Uendrede priser tross billigere pund?

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Innlegg
1.355
Antall liker
85
Når Norges Bank setter ned "styringsrenten" roper folket unisont på at bankene må sette ned utlånsrenten.

Men hva skjer på hifi-markedet når valutaen det handles i blir billigere?

At prisene settes opp når valutaen blir dyrere, aner vi.

Men er man like kjapp med å sette prisene ned når valuta blir billigere?

For å ta et eksempel: Prisene på platespillere og tilbehør fra britiske Rega ser ut til å ligget
fast her på berget noen år nå. En Rega P3/24 med RB301 arm koster fremdeles¨ca 6000, som den gjorde
i oktober 2007, og sikkert lengre, og forhandlerene ser ut til å holde seg nokså konsekvente itl importørenes veilendende priser. Eneste som ser ut til å ha endret seg i importørens prisliste fra oktober 2007 til oktober 2008
(som er den siste som ligger ute) ser ut til å være datoen, iallfall hva gjelder nevnte spiller.

Om jeg skulle ha importert P3-spilleren selv i dag fra opphavslandet, der den går for ca 385 pund,
ville den den kommet på ca kr 3488,-(trukket fra britisk VAT, lagt til norsk moms) + frakt.

I nabolandet Danmark, som riktig nok får flere pund for sine danske kroner enn vi gjør for norske, er prisen på samme produkt nå Dkr 3995. Omregnet til norske blir det ca kr 4694 med dagens kurs.

Et annet eksempel i forhold til nabolandet Danmark: Musical Fidelity A5.5 integert forsterker, prissatt i norge til kr 22.900. I Danmark går den nå for 14.999,-. Omregnet til norske blir det ca kr 17.623 med dagens kurs.

På den danske verdensveven ser jeg ellers at Michell importøren der har tilbud på Michell platespillere begrunnet med "den historisk lave kurs på engelske pund" En Michell Gyro SE m/Techno arm: Dkr 11.900. Og hva koster så denne herligheten hos den norske importør og forhandler? Jo 19.990,-. (13.995 for spilleren, 5.995 for armen)

Prisene "der ute" er forøvrig butikkpriser. De inkluderer altså en AVANSE til importør og forhandler som skal dekke hhv kostnader + fortjeneste.

Eksemplene her gjelder jo produkter i den rimelige enden av skalaen. Hvordan utslagene viser seg på high-end skalaen har jeg ikke tid til å sjekke, men det er det kanskje andre her som har gjort. Ublu forskjeller, eller?

Hva er det med det norske markedet?

Og synes bransjeaktørene - samt de audiofile konsumenter i dette land - at det er greit som det er?

Selv betaler jeg gjerne noen kroner mer for god service, ekspertråd, samt muligheter til oppfølging....men
det maner ikke akkurat til "lojalitet" når man ser priser som bare går opp eller står stille tross billigere valuta.

Edit: Endret overskriften. Var: "Varig stive priser tross billigere pund?" Og korrigert norsk pris for
tecno armen fra 5k til 5.995 etter å ha dobbeltsjekket webprisen hos forhandler.
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.533
Antall liker
3.692
Torget vurderinger
96
Dette er noe jeg også har irritert meg over, og jeg handler nesten aldri i de etablerte Hifi-butikkene lengre. Kjøper heller brukt, eller nytt hvis noe kommer på "salg".
Ikke bare engelske produkter som er overpriset her, se f.eks på de vannvittige prisene på Krell og Klipsch i Norge, bare for å nevne to. SÅ mye koster det ikke å få greiene over dammen og hit.
 

ArtDeco

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.08.2003
Innlegg
889
Antall liker
58
Sted
Modum
Det skulle forundre meg mye om ikke dekningsbidraget må gå opp når volumet synker. Slik det ofte gjør i nedgangstider.
Dersom det da ikke er rom for volumøkning ved å ta markedsandeler fra konkurrentene ved f.eks aggressiv prising.
Nå skal det innrømmes at prisfastsettelse hos norske HighEnd importører synes å være noe spesiell, det kan virke som om det er et mål å sette høyest mulig veil. pris på varene for å gi dem ekslusivitet, og deretter gi store rabatter for øke salget.(men dette har vært debattert i tidligere tråder).
 

limvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2006
Innlegg
831
Antall liker
20
Torget vurderinger
3
Tar man en telefon til forhandleren og holder en hyggelig tone, er det som regel aldri et problemer med å få justert veiledende pris i henhold til valutakur variasjoner.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.142
Antall liker
4.292
Torget vurderinger
1
I et lite marked med lav omsetningshastighet og begrenset konkurranse, som det norske HiFi markedet, kan det ta noe tid før reduksjon i løpende innkjøpspris reflekteres i utsalgspris. Norske forbrukere er også «kjent» for å være litt «late» ... ;) Pruting i en hyggelig tone virker ofte ...

mvh
KJ
 

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Innlegg
1.355
Antall liker
85
limvingen skrev:
Tar man en telefon til forhandleren og holder en hyggelig tone, er det som regel aldri et problemer med å få justert veiledende pris i henhold til valutakur variasjoner.
At man bør holde en "hyggelig tone" når man prater med folk er selvsagt, og de fleste voksne mennesker vet vel at å rope og skrike eller være gretten i telefon ikke bærer frukter om man vil oppnå noe hos en annen part. Ergo skjønner ikke helt hvorfor du føler for å poengterer her at man bør holde en "hyggelig tone". Er du bransjeaktør og har mange sure kunder på tråden kanskje?

Når det gjelder å ringe for å få "rett pris", eller prute som det også blir sagt, så kan man selvsagt det, men å bruke det som et argument i denne sammeheng er rimelig "beside the point". Fra et rent forhandlingstratgisk ståsted er der dertil et dårlig utgangspunkt. Dårlig utgangspunkt om man først må forhandle for å få prisen ned fra et kunstig høyt til et mer normalt nivå. Da ender man opp med det normalprisen burde være, uten noen egentlig rabatt. Og hvorfor i alle dager skal man bruke tid på slikt? Da går man heller til en webshop som operer med en fornuftig pris på varen + frakt og kjøper den der med et par klikk...om da ikke det da er snakk om en vare som en eller annen importør her på berget har sikret seg enerett på for det norske markedet, og forhandlere i andre land av sin distributør eller produsenten er pålagt ikke å selge via "mail order" eller "abroad".
 

