Resultater 1 til 17 av 17
Abonnér på denne tråden
  1. #1
    Bransjemedlem Miles's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2002
    Sted
    Fredrikstad
    Innlegg
    981
    Tagget i
    0 Innlegg
    Se min butikk
    Klikk her
    Torget
    6
    Jeg representerer NordicSoundDesign.no

    Leben - Neat - Blumenhofer - DaaD - Analysis Plus -- Atoll - Resonessence labs
    New Audio Frontiers -Odeon Audio




  2. #2
    Hifi Freak KW's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2002
    Sted
    Bærum
    Innlegg
    6,383
    Tagget i
    0 Innlegg

    Lyd eksperter

    Link med stoff funnet i kommentarfeltet.

    http://www.soundonsound.com/sos/feb1...warmth.htm#Top

    KW

  3. #3
    Æresmedlem Lyngen's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2006
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    12,665
    Tagget i
    0 Innlegg

    Lyd eksperter



    Meget god artikkel om "analog varme" du linker til, KW. Takk for den og det anbefales alle å lese den!



    Når det gjelder Kyrre Fritzner var det mange ting jeg stusser på bortsett fra;
    Han innrømmer glatt at en blindtest mellom cd-kvalitet og mp3 kunne felt ham.
    Men;

    Men i faget kaller vi det ofte «air» hvis det låter fint og mer analogt.
    "Luft" er vel noe vi hififreaker kaller mer luftig diskant, bedre utklingning eller romklang i det øverste spektret. Eller "luft" (stille rom) mellom instrumenter. Hvorfor kaller bransjen det "air" om det låter mer "analogt"?


    – For jeg vil hevde at det analoge lydbildet er mer transparent og aningen dypere
    At det "analoge lydbildet" skulle være mer transparent forstår jeg ikke. Og hva mener han med dypere? Dypere for meg er dybde i lydbildet og det kan vel oppnås på bedre måter enn å forvrenge lydbildet til analog varme?

    Han hevder det bør være luft i innspillingene. Og det skal være noe der helt øverst i lydbildet som du kanskje ikke hører, men som gir en dimensjon.
    – Analogt sett er det ingen begrensninger i omfang, mens digitalt mister du ofte det som ligger aller høyest i diskantområdet.
    Gir noe man ikke hører en ny dimensjon? Mister man noe øverst i diskantområdet med digitalt utstyr? Hører ikke logisk ut for meg, eller?


    – Og det er heller ingen tvil om at en del av dagens innspillinger er mettet av lyd. Det kan være som en vegg av lyd. Jeg føler noen ganger at lydbildet sitter helt opp i ansiktet på meg med vokalisten skrålende like ved ørene mine.
    Ja, men dette har vel ikke så mye med gammel teknologi versus ny teknologi? Jeg vil tro topp utstyr i dag gir bedre forutsetninger for et dynamisk og kontrollert lydbildet, men avhengig av hva lydtekniknikerne gjør i opptaket.

    Og hvorfor står det ingenting om kompressorer som tar vekk dynamikken og mye av livet i innspillingen. For det skaper en lyddvegg. Men nå er jeg selvsagt klar over at saker er redigerte og det kan feilsiteres litt.






    Focal Utopia Micro Be - Devialet D200 Headfi: Aune Sx1 - HiFiMan HE400i - UE 900

  4. #4
    Æresmedlem Asbjørn's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2006
    Innlegg
    19,119
    Tagget i
    4 Innlegg

    Lyd eksperter

    Det intervjuobjektet beskriver er rett og slett kompresjonshelvetet som følge av loudness war:
    – Og det er heller ingen tvil om at en del av dagens innspillinger er mettet av lyd. Det kan være som en vegg av lyd. Jeg føler noen ganger at lydbildet sitter helt opp i ansiktet på meg med vokalisten skrålende like ved ørene mine.
    Derimot er han litt på bærtur her:
    Analogt sett er det ingen begrensninger i omfang, mens digitalt mister du ofte det som ligger aller høyest i diskantområdet.
    Det er i beste fall en upresis sammenligning av en analog mastertape og CD med 44.1 kHz samplingsfrekvens, i verste fall en grunnleggende misforståelse. Det skal godt gjøres å høre noe på et analogt opptak som ikke blir med på et digitalt opptak med f eks 24 bits og 96 kHz samplingsfrekvens, eller 192 kHz eller 384 kHz for den del.

    Apropos analog varme: Jeg har trafo-balanserte utganger fra DEQX'en, delvis for å skape litt "chunky analog varme" i en digital avspillingskjede. Men jeg vet godt at det tilfører litt forvrengning...

