Import-hifi og service

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.597
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
For en god stund siden fikk jeg en tuner som er lagd av et japansk high-end merke som jeg skulle gi til reperatør. Denne reperatøren jobber også som reperatør for dette merket hos importør/forhandler. For å få gjort jobben skikkelig ba reperatøren om skjema. Importør/forhandler nektet dette da produktet var ukjent for han og sikkert derav ikke kjøpt i Norge.

Det jeg synes er et betimelig spørsmål er om bransjen er tjent med ikke å ta service på merker som de selv selger og importerer? Hvis så er fakta er det jo ingen andre enn forhandler som i det lange løp taper på dette. Bilbransjen, spes. Merz drev også på denne måten når bruktimport var på høyden. Dette gikk de så bort ifra. Jeg undres hvorfor... 8)

Tilslutt vil jeg bare si at denne tuneren var kjøpt i Norge. Men denne forhandleren/importøren nektet fortsatt å gi fra seg skjema. Til sin egen reperatør og for et produkt han selv selger. Selvmord ifht service. Håper andre i bransjen har et mer edrulig syn på å gi fra seg skjema på norske "produkter" så som importerte. Slik sett sikrer en merkets overlevelse og sin egen anseelse.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.096
Antall liker
4.937
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
HiFi bransjen er omtrent der bilbransjen var for 15 år siden. Bilverksteder så etter hvert at det var business uansett hvor biler og kunder kom fra.
Er nesten fristet til å oppgi navn på importører og forhandlere som stiller seg negative til service på produkter de ikke selv har solgt.
Dette kan ha noe med kompetanse å gjøre. Greit (nesten) at de ikke skjønner noe av det tekniske, men at de ikke forstår business er helt ubegripelig.
 

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Innlegg
1.413
Antall liker
118
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
Skjønner det godt jeg. Å forvente at noen skal dekke 2/5 års garanti/reklamasjon på et produkt noen andre har fått fortjenesten for å selge, og i tillegg HELT sikkert har solgt langt under prisen den offisielle importøren ser seg nødt til å ta for å tjene penger og drive langsiktig, DET synes jeg er helt urimelig.. Dersom man kjøper et produkt med 1 års garanti fra Kina, så får man reklamere DIT og ikke til en norsk importør som selger samme produktet dyrere (pga de glimrende norske forbrukerrettighetene og de kostnadene det medfører)

Det er ingenting i veien med å importere selv fra andre land, men da får man også gå tilbake til kilden dersom noe skulle gå galt, eller dekke service selv..

Servicebransjen ønsker nok å ta service på produktene, men de får jo ikke dekket jobben av de norske importørene, og da er det kanskje enklere å si nei enn å krangle med de som har importert selv ? ikke vet jeg...

Audiomix skrev:
HiFi bransjen er omtrent der bilbransjen var for 15 år siden. Bilverksteder så etter hvert at det var business uansett hvor biler og kunder kom fra.
Er nesten fristet til å oppgi navn på importører og forhandlere som stiller seg negative til service på produkter de ikke selv har solgt.
Dette kan ha noe med kompetanse å gjøre. Greit (nesten) at de ikke skjønner noe av det tekniske, men at de ikke forstår business er helt ubegripelig.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.597
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Ja, enig i at det er fristende å si hvilke dette gjelder. All den tid det tas inn i privat regi endel produkter som importør/forhandler nekter å ta service på så er det helt på jordet. Slik sett er det helt greit at enkelte såkalte bransjeaktører legges ned. For de driver ikke business på en sunn måte ifht service og tilgjengelighet.

Kunne vært intr å hørt hva bransjeaktørene her inne tenker om dette . Skal kunder som har kjøpt produkter i utlandet få hjelp av forhandlere/impotører her til lands når noe går galt ?
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.597
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
pstraums skrev:
Skjønner det godt jeg. Å forvente at noen skal dekke 2/5 års garanti/reklamasjon på et produkt noen andre har fått fortjenesten for å selge, og i tillegg HELT sikkert har solgt langt under prisen den offisielle importøren ser seg nødt til å ta for å tjene penger og drive langsiktig, DET synes jeg er helt urimelig.. Dersom man kjøper et produkt med 1 års garanti fra Kina, så får man reklamere DIT og ikke til en norsk importør som selger samme produktet dyrere (pga de glimrende norske forbrukerrettighetene og de kostnadene det medfører)

Det er ingenting i veien med å importere selv fra andre land, men da får man også gå tilbake til kilden dersom noe skulle gå galt, eller dekke service selv..

