Vil du være med å etablere en ny produsent?

Hifiprosjekt

Medlem
Ble medlem
17.08.2014
Innlegg
16
Antall liker
3
Hei entusiaster!

Jeg representerer et lite team med folk som går og funderer på om vi ikke burde gjøre noe nytt og spennende i hifiverdenen. Vi er pr i dag to hoved initiativtakere, og vi har involvert deler av våre nettverk. Imidlertid er vi ikke interessert i å gjøre noe halvveis og ønsker derfor å komme i kontakt med flere mennesker for å finne en liten håndfull motiverte folk som kunne tenke seg å være medgründere i et slikt prosjekt.

Hva har vi i dag?
Foreløpig har vi tilgang på folk med erfaring innen internasjonal markedsføring, folk med betydelig nettverk i Kina, da spesielt innen produksjon av hifi elektronikk og høyttalere. Videre har vi tilgang på det ypperste av kompetanse innen akustikk, høyttalerteknologi, materialteknologi, høyttalerelementer, forsterkerteknologi og signalelektronikk. Vi har også tilgang på kompetanse innen sertifisering, masseproduksjon osv.

Hva ser vi etter?
I utgangspunktet ser vi etter kompetanse på områder der vi ikke allerede er godt dekket. Imidlertid er det alltid interessant med supplerende kompetanse. Det er på ledelse og design vi ser de største utfordringene, og spesielt holder det første oss tilbake fra å ta neste skritt.

Hva tenker vi å gjøre?
Planen er å lage en høyttaler som første produkt. Det ligger allerede en del føringer for hva vi vil, men ingen ting er hugget i stein.

Kjør gjerne debatt om det å starte opp ny virksomhet generelt (ikke helt basic om registering, regnskapsplikt, organisasjonsform osv, da blir tråden fort uoversiktlig), og still gjerne spørsmål om prosjektet. De som er interesserte bes ta kontakt pr PM.
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.599
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
Hei!

Spennende med folk som vil satse på hifi!

Går deg an å si noe om hva som er motivasjon for prosjektet? Har dere noen ideer som ingen annen har realisert, eller er det noe annet? Uansett lykke til!
 

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Innlegg
7.491
Antall liker
8.615
Sted
Pt. Høvik
Kan jo starte med å ønske lykke til i et beinhardt marked med altfor mange leverandører, produsenter, varianter, villedende markedsføring osv. Derfor et spørsmål lignende det JENO stiller:

Er idéen unik? Kommer produktet/produktene til å skille seg markant og positivt ut fra konkurrerende?

Jeg investerer "litt" i selskaper som er i startgropen, hvor hovedforutsetningene er

1) at det er en ny og (forhåpentligvis) banebrytende teknologi.

2) at det er bærekraftig.

3) at det er liten eller moderat konkurranse og

4) Risiko.

Motivasjonen, som igjen JENO nevner, er vel å tjene penger. Og da kommer spørsmålet om finansiering. Når man starter opp nye selskaper, så må man jo ha nok kapital til å leve en "stund" uten inntekter, selvfølgelig avhengig av bransje. Hva er tidshorisonten for når cash-flow blir positiv?

Sånn foreløpig: Er et AS etablert? Og må resten av spørsmålene tas via PM? Det kan bli litt slitsomt.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Ikke for å være brønnpisser, men sitter med de samme tankene. Mitt inntrykk av hifibransjen i mer eller mindre 'alle ledd' er hardt plaget med overetablering. På mange måter en typisk entusiastdrevet bransje, preget av at folk prøver å gjøre levebrød av hobbyen sin. Dette ser for meg ut til et gjennomgående lavt ambisjonsnivå hva omsetning angår. Fra en bransjeaktørs synspunkt er resultatet store utfordringer med å få en bit av kaka som er stor nok. Fra kundenes synspunkt et enormt utvalg av produkter som i liten grad skiller seg fra hverandre, og som som produseres i så små kvanta at utviklingskostnadene pr. solgte enhet gjør alt dyrt.
 
Sist redigert av en moderator:

Lynvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2010
Innlegg
887
Antall liker
295
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Lykke til i et beinhardt marked!
Det står respekt av å forsøke å satse i et mettet marked, men er det produkter som skiller seg fra massen eller gir mye for pengene er det liv laga for de som tør.
De fleste tør ikke å følge sine drømmer, dessverre.
Gi gass og drit i Janteloven!
 

Hifiprosjekt

Medlem
Ble medlem
17.08.2014
Innlegg
16
Antall liker
3
Hei!

Spennende med folk som vil satse på hifi!

Går deg an å si noe om hva som er motivasjon for prosjektet? Har dere noen ideer som ingen annen har realisert, eller er det noe annet? Uansett lykke til!
Hei

Motivasjonen er jo først og fremst å kunne tjene penger på dette, men som med alle andre har man jo noen tanker om hva som kan gjøre dette unikt. Det er først og fremst på to faktorer jeg tror vi kan skille oss fra mengden:

1: En rekke produsenter lager høyttalere i små serier. Ofte blir en prototyp utviklet først også beregner man i prinsippet prisen ut fra hva det vil koste å lage flere prototyper. Dette gjør høyttalere som burde kostet 50-100 000kr langt dyrere enn de burde. Ved å benytte nettverket vårt vil satsingen bli på en langt mer effektiv måte å bygge produktene på. Dette bør gjøre at man får et pris/performance-forhold som blir langt gunstigere enn typisk high end.

2: Markedet er oversvømt av produkter der man ikke har satset spesielt mye på teknologi. Som oftest er teknologien begrenset til noen få deler av konstruksjonen, og på andre vitale områder kan det være betydelige huller. Det er også en del teknisk brilliante produkter der ute, men det er sjelden man finner dette i kombinasjon med god design. De som satser på design bommer ofte på hva markedet vil ha. Når det gjelder design isolert sett vil jeg gjerne bruke KEF som eksempel. De har totalt endret designen på sin Reference-serie:

207-21.jpg

KEF Ref 5.jpg


Man kan selvsagt ha delte meninger om disse designene, men den siste der er utvilsomt mer i tiden enn den første.

Så kort oppsummert for punkt 2 er altså planen å gjøre noe som er komplett og gjennomarbeidet, men som samtidig har en gjennomarbeidet design.
 

Hifiprosjekt

Medlem
Ble medlem
17.08.2014
Innlegg
16
Antall liker
3
Kan jo starte med å ønske lykke til i et beinhardt marked med altfor mange leverandører, produsenter, varianter, villedende markedsføring osv. Derfor et spørsmål lignende det JENO stiller:

Er idéen unik? Kommer produktet/produktene til å skille seg markant og positivt ut fra konkurrerende?

Jeg investerer "litt" i selskaper som er i startgropen, hvor hovedforutsetningene er

1) at det er en ny og (forhåpentligvis) banebrytende teknologi.

2) at det er bærekraftig.

3) at det er liten eller moderat konkurranse og

4) Risiko.

Motivasjonen, som igjen JENO nevner, er vel å tjene penger. Og da kommer spørsmålet om finansiering. Når man starter opp nye selskaper, så må man jo ha nok kapital til å leve en "stund" uten inntekter, selvfølgelig avhengig av bransje. Hva er tidshorisonten for når cash-flow blir positiv?

Sånn foreløpig: Er et AS etablert? Og må resten av spørsmålene tas via PM? Det kan bli litt slitsomt.
Hei

Spørsmålene du stiller jo mange av de "riktige" for en som skal investere. Nå er det i utgangspunktet ikke det vi er på jakt etter i denne omgang. Det vi er på jakt etter er å finne et par-tre sentrale personer for å komplettere teamet.

