Goldmund teknologi

R

Roysen

Gjest
Hei,

Goldmund har etter mitt syn fått et litt ufortjent frynsete rykte her på HFS etter den påståtte avsløringen om rebranding av en digital avspiller. For å balansere synet på dette selskapet vil jeg gjerne henvise til deres nye teknologi-side som viser at dette faktisk er et seriøst firma som ligger helt i tet med hensyn på å pushe teknologien innen flere kategorier relevant for hifi.

http://www.goldmund.com/technologies
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.964
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Fant dette først:
evacuate vibrations
Jeg er ikke særlig bevandret i mekanikkens verden og lurer veldig på hva dette er for noe.
 

RM

Bransjeaktør
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
526
Antall liker
1.440
Torget vurderinger
2
Jeg lurer meg på sa mannen, så lurte han seg på.

Det ligger nok på ett plan vi ikke forstår Hans.

Roar
 

ØivindJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.07.2009
Innlegg
1.130
Antall liker
0
Er visst cutting edge, technologically advanced, of exceptional quality and superior performance.
Kjekt å vite.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.964
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Da har i hvert fall jeg forstått det ;)
Det var mere "cutting edge" som jeg ikke skjønner på Goldmund sidene.
Siden det er tungt å fordøye, får jeg ta det i små porsjoner.
Mye enklere med RØR: Trailing edge techology. Ingen som spør om forklaring.
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Audiomix skrev:
Fant dette først:
evacuate vibrations
Jeg er ikke særlig bevandret i mekanikkens verden og lurer veldig på hva dette er for noe.
Det er noe man oppnår ved bruk av hvite ceramider i signalveien. Det er jo kjent.
 

RM

Bransjeaktør
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
526
Antall liker
1.440
Torget vurderinger
2
Spøk til side. Minst en norsk produsent har benyttet tilsvarende prinsipp. To myke gummibein bak, og en "spike" montert sentralt foran, som oftest rett under trafoen.

Personlig har jeg ikke hatt problemer med "mikrofoni" i transistorforsterkere, men andre kan selvsagt ha andre erfaringer.

Roar
 

RM

Bransjeaktør
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
526
Antall liker
1.440
Torget vurderinger
2
Tenker du ikke mer på tenner Steinar? Tror bestemt ceramidene brukes i tannkrem. ;D

Roar
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
RM skrev:
Tenker du ikke mer på tenner Steinar? Tror bestemt ceramidene brukes i tannkrem. ;D

Roar
Men Roar da, det ene utelukker ikke det andre. Men for holde litt tak i tenner; dansk high fidelity skrev jo mye om hul igennem.
Og for å holde litt tak i hull; hva mener du egentlig med "en "spike" montert sentralt foran"? Nudge nudge, know what I mean? ;D
 
R

Roysen

Gjest
De har en tendens til å legge på litt ekstra for å forsøke å imponere samtidig som de finner på nye uttrykk på kjente fenomener. Det kan selvsagt virke litt useriøst, men ta en kikk på det de skriver om Proteus og Leonardo. Benytt gjerne google for å finne flere detaljer. Det er mye spennende de har jobbet med der. Telos forsterkerne deres har også spesifikasjoner som vel omtrent ingen andre kan måle seg med.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.958
Antall liker
13.283
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
det uunngåelige spørsmålet er uansett:
hvordan låter det?
bortsett fra vind-draget i en tom lommebok ::)
mvh
Leif
 
R

Roysen

Gjest
LMC skrev:
det uunngåelige spørsmålet er uansett:
hvordan låter det?
bortsett fra vind-draget i en tom lommebok ::)
mvh
Leif
Selvsagt. Det finnes det imidlertid muligheter for å finne ut.
 
R

Roysen

Gjest
pengesluk skrev:
Goldmund er et godt eksempel på hvor dumt det er å undervurdere en stor potensiell kundegruppe's kollektive intelligens, både med den dustehistorien rundt standard innmat i påkostet kabinett, og generell banal markedsføring med oppkonstruert språkbruk etc. Forøvrig ikke uvanlig i generell europeisk markedsføring av all slags produkter, ikke bare hifi.

