Side 1 av 4 123 ... SisteSiste
Resultater 1 til 20 av 64
Abonnér på denne tråden
  1. #1
    Kleine Freiheit
    Guest

    "Salg fra fast salgssted" i Finn-annonser. Ugyldig forbehold?

    Hei

    Jeg la merke til at det i en annonse på Finn fra en stor aktør stod dette forbeholdet i tillegg til informasjon om at befraktning skjer på kundes risiko og kostnad.

    Hvis jeg skulle bestille via Finn, nettsiden deres, epost, eller telefon gjelder vel 14 dagers angrefrist ved netthandel/postordresalg uavhengig av forbeholdet i tittelen?

    Eller mener de kanskje at de bare aksepterer å sende hvis man personlig møter opp i butikk for å gjennomføre handelen?

    Sitat fra annonse:
    "Forøvrig gjelder alt salg:
    - Salg fra fast utsalgssted.
    - 3 mnd. Reklamasjonsrett på salg av bruktdefinerte varer - i.h.t. Kjøpsloven.
    - 5 års Reklamasjonsrett på salg av NYE produkter - i.h.t. Kjøpsloven.
    - Befraktning kan ordnes for kundens regning og risiko."

    Mvh
    KL
    Siste redigert av Kleine Freiheit; 27.04.2014 kl. 19:55.

  2. #2
    Hifi-entusiast superclementz's Avatar
    Ble medlem
    Dec 2013
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    246
    Tagget i
    0 Innlegg
    Album
    1
    Bare en liten kommentar, tror det er snakk om 30 dager etter kjøpsloven på netthandel. Usikker på om finn.no bare er en formidler i denne sammenheng og ikke netthandel..
    The best techniques are passed on by the survivors

  3. #3
    Hifi-entusiast
    Ble medlem
    Nov 2012
    Sted
    Sandefjord
    Innlegg
    308
    Tagget i
    0 Innlegg
    Så vidt jeg har forstått, er salg fra fast utsalgssted når kunden faktisk/fysisk oppsøker forretningslokalene.

    For mitt utrenede øye ser det ut som om aktøren forsøker å unndra seg angrerett.

    Dette er så vidt jeg kan se "Fjernsalg"
    Lovdata - Lov om opplysningsplikt og angrerett m.v. ved fjernsalg og salg utenfor fast utsalgssted (angrerettloven).
    se §6 a) og b)

    Edit: Fant en referanse som sier at angreretten ikke gjelder "Hvis du kjøper varer på nettsteder som formidler salg for andre, for eksempel på finn.no"

    Når har jeg angrerett? - Forbrukerrådet.no

    Men det virker unektelig noe snodig at det skal være forskjell på hvor annonsen står - om det er aktørens egne hjemmesider eller finn.
    Siste redigert av RoyVidar; 27.04.2014 kl. 20:19.
    1 - Bladelius Thor, Gallo Strada 2 /TR-3D, Viablue XLR/4*6 mm² motorkabel, Transporter
    2 - JBL LSR305, Lite Audio pre, Audio Sythesis SQ XLR/River RCA, SB-Touch

  4. #4
    Hifi Freak Trane's Avatar
    Ble medlem
    Sep 2003
    Innlegg
    6,037
    Tagget i
    2 Innlegg
    Litt rar den teksten om kjøp på nettsteder som formidler salg for andre. Tror kanskje det er ment at det ikke er fx. Finn.no, formidleren som er ansvarlig for kundens angrerett. Jeg betviler sterkt at en proffesjonell aktør som annonserer på Finn.no vil kunne unndra seg angreretten.
    "I don't know how many times someone has come up to me and said, 'Hey, Lets dance!'. I hate dancing. God, it's stupid!" - DavidBowie
    "Bare kjedelige mennesker er brilliante ved frokostbordet" - Oscar Wilde"
    The inherent vice of capitalism is the unequal sharing of blessings; the inherent virtue of socialism is the equal sharing of miseries." W.Churchill

  5. #5
    Hifi-entusiast TANDBERGEREN's Avatar
    Ble medlem
    Oct 2013
    Sted
    Fosser
    Innlegg
    300
    Tagget i
    0 Innlegg
    Dere er helt på rett spor.

