Reparasjon av forsterker

Vinsnobben

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.04.2002
Innlegg
311
Antall liker
440
Sted
Oslo
Jeg har hatt en riaa-forsterker på reparasjon hos importør i Sverige. Utgangspunktet var at utgangstransistorene måtte skiftes. Prøvde først et lokalt elektronikkverksted, men de klarte ikke å få tak i riktige transistorer fordi produsenten har filt bort produksjonsinfo mm, og importør kunne ikke levere riktig transistor. Betalte ca kr 400 for det. Greit nok.

Så gikk turen til importør i Sverige hvor transistorene ble skiftet og forsterkeren kom tilbake til meg ved juletider, kostnad kr 3200 (deler kr 220, ...) + ca 1000 i frakt og mva ved reimport fra utlandet. Greit nok.

Men så viser det seg at forsterkeren ikke fungerer ved ankomst. Blir enig med importør om å levere tilbake for å få dette fikset. Sender så tilbake til Sverige og får forsterkeren i retur. Det var visst en innvendig kabel som hadde løsnet. Problemet skulle nå være fikset. Men når jeg kobler opp brummer forsterkeren så mye at den ikke kan benyttes. Dette betaler jeg ingenting for utover frakt fram og tilbake.

Så sender jeg den inn på nytt, de foretar målinger og tester i anlegg. De konstaterer at den brummer, men finner ingen feil på forsterkeren. De kontakter meg å sier at, ja den brummer, men om den jordes til et annet apparat blir den stille. For dette vil de nå ha 1700 kroner.

Så blir da mitt spørsmål, er det feil å betrakte den siste besøket på verkstedet som en garantireparasjon? Forsterkeren har aldri vært preget av brum i de 12 årene jeg har hatt den, det er en egenskap den har fått etter å ha blitt reparert hos importør.

Jeg er i og for seg villig til å betale noe for arbeid de har utført, men jeg synes kr 1700 er drøyt for å gjøre ingenting med en forsterker som ikke fungerer som den skal etter et verkstedbesøk.

Noen som har tanker rundt dette?

mvh

Eirik B
 

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Innlegg
1.765
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
kort sagt har du hatt riaa`en inne på rep 3 ganger, og det funker fortsatt ikke som forventet... Synd å må betale for slike "reparasjoner"...
Drøyt? Ja det synes jeg så absolutt.
 
M

MORNING STAR

Gjest
Mine tanker rundt dette er:

Importør fortjener ikke å være importør for dette merke, hva det nå enn er.

Alle importører burde hatt ett oppegående serviceverksted, ikke bare basere salget sitt på ren
profitt. ::)
 

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Innlegg
1.329
Antall liker
7
Eirik B skrev:
Jeg har hatt en riaa-forsterker på reparasjon hos importør i Sverige. Utgangspunktet var at utgangstransistorene måtte skiftes. Prøvde først et lokalt elektronikkverksted, men de klarte ikke å få tak i riktige transistorer fordi produsenten har filt bort produksjonsinfo mm, og importør kunne ikke levere riktig transistor. Betalte ca kr 400 for det. Greit nok.

Så gikk turen til importør i Sverige hvor transistorene ble skiftet og forsterkeren kom tilbake til meg ved juletider, kostnad kr 3200 (deler kr 220, ...) + ca 1000 i frakt og mva ved reimport fra utlandet. Greit nok.

Men så viser det seg at forsterkeren ikke fungerer ved ankomst. Blir enig med importør om å levere tilbake for å få dette fikset. Sender så tilbake til Sverige og får forsterkeren i retur. Det var visst en innvendig kabel som hadde løsnet. Problemet skulle nå være fikset. Men når jeg kobler opp brummer forsterkeren så mye at den ikke kan benyttes. Dette betaler jeg ingenting for utover frakt fram og tilbake.

Så sender jeg den inn på nytt, de foretar målinger og tester i anlegg. De konstaterer at den brummer, men finner ingen feil på forsterkeren. De kontakter meg å sier at, ja den brummer, men om den jordes til et annet apparat blir den stille. For dette vil de nå ha 1700 kroner.

Så blir da mitt spørsmål, er det feil å betrakte den siste besøket på verkstedet som en garantireparasjon? Forsterkeren har aldri vært preget av brum i de 12 årene jeg har hatt den, det er en egenskap den har fått etter å ha blitt reparert hos importør.

Jeg er i og for seg villig til å betale noe for arbeid de har utført, men jeg synes kr 1700 er drøyt for å gjøre ingenting med en forsterker som ikke fungerer som den skal etter et verkstedbesøk.

Noen som har tanker rundt dette?

mvh

Eirik B
Morn :) Såvidt jeg vet har du iflg. forbrukerkjøpsloven krav på enten nytt produkt eller pengene tilbake pga at det er 3 gangs reklamasjon, men dobbelsjekk med forbrukerrådet for sikkerhets skyld. www.forbrukerportalen.no Lykke til uansett :)

Mvh :)
 
Topp Bunn