Forøvrig ser jeg at du innledningsvis skriver om unik ide og ny, banebrytende teknologi. Historien har en tendens til å gjenta seg, og det er svært sjelden en revolusjonerende teknologi tar steget rett inn og blir en kommersiell suksess. En gamechanger er nesten alltid et produkt som kombinerer eksisterende teknologi på en måte som i det store og hele har vært gjort mange ganger før, men som allikevel er nyskapende ved at man har gjort det meste noen prosent bedre, og tettet ett og annet hull på tidligere tilsvarende produkter.

Et godt eksempel på dette er om man ser hvor liten markedsandel aktive høyttalere har etter flere titalls år. Alle større kommersielle suksesser baserer seg på det kjente som folk allerede til en viss grad vet å forholde seg til.

Jeg tror dette på sett og vis beskriver vår approach, og bakgrunnen for det vi ønsker å gjøre. Å lage et produkt som på mange måter er avansert, men som samtidig er lett å forholde seg til, som er tilgjengelig for et bredt kundesegment (relativt sett) som ikke behøver å tenke helt nytt.
 

Hifiprosjekt

Medlem
Ble medlem
17.08.2014
Innlegg
16
Antall liker
3
Ikke for å være brønnpisser, men sitter med de samme tankene. Mitt inntrykk av hifibransjen i mer eller mindre 'alle ledd' er hardt plaget med overetablering. På mange måter en typisk entusiastdrevet bransje, preget av at folk prøver å gjøre levebrød av hobbyen sin. Dette ser for meg ut til et gjennomgående lavt ambisjonsnivå hva omsetning angår. Fra en bransjeaktørs synspunkt er resultatet store utfordringer med å få en bit av kaka som er stor nok. Fra kundenes synspunkt et enormt utvalg av produkter som i liten grad skiller seg fra hverandre, og som som produseres i så små kvanta at utviklingskostnadene pr. solgte enhet gjør alt dyrt.
Jeg kunne ikke vært mer enig. En rotete bransje med et ekstremt antall aktører som har eksperimentell karakter.
 

Hifiprosjekt

Medlem
Ble medlem
17.08.2014
Innlegg
16
Antall liker
3
Lykke til i et beinhardt marked!
Det står respekt av å forsøke å satse i et mettet marked, men er det produkter som skiller seg fra massen eller gir mye for pengene er det liv laga for de som tør.
De fleste tør ikke å følge sine drømmer, dessverre.
Gi gass og drit i Janteloven!
Hei

Takk skal du ha, jeg er 100% enig med deg også. Det er ikke antallet konkurrenter som avgjør, men om man kan gjøre noe bedre enn disse. Og dette "bedre" må være "bedre" i kundens øyne. Om det er bedre i våre øyne betyr ikke nødvendigvis noe for kunden.
 

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Innlegg
7.491
Antall liker
8.615
Sted
Pt. Høvik
Hei!

Spennende med folk som vil satse på hifi!

Går deg an å si noe om hva som er motivasjon for prosjektet? Har dere noen ideer som ingen annen har realisert, eller er det noe annet? Uansett lykke til!
Hei

Motivasjonen er jo først og fremst å kunne tjene penger på dette, men som med alle andre har man jo noen tanker om hva som kan gjøre dette unikt. Det er først og fremst på to faktorer jeg tror vi kan skille oss fra mengden:

1: En rekke produsenter lager høyttalere i små serier. Ofte blir en prototyp utviklet først også beregner man i prinsippet prisen ut fra hva det vil koste å lage flere prototyper. Dette gjør høyttalere som burde kostet 50-100 000kr langt dyrere enn de burde. Ved å benytte nettverket vårt vil satsingen bli på en langt mer effektiv måte å bygge produktene på. Dette bør gjøre at man får et pris/performance-forhold som blir langt gunstigere enn typisk high end.

2: Markedet er oversvømt av produkter der man ikke har satset spesielt mye på teknologi. Som oftest er teknologien begrenset til noen få deler av konstruksjonen, og på andre vitale områder kan det være betydelige huller. Det er også en del teknisk brilliante produkter der ute, men det er sjelden man finner dette i kombinasjon med god design. De som satser på design bommer ofte på hva markedet vil ha. Når det gjelder design isolert sett vil jeg gjerne bruke KEF som eksempel. De har totalt endret designen på sin Reference-serie:

Man kan selvsagt ha delte meninger om disse designene, men den siste der er utvilsomt mer i tiden enn den første.

Så kort oppsummert for punkt 2 er altså planen å gjøre noe som er komplett og gjennomarbeidet, men som samtidig har en gjennomarbeidet design.
Du stiller deg lagelig til for hugg, whoever you are. Det jeg har uthevet i pkt. 1, er litt uforståelig og også noe i retning av pølsevev. Man utvikler en prototyp, moderer osv., osv. og så produseres det en serie med den risikoen det innebærer. Da er det foretatt et kostnadsoverslag (på forhånd).

Videre skriver du, efter det uthevete ovenfor, at (sitat): "Ved å benytte nettverket vårt vil satsingen bli på en langt mer effektiv måte å bygge produktene på". Que? Hva betyr det? For meg er det uforståelig. Du må forklare.

Nei, gidder ikke skrive mer. Og skjønner godt at jeg høres ut som en sur dritt. Men, i all beskjedenhet: Hvem vil satse tid, kompetanse og penger på dette?

Min anbefaling er at du omformulerer hele forretningsidéen (hvordan du skal slå markedet og tjene tilstrekkelig med penger), bli mye mer konkret, beskrive nøyaktig hva du er på jakt efter (det vil muligens vise at det hele er gjennomtenkt) og hvorfor HiFi-folk skal kjøpe nettopp ditt produkt. Til den prisen du MÅ ha for å betjene gjelden/lånet.

Ønsker deg fortsatt lykke til!
 

Hifiprosjekt

Medlem
Ble medlem
17.08.2014
Innlegg
16
Antall liker
3
Hei!

Spennende med folk som vil satse på hifi!

Går deg an å si noe om hva som er motivasjon for prosjektet? Har dere noen ideer som ingen annen har realisert, eller er det noe annet? Uansett lykke til!
Hei

Motivasjonen er jo først og fremst å kunne tjene penger på dette, men som med alle andre har man jo noen tanker om hva som kan gjøre dette unikt. Det er først og fremst på to faktorer jeg tror vi kan skille oss fra mengden:

1: En rekke produsenter lager høyttalere i små serier. Ofte blir en prototyp utviklet først også beregner man i prinsippet prisen ut fra hva det vil koste å lage flere prototyper. Dette gjør høyttalere som burde kostet 50-100 000kr langt dyrere enn de burde. Ved å benytte nettverket vårt vil satsingen bli på en langt mer effektiv måte å bygge produktene på. Dette bør gjøre at man får et pris/performance-forhold som blir langt gunstigere enn typisk high end.

2: Markedet er oversvømt av produkter der man ikke har satset spesielt mye på teknologi. Som oftest er teknologien begrenset til noen få deler av konstruksjonen, og på andre vitale områder kan det være betydelige huller. Det er også en del teknisk brilliante produkter der ute, men det er sjelden man finner dette i kombinasjon med god design. De som satser på design bommer ofte på hva markedet vil ha. Når det gjelder design isolert sett vil jeg gjerne bruke KEF som eksempel. De har totalt endret designen på sin Reference-serie:

Man kan selvsagt ha delte meninger om disse designene, men den siste der er utvilsomt mer i tiden enn den første.

Så kort oppsummert for punkt 2 er altså planen å gjøre noe som er komplett og gjennomarbeidet, men som samtidig har en gjennomarbeidet design.
Du stiller deg lagelig til for hugg, whoever you are. Det jeg har uthevet i pkt. 1, er litt uforståelig og også noe i retning av pølsevev. Man utvikler en prototyp, moderer osv., osv. og så produseres det en serie med den risikoen det innebærer. Da er det foretatt et kostnadsoverslag (på forhånd).

