Vinsnobben
Hi-Fi entusiast
Jeg har hatt en riaa-forsterker på reparasjon hos importør i Sverige. Utgangspunktet var at utgangstransistorene måtte skiftes. Prøvde først et lokalt elektronikkverksted, men de klarte ikke å få tak i riktige transistorer fordi produsenten har filt bort produksjonsinfo mm, og importør kunne ikke levere riktig transistor. Betalte ca kr 400 for det. Greit nok.
Så gikk turen til importør i Sverige hvor transistorene ble skiftet og forsterkeren kom tilbake til meg ved juletider, kostnad kr 3200 (deler kr 220, ...) + ca 1000 i frakt og mva ved reimport fra utlandet. Greit nok.
Men så viser det seg at forsterkeren ikke fungerer ved ankomst. Blir enig med importør om å levere tilbake for å få dette fikset. Sender så tilbake til Sverige og får forsterkeren i retur. Det var visst en innvendig kabel som hadde løsnet. Problemet skulle nå være fikset. Men når jeg kobler opp brummer forsterkeren så mye at den ikke kan benyttes. Dette betaler jeg ingenting for utover frakt fram og tilbake.
Så sender jeg den inn på nytt, de foretar målinger og tester i anlegg. De konstaterer at den brummer, men finner ingen feil på forsterkeren. De kontakter meg å sier at, ja den brummer, men om den jordes til et annet apparat blir den stille. For dette vil de nå ha 1700 kroner.
Så blir da mitt spørsmål, er det feil å betrakte den siste besøket på verkstedet som en garantireparasjon? Forsterkeren har aldri vært preget av brum i de 12 årene jeg har hatt den, det er en egenskap den har fått etter å ha blitt reparert hos importør.
Jeg er i og for seg villig til å betale noe for arbeid de har utført, men jeg synes kr 1700 er drøyt for å gjøre ingenting med en forsterker som ikke fungerer som den skal etter et verkstedbesøk.
Noen som har tanker rundt dette?
mvh
Eirik B
Så gikk turen til importør i Sverige hvor transistorene ble skiftet og forsterkeren kom tilbake til meg ved juletider, kostnad kr 3200 (deler kr 220, ...) + ca 1000 i frakt og mva ved reimport fra utlandet. Greit nok.
Men så viser det seg at forsterkeren ikke fungerer ved ankomst. Blir enig med importør om å levere tilbake for å få dette fikset. Sender så tilbake til Sverige og får forsterkeren i retur. Det var visst en innvendig kabel som hadde løsnet. Problemet skulle nå være fikset. Men når jeg kobler opp brummer forsterkeren så mye at den ikke kan benyttes. Dette betaler jeg ingenting for utover frakt fram og tilbake.
Så sender jeg den inn på nytt, de foretar målinger og tester i anlegg. De konstaterer at den brummer, men finner ingen feil på forsterkeren. De kontakter meg å sier at, ja den brummer, men om den jordes til et annet apparat blir den stille. For dette vil de nå ha 1700 kroner.
Så blir da mitt spørsmål, er det feil å betrakte den siste besøket på verkstedet som en garantireparasjon? Forsterkeren har aldri vært preget av brum i de 12 årene jeg har hatt den, det er en egenskap den har fått etter å ha blitt reparert hos importør.
Jeg er i og for seg villig til å betale noe for arbeid de har utført, men jeg synes kr 1700 er drøyt for å gjøre ingenting med en forsterker som ikke fungerer som den skal etter et verkstedbesøk.
Noen som har tanker rundt dette?
mvh
Eirik B