    Denne "aktøren" kan på ingen måte unndra seg "lov om forbrukerkjøp" på denne måten.
    Og det er selger som er den som er ansvarlig for å informere kjøper om ALLE aspekter av en slik handel.
    Undrer om ikke det er hele 6 måneders angrefrist bare selger glemmer å legge ved angrefristskjemaet. For å nevne ei fallgruve for en slik aktør.
    Og å proklamere at han selger fra "fast utsalgssted" faller jo på sin egen urimelighet, så lenge alle deler av transaksjonen skjer uten at kjøper og selger så mye er i samtale med hverandre.

    Personlig styrer jeg rett og slet unna slike som det der.

  6. #6
    Hifi Freak Steinar_Lund's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2002
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Innlegg
    7,813
    Tagget i
    0 Innlegg
    Enig. Han kan skrive så mye han vil i annonsene sine. Er det i strid med norsk lov, er det ikke verdt noen ting. Jeg er også rimelig sikker på at en kjøper som aksepterer disse vilkårene vil stå temmelig sterkt ved en eventuell tvist.

    Dette blir omtrent som å skrive at man fraskriver seg et hvert ansvar for eventuelle mord han måtte komme til å begå. Det ække ​enkelt.
    PC, Windows 10, iTunes, Acer Android remote, Squeezebox Touch, Accuphase E-450 m/DAC-30, Proac D28, Audiovector S300 sub, R.S.-signalkabler, van den Hul Teatrack biwire høyttalerkabler.

    Selvironi er bra så lenge den ikke rammer meg.

  7. #7
    Hifi Freak grammofon's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2011
    Sted
    Bærum
    Innlegg
    5,296
    Tagget i
    6 Innlegg
    Sitat Sitat fra RoyVidar Se Innlegg
    Så vidt jeg har forstått, er salg fra fast utsalgssted når kunden faktisk/fysisk oppsøker forretningslokalene.

    For mitt utrenede øye ser det ut som om aktøren forsøker å unndra seg angrerett.

    Dette er så vidt jeg kan se "Fjernsalg"
    Lovdata - Lov om opplysningsplikt og angrerett m.v. ved fjernsalg og salg utenfor fast utsalgssted (angrerettloven).
    se §6 a) og b)

    Edit: Fant en referanse som sier at angreretten ikke gjelder "Hvis du kjøper varer på nettsteder som formidler salg for andre, for eksempel på finn.no"

    Når har jeg angrerett? - Forbrukerrådet.no

    Men det virker unektelig noe snodig at det skal være forskjell på hvor annonsen står - om det er aktørens egne hjemmesider eller finn.
    Tror nok at det som står om Finn sikter til at angrefristreglene ikke kommer til anvendelse bare fordi en vare er solgt på Finn. Hvis f eks du eller jeg averterer på Finn, gjelder reglene ikke. Men dersom en profesjonell gjør det samme, vil reglene gjelde. Han eller hun kan ikke unndra seg ansvaret ved å bruke Finn.

  8. #8
    Hifi Freak Steinar_Lund's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2002
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Innlegg
    7,813
    Tagget i
    0 Innlegg
    Sitat Sitat fra grammofon Se Innlegg
    Sitat Sitat fra RoyVidar Se Innlegg
    Så vidt jeg har forstått, er salg fra fast utsalgssted når kunden faktisk/fysisk oppsøker forretningslokalene.

    For mitt utrenede øye ser det ut som om aktøren forsøker å unndra seg angrerett.

    Dette er så vidt jeg kan se "Fjernsalg"
    Lovdata - Lov om opplysningsplikt og angrerett m.v. ved fjernsalg og salg utenfor fast utsalgssted (angrerettloven).
    se §6 a) og b)

    Edit: Fant en referanse som sier at angreretten ikke gjelder "Hvis du kjøper varer på nettsteder som formidler salg for andre, for eksempel på finn.no"

    Når har jeg angrerett? - Forbrukerrådet.no

    Men det virker unektelig noe snodig at det skal være forskjell på hvor annonsen står - om det er aktørens egne hjemmesider eller finn.
    Tror nok at det som står om Finn sikter til at angrefristreglene ikke kommer til anvendelse bare fordi en vare er solgt på Finn. Hvis f eks du eller jeg averterer på Finn, gjelder reglene ikke. Men dersom en profesjonell gjør det samme, vil reglene gjelde. Han eller hun kan ikke unndra seg ansvaret ved å bruke Finn.
    Det har du nok rett i. I åpningsinnlegget refereres det en "stor aktør", og jeg antar det betyr en profesjonell.