Servicebransjen ønsker nok å ta service på produktene, men de får jo ikke dekket jobben av de norske importørene, og da er det kanskje enklere å si nei enn å krangle med de som har importert selv ? ikke vet jeg...

Audiomix skrev:
HiFi bransjen er omtrent der bilbransjen var for 15 år siden. Bilverksteder så etter hvert at det var business uansett hvor biler og kunder kom fra.
Er nesten fristet til å oppgi navn på importører og forhandlere som stiller seg negative til service på produkter de ikke selv har solgt.
Dette kan ha noe med kompetanse å gjøre. Greit (nesten) at de ikke skjønner noe av det tekniske, men at de ikke forstår business er helt ubegripelig.
Det handler ikke om garantiansvar, men om en forhandler er intr i å reparere på produkter han ikke har tatt inn selv. Slik jeg ser det burde dette være helt naturlig sålenge sluttbruker betaler det hele selv. Å stille seg på sidelinjen å si at dette vil jeg ikke ha noe med , er å ta lite ansvar for egne merker og deres anseelse.
 

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Innlegg
1.413
Antall liker
118
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
OK, da skjønner jeg... Det blir jo litt annerledes.. :) Å si nei til reperasjon på det grunnlaget er litt rart.. Det må bety at det er for gode tider i service bransjen ?? spørs om ikke tidene som kommer nå gjør at det vil bli ganske vanskelig å si nei til en betalende kunde :)

HCS skrev:
pstraums skrev:
Skjønner det godt jeg. Å forvente at noen skal dekke 2/5 års garanti/reklamasjon på et produkt noen andre har fått fortjenesten for å selge, og i tillegg HELT sikkert har solgt langt under prisen den offisielle importøren ser seg nødt til å ta for å tjene penger og drive langsiktig, DET synes jeg er helt urimelig.. Dersom man kjøper et produkt med 1 års garanti fra Kina, så får man reklamere DIT og ikke til en norsk importør som selger samme produktet dyrere (pga de glimrende norske forbrukerrettighetene og de kostnadene det medfører)

Det er ingenting i veien med å importere selv fra andre land, men da får man også gå tilbake til kilden dersom noe skulle gå galt, eller dekke service selv..

Servicebransjen ønsker nok å ta service på produktene, men de får jo ikke dekket jobben av de norske importørene, og da er det kanskje enklere å si nei enn å krangle med de som har importert selv ? ikke vet jeg...

Audiomix skrev:
HiFi bransjen er omtrent der bilbransjen var for 15 år siden. Bilverksteder så etter hvert at det var business uansett hvor biler og kunder kom fra.
Er nesten fristet til å oppgi navn på importører og forhandlere som stiller seg negative til service på produkter de ikke selv har solgt.
Dette kan ha noe med kompetanse å gjøre. Greit (nesten) at de ikke skjønner noe av det tekniske, men at de ikke forstår business er helt ubegripelig.
Det handler ikke om garantiansvar, men om en forhandler er intr i å reparere på produkter han ikke har tatt inn selv. Slik jeg ser det burde dette være helt naturlig sålenge sluttbruker betaler det hele selv. Å stille seg på sidelinjen å si at dette vil jeg ikke ha noe med , er å ta lite ansvar for egne merker og deres anseelse.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.597
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Det er en urimelig måte å behandle en betalende kunde på helt klart. Først nekte for at produktet er norsk, så når dette er verifisert bare avfeie det med at " det er produktet ikke"...Da har forhandler noen issues å rydde opp i i min bok :)
 

