Hifi forhandlere's manglende satsing på internett

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Innlegg
2.485
Antall liker
276
Torget vurderinger
19
Hei

Har helt siden jeg begynte å dykke inn i denne hobbyen min, og har fra den tid, surfet rundt på internett etter hifiutstyr, er jeg ganske oppgitt over at mange forhandlere har alt for liten satsning på nettdelen, snakker ikke da om at de ikke har nettbutikk, men at de mangler både priser på produkter de fører eller ikke har spesifikasjoner på produkter hvor produsenten ikke har hjemmeside. Dette er veldig frustrende at mann er nødt til henvende seg via mail eller evt. telefon for å få en pris på et produkt.

For meg virker det som at forhandlere ikke skjønner at internett er noe folk bruker til å finne forhandlere for produkter.

Et annet punkt innenfor dette temaet er at jeg savner at mange forhandlere ikke er nevnt hos produsenten, og hvor et enkelt google søk hjelper en lite. Og mann må spørre i forumer etter hvilken forhandler som fører merket eller produktet.
 
N

nb

Gjest
Husk på at mange butikker er småsjapper og sjapper drevet delvis på siden av noe annet. Ting Tar Tid og det krever en del ressurser å lage en nettside og ikke minst å holde den oppdatert. Jeg er av den oppfatning at ingen nettside er bedre enn en dårlig nettside (og det florerer dessverre av sistnevnte i denne bransjen). Har man snekret noe selv uten et ordentlig publiseringsverktøy blir det en ganske håpløs oppgave å holde sidene oppdaterte med nye produkter, oppdaterte priser osv. Når det er sagt, så finnes det helt sikkert god gratisprogramvare som gjør nettsteddriften enklere, men det er jo da også noe man må sette seg inn i.

Et par av de store har proffe nettsteder, særlig HiFi-kubben og Soundgarden (og sikkert noen andre også). Det er en del skrekkeksempler i andre enden av skalaen, men jeg skal ikke nevne noen navn...
 

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Innlegg
2.485
Antall liker
276
Torget vurderinger
19
Altså det jeg bare spør etter er en liten pdf-fil med prisliste som oppdateres noen ganger i året, for min del kunne det godt vært det eneste som er på nettsiden så lenge produsenten har god informasjon om produktene den enkelt forhandler tilbyr.
 

Moiz Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
06.08.2007
Innlegg
4.101
Antall liker
742
Sted
Oslo
Torget vurderinger
122
send meg gjerne pm eller mail hvordan jeg kan få websiden vår til å bli bedre ;D


Your input is valuable.
 
N

nb

Gjest
Det er vel heller knapt noen som noensinne har betalt listepris/veiledende for noesomhelst hos en hel del forhandlere, så en prisliste (med presumtivt veiledende priser) vil uansett fortelle ganske lite. Dette forholder seg muligens noe annerledes i de rimeligere prisklassene. Hva du som kunde til slutt ender opp med å legge ut for et produkt vet du uansett ikke før du får et tilbud eller faktisk skal handle.
 
N

nb

Gjest
NEVATON skrev:
send meg gjerne pm eller mail hvordan jeg kan få websiden vår til å bli bedre ;D

Your input is valuable.
Du er langt over bransjestandard;)

(hadde faktisk ikke sett nettsiden din før nå...)
 

Moiz Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
06.08.2007
Innlegg
4.101
Antall liker
742
Sted
Oslo
Torget vurderinger
122
men finner feil stadig vekk :-X ..så bare hakk løs

;D
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.877
Antall liker
8.160
Torget vurderinger
1
Det er jo fortsatt slik at mange forhandlere ønsker at kunden skal komme innom for en prat. Og et eventuelt tilbud,
 

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Innlegg
2.485
Antall liker
276
Torget vurderinger
19
bjornh skrev:
Det er jo fortsatt slik at mange forhandlere ønsker at kunden skal komme innom for en prat. Og et eventuelt tilbud,
Hjelper lite når butikken er lokalisert i et tettsted på østlandet jeg aldri har hørt om, og jeg bor i nordnorge. Om du tar eksempelet.
 

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Innlegg
5.984
Antall liker
326
Sted
Oslo Vest
nb skrev:
Det er vel heller knapt noen som noensinne har betalt listepris/veiledende for noesomhelst hos en hel del forhandlere, så en prisliste (med presumtivt veiledende priser) vil uansett fortelle ganske lite. Dette forholder seg muligens noe annerledes i de rimeligere prisklassene. Hva du som kunde til slutt ender opp med å legge ut for et produkt vet du uansett ikke før du får et tilbud eller faktisk skal handle.

spot on, og det er ikke så lett å drive psykologisk krigføring mot konkurerende merker og sjapper.
Ting blir jo stående svart på hvitt og man er uthengt.