    Jeg har forresten min egen lille mening om dette med "og risiko" men det er vel ikke det denne tråden primært handler om.
    PC, Windows 10, iTunes, Acer Android remote, Squeezebox Touch, Accuphase E-450 m/DAC-30, Proac D28, Audiovector S300 sub, R.S.-signalkabler, van den Hul Teatrack biwire høyttalerkabler.

    Selvironi er bra så lenge den ikke rammer meg.

  9. #9
    Kleine Freiheit
    Guest
    Hei

    Det er en av de store importørene. De har også hatt et par butikker som nå ser ut til å bli redusert til èn butikk. I den sammenheng ser det ut til at de har ryddesalg og selger en del via annonsering på Finn.

    Mvh
    KL

  10. #10
    Hifi Freak Trane's Avatar
    Ble medlem
    Sep 2003
    Innlegg
    6,037
    Tagget i
    2 Innlegg
    Vel, dersom de bruker Finn.no for å få folk til å komme til butikken for å handle så har de rett. Da handles det fra fast utsalgssted. Men, dersom de gjør når de skriver "Befraktning kan ordnes for kundens regning og risiko" så er det ikke å regne som fast utsalgssted. Da er det som fx. Komplett.no som alltid sender ved informasjon om angrefrist ved hver eneste handel. Så lenge han sender varer til kunden og kunden ikke faktisk har kunnet tatt varene i øyesyn så gjelder angreretten.
    Så kan butikken hans være så fast den bare vil den....
    "I don't know how many times someone has come up to me and said, 'Hey, Lets dance!'. I hate dancing. God, it's stupid!" - DavidBowie
    "Bare kjedelige mennesker er brilliante ved frokostbordet" - Oscar Wilde"
    The inherent vice of capitalism is the unequal sharing of blessings; the inherent virtue of socialism is the equal sharing of miseries." W.Churchill

  11. #11
    Hifi Freak grammofon's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2011
    Sted
    Bærum
    Innlegg
    5,296
    Tagget i
    6 Innlegg
    Sitat Sitat fra Trane Se Innlegg
    Vel, dersom de bruker Finn.no for å få folk til å komme til butikken for å handle så har de rett. Da handles det fra fast utsalgssted. Men, dersom de gjør når de skriver "Befraktning kan ordnes for kundens regning og risiko" så er det ikke å regne som fast utsalgssted. Da er det som fx. Komplett.no som alltid sender ved informasjon om angrefrist ved hver eneste handel. Så lenge han sender varer til kunden og kunden ikke faktisk har kunnet tatt varene i øyesyn så gjelder angreretten.
    Så kan butikken hans være så fast den bare vil den....
    Just precis!

  12. #12
    Servicemann RJEL's Avatar
    Ble medlem
    Apr 2004
    Innlegg
    1,935
    Tagget i
    1 Innlegg
    Ja selvfølgelig. Loven er på forbrukerens side og det vil den alltid være.
    Rart at noen ser det likt å selge noe som hest, kanskje spesielt brunevarer profesjonelt i dette landet.
    Ganske fornøyelig at hvis det er en forbruker som selger et produkt, da slakkes tøylene....
    Det finnes 10 typer mennesker. De som forstår binært tallsystem og de som ikke gjør det!
    http://www.rj-elektronikk.no