Julenissen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.05.2002
Innlegg
323
Antall liker
3
Et lite tps er å gå rett til produsenten, bruker å løse seg da, hadde en sak med martin logan for en tid siden, løste seg med en gang
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.597
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Julenissen skrev:
Et lite tps er å gå rett til produsenten, bruker å løse seg da, hadde en sak med martin logan for en tid siden, løste seg med en gang
Slett ingen dum ide. Borsett ifra at produsent her henviser til importør. og da er saken litt låst kan en si... :(
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
pstraums skrev:
Skjønner det godt jeg...
Helt enig med deg; hadde jeg vært i bransjen så hadde jeg overhodet ikke hatt noen interesse av å bruke tid og ressurser på kunder som bevisst har valgt å handle via andre kanaler, og som ikke har til hensikt å kompensere for min tid og ressurser; hvorfor skulle man? Det ville jo ha vært å oppfordre til parallellimport. Det er da virkelig ikke den norske importørens ansvar å serve andre selgeres kunder; dersom han aldri har hatt dette serienummeret i sine ruller.

En kunde er en som kjøper noe eller har til intensjon å kjøpe noe, etter min definisjon. I den grad noen handler nye produkter via "uoffisielle" ledd, eller mao ikke via norsk importør, så har de bevisst gjort et valg, som ekskluderer de fra norske rettigheter. Når noen så kjøper brukt av de igjen, så er norsk importør fortsatt like lite ansvarlig.

Så kan man selvsagt si at norsk importør burde, for merkets skyld osv, yte service... den biter jeg ikke på, importører kan bytte merker når deres portefølje ikke lengre lønner seg; de har et ansvar overfor produkter de selv har importert og solgt; ikke produkter som er ankommet landet via andre kanaler. Det får bli opp til den bruktkjøpende å forvisse seg om hvorvidt produkter er underlagt norske forbrukerrettigheter eller ei.. ikke importøren.

Om man har bypasset den norske importøren, så får man i prinsipp finne seg i å gå rett til produsent for å se hva de kan tilby.

Mvh Vidar P
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.597
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Vidar P skrev:
pstraums skrev:
Skjønner det godt jeg...
Helt enig med deg; hadde jeg vært i bransjen så hadde jeg overhodet ikke hatt noen interesse av å bruke tid og ressurser på kunder som bevisst har valgt å handle via andre kanaler, og som ikke har til hensikt å kompensere for min tid og ressurser; hvorfor skulle man? Det ville jo ha vært å oppfordre til parallellimport. Det er da virkelig ikke den norske importørens ansvar å serve andre selgeres kunder; dersom han aldri har hatt dette serienummeret i sine ruller.

En kunde er en som kjøper noe eller har til intensjon å kjøpe noe, etter min definisjon. I den grad noen handler nye produkter via "uoffisielle" ledd, eller mao ikke via norsk importør, så har de bevisst gjort et valg, som ekskluderer de fra norske rettigheter. Når noen så kjøper brukt av de igjen, så er norsk importør fortsatt like lite ansvarlig.

Så kan man selvsagt si at norsk importør burde, for merkets skyld osv, yte service... den biter jeg ikke på, importører kan bytte merker når deres portefølje ikke lengre lønner seg; de har et ansvar overfor produkter de selv har importert og solgt; ikke produkter som er ankommet landet via andre kanaler. Det får bli opp til den bruktkjøpende å forvisse seg om hvorvidt produkter er underlagt norske forbrukerrettigheter eller ei.. ikke importøren.

Om man har bypasset den norske importøren, så får man i prinsipp finne seg i å gå rett til produsent for å se hva de kan tilby.

Mvh Vidar P
I dette konkrete tilfellet var det snakk om et produkt som var solgt av importør her i landet. uten at service manualer kunne gis ut da importør ikke "kunne huske" produktet...

