Lyd eksperter

U

utgatt60135

Gjest
Meget god artikkel om "analog varme" du linker til, KW. Takk for den og det anbefales alle å lese den!



Når det gjelder Kyrre Fritzner var det mange ting jeg stusser på bortsett fra;
Han innrømmer glatt at en blindtest mellom cd-kvalitet og mp3 kunne felt ham.
Men;

Men i faget kaller vi det ofte «air» hvis det låter fint og mer analogt.
"Luft" er vel noe vi hififreaker kaller mer luftig diskant, bedre utklingning eller romklang i det øverste spektret. Eller "luft" (stille rom) mellom instrumenter. Hvorfor kaller bransjen det "air" om det låter mer "analogt"?


– For jeg vil hevde at det analoge lydbildet er mer transparent og aningen dypere
At det "analoge lydbildet" skulle være mer transparent forstår jeg ikke. Og hva mener han med dypere? Dypere for meg er dybde i lydbildet og det kan vel oppnås på bedre måter enn å forvrenge lydbildet til analog varme?

Han hevder det bør være luft i innspillingene. Og det skal være noe der helt øverst i lydbildet som du kanskje ikke hører, men som gir en dimensjon.
– Analogt sett er det ingen begrensninger i omfang, mens digitalt mister du ofte det som ligger aller høyest i diskantområdet.
Gir noe man ikke hører en ny dimensjon? Mister man noe øverst i diskantområdet med digitalt utstyr? Hører ikke logisk ut for meg, eller?


– Og det er heller ingen tvil om at en del av dagens innspillinger er mettet av lyd. Det kan være som en vegg av lyd. Jeg føler noen ganger at lydbildet sitter helt opp i ansiktet på meg med vokalisten skrålende like ved ørene mine.
Ja, men dette har vel ikke så mye med gammel teknologi versus ny teknologi? Jeg vil tro topp utstyr i dag gir bedre forutsetninger for et dynamisk og kontrollert lydbildet, men avhengig av hva lydtekniknikerne gjør i opptaket.

Og hvorfor står det ingenting om kompressorer som tar vekk dynamikken og mye av livet i innspillingen. For det skaper en lyddvegg. Men nå er jeg selvsagt klar over at saker er redigerte og det kan feilsiteres litt.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.286
Antall liker
34.823
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det intervjuobjektet beskriver er rett og slett kompresjonshelvetet som følge av loudness war:
– Og det er heller ingen tvil om at en del av dagens innspillinger er mettet av lyd. Det kan være som en vegg av lyd. Jeg føler noen ganger at lydbildet sitter helt opp i ansiktet på meg med vokalisten skrålende like ved ørene mine.
Derimot er han litt på bærtur her:
Analogt sett er det ingen begrensninger i omfang, mens digitalt mister du ofte det som ligger aller høyest i diskantområdet.
Det er i beste fall en upresis sammenligning av en analog mastertape og CD med 44.1 kHz samplingsfrekvens, i verste fall en grunnleggende misforståelse. Det skal godt gjøres å høre noe på et analogt opptak som ikke blir med på et digitalt opptak med f eks 24 bits og 96 kHz samplingsfrekvens, eller 192 kHz eller 384 kHz for den del.

Apropos analog varme: Jeg har trafo-balanserte utganger fra DEQX'en, delvis for å skape litt "chunky analog varme" i en digital avspillingskjede. Men jeg vet godt at det tilfører litt forvrengning...
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Kjenner godt til begge disse og har jobbet med dem og diskutert både det ene og det andre.
Begge to er veldig flinke på hver sin måte, men etter min mening sitter ingen av disse på en fasit det er et poeng for oss å bruke tid på. Uten å ville utdype det nærmere. :)
 
V

vredensgnag

Gjest
Mangel på luft.
Her har man jukket og skrudd og "lagd en sound."


Samme artist med luft.
Tatt opp på et kjøpesenter i USA som tilbyr folk å gjøre opptak med backing-orkester og sangere, av kjente låter, men uten bearbeiding. Så synger du dårlig låter det dårlig, og omvendt.



Mange studiofolk som tydeligvis ikke lytter til sangerne de skal lage sanger for. Og de som synger er tydeligvis så imponerte over alt utstyret og kunnskapen til lydteknikerne, at de ikke skjønner det bærer helt galt avsted.

Den første låten kunne vært sunget av en datamaskin - men var altså slik man slapp denne artisten, med video og promotion.
 