  13. #13
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Jul 2003
    Innlegg
    2,570
    Tagget i
    0 Innlegg
    Sitat Sitat fra RJEL Se Innlegg
    Ja selvfølgelig. Loven er på forbrukerens side og det vil den alltid være.
    Rart at noen ser det likt å selge noe som hest, kanskje spesielt brunevarer profesjonelt i dette landet.
    Ganske fornøyelig at hvis det er en forbruker som selger et produkt, da slakkes tøylene....
    Ja, jeg synes virkelig synd på Komplett, Hifiklubben og alle de andre stakkarne som såvidt klarer seg.
    Er det noe negativt at loven er på forbrukernes side? Skulle bare mangle etter min mening. Ingenting bygges for å vare lengre, og da er
    det bra at vi har lover som holder produsentene litt i øra. Hadde vi ikke hatt 5 års reklamasjon på ting som er ment å vare så lenge, hadde alt av
    elektronikk falt fra hverandre automatisk etter 2 år. I enda større grad enn nå. Nei, vær meget takknemlig for vår gode og fornuftige forbrukerkjøpslov.
    Bladelius - Accuphase - Bel Canto - Cary - Sony - Beyma - Sonus Faber - Logitech - Oppo - XTZ - BASH - Monitor Audio - Calyx - KingRex - Teddy Pardo

  14. #14
    Hifi Freak Steinar_Lund's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2002
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Innlegg
    7,813
    Tagget i
    0 Innlegg
    Sitat Sitat fra Polkagris Se Innlegg
    Sitat Sitat fra RJEL Se Innlegg
    Ja selvfølgelig. Loven er på forbrukerens side og det vil den alltid være.
    Rart at noen ser det likt å selge noe som hest, kanskje spesielt brunevarer profesjonelt i dette landet.
    Ganske fornøyelig at hvis det er en forbruker som selger et produkt, da slakkes tøylene....
    Ja, jeg synes virkelig synd på Komplett, Hifiklubben og alle de andre stakkarne som såvidt klarer seg.
    Er det noe negativt at loven er på forbrukernes side? Skulle bare mangle etter min mening. Ingenting bygges for å vare lengre, og da er
    det bra at vi har lover som holder produsentene litt i øra. Hadde vi ikke hatt 5 års reklamasjon på ting som er ment å vare så lenge, hadde alt av
    elektronikk falt fra hverandre automatisk etter 2 år. I enda større grad enn nå. Nei, vær meget takknemlig for vår gode og fornuftige forbrukerkjøpslov.
    Da vi skulle kjøpe ny trådløs telefon, fikk vi høre at denne måtte vi kjøpe, for den var laget for å vare i fire år! Dæven tenkte vi, det må være faen til telefon, så vi kjøpte den.
    Vel, den har hittil holdt i ti år, og viser ingen tegn til å oppgi ånden, men jeg synes det illustrerer litt bruk-og-kast-mentaliteten som hersker.
    PC, Windows 10, iTunes, Acer Android remote, Squeezebox Touch, Accuphase E-450 m/DAC-30, Proac D28, Audiovector S300 sub, R.S.-signalkabler, van den Hul Teatrack biwire høyttalerkabler.

    Selvironi er bra så lenge den ikke rammer meg.

  15. #15
    Servicemann RJEL's Avatar
    Ble medlem
    Apr 2004
    Innlegg
    1,935
    Tagget i
    1 Innlegg
    Sitat Sitat fra Polkagris Se Innlegg
    Sitat Sitat fra RJEL Se Innlegg
    Ja selvfølgelig. Loven er på forbrukerens side og det vil den alltid være.
    Rart at noen ser det likt å selge noe som hest, kanskje spesielt brunevarer profesjonelt i dette landet.
    Ganske fornøyelig at hvis det er en forbruker som selger et produkt, da slakkes tøylene....
    Ja, jeg synes virkelig synd på Komplett, Hifiklubben og alle de andre stakkarne som såvidt klarer seg.
    Er det noe negativt at loven er på forbrukernes side? Skulle bare mangle etter min mening. Ingenting bygges for å vare lengre, og da er
    det bra at vi har lover som holder produsentene litt i øra. Hadde vi ikke hatt 5 års reklamasjon på ting som er ment å vare så lenge, hadde alt av
    elektronikk falt fra hverandre automatisk etter 2 år. I enda større grad enn nå. Nei, vær meget takknemlig for vår gode og fornuftige forbrukerkjøpslov.
    Du er forbruker.....
    Hadde du syntes det samme hadde du vært i bransjen. Neppe.
    Det får ingen følger for en produsent i Korea, Japan, osv at lille Norge har 5 års reklamasjonsrett. De merker det ikke engang.
    De som merker det jævlig godt er lokale serviceverksteder, de legges ned....
    Men det er vel sånn vi skal ha det, bruk og kast, eller forlange nytt, fine greier.

