Har Norsk HifiCenter gått konkurs?

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Har Norsk HifiCenter gått konkurs?

Fikk denne beskjeden på telefonen og ønsker å få dette bekreftet. Jeg finner ikke noe om dette på nett.

Oppdatering pr. mai 2011 - Norsk Hifi Center er oppegående, og driften ligger innunder Audio Art. www.norskhificenter.no. Mvh Høvdingen
 
S

Supertramp

Gjest
Trist som f...

Men kanskje det blir konkurrsalg på Spendor.... :p
 
S

Stereo_Mono

Gjest
Ja! Veldig trist. Hygelig fyr, som ga god service.
Kjøpte jo Sugden forsterkeren fra han i april :(
 
U

utgatt60135

Gjest
Ja, det var kjedelige nyheter. Hallvard som er en så hyggelig kar med topp service.

Men NHC slo jo seg sammen med Mawell for få år siden. Skal han fortsette for dem mon tro?
 
N

nb

Gjest
Neppe enkel bransje å drive så lave som bruktprisene er og så stort som bruktutvalget er. Med mindre man har det veldig travelt og er veldig sær, så dukker det meste opp brukt innimellom til rundt halv pris av villedende. Og så er det sikkert nok av folk som bruker butikker til prøvelytt for deretter handle brukt. Og til sist kan man bestille fra utlandet og spare en hel del penger i en del tilfeller. Og siden det ikke skjer allverden på produktfronten i mange tilfeller er det ikke slik at man MÅ ha siste skrik for å være oppdatert.
 
S

Stereo_Mono

Gjest
I ettertanke her lurer jeg på om det har vært noe sammenslåing med Audio Art? Mener å huske å ha hørt noe om dette engang.
Noen, som kan bekrefte dette? Ikke greit med konkursrykter :(
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
digiman skrev:
I ettertanke her lurer jeg på om det har vært noe sammenslåing med Audio Art? Mener å huske hørt noe om dette engang.
Noen, som kan bekrefte dette? Ikke greit med konkursrykter :(

Hmmm!
I alle fall akkurat de samme tilbudene på samme varer (Sugden og Spendor) og de kan ikke jeg huske at Audioart har hatt før ::)

www.audioart.no/

Mvh.KW
 
S

Stereo_Mono

Gjest
KW skrev:
Hmmm!
I alle fall akkurat de samme tilbudene på samme varer (Sugden og Spendor) og de kan ikke jeg huske at Audioart har hatt før ::)

www.audioart.no/

Mvh.KW
Jepp! Trykker du på Spendor eller Sudgen kommer du til Norsk Hifi Senter sine sider. Så noe er pågang her.
 
S

Stereo_Mono

Gjest
fjellvåk skrev:
digiman skrev:
Ikke greit med konkursrykter :(
I flg. linken til mteinum så er det vel mer enn et rykte?
Neida! Men greit å uansett ha alt på det rene. Slike ting kan jo være avgjørende for noen som kanskje er i kjøpssituasjon for de produktene. Selv har jeg falt helt for Sudgen produktene, så vil gjerne vite sikkert hva som skjer hos den norske leverandøren.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Noe samarbeid har det jo vært i lengre tid, blant annet har Rogstad hatt MF som et merke i sitt repertoar, mens AudioArt har vært distributør i en årekke.

Kan virke som det til en viss grad er en sideveis forflyttning på enkelte produkter mellom importører og distributører (utover denne eventuelle konkursen)

Mvh.KW
 
F

fjellvåk

Gjest
digiman skrev:
fjellvåk skrev:
digiman skrev:
Ikke greit med konkursrykter :(
I flg. linken til mteinum så er det vel mer enn et rykte?
Neida! Men greit å uansett ha alt på det rene. Slike ting kan jo være avgjørende for noen som kanskje er i kjøpssituasjon for de produktene. Selv har jeg falt helt for Sudgen produktene, så vil gjerne vite sikkert hva som skjer hos den norske leverandøren.
OK. Selv ser jeg på opplysninger hos Brønnøysundregisteret som litt mer enn et rykte men kanskje jeg er naiv, hva vet vel jeg om slikt.
 