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Innlegg
1.355
Antall liker
85
KJ skrev:
I et lite marked med lav omsetningshastighet og begrenset konkurranse, som det norske HiFi markedet, kan det ta noe tid før reduksjon i løpende innkjøpspris reflekteres i utsalgspris. Norske forbrukere er også «kjent» for å være litt «late» ... ;) Pruting i en hyggelig tone virker ofte ...
mvh
KJ
Tregheten i markedet er ikke værre enn at en importør kan skru opp prisene med 40% over natten på grunn av at dollaren har blitt dyrerer. Det samme kan selvsagt gjøres når kursen peker andre veien. Men det gjøres altså ikke, eller i liten grad, iallfall for de eksempler jeg alt har nevnt. Ad "hyggelig tone", se mitt forrige innlegg.
 

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Innlegg
1.355
Antall liker
85
ArtDeco skrev:
Det skulle forundre meg mye om ikke dekningsbidraget må gå opp når volumet synker. Slik det ofte gjør i nedgangstider.
Dersom det da ikke er rom for volumøkning ved å ta markedsandeler fra konkurrentene ved f.eks aggressiv prising.
Nå skal det innrømmes at prisfastsettelse hos norske HighEnd importører synes å være noe spesiell, det kan virke som om det er et mål å sette høyest mulig veil. pris på varene for å gi dem ekslusivitet, og deretter gi store rabatter for øke salget.(men dette har vært debattert i tidligere tråder).
Enig i det siste du sier. Om du handler med en som opererer med kunstig høye veiledende priser, så kan han gi inntrykk av å ha gitt deg en "special price for you my friend", når han egentlig ikke har gjort annet enn å sette prisen ned på det nivået den burde ligge i utgangspunktet. Har selv erfart dette, på begge sider av bordet (både som selger (ikke i denne bransjen!) og som kjøper,).
 

LydGeir

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.10.2006
Innlegg
835
Antall liker
25
Sted
Tromsø
zimon skrev:
.....Da går man heller til en webshop som operer med en fornuftig pris på varen + frakt og kjøper den der med et par klikk...
Og akkurat dette er vel mere regelen enn unntaket i dag, ta gjerne med at man ofte har vært flere runder hos lokale forhandlere for prøvelytting.

Å bruke midtkurs er selvfølgelig lettvint, men noe misvisende. Skal du kjøpe noe fra utlandet må du kjøpe valuta for å betale med. Men forskjellen er der, ingen tvil om det. Oslo er etter hva jeg husker rangert som en av verdens dyreste hovedsteder. Men så tjener vi jo stort sett mer enn de fleste andre land; med unntak av Monaco, Lichtenstein og noen andre. Svenskene ligger vel 20-30 % under oss lønnsmessig, Danmark er vel mellom der et sted. Er det tatt med i regnestykket ditt?
 

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Innlegg
1.355
Antall liker
85
geiraa skrev:
zimon skrev:
.....Da går man heller til en webshop som operer med en fornuftig pris på varen + frakt og kjøper den der med et par klikk...
Og akkurat dette er vel mere regelen enn unntaket i dag, ta gjerne med at man ofte har vært flere runder hos lokale forhandlere for prøvelytting.

Å bruke midtkurs er selvfølgelig lettvint, men noe misvisende. Skal du kjøpe noe fra utlandet må du kjøpe valuta for å betale med. Men forskjellen er der, ingen tvil om det. Oslo er etter hva jeg husker rangert som en av verdens dyreste hovedsteder. Men så tjener vi jo stort sett mer enn de fleste andre land; med unntak av Monaco, Lichtenstein og noen andre. Svenskene ligger vel 20-30 % under oss lønnsmessig, Danmark er vel mellom der et sted. Er det tatt med i regnestykket ditt?
Nei, ikke på annen måte enn at jeg også titter til våre naboer, som jo ligger oss nærmest i så måte. Det var jo ikke akkurat prisene i kina og korea o.l jeg sammenlignet med. At noen går i butikken for å lytte, for så å handle produktet på nett, er jeg klar over. Skal bransjen komme slike "handelslekasjer" til livs, selv om de nok aldri får helt bukt med dette, må de være konkuransedyktige også på pris så langt de bare kan. Herunder sørge for å bevare tilliten.

Tillit er en nøkkelfakor her. Bare tenk på når du handler dagligvarer. Hvor mange av oss går rundt å titter på "hylleprisene" og så sjekker at de tar rett pris i kassen? Ikke så mange vil jeg tro. En importør som sier på websiden sin at de nå har satt ned prisene pga av utviklingen i valutakursene vil i så måte skåre høyt på tillit hos meg. Og er tilliten der så handler man lettere uten å skue så mye til hylleprisen, fordi man antar at den er "rimelig riktig", ergo at man blir godt ivaretatt osv. Alt er relativt selvsagt, feks i forhold til hvor mye penger det er snakk om at man skal bruke....
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.289
Antall liker
16.329
Sted
Østfold
Det er ikke lenge siden vi hadde en tråd med hyllester til forhandlere/aktører som folk likte å handle hos. Et av argumentene som ble trukket frem var "de gir alltid gode priser" osv. Typisk snakker vi her om forhandlere/importører som selger med store rabatter og det kan virke som om akkurat det er svært viktig for de fleste kunder.

Danskene trekkes frem, og det er jo en kjent sak at de har konkurrert mot norske aktører på samme merker, imidlertid har vel prisene kundene faktisk har betalt til hhv dansk og norsk aktør vært omtrent den samme, om ikke lavere mot norsk aktør.
 

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Innlegg
1.355
Antall liker
85
Snickers-is skrev:
Det er ikke lenge siden vi hadde en tråd med hyllester til forhandlere/aktører som folk likte å handle hos. Et av argumentene som ble trukket frem var "de gir alltid gode priser" osv. Typisk snakker vi her om forhandlere/importører som selger med store rabatter og det kan virke som om akkurat det er svært viktig for de fleste kunder.
Joda, forstår at det er mange som er fornøyd med sin forhandler, der de har fått både god service og gode priser. Men det endrer ikke på det jeg observerer og sier her, at noen priser har stått stille - lenge, til tross for kursfall.

Er kanskje ikke så rart at noen kan gi "gode priser" dersom listeprisene deres er kunstig høye. Kjøper går ut døra og føler at han har gjort et kupp, mens selger sitter tilbake med en pen fortjeneste og en "feel good følelse" etter salget.

