For gode tider i norsk hifi bransje....??

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
For en stund siden kontaktet jeg en bransjeaktør vedr kjøp ev et konkret produkt vedkommende hadde inne. Han skulle skjekke at produktet var 100% iorden noe jeg fant tillitsvekkende... Så gikk det en stund og jeg purra på han med svar at det var bare en bagatell før alt var iorden. En ny måned gikk uten noen form for tilbakemeld ifra bransjeaktøren. Så jeg purra pånytt, denne gang uten å få svar.

For en som driver med markedsføring/salg til daglig synes jeg dette er skremmende dårlig. Når kunden står med penger som "brenner" i lomma bør en , slik jeg tenker, handle kjapt og få til en handel.

Slik det nå er kommer jeg ikke til å anbefale hverken denne bransjemannen eller hans produkter. Uten evne til å kommunisere lever en ikke lenge av salg såvidt meg bekjent.

I tillegg har jeg sendt 2 stk mail til tre andre bransjeaktører uten å få svar.

Dette er påtagelig. Går bransje så susende godt for tiden så en ikke trenger bry seg med kunder som ikke befinner seg i en 4 meters radius? Jeg bare lurer for "god service" og almenn folkeskikk ser dessverre ut til å være mangelvare for enkelte aktører :(
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Vil bare tillegge at denne aktøren ikke har kommet med noe svar på mail. Nå er det en kompis her inne som har etterspurt skjema som han ble lovet på siste Horten messa. Håper iallefall dette lar seg snart ordne, selvom denne aktøren må ha sovet i timen når det var "salg" på pensumet... 8)
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.833
Antall liker
1.415
Sted
Steinkjer
Har også vært borte i sene svar eller ikke fått svar på forespørsler i det hele tatt. Andre igjen har svart omgående og vært meget behjelpelig, virker som service nivå varierer i stor grad.

Beste jeg har vært borte i angående service og hurtig svar på mail, må være en mail jeg sendte til Cardas angående kabel valg, de svarte ekstremt raskt, ville ikke selge noe dyrere enn det jeg hadde behov for og foreslo ganske rimelige løsninger.
 

Lars™

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.10.2004
Innlegg
670
Antall liker
469
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
4
Jeg har også etterspurt varer hos bransjeaktør som ferdes
her inne, uten å få svar.

Det var faktisk et konkret ønske om kjøp hvis varen var på lager ::)
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Vært mye skriverier om at det tilsutt er elkjøp og dets like som blir igjen all den tid vi handler varene utenlands. At vi må verne om de små "stakkars" entusiast butikkene vi har. Men hvis disse entusiastene som som driver sin butikk ikke greier å svare på en mail, med konkrete forespørseler om handel så skjønner jeg godt at folk handler utenfor kongeriket. Hifi-bransjen er ikke der at de kan velge og vrake i kunder, det er kunden som velger de. Og med slike ivaretagelse for sine kunder som enkelte bransjeaktører har så får de bare gå dukken for min del 8)
 

eiv

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.01.2009
Innlegg
293
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
Dette er for sløvt. Rett og slett.

Igjen vil jeg anbefale samtlige å lese Kotler & Keller.
 

Della

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.01.2010
Innlegg
168
Antall liker
68
Sted
Vigrestad, Sør på Jæren
Hei,

Jeg handler fast hos Resonans i Stavanger på privaten, og litt hos X3MHC via jobben. Begge steder opplever jeg en service som er ulik alt annet jeg har opplevd i servicenæringen, den er helt enkelt helt topp, har ingenting å klage på.

Skulle det være noen som skullet klage måtte det vært dem for å forholde seg til et surrehode som meg :-[

Liker å handle lokalt i butikk slik at jeg kan gå inn og høre og se ting før jeg kjøper dem, og ikke minst få gode råd av folk som virkelig har peiling på hifi, for det har både Resonans og X3MHC. Det er også hyggelig å gå og tusle rundt i en butikk og se alt "snopet" de har stående :)

Della
 

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
1.578
Antall liker
471
Sted
Nøtterøy
Ja, de må ha særdeles gode tider. Jeg sendte en prisforespørsel på Avantgarde høyttalere for ca 6 mnd siden og om muligheten for en prøvelytting, purret på svar for ca 2 mnd siden, og har fortsatt ikke fått svar. Tror ikke det blir Avantgarde på meg.
Mvh Roger
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.205
Antall liker
101.694
Torget vurderinger
23
Sykdommen brer seg...??