  5. #5
    Hifi Freak TrompetN's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2004
    Innlegg
    8,700
    Tagget i
    3 Innlegg

    Lyd eksperter

    Kjenner godt til begge disse og har jobbet med dem og diskutert både det ene og det andre.
    Begge to er veldig flinke på hver sin måte, men etter min mening sitter ingen av disse på en fasit det er et poeng for oss å bruke tid på. Uten å ville utdype det nærmere.
    En tråd om lydmekanismene i lytterom :
    http://www.hifisentralen.no/forumet/...ml#post2042676

  6. #6
    vredensgnag
    Guest

    Lyd eksperter

    Mangel på luft.
    Her har man jukket og skrudd og "lagd en sound."

    http://www.youtube.com/watch?v=uXMjsk-CnQE

    Samme artist med luft.
    Tatt opp på et kjøpesenter i USA som tilbyr folk å gjøre opptak med backing-orkester og sangere, av kjente låter, men uten bearbeiding. Så synger du dårlig låter det dårlig, og omvendt.

    http://www.youtube.com/watch?v=6PPQTXH1XKE


    Mange studiofolk som tydeligvis ikke lytter til sangerne de skal lage sanger for. Og de som synger er tydeligvis så imponerte over alt utstyret og kunnskapen til lydteknikerne, at de ikke skjønner det bærer helt galt avsted.

    Den første låten kunne vært sunget av en datamaskin - men var altså slik man slapp denne artisten, med video og promotion.

  7. #7
    Æresmedlem Lyngen's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2006
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    12,665
    Tagget i
    0 Innlegg

    Lyd eksperter

    Sitat Sitat fra Trompetnerd
    Kjenner godt til begge disse og har jobbet med dem og diskutert både det ene og det andre.
    Begge to er veldig flinke på hver sin måte, men etter min mening sitter ingen av disse på en fasit det er et poeng for oss å bruke tid på. Uten å ville utdype det nærmere.
    Kan du ikke gi dem linken som KW har lagt ut . Jeg lurte litt på hva slags høyttalere de hører på i studio og hjemme? Dette med å foretrekke analog varme dvs innbydende forvregning tror jeg også er mye med tilvenning å gjøre. Et det dette man har vokst opp med blir det fort fasiten. Hva man liker blir litt pære og eple diskusjon, men hvis man drar det over til å mene at dette låter naturlig og korrekt så er man på bærtur.
    Focal Utopia Micro Be - Devialet D200 Headfi: Aune Sx1 - HiFiMan HE400i - UE 900

  8. #8
    Overivrig entusiast espege's Avatar
    Ble medlem
    Sep 2009
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    881
    Tagget i
    0 Innlegg

    Lyd eksperter

    Sitat Sitat fra vredensgnag
    Samme artist med luft.
    Tatt opp på et kjøpesenter i USA som tilbyr folk å gjøre opptak med backing-orkester og sangere, av kjente låter, men uten bearbeiding. Så synger du dårlig låter det dårlig, og omvendt.

    http://www.youtube.com/watch?v=6PPQTXH1XKE


    At opptak nummer to ikke er bearbeidet, tviler jeg kraftig på.

    For det første er (over)tydeligheten av "s" og "t" lyder – samt inn og utpust – typiske tegn på kompressor i arbeid.

    Dessuten er det lite realistisk – med den stemmedynamikken som utvises her – å kunne stå 5-10 cm fra en følsom kondensator mikrofon uten at den overstyrer kraftig.


    Dette lukter kreativ markedsføring lang vei :).

    mvh e

  9. #9
    Æresmedlem Lyngen's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2006
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    12,665
    Tagget i
    0 Innlegg

    Lyd eksperter

    Sitat Sitat fra espege

    At opptak nummer to ikke er bearbeidet, tviler jeg kraftig på.

    For det første er (over)tydeligheten av "s" og "t" lyder – samt inn og utpust – typiske tegn på kompressor i arbeid.

    Dessuten er det lite realistisk – med den stemmedynamikken som utvises her – å kunne stå 5-10 cm fra en følsom kondensator mikrofon uten at den overstyrer kraftig.
    Begge høres veldig bearbeidet ut for meg også. Liker den første bedre. Harde sibilanter og akustikken høres hard ut (og tipper den er skrudd på også).