Rabatt er for selgere et "fangstredskap", som en trålpose for dra salget i land med. Eller som et godtepose til å friste med. Sikkert flere her som har erfart seriøs budsjettsprekk som følge av at en forhandler har tilbudt oss tilsynelatende stor rabatt på noe som kostet langt over den sum vi hadde planlagt å bruke. Kanskje tilbys vi dertil et finansieringstilbud på kjøpet. For noen fører slik kjøp til større lykke i heimen, mens det for andre kan ende et opp med medlemskap i Gjeldsoffer-Alliansen http://www.gjeld.org/.

Foruten å være et "fangstredskap" er rabatt også et relasjonsverktøy, slik "god service" også er det. Sier ikke med det at alle som gir god service og store rabatter gjør det for kynisk å manipulere kjøperen, men at det vel uansett rimelig sikkert en del kjøpere blir påvirket av slikt. Det kan være utslagsgivende for kjøpsbeslutninger, in the final encounter, som den avgjørende vekten på skåla, ikke bare at man blir blendet av tilbudet, men også en følelse av at man skylder selger noe for å strukket seg langt både hva gjelder pris og tjenestevillighet.

(slikt kan selvsagt slå begge veier. Å stå i takknemmelighetsgjeld til noen er ikke videre ettertraktet her på berget. Driver selgeren det for langt i retning av "special price for You my friend" kan han risikere at kunden føler seg ubekvem og går)

Men, som du sier, noen kunder er på sin side svært opptatt av rabatter. For noen handler det kanskje også om mer enn penger? Som for eksempel følelsen av å få innflytelse i en relasjon? Husker godt fra mitt tidligere liv som selger - en kunde som gikk til konkurrenten selv om vi tilbød lavere pris for varen. Hvorfor? Jo hos konkurrenten fikk han så og så mange prosent rabatt, det fikk han ikke hos oss. Irrasjonelt? I kroner og øre, jo, men kanskje ikke om man legger andre betraktningsmåter til grunn. Prisene vi opererte med var "ferdig prutet" og lik for alle, og nevnte kunde ønsket kanskje nettopp ikke å bli behandlet likt som alle andre...(?)

Ferdig prutet og lik for alle ja, som jeg personlig foretrekker, det bringer meg til følgende betraktning: Selv om de fleste av oss vel ikke vil takke nei til særbehandling og lavere pris enn neste mann i køen vil få, så lenge det gjelder oss selv, så er det samtidig noe som er grunnfestet i folkesjelen, og det er prinsippet om likebehandling. Får jeg de samme rabattene som de andre kundene får? Eller er jeg med mine kjøp med på å subsidiere de kundene som får rabatt og følgelig betaler mindre for varene?

Danskene trekkes frem, og det er jo en kjent sak at de har konkurrert mot norske aktører på samme merker, imidlertid har vel prisene kundene faktisk har betalt til hhv dansk og norsk aktør vært omtrent den samme, om ikke lavere mot norsk aktør.
Det får stå som din påstand, jeg kan ikke/har ikke tid til å etterprøve den. Jeg har imidlertid vist til et par eksempler der prisene i Danmark nå er betydelig under de norske, og der noen også viser til kursfallet som en begrunnelse for nye lavere priser.

Tilbake til utgangspunktet: Priser som står stille i lang tid - opptil flere år - til tross for kursfall. Forventer ikke at prisene her på berget skal være lik prisene i t. eks England eller Danmark til enhver tid. Noen ganger vil de være høyere, andre ganger endog lavere. Det er bevegelse jeg etterlyser. Og når jeg ikke ser bevegelse i riktig retning, da går det utover tilliten.

Edit: rettet skrivefeil (sikkert oversett flere)
 

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Innlegg
1.355
Antall liker
85
"Vi gir deg som kunde valutafortjenesten!".

Slik lyder overskriften i en annonse datert 12.mars 2009 her på hfs.
Rett nok gjelder tilbudet bare ett merke, fra nabolandet, men dog...
 

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Innlegg
1.355
Antall liker
85
zimon skrev:
"Vi gir deg som kunde valutafortjenesten!".

Slik lyder overskriften i en annonse datert 12.mars 2009 her på hfs.
Rett nok gjelder tilbudet bare ett merke, fra nabolandet, men dog...
Har ikke fått fulgt så mye med i år, men noterer meg og gir honnør til Lyric, PM-Audio og Audiofil som etter det jeg har sett alle i løpet av året har justert ned prisene på noen av sine produkter i tråd med kursutviklingen (enten det nå er dollar eller pund eller noe annet de handler i). Andre som fortjener honnør for det samme?

Noterer meg samtidig at en Rega P3-24 platespiller i følge prisene hos importøren (Mono) her koster det samme som i fjor og året før. Det samme ser ut til gjelde for Michell platespillere (Oslo Hificenter), en Gyro SE er feks priset med samme pris som i fjor og året før. Og dette altså selv om pundet aldri har vært billigere enn i år. Se vedlagt graf og korrigere meg gjerne om jeg tar feil.

(Edit: rettet et par skrivefeil, sikker oversett flere)
 

Vedlegg

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.876
Antall liker
5.717
Torget vurderinger
1
Det er veldig enkelt å konkludere med at rimeligere pund bør gi rimeligere priser på produkter importert fra England. Det som er fort å glemme er at det engelske pund har svekket seg tilsvarende mot andre valutaer, hvilket gjør det mer kostbart for engelske fabrikanter å kjøpe deler/komponenter fra utlandet.

I 2009 var det mange engelske fabrikanter som satte opp sine eksportpriser nokså betydelig pga. av dette. Ettersom det engelske pundet ble rimeligere for oss i Norge resulterte dette i at mange importører ikke satte opp prisene da resultatet utjevnet seg.

I praksis kan en faktisk si at prisene ble satt ned i forhold til importøkningen, men dette er ikke så enkelt å se for forbrukeren.
 
