt henvist til rett importør som da fikset og ordnet

    mvh

  17. #17
    Hifi Freak Cyber's Avatar
    Ble medlem
    Jul 2005
    Innlegg
    8,973
    Tagget i
    0 Innlegg
    Sitat Sitat fra larkrla Se Innlegg
    Sitat Sitat fra Zenja Se Innlegg
    La meg gjenta at jeg har kjøpt de på brukten,
    og at importøren dermed ikke har et direkte kundeforhold til meg.
    Men importøren har jo nå en unik sjanse til å FÅ et kundeforhold til deg, rart de ikke benytter muligheten i det harde markedet som er. Jeg ville undersøkt med produsent direkte, evt andre forhandlere. Løser det seg på den måten, vet du at importøren hadde ordnet det hvis han hadde giddet.
    Ja, jeg blir stadig overrasket over hifi-sjapper. Kontaktet nylig en importør av et produkt som koster ca 10 000,- og lurte på pris og tilgjengelighet. Max 3 linjer å svare på. Fikk beskjed om at de ikke visste og jeg kunne ta kontakt tre uker senere for å høre om de visste mer.

    Jeg tenkte jo at det hadde vært god service å skrive meg ned og selv ta kontakt, men som den hyggelige typen jeg er så tok jeg på ny kontakt etter tre uker for da skulle alt være på plass.

    Nei, de visste enda ikke noe - var det korte svaret jeg fikk uten noen nærmere forklaring eller annet.

    Neivel, tenker jeg. Da skal jeg søren ikke kjøpe noe heller.


    Denne trenden føler jeg gjelder flere butikker og selgere så markedet må jo være ganske hett når salg i 10 000-kroners klassen ikke er interessante.

  18. #18
    Overivrig entusiast Hb 52's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2014
    Innlegg
    774
    Tagget i
    0 Innlegg
    Torget
    5
    Hvilken del på stativet er skadet ? Legg gjerne ut bilde ! Kanskje delen som er skadet kan lages !

  19. #19
    Overivrig entusiast X3MKungen's Avatar
    Ble medlem
    Sep 2013
    Sted
    Helsingborg Sverige
    Innlegg
    927
    Tagget i
    0 Innlegg
    Album
    1
    Her er jeg blir både ja och nej.

    Det kan vara importören inte får handla annat än parvis från producenten.
    säljer importören direkt till privatpersoner? eller sender importören ut det till andre handlere?

    Tyvärr får jag säga att detta kommer nog bli mer och mer vanligare då internet priserna bara sjunker o sjunker oh importörens marginal sjunker som en sten.
    Det rättfärdigar inte deres svar men ger oss konsumenter ytterligare ok på att köpa på internet.
    mitt tips är som andre. gå till producenten med svaret du fick från importören. det finns säkert en producent som vill veta hur importören behandlar folk.
    eller se om du kan finns en butikk i Norge som säljer samma saker. finns det fler butiken så kanske det er noen som alle reda har bytt 1 stativ og har 1 stativ stående noenplass. eller här i Sverige. elller Danmark. finns det inget här. utöker du söket til handlare med henvisning till sjappa/Importören som inte visar välvilja )

    eller lägg ut en bild till folket här ute så kommer det säkert någon som känner någon som känner någon som vet hur man fixar det med silvertejp eller ståltråd eller precis som du vill ha det.
    IsoTek Evo3 SIGMAS - IsoTek Evo3 Optimum - Primare I32 - MM30 DAC -Primare PRE60 - 2st. Primare A60 - Elac FS 507 VX-JET
    4st. AudioQuest Wind XLR - 4st. AudioQuest Castle Rock speaker Cables. 5X AudioQuest Vodka RJ45

  20. #20
    Æresmedlem
    Ble medlem
    Mar 2003
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    12,933
    Tagget i
    0 Innlegg
    Tja. Om importøren bare får handle parvis fra produsenten antar jeg det gjelder elementer også, slik at når et basselement ryker, må han kjøpe to? Det må jo være den logiske konsekvens av en slik holdning.
    Masse utstyr - men mest musikk!

Side 1 av 3 123 SisteSiste

Skrive Tillatelser

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •  


 

Om Hifisentralen

    Hifisentralen er Norges største webside innen high-end hi-fi og musikk, og vi har vært på nett siden år 2001. Velkommen til en god hi-fi diskusjon eller kjøp og salg av utstyr.
   

Følg oss på sosiale medier:

Facebook Twitter RSS Feed