Videre skriver du, efter det uthevete ovenfor, at (sitat): "Ved å benytte nettverket vårt vil satsingen bli på en langt mer effektiv måte å bygge produktene på". Que? Hva betyr det? For meg er det uforståelig. Du må forklare.

Nei, gidder ikke skrive mer. Og skjønner godt at jeg høres ut som en sur dritt. Men, i all beskjedenhet: Hvem vil satse tid, kompetanse og penger på dette?

Min anbefaling er at du omformulerer hele forretningsidéen (hvordan du skal slå markedet og tjene tilstrekkelig med penger), bli mye mer konkret, beskrive nøyaktig hva du er på jakt efter (det vil muligens vise at det hele er gjennomtenkt) og hvorfor HiFi-folk skal kjøpe nettopp ditt produkt. Til den prisen du MÅ ha for å betjene gjelden/lånet.

Ønsker deg fortsatt lykke til!
Hei

Det er jo ikke akkurat farlig å være "laglig til for hugg" på et diskusjonsforum, og spesielt ikke så lenge vi diskuterer ganske trivielle ting.

Opp gjennom årene har det vært mange eksempler på at produsenter har bygget en prototyp, og aldri mer enn den. Mange andre har bygget en prototyp, vist den på messer, og solgt et titalls eksemplarer over en tidsperiode på noen år. Disse er i de fleste tilfeller produsert på bestilling og kostprisen er som regel den samme som for prototypen da man i slike tilfeller praktisk talt bare har kostnader til komponenter og andre deler. Dette dekker selvsagt langt fra alle produsenter der ute, men det er allikevel ganske mange produsenter som tilbyr en liten enkel konstruksjon med relativt begrenset ytelse til astronomisk pris, og som faller innenfor denne kategorien.

EDIT: Dette er jo egentlig bare en annen måte å si det Zomby skrev i sitt innlegg.

Jeg skrev innledningsvis at vi har et betydelig nettverk innenfor produksjon av audioutstyr i Kina. Det innebærer en enorm forskjell i forhold til å for eksempel få laget kabinetter hos en lokal møbelsnekker. Det mange ikke tenker over er den enorme kompetansen som finnes på disse fabrikkene.

Forøvrig ser jeg ingen grunn til å legge frem hele forretningsideen. For det første er vi ute etter noen som vil være med på å utvikle den. For det andre bør denne/disse personene være såpass motiverte og interesserte at de ikke behøver en ferdig pyntet brud bare for å gå i dialog.
 

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Innlegg
7.491
Antall liker
8.615
Sted
Pt. Høvik
Hei!

Spennende med folk som vil satse på hifi!

Går deg an å si noe om hva som er motivasjon for prosjektet? Har dere noen ideer som ingen annen har realisert, eller er det noe annet? Uansett lykke til!
Hei

Motivasjonen er jo først og fremst å kunne tjene penger på dette, men som med alle andre har man jo noen tanker om hva som kan gjøre dette unikt. Det er først og fremst på to faktorer jeg tror vi kan skille oss fra mengden:

1: En rekke produsenter lager høyttalere i små serier. Ofte blir en prototyp utviklet først også beregner man i prinsippet prisen ut fra hva det vil koste å lage flere prototyper. Dette gjør høyttalere som burde kostet 50-100 000kr langt dyrere enn de burde. Ved å benytte nettverket vårt vil satsingen bli på en langt mer effektiv måte å bygge produktene på. Dette bør gjøre at man får et pris/performance-forhold som blir langt gunstigere enn typisk high end.

2: Markedet er oversvømt av produkter der man ikke har satset spesielt mye på teknologi. Som oftest er teknologien begrenset til noen få deler av konstruksjonen, og på andre vitale områder kan det være betydelige huller. Det er også en del teknisk brilliante produkter der ute, men det er sjelden man finner dette i kombinasjon med god design. De som satser på design bommer ofte på hva markedet vil ha. Når det gjelder design isolert sett vil jeg gjerne bruke KEF som eksempel. De har totalt endret designen på sin Reference-serie:

Man kan selvsagt ha delte meninger om disse designene, men den siste der er utvilsomt mer i tiden enn den første.

Så kort oppsummert for punkt 2 er altså planen å gjøre noe som er komplett og gjennomarbeidet, men som samtidig har en gjennomarbeidet design.
Du stiller deg lagelig til for hugg, whoever you are. Det jeg har uthevet i pkt. 1, er litt uforståelig og også noe i retning av pølsevev. Man utvikler en prototyp, moderer osv., osv. og så produseres det en serie med den risikoen det innebærer. Da er det foretatt et kostnadsoverslag (på forhånd).

Videre skriver du, efter det uthevete ovenfor, at (sitat): "Ved å benytte nettverket vårt vil satsingen bli på en langt mer effektiv måte å bygge produktene på". Que? Hva betyr det? For meg er det uforståelig. Du må forklare.

Nei, gidder ikke skrive mer. Og skjønner godt at jeg høres ut som en sur dritt. Men, i all beskjedenhet: Hvem vil satse tid, kompetanse og penger på dette?

Min anbefaling er at du omformulerer hele forretningsidéen (hvordan du skal slå markedet og tjene tilstrekkelig med penger), bli mye mer konkret, beskrive nøyaktig hva du er på jakt efter (det vil muligens vise at det hele er gjennomtenkt) og hvorfor HiFi-folk skal kjøpe nettopp ditt produkt. Til den prisen du MÅ ha for å betjene gjelden/lånet.

Ønsker deg fortsatt lykke til!
Hei

Det er jo ikke akkurat farlig å være "laglig til for hugg" på et diskusjonsforum, og spesielt ikke så lenge vi diskuterer ganske trivielle ting.

Opp gjennom årene har det vært mange eksempler på at produsenter har bygget en prototyp, og aldri mer enn den. Mange andre har bygget en prototyp, vist den på messer, og solgt et titalls eksemplarer over en tidsperiode på noen år. Disse er i de fleste tilfeller produsert på bestilling og kostprisen er som regel den samme som for prototypen da man i slike tilfeller praktisk talt bare har kostnader til komponenter og andre deler. Dette dekker selvsagt langt fra alle produsenter der ute, men det er allikevel ganske mange produsenter som tilbyr en liten enkel konstruksjon med relativt begrenset ytelse til astronomisk pris, og som faller innenfor denne kategorien.

EDIT: Dette er jo egentlig bare en annen måte å si det Zomby skrev i sitt innlegg.

Jeg skrev innledningsvis at vi har et betydelig nettverk innenfor produksjon av audioutstyr i Kina. Det innebærer en enorm forskjell i forhold til å for eksempel få laget kabinetter hos en lokal møbelsnekker. Det mange ikke tenker over er den enorme kompetansen som finnes på disse fabrikkene.

Forøvrig ser jeg ingen grunn til å legge frem hele forretningsideen. For det første er vi ute etter noen som vil være med på å utvikle den. For det andre bør denne/disse personene være såpass motiverte og interesserte at de ikke behøver en ferdig pyntet brud bare for å gå i dialog.
Fint svar. Og jeg skjønner jo selvfølgelig at du ikke kan legge frem forr.idéen her.

Gir meg. Hvis det ikke kommer nye opplysninger.
 