Det handler ikke om ansvar som importør måtte ha. Der er vi helt på linje. Ting som er tatt utenifra , utenom importør, er tatt inn UTENOM og skal behandles deretter. Men når det er sagt, burde importør/forhandler se seg tjent med å ta service på de produktene han selv selger. Om ikke annet for å kunne fakturere service. og kanskje da kunden vil kjøpe et nytt produkt av samme merke hvis dette er en god opplevelse å ha produketet til service der. ref bilbransjen igjen... Audi, BMW og Merz gir alle service til bruktimporterte biler. Hadde kanskje vært litt urimelig å bedt folk ta service i Tyskland om produktet var importert derifra...
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
HCS skrev:
..I dette konkrete tilfellet var det snakk om et produkt som var solgt av importør her i landet. uten at service manualer kunne gis ut da importør ikke "kunne huske" produktet...
Det blir da en helt annen sak, og ikke omhandlet i mitt innlegg. En importør skal "huske" sine produkter selvsagt. Det hadde vel neppe vært så ubetimelig om du hadde nevnt hvilket produkt og importør det er snakk om; vedkommende kan jo gjerne svare for seg i tråden om han han noe å tilføye.

Mvh Vidar P
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.597
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Jeg er usikker på om denne forhandleren skal komme frem. Noe fordi vedkommende neppe frekventerer HFS, for det andre så sliter han sikkert nok ifra før med den butikkdriften han nå fører... Hvis noen alikvel vil vite så tas det på pm tror jeg.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det betyr at du velger å holde importøren anonym, slik at andre her på HFS ikke vet om problemer de kan møte på ved handel hos samme; et merkelig valg av lojalitet spør du meg. Importøren har jo vist deg en service på et nivå som du burde ha advart andre om; derfor er jeg overrasket over ditt valg om å la uskyldige kunder ikke få vite. Men deg om det.

Mvh Vidar P
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.597
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Vidar P skrev:
Det betyr at du velger å holde importøren anonym, slik at andre her på HFS ikke vet om problemer de kan møte på ved handel hos samme; et merkelig valg av lojalitet spør du meg. Importøren har jo vist deg en service på et nivå som du burde ha advart andre om; derfor er jeg overrasket over ditt valg om å la uskyldige kunder ikke få vite. Men deg om det.

Mvh Vidar P
Som jeg sier er det bare å spørre på pm. Å oute en bransjeaktør som ikke er her inne å kan forklare en noget irrasjonell oppførsel ser jeg ingen grunn til på tross av at jeg er enig i at servicen har vært bånn i bøtta. Poenget med tråden var bla å vise hva som KAN skje hvis noe går galt med ting som er tatt inn på andre måter en norsk butikk.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg synes så tydelig du sa at det var kjøpt via norske kanaler jeg. Rom for misforståelser her skjønner jeg.

HCS skrev:
I dette konkrete tilfellet var det snakk om et produkt som var solgt av importør her i landet. uten at service manualer kunne gis ut da importør ikke "kunne huske" produktet...
Om du snakker generelt om produkter som er kjøpt utenom norske kanaler, så er det sikkert greit å highlighte det på noe vis; siden du uttrykkelig sa at dette var kjøpt i Norge via norsk importør; jeg trodde du ville diskutere denne spesifikke saken jeg, dum som jeg er, mens du egentlig ville diskutere produkter som IKKE var kjøpt i Norge og IKKE via norsk importør?