S

Stereo_Mono

Gjest
fjellvåk skrev:
digiman skrev:
fjellvåk skrev:
digiman skrev:
Ikke greit med konkursrykter :(
I flg. linken til mteinum så er det vel mer enn et rykte?
Neida! Men greit å uansett ha alt på det rene. Slike ting kan jo være avgjørende for noen som kanskje er i kjøpssituasjon for de produktene. Selv har jeg falt helt for Sudgen produktene, så vil gjerne vite sikkert hva som skjer hos den norske leverandøren.
OK. Selv ser jeg på opplysninger hos Brønnøysundregisteret som litt mer enn et rykte men kanskje jeg er naiv, hva vet vel jeg om slikt.
Da får du unnskylde mitt ordvalg «rykte» siden du skal kvaelurere om det..
Eneste jeg prøver å finne ut av er om Halvar har gått sammen med Audio Art og lagt ned Norsk HiFi Senter, som et eget selskap.
For alt vi vet lever deres produkter vidre på markedet her hjemme.
 
F

fjellvåk

Gjest
digiman skrev:
fjellvåk skrev:
digiman skrev:
fjellvåk skrev:
digiman skrev:
Ikke greit med konkursrykter :(
I flg. linken til mteinum så er det vel mer enn et rykte?
Neida! Men greit å uansett ha alt på det rene. Slike ting kan jo være avgjørende for noen som kanskje er i kjøpssituasjon for de produktene. Selv har jeg falt helt for Sudgen produktene, så vil gjerne vite sikkert hva som skjer hos den norske leverandøren.
OK. Selv ser jeg på opplysninger hos Brønnøysundregisteret som litt mer enn et rykte men kanskje jeg er naiv, hva vet vel jeg om slikt.
Da får du unnskylde mitt ordvalg «rykte» siden du skal kvaelurere om det..
Eneste jeg prøver å finne ut av er om Halvar har gått sammen med Audio Art og lagt ned Norsk HiFi Senter, som et eget selskap.
For alt vi vet lever deres produkter vidre på markedet her hjemme.
Kverulerer ikke. Man havner ikke i retten hvis man legger ned ett firma.
 

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Innlegg
5.626
Antall liker
1.319
@fjellvåk, selvfølgelig ikke, men sånn i rettferdighetens navn står det ikke noe om skifteretten i linken til mteinum.
 
F

fjellvåk

Gjest
Roberten skrev:
@fjellvåk, selvfølgelig ikke, men sånn i rettferdighetens navn står det ikke noe om skifteretten i linken til mteinum.
"Første skiftesamling blir holdt 30.06.2010 kl. 13:00 i Eiker, Modum og Sigdal tingrett, rettssal 1, Vestre Nøstegt 59, Hokksund"
 
S

Stereo_Mono

Gjest
Snakket med Halvar nå. Han har kun lagt ned selve butikkdriften (Norsk Hifi Senter) da han ønsker å drive mere med import siden av virksomheten. Salgs samarbeidet vil gå direkte via Audio Art som butikk og slik jeg forstår det vil han ta seg mere av direktesalg mot forhandlere og type web og telefonsalget.
 

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Innlegg
5.626
Antall liker
1.319
fjellvåk skrev:
Roberten skrev:
@fjellvåk, selvfølgelig ikke, men sånn i rettferdighetens navn står det ikke noe om skifteretten i linken til mteinum.
"Første skiftesamling blir holdt 30.06.2010 kl. 13:00 i Eiker, Modum og Sigdal tingrett, rettssal 1, Vestre Nøstegt 59, Hokksund"
Steike :-[ Gadd aldri å lese mer enn første setning. Bot og bedring.
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Litt synd med tanke på at alle som kjøpte fra Norsk HifiCenter nå står uten noen form for garanti utover det produsenten selv gir.
 
S

Stereo_Mono

Gjest
Så lenge du har en kjøps kvittering må en evt. ny importør ta seg av garantien uansett.
Men som jeg nevnte er det ingenting som er forandret annet en at det ikke finnes en fysisk butikk på Krokstadelva å forholde seg til.
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Er du sikker på dette? Jeg fikk nemlig nye rør på garanti nå, hvor reperasjonen ble utført på vegne av Norsk HifiCenter av et eksternt selskap.
Nå i etterkant har jeg plutselig fått beskjed om at jeg må betale denne reperasjonen selv siden NHC har gått konkurs, for deretter å selv måtte rette et krav mot boet på summen.

Nå er summen såpass lav, og jeg har fått rør som var bedre enn de som sto i fra før så dette er ikke noe stort problem, men jeg er nok ikke så sikker på det du sier her.
 