Det dumme er at Goldmund blir offer for mer ignorering enn hva rettferdig er kanskje, de lager jo produkter som både er skikkelig bygget, ser bra ut og låter ok... men det er kanskje prisen for å undervurdere sine kunder.
Helt enig sluket! De ser seg nok blinde på at de mener hovedmarkedet ikke har kunnskap om det de produserer.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.964
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
RM skrev:
Spøk til side. Minst en norsk produsent har benyttet tilsvarende prinsipp. To myke gummibein bak, og en "spike" montert sentralt foran, som oftest rett under trafoen.

Personlig har jeg ikke hatt problemer med "mikrofoni" i transistorforsterkere, men andre kan selvsagt ha andre erfaringer.

Roar
Før var det en sann plage når det oppsto oscillasjoner i basis sjiktet.
 
R

Roysen

Gjest
pengesluk skrev:
Roysen skrev:
pengesluk skrev:
Goldmund er et godt eksempel på hvor dumt det er å undervurdere en stor potensiell kundegruppe's kollektive intelligens, både med den dustehistorien rundt standard innmat i påkostet kabinett, og generell banal markedsføring med oppkonstruert språkbruk etc. Forøvrig ikke uvanlig i generell europeisk markedsføring av all slags produkter, ikke bare hifi.

Det dumme er at Goldmund blir offer for mer ignorering enn hva rettferdig er kanskje, de lager jo produkter som både er skikkelig bygget, ser bra ut og låter ok... men det er kanskje prisen for å undervurdere sine kunder.
Helt enig sluket! De ser seg nok blinde på at de mener hovedmarkedet ikke har kunnskap om det de produserer.
HVA? Er VI enige?? Fanken, jeg må ha uttrykt meg feil.. ;D ;D
Værre ting har vel knapt skjedd? ;D
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.958
Antall liker
13.283
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
de nye:
"Balkongkameratene" ;D
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
LMC skrev:
det uunngåelige spørsmålet er uansett:
hvordan låter det?
bortsett fra vind-draget i en tom lommebok ::)
mvh
Leif
Du vet like godt som meg at dette er feil spørsmål her inne. Det skal være "hvordan måler det", "har du dempet rommet"?, "er det transparent"?, "hvor-mye-kostet-det-sa-du"?
 
R

Roysen

Gjest
ayaboh skrev:
LMC skrev:
det uunngåelige spørsmålet er uansett:
hvordan låter det?
bortsett fra vind-draget i en tom lommebok ::)
mvh
Leif
Du vet like godt som meg at dette er feil spørsmål her inne. Det skal være "hvordan måler det", "har du dempet rommet"?, "er det transparent"?, "hvor-mye-kostet-det-sa-du"?
Ingen som har postet i denne tråden er vel uenige i LMC om dette ???
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.958
Antall liker
13.283
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
de har valgt samme strategi som FM:
if you have to ask......
mvh
Leif
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Det fine med Goldmund er at de ikke lytter til produktene sine, men baserer alt på målinger. Regner med de har gjort store studier på psykoakustikk. Sikkert derfor de brukte Panasonic innmat i sin spiller. Den målte supert og da var det ikke noe grunn til å ikke bruke den. Men litt stiv pris for en Panny med forgyltet kabinett kanskje?
 
R

Roysen

Gjest
orso skrev:
Det fine med Goldmund er at de ikke lytter til produktene sine, men baserer alt på målinger. Regner med de har gjort store studier på psykoakustikk. Sikkert derfor de brukte Panasonic innmat i sin spiller. Den målte supert og da var det ikke noe grunn til å ikke bruke den. Men litt stiv pris for en Panny med forgyltet kabinett kanskje?
Du tror på at de ikke lytter til produktene sine?
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.958
Antall liker
13.283
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
etter å ha vært litt rundt omkring er min konklusjon at det er de i så fall ikke alene om ::)
mvh
Leif
 

RM

Bransjeaktør
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
526
Antall liker
1.440
Torget vurderinger
2
Tror Orso refererer til det faktum at Goldmund tidligere har skrevet at de ikke lytter til produktene sine FØR ETTER at de var ferdige. All utvikling var basert på målinger alene.

Roar
 
R

Roysen

Gjest
RM skrev:
Tror Orso refererer til det faktum at Goldmund tidligere har skrevet at de ikke lytter til produktene sine FØR ETTER at de var ferdige. All utvikling var basert på målinger alene.

Roar
Jeg har også lest det og forstår hva Orso mener. Likevel står spørsmålet om han virkelig tror på det?
 