Forespurte også på et sett relativt dyre (nærmere 100.000) hornhøyttalere (rett nok ikke AV),
ba ettertrykkelig om å bli kontaktet både på mail og telefon så snart de hadde koblet
opp sakene. Ingenting har skjedd så langt, det har nå gått tre måneder.
Tør nå selvsagt ike handle der - regner med minst samme sløve attitude ved ev. problemer selvsagt, og det er ikke aktuelt.

Lever selv av salg, tildels store beløp, og for en 100.000 kroners kunde tar jeg gjerne baklengs salto. Gjentatte ganger om nødvendig.
 

Bols

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.05.2007
Innlegg
326
Antall liker
15
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
1
Moralen er; møt opp fysisk i en butikk og få et slags forhold til selger. Det er sånn vi mennesker egentlig er bygd. Sier det igjen, dette tastaturhelvete
 
T

timc

Gjest
En annen ting. Måten å formulere seg i mail når man henvender seg betyr også mye. Helt utrolig hva enkelte får seg til å skrive. Om det er pga dårlige skrivekunnskaper eller dårlig folkeskikk kan jeg ikke si noe om, men mest sannsynlig en blanding. Ene, andre, eller begge deler på en gang.

Fraser som "vil ha", "skal ha", og generelt mailer som nærmest er formet som ultimatum, bør utgå.


-Tim
 

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Innlegg
5.619
Antall liker
15.405
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
pengesluk skrev:
... tar jeg gjerne baklengs salto. Gjentatte ganger om nødvendig.
Si ifra pengesluk - det vil jeg gjerne bivåne med full kameradekning ;D
(Ellers savnet vi deg i Lommedalen i går, bare så du vet det)
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
Grumpy skrev:
pengesluk skrev:
... tar jeg gjerne baklengs salto. Gjentatte ganger om nødvendig.
Si ifra pengesluk - det vil jeg gjerne bivåne med full kameradekning ;D
(Ellers savnet vi deg i Lommedalen i går, bare så du vet det)
prøver du å si at noen opptok en plass jeg kunne tenkt meg. :(
 

Tuxflux

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.08.2008
Innlegg
261
Antall liker
0
timc skrev:
En annen ting. Måten å formulere seg i mail når man henvender seg betyr også mye. Helt utrolig hva enkelte får seg til å skrive. Om det er pga dårlige skrivekunnskaper eller dårlig folkeskikk kan jeg ikke si noe om, men mest sannsynlig en blanding. Ene, andre, eller begge deler på en gang.

Fraser som "vil ha", "skal ha", og generelt mailer som nærmest er formet som ultimatum, bør utgå.


-Tim
Jobber selv med kundeservice, og dette er sanne ord. Folkeskikk må fungere begge veier for i min mening, med litt mer fleksibilitet fra selgers side enn kunde så klart. Men utsagnet "kunden har alltid rett" vil jeg påstå er det største våset noensinne. Har man derimot vært i kontakt med selger 2 ganger, formelt seg høflig og korrekt uten å få svar, da deler jeg synspunktet 100%.
 
T

timc

Gjest
Du har helt rett Tuxflux. Jeg har bare inntrykk av at mange innleder en "email samtale" på denne måten, og da blir det til tider vanskelig å ta henvendelsen like seriøst som om den var mer høflig/velformulert. Mange skriver heller ikke på telefonnr og ønsker ikke å snakke med selger. Da åpner det seg en avgrunn av mulige misforståelser/uheldige formulering. Det er bare følge med her på HFS så ser man mange eksempler på det.


-Tim
 

Elektron

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.07.2007
Innlegg
1.886
Antall liker
120
Sted
Bergen
timc skrev:
Du har helt rett Tuxflux. Jeg har bare inntrykk av at mange innleder en "email samtale" på denne måten, og da blir det til tider vanskelig å ta henvendelsen like seriøst som om den var mer høflig/velformulert. Mange skriver heller ikke på telefonnr og ønsker ikke å snakke med selger. Da åpner det seg en avgrunn av mulige misforståelser/uheldige formulering. Det er bare følge med her på HFS så ser man mange eksempler på det.


-Tim
Jeg henvendte meg til en av de såkalt seriøse i høst med konkret ønske om kjøp i forbindelse med konkurs hos en amerikansk produsent. Forholdt meg til prisforlangende og undertegnet selvsagt med fullt navn. Intet svar.