    Ellers er det fornøyelig å legge merke til at Samsung og de andre lager produkter som er ment å vare i tre år.
    Alså de som designer produktene sier at det forventes at produktet virker i tre år.
    Mens noen i Norge som ikke har peiling på moderne elektronikk sier at det skal vare i minst fem år. LOL

    Dessverre er det sånn at moderne tekonolgi er ikke så holdbar som "gammeldags" teknologi.
    Sånn er det bare. SMD lytter er ferdig uttørket før de er loddet på kortene.
    Men det har ikke de som lager lover i Norge fått med seg.
    Det finnes 10 typer mennesker. De som forstår binært tallsystem og de som ikke gjør det!
    http://www.rj-elektronikk.no

  16. #16
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Jul 2003
    Innlegg
    2,570
    Tagget i
    0 Innlegg
    Sitat Sitat fra RJEL Se Innlegg
    Sitat Sitat fra Polkagris Se Innlegg
    Sitat Sitat fra RJEL Se Innlegg
    Ja selvfølgelig. Loven er på forbrukerens side og det vil den alltid være.
    Rart at noen ser det likt å selge noe som hest, kanskje spesielt brunevarer profesjonelt i dette landet.
    Ganske fornøyelig at hvis det er en forbruker som selger et produkt, da slakkes tøylene....
    Ja, jeg synes virkelig synd på Komplett, Hifiklubben og alle de andre stakkarne som såvidt klarer seg.
    Er det noe negativt at loven er på forbrukernes side? Skulle bare mangle etter min mening. Ingenting bygges for å vare lengre, og da er
    det bra at vi har lover som holder produsentene litt i øra. Hadde vi ikke hatt 5 års reklamasjon på ting som er ment å vare så lenge, hadde alt av
    elektronikk falt fra hverandre automatisk etter 2 år. I enda større grad enn nå. Nei, vær meget takknemlig for vår gode og fornuftige forbrukerkjøpslov.
    Du er forbruker.....
    Hadde du syntes det samme hadde du vært i bransjen. Neppe.
    Det får ingen følger for en produsent i Korea, Japan, osv at lille Norge har 5 års reklamasjonsrett. De merker det ikke engang.
    De som merker det jævlig godt er lokale serviceverksteder, de legges ned....
    Men det er vel sånn vi skal ha det, bruk og kast, eller forlange nytt, fine greier.

    Ellers er det fornøyelig å legge merke til at Samsung og de andre lager produkter som er ment å vare i tre år.
    Alså de som designer produktene sier at det forventes at produktet virker i tre år.
    Mens noen i Norge som ikke har peiling på moderne elektronikk sier at det skal vare i minst fem år. LOL

    Dessverre er det sånn at moderne tekonolgi er ikke så holdbar som "gammeldags" teknologi.
    Sånn er det bare. SMD lytter er ferdig uttørket før de er loddet på kortene.
    Men det har ikke de som lager lover i Norge fått med seg.
    Kjøper jeg elektronikk som koster noen tusen, er det en soleklar selvfølge at den skal holde mer enn 3 år, enkelt og greit. 5 år er et minimum.
    At Samsung lager søppel, betyr ikke at alle andre gjør det. Da velger man simpelthen noe annet enn Samsung. 5 års reklamasjon er med på å demme opp for bruk og kast samfunnet, og jeg tror ikke at det går upåaktet hen hos alle produsenter. Alle mobiltlf. jeg har hatt, har vart mye lengre enn 3 år. Buker en Sony Xperia nå, og den er over 5 år gammel. Batteriet er litt slitent, men ellers funker den bra. Elektronikk er mer enn nettbrett og telefoner. Du vet hvilket forum vi er på?
    Bladelius - Accuphase - Bel Canto - Cary - Sony - Beyma - Sonus Faber - Logitech - Oppo - XTZ - BASH - Monitor Audio - Calyx - KingRex - Teddy Pardo