U

Utgatt24668

Gjest
Jeg er ennå litt døgnvill etter ferien - så jeg håper det jeg skriver gir mening:

1: Flott at dere satser - Norge trenger flere som dere.
2: Dere trenger kapital og investorer, så dere trenger en forretningsplan som viser inntekter og utgifter.
3: Jeg ville ikke ha satset på high end markedet. Det er liten omsetning, og det er ofte de store og trygge merkene som går - hvis noe går overhodet.
4: Dagens iPhone generasjon har liten innsikt i god lyd - men det er dessverre der volumet og derfor pengene ligger. Mennesker med høy utdannelse i byene der de har god inntekt (gjerne folk fra slutten av 30 årene og før de vinner å få masete barn) er et godt markedssegment. Her i Oslo er det som nevnte på forumet mange hipstere som skal ha vinyl.
5: Alle jeg snakker med i dag skal ha Sonos. De sammen menneskene ser rart på meg når jeg begynner å snakke om Elektrostater - kunne gjerne ha snakket gresk, selv om jeg selv er i 30årene. Mine kolleger som tjener en del mer enn mine jevnaldrende skal ha B&O (ingen kommentar).
5. Det at alle skal ha Sonos - som gjerne skal følge etter dem i huset - gjerne installert i vegger - betyr følgende:

5A: Man er ute etter lette høyttalere som kan plasseres "out of sight" (passer bra med tanke på vi gutter i Norge ikke er menn lengre som våre besteforeldre - men er "menn" som triller barnevogn og hvor kvinnen bestemmer i huset - i god Lysbakken-stil).

5B: Vi spiller rett fra iphonen vår - uansett dårlig lyd - og vi ønsker denne lyden rett på Sonos uten å tenke. Vi driter som sagt i lyden - selv om dette ikke er ment som kritikk av Sonos - jeg synes de lyder bra ift pris - men jeg tenker norsk mentalitet.

5C: Vi har budsjett på mellom 5k og 10k - de største entusiastene kan bruke opptil 15k eller 20k - men det er veeeldig unntak.


Mitt forslag:

A: Lag norske designerhøytalere - gjerne med norsk ved (Bjørk og børstet metall?) og gjerne høyttalerens svar på "moods of Norway" - gå gjerne inn i partnerskap med dem hvis mulig.
B: Dette trenger ikke å bli dyrere enn Sonos - Lag dem aktive i klasse D, slik at de ikke blir for varme. Lag modeller som appellerer til norske designermagasin.
C: Sørg for at du kan koble alt mulig dingser direkte til dem trådløs.

Når dere begynner å tjene penger - så kan dere begynne å tenke deres drømmehøyttaler. Kall dem gjerne henholdsvis: Galdhøpiggen, Glittertinn, Trolla osv. Bruk norsk granittstein eller annen naturstein i designet og for å få ned vibrasjoner. Lag dem SVÆRt konevennlig (se eget punkt på norske "menn" over).

D: Ikke finn opp hjulpet på nytt - kjør dynamisk og bruk gjerne elementer som er tilgjengelig på markedet - gjerne et eller to hakk over Sonos for å kunne reklamere med at dere er best i klassen - og med troverdighet.

OK - det var mine søvnløse ord i nattens timer! Lykke til !!
 

Hifiprosjekt

Medlem
Ble medlem
17.08.2014
Innlegg
16
Antall liker
3
Jeg er ennå litt døgnvill etter ferien - så jeg håper det jeg skriver gir mening:

1: Flott at dere satser - Norge trenger flere som dere.
2: Dere trenger kapital og investorer, så dere trenger en forretningsplan som viser inntekter og utgifter.
3: Jeg ville ikke ha satset på high end markedet. Det er liten omsetning, og det er ofte de store og trygge merkene som går - hvis noe går overhodet.
4: Dagens iPhone generasjon har liten innsikt i god lyd - men det er dessverre der volumet og derfor pengene ligger. Mennesker med høy utdannelse i byene der de har god inntekt (gjerne folk fra slutten av 30 årene og før de vinner å få masete barn) er et godt markedssegment. Her i Oslo er det som nevnte på forumet mange hipstere som skal ha vinyl.
5: Alle jeg snakker med i dag skal ha Sonos. De sammen menneskene ser rart på meg når jeg begynner å snakke om Elektrostater - kunne gjerne ha snakket gresk, selv om jeg selv er i 30årene. Mine kolleger som tjener en del mer enn mine jevnaldrende skal ha B&O (ingen kommentar).
5. Det at alle skal ha Sonos - som gjerne skal følge etter dem i huset - gjerne installert i vegger - betyr følgende:

5A: Man er ute etter lette høyttalere som kan plasseres "out of sight" (passer bra med tanke på vi gutter i Norge ikke er menn lengre som våre besteforeldre - men er "menn" som triller barnevogn og hvor kvinnen bestemmer i huset - i god Lysbakken-stil).

5B: Vi spiller rett fra iphonen vår - uansett dårlig lyd - og vi ønsker denne lyden rett på Sonos uten å tenke. Vi driter som sagt i lyden - selv om dette ikke er ment som kritikk av Sonos - jeg synes de lyder bra ift pris - men jeg tenker norsk mentalitet.

5C: Vi har budsjett på mellom 5k og 10k - de største entusiastene kan bruke opptil 15k eller 20k - men det er veeeldig unntak.


Mitt forslag:

A: Lag norske designerhøytalere - gjerne med norsk ved (Bjørk og børstet metall?) og gjerne høyttalerens svar på "moods of Norway" - gå gjerne inn i partnerskap med dem hvis mulig.
B: Dette trenger ikke å bli dyrere enn Sonos - Lag dem aktive i klasse D, slik at de ikke blir for varme. Lag modeller som appellerer til norske designermagasin.
C: Sørg for at du kan koble alt mulig dingser direkte til dem trådløs.

Når dere begynner å tjene penger - så kan dere begynne å tenke deres drømmehøyttaler. Kall dem gjerne henholdsvis: Galdhøpiggen, Glittertinn, Trolla osv. Bruk norsk granittstein eller annen naturstein i designet og for å få ned vibrasjoner. Lag dem SVÆRt konevennlig (se eget punkt på norske "menn" over).

D: Ikke finn opp hjulpet på nytt - kjør dynamisk og bruk gjerne elementer som er tilgjengelig på markedet - gjerne et eller to hakk over Sonos for å kunne reklamere med at dere er best i klassen - og med troverdighet.

OK - det var mine søvnløse ord i nattens timer! Lykke til !!
Hei!

Dette gir absolutt mening, men det er et stort men her. Produktet du beskriver krever mye utvikling. Det krever utvikling av et system for å få det hele til å prate sammen, en app, en MCU/DSP-løsning, og dette må integreres med forsterkere. Teknisk sett er ikke produktet kjempe komplisert, det er bare det at det skal godkjennes på så utrolig mange måter. Man må ha CE og UL, samt CCC og flere andre bare for sikkerhet. Videre må man ha godkjenning for WiFi (om man skal ha dette) og for Apple (om man skal ha Airplay-støtte). Dette er ikke akkurat småtterier. Videre må man ha serier på minst 250-500 enheter for å gå i markedet, og man må være tilgjengelig på veldig mange utsalgssteder allerede fra starten av. Dette gjør at man pådrar seg store utviklingskostnader, store markedsføringskostnader og store kapitalkostnader for å starte opp produksjon. For å slippe ett slikt produkt på markedet bør man regne minst 4-6 mill, om produktet benytter rimelig standard teknologi, og det vil gå en stund før man begynner å få avkastning på dette.