Elektron
 

SRM

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.06.2009
Innlegg
2.626
Antall liker
2.497
Sted
Oppland
Torget vurderinger
23
Dette er jeg helt enig i. Mange formulerer seg svært klønete, men selger bør alikevel gi en form for tilbakemelding!
Noe annet er ikke akseptabelt om man skal fremstå som seriøs i mine øyne.

At man ikke evner å formulere seg på en "korrekt" måte betyr ikke at man ikke er en potensiell kunde!

Pungtum finale! ;)
 

SRM

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.06.2009
Innlegg
2.626
Antall liker
2.497
Sted
Oppland
Torget vurderinger
23
Elektron skrev:
Jeg henvendte meg til en av de såkalt seriøse i høst med konkret ønske om kjøp i forbindelse med konkurs hos en amerikansk produsent. Forholdt meg til prisforlangende og undertegnet selvsagt med fullt navn. Intet svar.

Elektron
Ikke så vanskelig å se hvem du sikter til om man har fulgt med litt....
 
T

timc

Gjest
SRM skrev:
Dette er jeg helt enig i. Mange formulerer seg svært klønete, men selger bør alikevel gi en form for tilbakemelding!

Det er jeg enig i.


-Tim
 

Tuxflux

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.08.2008
Innlegg
261
Antall liker
0
Heldigvis er det ganske høy standard på Sentralen generelt når det gjelder formulering og grammatikk hvis man feks. sammenligner med AVForum. Tror det har noe med at gjennomsnittsalderen er høyere her på bruket. Passer meg helt fint.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Helt enig i at ting kan uttrykkes klønete begge veier. Spørsmålet mitt går nesten mer på når selger har en kunde som er KONKRET intr i et produkt. Bør han da ikke følge opp, trygge salget helt i mål og på sikt overleve som bedrift ? Går en inn på www.purehelp.no ser en fort at norsk hifibransje er en bransje med få kremmere. Idealister kanskje, men butikk driver de ikke... Så når jeg gjennom tråden leser at også andre har bedt om å få tilbud på/kjøpe uten å få respons fortjener denne bransjen en kraftig smekk på fingrene. :mad: Forholdet mellom kundegruppe og bransje er tosidig, men det er kun en av partene som vil "overleve" om den andre gruppen ikke imøtekommer forventningene stillt!

Et annet spm er jo vedr garantier. Pr idag vil jeg våge påstanden at det er elkjøp som med sine 30 dgr's retur frist har den beste ordningen. Uten at denne nødvendigvis egner seg for state of the art high end utstyr. :)
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.205
Antall liker
101.694
Torget vurderinger
23
Grumpy skrev:
pengesluk skrev:
... tar jeg gjerne baklengs salto. Gjentatte ganger om nødvendig.
Si ifra pengesluk - det vil jeg gjerne bivåne med full kameradekning ;D
(Ellers savnet vi deg i Lommedalen i går, bare så du vet det)
He-he ikke en gang du, KapteinKodak, ville RUKKET å forevige dette fenomen. Det har noe med meter pr. sekund å gjøre. Har du sett quadricepsen min :eek: :eek:? Spenst, tilslag og rå muskelstyrke kombinert med rotasjonshastighet opp imot lydens sørger for at selv ikke pixlene dine rekker å registrere annet enn en uklar sirkel!! Savnet meg sev også i Lommedalen, men det er et uomtvistelig faktum at da jeg meldte min interesse så var det fulltegnet. Fikk heller ingen mulighet senere da
åpenbart alle for en gangs skyld hadde anledning til å komme. Jeg satt angstbitersk foran telefonen med bilen på tomgang helt frem til det åpenbart var for sent.....

Vi får heller ta en lytteøkt hos meg snart, jeg har fått nye filtknotter (MAXBO) på Tivoli'en og koblet til Garrard's på dette forum sterkt underestimerte SP25......

For å spore inn på TOPIC igjen, nevnte horn ble ikke innkjøpt, i påvente av tilbakemelding dukket det opp et annet alternativ som ble valgt. Det er gjerne slik i dagens overflodssamfunn at det finnes flere muligheter når en er i kjøpsmodus for slike artikler. Men det kunne gjerne blitt nevnte horn dersom det hadde villet seg slik.
 
Topp Bunn