U

utgatt60135

Gjest
Trompetnerd skrev:
Kjenner godt til begge disse og har jobbet med dem og diskutert både det ene og det andre.
Begge to er veldig flinke på hver sin måte, men etter min mening sitter ingen av disse på en fasit det er et poeng for oss å bruke tid på. Uten å ville utdype det nærmere. :)
Kan du ikke gi dem linken som KW har lagt ut ;). Jeg lurte litt på hva slags høyttalere de hører på i studio og hjemme? Dette med å foretrekke analog varme dvs innbydende forvregning tror jeg også er mye med tilvenning å gjøre. Et det dette man har vokst opp med blir det fort fasiten. Hva man liker blir litt pære og eple diskusjon, men hvis man drar det over til å mene at dette låter naturlig og korrekt så er man på bærtur.
 

espege

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.09.2009
Innlegg
881
Antall liker
692
Sted
BERGEN
Torget vurderinger
71
vredensgnag skrev:
Samme artist med luft.
Tatt opp på et kjøpesenter i USA som tilbyr folk å gjøre opptak med backing-orkester og sangere, av kjente låter, men uten bearbeiding. Så synger du dårlig låter det dårlig, og omvendt.


At opptak nummer to ikke er bearbeidet, tviler jeg kraftig på.

For det første er (over)tydeligheten av "s" og "t" lyder – samt inn og utpust – typiske tegn på kompressor i arbeid.

Dessuten er det lite realistisk – med den stemmedynamikken som utvises her – å kunne stå 5-10 cm fra en følsom kondensator mikrofon uten at den overstyrer kraftig.


Dette lukter kreativ markedsføring lang vei :).

mvh e
 
U

utgatt60135

Gjest
espege skrev:
At opptak nummer to ikke er bearbeidet, tviler jeg kraftig på.

For det første er (over)tydeligheten av "s" og "t" lyder – samt inn og utpust – typiske tegn på kompressor i arbeid.

Dessuten er det lite realistisk – med den stemmedynamikken som utvises her – å kunne stå 5-10 cm fra en følsom kondensator mikrofon uten at den overstyrer kraftig.
Begge høres veldig bearbeidet ut for meg også. Liker den første bedre. Harde sibilanter og akustikken høres hard ut (og tipper den er skrudd på også).

Så de gutta kaller romklang for "air"?
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.064
Antall liker
1.055
Sted
'
KW skrev:
Jeg undres litt over målingene som er utført der. Ta f eks målingen som sammenligner Focusrite ISA428 og GML. ISA428 er en preamp med inngangstrafo, og som alle preamper har denne et støygulv. Databladet for ISA428 [1] sier at dette ligger i området -100dBu.

Så til målingen: Ved -75dBu ligger THD+N på ca 1%. Hva er THD og hva er N i denne målingen? 1% THD+N som tilsvarer 40dB under målt nivå gjør at målingen havner i støygulvet til ISA428 (75+40dB=105dB). 0.1% THD+N ved -55dB forteller samme historie (0.1%+ 55dB=105dB, osv)
Egenlig forteller hele denne grafen at ISA428 har et målt støygulv i dette oppsettet på rundt -105dB.

Så å trekke konklusjoner om hysterese og forvrengning i trafoer på grunnlag av disse målingene synes jeg er rimelig sprekt.

Jan E Veiset

[1] http://www.focusrite.com/download/506/ISA+428+User+Guide-English.pdf
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Lyngen skrev:
Trompetnerd skrev:
Kjenner godt til begge disse og har jobbet med dem og diskutert både det ene og det andre.
Begge to er veldig flinke på hver sin måte, men etter min mening sitter ingen av disse på en fasit det er et poeng for oss å bruke tid på. Uten å ville utdype det nærmere. :)
Kan du ikke gi dem linken som KW har lagt ut ;). Jeg lurte litt på hva slags høyttalere de hører på i studio og hjemme? Dette med å foretrekke analog varme dvs innbydende forvregning tror jeg også er mye med tilvenning å gjøre. Et det dette man har vokst opp med blir det fort fasiten. Hva man liker blir litt pære og eple diskusjon, men hvis man drar det over til å mene at dette låter naturlig og korrekt så er man på bærtur.
Spørs hvor langt man kommer med et slikt dokument til to som eier sine egne relativt store studioer og har vært med å styre bransjen en årrekke.

Rune sa sist jeg diskuterte med han at digital lyd aldri ville kunne ha like mye informasjon som et analogt bånd. Det var rett og slett ikke nok datakraft tilgjengelig for å regne fort nok.

Hvis gutta har feil kan jeg tenke meg at det kan ha en sammenheng med at digital lyd er noe de har måttet forholde seg til i de senere årene og kanskje ikke har hatt den største iveren etter å utforske, men det blir bare en spekulasjon.