s
 

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Innlegg
2.485
Antall liker
276
Torget vurderinger
19
Tor Nado skrev:
nb skrev:
Det er vel heller knapt noen som noensinne har betalt listepris/veiledende for noesomhelst hos en hel del forhandlere, så en prisliste (med presumtivt veiledende priser) vil uansett fortelle ganske lite. Dette forholder seg muligens noe annerledes i de rimeligere prisklassene. Hva du som kunde til slutt ender opp med å legge ut for et produkt vet du uansett ikke før du får et tilbud eller faktisk skal handle.

spot on, og det er ikke så lett å drive psykologisk krigføring mot konkurerende merker og sjapper.
Ting blir jo stående svart på hvitt og man er uthengt.

s
Problem der og, hvordan skal jeg vite la oss si en cd-spiller, koster 10 000 eller 100 000 kroner?
 

rumath

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2004
Innlegg
1.653
Antall liker
228
Drifter ei hjemmeside i jobbsammenheng - Grensesnittet er så enkelt at de fleste med et snev av brukerkunnskap hva angår data, kan holde den oppdatert. Trikset er å finne et program som er enkelt nok å bruke basisen av, men med muligheter for å avansere.

Jeg finner de fleste av mine produkter gjennom internett. Jeg bor i Østlandsområdet, men har begrenset med tid til å reise rundt til butikker / loftsrom som er åpent 1 gang i uka. Jeg er hjertens enig med trådstarter. Dersom du ønsker å promotere produkter du har tro på, er det et absolutt krav at man stabler på bena en enkel nettside!

Dersom man selv ikke har know-how, finnes det nok av fjortenåringer som gjerne setter opp en for deg. Som siste innlegg skriver, veiledende priser kan man oppdatere noen ganger i året, og skrive at det det tas forbehold om evnt. endringer grunnet valuta osv.

Jeg er kjent med at det drives på hobbybasis, men hvorfor starte opp hvis man ikke ønsker å nå massene? Har man ikke tro på at produktene kan selge til mer enn en smal skare? Jeg tror mange som handler på soundgarden og hifi-klubben ønsker å utvide horisonten, dersom de får treff når de søker på nett.

http://www.altiweb.no/index.php/produkter/cms.html

Eksempel på grei løsning. (Ingen kjennskap til de som selger løsningen, men fant den ved et kjapt søk.)

Mvh

Rumath
 

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Innlegg
8.081
Antall liker
6.496
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
så kjipt det er med nettsider da. Mye gøyere å ringe butikken å snakke med dem eller ta turen til hifi-sjappa og gå derifra med litt mer en det som var opprinnelig planlagt da man fikk et tilbud som var alt for godt til å være sant ;D

Webside skal ha : addresse og telefonnummer, samt en informasjon over de 3 timer i døgnet man ønsker å ikke bli oppringt.
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
H.R skrev:
så kjipt det er med nettsider da. Mye gøyere å ringe butikken å snakke med dem eller ta turen til hifi-sjappa og gå derifra med litt mer en det som var opprinnelig planlagt da man fikk et tilbud som var alt for godt til å være sant ;D

Webside skal ha : addresse og telefonnummer, samt en informasjon over de 3 timer i døgnet man ønsker å ikke bli oppringt.
hadde jeg drevet butikken. Bytt ut telefonnummer med telexnr ellers enig
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.877
Antall liker
8.160
Torget vurderinger
1
Roberth skrev:
bjornh skrev:
Det er jo fortsatt slik at mange forhandlere ønsker at kunden skal komme innom for en prat. Og et eventuelt tilbud,
Hjelper lite når butikken er lokalisert i et tettsted på østlandet jeg aldri har hørt om, og jeg bor i nordnorge. Om du tar eksempelet.
Joda. Da er det gjerne slik at man får ta de oplysninger man trenger i utgangspunktet fra Hi-Fi Blader og det som eventuelt finnes på nett. Det skal vel sies at mange at Hi-Fi bedriftene ikke har større budsjetter, enn at de søker å holde kostnader nede. Derfor er de også med på å holde norske Hi-Fi blader i livet.

Jeg bor jo også i Nord-Norge, om du skjønner hva jeg mener..!
 

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Innlegg
8.081
Antall liker
6.496
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
65finger skrev:
Bytt ut telefonnummer med telexnr ellers enig
Utfordringen med telex er at ingen vet lenger hvordan de virker. Kanskje ta skrittet ut i den moderne tidsalder og gå for en mellomting? Telefaks? Har en slik en liggende om du vil starte opp butikken.

Men seriøst - hvorfor skal man måtte bli avstumpet med en webside - all informasjonen er jo veldig tilgjenglig over så å si alt - nei la hifisjappa bruke pengene på å ta inn mer utstyr til vår forlystelse fremfor å kaste dem bort på å lage websider.
 
O

ObliDobli

Gjest
Vel - vi har kun nettsider. Ingen butikkdistribusjon (foreløpig).
Kom gjerne med innspill til hva som kan gjøres bedre ;)
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.592
Antall liker
762
Torget vurderinger
8
H.R skrev:
65finger skrev:
Bytt ut telefonnummer med telexnr ellers enig
Utfordringen med telex er at ingen vet lenger hvordan de virker. Kanskje ta skrittet ut i den moderne tidsalder og gå for en mellomting? Telefaks? Har en slik en liggende om du vil starte opp butikken.