Når jeg skriver "high end" så har nok ordet en annen betydning for de fleste enn for medlemmene her på forumet. Jeg ser på prissegmentet 25-100 000kr/par for passive høyttalere som spesielt interessant.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Nesten så jeg blir litt optimistisk på deres vegne av å se at dere deler mitt smått pessimistiske syn på bransjen... :)

Om dere vil spille ball med naysayers (og det kan nok være lurt):

Sånn jeg leser dere nå, så er det ingen ferdige produkter på bordet. Planen er å utvikle en høyttaler i første omgang, benytte egen kompetanse samen med kompetanse som finnes innenfor deres kontaktnett/produsenten i Kina. Dette er nok relativt uvanlig i den dyre delen av hifimarkedet, og kan gi et konkurransfortrinn fremfor mange av de eksisterende produsentene. Men helt unikt er det nok ikke. Jeg vil anta at de helt store, som f.eks Harman (JBL, Klipsch om jeg ikke husker feil), B&W, Quad elektrostater og sikkert en rekke andre allerede gjør det. Men her har vi vel produsenter med lang historie, etablerte utviklingsavdelinger, og en verdifull kunnskapsbase utviklet over mange tiår. Av de geografisk nærmeste og mest nylig etablerte tipper jeg XTZ ligger nærmest, men disse baserer seg fortsatt i stor grad på kostbare europeiske elementer. På elektronikksiden tror jeg Hegel jobber på samme måte. Utvikler lokalt, og produserer i Kina. Det kan funke, som disse to har vist. Kanskje finner dere en nisje som gir et livsgrunnlag.

Men krever ikke Kina et ganske betydelig volum før det betaler seg?

Hvordan skal man komme seg inn på markedet. Her hjemme ser det nærmest umulig ut. Etter at Hifiklubben etablerte og la premissene for hvordan ting gjøres, driver nesten alle detaljforhandlere med direkteimport i en eller annen form. Der tror jeg dere har et problem. Vil noen ta inn et produkt som konkurrerer med deres direkteimporterte varer? Jeg regner med at kalkylene er høyere på disse enn det de får via dedikerte importører/distributører. 'Alle' er så små at de er avhengige av å levere en størst mulig andel av salgskjeden for å få det til å gå rundt, å øke volumet er neppe mulig uten en avskaling av detaljleddet. Kanskje det lar seg gjøre å komme inn via en av kjedene (Hifiklubben/Soundgarden). Det beste? Tenker dere internasjonalt direkte? Eller en fot i bakken hjemme først?

Og så er det en bransje hvor kundene krever 'nyheter', helst en gang i året. Ting må leveres til test hos pressen, som en nyhet, med jevne mellomrom. Ellers blir dere glemt. Et godt produkt får et kort blaff, og så blir noe nytt og spennende testet, og det gamle er glemt. Om produktet er godt et år, så er det godt det neste, men det er neppe nok. Det må nok jobbes fortløpende med videreforedling og oppgraderinger. Kostnadene til utvikling vil nok sikkert reduseres over tid, men neppe mye.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.086
Antall liker
10.488
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Nja - nå var vel ikke den framgangsmåten ansett som helt "stueren".

Foreløpig har vi tilgang på folk med erfaring innen internasjonal markedsføring, folk med betydelig nettverk i Kina, da spesielt innen produksjon av hifi elektronikk og høyttalere. Videre har vi tilgang på det ypperste av kompetanse innen akustikk, høyttalerteknologi, materialteknologi, høyttalerelementer, forsterkerteknologi og signalelektronikk. Vi har også tilgang på kompetanse innen sertifisering, masseproduksjon osv
Men hifiprosjekt: Er du/dere i bransjen allerede? Og hvem er dere?
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.824
Antall liker
8.799
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Jeg synes dette er spennende, og ønsker dere lykke til!

Jeg tror ikke at det er vanskeligere å lykkes i hifi bransjen enn andre bransjer, kanskje til og med lettere dersom dere har god kjennskap til markedet allerede.

Derimot tror jeg også en av de store fellene dere kan gå i er å tro at hifi er spesiellt anerledes enn andre konsumentvarer. Og jeg vil derfor anbefale dere å knytte til dere kompetanse fra andre som har introdusert nye og frittstående produkter til det nroske markedet før - om det er elektriske tannbørster, kjøkkenmaskiner, TV bokser, joggedresser eller mobiltelefoner.

Ellers er vel mitt inntrykk at småprodusenter i denne bransjen mangler profesjonalitet og gjennomføringsevne - da tenker jeg på ting som:

*Kunnskap om NPD (New Product Development) - ALtså noen som kjenner til prosessen med å ta frem et helt nytt produkt - herunder godkjenningsprosesser og
*Kunnskap om masseproduksjon - hva slags produktunderlag (Tegninger, materialspesifikasjoner, testspesifikasjoner,toleranser, etc) kreves for å starte masseproduksjon
*Avtalerettslig kompetanse - hvordan bør en utviklingskontkrat set ut med et engineeringsfirma, hvordan bør en produksjonskontakt se ut med en kinesisk frabrikk, hvordan skal en distrubisjonsavtale se ut med forhandlere, hvordan skal en konktrat se ut med de som leverer nettbutikk, osv osv.
*Kunnskap om salg og distrubisjon - hvordan får man varene ut i butikkene
*Kunnskap om prosjektledelse - Kontroll på de 3S - Scope, Schedule og Cost! Tro meg - dette prosjektet kommer ikke til å gå 100% etter plan. En god prosjektelder vil sørge for å holde kontroll slik at produktet blir ferdig i tide, til riktig pris og med riktige kvalitet. En av deviktige tingene her er jo å se på forholdene mellom de ulike kontrakter og feks endringsbestemmelser.

Når man har en slik kunnskap på plass så må man jo sette opp noen budsjettskisser!

Mitt inntrykk er at nyetableringer i denne bransjen har en tendens til å overfokusere på det tekniske ved produketet, levere for dårlig underlag til produsent slik at det blir endringer underveis som man selv må betale for, bruke for lang tid på alle trinnene i utvikling, KOmme for sent på banen med produktet og ha gjort alt for dårlig jobb med markedsføring og salgskanaler!

Så paradoksalt nok - så er kanskje mitt viktigste råd å holde "hifi-idiotene" borte fra de fleste avgjørelser som skal tas!

Mvh
OMF
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
*Kunnskap om NPD (New Product Development)
Helt enig, men før dette bør man også vurdere en:
- PPS (Product Positioning Statement) - Hva vil dere med produktet?
- Lage en roadmap for livssyklusen til produktene
- Etablere en business plan
- Gjøre en SWOT analyse (Strenghts, Weaknesses, Opportunities and Threats)

Kan gjerne bygges inn som del av NPD.
Vurder også støtte hos Skattefunn, så får dere 18% momsfritak.

Lykke til!
 

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.785
Antall liker
1.983
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
Har vi egentlig ikke dette allerede i Adyton og Doxa? Eller siktes det til produkter til "mennesklige" priser ala det Patos var? Abrahamsen er jo også i sving med noe nytt på den rimelige skalaen.
 

Hifiprosjekt

Medlem
Ble medlem
17.08.2014
Innlegg
16
Antall liker
3
Nesten så jeg blir litt optimistisk på deres vegne av å se at dere deler mitt smått pessimistiske syn på bransjen... :)

Om dere vil spille ball med naysayers (og det kan nok være lurt):

Sånn jeg leser dere nå, så er det ingen ferdige produkter på bordet. Planen er å utvikle en høyttaler i første omgang, benytte egen kompetanse samen med kompetanse som finnes innenfor deres kontaktnett/produsenten i Kina. Dette er nok relativt uvanlig i den dyre delen av hifimarkedet, og kan gi et konkurransfortrinn fremfor mange av de eksisterende produsentene. Men helt unikt er det nok ikke. Jeg vil anta at de helt store, som f.eks Harman (JBL, Klipsch om jeg ikke husker feil), B&W, Quad elektrostater og sikkert en rekke andre allerede gjør det. Men her har vi vel produsenter med lang historie, etablerte utviklingsavdelinger, og en verdifull kunnskapsbase utviklet over mange tiår. Av de geografisk nærmeste og mest nylig etablerte tipper jeg XTZ ligger nærmest, men disse baserer seg fortsatt i stor grad på kostbare europeiske elementer. På elektronikksiden tror jeg Hegel jobber på samme måte. Utvikler lokalt, og produserer i Kina. Det kan funke, som disse to har vist. Kanskje finner dere en nisje som gir et livsgrunnlag.

