pahf skrev:
Han skulle da lage en kobling mellom optisk -> spdif som inneholdt optisk veske som igjen var lydforbedrende.
En overgang fra optisk Toslink til elektrisk S/PDIF, sånn med RCA-plugg eller BNC-kontakt på? Det
er noe i at dårlig Toslink kan begrense båndbredden og dermed skape jitter som igjen blir til hørbar forvrengning ved D/A-konvertering. Stor forskjell i optisk brytningsindeks mellom fiber og luft i overgangen fra fiberkabel til mottaker vil skape refleksjoner, som igjen vil begrense båndbredden. Det kan man sikkert forbedre ved å fylle gapet med en væske med kontrollerte optiske egenskaper, sånn at lysstrålen ikke reflekteres i den overgangen.
For at dette skal ha noen praktisk betydning skal den fiberen og overgangen være fordømrade dårlig. Båndbredde på 6 MHz eller så bør være mer enn tilstrekkelig til å unngå noen som helst hørbar degradering i hvilken som helst DAC. Da kan det være en grei virkelighetssjekk å se etter hva slags båndbredde det er på optisk fiber som brukes for alminnelig datatransport, og om det er nødvendig med en optisk væske i kontaktflatene for å få til den dataraten. Sist jeg så etter gikk det ganske greit å overføre flere titalls gigabit pr sekund uten å bruke noe sånt.
Men det er altså i den ingeniørmessige delen av verden. Hifi-logikk fungerer ikke alltid slik, men dette er såpass nær opptil alminnelig datatrafikk at jeg neppe tror han kan ta spesielt godt betalt for tingen, og mange av oss har allerede en del erfaringer med å sende bitstrømmen fra harddisk til DAC uten noe spesiell hifi-magi i grensesnittene. Skjønt, hvem vet hva vi hifi-folk kan finne på.
Link som beskriver svakhetene i S/PDIF dataformat og hvordan det påvirkes av båndbreddebegrensninger:
http://www.scalatech.co.uk/papers/aes93.pdf
Lynkurs i terminering av fiberoptikk. Legg merke til eksemplet med "index-matching gel" for skjøting av kabel, nesten helt nederst:
http://www.lanshack.com/fiber-optic-tutorial-termination.aspx