Mvh Vidar P
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.597
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Produktet var kjøpt i Norge av norsk importør. Og hele historien var ment som eksempel på hvordan ting kan gå. Nå ble heldigvis skjema funnet på nett så tuneren vil bli reparert. Penger som forhandler lett kunne tjent, men nå går de andre steder...
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.096
Antall liker
4.937
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
pstraums skrev:
Skjønner det godt jeg. Å forvente at noen skal dekke 2/5 års garanti/reklamasjon på et produkt noen andre har fått fortjenesten for å selge, og i tillegg HELT sikkert har solgt langt under prisen den offisielle importøren ser seg nødt til å ta for å tjene penger og drive langsiktig, DET synes jeg er helt urimelig.. Dersom man kjøper et produkt med 1 års garanti fra Kina, så får man reklamere DIT og ikke til en norsk importør som selger samme produktet dyrere (pga de glimrende norske forbrukerrettighetene og de kostnadene det medfører)
Vi må skille to forhold:
Garantiservice og behov for reparasjon utenom garanti.
Det første er helt urimelig å forlange gratis hvis en har importert selv. Hvis ikke produsent og importør har en avtale slik at kostnadene dekkes av produsenten.
Å få utført reparasjon mot betaling burde være helt kurant. Jeg kjenner flere som knapt svarer på en henvendelse hvis de aner at dette er et produkt som de ikke selv har solgt.
Selv i tilfeller der det er garanti får en servert forklaringer og unnskyldninger som det lukter inkompetanse av lang vei.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.084
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Det er vanskelig å forstå at produkter som er lovlige å bruke i Norge og som er lovlig importert, ikke skal kunne repareres i Norge av norske serviceverksteder. Vi snakker ikke om gratis garantireparasjoner og lignende ”snylting” - men helt alminnelige reparasjoner og service som man som kunde skal betale for. Som forbrukere burde vi bli spart for den slags trakassering.

Mange av oss både kjøper og selger brukt utstyr – en grei måte å oppgradere seg på uten at det svir for mye i lommeboken – og for oss er det spesielt vanskelig å spore hvor utstyret tilfeldigvis måtte komme fra en gang i fjern fortid.

Greit nok hvis importert utstyr ikke tilfredsstiller norske lovpålagte krav – f.eks. dette med strøm. Da er vel produktet strengt tatt ulovlig å bruke, og i slike tilefeller kan man kanskje ikke forlange at et serviceverksted skal påta seg ansvaret for å ta i produktet. Men ellers?....
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.690
Antall liker
516
Torget vurderinger
1
Ofte har verksteder avtaler med importørene, og det skulle ta seg dårlig ut om de i tilleg gjør en avtale med et annet firma som parallellimporterer samme merke.
Offisiell importør (og forhandlere) har ikke noe incentiv for å hjelpe deg heller. Økonomisk er det kun verkstedet som tjener noe på det, og dessuten ville det være å oppfordre til selvimport hvis importør skal bruke av sin tid på å hjelpe disse "kundene".

Har du et problem, får du værsågod finne fram til et verksted som kan hjelpe deg på egenhånd, ta kontakt med de, pakke produktet, og sende det. I motsetning til f.eks å avlevere dette hos en lokal forhandler i en rema1000-pose og komme med en hvit løgn om at du har kjøpt det på andre siden av landet, og når du blir nektet; storme ut butikklokalet mens du roper høyt "Makan til service, DER mista dere en fremtidig kunde!"
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.084
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Det er jo helt opplagt at en norsk forhandler ikke skal belastes i f.m. garantireparasjoner av utstyr som han ikke har solgt. Ei heller med gratis service av noen art. That goes without saying – egentlig helt unødvendig å presisere.

Det er jo også opplagt at et serviceverksted ikke trenger å ha avtale med alle som importerer og/eller forhandler et gitt utstyr. Den som velger å parallellimportere utstyr må selv stå ansvarlig for å alliere seg med noen som kan utføre service/garantireprasjoner – hvis han ikke kan gjøre det selv.

Men at et serviceverksted som altså KAN reparere merke X, sier til en kunde som tilfeldigvis er eier av merke X – og som på egenhånd har funnet frem til verkstedet, og som er innstilt på å betale fullt ut for seg - at ”den der vil vi ikke reparere, fordi den ikke kjøpt i Norge” – det er ikke holdbart som begrunnelse. Som jeg sa – hvis begrunnelsen er at utstyret f.eks. har en sær og unorsk strømforsyning eller på andre måter ikke tilfredsstiller norske krav, er det greit – ingen skal måtte ta i slikt utstyr.
 