  17. #17
    Medlem
    Ble medlem
    Mar 2009
    Innlegg
    28
    Tagget i
    0 Innlegg
    Om du som privatperson tar kontakt med denne butikken, og handler direkte over telefon eller via e-posrt og betaler på en annen måte enn kontant eller kort med avtale om forsendelse forstår jeg lovverket slik: Butikken er bundet av kjøpsloven og bestemmelsene rundt forbrukerkjøp. Selger er altsåprofesjonell og den sterke part. DU MÅ BE OM EN BEKREFTELSE PÅ E POST ELLER SKRIFTLIG PÅ ANNEN MÅTE SLIK AT DET FREMGÅR AT DU IKKE HANDLER DIREKTE FRA SELGERS UTSALGSSTED, MEN VIA NETT/POSTORDRE. Da har selger plikt til og vedlegge angrefristformular, hvis ikke har du 3 mnd angrefrist. Selger er ansvarlig for frakt om du avtaler noe annet enn henting i butikk. Selger kan kreve betaling for frakt, og forsvsrlig transport, men er annsvarlig for transaporten om det er avtalt som en del av kjøpet. Jeg vet ikke hvirdan det er om en vare blir borte i posten ifølge selger,men det er viktig og avtale nøyaktige leveringsvilkår, der det fremgår mår eller hvor du som kunde overtar forsikringsansvaeret for varen og annsvaret for eventuell transport. Det er laget standard klausuler som er vedtatt av det internasjonale handelskammer, og desse har vært gylde siden 20 tallet. Om du på en nettside klikker på at du godtar selgers betingelser står du svkere. Poenget er at det ikke kan skrives for mye, men er du usikker så stå over.

    Garanti er en frivilig tilbud som gis av en produsent. Kjøpsloven snakker ikke om garanti, kun om reklamasjonsrett. 5 års reklamasjonsrett gis automatisk for produkter som er ment og vare mer enn 5 år. Øvrige grenser er 3 år eller 1 år. Som forbruker er det helt uten interesse hva produsent eller andre i verdikjeden måtte mene. Den du har handlet med står til annsvar overfor deg .Dersom som selger en ny vare til norske forbrukere har plikt til og gi reklamasjonsrett. En vare som normalt varer mer enn 5år og rutinemessig eller regelmessig vedlikehold ikke er foreskrevet har selger(leverandør eller importør) en plikt til og ordne opp. Alt av hi-fi mener jeg har 5 års reklamasjonsrett. Dette begrunner jeg med pris, da identiske funksjonsmessige produkter kan kjøpes til mye lavere pris. Her har jeg erfaring for at selger forøker og skyve distributør, importør eller fabrikk forran seg. Det kan en selger vbare gjøre en viss tid. Det er ikke gyldig grunn for en butikk og si at importør eller leverandør ikke aksepterer feilen osv. Det er som sagt butikken som er annsvarlig og det er den du som kunde kan gjøre en mangel gjeldene overfor. Som forbruker må du forholde deg til at selger har rett til og undersøke produktet og rett til og bestemme hvordan reklamasjonen skal håndteres. Du må finne deg i at et produkt i prinsippet må ha 3 feil og delvis 3 identiske feil før du har krav på og heve kjøpet. Om det nå inntreffer en feil og denne gjentar seg så er det feilen, sett opp mot funkjson som er viktig. Selger kan altså ikke påberope seg at fårst var de tstømbryteren og deretter play knappen som gjør at en cd spiller ikke fungerer som to forskjellig feil.


    Om selger ikke klarer og reparere har du krav på omlevering. Det innebærer at du har rett på en ny eller oppgradert modell kostnadsfritt om selger ikke kan levere identisk modell. Du skal ikke betale noe som helst innefor tidsrammen av rekalmasjonsretten. Heller ikke for arbeid og ikke deler eller motsatt. Om selger ikke kan reparere eller omlevere har du krav på og heve kjøpet.