N

nb

Gjest
Høvdingen skrev:
Det er veldig enkelt å konkludere med at rimeligere pund bør gi rimeligere priser på produkter importert fra England. Det som er fort å glemme er at det engelske pund har svekket seg tilsvarende mot andre valutaer, hvilket gjør det mer kostbart for engelske fabrikanter å kjøpe deler/komponenter fra utlandet.
Korrekt, om britiske produsenter delvis må handle i dollar f.eks, må man tilbake til 2002-2003 for å finne en periode pundet var like svakt mot dollar som det har vært i 2009. Bare siden midten av 2008 har britiske pund svekket seg med 25% mot dollar. På det laveste i begynnelsen av 2009 var pundet ned nesten 35% fra toppen i 2007 mot amerikanske dollar.
 

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Innlegg
1.355
Antall liker
85
Høvdingen skrev:
Det er veldig enkelt å konkludere med at rimeligere pund bør gi rimeligere priser på produkter importert fra England. Det som er fort å glemme er at det engelske pund har svekket seg tilsvarende mot andre valutaer, hvilket gjør det mer kostbart for engelske fabrikanter å kjøpe deler/komponenter fra utlandet.

I 2009 var det mange engelske fabrikanter som satte opp sine eksportpriser nokså betydelig pga. av dette. Ettersom det engelske pundet ble rimeligere for oss i Norge resulterte dette i at mange importører ikke satte opp prisene da resultatet utjevnet seg.

I praksis kan en faktisk si at prisene ble satt ned i forhold til importøkningen, men dette er ikke så enkelt å se for forbrukeren.
Det som er enkelt selv for en forbruker å se er dette:

Rega P3/24 i 2007: NKR 6.000 DKR 5.000
Rega P3/24 i 2009: NKR 6.000 DKR 3.995

Rega P9 i 2007: NKR 34.000 DKR 33.000
Rega P9 i 2009: NKR 34.000 DKR 26.495

Prisene har jeg fra mono og rega.dk, via webarkivet (http://www.archive.org)

Leste nylig Gunnar Brekkes test av Pro-ject RPM-1 i Fidelity nr 34 (mai 2008).

Der er tar han opp problemet med at billig-spillerene ikke er billig lengre, og skriver bl.a.:

"Ser man på selve ikonet når det gjelder rimelige platespillere; REGA P(lanar) 3 har prisen steget betraktelig gjennom dens levetid. Ved introduksjonen av CD-spilleren kostet en REGA Planar 3 litt over tusenlappen. I dag koster en REGA P3/24 seks tusen kroner! Dette er et problem – ikke fordi dette utgjør noe dårlig kjøp – men fordi man i hvit- og brun-vare handelen IKKE er vant til at kroneprisen går opp".
(min uthevning)

Resten av det han sier om saken, og hans test av nevnte spiller, kan man lese i Fidelity nr 34 (s.84-87). De som ikke har bladet i hylla kan finne det i sin helhet som nedlastbar pdf på http://www.audiofidelity.no/nedlastbare_utgivelser.htm

(Edit: rettet et par trykkleif, sikkert oversett flere)
 
S

Stereo_Mono

Gjest
Gjelder ikke bare pund, Se på prisene til nye Ortofon PU. De er jo en del rimeligere i UK nå og det virker jo helt hull i hodet spør du meg. Ortofon ha da alltid vært priset hyggelig i Norge tidligere.
Jeg skal selvfølgelig ikke henge ut norske leverandører, men synes det kunne vært på sin plass og justert prisene noe etter valuta. Worst case er jo at mer og mere salg går ut av landets grenser.

Jeg er villig til å betale en liten tillegg for å holde norsk Hi-Fi bransje oppe. Pluss at det er kjekt å ha en lokal forhandler og forholde seg til, men et sted går grensen.

Eksempel: Den nye Cadenza Black koster £1495 i UK og 17995,- her hjemme ??? Før var det jo heller motsatt.
Mens Jubilee koster fortsatt Kr:11995 her hjemme og ca £1450 i UK. Hva skjer?
 
N

nb

Gjest
zimon skrev:
Dette er et problem – ikke fordi dette utgjør noe dårlig kjøp – men fordi man i hvit- og brun-vare handelen IKKE er vant til at kroneprisen går opp". [/i]
(min uthevning)
I HiFi er det helt normalt at prisene går oppover uten at nevneverdig skjer med produktene. med normale markedsmekansimer hadde toppklasse HiFi i dag kostet nesten ingen verdens ting. Muligens gjør den faktisk det, men det er en evig diskusjon. Noe helt annet i massemarkedet, en virkelig toppklasse BluRay-spiller (og følgelig noe <i>mye</i> mer Hi-Tech enn f.eks en CD-spiller) koster 500 dollar. Mer trenger det faktisk ikke koste om det er en rasjonell verdikjede. HiFi er unndratt ganske mange av de normale pris- og produktmekanismene man kan se ellers i hvite- og brunevarebransjen.

Jeg vet ikke hvordan og hvor Rega produseres, men om den fortsatt bygges i UK og det er betydelig manuell produksjon involvert, så er det helt logisk at prisen har steget siden 80-tallet siden prisen på alle innsatsfaktorene har steget. Siden 1988 er konsumprisindeksen i UK nesten doblet (fant ikke data lengre bakover for UK). Lønninger går opp, eiendom blir dyrere, å drive butikk blir dyrere osv osv, det baller på seg ut til forbruker i Norge eller Danmark. Kanskje burde prisen i Norge vært lavere enn den er, men det er ikke merkelig at den er høyere enn den var på 80-tallet.

1000 norske kroner i 1981-verdi tilsvarer 2776 kroner i november 2009 i følge kalkulatoren på ssb.no. Så en økning på 170% i kronepris tilsier en uendret realpris, og det er realprisen som er interessant. Tenker man så over at en helt kurant DVD-spiller kan fås for noen få hundrelapper i 2008, så skjønner man hvor mye prisen på f.eks digitalavlesere har fallt siden introduksjonen. Den første CD-spilleren som ble introdusert, Sony CDP-101 i 1982 hadde en foreslått retail-pris på 900 dollar, eller rundt 6000 norske kroner med datidens kronekurs.

Ellers er min erfaring at den faktiske prisen på (dyr) HiFi i Norge til tider avviker ganske mye fra den oppgitte, så om forhandler kaller det valutarabatt, salg, likvidetsskvis osv er kanskje bare av akademisk interesse;)
 

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Innlegg
1.355
Antall liker
85
nb skrev:
HiFi er unndratt ganske mange av de normale pris- og produktmekanismene man kan se ellers i hvite- og brunevarebransjen.
Så når de i Danmark skrur ned prisene og lar kundene ta del i kursgevinsten, så er ikke hifi de steller med der,
men...hva da? Dagligvarer?
 