Men seriøst - hvorfor skal man måtte bli avstumpet med en webside - all informasjonen er jo veldig tilgjenglig over så å si alt - nei la hifisjappa bruke pengene på å ta inn mer utstyr til vår forlystelse fremfor å kaste dem bort på å lage websider.
Telefaks skal du ikke spøke med! En av dei største aktørene på high-end markedet Audio Research, har hatt problemer med fjernkontrollene sine der batteridekselet blir defekt etter første gangs bruk. Jeg hadde to nye produkter med fjernkontroller der dette hadde skjedd....
Ble forbannet en kveld og bestemte meg å sende dem klagemelding, me hva fant jeg? Eneste måten å få kontakt var via telefaks ;D ;D
Fant faktisk en apps. til skype som var lett å bruke!!
Vel enden på historien var at jeg aldri fikk noe svar, men 5 dager senere lå det et brev i posten med 2 nye deksler..... Service det er ARC det ;D
 

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.131
Antall liker
1.417
Torget vurderinger
4
rumath skrev:
Drifter ei hjemmeside i jobbsammenheng - Grensesnittet er så enkelt at de fleste med et snev av brukerkunnskap hva angår data, kan holde den oppdatert. Trikset er å finne et program som er enkelt nok å bruke basisen av, men med muligheter for å avansere.

Jeg finner de fleste av mine produkter gjennom internett. Jeg bor i Østlandsområdet, men har begrenset med tid til å reise rundt til butikker / loftsrom som er åpent 1 gang i uka. Jeg er hjertens enig med trådstarter. Dersom du ønsker å promotere produkter du har tro på, er det et absolutt krav at man stabler på bena en enkel nettside!

Dersom man selv ikke har know-how, finnes det nok av fjortenåringer som gjerne setter opp en for deg. Som siste innlegg skriver, veiledende priser kan man oppdatere noen ganger i året, og skrive at det det tas forbehold om evnt. endringer grunnet valuta osv.

Jeg er kjent med at det drives på hobbybasis, men hvorfor starte opp hvis man ikke ønsker å nå massene? Har man ikke tro på at produktene kan selge til mer enn en smal skare? Jeg tror mange som handler på soundgarden og hifi-klubben ønsker å utvide horisonten, dersom de får treff når de søker på nett.

http://www.altiweb.no/index.php/produkter/cms.html

Eksempel på grei løsning. (Ingen kjennskap til de som selger løsningen, men fant den ved et kjapt søk.)

Mvh

Rumath
Yeah right, prøv å klikk på linken nu i dag ;D ;D ;D
Ei sånn web side greier jeg også å fikse.....
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
bjornh skrev:
Det er jo fortsatt slik at mange forhandlere ønsker at kunden skal komme innom for en prat. Og et eventuelt tilbud,
..... og med dagens kjas og mas , spørs det om kunden gidder å reise til forhandlern , om man ikke kan gjøre en research på nett på forhånd.....Sånn er det blitt desverre.

Jeg vil dra frem en aktør i bransjen , som jeg selv aldri har handlet hos , men som mange nevner stadig vekk til meg.... ERDAL STEREO.....

Hvorfor ? Jo fordi han har lagt prisene på produktene han selger SAMMEN med bilde av produktet.... altså ingen pdf leting etc.... når du ser produktet , ser du prisen....

varen som jeg tenker på er Audioresearch..... Kjempebra E.S !!

Espen
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.634
Antall liker
5.277
Sted
Holmestrand
bjornh skrev:
Det er jo fortsatt slik at mange forhandlere ønsker at kunden skal komme innom for en prat. Og et eventuelt tilbud,
???
Jeg opplevde å spørre om pris på en brukt forsterker. Ekspeditøren (?) bad meg om si hva jeg var villig til å betale. Jeg svarte 1000 kr (som en start).
Responsen på dette var hånfliring, samtidig som vedkommende snudde seg til andre kunder (antagelig bekjente) og begynte å snakke nedsettende om meg, omtrent som jeg ikke skulle være tilstede. Den aktuelle butikken har også en dårlig hjemmeside.
Nei, jeg har ikke vært der etter dette.

Når det gjelder hjemmesider har jeg stor forståelse for at det i mange tilfeller ikke ligger all verdens informasjon der. Å vedlikeholde en hjemmeside er svært tidkrevende, og jeg tviler på i hvilken grad det betaler sesg. Du trenger i hvert fall et visst volum for at det skal være bryet verdt.
Tror også at slik informasjon ofte benyttes for å samle ammunisjon før man skal ut å prute, og det er jo ikke nødvendigvis i den enkelte forhandlers interesse?
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.877
Antall liker
8.160
Torget vurderinger
1
Jeg forstår det slik at du overhodet ikke ble tatt på alvor.
 
Topp Bunn