Tror ikke det ligger så mye eple og pærediskusjon i dette her. De har mange virkemidler til å få digitalt til å lyde analogt hvis det er det de ønsker.
 
U

utgatt60135

Gjest
Trompetnerd skrev:
Tror ikke det ligger så mye eple og pærediskusjon i dette her. De har mange virkemidler til å få digitalt til å lyde analogt hvis det er det de ønsker.
Ja, om man vil ha eple eller pære ;).



De står i kontrast til 2L: Dagbladet


" - Det var en ganske pinefull prosess. Jeg snuste litt rundt, snakket med gutta på Big Dipper, gikk og kjøpte meg en platespiller, og brukte et halvt år på å finne ut av vinylens styrker og svakheter, og hva vi kunne overføre av det vi har lært i digitalt arbeid til vinylmediet. Alt i digitaldomenet går på å opprettholde en riktighet, og en ryggmargrefleks er at hvis noe høres annerledes ut enn det jeg forventer, er det en feil jeg må jobbe med og korrigere. Så det var det første jeg måtte lære; at det klinger annerledes.


- Jeg oppdaget at det klang på en veldig god måte .Jeg ble veldig glad i det jeg opplevde i vinylen. Men jeg kan ikke analysere hva det er som skjer. Det er snakk om harmoniske forvrengninger, et frekvensspekter som endrer farge, transienter som slipes.
"
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Lyngen skrev:
Trompetnerd skrev:
Tror ikke det ligger så mye eple og pærediskusjon i dette her. De har mange virkemidler til å få digitalt til å lyde analogt hvis det er det de ønsker.
Ja, om man vil ha eple eller pære ;).



De står i kontrast til 2L: Dagbladet


"- Det var en ganske pinefull prosess. Jeg snuste litt rundt, snakket med gutta på Big Dipper, gikk og kjøpte meg en platespiller, og brukte et halvt år på å finne ut av vinylens styrker og svakheter, og hva vi kunne overføre av det vi har lært i digitalt arbeid til vinylmediet. Alt i digitaldomenet går på å opprettholde en riktighet, og en ryggmargrefleks er at hvis noe høres annerledes ut enn det jeg forventer, er det en feil jeg må jobbe med og korrigere. Så det var det første jeg måtte lære; at det klinger annerledes.


- Jeg oppdaget at det klang på en veldig god måte .Jeg ble veldig glad i det jeg opplevde i vinylen. Men jeg kan ikke analysere hva det er som skjer. Det er snakk om harmoniske forvrengninger, et frekvensspekter som endrer farge, transienter som slipes."
Det Rune og jeg snakket om var analoge vs digitale opptak. Vinylavspilling ble ikke nevnt.
 
U

utgatt60135

Gjest
Trompetnerd skrev:
Det Rune og jeg snakket om var analoge vs digitale opptak. Vinylavspilling ble ikke nevnt.
Ok, men vinyl er jo typisk "analog varme" det også.
 

espege

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.09.2009
Innlegg
881
Antall liker
692
Sted
BERGEN
Torget vurderinger
71
Lyngen skrev:
Så de gutta kaller romklang for "air"?
Stusser også litt på formuleringen "fint og mer analogt" (ref.: Fritzner om "air"), som i beste fall virker lite gjennomtenkt.

"Air" brukes ganske riktig som begrep for det helt øverste frekvensområdet, også i studiokretser… eksempelvis vanlig å legge til noen db fra 12-13 k og oppover for å "åpne opp" vokalen og gi den en slags "luftighet".

Samtidig er uttrykket "luft" naturlig å bruke i forbindelse med kompresjon, ettersom komprimering gir en tydelig "fortetning" mht. oppfatningen av rom.

mvh e
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Vi skal ikke glemme at det de to sa blir gjengitt i en typisk lokalavis.
Min erfaring er at det alltid er like spennende å lese journalistens "versjon" av hva som ble snakket om på intervjuet. ;D
 

espege

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.09.2009
Innlegg
881
Antall liker
692
Sted
BERGEN
Torget vurderinger
71
Trompetnerd skrev:
Vi skal ikke glemme at det de to sa blir gjengitt i en typisk lokalavis.
Min erfaring er at det alltid er like spennende å lese journalistens "versjon" av hva som ble snakket om på intervjuet. ;D
Du er helt sikkert inne på noe der :)… sjekket ikke selve artikkelen før nå, og den bærer ganske riktig preg av en journalist i fremmed farvann.

Ellers var jo dette kjente fjes fra Bergens musikkmiljø tidlig nittitall :).
 
Topp Bunn