N

nb

Gjest
zimon skrev:
nb skrev:
HiFi er unndratt ganske mange av de normale pris- og produktmekanismene man kan se ellers i hvite- og brunevarebransjen.
Så når de i Danmark skrur ned prisene og lar kundene ta del i kursgevinsten, så er ikke hifi de steller med der,
men...hva da? Dagligvarer?
Som sagt: Det er godt mulig aktuelle produkt burde være rimeligere i Norge pga valutasvinginger. Jeg snakket generelt. Det interessante er uansett faktisk pris kunden må betale for produktet, ikke hva som står på butikkens nettsider eller hva som er vill/veiledende listepris. Slår norsk forhandler av 10-15% er du like langt så lenge dansk forhandler ikke gjør det samme.

"Korrekt pris" på et produkt er følgende: Billigste pris i utlandet + frakt og moms, samt en individuell sum for hvor mye det er verdt å ha et forhold til lokal forhandler, norsk garanti, generell hassle med handel fra utlandet etc, etc. Om du synest noe er for dyrt i Norge, så bestill fra utlandet. Verre er det ikke. Mister norske forhandlere for mye business, så må de enten justere prisene ned mot internasjonalt nivå eller legge inn årene, det er slik det fungerer.
 

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Innlegg
1.355
Antall liker
85
nb skrev:
Som sagt: Det er godt mulig aktuelle produkt burde være rimeligere i Norge pga valutasvinginger. Jeg snakket generelt.
Det du gjør er å forklare med et hifi-marked unndratt normale markedsmekanismer, og jo flere som gjør det, jo mer fremstår denne markedssvikten - eller markedsmakten - som en naturtilstand man bare må aksepteres. Sånn er det bare, liksom.

Det interessante er uansett faktisk pris kunden må betale for produktet, ikke hva som står på butikkens nettsider eller hva som er vill/veiledende listepris. Slår norsk forhandler av 10-15% er du like langt så lenge dansk forhandler ikke gjør det samme.
Det ressonement halter så det holder, men det har jeg berørt lengre opp i tråden, så det kan de som vil lese om der. Du sier at prisen mulig burde har vært lavere. Jeg står på burde ha vært lavere. Hvor mye har jeg ikke sagt, men jeg har sagt at jeg observerer fravær av bevegelse i riktig retning.
 
N

nb

Gjest
zimon skrev:
nb skrev:
Som sagt: Det er godt mulig aktuelle produkt burde være rimeligere i Norge pga valutasvinginger. Jeg snakket generelt.
Det du gjør er å forklare med et hifi-marked unndratt normale markedsmekanismer, og jo flere som gjør det, jo mer fremstår denne markedssvikten - eller markedsmakten - som en naturtilstand man bare må aksepteres. Sånn er det bare, liksom.

Det interessante er uansett faktisk pris kunden må betale for produktet, ikke hva som står på butikkens nettsider eller hva som er vill/veiledende listepris. Slår norsk forhandler av 10-15% er du like langt så lenge dansk forhandler ikke gjør det samme.
Det ressonement halter så det holder, men det har jeg berørt lengre opp i tråden, så det kan de som vil lese om der. Du sier at prisen mulig burde har vært lavere. Jeg står på burde ha vært lavere. Hvor mye har jeg ikke sagt, men jeg har sagt at jeg observerer fravær av bevegelse i riktig retning.
Husk på at du snakker om et marked hvor enkelte er villige til å betale 10-,20-, 50- og 100.000 kroner for et såpass enkelt produkt som en CD-spiller. Det er der jeg mener at normale markedsmekanismer for brunevarer ikke gjelder. En kraftig PC koster til enhver tid ca 7-10.000 kroner, men ytelsen du får for 7-10.000 kroner har gått til himmels. Ditto med flatskjermer, digitalkamera, projektorer osv, osv.

Din påstand at prisen bør være lavere pga valutasvingninger kan være korrekt, men det er ingen automatikk i det. Forhandlere og importører setter prisene sine ut fra flere faktorer, hvor valutakursen er kun en av de. Det er ikke slik at forhandlere driver veldedighet, de ønsker sannsynligvis å tjene mest mulig på produktene sine og fortsatt få solgt de. Det er neppe en urimelig antagelse å gjøre at norske forbrukere ikke bryr seg nevneverdig. Selv kjøper jeg f.eks ikke sportsutstyr i Norge, akkurat de samme sakene kan fås mye billigere levert hjem på døra om jeg kjøper på postordre, alternativt kjøper jeg når jeg er i utlandet. Så lenge nordmenn er villige til å f.eks betale 5500 kroner for en jakke fra Arc'teryx, så selger butikken den for 5500 kroner. At det samme produktet koster ca 450-500 dollar i USA og prisen i Norge ikke endrere seg med dollarkursen kan muligens irritere den som sammenligner priser, men det er ikke nødvendigvis noe forhandlerene i Norge trenger å ta hensyn til.

Importør og/eller forhandlere av Rega platespillere kan f.eks prøve å kompensere for lavere volum med økt fortjeneste pr. enhet. Om det er lurt eller ikke, er opp til importør og eller forhandlere. Forbrukere kan stemme med lommeboka og handle andre produkter eller handle andre steder, men at forhandler og importør skulle ha noen moralsk plikt til å la konsumentene få del i valutasvingningene blir bare for dumt. Importør kan også ha betalt "gammel" kurs for lageret eller han kan ha handlet valuta på termin slik at han ikke har betalt dagens pundkurs for Rega-produkter.

Kanskje får du avslag med begrunnelse i valutakursen om du spør, for butikken er det hyggeligst om færrest mulig spør om det og heller betaler prisforlangende.

Så om du ønsker en Rega platespiller kan du gjøre følgende
1) Betale norsk prisforlangende
2) Prute på norsk prisforlangende ved å vise til valutakursen
3) Importere den selv fra utlandet
4) Kjøpe et annet produkt
5) Sette deg på bakbena og furte

Om mange nok gjør 2-5 så skjer det noe med prisen. Eller forhandleren. Eller tilgjengeligheten til produktet.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.841
Antall liker
8.822
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Vil bare komme med en generell kommentar....når man sammenligner priser over lengre tidsperioder og da gjerne korrigerer for inflasjon så er dette en øvelse man bør gjøre med litt ettertanke.