S

Stereo_Mono

Gjest
marsboer skrev:
Er du sikker på dette? Jeg fikk nemlig nye rør på garanti nå, hvor reperasjonen ble utført på vegne av Norsk HifiCenter av et eksternt selskap.
Nå i etterkant har jeg plutselig fått beskjed om at jeg må betale denne reperasjonen selv siden NHC har gått konkurs, for deretter å selv måtte rette et krav mot boet på summen.

Nå er summen såpass lav, og jeg har fått rør som var bedre enn de som sto i fra før så dette er ikke noe stort problem, men jeg er nok ikke så sikker på det du sier her.
Dette høres jo ikke bra ut Marsboer. Blir jo noe skeptisk jeg nå. Snakket jo som sagt med tidligere innehaver tidligere i dag og det jeg skrev for noen innlegg siden var ordrett det som ble opplyst fra han. Spurte han nettopp om temaet med service garanti fremover og der skal det ikke være noen forandringer. Tror du burde ta en prat med han direkte. Om driften skal forsette under annerledes premisser skal produsents garanti gjelde. Men virker jo ikke helt ryddig dette her.
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Det eneste jeg kan tenke meg er at siden selve jobben ble bestilt av NHC uten oppgjør så ble det slik. Eventuelle nye garantisaker vil jo bli håndtert av det "nye" selskapet (om det faktisk er slik) og vil dermed sannsynligvis foregå problemfritt.
I såfall dreier det bare seg om at jeg var svært uheldig med tidspunktet forsterkeren ble reparert.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.702
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Med mindre boet blir kjøpt opp og driften fortsetter som før, vil selfølgelig vil ikke et nytt selskap ha noe garantiansvar.

Og at ingenting er forandret bortsett fra at det ikke finnes en fysisk butikk stemmer ikke. Da ville Marsboer ikke måttet betalt for rørene siden det er leverandør/importør som blir normalt blir belastet av verksted, ikke butikkene.

Det virker logisk utifra det som har kommet frem i tråden at Halvar(?) har tenkt å fortsette som før, men under et nytt selskap.
Kanskje 1) ved å kjøpe opp (deler av) sitt eget konkursbo.(garantiansvar er jo en fordel å *ikke* overta om man skal se kynisk på det 2) Starte opp et nytt selskap, og (på sikt prøve å) overta de gamle agenturene (og heller her vil man ikke ha garantiansvar)
 
S

Stereo_Mono

Gjest
Dette får jeg ikke til å rime. Det er viktig å huske at du har fabrikkgaranti på varer. Selv ved konkurs av lokal distributør og importør.
Om f.eks Opel Norge går konk og Opel Nordic starter opp overdras fabrikkgaranti ansvaret til nye importør og forhandler nettverket deres utfører evt reparasjoner. Det er viktig å huske at det er produsenten av varen, som dekker garanti på produktet og ikke importør eller forhandler. På elektronikk er det som regel bare en autorisert verksted som tar jobben, men produsenten blir belastet for utført garantireparasjon. Eller i noen tilfeller er bare importør et mellomledd for å håndtere at varen blir sendt tilbake til produsent av varen for reparasjon. Om det ikke finnes noen distributør/ importør og forholde seg til lenger kan en regne med å bli sittende med fraktkostnader til produsent.

Dette er helt vanlig policy. Jeg jobber i et firma som selger/ importerer elektronikk innen kringkasting og flere av agenturerene vi har tatt over etter andre norske selskaper har vi også tatt over fabrikkgaranti ansvaret til.
 
T

timc

Gjest
digiman skrev:
Dette er helt vanlig policy. Jeg jobber i et firma som selger/ importerer elektronikk innen kringkasting og flere av agenturerene vi har tatt over etter andre norske selskaper har vi også tatt over fabrikkgaranti ansvaret til.

Dette er ikke lovpålagt. Det ER vanlig policy innen visse bransjer, men ikke HIFI.

Det er to muligheter for at dette skjer. Enten blir ny importør pålagt å gjøre det fra produsent, eller det gjøres frivillig. Man er ikke pålagt dette ansvaret ifølge norsk lov.


-Tim
 
S

Stereo_Mono

Gjest
timc skrev:
digiman skrev:
Dette er helt vanlig policy. Jeg jobber i et firma som selger/ importerer elektronikk innen kringkasting og flere av agenturerene vi har tatt over etter andre norske selskaper har vi også tatt over fabrikkgaranti ansvaret til.