    Så de gutta kaller romklang for "air"?
    Focal Utopia Micro Be - Devialet D200 Headfi: Aune Sx1 - HiFiMan HE400i - UE 900

  10. #10
    Bransjeaktør jane's Avatar
    Ble medlem
    Jun 2004
    Sted
    NO-6600
    Innlegg
    2,404
    Tagget i
    0 Innlegg

    Lyd eksperter

    Sitat Sitat fra KW
    Link med stoff funnet i kommentarfeltet.
    http://www.soundonsound.com/sos/feb1...warmth.htm#Top
    Jeg undres litt over målingene som er utført der. Ta f eks målingen som sammenligner Focusrite ISA428 og GML. ISA428 er en preamp med inngangstrafo, og som alle preamper har denne et støygulv. Databladet for ISA428 [1] sier at dette ligger i området -100dBu.

    Så til målingen: Ved -75dBu ligger THD+N på ca 1%. Hva er THD og hva er N i denne målingen? 1% THD+N som tilsvarer 40dB under målt nivå gjør at målingen havner i støygulvet til ISA428 (75+40dB=105dB). 0.1% THD+N ved -55dB forteller samme historie (0.1%+ 55dB=105dB, osv)
    Egenlig forteller hele denne grafen at ISA428 har et målt støygulv i dette oppsettet på rundt -105dB.

    Så å trekke konklusjoner om hysterese og forvrengning i trafoer på grunnlag av disse målingene synes jeg er rimelig sprekt.

    Jan E Veiset

    [1] http://www.focusrite.com/download/50...de-English.pdf
    And I love to live so pleasantly - Live this life of luxury
    Lazing on a sunny afternoon

  11. #11
    Hifi Freak TrompetN's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2004
    Innlegg
    8,700
    Tagget i
    3 Innlegg

    Lyd eksperter

    Sitat Sitat fra Lyngen
    Sitat Sitat fra Trompetnerd
    Kjenner godt til begge disse og har jobbet med dem og diskutert både det ene og det andre.
    Begge to er veldig flinke på hver sin måte, men etter min mening sitter ingen av disse på en fasit det er et poeng for oss å bruke tid på. Uten å ville utdype det nærmere.
    Kan du ikke gi dem linken som KW har lagt ut . Jeg lurte litt på hva slags høyttalere de hører på i studio og hjemme? Dette med å foretrekke analog varme dvs innbydende forvregning tror jeg også er mye med tilvenning å gjøre. Et det dette man har vokst opp med blir det fort fasiten. Hva man liker blir litt pære og eple diskusjon, men hvis man drar det over til å mene at dette låter naturlig og korrekt så er man på bærtur.
    Spørs hvor langt man kommer med et slikt dokument til to som eier sine egne relativt store studioer og har vært med å styre bransjen en årrekke.

    Rune sa sist jeg diskuterte med han at digital lyd aldri ville kunne ha like mye informasjon som et analogt bånd. Det var rett og slett ikke nok datakraft tilgjengelig for å regne fort nok.

    Hvis gutta har feil kan jeg tenke meg at det kan ha en sammenheng med at digital lyd er noe de har måttet forholde seg til i de senere årene og kanskje ikke har hatt den største iveren etter å utforske, men det blir bare en spekulasjon.

    Tror ikke det ligger så mye eple og pærediskusjon i dette her. De har mange virkemidler til å få digitalt til å lyde analogt hvis det er det de ønsker.
    En tråd om lydmekanismene i lytterom :
    http://www.hifisentralen.no/forumet/...ml#post2042676

  12. #12
    Æresmedlem Lyngen's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2006
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    12,665
    Tagget i
    0 Innlegg

    Lyd eksperter

    Sitat Sitat fra Trompetnerd

    Tror ikke det ligger så mye eple og pærediskusjon i dette her. De har mange virkemidler til å få digitalt til å lyde analogt hvis det er det de ønsker.
    Ja, om man vil ha eple eller pære .



    De står i kontrast til 2L: Dagbladet


    " - Det var en ganske pinefull prosess. Jeg snuste litt rundt, snakket med gutta på Big Dipper, gikk og kjøpte meg en platespiller, og brukte et halvt år på å finne ut av vinylens styrker og svakheter, og hva vi kunne overføre av det vi har lært i digitalt arbeid til vinylmediet. Alt i digitaldomenet går på å opprettholde en riktighet, og en ryggmargrefleks er at hvis noe høres annerledes ut enn det jeg forventer, er det en feil jeg må jobbe med og korrigere. Så det var det første jeg måtte lære; at det klinger annerledes.