Konsumprisindeksen er sammensatt av en rekke varer og det er totalsummen av disse varene som utgjør indeksen.
Men vi vet jo at mange tind som klær og elektrionikk faktisk er blitt mye billigere de siste 20-30 årene, mens andre ting harsteget langt mer enn indeksen sier. Prisen på tjenester stiger jo stort sett med lønnsutviklingen og ikke inflasjonen - og lønnsveksten er vel i snitt et par prosent høyere.

Med andre ord så vil produkter som produseres i vesten og har et stort innslag av "manuell" bearbeiding prismessig stige mer enn konsumprisindeksen, mens masseproduserte varer vil stige mindre.

Mvh
OMF
 

geirf2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2004
Innlegg
443
Antall liker
96
Sted
Nes Romerike
Som forbruker skal det mye til for å få gjennomslag, så punktene NB listet opp er gode. Dog, her er utdrag fra Pristiltaksloven:
Paragraf 2 i pristiltaksloven gjelder urimelige priser og forretningsvilkår. Det er forbudt å ta, kreve eller avtale priser som er urimelige. Heller ikke må det kreves, avtales eller opprettholdes forretningsvilkår som virker urimelig overfor den annen part eller som åpenbart er i strid med allmenne interesser.

I praksis har det vist seg at det skal mye til før klager om urimelig pris fra forbrukere oppnår medhold i rettsapparatet.
 
N

nb

Gjest
Innenfor økonomien er det noe som heter tredjeordens prisdiskriminering, det er den perfekte situasjon for selger. I det systemet så klarer forhandler å selge til den enkelte kunde til den maksimale pris den enkelte kunden er villig til å betale. Så lenge selger har fortjeneste er dette den perfekte situasjon. Det er ikke mange steder denne mekanismen finnes, men et eksempel er arabiske basarer som selger til utlendinger hvor de fleste ikke har den fjerneste anelse om hva prisen på produktet faktisk bør være. Da kan selger ta ut maks fortjeneste fra hver kunde ved å starte høyt og gå nedover til det blir et salg, og selger fortsatt har fortjeneste. Neste kunde kan ende opp med å betale en mye høyere eller lavere pris, alt etter hvor mye neste kunde synest produktet er verdt.

Det virker på meg som enkelte HiHi-pushere i Norge delvis driver etter dette prisnippet.
 

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Innlegg
1.355
Antall liker
85
nb skrev:
Din påstand at prisen bør være lavere pga valutasvingninger kan være korrekt, men det er ingen automatikk i det. Forhandlere og importører setter prisene sine ut fra flere faktorer, hvor valutakursen er kun en av de. Det er ikke slik at forhandlere driver veldedighet, de ønsker sannsynligvis å tjene mest mulig på produktene sine og fortsatt få solgt de. [....]
Importør og/eller forhandlere av Rega platespillere kan f.eks prøve å kompensere for lavere volum med økt fortjeneste pr. enhet. Om det er lurt eller ikke, er opp til importør og eller forhandlere. Forbrukere kan stemme med lommeboka og handle andre produkter eller handle andre steder, men at forhandler og importør skulle ha noen moralsk plikt til å la konsumentene få del i valutasvingningene blir bare for dumt. [....]
Her sabler du ned din egen stråmann for å sparke inn åpne dører! For, er det noen her som har snakket om moralsk plikt, eller som har ment at forhandlere bør drive veldedighet, eller som har sagt at de ikke er motivert av (og bør ha) fortjeneste? Ikke som jeg kan se.

Så om du ønsker en Rega platespiller kan du gjøre følgende
1) Betale norsk prisforlangende
2) Prute på norsk prisforlangende ved å vise til valutakursen
3) Importere den selv fra utlandet
4) Kjøpe et annet produkt
5) Sette deg på bakbena og furte
Om mange nok gjør 2-5 så skjer det noe med prisen. Eller forhandleren. Eller tilgjengeligheten til produktet.
Greit å få ei liste å forholde seg til om man er forvirret, men jeg føler nå at jeg har rimelig grep jeg da. Dog syns jeg det var få alternativer du bød på. Å poste her eller i et annet forum, skrive leserbrev og what not, og da håpe at det er flere som bryr seg - og ev. gjør noe, for seg seg selv eller sammen, er jo også en mulighet. Og, for ikke å glemme, i håp om at importører og forhandlere leser det som skrives og legger seg det på minnet...gitt at de i tillegg til et ønske om å tjene penger, eller for nettopp for å kunne fortsette med det, kanskje også er opptatt av å fremstå som kundvennlige og rimelige, opprettholde et renomé som fair m.a.o.

Det er altså andre ting jeg (og du, vi) kan gjøre utover å opptre som "economic man" i tråd med blårussens lærebok! Men,siden du ikke har nevnt slike muligheter i lista di, betyr dette da at det du egentlig ville gjøre her var å be meg holde munn om saken, eller bare at du ikke tenkte så langt? ;)

Har forøvrig en rega p3/24 jeg, så mitt behov for en slik er altså ikke tema her. Ei heller føler jeg at jeg har betalt formye for den, kjøpte den på et opphørssalg her til lands ... til "danskepris" om du vil vite.

Til det du sa om markedet og hifi-priser ifht til andre varer, det har jeg ikke noe problem med å se. Brekke sa mye av det samme i den artikkelen jeg viste til. Men nå var det ikke i high-end skalaen jeg tok mine priseksempler fra da, men i det lavere og mindre prutbare prisleiet. At hifi-folket, og særlig i high-end sjiktet her, er villig til å betale mye for et produkt de vil og bare må ha i dette gamet er ikke ukjent. Ditto at på hifi-markdet kan du som regel ikke bare stikke over til nabobutikken for å få et bedre tilbud på det samme produktet , bare et tilsvarende produkt , men altså ikke det samme. Om det står Elektrolux eller Whirpool på kjøleskapet er nok for de fleste av underodnet betydning, ikke sånn med hifi. Ergo ikke særlig reell konkuranse på hjemmemarkedet, som du er inne på.