    Edit:

    Om du velger og ta ut en klage til forbrukerådet, kan denne forfølges til forbrukertvistutvalget og i siste instans til markedsrådet. Det kan være at du finner dommer fra markedsrådet som har presidens om saken er tilstrekkelig lik din egen. Alle bransjebedreifter følger markedsrådets dommer, men om du ikke kommer noen veg med noen av hi-fi bransjens gatesmarte, ja da har du kun mulighet for og ta ut en forliksklage for og få et tvangsgrunnlag. Edit slutt

    Til slutt. Kjøper du brikt hi-fi utstyr av en profesjonell aktør pliter denne og inneha en skraphandlerbevilning. Meg bekjent er det bare Oslo Hi-Fi senter og Hi-Fi guiden som har det. De øvrige selger altså brukte produkter de ikke har lov til. Du kan uten annen grunn kreve handelen anulert som ulovelig solgt, og melde det hele til politiet om du gidder. Dette gjelder ikke for private aktører mellom to private parter eller privat/ proffesjonell der den private er selger. Du er som forbuker ikke annsvarlig for at en forhandler har denne tillatelsen.
    Siste redigert av capita; 29.05.2014 kl. 23:22. Årsak: Trykkfeil og tilføyelse
    Endelig i mål!!..... Ja jøss.....

  18. #18
    Æresmedlem
    Ble medlem
    Apr 2008
    Sted
    Stavanger
    Innlegg
    12,162
    Tagget i
    1 Innlegg
    Sitat Sitat fra capita Se Innlegg
    .............

    Til slutt. Kjøper du brikt hi-fi utstyr av en profesjonell aktør pliter denne og inneha en skraphandlerbevilning. Meg bekjent er det bare Oslo Hi-Fi senter og Hi-Fi guiden som har det. De øvrige selger altså brukte produkter de ikke har lov til. Du kan uten annen grunn kreve handelen anulert som ulovelig solgt, og melde det hele til politiet om du gidder. Dette gjelder ikke for private aktører mellom to private parter eller privat/ proffesjonell.
    Det var nytt for meg, og interessant. Da er det mange som har handlet ulovlig gjennom tidene, og jeg har kjøpt brukt fra forhandlere mer enn en gang.
    Jeg har hørt om skraphandlerlisensen, og hørt forhandlere i fotobransjen si at de ikke kjøper/selger brukt (altså innbytte) fordi det er for mye bry å skaffe skraphandlerlisens. Kan det være så vanskelig? Eler er det politiets krav til vandel og denslags som er vanskelig å oppfylle for mange?

    Beklager litt avsporing fra trådstart men som sagt, interessant tema.
    In theory, theory and practice are the same. In practice, they are not. A. Einstein

  19. #19
    Bransjeaktør Hifi Stasjonen's Avatar
    Ble medlem
    May 2007
    Innlegg
    293
    Tagget i
    0 Innlegg
    Se min butikk
    Klikk her
    Sitat Sitat fra ottone Se Innlegg
    Sitat Sitat fra capita Se Innlegg
    .............

    Til slutt. Kjøper du brikt hi-fi utstyr av en profesjonell aktør pliter denne og inneha en skraphandlerbevilning. Meg bekjent er det bare Oslo Hi-Fi senter og Hi-Fi guiden som har det. De øvrige selger altså brukte produkter de ikke har lov til. Du kan uten annen grunn kreve handelen anulert som ulovelig solgt, og melde det hele til politiet om du gidder. Dette gjelder ikke for private aktører mellom to private parter eller privat/ proffesjonell.
    Det var nytt for meg, og interessant. Da er det mange som har handlet ulovlig gjennom tidene, og jeg har kjøpt brukt fra forhandlere mer enn en gang.
    Jeg har hørt om skraphandlerlisensen, og hørt forhandlere i fotobransjen si at de ikke kjøper/selger brukt (altså innbytte) fordi det er for mye bry å skaffe skraphandlerlisens. Kan det være så vanskelig? Eler er det politiets krav til vandel og denslags som er vanskelig å oppfylle for mange?