Men krever ikke Kina et ganske betydelig volum før det betaler seg?

Hvordan skal man komme seg inn på markedet. Her hjemme ser det nærmest umulig ut. Etter at Hifiklubben etablerte og la premissene for hvordan ting gjøres, driver nesten alle detaljforhandlere med direkteimport i en eller annen form. Der tror jeg dere har et problem. Vil noen ta inn et produkt som konkurrerer med deres direkteimporterte varer? Jeg regner med at kalkylene er høyere på disse enn det de får via dedikerte importører/distributører. 'Alle' er så små at de er avhengige av å levere en størst mulig andel av salgskjeden for å få det til å gå rundt, å øke volumet er neppe mulig uten en avskaling av detaljleddet. Kanskje det lar seg gjøre å komme inn via en av kjedene (Hifiklubben/Soundgarden). Det beste? Tenker dere internasjonalt direkte? Eller en fot i bakken hjemme først?

Og så er det en bransje hvor kundene krever 'nyheter', helst en gang i året. Ting må leveres til test hos pressen, som en nyhet, med jevne mellomrom. Ellers blir dere glemt. Et godt produkt får et kort blaff, og så blir noe nytt og spennende testet, og det gamle er glemt. Om produktet er godt et år, så er det godt det neste, men det er neppe nok. Det må nok jobbes fortløpende med videreforedling og oppgraderinger. Kostnadene til utvikling vil nok sikkert reduseres over tid, men neppe mye.
Hei

Signaturen din sier jo en del om din holdning, og jeg kan ikke si annet enn at det er mye sant i det du skriver. Forøvrig oppfatter jeg en naysayer som en som er uforholdsmessig negativ. Å trekke frem momenter som er negative i den hensikt å belyse muligheten for å unngå dem er jo tross alt ganske konstruktivt skulle jeg påstå.

Det er riktig at vi ikke har et ferdig produkt på bordet. Men nå er det også slik at det er en av de tingene vi sitter på veldig mye kompetanse innenfor, så det bør gå greit å få til innen for en gitt plan. Du har også helt rett i at det er uvanlig å benytte ressurser i Kina til high end produkter, men allikevel står Kina for relativt dyre produkter fra både amerikanske, britiske, tyske og produsenter fra mange andre land. Jeg har vel etter hvert besøkt et 50-talls fabrikker i Kina selv, og det er fascinerende hvor mange produkter man kjenner igjen, også fra de litt mer påkostede segmentene. B&W tror jeg har sin egen fabrikk i Kina.

Når det gjelder salgsleddet så er i prinsippet hele bransjen åpen for alt. Det viktigste for dem man selger produktet gjennom er at produktet faktisk selger. Imidlertid ønsker vi ikke at hjemmemarkedet skal være viktig for å få økonomien til å gå rundt. Da blir vi altfor sårbare.

Når det gjelder høyttalere og litt dyrere elektronikk har jeg ikke inntrykk av at markedet krever nyheter hvert år. Det er det også svært få andre aktører som tilbyr. Imidertid kan kanksje noen MKII, MKIII osv kanskje være noe å tenke på for å sikre nyhetens interesse ja.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland

Hifiprosjekt

Medlem
Ble medlem
17.08.2014
Innlegg
16
Antall liker
3
Hei!

Jeg synes dette er spennende, og ønsker dere lykke til!

Jeg tror ikke at det er vanskeligere å lykkes i hifi bransjen enn andre bransjer, kanskje til og med lettere dersom dere har god kjennskap til markedet allerede.

Derimot tror jeg også en av de store fellene dere kan gå i er å tro at hifi er spesiellt anerledes enn andre konsumentvarer. Og jeg vil derfor anbefale dere å knytte til dere kompetanse fra andre som har introdusert nye og frittstående produkter til det nroske markedet før - om det er elektriske tannbørster, kjøkkenmaskiner, TV bokser, joggedresser eller mobiltelefoner.

Ellers er vel mitt inntrykk at småprodusenter i denne bransjen mangler profesjonalitet og gjennomføringsevne - da tenker jeg på ting som:

*Kunnskap om NPD (New Product Development) - ALtså noen som kjenner til prosessen med å ta frem et helt nytt produkt - herunder godkjenningsprosesser og
*Kunnskap om masseproduksjon - hva slags produktunderlag (Tegninger, materialspesifikasjoner, testspesifikasjoner,toleranser, etc) kreves for å starte masseproduksjon
*Avtalerettslig kompetanse - hvordan bør en utviklingskontkrat set ut med et engineeringsfirma, hvordan bør en produksjonskontakt se ut med en kinesisk frabrikk, hvordan skal en distrubisjonsavtale se ut med forhandlere, hvordan skal en konktrat se ut med de som leverer nettbutikk, osv osv.
*Kunnskap om salg og distrubisjon - hvordan får man varene ut i butikkene
*Kunnskap om prosjektledelse - Kontroll på de 3S - Scope, Schedule og Cost! Tro meg - dette prosjektet kommer ikke til å gå 100% etter plan. En god prosjektelder vil sørge for å holde kontroll slik at produktet blir ferdig i tide, til riktig pris og med riktige kvalitet. En av deviktige tingene her er jo å se på forholdene mellom de ulike kontrakter og feks endringsbestemmelser.

Når man har en slik kunnskap på plass så må man jo sette opp noen budsjettskisser!

Mitt inntrykk er at nyetableringer i denne bransjen har en tendens til å overfokusere på det tekniske ved produketet, levere for dårlig underlag til produsent slik at det blir endringer underveis som man selv må betale for, bruke for lang tid på alle trinnene i utvikling, KOmme for sent på banen med produktet og ha gjort alt for dårlig jobb med markedsføring og salgskanaler!

Så paradoksalt nok - så er kanskje mitt viktigste råd å holde "hifi-idiotene" borte fra de fleste avgjørelser som skal tas!

Mvh
OMF
Hei

Takk for det!

Ja, du har nok rett i at man har størst sjanse for å lykkes i den bransjen man har kjennskap til.

Jeg er også enig med deg ift profesjonalitet og gjennomføringsevne. Det er jo bare å se på de mange triste kapitlene i historien. De faktorene du lister opp er velkjente fra tidligere prosjekter.

Jeg har tidligere fått tilbakemelding fra leverandører i Kina om at den dokumentasjonen vi har levert er av det bedre de har fått. Kina er et land der man svært raskt blir veldig klok av veldig stor skade for å si det sånn. Noe av det aller viktigste er å vite om underleverandørene jobber i henhold til de ulike bransjestandarder. Man kan ikke bare be om å få for eksempel metallic lakk på noe. Plutselig står du der med noe som ikke ser ut i måneskinn og lakkereren trekker på skuldrene mens han sier på kinesisk: "Du sa ikke noe om at vi skulle pusse den først".

Som sagt er det ledelse og design som er de største hullene vi ønsker å fylle i denne omgang. Vi trenger ledelse på mer permanent basis, mens design kan vi vurdere på mer midlertidig basis.
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.039
Antall liker
1.831
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Har vi egentlig ikke dette allerede i Adyton og Doxa? Eller siktes det til produkter til "mennesklige" priser ala det Patos var? Abrahamsen er jo også i sving med noe nytt på den rimelige skalaen.
Utfra beskrivelse og prissegment så jeg for meg denne som den naturlige konkurrenten:

http://surround.no/Produkter/Høytta...9-Black-Pianolakk-PAR-100082-p0000000087.aspx
Det var min første tanke også, på siden kan vi legge til Dynabel.
 