Samtidig ser vi jo at selv om folk er villig til å betale mye, er det jo fler og fler som gjerne sier ja takk til å slippe unna med mindre, og derfor handler ute, til tross for risiko, manglende garanti-oppfølging, forbrukerrettigheter og lokal service. Er den veien det går nå, og da bør det vel være av enda større interesse for selgersiden i markedet å sørge for at de ikke bare er så konkuransedyktig på pris som de bare kan, men også at de oppfattes som fair og rimelig, f.eks. nettopp ved å signalisere at de justerer prisene ned når kursutviklingen over tid heller i kundens favør, og ikke bare at de justere opp straks krona blir mindre verd og det er i selgerens umiddelbare interesse.

En annen sak er, når det gjelder de produktene jeg viste til i mine prissammenligninger, at det vel bør være i selgerenes interesse å sørge for at inngangsbilletten til hifi blir så rimelig som mulig, for å få flere hekta, for å si det slik. Eller om så, litt mer altruistisk, for at flest mulig skal få mulighet god lyd i heimen. Bl.a. derfor jeg syns Brekke sine kommentarer og hans anmeldelse av (billige!) Pro-Ject RPM 1 (som han ga gode skussmål) i nevnte artikkel var så på sin plass ....

Godt Nytt År med mange gode musikkopplevelser ønkes deg og alle her!
 
T

timc

Gjest
En annen sak er, når det gjelder de produktene jeg viste til i mine prissammenligninger, at det vel bør være i selgerenes interesse å sørge for at inngangsbilletten til hifi blir så rimelig som mulig, for å få flere hekta, for å si det slik.
Javel. Hvorfor det?

Kan du komme med data/undersøkelser som viser at dette markedet i det hele tatt eksisterer?

Faktum er at 99% av befolkningen er fornøyd med et system til 2990,- fra Elkjøp.

-Tim
 
R

Roysen

Gjest
Jeg ønsker bare å kommentere nb sin utredning om korrekt pris ovenfor som "billigste internasjonale pris + moms + frakt + et påslag for norsk garanti og service". Dette er jeg ikke enig i. Varen er for meg som konsument ikke verdt mer fordi jeg bor i Norge. Det er nøyaktig den samme varen som selges i utlandet. Korrekt pris er derfor i mine øyne billigste internasjonale pris uten noen andre påslag. Alt annet som frakt, moms og garanti/service utgifter er forhandlerens kostnader for å kunne konkurere i dagens internasjonale frihandelsmarked og disse kostnadene gjør ikke produktet mer verdt for meg som forbruker - ergo er jeg ikke interessert i å betale disse kostnadene for forhandleren.

Mvh
Roysen
 

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Innlegg
2.181
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Roysen - finnes det ikke tilfeller der du som konsument hadde satt pris på å få de rettighetene man har som konsument i Norge?



Vi har latterlig sterke rettigheter som konsumenter, så at det koster mer er faktisk naturlig, fordi vi blant annet har fem år reklamasjonsrett på hi-fi, som er ment å vare vesentlig lenger enn to år.
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
tore_v1 skrev:
Roysen - finnes det ikke tilfeller der du som konsument hadde satt pris på å få de rettighetene man har som konsument i Norge?
Vet ihvertfall om en tråd som har hatt lengre utredninger om trøblete tilværelse som frihandler
 
A

Audio Optimum

Gjest
nb skrev:
zimon skrev:
nb skrev:
HiFi er unndratt ganske mange av de normale pris- og produktmekanismene man kan se ellers i hvite- og brunevarebransjen.
Så når de i Danmark skrur ned prisene og lar kundene ta del i kursgevinsten, så er ikke hifi de steller med der,
men...hva da? Dagligvarer?
Som sagt: Det er godt mulig aktuelle produkt burde være rimeligere i Norge pga valutasvinginger. Jeg snakket generelt. Det interessante er uansett faktisk pris kunden må betale for produktet, ikke hva som står på butikkens nettsider eller hva som er vill/veiledende listepris. Slår norsk forhandler av 10-15% er du like langt så lenge dansk forhandler ikke gjør det samme.

"Korrekt pris" på et produkt er følgende: Billigste pris i utlandet + frakt og moms, samt en individuell sum for hvor mye det er verdt å ha et forhold til lokal forhandler, norsk garanti, generell hassle med handel fra utlandet etc, etc. Om du synest noe er for dyrt i Norge, så bestill fra utlandet. Verre er det ikke. Mister norske forhandlere for mye business, så må de enten justere prisene ned mot internasjonalt nivå eller legge inn årene, det er slik det fungerer.
Jeg tror hvis denne oppsumeringen skulle bli virkelighet, blir det mye utenlandshandling og mange årer for salg...

Fidelity og resten av fagbladene blir reklame for Elkjøp og Expert... men mot betaling i stedet for gratisreklame i postkassen ....

Helt på tampen..... Mange lever fremdeles i den vilfarelse at man blir rik av å selge dyr highend..

mvh
 
R

Roysen

Gjest
Tore_v1:

5 års garantien forsvinner nå i et nytt EU-regulativ og blir max 2 år.

Jeg ser kun et forhandler/distributør/produsent system som begrenser markedene ulovlig for både konsumenter og forhandlere hvor formålet er å få konsumentene til å betale alle markedsspesifikke tilleggskostnader for forhandlerne og distributørene.

Vær oppmerksom på at det er ulovlig i frihandelsmarkeder som USA og EU/EØS for en forhandler å nekte et salg basert på kundens lokasjon. Likevel er dette en praksis som stort sett er gjennomgående i hifi bransjen.

Eros:
Nå sammenligner du epler og pærer. De problemene jeg har hatt gjelder bruktkjøp og spesialbestilte modifikasjoner.

Mvh
Roysen
 
N

nb

Gjest
Roysen skrev:
Jeg ønsker bare å kommentere nb sin utredning om korrekt pris ovenfor som "billigste internasjonale pris + moms + frakt + et påslag for norsk garanti og service". Dette er jeg ikke enig i. Varen er for meg som konsument ikke verdt mer fordi jeg bor i Norge. Det er nøyaktig den samme varen som selges i utlandet. Korrekt pris er derfor i mine øyne billigste internasjonale pris uten noen andre påslag. Alt annet som frakt, moms og garanti/service utgifter er forhandlerens kostnader for å kunne konkurere i dagens internasjonale frihandelsmarked og disse kostnadene gjør ikke produktet mer verdt for meg som forbruker - ergo er jeg ikke interessert i å betale disse kostnadene for forhandleren.