    Beklager litt avsporing fra trådstart men som sagt, interessant tema.
    Tja, det heter Brukthandelbevilling, ikke skraphandel etter siste revidering men det er jo akkurat det samme. Og ja, Hifi Stasjonen har det. Hva andre har eller ikke har, får man spørre forretning man handler fra.
    Vanskelig å få Brukthandelbevilling? Nei. Man må ha plettfri vandel og orke å stikke innom et politikontor med firmaattest. Og gidder politiet gjøre jobben sin tar det 10 minutter.
    Ellers vet vel de aller fleste reponstid når det gjelder skriftlig svar fra statlig etat : ting tar tid. Kan jo være derfor det er få som ordner dette.
    Mest sannsynligvis er det svært få som overhodet tenker på det.
    Mvh
    Hifi Stasjonen
    Jeg representerer Hifi Stasjonen : https://www.hifistasjonen.no
    JR Trans Rotor, Bluelectric, SME, Pluto, Da Vinci, Dynavector, Goldring, VTL, Eggleston Works, Audium, Audio Research, Klipsch, JoLida, Micromega, Finite Elemente, Hifi Racks LTD, Rega, Onkyo osv.

  20. #20
    Bransjeaktør Hifi Stasjonen's Avatar
    Ble medlem
    May 2007
    Innlegg
    293
    Tagget i
    0 Innlegg
    Se min butikk
    Klikk her
    Sitat Sitat fra Kleine Freiheit Se Innlegg
    Hei

    Jeg la merke til at det i en annonse på Finn fra en stor aktør stod dette forbeholdet i tillegg til informasjon om at befraktning skjer på kundes risiko og kostnad.

    Hvis jeg skulle bestille via Finn, nettsiden deres, epost, eller telefon gjelder vel 14 dagers angrefrist ved netthandel/postordresalg uavhengig av forbeholdet i tittelen?

    Eller mener de kanskje at de bare aksepterer å sende hvis man personlig møter opp i butikk for å gjennomføre handelen?

    Sitat fra annonse:
    "Forøvrig gjelder alt salg:
    - Salg fra fast utsalgssted.
    - 3 mnd. Reklamasjonsrett på salg av bruktdefinerte varer - i.h.t. Kjøpsloven.
    - 5 års Reklamasjonsrett på salg av NYE produkter - i.h.t. Kjøpsloven.
    - Befraktning kan ordnes for kundens regning og risiko."

    Mvh
    KL
    Når det gjelder annonsen Kleine Freiheit, er nok dette en som ikke har helt fulgt med i timen
    Tidligere var det slik at det var et skille mellom salg når det gjaldt fast utsalgssted, telefon/epost og nettsalg. Etter siste revidering av loven som skjedde i 2012 når det gjaldt akkurat dette, er det ikke lenger noe skille bortsett fra at når man handler i en fysisk butikk har man ikke 14 dager angrerett som man har angående alle andre salgsmåter.
    Annonsør kan jo mene å kreve at kunden skal komme innom butikken ?
    Ellers har man, ved alt kjøp untatt ved kjøp i fysisk butikk, 14 dagers angrerett på salg som er over kr. 300,- inkludert alle kostnader som frakt etc.
    Man skal også få tilsendt angrerettskjema via post eller epost som forklarer dette.

    Nå blir det riktignok ny formulering på skjema i Juni og muligens forandring på loven som følge av dette , da nye EU regler trer i kraft som Norge gjennom sitt EØS samarbeid blir nødt til å etterfølge.
    Mvh
    Hifi Stasjonen
    Jeg representerer Hifi Stasjonen : https://www.hifistasjonen.no
    JR Trans Rotor, Bluelectric, SME, Pluto, Da Vinci, Dynavector, Goldring, VTL, Eggleston Works, Audium, Audio Research, Klipsch, JoLida, Micromega, Finite Elemente, Hifi Racks LTD, Rega, Onkyo osv.

Side 1 av 4 123 ... SisteSiste

Skrive Tillatelser

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •  


 

Om Hifisentralen

    Hifisentralen er Norges største webside innen high-end hi-fi og musikk, og vi har vært på nett siden år 2001. Velkommen til en god hi-fi diskusjon eller kjøp og salg av utstyr.
   

Følg oss på sosiale medier:

Facebook Twitter RSS Feed