R

Roysen

Gjest
pengesluk skrev:
- og jeg håper for Goldmund's skyld at dette er tøv og pissprat fra en eller annen "genial" innleid markedsføringskonsulent.
Garantert!
 
R

Roysen

Gjest
ØivindJ skrev:
Roysen skrev:
For å balansere synet på dette selskapet vil jeg gjerne henvise til deres nye teknologi-side.
pengesluk skrev:
- og jeg håper for Goldmund's skyld at dette er tøv og pissprat fra en eller annen "genial" innleid markedsføringskonsulent.
Roysen skrev:
:)
Nå har du misforstått meg totalt! Jeg mener fremdeles at Goldmunds produkter er helt i toppen og at de driver i spiss med hensyn på teknologi på flere områder. En helt annen sak er deres markedsføringsavdeling som tydeligvis ikke har samme profesjonalisme ombord som utviklingsavdelingen. Det var også årsaken til at jeg opprettet denne tråden. Jeg ønsket å vise et litt annet bilde av firmaet enn det markedsføringen deres gir inntrykk av.
 
N

nb

Gjest
Roysen skrev:
Jeg ønsket å vise et litt annet bilde av firmaet enn det markedsføringen deres gir inntrykk av.
Og det gjør du ved å vise til markedsføringen deres?
 
V

vredensgnag

Gjest
Roysen skrev:
pengesluk skrev:
- og jeg håper for Goldmund's skyld at dette er tøv og pissprat fra en eller annen "genial" innleid markedsføringskonsulent.
Garantert!
Siden jeg har spurt sjefen for Goldmund om akkurat dette, og vedkommende har bekreftet at påstanden er tro mot deres utviklingsfilosofi, kan jo du nå ta kontakt med Reverchon og opplyse meg og andre om hvorfor du garanterer at de har endret filosofi.
 
R

Roysen

Gjest
vredensgnag skrev:
Roysen skrev:
pengesluk skrev:
- og jeg håper for Goldmund's skyld at dette er tøv og pissprat fra en eller annen "genial" innleid markedsføringskonsulent.
Garantert!
Siden jeg har spurt sjefen for Goldmund om akkurat dette, og vedkommende har bekreftet at påstanden er tro mot deres utviklingsfilosofi, kan jo du nå ta kontakt med Reverchon og opplyse meg og andre om hvorfor du garanterer at de har endret filosofi.
Reverchon er ingen teknolog. Det er vel nesten garantert han som er mannen bak denne hjernedøde markedsføringsstrategien. Så hva han sier om dette emnet fester jeg liten tillit til. Spør i stedet noen i teamet bak utviklingen av Telos forsterkerne.
 
V

vredensgnag

Gjest
Nye takter fra både den ene og den andre.

Men linken til Goldmunds "We Do Not Listen" er død, så hvem vet om de ikke har lagt dette bak seg:

WE DO NOT LISTEN

The problem in listening to an Audio component is the automatic compensation made by the brain.

If High-End Audio Manufacturers tell you they have to design their product by listening, it means they believe Audio is Magic and cannot be measured.
Don’t believe them…Everything is measurable. So, send them back to school!
When we listen (yes, we do too!), it is only to check one parameter at a time, and only to be able to correlate it with measurement.
You cannot tune a whole product like that.
We, at Goldmund, absolutely never listen to our components before releasing them to the market. But we have a pretty good idea on how they will sound, because we do measure them…


Selv syns jeg Goldmund lager meget bra produkter, om enn i et prisskikt der man kan vurdere en del andre løsninger, når man først skal dit.
 
N

nb

Gjest
Roysen skrev:
nb skrev:
Roysen skrev:
Jeg ønsket å vise et litt annet bilde av firmaet enn det markedsføringen deres gir inntrykk av.
Og det gjør du ved å vise til markedsføringen deres?
Kverulering gidder jeg ikke å bruke tid på.
Det er ikke kverulering - du disser markedsføringen ved å vise til noe som nettopp er markedsføring full av svulstige ord. Hadde du redgjort for teknologien, gjerne på en måte som viser at det ikke er cut-and-paste fra produsentens eget markedsføringsmateriale hadde det vært litt mer schwung over det.
 