Hifiprosjekt

Medlem
Ble medlem
17.08.2014
Innlegg
16
Antall liker
3
Dynabel og XTZ er vel to av de konkurrentene som har minst geografisk utbredelse. Det kan også se ut til at Dynabel først og fremst er representert i den kategorien med produkter de importerer til det norske markedet.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Nesten så jeg blir litt optimistisk på deres vegne av å se at dere deler mitt smått pessimistiske syn på bransjen... :)

Om dere vil spille ball med naysayers (og det kan nok være lurt):

Sånn jeg leser dere nå, så er det ingen ferdige produkter på bordet. Planen er å utvikle en høyttaler i første omgang, benytte egen kompetanse samen med kompetanse som finnes innenfor deres kontaktnett/produsenten i Kina. Dette er nok relativt uvanlig i den dyre delen av hifimarkedet, og kan gi et konkurransfortrinn fremfor mange av de eksisterende produsentene. Men helt unikt er det nok ikke. Jeg vil anta at de helt store, som f.eks Harman (JBL, Klipsch om jeg ikke husker feil), B&W, Quad elektrostater og sikkert en rekke andre allerede gjør det. Men her har vi vel produsenter med lang historie, etablerte utviklingsavdelinger, og en verdifull kunnskapsbase utviklet over mange tiår. Av de geografisk nærmeste og mest nylig etablerte tipper jeg XTZ ligger nærmest, men disse baserer seg fortsatt i stor grad på kostbare europeiske elementer. På elektronikksiden tror jeg Hegel jobber på samme måte. Utvikler lokalt, og produserer i Kina. Det kan funke, som disse to har vist. Kanskje finner dere en nisje som gir et livsgrunnlag.

Men krever ikke Kina et ganske betydelig volum før det betaler seg?

Hvordan skal man komme seg inn på markedet. Her hjemme ser det nærmest umulig ut. Etter at Hifiklubben etablerte og la premissene for hvordan ting gjøres, driver nesten alle detaljforhandlere med direkteimport i en eller annen form. Der tror jeg dere har et problem. Vil noen ta inn et produkt som konkurrerer med deres direkteimporterte varer? Jeg regner med at kalkylene er høyere på disse enn det de får via dedikerte importører/distributører. 'Alle' er så små at de er avhengige av å levere en størst mulig andel av salgskjeden for å få det til å gå rundt, å øke volumet er neppe mulig uten en avskaling av detaljleddet. Kanskje det lar seg gjøre å komme inn via en av kjedene (Hifiklubben/Soundgarden). Det beste? Tenker dere internasjonalt direkte? Eller en fot i bakken hjemme først?

Og så er det en bransje hvor kundene krever 'nyheter', helst en gang i året. Ting må leveres til test hos pressen, som en nyhet, med jevne mellomrom. Ellers blir dere glemt. Et godt produkt får et kort blaff, og så blir noe nytt og spennende testet, og det gamle er glemt. Om produktet er godt et år, så er det godt det neste, men det er neppe nok. Det må nok jobbes fortløpende med videreforedling og oppgraderinger. Kostnadene til utvikling vil nok sikkert reduseres over tid, men neppe mye.
Hei

Signaturen din sier jo en del om din holdning, og jeg kan ikke si annet enn at det er mye sant i det du skriver. Forøvrig oppfatter jeg en naysayer som en som er uforholdsmessig negativ. Å trekke frem momenter som er negative i den hensikt å belyse muligheten for å unngå dem er jo tross alt ganske konstruktivt skulle jeg påstå.

Det er riktig at vi ikke har et ferdig produkt på bordet. Men nå er det også slik at det er en av de tingene vi sitter på veldig mye kompetanse innenfor, så det bør gå greit å få til innen for en gitt plan. Du har også helt rett i at det er uvanlig å benytte ressurser i Kina til high end produkter, men allikevel står Kina for relativt dyre produkter fra både amerikanske, britiske, tyske og produsenter fra mange andre land. Jeg har vel etter hvert besøkt et 50-talls fabrikker i Kina selv, og det er fascinerende hvor mange produkter man kjenner igjen, også fra de litt mer påkostede segmentene. B&W tror jeg har sin egen fabrikk i Kina.

Når det gjelder salgsleddet så er i prinsippet hele bransjen åpen for alt. Det viktigste for dem man selger produktet gjennom er at produktet faktisk selger. Imidlertid ønsker vi ikke at hjemmemarkedet skal være viktig for å få økonomien til å gå rundt. Da blir vi altfor sårbare.

Når det gjelder høyttalere og litt dyrere elektronikk har jeg ikke inntrykk av at markedet krever nyheter hvert år. Det er det også svært få andre aktører som tilbyr. Imidertid kan kanksje noen MKII, MKIII osv kanskje være noe å tenke på for å sikre nyhetens interesse ja.
Hensikten med dette er egentlig å åpne tanker som dere kanskje ikke allerede har tenkt. Jeg er på ingen måte kompetent på bissniss. Ei heller kjenner jeg bransjen så himla godt. Godt nok til å kunne starte en og annen tankerekke som vil være nyttig å følge videre, det tror jeg. Men disse må tenkes ferdig i bredde, høyde og dybde av noen som kan.

Med å spille naysayer her er det akkurat det jeg ønsker å bidra med. Samtidig kan jeg anbefale denne:

thinkingfastandslow.jpg


Jeg leste den for en stund siden på anbefaling fra Asbjørn her inne. Spesielt interessant er det han kaller 'the planning fallacy'. Man planlegger naturligis ikke med å mislykkes, dermed fokuserer planleggingsprosessen på hvordan man vil at det skal gå, snarere enn det som kan gå galt. Det som vies mest oppmerksomhet i planleggingen vil etterhvert fremstå som det mest sannsynlige heldelsesforløpet. Kort gjenfortalt, og sikker med en del igjen å ønske seg når det gjelder presisjon.

Så. Med å være/spille 'naysayer' mener jeg ikke å være den som tar motet fra dere, men å 'tvinge' frem tanker om ting som kan gå galt. Så kan dere forsikre dere mot at det skjer.

Når det gjelder signaturen min, inspirert av Groucho Marx gullkorn om politikk: Dette er ment som en kommentar til utvikling av produktene i seg selv, ikke forretningsidéene og bedriftene.

For å ta høyttalere som eksempel. Høyttalere har blitt bygget på de samme prinsippene i snart uminnelige tider. Dynamiske elementer i en bassreflekskasse har dominert markedet totalt så lenge jeg har interessert meg for hifi, og lenge før det. Mitt inntrykk er at det mest betydelige utviklingen kommer fra to kanter. Den ene er materialteknologi, tilført fra andre bransjer. Den andre er datasimulering som har gitt utviklerne bedre kontroll over resultatet.

Jeg opplever det som om utviklingen har stagnert de siste årene, og at mange 'nyvinninger' strengt tatt gjør mer av seg i brosjyrene enn i produktene. Det er forklaringen på signaturen min. :D

Jeg tror deres beste idé er å involvere Kina. Det at dere tør å være med på de 'negative' tankerekkene er i mine øyne et meget sterkt kort. Det betyr at dere ikke haster blindt inn i dette. Og så er det nok sånn at desto 'dårligere' konkurrentene driver, jo lettere er det å komme seg inn i markedet.
 

Hifiprosjekt

Medlem
Ble medlem
17.08.2014
Innlegg
16
Antall liker
3
Bra innlegg Zomby, og igjen helt i tråd med mine tanker.

Jeg har pleid å si det som følger:
Om du lager en plan for en ny virksomhet så blir den primære planen en plan A. For å være på den sikre siden etablerer man gjerne en plan B for å ha noe å falle tilbake på om plan A skulle feile. Men jobber man for mye med plan B er det der man ender fordi den blir plutselig det sentrale fokuset.

Videre har jeg som sagt tro på å gjøre mange ting litt bedre, snarere enn å ha en banebrytende teknologi i et ellers ordinært produkt.
 

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Innlegg
1.102
Antall liker
213
Torget vurderinger
4
Tøft at noen tør å satse.