Dette er ikke lovpålagt. Det ER vanlig policy innen visse bransjer, men ikke HIFI.

Det er to muligheter for at dette skjer. Enten blir ny importør pålagt å gjøre det fra produsent, eller det gjøres frivillig. Man er ikke pålagt dette ansvaret ifølge norsk lov.


-Tim
Ja det er vel bare å innse at Hi-FI bransjen er litt for cowboy virksomhet. Alle produsenter vi har tatt over i min bransje har vi også fått ansvaret for å håndtere fabrikkgarantien. At en produsent ikke krever dette er jo i seg selv også litt skremmende også.
 
T

timc

Gjest
digiman skrev:
At en produsent ikke krever dette er jo i seg selv også litt skremmende også.
Det kan man jo si, men samtidig vil det jo føre til at det blir mye vanskeligere å finne noen som vil overta. Spesielt innenfor "småbransjer"


-Tim
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.702
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Det kom ikke så godt frem i mitt forrige innlegg, men poenget var vel at om NHC sin butikkdrift var et eget selskap som gikk konkurs og man da sto igjen med importselskapet, så ville jo garanti og slikt fortsette som ingenting hadde skjedd. Iogmed verkstedet belastet Marsboer for rørene, så virker det som dette altså ikke er tilfelle.

Ellers enig med timc, dette er helt i tråd med vanlig praksis og ikke noe cowboy-virksomhet.
Produsenter av Hifi-utstyr opererer vanligvis med garanti fra 3mnd til 1år. (og noen som skiller seg ut ved 5år ved registrering av utstyrer, eller 20år som Bryston). Det får være opptil hver enkelt å ta kontakt med fabrikk for videre oppfølging, og det skal sies at enkelte (og da gjerne store selskaper som Canon, IBM) er lettere å ha med å gjøre enn andre. Ikke nødvendigvis p.g.a de har så god moral, men at de uansett har verksted i alle land, og vanlig praksis er at produktet blir hentet med DHL e.l. Og sånn sett er det et fett hvor i verden man reklamerer ifra. Men reklamasjon og rettigheter m.h.t til den norske forbrukerkjøpsloven er bare å se langt etter i de fleste tilfellene.

Man må huske på at samme produkt fra 2 forskjellige importører er teknisk sett *ikke* samme produkt.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Ang Hifihuset Tromsø er det vel å håpe at bjornh som er moderator her inne kan komme med et oppklarende innblikk får vi håpe...
 

LydGeir

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.10.2006
Innlegg
835
Antall liker
25
Sted
Tromsø

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Innlegg
2.935
Antall liker
753
Man skrev:
Det kom ikke så godt frem i mitt forrige innlegg, men poenget var vel at om NHC sin butikkdrift var et eget selskap som gikk konkurs og man da sto igjen med importselskapet, så ville jo garanti og slikt fortsette som ingenting hadde skjedd. Iogmed verkstedet belastet Marsboer for rørene, så virker det som dette altså ikke er tilfelle.
Dette koker nesten ned i at hvis en handler hifi fra små aktører bør en sjekke før kjøp om import og butikk er to avskilte selskap. Hvis ja er det litt "tryggere" å handle.

Håper uansett at importen av merkene til NHC fortsetter, de hadde veldig mye gøy. Mulig det er flere som meg som gjerne skulle handlet der, men aldri kom så langt - er vel en typisk grunn for at en butikk går konk. antar jeg. En butikk kan neppe overleve av at folk tenker på at det hadde vært gøy å stikke innom. Mulig britiske merker som Sugden og Spendor blir litt som italienske biler i Norge - mange som drømmer om å eie dem, men få som kjøper når det kommer til stykket..
 

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Innlegg
2.935
Antall liker
753
nb skrev:
RoDa skrev:
Auda... det gikk jammen fort. Kjipt om de har måttet legge inn årene fullstendig.
Ja, enig. Jeg bor jo ikke i Troms, så var bare innom der en gang. Lokalene med lytterommet er helt greie synes jeg, så håper det kan startes opp butikk der igjen(?). Det eneste jeg syntes var litt dumt var at jeg aldri fikk helt taket på hva slags elektronikk de egentlig solgte, og da blir det litt vanskelig å vurdere kjøp for en som bor utenfor landsdelen i alle fall.
 
Topp Bunn