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Innlegg
5.095
Antall liker
9
Kva om…

We, at Ferarri, absolutely never drive to our cars before releasing them to the market. But we have a pretty good idea on how they will work, because we do measure them…

:eek:
 
R

Roysen

Gjest
nb skrev:
Roysen skrev:
nb skrev:
Roysen skrev:
Jeg ønsket å vise et litt annet bilde av firmaet enn det markedsføringen deres gir inntrykk av.
Og det gjør du ved å vise til markedsføringen deres?
Kverulering gidder jeg ikke å bruke tid på.
Det er ikke kverulering - du disser markedsføringen ved å vise til noe som nettopp er markedsføring full av svulstige ord. Hadde du redgjort for teknologien, gjerne på en måte som viser at det ikke er cut-and-paste fra produsentens eget markedsføringsmateriale hadde det vært litt mer schwung over det.
Som sagt les gjennom PDF-filen om Proteus og Leonardo prosjektet på den teknologi siden i det første innlegget. Det er da et technical papaer like mye som markedsføring. Samtidig skrev jeg at man kunne google litt på det emnet for å finne flere detaljer dersom man var interessert nettopp fordi noe av det som står på den siden er preget av overivrig markedsføring.

Fremgangsmåten min for å få frem budskapet i tråden gidder jeg ikke å diskutere. Det er OT. Jeg har redegjort for hva jeg mener og årsaken til at tråden ble opprettet.
 
V

vredensgnag

Gjest
Jeg får jo gjenta hva som står der, og faktisk stresse første setning. Den er jo ekstremt bra - fikk respekt for Goldmund da jeg leste den. Og siden jeg har lyttet til en god del Goldmund har jeg også respekt for lyden den filosofien skapte.

At de så tok en kjapp en med Pioneer-innmat reduserte ikke respekten de andre komponentene innga. De visste at kundene ikke ville ha en billig spiller, og at den måtte ha Goldmund-hud, så de leverte den i prisleiet kundene ville ha. Ikke første gang at samme vare er tilgjengelig i forskjellige prisleier, og at enkelte skal ha den dyrest mulig.

Jævlig bra, dette. Dessverre fikk svadaleiren innen audiofili fullstendig festbrems på utsagnet. Her forklarer Goldmund hvorfor deres komponenter helt garantert vil levere en forutsigbar og utmerket lytteopplevelse, i stedet for at man skal kjøpe innbilning. Og det fikk audiofilileiren slik bakoversveis på at utsagnet er blitt fjernet, nå som Goldmund forsøker å selge i USA og Europa, etter å ha etablert seg sterkt i Asia:

WE DO NOT LISTEN

The problem in listening to an Audio component is the automatic compensation made by the brain.

If High-End Audio Manufacturers tell you they have to design their product by listening, it means they believe Audio is Magic and cannot be measured.
Don’t believe them…Everything is measurable. So, send them back to school!
When we listen (yes, we do too!), it is only to check one parameter at a time, and only to be able to correlate it with measurement.
You cannot tune a whole product like that.
We, at Goldmund, absolutely never listen to our components before releasing them to the market. But we have a pretty good idea on how they will sound, because we do measure them…
 
R

Roysen

Gjest
Hvordan kan de vite hvordan all den måleinformasjonen de tydeligvis sitter inne med gjør utslag på hørselen dersom de ikke lytter? Selvsagt lytter de!
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
Roysen skrev:
Hvordan kan de vite hvordan all den måleinformasjonen de tydeligvis sitter inne med gjør utslag på hørselen dersom de ikke lytter? Selvsagt lytter de!
og er det ikke øra(det vi hører) som til syvende og sist bestemmer hvordan lyden oppfattes ?
 
V

vredensgnag

Gjest
Er dette svada?

Tyskere (Goldmund utløper av tysk tradisjon, selv om de er sveitiske) er ute etter Erkennung, fremfor Einbildung.

When we listen (yes, we do too!), it is only to check one parameter at a time, and only to be able to correlate it with measurement.
 
N

nb

Gjest
vredensgnag skrev:
Tyskere (Goldmund utløper av tysk tradisjon, selv om de er sveitiske) er ute etter Erkennung, fremfor Einbildung.
Was soll uns denn das ew’ge Schaffen!
Geschaffenes zu nichts hinwegzuraffen!
„Da ist’s vorbei!“ Was ist daran zu lesen?
Es ist so gut, als wär’ es nicht gewesen,
Und treibt sich doch im Kreis, als wenn es wäre.
Ich liebte mir dafür das Ewig-Leere.
 
Topp Bunn