Men, i prisklassen 25 000,- pluss går man rett i strupen på endel etablerte produsenter, vi snakker her om B&W, Tannoy, KEF, osv.
Dette er produsenter som kjenner markedet, allerede et godt rykte, finansielle muskler til å fornye seg, gode avtaler med underlevrandører, samt know-how og meget bra utviklingsavdelinger.

Hvor mange par tror dere XTZ selger av sin Divine serie kontra B&W sine CM og 800 serie?
Det er billigseriene XTZ tjener penger på.

Å etablere seg i dette segmentet er steintøft, tenk også andrehåndsverdi i forhold til etablerte merker.
Hva klarer dere levere som verdens eldste høyttalerprodusenter ikke kan levere?

Man kan gjøre som B&O, gå for funksjonalitet, design og eierglede, og dermed skape sin egen nisje (flere har kommet etter nå riktig nok).
Eller man kan legge seg på bang-for-buck lista, og her er konkuransen skyhøy.

Poenget mitt er at det holder desverre ikke bare å lage en bra høyttaler og tro at den vil selge seg selv, man finne et behov, eller skape behovet selv, og dermed lage produktet ut i fra det rettet mot den aktuelle kundegruppa.
 

Hifiprosjekt

Medlem
Ble medlem
17.08.2014
Innlegg
16
Antall liker
3
Interessante betraktninger Sirop, men vi har gjort de samme betraktningene, og vi har dratt dem et stykke videre:

XTZ Divine er store, og de er smalt markedsført. Dermed er de umiddelbart ute av sammenlikningen.

De andre derimot, de er i høyeste grad for direkte konkurrenter å regne. Men alle disse aktørene har en stor ulempe som de er nødt til å ta med i betraktningen. De har alle et etablert kundesegment som er tro mot dem, og om de ikke ivaretar dette vil de få problemer. Det betyr at de ikke kan bevege seg langt fra det de allerde gjør. Den eneste muligheten de har om de vil gå inn i nye "jaktmarker" er ved å lansere noe parallelt med det de allerede har. KEF har gjort noe interessant med sin nye Reference-serie, men de har også tatt en ganske stor sjanse. Det som på mange måter kan redde dem er at de matcher mange av sine rimeligere modeller designmessig.

Vi står fritt til å gå nye veier. På den måten kan vi sikte på de kundene som befinner seg i det segmentet, men som ikke er helt tilfreds med det utvalget som allerede er. Om vi gjør som alle andre vil det viktigste premisset for konkurransen være hvem som har den sterkeste merkevaren. Om vi avviker fra det andre gjør vil vi være alene om de kundene som faller for det vi gjør.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.205
Antall liker
101.695
Torget vurderinger
23
Snakk med tytte og orso... det er noen luringer som kan mye...:rolleyes:
 

Audirvana

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2012
Innlegg
1.478
Antall liker
881
Torget vurderinger
5

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.039
Antall liker
1.831
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
En svensk høyttalerprodusent som i prisklassen har lyd og utseende med seg er Respons. Men har blir det aldri kinaproduksjon fordi konstruktøren måler og justerer hver høyttaler manuelt.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.290
Antall liker
34.833
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
I beste mening: Ville det ikke vært bedre å starte med et definert kundebehov og en distribusjonskanal, for deretter å se etter kosteffektiv produksjon? Hvis det "unike" med prosjektet er produksjon i Kina, har jeg litt vanskelig for å se hvordan det skal komme opp fra rullebanen. Er dere ikke ca 15-20 år for sent ute?

Som trådstarter vet, er det mange indirekte kostnader ved produksjon i Kina. Det meste fungerer på personlige relasjoner. Noen må over annenhver måned eller så for å spise fuktige luncher og middager ved runde bord for å vedlikeholde relasjoner. Det blir en ganske stor fast kostnad i prosjektet. Derfor må volumet være stort og den variable kostnaden lav for at det skal gi mening å produsere i Kina. Samtidig øker kostnadene ganske fort. Ettbarnspolitikken gjør at bortskjemt ungdom ikke er spesielt lystne på å ta fabrikkjobb. Hvis de først gjør det, skal det være godt betalt, og de forsvinner etter noen måneder. Man må være forberedt på at gjennomsnittlig ansettelsestid måles i måneder, ikke i år. All jobben med å rekruttere og lære opp nye ansatte må også dekkes inn gjennom produktprisen.

Hvis man vil ha lave lønnskostnader i manuell produksjon er det bedre å se til land som Vietnam, Filippinene eller kanskje Burma. Hvis det er litt teknologi involvert vil det fort være billigere å produsere i USA, Baltikum eller Sentral-Europa enn i Kina (edit: ved de produksjonsvolumene det sannsynligvis vil være snakk om her - som er noen tierpotenser mindre enn f eks mobiltelefoner). Mange av de store flyttet produksjon til Kina for mange år siden, men flyttestrømmen ser ut til å peke tilbake til USA og Europa nå.
Reshoring manufacturing: Coming home | The Economist

Kanskje tilfeldig, men jeg fikk en investorbrosjyre fra båtprodusenten Nidelv i posten for noen dager siden. Deres sales pitch var også helt basert på "det kinesiske eventyret", men det var litt uklart om det var tenkt som produksjon for det skandinaviske markedet eller et forsøk på å etablere seg som en aktør på det kinesiske markedet. Jeg kommer nok ikke til å sende dem noen penger heller, dessverre.

Kanskje også verdt å ta med seg: China's Turn For A Debt Crisis: Keep Your Eyes Open For The Unexpected - Forbes
 
Sist redigert:

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
2.981
Antall liker
4.268
Sted
moelv
Torget vurderinger
2
Man behøver nødvendigvis ikke finne opp noe nytt, men kombinere anerkjent teknologi med spiselig design. Bortsett fra en slik selvfølgelighet er kjernen å kunne selge bedre enn de andre i sammenlignbar kategori. Selv har jeg erfart en markedskraft som er stygg nok: De etablerte pyramidene som kjempet med alle midler for å stenge nye produkter ute. Og da møter man en vegg hos alle ledd ( grossist/innkjøp/forhandler) etc). Vi har et produkt innenfor bygningsbransjen med alle godkjenninger, ISO- tester, SINTEF Byggforsk- rapport, referansebygg etc. Men hittil vil ingen stå for salg/distribusjon fordi produktet gjør andre volumprodukter overflødige. Byggherren ville spart mange ti-talls tusen kronet og entreprenøren ville senket montasjetiden radikalt og økt marginen. Som å selge inn ideen om en varig levende lyspære til Phillips /Osram eller hva de nå heter. Vi produserer i Kina, er leveringsdyktige, men må finne dette hullet i veggen...
Uansett, lykke til i nisjen dere sikter på!
 

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Innlegg
5.232
Antall liker
6.350
Hva tenker dere når det gjelder design? Det finnes mange som kan tegne flotte kreasjoner men på tekniske produkter som dette, hvor det tidlig er tydelig at det må være god økonomi i alle ledd, må man tenke produksjonsteknikk hele veien mens man designer. Det er fort gjort å designe komponenter som øker produksjonskostnadene langt utover det forsvarlige, som ikke har noen teknisk eller lydmessig relevans.

Har dere erfaring fra produktutvikling, eller er det noe dere ser for dere også dekkes av tegneren? Har dere tenkt gjennom hvor omfattende prototyping og testing som må utføres før man kan verifisere at et produkt er gjennomførbart for bedriften?

Har dere er ett designscope for høyttaleren? Skal den ha visse tekniske krav, eller er fokuset på design og pris? Hva skal være med, hva kan droppes?

Har dere vurdert å tilknytte dere en ekstern bedrift for engineering/design og/eller prosjektstyring av den innledende utviklingen?
 
  • Liker
Reaksjoner: ePi
Topp Bunn