Mvh
Roysen
Moms er en norsk fiskalavgift, det er konsumentene og ikke forhandlerene som i siste instans skal betale momsen. Som regel betales enten moms i utlandet eller i Norge (eller begge steder hos enkelte forhandlere). Betaler du ikke moms i Norge ved innførsel bryter du høyst sannsynlig en eller annen relevant lov. Da kan du vel like gjerne ta den helt ut og hevde at prisen på varen bør være 0, for varen kan like gjerne stjeles, og følgelig er du ikke villig til å betale noe for den.

På ett eller annet vis må varen også til Norge. Du kan dra å hente den selv, det er mye dyrere enn å sende den med mindre du skal til akkurat riktig sted uansett. Så fraktkostnader kommer du ikke unna heller. Eller mener du at forhandleren bør være villig til å sende den hjem til deg vederlagsfritt?
 

Suomela

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2009
Innlegg
384
Antall liker
40
Sted
Jönköping, Sverige
Roysen skrev:
Jeg ser kun et forhandler/distributør/produsent system som begrenser markedene ulovlig for både konsumenter og forhandlere hvor formålet er å få konsumentene til å betale alle markedsspesifikke tilleggskostnader for forhandlerne og distributørene.
Hur menar du att vi konsumenter skall få lokal fysisk tillgång till de i marknaden existerande produkter utan att till del finansiera det existerande distributionsnätet?


/Suomela
 
N

nb

Gjest
Audio Optimum skrev:
Helt på tampen..... Mange lever fremdeles i den vilfarelse at man blir rik av å selge dyr highend..
"How to make a fortune in High-End Audio? Start with an even bigger fortune" (USA-sjefen til Avantgarde Acoustics).

Jeg tror på ingen måte at noen blir fete av å selge HiFi, snarere tvert imot. Men for de som skal kjøpe sakene blir det til slutt en vurdering av eventuelt hvor mye ekstra man er villig til å betale hos lokal/nasjonal forhandler kontra handel i utlandet. Slik går det med flere og flere varetyper.
 
A

Audio Optimum

Gjest
Suomela skrev:
Roysen skrev:
Jeg ser kun et forhandler/distributør/produsent system som begrenser markedene ulovlig for både konsumenter og forhandlere hvor formålet er å få konsumentene til å betale alle markedsspesifikke tilleggskostnader for forhandlerne og distributørene.
Hur menar du att vi konsumenter skall få lokal fysisk tillgång till de i marknaden existerande produkter utan att till del finansiera det existerande distributionsnätet?


/Suomela
Et i særdeleshet godt poeng...

Roysen.... i ditt segment finnes nesten ikke tilgang til produkter og vil uansett begrenses pga. pris som er skyhøy og med tilhørende risiko for å ikke selge noe som helst, vil ditt segment medføre stor økonomisk risiko...

Hvor mange MRA forsterkere tror du ville blitt solgt gjennom audionord for å ta et konkret eksempel ?

Og hadde du kjøpt disse med 15% rabatt fra neste ledd ( forhandler ) ?

mvh
 
A

Audio Optimum

Gjest
nb skrev:
Audio Optimum skrev:
Helt på tampen..... Mange lever fremdeles i den vilfarelse at man blir rik av å selge dyr highend..
"How to make a fortune in High-End Audio? Start with an even bigger fortune" (USA-sjefen til Avantgarde Acoustics).

Jeg tror på ingen måte at noen blir fete av å selge HiFi, snarere tvert imot. Men for de som skal kjøpe sakene blir det til slutt en vurdering av eventuelt hvor mye ekstra man er villig til å betale hos lokal/nasjonal forhandler kontra handel i utlandet. Slik går det med flere og flere varetyper.
Jeg ser utmerket poenget... Det er derfor utbredelsen av Hifi-butikker kommer til å stagnere og produktporteføljene blir mindre og mindre til de som fremdeles puster frisk luft, selv om snorkel begynner å bli mer og mer utbredt...

mvh
 
R

Roysen

Gjest
nb skrev:
Roysen skrev:
Jeg ønsker bare å kommentere nb sin utredning om korrekt pris ovenfor som "billigste internasjonale pris + moms + frakt + et påslag for norsk garanti og service". Dette er jeg ikke enig i. Varen er for meg som konsument ikke verdt mer fordi jeg bor i Norge. Det er nøyaktig den samme varen som selges i utlandet. Korrekt pris er derfor i mine øyne billigste internasjonale pris uten noen andre påslag. Alt annet som frakt, moms og garanti/service utgifter er forhandlerens kostnader for å kunne konkurere i dagens internasjonale frihandelsmarked og disse kostnadene gjør ikke produktet mer verdt for meg som forbruker - ergo er jeg ikke interessert i å betale disse kostnadene for forhandleren.

Mvh
Roysen
Moms er en norsk fiskalavgift, det er konsumentene og ikke forhandlerene som i siste instans skal betale momsen. Som regel betales enten moms i utlandet eller i Norge (eller begge steder hos enkelte forhandlere). Betaler du ikke moms i Norge ved innførsel bryter du høyst sannsynlig en eller annen relevant lov. Da kan du vel like gjerne ta den helt ut og hevde at prisen på varen bør være 0, for varen kan like gjerne stjeles, og følgelig er du ikke villig til å betale noe for den.

På ett eller annet vis må varen også til Norge. Du kan dra å hente den selv, det er mye dyrere enn å sende den med mindre du skal til akkurat riktig sted uansett. Så fraktkostnader kommer du ikke unna heller. Eller mener du at forhandleren bør være villig til å sende den hjem til deg vederlagsfritt?
Moms er bare en del av den totale prisen. At forhandlerne/distributørene velger å legge den på totalprisen er deres valg og vil i så fall føre til at prisen på varen i Norge blir høyere enn i andre land til tross for at varen er nøyaktig den samme og ikke mer verdt i Norge.

Dersom jeg skal betale fraktkostnadene for forhandlere som tilbyr sine varer i lokalmarkedet i tillegg til hans fortjeneste og moms vil det medføre at det er mye mer lønnsomt kjøpe produktet i produsentlandet og betale frakten selv. Da slipper jeg i det minste den lokale forhandleren og mulighens has distributørs fortjeneste som de også skal ha moms for. At produsenten befinner seg i Norge gjør ikke produktets verdistigning tilsvarende fraktkostnaden + momskostnaden.

Mvh
Roysen
 
Topp Bunn