Boden9

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.04.2005
Innlegg
460
Antall liker
75
Torget vurderinger
1
Ulf-B skrev:
>snipp
Men at et serviceverksted som altså KAN reparere merke X, sier til en kunde som tilfeldigvis er eier av merke X – og som på egenhånd har funnet frem til verkstedet, og som er innstilt på å betale fullt ut for seg - at ”den der vil vi ikke reparere, fordi den ikke kjøpt i Norge” – det er ikke holdbart som begrunnelse. Som jeg sa – hvis begrunnelsen er at utstyret f.eks. har en sær og unorsk strømforsyning eller på andre måter ikke tilfredsstiller norske krav, er det greit – ingen skal måtte ta i slikt utstyr.
Vel, jeg har opplevd at merkeverkstedet ikke ville se på mitt utstyr (USA-produsert). De ga meg beskjed om de ikke rørte importvarer samt at strømforsyningen var vesentlig forskjellig mellom europa og USA. Det morsomme var at jeg hadde versjon 1.0 av bruksanvisningen som ganske detaljert fortalte hvordan utstyret skulle bygges om. Eneste forskjell var plasseringen av to ledninger! Dette ble også bekreftet av produsenten (hyggelige og responsive folk).

Jeg var altså villig til å betale for reparasjonen helt ut, gjerne ;) ekstra for kompensasjon, men ble blankt avvist samt løyet for! :mad:
Med de prisene de tar (nesten dobbelt i forhold til fullt deklarert ny import) må de forholde seg til en omfattende privatimport, men jeg synes det er en tvilsom løsning de valgte. Konsekvensen for meg ble at jeg ikke vil røre noen av deres produkter.

Mvh
Boden9
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.096
Antall liker
4.937
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Mange av disse stabukkene som driver "seriøsimport" av HiFi er teknisk inkompetente. Derfor blir en enten avvist uten begrunnelse eller servert noe som langt på vei er en løgn.
Så kan en heldigvis oppleve velvilje fra produsenten. Enten den er italiensk, engelsk eller amerikansk. Japanske har jeg ingen erfaring med på dette området.
Er noen av de som har kommentert her, og som støtter "vanskelige" importører, selv i bransjen?
Det er mange likhetstrekk med bilbransjen. Ville dere akseptert samme holdning om dere trenger hjelp til å reparere en bil som har kommet til landet utenom offisiell importør?
 

mixture

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.08.2008
Innlegg
198
Antall liker
10
Torget vurderinger
1
Folk importerer selv, og det er på grunn av at det stort sett er mye penger å spare.
De er også selvsagt da klar over at de kjøper et produkt uten garanti og service.

Men hvis jeg hadde vært importør, og fikk forespørsel om skjema til et paralell importert produkt,
så ville jeg gladelig ha gitt dette ut og til og med anbefalt et serviceverksted som kan produktet.

Hvorfor? Jo.....en fornøyd kunde....en potensiell kunde i fremtiden. En som kommer tilbake til meg
og kanskje handler noe senere. Det er god reklame og gratis.

Hvis en importør behandler en som spedalsk, bare fordi en har kjøpt et produkt et annet sted oppnår
ingen ting ved å være vrang....heller det motsatte. En missfornøyd person som en aldri får solgt noe til og garantert kommer til å fortelle dette videre til alle vennene sine.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.089
Antall liker
4.191
Torget vurderinger
1
Det kan virke som noen importører «glemmer» at de representerer merkevarer, og at et vist minimum av service (evt. mot klekkelig betaling) på merkevarene kanskje er nødvendig med hensyn til det generelle omdømmet, uavhengig av hvem som har solgt hva, hvor og når.

mvh
KJ
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.597
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Synd opplevelsen over begrepet "service" tidvis er fremmedord for enkelte aktører... :(
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
det er muligens en ide for visse forhandlere å tenke litt fremover å fange opp kunder, ikke støte de fra seg
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Prøv dalens elektronikkservice...... ;) ligger i Nittedal/gjelleråsen på skytta industrifelt....

Mvh Espen
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.597
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
ssm skrev:
Prøv dalens elektronikkservice...... ;) ligger i Nittedal/gjelleråsen på skytta industrifelt....

Mvh Espen
...takk for tipset...Men hjelper lite uten tilgang på skjema...Saken er forøvrig løst. Og ikke takket være den som muligens burde tatt ansvar.. :)
 
Topp Bunn