    - Jeg oppdaget at det klang på en veldig god måte .Jeg ble veldig glad i det jeg opplevde i vinylen. Men jeg kan ikke analysere hva det er som skjer. Det er snakk om harmoniske forvrengninger, et frekvensspekter som endrer farge, transienter som slipes.
    "


    Focal Utopia Micro Be - Devialet D200 Headfi: Aune Sx1 - HiFiMan HE400i - UE 900

  13. #13
    Hifi Freak TrompetN's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2004
    Innlegg
    8,700
    Tagget i
    3 Innlegg

    Lyd eksperter

    Sitat Sitat fra Lyngen
    Sitat Sitat fra Trompetnerd

    Tror ikke det ligger så mye eple og pærediskusjon i dette her. De har mange virkemidler til å få digitalt til å lyde analogt hvis det er det de ønsker.
    Ja, om man vil ha eple eller pære .



    De står i kontrast til 2L: Dagbladet


    "- Det var en ganske pinefull prosess. Jeg snuste litt rundt, snakket med gutta på Big Dipper, gikk og kjøpte meg en platespiller, og brukte et halvt år på å finne ut av vinylens styrker og svakheter, og hva vi kunne overføre av det vi har lært i digitalt arbeid til vinylmediet. Alt i digitaldomenet går på å opprettholde en riktighet, og en ryggmargrefleks er at hvis noe høres annerledes ut enn det jeg forventer, er det en feil jeg må jobbe med og korrigere. Så det var det første jeg måtte lære; at det klinger annerledes.


    - Jeg oppdaget at det klang på en veldig god måte .Jeg ble veldig glad i det jeg opplevde i vinylen. Men jeg kan ikke analysere hva det er som skjer. Det er snakk om harmoniske forvrengninger, et frekvensspekter som endrer farge, transienter som slipes."


    Det Rune og jeg snakket om var analoge vs digitale opptak. Vinylavspilling ble ikke nevnt.
    En tråd om lydmekanismene i lytterom :
    http://www.hifisentralen.no/forumet/...ml#post2042676

  14. #14
    Æresmedlem Lyngen's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2006
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    12,665
    Tagget i
    0 Innlegg

    Lyd eksperter

    Sitat Sitat fra Trompetnerd

    Det Rune og jeg snakket om var analoge vs digitale opptak. Vinylavspilling ble ikke nevnt.
    Ok, men vinyl er jo typisk "analog varme" det også.
    Focal Utopia Micro Be - Devialet D200 Headfi: Aune Sx1 - HiFiMan HE400i - UE 900

  15. #15
    Overivrig entusiast espege's Avatar
    Ble medlem
    Sep 2009
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    881
    Tagget i
    0 Innlegg

    Lyd eksperter

    Sitat Sitat fra Lyngen
    Så de gutta kaller romklang for "air"?
    Stusser også litt på formuleringen "fint og mer analogt" (ref.: Fritzner om "air"), som i beste fall virker lite gjennomtenkt.

    "Air" brukes ganske riktig som begrep for det helt øverste frekvensområdet, også i studiokretser… eksempelvis vanlig å legge til noen db fra 12-13 k og oppover for å "åpne opp" vokalen og gi den en slags "luftighet".

    Samtidig er uttrykket "luft" naturlig å bruke i forbindelse med kompresjon, ettersom komprimering gir en tydelig "fortetning" mht. oppfatningen av rom.

    mvh e

  16. #16
    Hifi Freak TrompetN's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2004
    Innlegg
    8,700
    Tagget i
    3 Innlegg

    Lyd eksperter

    Vi skal ikke glemme at det de to sa blir gjengitt i en typisk lokalavis.
    Min erfaring er at det alltid er like spennende å lese journalistens "versjon" av hva som ble snakket om på intervjuet.
    En tråd om lydmekanismene i lytterom :
    http://www.hifisentralen.no/forumet/...ml#post2042676

  17. #17
    Overivrig entusiast espege's Avatar
    Ble medlem
    Sep 2009
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    881
    Tagget i
    0 Innlegg

    Lyd eksperter

    Sitat Sitat fra Trompetnerd
    Vi skal ikke glemme at det de to sa blir gjengitt i en typisk lokalavis.
    Min erfaring er at det alltid er like spennende å lese journalistens "versjon" av hva som ble snakket om på intervjuet. ;D
    Du er helt sikkert inne på noe der :)… sjekket ikke selve artikkelen før nå, og den bærer ganske riktig preg av en journalist i fremmed farvann.

    Ellers var jo dette kjente fjes fra Bergens musikkmiljø tidlig nittitall :).


Skrive Tillatelser

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •  


 

Om Hifisentralen

    Hifisentralen er Norges største webside innen high-end hi-fi og musikk, og vi har vært på nett siden år 2001. Velkommen til en god hi-fi diskusjon eller kjøp og salg av utstyr.
   

Følg oss på sosiale medier:

Facebook Twitter RSS Feed