Pruting på forhandler annonser

Virgo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2006
Innlegg
1.706
Antall liker
602
Torget vurderinger
10
Bør ikke forhandlere som legger ut produkter til salgs på børsen, også regne med at folk vil prute på disse produktene, iallefall forsøke? En forhandler annonse er for meg ikke annerledes enn en privatannonse, selv om det muligens gis garanti.
Prutet her en dag på en aktørannonse, ikke mye, men var nok til å få en negativ kommentar sendt tilbake..jaja..Mistet de meg som potensiell kunde.
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.460
Antall liker
2.119
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
De bør tåle pruting de også mener jeg ja ! Med unntak på sterkt reduserte tilbuds priser da kanskje :)
 

Virgo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2006
Innlegg
1.706
Antall liker
602
Torget vurderinger
10
Jeg synes generelt priser til forhandlere holder seg ganske høyt når de annonserer på børsen, på produkter som ofte er en del år gamle. Klart, er der veldig gode tilbud pruter jeg ikke, men har flere ganger opplevd negative tilbakemldinger da jeg har ymtet frampå om det er mer og gå på. Er det annonse på børesen her, bør det også forventes at folk vil prute, gi tilbud som ikke nødvendigvis er hva forhandler vil ha..
 

baldrick

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.03.2006
Innlegg
1.578
Antall liker
747
Torget vurderinger
3
Det er vell enkelte forhandlere som annonserer her som har bortimot fantasipriser på det de annonserer. Og da bør de jaggu meg også tåle til dels kraftig pruting!
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
I hele verden pruter man, og det vet stort sett folk. Blir en selger sur, så blir han det. Det er vel neppe noe problem for selgeren?

Det morsomste jeg ser, er når noen skriver "ferdig prutet" i annonsen. :)
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.077
Antall liker
2.496
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Det er alltid ett grunnlag for å prute mener jeg , alle plasser også her på sentralen .Jeg synes det og viser en vilje til å ville handle med en person , trenger ikke være mye avslag , men bare det for eksempel å tilby fri frakt viser viljen .
En annen ting er at det finnes en ukultur her inne på sentralen , som skambyr , kansje halv pris på ett nesten helt nytt produkt ,
Derfor synes jeg finn marked plassen er er bedre i så måte. Den som ønsker å kjøpe bør og orientere seg om priser her hjemme "
 
Sist redigert:
U

Utgatt24668

Gjest
Jeg er veldig fan av "moderne prising" som f.eks. Norwegians prising og synes Hifi-bransjen har mye hente her. Jeg kan se at også noen svenske butikker har begynt å tenke slik. Jeg liker nemlig Norwegian sin prising mye bedre enn handelsmannen i Tyrkia sin. Mulig at Ryanair er et bedre eksempel, men dere forstår muligens hva jeg mener.

- Betal for det produktet du selv ønsker. Vil du ha ektra service, mat eller kaffe - ja så betaler du for dette. For eksempel, jeg kan se at noen i Sverige ber deg betalt fullpris om du ønsker muligheten til å bytte inn varene. Hvis ikke kan de gi deg prosenter ned til 10 til 15% alt etter som du henter det selv eller ikke.
- Ønsker du utvidet garanti og/eller service så betal for dett osv.
- Ellers ha et mellomlegg som alle forstår og aksepterer. Alle vet at forhandlere trenger å overleve som forhandlere. Handel må forøvrig være basert på tillit mellom kjøper og selger, og hvis denne ikke ligger til grunn vil den andre parten alltid mistenke den andre for å spekulere eller være for grådig i prutingen. Tillit er forøvrig basert på at man snakker sant om sine egne produkter.
- Vi som kjøpere er også medskyldig i noe som kan kalles en ukultur. Det er for lett å gjøre en bestilling uten at man mener det, noe som gjør at selgere dobbeltbooker den samme varen til flere potensielle kjøpere.
- Det er mulig at noen synes pruting er gøy, men jeg selv synes det tar for mye energi og ønsker ikke å ta meg tid til dette.
- Jeg TROR forøvrig at de mest troverdige prisene gjerne kommer fra importører som selger demo-modeller.
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
En kort kommentar mange måneder i ettertid:
Demo-modeller bør nesten ikke selges i det hele tatt. I alle fall ikke de som er sendt land og strand rundt til all verdens kunder uten at noen har kontroll på hvordan de blir behandlet - av posten eller potensielle "kjøpere". Verst er det dersom selger byr ut slike produkter med et minimalt avslag i forhold til "villedende" pris. Da kjøper jeg heller et eldre produkt som har stått bom stille i racket til en pertentlig Hi-Fi elsker og er stelt med etter alle kunstens regler.
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.245
Antall liker
3.199
Torget vurderinger
49
Liker ikke annonser som:
"Wadia 830 innbytte fra kunde selges som den er uten garanti for 9900,-"
Fra OHC på finn.no
10k for et haug gammelt produkt, som hvis ryker dagen etterpå er 0 verdt pga umulig å få tak i deler til driverk :p
Er det lov forresten ?
 
X

X186841

Gjest
De kan fint selge uten garanti.Men reklamasjonsrett er noe annet, sakset fra Elektronikkbransjens egen side:
Når det gjelder reklamasjon, kan ingen varer selges til forbruker uten reklamasjon. Loven gjelder for både nye og brukte produkter.
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.214
Gjelder reklamasjon når butikken kun er videreformidler? salget er mellom privatpersoner, slik jeg forstår det.
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Salg fra butikk vil uansett regnes som forbrukerkjøp, dvs at forbrukerkjøpsloven gjelder. Butikken kan uttrykkelig langt på vei fraskrive seg selgeransvaret ved å si fra at salget skjer pva kunde (da skal navn på kunden oppgis), men selgeren vil ha fullt ansvar etter loven, uansett om han eller hun er en privatperson. Dessuten må butikken opptre redelig. Uriktige opplysninger kan føre til ansvar bl.a. etter avtaleloven.

Kort sagt: Kjøper du fra butikk, har du reklamasjonsrett etter forbrukerkjøpsloven.

Kjøper du privat, må du bygge reklamasjonsrett på den alminnelige kjøpsloven. Også ette denne loven har du krav på å få det du har betalt for til riktig tid.
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
784
Torget vurderinger
5
Liker ikke annonser som:
"Wadia 830 innbytte fra kunde selges som den er uten garanti for 9900,-"
Fra OHC på finn.no
10k for et haug gammelt produkt, som hvis ryker dagen etterpå er 0 verdt pga umulig å få tak i deler til driverk :p
Er det lov forresten ?
Stiv pris i hvert fall. Går nok for rundt halvparten, til gjengjeld er det en utrolig god spiller til 5k. Er ikke så sikker på man for noe bedre spiller til den prisen, 5k altså. Men mangler digitalt i/o-kort antar jeg, så litt upraktisk i dagens digitale verden.
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Littmerkelig den annonsen der til Oslo HFC, fordi i de generelle vilkårene står det jo at man får 3 mndr garanti.
 
Topp Bunn